Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ο θείος Πέτρος και η Εικασία του Γκόλντμπαχ. Περίληψη Σελ. 243-284 Σε αυτό το απόσπασμα βλέπουμε την προσπάθεια του συγγραφέα να οδηγήσει τον θείο Πέτρο.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ο θείος Πέτρος και η Εικασία του Γκόλντμπαχ. Περίληψη Σελ. 243-284 Σε αυτό το απόσπασμα βλέπουμε την προσπάθεια του συγγραφέα να οδηγήσει τον θείο Πέτρο."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ο θείος Πέτρος και η Εικασία του Γκόλντμπαχ

2 Περίληψη Σελ Σε αυτό το απόσπασμα βλέπουμε την προσπάθεια του συγγραφέα να οδηγήσει τον θείο Πέτρο στην αντιμετώπιση της αλήθειας καθώς και την τραγική κατάληξη αυτής της προσπάθειας. Ο αφηγητής, έχοντας ζητήσει από τον Πέτρο να μάθει περισσότερα για την Εικασία του Γκόλντμπαχ βρίσκεται να μελετά με δυσφορία το βιβλίο “Εισαγωγή στη Θεωρία των Αριθμών” των Χάρντυ και Ράιτ ετσι ώστε να μάθει “τα βασικά”. Μετά από ένα μήνα, αφού έχει διαβάσει πρόχειρα το βιβλίο, αρχίζει τον κύκλο των δέκα “Μαθημάτων πάνω στην Εικασία του Γκόλντμπαχ” τα οποία διαρκούν 2½ μήνες. Στο 9° μάθημα ο Πέτρος εξηγεί στον συγγραφέα τον λόγο της μεταστροφής του από την αναλυτική μέθοδο στην αλγεβρική, ενώ στο 10° αρχίζει να εξηγεί την “διάσημη μέθοδο φασολιών Παπαχρήστου” με τη βοήθεια 2 κιλών από φασόλια γίγαντες. Εκεί αρχίζει ο αφηγητής σταδιακά να προσπαθει να φέρει τον Πέτρο αντιμέτωπο με την αλήθεια, δηλαδή πως ο μόνος λόγος που παράτησε τα μαθηματικά είναι -όπως πίστευε- ότι είχε “στερέψει” και δεν μπορούσε να αποδείξει την Εικασία του Γκόλντμπαχ. Κατά την διάρκεια του μαθήματος όμως, λόγω της συμπεριφοράς του Πέτρου και της μαθηματικής διάνοιας που επεδείκνυε καταλαβαίνει ότι στην πραγματικότητα, σταμάτησε να ασχολείται με την εικασία λόγω του φόβου και του αγχους που του προκαλούσε η πιθανή επιτυχία του. Μετά από αυτή την αποκάλυψη “επιτίθεται” στον Πέτρο με σκοπό να τον αναγκάσει να παραδεχτεί την αποτυχία του. Αυτή η προσπάθεια όμως δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

3 Περίληψη Σελ συνέχεια Ο Πέτρος ξαναρχίζει να ασχολείται με την απόδειξη της Εικασίας του Γκόλντμπαχ. Ο αφηγητής έχει τύψεις, πιστεύοντας στην αρχή οτι είχε βασανίσει τον θείο του για την προσωπική του ευχαρίστηση, χωρις να έχει σκεφτεί τις πιθανές αρνητικές συνέπειες, ενώ αργότερα, μετά από ένα τηλεφώνημα στον Πέτρο, με το οποιό καταλαβαίνει ότι έχει αρχίσει να ασχολείται και πάλι με την Εικασία, πιστεύει ότι λόγω της πίεσης που του άσκησε τον τρέλλανε. Αφηγείται, λοιπόν, στον πατέρα του τα γεγονότα των τελευταίων μηνών, ελπίζοντας ότι αυτός θα τον βοηθήσει. Αυτός όμως παραβλέπει την συμπεριφορά του Πέτρου ως άλλη μία έκφανση της τρέλλας του. Ανησυχώντας, ξαναπισκέπτεται τον Πέτρο, η συνάντησή τους όμως έχει ως μόνο αποτέλεσμα την περεταίρω αναστάτωση του θείου του, που καταλήγει να του κλείσει την πόρτα κατάμουτρα και να τον αφήσει έξω στη βροχή. Αμέσως μετά, ο αφηγητής επισκέπτεται τον οικογενειακό τους γιατρό, όπου τον ενημερώνει για την κατάσταση του θείου του και αποφασίζουν το επόμενο πρωινό να τον επισκεφθούν για να τον εξετάσει. Κατα τις δύο το βραδυ ο Πέτρος τηλεφωνεί στον ανηψιό του σε αμφιλεγόμενη ψυχολογική κατάσταση και του ανακοινώνει ότι βρήκε την απόδειξη για την Εικασία, ζητώντας του να έρθει μαζί με έναν άλλον μαθηματικό ετσι ώστε να του πει την απόδειξη και ζητώντας του να βιαστει, γιατί βρίσκονται εκεί τα δίδυμα 2 1 °° για να τον πάρουν. Όταν φτάνει εκεί μαζί με τον οικογενειακό γιατρό ο Πέτρος είναι νεκρός από εγκεφαλικό. Ο Πέτρος κηδεύεται στο Ά Νεκροταφείο. Στον τάφο του είναι γραμμένη η Εικασία του Γκόλντμπαχ.

4 Χαρακτήρες Αφηγητής: Ο αφηγητής σε αυτό το απόσπασμα φαίνεται απερίσκεπτος και σκληρός με τον Πέτρο. Άν και βλέποντας την οικειότητα μεταξύ τους, αυτός και ο Πέτρος έχουν πολύ καλή σχέση. Εντούτοις, για να επιτύχει τον στόχο του, του φέρεται πολύ σκληρά, χωρίς να σκέφτεται τις πιθανές αρνητικές συνέπειες της συμπεριφοράς του. Από την άλλη πλευρά όμως, είναι δίκαιος και δεν μεροληπτεί υπέρ του θείου του, υποστηρίζοντας πως το πιθανότερο είναι ο Πέτρος να μην είχε βρεί την απόδειξη στην Εικασία. Πέτρος: Σε αυτό το απόσπασμα βλέπουμε τις πολλές πτυχές του χαρακτήρα του πραγματικού Πέτρου, του ανθρώπου που ήταν όταν ακόμα δούλευε στην απόδειξη της Εικασίας. Παρατηρούμε την διάνοιά του αλλά και την κακία του, υποβαθμίζοντας τα επιτευγματα του Χάρντυ λόγω φήμών που υπήρχαν για της σεξουαλικές του προτιμήσεις. Φαίνεται επίσης η υπερφάνειά και η υπεροψία του, καθώς περιφρονεί τα επιτεύγματα των Χάρντυ-Λίτλγουν-Ραμάνατζαν, ενώ εξυψώνει τις δικές του ανεφάρμοστες και αναπόδεικτες μεθόδους. Πατέρας: Ο πατέρας του αφηγητή φαίνεται αδιάφορος ως προς την ψυχική υγεία του αδερφού του και αδιάλλακτος στη στάση του πρός αυτόν. Μέσω της αφήγησής του φαινεται οτι μετά από τόσα χρόνια είναι ακόμη θυμωμένος με τον Πέτρο, λογω της αποτυχίας του.

5 Συνολική Περίληψη Το βιβλίο αυτό ασχολείται με την ζωή ενός φανταστικού προσώπου, του μαθηματικού Πέτρου Παπαχρήστου, που, αν και είχε πολύ μεγάλες δυνατότητες, ξόδεψε όλη τη τη ζωή του προσπαθώντας να αποδείξει την εικασία του Γκόλντμπαχ, χωρίς να έχει κοινοποιήσει κάποια σημαντική ανακάλυψη. Η ιστορια μας δίνεται από τον ανιψιό του Πέτρου, ο οποίος είναι το μόνο πρόσωπο στην οικογένεια που του είναι συμπαθή. Ο ανιψιος γοητεύεται από το μυστήριο του θείου του και θέλει και αυτός από μικρή ηληκία να ασχοληθεί με τα μαθηματικά. Ο Πέτρος όμως τον αναγκάζει να μην ασχοληθεί, βάζοντάς τον να άποδείξει την εικασία του Γκόλντμπαχ, την οποία όμως ο ίδιος δεν είχε καταφέρει να την αποδείξει. Όταν πλέον το καταλαβαίνει, βρίσκεται σε πανεπιστήμιο στην Αμερική προκειμένου να σπουδάσει Οικονομικά. Ο συγκάτοικός του, Σάμυ, ο οποίος σπουδάζει μαθηματικά, τον βοηθά να ανακαλύψει ότι μπορεί για τον Πέτρο και τι μπορεί να προκάλεσε αυτή του τη συμπεριφορά. Εκεί ανακαλύπτουν ότι δεν έχει δημοσιεύσει κάμια σημαντική εργασία, πράγμα που τους οδηγεί να πιστέψουν ότι έχει χασει την μαθηματικη του ικανοτητα. Επιπλέον ο Σάμι πείθει τον αφηγητή να σπουδάσει μαθηματικά. Γυρίζοντας πίσω στην Αθήνα για τις καλοκαιρινες του διακοπές, επισκέπτεται τον Πέτρο στο σπίτι του στην Εκάλη, όπου αυτός του εξιστορεί τη ζωή του, γιατί έγινε μαθηματικός και γιατί δεν αναφέρεται πουθενά στην ιστορία των μαθηματικών. Ο πατέρας του Πέτρου τον έστελνε σε ένα ιεαραποστολικό σχολείο, όπου έδειξε την μαθηματική του διάνοια. Ο δάσκαλός του, σύστησε στον πατέρα του, να τον στείλει στην Γερμανία για περεταιρω σπουδες. Εκεί, με δάσκαλο τον Κ.Καραθοδωρη μαθαίνει για τη θεωρία των αριθμών και ανακαλύπτει τη «μέθοδο επίλυσης διαφορικών εξισώσεων Παπαχρήστου».

6 Συνολική Περίληψη Εκει εχει και τον πρωτο του και μοναδικο ερωτα, ο οποίος όμως τον αφησε για έναν στρατηγό. Αποφασισμένος να την ξανακερδισει αποφασιζει να λύσει ένα απο τα 3 δυσκολοτερα προβληματα που υπαρχουν, τη Εικασία του Γκολντμπαχ. Μετα την αποφοίτηση του, περνα 3 χρονια μελετωντας με τους Λιντλγουντ, Χαρντυ και Ραμανατζαν στο Κολέγιο Τρινιντυ του Κέιμπριτζ, θεωρια αριθμων. Ομως εγκαταλειπει το Πανεπιστημιο και αποφασιζει να διδαξει στο Μοναχο, οπου θα μπορουσε να ασχοληθεί και με την αποδειξη της Εικασίας. Ο Πετρος θελει να ειναι ο μονος που θα αποδειξει την Εικασία και γι’αυτο κρυβει το θέμα της ερευνας του και χαίρεται όταν πεθαινει ο Ραμανατζαν, γιατι θεωρουσε οτι μονο αυτος θα μπορουσε (εκτος απο τον ίδιο) να αποδείξει τη Εικασία. Ο Πέτρος αποδεικνύει στο ενδιάμεσο στάδιο 2 θεωρηματα, ομως δεν τα δημοσιευει, γιατί φοβάται ότι αυτό ίσως οδηγήσει άλλους μαθηματικούς στη λυση. Παιρνει 2 χρονια αδεια, ετσι ωστε να προσπαθησει να αποδείξει την Εικασία σε ένα απομονωμένο χωρίο, στο Ινσμπρουκ, όπου αρχίζει να ασχολείται με το σκακι, ως ενα τροπο να ξεκουραζει το μυαλο του. Στο τέλος της άδειας αποφασιζει να αλλάξει τη μεθοδο προσσεγγισης του προβληματος απο την αναλυτικη στη στοιχειώδη αλγεβρική και γι’αυτο στελνει τις αποδειξεις των δυο θεωρηματων που είχε επιλύσει στους Λιτλγουντ και Χαρντυ. Απ’αυτους δυστυχως πληροφορειται οτι αυτα εχουν ηδη αποδειχθει. Ομως δεν πτοειται καθως κατα τη γνωμη του αυτα δεν ηταν και τοσο σημαντικα. Επιστρεφει στο Κειμπριτζ οπου συνεργαζεται με τους Λιτλγουντ και Χαρντυ για την απόδειξη της Εικασίας, παρόλο που αυτοι ειχαν ξεπερασει την εποχή της μαθηματικης τους δημιουργικότητας. Συνεχίζει πάντως να πιστεύει χωρις αμφιβολια οτι βρισκεται κοντα στη αποδειξη

7 Επιστρέφοντας στη Γερμάνια, ένας φοιτητής, ο Τουρινγκ του ζητα να τον βοηθησει στη μεταφραση του Θεωρήματος της μη Πληρότητας, για το οποίο ο Πέτρος δεν είχε πληροφορηθει μεχρι τοτε. Βάση αυτού ο Πετρος ειναι πεπεισμενος οτι η Εικασία ειναι μη αποδειξιμη και γι’αυτο σταματα την ερευνα, αφου πρωτα πληροφορειται οτι δεν υπαρχει τροπος να ξερεις αν κάποιο θεωρημα ειναι μη αποδειξιμο. Μετα απο αυτο δεν ξανασχολειται με τα μαθηματικα και φευγει απο τη Γερμανία για την Ελλάδα, λόγω του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Εκει ζει σε ενα εγκαταλλελειμενο σπτι στην Εκάλη γιατί δεν αντέχει να ζει με τον αδελφό του. Μετά από την αφήγηση των γεγονότων, ο Πέτρος εξηγεί στον ανηψιό του ότι προσπάθησε να τον αποτρέψει από το να ακολουθησει σπουδές στα μαθηματικά επειδή κατ’ αυτόν δεν είχε την απαραίτητη διάνοια, διαίσθηση και επιμονή. Έτσι θα κατέληγε μια μετριότητα.

8 Ο αφηγητης γυριζει πισω στην Αμερική για να συνεχισει τις σπουδές του στα μαθηματικά. Εκει συναντα τον Σαμυ, στον οποίον εξιστορεί ότι του ειπε ο Πετρος. Την επομενη μερα επισκεπτονται το Ιδρυμα Προχωρημενων Σπουδων, όπου βλέποντας το πώς έχουν καταλήξει μεγάλοι και σπουδαίοι μαθηματικοί, ο αφηγητής καταλαβαίνει ότι οποιος φτανει κοντα στην αληθεια τεινει να τρελενεται. Γι’αυτο, και επειδη δεν ήθελε να καταλήξει σαν αυτούς, αλλά και επειδή δεν μπορούσε να ανεχτεί το μέτριο, αποφασίζει να μην ασχοληθει με τα μαθηματικα, αλλα να σπουδάσει Οικονομικά και να συνεχισει την οικογενειακη επιχειρηση. Το μονο πραγμα που προσπαθεί να κάνει όταν επιστρεψει στην Ελλάδα είναι να κανει το Πετρο να αποδεχτει την μικρη επιτυχια του και τους καρπους των κοπων του. Γι’αυτο τον πειθει να αποδεχτει ενα βραβειο της χουντας και προσπαθει να τον φέρει αντιμέτωπο με τα πραγματικα, κατα τη γνώμη του, αιτια που οδηγησαν τον Πετρο στην παραιτηση του. Αυτό όμως οδηγεί τελικά στο θάνατο του Πέτρου, λίγα λεπτά μετά την στιγμή που κατά τα λεγόμενα του απέδειξε την Εικασία του Γκολντμπαχ.

9 Η προσωπικότητα ενός «τρελού επιστήμονα» Αυτό το βιβλίο μας δίνει τη βιογραφία ενός φανταστικού προσώπου, το οποίο όμως είναι αρκετά αληθοφανές. Το νόημα του βιβλίου και οι χαρακτήρες, ως προς τα κίνητρα, τη συμπεριφορά και τη ψυχοσύνθεσή τους, εγείρουν πολλά ερωτήματα. Ένα από τα πιο βασικά είναι για τον χαρακτήρα του Πέτρου και γενικά το χαρακτήρα ενός μεγάλου επιστήμονα. Τέτοιες προσωπικότητες χαρακτηρίζονται εκκεντρικές στις καλύτερες περιπτώσεις ή εντελώς τρελές στις χειρότερες περιπτώσεις, καθώς η συμπεριφορά τους και η λογική τους τείνει να υπερβαίνει τα κοινά αποδεκτά πρότυπα της κοινωνίας. Εμφανίζονται απομονωμένοι και αντικοινωνικοί, με συχνές αλλαγές διάθεσης, αλλά και υπερόπτες και υπερήφανοι. Ανάλογα με την εκδοχή που επιλέγει να αποδεχτεί ο αναγνώστης μπορούμε να διακρίνουμε 2 περιπτώσεις. Μπορούμε δηλαδή να κρίνουμε τη συμπεριφορά του κεντρικού προσώπου ως καλή ή κακή. Κάποιος μπορεί να θεωρήσει ότι ο Πέτρος δεν θα έπρεπε ποτέ να είχε ασχοληθεί με την Εικασία. Ότι η επιμονή του, του κατέστρεψε τη ζωή. Ότι η καχυποψία και ο εγωισμός του, του στέρησαν την αναγνώριση που τόσο επιζητούσε. Ότι ο ίδιος λόγω της ιδιοτροπίας του αρνήθηκε την οικογένειά του και την χαρά που θα μπορούσε να του προσφέρει. Και τέλος λόγω της τρέλας του πέθανε.

10 Όμως υπάρχει και η άλλη άποψη. Αυτή που υποστηρίζει ότι αυτά τα χαρακτηριστικά είναι απαραίτητα για την επιτυχία και την πρόοδο στην επιστήμη και στους ανθρώπους γενικότερα. Γιατί μπορεί κάποιος να πει ότι η συμπεριφορά αυτών των ανθρώπων είναι διαφορετική για τον ίδιο λόγο που κάνουν μεγάλες ανακαλύψεις. Δηλαδή o διαφορετικός τρόπος σκέψης είναι αυτός που τους δίνει την δυνατότητα να σκέφτονται διαφορετικά από τους υπόλοιπους και να ξεφεύγουν από τα μέχρι τότε όρια της σκέψης (μέθοδος φασολιών), εισάγοντας τη διαίσθηση και την υποσυνείδητη σκέψη ως μέσο προόδου της επιστήμης (μαθηματικά όνειρα). Ο επιμονή είναι αυτή που δίνει δύναμη στον επιστήμονα να συνεχίσει, όταν όλα δείχνουν ότι έχεις αποτύχει και δεν έχεις κάνει τίποτε. Και όταν αυτή η επιμονή και η υπερηφάνεια (ίσως ακόμη και αλαζονεία) χάνεται τότε ο επιστήμονας αποθαρρύνεται και αποστρέφεται από την πιθανή ανακάλυψή του. Τέλος αυτοί οι άνθρωποι αφοσιώνονται τελείως στο έργο τους. Κάθε σκέψη τους περιστρέφεται γύρο από αυτό και είναι δύσκολο να συγκεντρωθούν σε άλλα, εκτός από το αντικείμενο της έρευνάς τους. Αυτός ο ιδιότυπος «έρωτας» σε συνδυασμό με την υπερηφάνειά τους, τους κάνει απρόσιτους από τον μέσο άνθρωπο. Ίσως το παράδειγμα του συγκεκριμένου ήρωα είναι υπερβολικό, αλλά σίγουρα μας δίνει ένα παράδειγμα μίας τέτοιας προσωπικότητας.

11 Όμως αυτή η συμπεριφορά του Πετρου μας φέρνει αντιμέτοπους και με τις επιπτώσεις της αλαζωνείας, καθώς ο ίδιος λόγο αυτής τιμορείται, και οταν δεν παίρνει τα εύσημα για την ανακαλυψη των δυο θεωρημάτων, και όταν πιστεύει ότι θα μπορούσε να αποδείξει την Εικασία χωρίς βοήθεια ή σε μεγάλη ηληκία. Σε αυτό το θέμα ο συγγραφέας τηρεί το αρχαίο σχήμα ύβρις-νέμεσις-τίσης όπου ο ήρωας τυφλωμένος από την αλαζωνεία διαπράττει ηθικά εγκλήματα και τιμωρείται από τους θεούς ή από την ίδια την τύχη. Αν και ο αφηγητής, και η οικογένειά του είναι προκατηλειμένοι αρνητικά με τον Πέτρο λόγω της προηγούμενης συμπεριφοράς του σε αυτούς και τον επικρίνουν για αυτό, μπορούμε να πούμε ότι τέτοιοι άνθρωποι είναι απαραίτητοι για την πρόοδο του ανθρώπου. Ποιά είναι η δική σας άποψη;


Κατέβασμα ppt "Ο θείος Πέτρος και η Εικασία του Γκόλντμπαχ. Περίληψη Σελ. 243-284 Σε αυτό το απόσπασμα βλέπουμε την προσπάθεια του συγγραφέα να οδηγήσει τον θείο Πέτρο."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google