Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ΠΡΩΙΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΥΡΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ΠΡΩΙΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΥΡΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΠΡΩΙΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΥΡΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
Hd.housedivided.dickinson.edu ΜΑΘΗΜΑ : ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ : ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ ΑΕΜ 7633 ΚΟΥΡΕΝΤΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΑΕΜ 7641

2 Ποιες ήταν οι συνθήκες εγκατάστασης των μαύρων πληθυσμών στην Αμερική;
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ Ποιες ήταν οι συνθήκες εγκατάστασης των μαύρων πληθυσμών στην Αμερική;

3 Το μάθημα απευθύνεται σε μαθητές/μαθήτριες της ΣΤ΄Δημοτικού Απαιτούμενος διδακτικός χρόνος 18 ώρες

4 ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Α) ΔΗΛΩΤΙΚΟΙ
Α) ΔΗΛΩΤΙΚΟΙ Να μάθουν τους λόγους για τους οποίους μεταφέρθηκαν οι Αφρικανοί στην Αμερική Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του γεωγραφικού παράγοντα για τη διαμόρφωση της ιστορικής εξέλιξης ενός τόπου Να αντιληφθούν τις συνθήκες διαβίωσης των μαύρων στη νέα χώρα Να βιώσουν την αλλαγή που συντελείται στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων σε διάστημα μακρών χρονικών περιόδων Να γνωρίσουν τις ιδέες, τις πεποιθήσεις και τις στάσεις των ανθρώπων στην ιστορική πορεία τους

5 Να έρθουν σε επαφή με πηγές που έχουν διαφορετικές οπτικές γωνίες
Β) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΟΙ Να έρθουν σε επαφή με πηγές που έχουν διαφορετικές οπτικές γωνίες Να μάθουν να διαβάζουν χάρτες Να μπορούν να αξιολογήσουν τις διαφορετικές πηγές Να μάθουν να εντοπίζουν τα στοιχεία που χρειάζονται σε μια συγκεκριμένη πηγή και να τα χρησιμοποιούν για σύνθεση εργασιών Να μάθουν να συνεργάζονται καθώς θα συζητούν για τις πηγές προσπαθώντας να δώσουν απαντήσεις στις ερωτήσεις Να καλλιεργήσουν τη συγκριτική τους ικανότητα και την κριτική τους σκέψη

6 Δ) ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΑΣΕΩΝ/ ΑΝΤΙΛΗΨΕΩΝ
Γ) ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΙ Να κατανοήσουν την έννοια του δικαιώματος, της δουλείας και της ελευθερίας Δ) ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΑΣΕΩΝ/ ΑΝΤΙΛΗΨΕΩΝ Να καλλιεργήσουν κριτική στάση απέναντι στο φαινόμενο του ρατσισμού και των φυλετικών διακρίσεων Να αποκτήσουν διάθεση ειρηνικής συνύπαρξης, συνεργασίας και αλληλοκατανόησης με τους γειτονικούς λαούς και μη γειτονικούς λαούς. Να καλλιεργήσουν το σεβασμό απέναντι στα ανθρώπινα δικαιώματα Να σχηματίζουν προσωπική άποψη και να διαμορφώνουν υπεύθυνη στάση για τα κοινωνικά, τα πολιτιστικά, τα εθνικά, τα ευρωπαϊκά και τα παγκόσμια προβλήματα, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό. Να μάθουν ότι οι πηγές εξυπηρετούν στο να μάθουν την αντικειμενική θέση της Ιστορίας

7 ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Η δουλεία στην Νότιο Αμερική ξεκίνησε το 1619 όταν το πρώτο πλοίο που μετέφερε 20 Αφρικανούς έφτασε στην πόλη Τζέιμστάουν. Από τότε πέρασαν 240 χρόνια ως την στιγμή που η δουλεία καταργήθηκε στην Αμερική βάσει νόμου. Το Σύνταγμα έφερε ένα τέλος στη δουλεία το Αυτό σημαίνει ότι 12 γενιές μαύρων έζησαν στην Αμερική σαν δούλοι, απόγονοι των Αφρικανών που έφεραν οι Ευρωπαίοι δουλέμποροι στην Νότιο Αμερική.

8 ΓΛΩΣΣΑΡΙ Ανταρσία : η έμπρακτη και δυναμική άρνηση ενός συνόλου ή ομάδας, με στρατιωτική συνήθως οργάνωση, να υπακούσει σε ανώτερη αρχή Απόδραση : δραπέτευση που γίνεται συνήθως σε μεγάλη κλίμακα και με βάση συγκεκριμένο σχέδιο Δημοπρασία : Είναι μια διαδικασία δημόσιας αγοράς και πώλησης προϊόντων Δουλέμπορος : έμπορος δούλων Δουλεμπορικό πλοίο : πλοίο που μεταφέρει δούλους Σκλάβος : που έχει στερηθεί τις ελευθερίες και τα δικαιώματά του Τριγωνικό εμπόριο : εμπορική συναλλαγή δύο χωρών μέσω τρίτης χώρας Υπόγειος σιδηρόδρομος : κρυφές διαδρομές και μονοπάτια που χρησιμοποιούσαν οι σκλάβοι του Νότου για να φτάσουν στο Βορρά και να αποκτήσουν την ελευθερία τους Φυτεία : μεγάλη έκταση καλλιεργημένης γης σε τροπικές χώρες ή με τροπικά φυτά Χειραφέτηση : απαλλαγή από κάποια εξάρτηση

9 ΠΗΓΗ 1 Στο χάρτη δεξιά βλέπουμε τον εμπορικό δρόμο που ακολουθούσαν τα πλοία της εποχής. Το πορτοκαλί βελάκι μας δείχνει την ακτή της Δυτικής Αφρικής από όπου έπαιρναν τους σκλάβους. Το ροζ βελάκι την πρώτη πόλη όπου αποβιβάστηκαν σκλάβοι, το Τζέιμστάουν των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής Πρώτη αποβίβαση σκλάβων Η ακτή των σκλάβων Το εύρος του εμπορίου των σκλάβων

10 ΠΗΓΗ 1α http://en.wikipedia.org/wiki/File:Triangle_trade2.png
Ζάχαρη, καπνός και βαμβάκι στην Ευρώπη Υφαντά, ρούμι και άλλα αγαθά στην Αφρική Σκλάβοι στην Αμερική

11 ΠΗΓΗ 1β

12 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 1.Παρατηρήστε τον χάρτη της πηγής 1 και σχολιάστε γιατί το εμπόριο ονομάστηκε τριγωνικό εμπόριο; (triangular trade) 2.Παρατηρήστε τον χάρτη της πηγής 1α. Ποιες ήπειροι συμπεριλαμβάνονταν στο τριγωνικό εμπόριο; Περιγράψτε το τριγωνικό εμπόριο. Τι μετέφεραν από την Αμερική στην Ευρώπη, τι από την Ευρώπη στην Αμερική και τέλος, τι από την Αφρική στην Αμερική; Δικαιολογήστε τις απαντήσεις σας. 3.Γιατί πιστεύετε ότι γινόταν αυτό; ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4.Παρατηρήστε τον χάρτη της πηγής 1β. Ποια ήπειρος αντιστοιχεί στο κάθε χρώμα; Θυμηθείτε την μετακίνηση αγαθών και ανθρώπων. Χωριστείτε σε ομάδες και δουλέψτε ομαδικά: Χρησιμοποιήστε φωτοτυπία παγκόσμιου χάρτη, κομμάτια από βαμβάκι, ύφασμα, και ζάχαρη. Ζωγραφίστε ανθρώπους από την Αφρική. Συζητήστε σχετικά με τη σωστή κατεύθυνση που συνήθιζε να ακολουθείται Κολλήστε ότι συλλέξατε πάνω στο τρίγωνο του εμπορίου. Κρεμάστε το κολάζ- αφίσα στην αίθουσα

13 ΠΗΓΗ 2α ΠΗΓΗ 2 To take a black man from the wilds of Africa was a humanitarian and Christian task for it changed a savage and a heretic into a person capable of gaining from the benefits of Western civilisation. An extract from a 1950s history book showing attitudes towards slavery Το να πάρεις έναν μαύρο άνθρωπο από τις ερημιές της Αφρικής ήταν ένα ανθρωπιστικό και χριστιανικό καθήκον γιατί μετέτρεπε έναν άγριο και αιρετικό, σε άτομο ικανό να επωφελείται από τα προνόμια του δυτικού πολιτισμού. Απόσπασμα από βιβλίο Ιστορίας του 1950 που δείχνει τη στάση απέναντι στη δουλεία Kidd, J., Rees, R. & Tudor, R. (2001). Heinmann History Scheme. USA: Heinemann.

14 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 5. Παρατηρήστε την εικόνα της πηγής 2
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 5.Παρατηρήστε την εικόνα της πηγής 2. Σε ποια ήπειρο πιστεύετε ότι βρίσκετε αυτός ο χώρος όπου φυλάσσονταν οι σκλάβοι; 6.Διαβάστε το κείμενο που προέρχεται από αμερικανικό βιβλίο ιστορίας της δεκαετίας του Ποια είναι η άποψη αυτών που το έγραψαν για τη δουλεία; 7.Για ποιο λόγο θεωρούν ότι επωφελήθηκαν οι μαύροι από τη δουλεία; Τι εννοεί ότι ο μαύρος είναι ‘άγριος’ και ‘αιρετικός’; 8.Ποιος είναι ο λεγόμενος δυτικός κόσμος; Ποια πιστεύετε ότι είναι τα “προνόμια του δυτικού πολιτισμού”; ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 9.Ξεφυλλίστε περιοδικά και εφημερίδες στην τάξη και το σπίτι και αναζητήστε εικόνες που να σχετίζονται με τις δυτικές χώρες και με τις υπόλοιπες. Χωρίστε χαρτί του μέτρου με μια διαχωριστική γραμμή και κολλήστε τις φωτογραφίες σας αντίστοιχα αναγράφοντας δίπλα στην κάθε εικόνα την χώρα απ την οποία προέρχεται. Σχολιάστε τα υπέρ και τα κατά των δυτικών χωρών και των υπόλοιπων.

15 Περισσότεροι από 3.000.000 αφρικανοί μεταφέρθηκαν στην Αμερική.
ΠΗΓΗ 3 ΠΗΓΗ 3α Περισσότεροι από αφρικανοί μεταφέρθηκαν στην Αμερική. Σε κάθε πλοίο μεταφέρονταν άνθρωποι. Πολλοί πέθαναν πριν φτάσουν στην Αμερική.

16 ΠΗΓΗ The Middle Passage is when Africans were brought over on slave ships to work on plantations. The journey that nearly 60 million Africans made took 5 to 12 weeks. If a slave died on a ship, which 40 million of the 60 did, their body was thrown overboard to the waiting sharks. On the ship Zong, slaves who were thought to have a deadly disease were chained together and thrown overboard to drown. Sometimes, the slaves would kill the captain and get control of the ship. One example of this is the Amistad, though the Africans were caught and tried for murder. The charges were dropped. Middle Passage σημαίνει τότε που οι Αφρικανοί μεταφέρθηκαν πάνω σε πλοία σκλάβων για να δουλέψουν σε φυτείες. Το ταξίδι που έκαναν σχεδόν 60 εκατομμύρια Αφρικανοί, διαρκούσε από 5 έως 12 εβδομάδες. Αν ένας σκλάβος πέθαινε πάνω στο πλοίο, πετούσαν το σώμα τους στη θάλασσα όπου τον περίμεναν οι καρχαρίες. Στο πλοίο Zong, οι σκλάβοι που θεωρήθηκαν ότι έχουν μια θανατηφόρα ασθένεια, ήταν δεμένοι και ρίχνονταν στη θάλασσα για να πνιγούν. Κάποιες φορές οι σκλάβοι ήθελαν να σκοτώσουν τον καπετάνιο και να πάρουν τον έλεγχο του πλοίου. Ένα παράδειγμα αυτού είναι το Amistad, αν και οι Αφρικανοί είχαν συλληφθεί και δικαστεί για τη δολοφονία. Οι κατηγορίες αποσύρθηκαν. 

17 ΠΗΓΗ 3γ ΠΗΓΗ 3δ ΠΗΓΗ 3στ ΠΗΓΗ 3ε
ΠΗΓΗ 3στ ΠΗΓΗ 3ε

18 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 10.Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι χρειάζονταν τόσοι πολλοί σκλάβοι στην Αμερική; 11.Γιατί πολλοί από αυτούς πέθαιναν πριν καν φτάσουν τα πλοία στον προορισμό τους; 12.Παρατηρήστε τις εικόνες των πηγών 3α και 3γ και 3δ για να αιτιολογήσετε την απάντηση σας. 13.Γιατί πιστεύετε ότι τα δουλεμπορικά πλοία ήταν τόσο γεμάτα; 14.Τι παρατηρείτε στην εικόνα της πηγής 3ε; 15.Παρατηρήστε την πηγή 3στ. Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι θα μπορούσε να συμβεί αυτό που βλέπετε;

19 ΠΗΓΗ 4 ΠΗΓΗ 4α Δημοπρασία σκλάβων στη Βιρτζίνια
Οι ναυτικοί λίγο πριν φτάσουν στο λιμάνι καθάριζαν τους σκλάβους, τρίβοντας τους με λάδι για να τους κάνουν να φαίνονται υγιείς ώστε να τους πουλήσουν για όσα περισσότερα χρήματα μπορούσαν. Ζευγάρια αποχωρίζονταν και οι γονείς έχαναν τα παιδιά τους για πάντα. Οι αγοραστές τους φέρονταν σαν να ήταν ζώα στο παζάρι. Αφού τους αγόραζαν τους σημάδευαν με πυρωμένη σφραγίδα ώστε να ξέρουν όλοι σε ποιον ανήκουν. Μετά οι περισσότεροι τους έπαιρναν στα χωράφια για να δουλέψουν. Δημοπρασία σκλάβων στη Βιρτζίνια Kidd, J., Rees, R. & Tudor, R. (2001). Heinmann History Scheme. USA: Heinemann. Από το: London Illustrated News, February 16, 1861

20 ΝΕΓΡΟΙ ΠΗΓΗ 4β ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ
Θα πωληθούν στη δημοπρασία, στην κομητεία του Χέμπστεντ, με πίστωση 12 μηνών, την Παρασκευή, την 28η ημέρα αυτού του μήνα, 15 νέοι και πολύτιμοι Σκλάβοι, 9 ανώτεροι Άντρες και Αγόρια, ανάμεσα στα 12 και 27 χρόνια, μια γυναίκα περίπου 43 χρονών που είναι καλή πλύστρα και μαγείρισσα[…] ΝΕΓΡΟΙ

21 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 16.Ποιες διαδικασίες ακολουθούνταν μετά την άφιξη των αφρικανών στην Αμερική; 17.Που δούλευαν κυρίως οι πρώτοι μαύροι που έφτασαν στην Αμερική; 18.Παρατηρήστε και περιγράψτε την εικόνα της πηγής 4α 19.Σχολιάστε το κείμενο της αφίσας σε συνδυασμό με τον ορισμό της δημοπρασίας. Τι παρατηρείτε;

22 ΠΗΓΗ 5 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 20.Για ποιο λόγο οι σκλάβοι δεν μπορούσαν να κρατήσουν το δικό τους όνομα; 21.Γιατί απαγορεύονταν να καταθέσουν εναντίον λευκού άντρα σε δικαστήριο; 22.Τι θα γινόταν αν ήξεραν να διαβάζουν ή να γράφουν; Οι σκλάβοι δεν μπορούσαν να: Παντρευτούν Κερδίσουν χρήματα Έχουν ιδιοκτησία Κρατήσουν το όνομα τους Διαλέξουν που να μείνουν ή να δουλέψουν Καταθέσουν εναντίον λευκού άντρα σε δικαστήριο Συναντώνται σε ομάδες Έχουν όπλα Μάθουν να διαβάζουν και να γράφουν Προστατέψουν τα παιδιά τους ή τους φίλους τους από τιμωρίες Αρνηθούν οτιδήποτε ζητούσε ο ιδιοκτήτης τους ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 23.Υπάρχουν σήμερα ομάδες του πληθυσμού που δεν έχουν τέτοια δικαιώματα; Γράψε τις σκέψεις σου γι’ αυτό. Kidd, J., Rees, R. & Tudor, R. (2001). Heinmann History Scheme. USA: Heinemann.

23 ΠΗΓΗ 6 ΠΗΓΗ 6α Οι πρώτοι αφρικανοί έφτασαν στην Αμερική το 1619 με ένα ισπανικό πλοίο για να δουλέψουν τη γη. Κάποιοι υποστηρίζουν πως η θέση αυτών των 20 πρώτων σκλάβων έμοιαζε περισσότερο με αυτή του υπηρέτη και λιγότερο με σκλάβου. Οι υπηρέτες δούλευαν για ένα χρονικό διάστημα και μετά αποκτούσαν την ελευθερία τους. Σίγουρα, πάντως, ως το 1640 τουλάχιστον ένας άνθρωπος είχε ανακηρυχθεί σκλάβος από δικαστήριο. Αυτός ο αφρικανός έπρεπε να “υπηρετεί τον αφέντη του και τις προσταγές του για όλη τη διάρκεια της ζωής του εδώ ή οπουδήποτε αλλού”. Στο βορρά οι αφρικανοί δούλευαν συνήθως σαν υπηρέτες ενώ στον νότο οι περισσότεροι ήταν σκλάβοι που εργάζονταν στη γη. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 24.Περιγράψτε την εικόνα της πηγής 6α. Τι παρατηρείτε στο βάθος;

24 ΠΗΓΗ 6β ΠΗΓΗ 6γ ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ Την Τετάρτη την Δέκατη Ημέρα του Μαΐου
27 Απριλίου 1769 ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ Την Τετάρτη την Δέκατη Ημέρα του Μαΐου Ένα επιλεγμένο φορτίο από Διακόσιους πενήντα ΝΕΓΡΟΥΣ Που έφτασαν με πλοίο[…] ΠΗΓΗ 6γ

25 ΑΝΤΡΕΣ, ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ
ΠΗΓΗ 6δ ΜΕΤΡΗΤΑ! Όλοι όσοι έχουν ΣΚΛΑΒΟΥΣ για πούλημα καλά θα κάνουν να με ειδοποιήσουν καθώς θα δώσω την ΥΨΗΛΟΤΕΡΗ ΤΙΜΗ ΓΙΑ ΑΝΤΡΕΣ, ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ

26 ΠΗΓΗ 6ε Ελεύθερες Πολιτείες (5)
Πολιτείες με σκλάβους (8)

27 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 25.Παρατηρήστε την αφίσα της πηγής 6β. Πως απεικονίζεται ο αφρικανός; Σχολιάστε το κείμενο. 26.Παρατηρώντας το χάρτη σημειώστε ποιες είναι οι πολιτείες του βορρά που είναι πιο ελεύθερες και ποιες αυτές του νότου που υποστηρίζουν τη δουλεία. 27.Τι βλέπετε στην εικόνα της πηγής 6γ και που πιστεύετε ότι εκτυλίσσεται η σκηνή αυτή;

28 ΠΗΓΗ 7 Κάποιοι από τους νόμους της Νότιας Καρολίνα που αφορούσαν τους σκλάβους: -Ο σκλάβος, όντας προσωπική κινητή περιουσία, μπορεί να πωληθεί ανά πάσα στιγμή, ή να υποθηκευτεί ή να εκμισθωθεί, ανάλογα με τη βούληση του κυρίου του. -Οι σκλάβοι δεν μπορούν να εξαγοράσουν την ελευθερία τους, ή να αλλάξουν κύριο, ακόμη κι αν ο αυτός τους κακομεταχειρίζεται -Οι σκλάβοι καθώς αποτελούν ιδιοκτησία, σε περίπτωση που τραυματιστούν από τρίτους, οι ιδιοκτήτες τους μπορούν να κάνουν μήνυση και να ζητήσουν αποζημίωση -Η δουλεία είναι κληρονομική και αιώνια ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 28.Υπογράμμισε τα σημεία της πηγής που αναφέρονται στον τραυματισμό των σκλάβων Από George M. Stroud, A Sketch of the Laws Relating to Slavery, σ

29 ΠΗΓΗ 8 ΠΗΓΗ 8α Μέναμε σε καλύβες από ξύλο πάνω στο γυμνό έδαφος. Τα πατώματα ήταν μια άγνωστη πολυτέλεια για μας. Τα κρεβάτια μας ήταν από άχυρο και παλιά κουρέλια, πεταμένα στις γωνιές. Μόνο μας σκέπασμα ήταν μια κουβέρτα. Ο άνεμος σφύριζε και η βροχή και το χιόνι φυσούσαν μέσα από τις τρύπες, μέχρι που το έδαφος ήταν λασπώδες σαν σε χοιροστάσιο. Τέτοια ήταν τα σπίτια. Τζόσια Χένσον. Η ζωή του Τζόσια Χένσον

30 ΠΗΓΗ 8β ΠΗΓΗ 8γ Στους σκλάβους δεν δίνονταν κρεβάτια, εκτός κι αν θεωρούνταν κρεβάτι η τραχιά κουβέρτα. Αυτό όμως, όπως και να χει, δεν ήταν και καμιά μεγάλη στέρηση. Περισσότερη ανάγκη είχαν τον ύπνο και όχι τόσο την κουβέρτα, γιατί οι πιο πολλοί από αυτούς όταν τελείωναν τις δουλειές τους στο χωράφι, έπρεπε να μαγειρέψουν, να πλύνουν, να μαστορέψουν […]. Και όταν όλα αυτά τελείωναν, γέροι και νέοι, άντρες και γυναίκες, έπεφταν κάτω ο ένας δίπλα στον άλλο, σε ένα κοινό κρεβάτι: το κρύο, υγρό πάτωμα- αφού σκεπάζονταν με τις άθλιες κουβέρτες τους. Και εκεί κοιμόνταν μέχρι να τους καλέσει στο χωράφι η κόρνα του οδηγού. Φρέντερικ Ντάγκλας Το χρονικό της ζωής του Φρέντερικ Ντάγκλας Καλύβα σκλάβων κοντά στη Μεγάλη Γέφυρα, ποταμός Τσικαχόμινι, Βιρτζίνια, 13 Ιουνίου 1864

31 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 29. Πως ήταν τα σπίτια στα οποία έμεναν οι μαύροι; 30
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 29.Πως ήταν τα σπίτια στα οποία έμεναν οι μαύροι; 30.Δώστε 2 συγκεκριμένα παραδείγματα από το κείμενο της πηγής 8 που να δείχνουν τις συνθήκες διαβίωσης των σκλάβων 31.Η καλύβα της πρώτης εικόνας βρίσκεται στη Νότια Καρολίνα ενώ της δεύτερης στη Βιρτζίνια. Αναζητήστε τις πολιτείες στο χάρτη της πηγής 6ε 32.Διαβάζοντας το κείμενο της πηγής 8β τι είναι αυτό που θεωρεί χειρότερο ο Φρέντερικ Ντάγκλας; 33.Ποιες ήταν οι συνθήκες ύπνου στις καλύβες των σκλάβων; 34.Παρατηρήστε και σχολιάστε τις εικόνες των σπιτιών των σκλάβων.

32 ΠΗΓΗ 9 Ορυχεία ή βιομηχανία Βαμβάκι Απασχόληση σε σπίτια λευκών
Ρύζι ή ζάχαρη Καπνός Ορυχεία ή βιομηχανία

33 ΠΗΓΗ 9α Μια Φυτεία καπνού

34 ΠΗΓΗ 9β ΠΗΓΗ 9γ

35 ΠΗΓΗ 9δ ΠΗΓΗ 9ε Το μαστίγιο που χρησιμοποιείται από τους επιβλέποντες στα χωράφια βαμβακιού είναι διαφορετικό από όλα τα υπόλοιπα μαστίγια που έχω δει. Είναι περίπου 50 εκατοστά στο μάκρος, με μια μεγάλη και βαριά κεφαλή από μολύβι, καλυμμένη με έντερο γάτας. Ο Τσαρλς Μπολ ήταν σκλάβος που ξέφυγε. Έγραψε την αυτοβιογραφία του που εκδόθηκε το 1836 Kidd, J., Rees, R. & Tudor, R. (2001). Heinmann History Scheme. USA: Heinemann.

36 ΠΗΓΗ 9στ

37 "God Bless you massa. you feed and clothe us
"God Bless you massa! you feed and clothe us. When we are sick you nurse us, and when too old to work, you provide for us!" "These poor creatures are a sacred legacy from my ancestors and while a dollar is left me, nothing shall be spared to increase their comfort and happiness." ΠΗΓΗ 9ζ -Ο Θεός να σε έχει καλά αφέντη! Μας ταϊζεις και μας ντύνεις. Όταν αρρωσταίνουμε μας φροντίζεις, και όταν είμαστε πολύ γέροι για να δουλέψουμε μας προσέχεις! -Αυτά τα φτωχά πλάσματα είναι ιερή κληρονομιά των προγόνων μου και όσο μου μένει έστω και ένα δολάριο, τίποτα δε θα με εμποδίσει να αυξήσω την άνεση και την ευτυχία τους.

38 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 35.Περιγράψτε κάποια από τα καθήκοντα των σκλάβων όπως φαίνονται στις πηγές. 36.Σε τι είδους φυτείες δούλευαν κυρίως οι σκλάβοι; Θυμηθείτε τι γίνονταν με τα προϊόντα που παρήγαγαν. Χρησιμοποιείστε την πηγή 1. 37.Ποια ήταν η δουλειά του λευκού άντρα που βλέπετε στην εικόνα της πηγής 9α; 38.Πότε πιστεύετε ότι χρησιμοποιούσαν το μαστίγιο οι ιδιοκτήτες σκλάβων; 39.Σχολιάστε τον διάλογο που συνοδεύει την εικόνα της πηγής 9ζ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 40.Κατασκευάστε μια μακέτα με καλύβες σκλάβων και μια φυτεία βαμβακιού.

39 Σε μία φυτεία στο Κεντάκι
ΠΗΓΗ 10 Ερώτηση 41.Στα αριστερά βλέπουμε ένα απόσπασμα από το κόμικ που βασίστηκε στο βιβλίο «Η καλύβα του μπάρμπα Θωμά» της Χάριετ Μπίτσερ Στόου. Ποιες είναι οι απόψεις του Χάλεϊ; Που βρίσκεται το Κεντάκι; Αναζητήστε το στο χάρτη. -Ούτε που θα το σκεφτόμουν να το κάνω αυτό, Χάλεϊ, αν δεν είχα τόσα χρέη -Μην αφήνεις την πώληση σκλάβων να σε απασχολεί, Σέλμπι. Οι σκλάβοι δεν είναι άνθρωποι. Τους αγοράζω και τους πουλάω όπως τα βόδια Stowe, H. (1997). Classics Illustrated: Uncle Tom's Cabin. U.S.A: Acclaim Books.

40 ΠΗΓΗ 11 ΠΗΓΗ 11α Κατά τη διάρκεια ενός έτους οι σκλάβοι έπαιρναν 2 πουκάμισα, 1 παντελόνι, ένα πανωφόρι, ένα παντελόνι για το χειμώνα φτιαγμένο από φτηνό υλικό, ένα ζευγάρι κάλτσες και ένα ζευγάρι παπούτσια.

41 ΠΗΓΗ 11β ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 42.Παρατηρώντας τις εικόνες της πηγής 11 , 11α και σχολιάστε την ενδυμασία της οικογένειας σκλάβων του 1862 και της γυναίκας που πλένει τα ρούχα. 43.Τι πιστεύετε ότι γινόταν όταν τα ρούχα κάποιων έλιωναν ή σκιζόντουσαν;

42 ΠΗΓΗ 12 ΠΗΓΗ 12α Οι περισσότεροι σκλάβοι έπρεπε να δουλεύουν από την ανατολή ως τη δύση του ήλιου. Κάποιοι ιδιοκτήτες υποχρέωναν τους σκλάβους τους να δουλεύουν κάθε μέρα, κάποιοι άλλοι τους έδιναν άδεια μια μέρα το μήνα και κάποιοι τους επέτρεπαν να ξεκουράζονται τις Κυριακές. Τον ελεύθερο τους χρόνο οι σκλάβοι έφτιαχναν τις καλύβες τους, κατασκεύαζαν κατσαρόλες και πιάτα και ότι άλλο τους χρειάζονταν για να εξυπηρετήσουν τις καθημερινές τους ανάγκες. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 44.Παρατηρήστε την εικόνα και εντοπίστε τις εργασίες με τις οποίες ασχολούνται οι δύο γυναίκες της φωτογραφίας. Τι κάνουν οι υπόλοιποι άνθρωποι;

43 ΠΗΓΗ 13 ΠΗΓΗ 13α Σε κάθε φυτεία μια γυναίκα ήταν υπεύθυνη για τη φύλαξη των παιδιών ώστε να μπορούν οι υπόλοιπες μητέρες να δουλεύουν στα χωράφια. Η γυναίκα που φρόντιζε τα μαύρα παιδιά συνήθως ονομαζόταν θεία (aunty) ενώ αυτή που φρόντιζε τα λευκά παιδιά μητερούλα (mammy). Υπήρχαν περιπτώσεις γυναικών που φρόντιζαν λευκά και μαύρα παιδιά μαζί. Αγόρια και κορίτσια τριγύριζαν σχεδόν γυμνά μέχρι να αρχίσουν να δουλεύουν στα χωράφια. Οι ιδιοκτήτες τους, τους έδιναν λινές μπλούζες ή σακιά με τρύπες για το κεφάλι και τα χέρια. Στα παιδιά ποτέ δε δινόταν παπούτσια πριν να σταλούν στα χωράφια, συνήθως στην ηλικία των έξι ή εφτά. Οι μικροί σκλάβοι κουβαλούσαν νερό και μάζευαν σκουπίδια. Στην ηλικία των δέκα με δώδεκα αναλάμβαναν μία δουλειά στο χωράφι. Ένας πρώην σκλάβος θυμάται : τα παιδιά έπρεπε να πηγαίνουν στα χωράφια ακόμα κι αν το μόνο που έκαναν ήταν να μαζεύουν πέτρες και να κουβαλούν νερό, έπρεπε απλά να συνηθίσουν να βρίσκονται εκεί.

44 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 45.Γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις υπήρχε διαφορετική γυναίκα για τη φύλαξη των λευκών και μαύρων παιδιών; Μπορείτε να σκεφτείτε για ποιο λόγο σε κάποιες περιπτώσεις η ίδια γυναίκα πρόσεχε όλα τα παιδιά; 46.Γιατί οι γυναίκες που πρόσεχαν τα λευκά παιδιά λεγόντουσαν μητερούλες ενώ αυτές που πρόσεχαν τα μαύρα θείες; 47.Ποια ήταν η ενδυμασία των παιδιών; Σε ποια ηλικία τους έδιναν παπούτσια και γιατί; 48.Σε ποια ηλικία τα παιδιά ξεκινούσαν να πηγαίνουν στα χωράφια; Τι έκαναν εκεί και για ποιο λόγο; Σε ποια ηλικία άρχιζαν να δουλεύουν; 49.Παρατηρείστε την εικόνα της πηγής 13α. Πως λέγεται η γυναίκα που εικονίζεται;

45 ΠΗΓΗ 14 Δεν ήταν όλοι οι μαύροι σκλάβοι. Υπήρχαν 3 τρόποι με τους οποίους μπορούσε κανείς να ελευθερωθεί: Να γεννηθεί από ελεύθερη μητέρα Να το σκάσει Να αγοράσει την ελευθερία του Τον Απρίλιο του 1790 γεννήθηκε στη Ν. Καρολίνα ένα μαύρο αγοράκι. Ανήκε στον Γουίλιαμ Έλισον και το όνομα που του έδωσαν ήταν Άπριλ Έλισον. Στα 12 του έμαθε να γράφει και να διαβάζει ενώ παράλληλα μάθαινε και τις τέχνες της ξυλουργικής, μεταλλοτεχνίας και σιδηρουργίας. Το 1816 και ενώ ο Άπριλ ήταν 26 χρονών ο ιδιοκτήτης του ζήτησε από δικαστήριο την άδεια να ελευθερώσει τον Άπριλ. Αργότερα απέκτησε μαγαζί και έγινε πλούσιος. Άλλαξε το όνομα του σε Γουίλιαμς Έλισον. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 50.Πως προέκυψε το όνομα του Άπριλ Έλισον και γιατί το άλλαξε στη συνέχεια; 51.Σε τι διέφερε από τους υπόλοιπους σκλάβους; Τι πιστεύετε ότι τον βοήθησε στην απόκτηση της ελευθερίας του; 52.Γιατί ο ιδιοκτήτης του ζήτησε άδεια από το δικαστήριο για να τον ελευθερώσει; Για να απαντήσετε ανατρέξτε στην πηγή 7.(Με τους νόμους της Ν. Καρολίνα)

46 ΠΗΓΗ 15 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 53.Οι ιδιοκτήτες των δούλων έγραφαν σημειώματα για να αποδείξουν ότι είναι ελεύθεροι. Γιατί πιστεύετε ότι τέτοια σημειώματα ήταν απαραίτητα; 54.Τι θα μπορούσε να συμβεί σε κάποιον που δεν είχε τέτοιο σημείωμα; 55.Γιατί δεν προσπάθησαν οι σκλάβοι να γράψουν σημειώματα για τους ίδιους;

47 ΠΗΓΗ 16 Ένα συνηθισμένο φαγητό των μαύρων ήταν το Φούφου. Ήταν ένα μείγμα από καλαμποκάλευρο και αλεύρι που έχυναν σε βραστό νερό. Από αυτό το μείγμα έφτιαχναν στα χωράφια τα σταχτοκούλουρα. Οι μαύροι άλεθαν επίσης τους σπόρους της μπάμιας και τους χρησιμοποιούσαν για να φτιάξουν ένα ρόφημα που έμοιαζε με καφέ. ΠΗΓΗ 16α Συνήθως οι σκλάβοι που δούλευαν ως υπηρέτες στα σπίτια έτρωγαν περισσότερο και καλύτερα. Αυτό δεν ίσχυε σε όλες τις περιπτώσεις. Η Χάριετ Τζάκομπς λέει ότι η κυρία της περίμενε στην κουζίνα μετά το μάζεμα των πιάτων και έφτυνε μέσα στα απομεινάρια για να σιγουρευτεί ότι οι υπηρέτες της δε θα τα έτρωγαν. ΠΗΓΗ 16β Σε κάποια μέρη οι λευκοί επέτρεπαν στους σκλάβους να καλλιεργούν ένα μικρό κομμάτι γης μέσα στη φυτεία και έτσι μπορούσαν να έχουν ένα συμπλήρωμα στη διατροφή τους. Κάποιες φορές καλλιεργούσαν καρπούζια για να τα απολαύσουν το καλοκαίρι.

48 ΠΗΓΗ 16 γ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 56.Ποιο ήταν το συνηθισμένο φαγητό των σκλάβων;
57.Γιατί οι σκλάβοι χρησιμοποιούσαν τους σπόρους της μπάμιας για να φτιάξουν καφέ; 58.Σε τι διέφερε το φαγητό των σκλάβων από το φαγητό που τρώμε σήμερα; Σε τι έμοιαζε; 59.Μπορούσαν οι σκλάβοι να κυνηγούν; Δικαιολογήστε την απάντηση σας χρησιμοποιώντας την πηγή ….και την … για τον ελεύθερο χρόνο ΠΗΓΗ 16 γ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 60.Οι μαύροι συνήθιζαν να τρώνε σταχτοκούλουρα. Γιατί τα ονόμαζαν έτσι; Αναζητήστε μια συνταγή ashcake, καταγράψτε τα βήματα που χρειάζονται και τα υλικά και υλοποιήστε την συνταγή στην πρώτη εκδρομή που θα πραγματοποιήσετε. 61.Αναζητήστε πληροφορίες για την ιστορία και την παρασκευή του καφέ.

49 ΠΗΓΗ 17 Κάποιες φορές οι σκλάβοι ήθελαν να παντρευτούν, πρώτα όμως έπρεπε να πάρουν άδεια από τον ιδιοκτήτης τους. Αν έμεναν σε διαφορετικές φυτείες δεν έπαιρναν άδεια. Οι γαμήλιες τελετές απαγορεύονταν γιατί ο ιδιοκτήτης τους μπορούσε όποτε ήθελε να πουλήσει έναν από τους δύο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι μαύροι να γιορτάζουν με διαφορετικό τρόπο. Επινόησαν μια τελετή που ονομαζόταν η σκούπα που πηδάει. Γυρνούσαν μια σκούπα και πηδούσαν γύρω της για να την αποφύγουν.

50 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 62.Για ποιο λόγο απαγορεύονταν οι γάμοι ανάμεσα σε άτομα που ζούσαν σε διαφορετικές φυτείες; 63.Πως θα μπορούσε ένα ιδιοκτήτης σκλάβων να επωφεληθεί από το γάμο τους; 64.Γιατί δεν μπορούσαν να παντρευτούν οι σκλάβοι με γαμήλια τελετή; 65.Ποια γαμήλια τελετή επινόησαν οι σκλάβοι για να γιορτάσουν τον γάμο των ατόμων της ομάδας τους; Για ποιο λόγο σκέφτηκαν κάτι τέτοιο; 66.Τι παρατηρείτε βλέποντας την εικόνα της πηγής 17; ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 67.Αναπαραστήσετε έναν γάμο σκλάβων της Αμερικής. 68.Χρησιμοποιείστε ένα κοντάρι και κάνετε μετρήσεις για να εντοπίσετε πόσο ψηλά μπορείτε να πηδήξετε. Καταγράψτε τα αποτελέσματα 69.Ζωγραφίστε σε χαρτί του μέτρου φυτεία βαμβακιού, καλύβες των μαύρων και την τελετή του γάμου 70.Αναζητήστε φωτογραφίες με έθιμα γάμων από την Ελλάδα και άλλες χώρες και κάντε μια έκθεση στην τάξη

51 Δραπέτευσε στις 27 Ιουλίου η Μαύρη Γυναίκα [μου], με το όνομα
ΠΗΓΗ 18 100 ΔΟΛΛΑΡΙΑ ΑΜΟΙΒΗ! Δραπέτευσε στις 27 Ιουλίου η Μαύρη Γυναίκα [μου], με το όνομα ΕΜΙΛΥ Δεκαεπτά χρονών, καλοσχηματισμένη, μαύρου χρώματος με τσιριχτή φωνή. Πήρε μαζί της ένα σκούρο και ένα άσπρο-μπλε φόρεμα, ένα καπελάκι με κόκκινη ρίγα, ένα λευκό, ριγέ σάλι και παντόφλες. Θα πληρώσω την παραπάνω αμοιβή αν μεταφερθεί κοντά στον ποταμό του Οχάιο στη μεριά του Κεντάκι, ή ΤΡΙΑΚΟΣΙΑ ΔΟΛΛΑΡΙΑ, αν μεταφερθεί στην Πολιτεία του Οχάιο και παραδοθεί σε μένα κοντά στο Λιούισμπεργκ. ΓΟΥΙΛΛΙΑΜΣ 4 Αυγούστου, ος αι ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 71.Πότε και που έγινε αυτό το γεγονός; 72.Εντοπίστε στο χάρτη την Πολιτεία του Οχάιο. 73.Τι μπορεί να εννοεί όταν αποκαλεί τη γυναίκα : Μαύρη Γυναίκα «μου» ; Γιατί χρησιμοποιεί την κτητική αντωνυμία «μου» ;

52 ΠΗΓΗ 18α ΠΗΓΗ 18β Ισαάκ Χόπερ -Από πού ήρθες, Θείε Μίνγκο;
Ρώτησε το μικρό αγόρι -Από την Αφρική Απάντησε ο έγχρωμος γέρος άντρας Όταν με φέραν εδώ δεν ήμουν μεγαλύτερος από όσο είσαι εσύ τώρα. Και από τότε είμαι σκλάβος. -Πως το έκαναν αυτό; -Πολλοί από μας παίζαμε στην ακτή όταν κάποιοι λευκοί άντρες πήδηξαν έξω από θάμνους, μας άρπαξαν και μας έσυραν μέχρι ένα πλοίο. Προσπαθήσαμε να ξεφύγουμε. Κρατήθηκα από τους αγκαθωτούς θάμνους μέχρι που μάτωσαν τα χέρια μου. Αλλά οι άντρες με τράβηξαν. Κανείς από μας δεν είδε ξανά τους πατέρες και τις μητέρες μας. Όλα αυτά τα χρόνια ήμουν σκλάβος. Ο Ισαάκ Χόπερ ήταν μόνο 9 χρονών όταν μίλησε με τον Θείο Μίνγκο. Αλλά ήταν αρκετά μεγάλος ώστε να υποσχεθεί στον εαυτό του ότι αν ποτέ είχε την ευκαιρία να βοηθήσει κάποιον μαύρο που είχε πρόβλημα, θα το έκανε. Σε ηλικία 16 ετών ξεκίνησε να βοηθάει όσους προσπαθούσαν να ξεφύγουν από τη δουλεία γράφοντας γράμματα σε φίλους του για να τους δεχτούν σε Πολιτείες όπου μπορούσαν να ζήσουν ελεύθεροι. ξεκινώντας το δίκτυο που ονομάστηκε Υπόγειος Σιδηρόδρομος. Ισαάκ Χόπερ

53 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 74.Για ποιο λόγο έχει δημιουργηθεί η ανακοίνωση της πηγής 18; 75.Γιατί ο δημιουργός του κειμένου δίνει αναλυτική περιγραφή των ρούχων της Έμιλυ; 76.Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι έφυγε η Έμιλυ και που μπορεί να πήγε; 77.Ποιος είναι ο Θείος Μίνγκο; Ήταν πραγματικός θείος του Ισαάκ Χόπερ; 78.Ποια είναι η σκηνή που αφηγείται ο Θείος Μίνγκο στο μικρό αγόρι; 79.Πότε δόθηκε για πρώτη φορά η ευκαιρία στον Ισαάκ Χόπερ να βοηθήσει την προσπάθεια των μαύρων και πως το έκανε; 80.Πως λεγόταν το δίκτυο που ξεκίνησε;

54 The Underground Railroad
Ο Υπόγειος Σιδηρόδρομος ΠΗΓΗ 19 Ήταν κρυφά μονοπάτια και δρόμοι που ακολουθούσαν οι μαύροι του Νότου για να φτάσουν στο Βορρά και να αποκτήσουν την ελευθερία τους. Αυτά χρησιμοποιούνταν από το Ο όρος Υπόγειος Σιδηρόδρομος άρχισε να χρησιμοποιείται το 1840 για να χαρακτηρίσει αυτή την πορεία των σκλάβων που έφευγαν από τις φυτείες και τα άλλα μέρη όπου δούλευαν για να φτάσουν στις ελεύθερες Πολιτείες. Ελεύθερες Πολιτείες Πολιτείες που υποστήριζαν τη δουλεία Κυριότερες διαδρομές διαφυγής

55 ΠΗΓΗ 19β ΠΗΓΗ 19α

56 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 81.Τι ήταν ο Υπόγειος Σιδηρόδρομος και ποιος θεωρείται ο πατέρας του; 82.Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι χρειαζόταν οι μαύροι τη βοήθεια λευκών που συναντούσαν στο δρόμο τους για να συνεχίσουν το ταξίδι τους; Με ποιο τρόπο θα μπορούσαν οι λευκοί να τους βοηθήσουν; 83.Παρατηρείστε το χάρτη. Ποιες Πολιτείες είχαν καταργήσει τη δουλεία και ποιες όχι; Προς ποιες κατευθύνσεις κινούνταν οι μαύροι και γιατί; 84.Παρατηρείστε τις εικόνες των πηγών 19α Και 19β. Με ποιο τρόπο έφευγαν από τις φυτείες ή τους άλλους χώρους εργασίας τους οι μαύροι; Γιατί;

57 ΠΗΓΗ 20α ΠΗΓΗ 20 Follow the Drinking Gourd
When the sun comes back and the first quail calls Follow the Drinking Gourd For the old man is awaiting for to carry you to freedom If you follow the Drinking Gourd. The riverbank makes a very good road. The dead trees will show you the way. Left foot, peg foot, traveling on, Follow the Drinking Gourd. The river ends between two hills Follow the Drinking Gourd. There's another river on the other side Follow the Drinking Gourd. When the great big river meets the little river

58 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 85.Χωριστείτε σε ομάδες και μεταφράστε το τραγούδι στα ελληνικά. Αναζητήστε το στην παρακάτω ιστοσελίδα γράφοντας τον τίτλο του: “Follow the Drinking Gourd” ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 86.Η λέξη gourd σημαίνει νεροκολοκύθα. Στο συγκεκριμένο τραγούδι-χάρτη συμβολίζει τον αστερισμό της Μεγάλης Άρκτου. Γιατί πρέπει να ακολουθήσουν τον συγκεκριμένο αστερισμό; 87.Τι πιστεύετε ότι σημαίνει τραγούδι- χάρτης και τι σκοπούς εξυπηρετούσε ένα τέτοιο τραγούδι στη συγκεκριμένη περίπτωση; 88.Στον χάρτη της πηγής 20α φαίνονται οι μετακινήσεις του Υπόγειου Σιδηρόδρομου. Εκτός από τον Βορρά ποια άλλη κατεύθυνση ακολουθούνταν;

59 ΠΗΓΗ 21 Ο Χένρι ‘Κουτί” Μπράουν, έστειλε τον εαυτό του στη Φιλαδέλφεια μέσα σε ένα ξύλινο κουτί. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 89.Για ποιο λόγο ο Χένρι Μπράουν έμεινε γνωστός ως Χένρι Κουτί Μπράουν; 90.Ποιον τρόπο σκέφτηκε ώστε να καταφέρει να φτάσει σε μια ελεύθερη Πολιτεία;

60 ΠΗΓΗ 22

61 ΠΗΓΗ 22β ΠΗΓΗ 22α ΧΑΡΙΕΤ ΤΟΥΜΠΜΑΝ
Σημαντικότερη μορφή του Υπόγειου Σιδηρόδρομου θεωρήθηκε η Χάριετ Τούμπμαν. Η Χάριετ Τούμπμαν σε ηλικία 29 χρονών το έσκασε από το Μέριλαντ, την Πολιτεία όπου είχε γεννηθεί, όταν ο ιδιοκτήτης της πέθανε.Οδήγησε πολλούς ανθρώπους στην ελευθερία κάνοντας 19 διαφορετικά ταξίδια από τον Νότο στον Καναδά. Έσωσε 300 σκλάβους. Kidd, J., Rees, R. & Tudor, R. (2001). Heinmann History Scheme. USA: Heinemann.

62 ΠΗΓΗ 22γ ΠΗΓΗ 22δ Οι σκλάβοι κρύβονταν σε καρότσες ειδικά διαμορφωμένες και πήγαιναν από τον έναν σταθμό του Υπόγειου Σιδηρόδρομου στον άλλο, όπου τους τάιζαν και τους έκρυβαν κατά τη διάρκεια της ημέρας. Συχνά έπρεπε να κρύβονται σε δάση, να διασχίζουν ποτάμια και να σκαρφαλώνουν βουνά. Οι ιδιοκτήτες σκλάβων πρόσφεραν αμοιβή δολλάρια για την Χάριετ Τούμπμαν αλλά ποτέ, κανείς δεν κατάφερε να την πιάσει. Kidd, J., Rees, R. & Tudor, R. (2001). Heinmann History Scheme. USA: Heinemann.

63 91.Ποια ήταν η σημαντικότερη μορφή του Υπόγειου Σιδηρόδρομου;
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 91.Ποια ήταν η σημαντικότερη μορφή του Υπόγειου Σιδηρόδρομου; Πως βοήθησε το ταξίδι των σκλάβων από τις Πολιτείες του Νότου στον Καναδά; Ποια τεχνική χρησιμοποίησε; Ποιον άλλο τρόπο συναντήσαμε ως τώρα; 92.Στην πηγή 22 βλέπουμε το ίδιο ντουλάπι σε δύο φωτογραφίες. Ποια διαφορά παρατηρείτε; 93.Ποιος ήταν ο ρόλος των σταθμών του Υπόγειου Σιδηρόδρομου; 94.Από πού προήλθε το όνομα του Υπόγειου Σιδηρόδρομου; 95.Συζητήστε τη διαφορά ανάμεσα στην αμοιβή που πρόσφερε ο ιδιοκτήτης της Έμιλυ και οι ιδιοκτήτες δούλων για την αιχμαλωσία της Χάριετ Τούμπμαν. Γιατί όλοι οι δουλοκτήτες υποστήριζαν την αιχμαλωσία της; 96.Στον πίνακα της πηγής 22δ βλέπουμε την Χάριετ Τούμπμαν στον Καναδά. Περιγράψτε τον πίνακα αυτό. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 97.Εμπνευσμένοι από όσα μάθατε για τον Υπόγειο Σιδηρόδρομο γράψτε ένα ποίημα ή ζωγραφίστε μια σκηνή από την πορεία των μαύρων προς την ελευθερία.

64 ΠΗΓΗ 23 ΠΗΓΗ 23α Η ανταρσία στο Άμισταντ: Το 1839 ο Χοσέ Ρουίζ αγόρασε 49 σκλάβους στην Κούβα που έπρεπε να μεταφερθούν σε μια διπλανή πόλη με πλοίο. Οι σκλάβοι, με αρχηγό των Τζόζεφ Σινκ, πήραν τον έλεγχο του πλοίου, αφού σκότωσαν τον αρχηγό του πληρώματος. Ο Σίνκ διέταξε τον πλοηγό να τους πάει πίσω στην Αφρική. Μετά από 63 μέρες στη θάλασσα το πλοίο με το όνομα Άμισταντ εντοπίστηκε από τις αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών και οι μαύροι φυλακίστηκαν.

65 ΠΗΓΗ 23β Ο πρώην πρόεδρος της Αμερικής Άνταμς συγκινήθηκε από την περίπτωση του Τζόζεφ Σινκ και των αντρών του και αποφάσισε να τους υπερασπιστεί στο Ανώτατο Δικαστήριο. Ο Άνταμς που ήταν τότε σε ηλικία εβδομήντα τριών χρόνων έβγαλε ένα λόγο που κράτησε οχτώ ώρες και στο τέλος οι μαύροι αθωώθηκαν. Επέστρεψαν στην Αφρική με την οικονομική βοήθεια κάποιων αμερικανών.

66 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 98.Παρατηρήστε την εικόνα. Τι συμβαίνει στο κατάστρωμα του πλοίου; 99.Γιατί ο Τζόζεφ Σινκ διέταξε να επιστρέψει το πλοίο στην Αφρική; 100.Γιατί πιστεύετε ότι κατέληξε το πλοίο στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής; 101.Γνωρίζετε τη σημασία της λέξης Άμισταντ; Αναζητήστε τη με τη βοήθεια του διαδικτύου. 102.Ποιες πιστεύετε ότι ήταν οι απόψεις του Άνταμς σχετικά με τη δουλεία; 103.Γιατί πιστεύετε ότι χρειάστηκαν 8 ώρες για να εκφέρει ο Άνταμς το λόγο του; ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 104.Χωριστείτε σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα θα καταγράψει επιχειρήματα υπέρ της ανταρσίας στο Άμισταντ και η άλλη κατά. Κάντε ένα ντιμπέιτ αναπαριστώντας τη δίκη ή παρουσιάστε τα επιχειρήματα σας στην εκπομπή ενός καναλιού.

67 ΠΗΓΗ 24 ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΒΟΡΡΑ ΚΑΙ ΝΟΤΟΥ ΒΟΡΡΑΣ ΝΟΤΟΣ Εργοστάσια
Μεγάλες φυτείες Χρήματα: ικανοποιητικά Πλούσιοι λόγω παραγωγής καπνού και βαμβακιού Υποστήριζαν την κατάργηση της δουλείας Βασίζονταν στους δούλους Αστική κοινωνία Ζωή σε μικρά χωριά και φάρμες Ισχυρή κεντρική κυβέρνηση, Ήθελαν τις Πολιτείες ενωμένες Υπέρ της αυτονομίας της κάθε Πολιτείας Οικονομικές διαφορές Πολιτιστικές διαφορές Συνταγματικές διαφορές

68 ΠΗΓΗ 24β ΠΗΓΗ 24α Μετά τις εκλογές του 1860 Πρόεδρος της Αμερικής εκλέχθηκε ο Αβραάμ Λίνκολν. Ο Λίνκολν υποστήριζε την κατάργηση της δουλείας. Η εκλογή του ήταν ένας από τους λόγους που οδήγησαν την Αμερική σε εμφύλιο πόλεμο.

69 105.Βάλτε στο χάρτη τα ονόματα των Ομοσπονδιακών Πολιτειών
Το κράτος χωρίστηκε στα δύο: από την Ένωση αποχωρούν οι παρακάτω Πολιτείες και πολεμούν εναντίον του Βορρά: ΠΗΓΗ 24γ Αλαμπάμα Αρκανσό Τέξας Τενεσί Βιρτζίνια Φλόριντα Τζόρτζια Λουιζιάνα Μισσισσιππί Β. Καρολίνα Ενωτικοί Ομοσπονδιακοί ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 105.Βάλτε στο χάρτη τα ονόματα των Ομοσπονδιακών Πολιτειών

70 ΠΗΓΗ 24δ ΠΗΓΗ 24ε Το 1863 ο Πρόεδρος Λίνκολ υπογράφει τη “Διακήρυξη της Χειραφέτησης’ (“Emancipation Proclamation”) των μαύρων, όπου αναγράφεται ότι: Όλοι όσοι κρατούνται ως σκλάβοι στις Ομοσπονδιακές Πολιτείες είναι και θα είναι στο εξής, ελεύθεροι. Ο γραμματέας του Λίνκολν σχολίασε: Δείχνουμε τη συμπάθεια μας στην δουλεία ελευθερώνοντας τους σκλάβους εκεί που δεν μπορούμε να τους φτάσουμε αλλά συνεχίζουμε να τους έχουμε δούλους εκεί που μπορούμε να τους φτάσουμε

71 ΠΗΓΗ 24στ ΠΗΓΗ 24ζ

72 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 106.Τι γνωρίζετε για τον Αβραάμ Λίνκολν; Συλλέξτε περισσότερες πληροφορίες από το διαδίκτυο. 107.Ποιος ήταν ένας από τους λόγους που οδήγησε σε εμφύλιο πόλεμο; Γιατί; 108.Μπορείτε να σκεφτείτε, λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που δίνονται στον πίνακα, κάποιους άλλους λόγους που οδήγησαν στον πόλεμο μεταξύ Βορρά και Νότου; 109.Ποιοι ήταν οι Ενωτικοί και ποιοι οι Ομοσπονδιακοί; Γιατί ονομάστηκαν έτσι; 110.Εντοπίστε στο χάρτη τις Ομοσπονδιακές Πολιτείες και καταγράψτε τις Ενωτικές. 111.Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι ο Λίνκολν κατάργησε τη δουλεία στις Ομοσπονδιακές Πολιτείες; 112.Παρατηρήστε τον πίνακα του Χένρι Λούι Στίφενς. Ο πίνακας έγινε το Τι πιστεύετε ότι διαβάζει ο άνθρωπος της φωτογραφίας στην εφημερίδα; Πως δικαιολογείται το γεγονός του ότι είναι σε θέση να διαβάζει;

73 ΠΗΓΗ 25 Από το 1790 ως 1797 κυκλοφόρησε στην Αμερική από τους υποστηρικτές της κατάργησης της δουλείας χάλκινο νόμισμα. Στη μία πλευρά του νομίσματος φαινόταν η εικόνα με τον γονατισμένο σκλάβο και τη φράση Δεν είμαι άνθρωπος και αδερφός; εικόνα που έγινε σύμβολο της εποχής. Στην άλλη πλευρά του νομίσματος υπήρχε γραμμένη η φράση: Ας σταματήσει η δουλεία και η καταπίεση σε ολόκληρο τον κόσμο

74 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 113.Γιατί πιστεύετε ότι η συγκεκριμένη εικόνα έγινε σύμβολο για την κατάργηση της δουλείας; 114.Για ποιο λόγο οι υποστηρικτές της κατάργησης της δουλείας επέλεξαν την κυκλοφορία του συγκεκριμένου νομίσματος; Τι πέτυχαν; 115.Σε ποιες Πολιτείες πιστεύετε ότι κυκλοφόρησε το συγκεκριμένο νόμισμα; ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 116.Αναζητήστε πληροφορίες σχετικά με τα διαφορετικά νομίσματα στην ιστορία του κόσμου και κατασκευάστε νομίσματα από ζυμάρι ή πηλό. Μπορείτε να χαράξετε σχέδια της αρεσκείας σας και να βάψετε τα νομίσματα σας με χρυσό μαρκαδόρο ή να τα καλύψετε με αλουμινόχαρτο.

75 ΠΗΓΗ 26 ΠΗΓΗ 26α Οι πρώην σκλάβοι συμμετείχαν στον πόλεμο. Δεν ήταν όμως ίσοι με τους λευκούς στρατιώτες. Αυτό φαινόταν κυρίως από τους μισθούς. Οι μαύροι έπαιρναν 7 δολάρια το μήνα και 3 δολάρια για αγορά ρούχων, ενώ οι λευκοί στρατιώτες 13 δολάρια και 3.50 για ρουχισμό. Τα μαύρα στρατεύματα αντιστάθηκαν. Κάποια από αυτά προτίμησαν να υπηρετήσουν ένα χρόνο χωρίς να πληρωθούν αντί να δεχτούν τον χαμηλό μισθό που τους πρότειναν. Άλλοι αρνήθηκαν να πολεμήσουν για το λόγο αυτό. Τελικά το 1864 αποφασίστηκε οι μισθοί των λευκών και μαύρων στρατιωτών να μη διαφέρουν. Κυβερνήτης της Βόριας Καρολίνα ανέφερε το 1862 ότι η Πολιτεία χάνει σχεδόν ένα εκατομμύριο δολάρια κάθε βδομάδα λόγω της φυγής των σκλάβων.

76 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 117.Μαζί με ποιους πιστεύετε ότι πολεμούσαν οι μαύροι στρατιώτες; Γιατί; 118.Γιατί έπαιρναν λιγότερα χρήματα από τους υπόλοιπους στρατιώτες; 119.Για ποιο λόγο κάποιοι από αυτούς αρνήθηκαν την πληρωμή και πολέμησαν χωρίς αντάλλαγμα; Γιατί πιστεύετε ότι στο τέλος η κυβέρνηση αποφάσισε να τους δίνει τα ίδια χρήματα με τους λευκούς; 120.Πως σχετίζονταν η φυγή των σκλάβων με το ένα εκατομμύριο δολάρια που χάνονταν τη βδομάδα από την Πολιτεία της Ν. Καρολίνα; 121.Γιατί, κατά την γνώμη σας, έφευγαν οι μαύροι από τις Πολιτείες του Νότου; Που πήγαιναν και γιατί; ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 122.Αναζητήστε με τη βοήθεια της δασκάλας ή του δασκάλου σας την ισοτιμία δολαρίου- ευρώ. Υπολογίστε το μισθό που έπαιρναν κάθε μήνα οι στρατιώτες και τα χρήματα για τον ρουχισμό. 123.Φέρτε στην τάξη νομίσματα άλλων χωρών και παρουσιάστε τα. Βρείτε τις ισοτιμίες και συζητήστε τι σημαίνει η ισοτιμία αυτή για κάθε χώρα σε σύγκριση με την Ευρώπη.

77 ΠΗΓΗ 27 ΠΗΓΗ 27α Τον Απρίλιο του 1865 ο Εμφύλιος Πόλεμος έληξε αφού οι Ομοσπονδιακοί παραδόθηκαν. Η 14η Διακήρυξη που υπογράφηκε τον Ιούνιο του ίδιου χρόνου έδωσε υπηκοότητα σε όλα τα άτομα που γεννιούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ!

78 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 124.Ποιοι ήταν οι Ομοσπονδιακοί; Ποιες ήταν οι Πολιτείες που παραδόθηκαν; 125.Πόσα χρόνια κράτησε ο εμφύλιος πόλεμος; 126.Ποιες Πολιτείες νίκησαν; 127.Πότε και πως καταργήθηκε η δουλεία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής; 128.Ποιοι θεωρούνταν πλέον πολίτες των Ηνωμένων Πολιτειών με βάση το νόμο; 129.Παρατηρήστε την λιθογραφία της πηγής 27α .Έχει γίνει το Γιατί γράφει “ελεύθερος”; Χρησιμοποιείστε την πηγή 24δ.

79 Υπόγειος Σιδηρόδρομος
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΜΠΕΔΩΣΗΣ 130.Με βάση τα όσα μάθατε για τη δουλεία στην Αμερική γράψτε λέξεις ή φράσεις που σχετίζονται με αυτή γύρω από τις παρακάτω έννοιες: Υπόγειος Σιδηρόδρομος Τριγωνικό εμπόριο

80 131.Καταγράψτε τουλάχιστον τέσσερις από τις κυριότερες εργασίες των μαύρων:
2. 3. 4. 132.Καταγράψτε τουλάχιστον τέσσερα ονόματα που συνδέθηκαν με την πορεία των μαύρων από την δουλεία στην ελευθερία: 1. 2. 3. 4.

81 133. Έχετε ξαναδεί τους παρακάτω ανθρώπους
133.Έχετε ξαναδεί τους παρακάτω ανθρώπους. Μπορείτε να τους αναγνωρίσετε; Ποιοι είναι;

82 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 134.Χρησιμοποιείστε τα ονόματα γύρω από τον κύκλο με τις σημαντικότερες προσωπικότητες που συλλέξατε. Θυμηθείτε την ιστορία που συνδέεται με το όνομα του καθένα. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες. Χωριστείτε σε ομάδες και επιλέξτε την παρουσίαση της ζωής ενός ατόμου ανά ομάδα: γράψτε σενάριο, μοιράστε ρόλους και παρουσιάστε στην τάξη το σύντομο θεατρικό σας 135.Ετοιμάστε καρτέλες με τις σημαντικότερες λέξεις ή φράσεις κλειδιά και καρτέλες με φωτογραφίες που πιστεύετε ότι είναι απαραίτητες στην κατανόηση της ιστορίας. Χρησιμοποιείστε τις για να παρουσιάσετε την πορεία των μαύρων από την Αφρική στην Αμερική και από τη δουλεία στην ελευθερία. Χρησιμοποιείστε τον παγκόσμιο χάρτη της τάξης για τοποθέτηση στο χώρο. Τραβήξτε βίντεο και παρουσιάστε τα σε εκδήλωση στο σχολείο.

83 ( ΣΕΛ 9 10 ) (ΣΕΛ.15 17 17 17) ΣΤΟΧΟΙ ΠΗΓΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Α1, Α2, Β2, Β6, 1, α ( ΣΕΛ ) 1, , Α1, Β2, Β4, Β5  1β ( ΣΕΛ.11 )  4  Β6  2 ( ΣΕΛ )  5  Α1, Α2, Β3, Γ1, Δ1, Δ3, Δ4,  2α ( ΣΕΛ.13 )  6  Α1, Β3, Β6, Γ1, Δ1, Δ3, Δ4  2α ( ΣΕΛ.13 )  7  Β4, Β6, Δ1, Δ2, Δ4, 2, α ( ΣΕΛ )  8  Α2, Α5, Β6, Δ1, Δ2, Δ4  2, α ( ΣΕΛ )  9  Β6  3 ( ΣΕΛ.15 )  10  Α3, Β3, Β4, Β6   α, 3β, 3γ, δ ( ΣΕΛ )  11, 12  Β6   α, γ, 3δ, ε (ΣΕΛ )  13  Β3, Β4  3ε (ΣΕΛ. 17)  14  Β3, Β6,  3στ (ΣΕΛ. 17)  15  Α3, Α5, Β3, Β4, Γ1, Δ1, Δ3,  4 (ΣΕΛ. 19)  16 Α3, Β3 4 (ΣΕΛ. 19) 17

84 Β3, Β6, Δ1, Δ3 4α (ΣΕΛ. 19) 18 Β1, Β3, Β4, Β6, Γ1, Δ1, Δ3, Δ4, Δ5, 4β (ΣΕΛ. 20) 19 Α3, Α4, Α5, Β3, Β6 5 (ΣΕΛ. 22) 20, 21, 22 Β6, Δ1, Δ3, Δ4 23 Α3, Α4, Β3, Β4, Β6, Γ1, Δ1, Δ3, Δ4 6α (ΣΕΛ. 23) 24 Α5, Β2, Β6, Γ1, Δ1, Δ3, Δ4 6β (ΣΕΛ. 24) 25 Α5, Β2, Β4, Β6, 6ε (ΣΕΛ. 26) 26 Β2, Β6, Γ1, Δ1, Δ3, 6γ (ΣΕΛ. 24) 27 Α3, Α5, Β3, Γ1, Δ1, Δ3 7 (ΣΕΛ. 28) 28 Β3, Β4, 8, 8α, 8β, γ (ΣΕΛ ) 29 Α4, Β4, Β6, Δ1, Δ2, Δ3, Δ4 8 (ΣΕΛ.29) 30 Β2, Β4 8α, γ, ε (ΣΕΛ ) 31 Α4, Β3, Β4, Β6, Δ3 8β (ΣΕΛ.30) 32 Α4, Δ3 8, β (ΣΕΛ ) 33 Β3, Β4, Β6, Δ1, Δ3 8α, γ (ΣΕΛ ) 34

85 Α4, Α5, Β3, Β4, Β6, Δ1, Δ3 9, 9α, 9β, 9γ, στ (ΣΕΛ ) 35 Β2,Β4, Β6 1, 9α, 9β, γ (ΣΕΛ ) 36 Α4, Α5, Β6, Δ1, 9α (ΣΕΛ33) 37 Β6, Δ1, Δ3, 9δ, ε (ΣΕΛ ) 38 Α4, Α5, Β1,Β3, Β6, Δ1, Δ5 9ζ (ΣΕΛ.37) 39 Α3, Α4 8α, 8γ, 9β, γ (ΣΕΛ ) 40 Α4, Β2, Β4 10 (ΣΕΛ.39) 41 Β6 11, 11α, 11β (ΣΕΛ ) 42, 43 Β4 12, α (ΣΕΛ ) 44 Α5, Β3, Β6, Δ1 , Δ3 13, α (ΣΕΛ ) 45, 46, 47, 48, Β4, Β6 13α (ΣΕΛ.43) 49 Β3, Β4, Β6 14 (ΣΕΛ.45) 50, 51 Α5, Β4, Β6 14, (ΣΕΛ ) 52 Α5, Β6 15 (ΣΕΛ.46) 53 Β6 54, 55 Α4, Β4 16, α, β (ΣΕΛ ) 56 16 (ΣΕΛ.47) 57 Β4, Β6 16,16α, 16β (ΣΕΛ.47) 58,

86 Α3, Α4 16 (ΣΕΛ.47) 60, 61 Α3, Α5, Β3, Β6 17 (ΣΕΛ.49) 62 Β6 63 Α3, Β6 64 Α4, Α5, Β3, Β4, Β6 65 Α3, Α4, Β6 17 (ΣΕΛ.49) 66 Α3 67 Β5 68 Α3, Α4 69 Β6, Δ1, Δ2 70 Β3, Β6 18 (ΣΕΛ.51) 71 Β2 72 Α5, Β6 73 74, 75 Β6 76 Β3, Β4, Β6 18α , β (ΣΕΛ ) 77 Β4, Β6 18β (ΣΕΛ.52) 78 Β3, Β4 18β (ΣΕΛ.52) 79, 80 19 (ΣΕΛ.54) 81 Β6, Δ2 82

87 Β2, Β4, Β6 19 (ΣΕΛ.54) 83 Α3, Β4, Β6 19α, β (ΣΕΛ ) 84 Α3, Α5, Β5, Γ1,Δ1, Δ2, Δ3 20 (ΣΕΛ.57) 85 Β6 20 (ΣΕΛ.57) 86, 87 Β2 20α (ΣΕΛ.57) 88 21 (ΣΕΛ.59) 89, 90 Β3, Β4, Β6 22α, γ (ΣΕΛ ) 91, 94 22, γ (ΣΕΛ ) 92, 93 Α3, Α5, Β3, Β4, Β6 18, γ (ΣΕΛ ) 95 Α5, Β3, Β4, Β6 22δ (ΣΕΛ.62) 96 Γ1, Δ1, Δ3, Δ4 22, 22α, 22β, 22γ, 22δ (ΣΕΛ ) 97 Α3, Β4 23α (ΣΕΛ.64) 98 23 (ΣΕΛ.64) 99, 100 Β4 23 (ΣΕΛ.64) 101 Α5, Β6 23β (ΣΕΛ.65) 102 Β6 103 Α5, Β1, Β3, Β4, Β5, Β6, Δ4, Δ5 23, α, β (ΣΕΛ ) 104 Α2, Α5, Β2, Β4, 24γ (ΣΕΛ.69) 105

88 Β5, 24α, 24β , δ (ΣΕΛ ) 106 Β4, Β6 24α (ΣΕΛ.68) 107 Β4, Β5, Β6 24 (ΣΕΛ.67) 108 Β3, Β4, Β6 24γ (ΣΕΛ.69) 109 Β2, Β4 110 Β6 24δ (ΣΕΛ.70) 111 Α3, Α4, Β6 24ζ (ΣΕΛ.71) 112 Β6, Δ1, Δ2, Δ3, Δ4 25 (ΣΕΛ.73) 113 Α5, Β6, Δ1, Δ2, Δ3 25 (ΣΕΛ.73) 114 Α5, Β6 115 Β5, Δ2 116 Α3, Β6 26 (ΣΕΛ.75) 117 Β6, Δ1 118 Α5, Β6, Δ1, Δ3 119 120 Β5, Β6 121 Α3, Α4, Β5, Β6, Δ1, Δ4 122 Δ2, Δ4 123 Β3, Β4 27 (ΣΕΛ.77) 124 24α , (ΣΕΛ ) 125

89 Β3, Β4 27 (ΣΕΛ.77) 126, Α5, Β3, Β4 128 Β3, Β4, Β6, Δ3 27α, δ (ΣΕΛ ) 129 Β5 ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ 130, 131, 132, 133 Α5, Β1, Β4, Β5, Β6, Δ2 >> 134 Α1, Α2, Α3, Α4, Α5, Β1, Β3, Β4, Β5, Β6, Γ1, Δ1, Δ2, Δ3, Δ4 >> 135


Κατέβασμα ppt "Η ΠΡΩΙΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΑΥΡΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google