Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΡΟΛΟΓΟΣ Το αρχαίο Ελληνικό θέατρο, θεσμός της αρχαιοελληνικής πόλης- κράτους, αναπτύχθηκε στα τέλη της αρχαϊκής περιόδου και διαμορφώθηκε πλήρως κατά.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΡΟΛΟΓΟΣ Το αρχαίο Ελληνικό θέατρο, θεσμός της αρχαιοελληνικής πόλης- κράτους, αναπτύχθηκε στα τέλη της αρχαϊκής περιόδου και διαμορφώθηκε πλήρως κατά."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 ΠΡΟΛΟΓΟΣ Το αρχαίο Ελληνικό θέατρο, θεσμός της αρχαιοελληνικής πόλης- κράτους, αναπτύχθηκε στα τέλη της αρχαϊκής περιόδου και διαμορφώθηκε πλήρως κατά την κλασσική περίοδο. Θεωρούνταν η πιο σημαντική μορφή τέχνης, αφού συνδύαζε την ποίηση, τη μουσική, το χορό και την δραματουργία. Είχαν όμως και άλλους πολλούς διαφορετικούς ρόλους, αφού χρησίμευαν για θρησκευτικές τελετουργίες αλλά και συνελεύσεις του δήμου. Στις μέρες μας το θέατρο αποτελεί τη πηγή της δημιουργι- κότητας και της έμπνευσης, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και πόσο μάλλον της Αιτ/νιας, καθώς στο νομό μας έχουν βρεθεί μέχρι τώρα πέντε αρχαία θέατρα, πολύ περισσότερα από κάθε άλλο νομό της Ελλάδας.

3 ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στην αρχαία Ελλάδα τα θέατρα και οι αθλητικές εκδηλώσεις, αποτελούσαν τη κύρια ψυχαγωγική διέξοδο για τους πολίτες. Στην Αιτωλοακαρνανία φαίνεται πως οι κάτοικοι ήταν ιδιαίτερα θεατρόφιλοι, καθώς έχουν βρεθεί πέντε αρχαία θέατρα, στην περιοχή. Σε κάθε μεριά υπάρχει ένα αρχαίο θέατρο το οποίο έχει τη δική του αρχαιολογική σημασία. Στην κυριολεξία κάθε αρχαία πόλη και θέατρο. Με την εργασία μας με περηφάνια «ανακαλύψαμε» και εμείς τα αρχαία θέατρα των προγόνων μας, των Οινιαδών το πιο γνωστό σε όλους μας, της Πλευρώνας που συχνά χρησιμο-ποιείται, της Καλυδώνας το πιο διαφορετικό, του Στράτου δυστυχώς το πιο εύθρυπτο και της Μακύνειας με την υπέροχη θέα στη γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου.

4 ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΜΕΡΗ ΕΝΟΣ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ α)Το κυρίως θέατρο ή κοίλο, το μέρος που προορίζονταν για τους θεατές. β)Η ορχήστρα ο κυκλικός ή ημικυκλικός χώρος όπου «ωχρείτο» - έπαιζε- ο χορός. γ)Η σκηνή ο χώρος των υποκριτών. α)Το κοίλον: Το κυρίως θέατρο περιλαμβάνει τα εδώλια (καθίσματα) των θεατών, τα οποία περιβάλουν ημικυκλικά την ορχήστρα. Είναι χτισμένα αμφιθεατρικά, χωρίζονται σε δύο ή τρις ζώνες με ένα η δύο διαζώματα, που είναι πλατείς οριζόντιοι διάδρομοι, για να διευκολύνουν την κυκλοφορία των θεατών. Τις σειρές των εδωλίων διακόπτουν κάθετα προς την ορχήστρα, κλίμακες (σκάλες) από τις οποίες οι θεατές ανεβαίνουν στις ψηλότερες θέσεις. Κερκίδες είναι τα τμήματα των εδωλίων ανάμεσα στις κλίμακες. β)Η ορχήστρα : Ο κυκλικός ή ημικυκλικός χώρος ανάμεσα στο κοίλο και τη σκηνή. Βρίσκεται λίγο χαμηλότερα από αυτή. Στο κέντρο της ορχήστρας βρισκόταν ο βωμός του Διονύσου η θυμέλη.

5 γ)Σκηνή : Εκτείνεται πίσω από την ορχήστρα. Είναι ένα απλό επίμηκες οικοδόμημα, ξύλινο μέχρι τα τέλη του 4ου π.χ. αιώνα. Προορίζονταν κυρίως για να φυλάνε οι υποκριτές (ηθοποιοί) τα προσωπικά τους είδη αλλά και υλικά του θεάτρου.

6 Τα αρχαία θέατρα του νομού μας που έχουν ήδη αποκαλυφθεί είναι πέντε Το αρχαίο θέατρο των Οινιάδων στο χωριό κατοχή. Το θέατρο της Μακύνειας (έξι χιλιόμετρα από το Αντίρριο). Το θέατρο της Πλευρώνας. Κολλημένο στα τείχη της Νέας Πλευρώνας, μιας από τις μεγαλύτερες πόλεις της Αιτωλίας. Το θέατρο της Καλυδώνας σε μικρή απόσταση από τη γέφυ-ρα του Ευήνου. Το αρχαίο θέατρο του Στράτου, κοντά στο σημερινό χωριό Στράτος.

7 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΜΦΙΛΟΧΙΚΟΥ ΑΡΓΟΥΣ Υπάρχει ακόμα το αρχαίο θέατρο του Αμφιλοχικού Άργους που βρίσκεται σε μια ελαιόφυτη ιδιοκτησία σε απόσταση δώδεκα χιλιόμετρα από την Αμφιλοχία κοντά στο σημερινό οικισμό Καινούργιο Αμπελακίων. Την θέση του πρόδωσε η ύπαρξη 2-3 λαξευτών τοίχων, των εδωλίων, αλλά δεν έχει ποτέ ερευνηθεί. Αμφιλοχικό Το θέατρο που δεν έχει ακόμη ερευνηθεί!

8 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΛΥΔΩΝΑΣ Ταξιδεύοντας από την πόλη μου το Αγρίνιο προς το Αντίρριο, αφού περάσουμε την γέφυρα του Ευήνου αριστερά και σε επαφή με την εθνική οδό, θα συναντήσουμε τα ερείπια μιας σημαντικής αρχαίας πόλης της Αιτωλίας την Καλυδώνα. Την δεκαετία του ΄60,κατά την διάρκεια εργασιών κατασκευής της σημερινής Εθνικής οδού Αντιρρίου-Ιωαννίνων, αποκαλύφθηκε το αρχαίο θέατρο της Καλυδώνας, στο λόφο του Λαφρίου κοντά στους Ναούς της θεάς Άρτεμις και του θεού Απόλλωνα.

9 Έγιναν αρκετές εργασίες από την Ελληνική Αρχαιολογική Εταιρία για την καλύτερη ερμηνεία της σημασίας του μνημείου όπως ολοκλήρωση ανασκαφής, στερέωση τμημάτων του κοίλου, ανάταξη στοιχείων σκηνικού οικοδομήματος αλλά και περιγραφή της υπάρχουσας κατάστασης. Καλυδώνας Διαφορετικό, πιθανόν και βουλευτήριο.

10 ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΜΑΚΥΝΕΙΑΣ Λίγο πριν φτάσουμε στο Αντίρριο (6 χιλιόμετρα), αριστερά μας σώζονται τα ερείπια μιας σημαντικής αρχαίας πόλης της Μακύνειας. Τη δεκαετία του ’80, κατά τη διάρκεια καθαρισμού αυτής της πόλης, ήρθε στο φως το αρχαίο θέατρο της, έξω από τα τείχη της στην Β.Α πλευρά της- το θέατρο της Μακύνειας- στο λόφο του Παλιόκαστρου του ομώνυμου σημερινού δημοτικού διαμερίσματος. Συγκεκριμένα το θέατρο ερευνήθηκε κατά τα έτη 1988 – 1989 από τον τέως γενικό διευθυντή αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού Λάζαρου Κολώνια.

11 Χαρακτηριστική ιδιομορφία του θεάτρου αποτελεί η ύπαρξη στην βόρεια πλευρά της ορχήστρας, σε επαφή με το κοίλον βαθμιδωτής κατασκευής, αποτελούμενης από δύο ευθύγραμμες σειρές εδωλίων μήκους 9 μέτρα ως 11,5 μέτρα. Τα εδώλια είχαν πλάτος και ύψος που κυμαίνονταν από 0,30 έως 0,40 μέτρα. Στην δεύτερη σειρά των εδωλίων διατηρούνται στην θέση τους πλάκες διαφόρων μεγεθών που είχαν τοποθετηθεί κατακόρυφα ως πλάτη σαν «ερεισίνωτα» (θρόνοι). Η βαθμιδωτή αυτή κατασκευή που είναι ευθύγραμμη και όχι τοξοειδής προέκταση των δύο πρώτων σειρών των εδωλίων του θεάτρου, ήταν η θέση των επισήμων. Πάντως για το ένα τιμώμενο πρόσωπο προοριζόταν ο φθαρμένος λίθινος θρόνος (προεδρία), που ανακαλύφθηκε ( η λίθινη βάση του) στο ανατολικό άκρο της πρώτης σειράς της βαθμιδωτής κατασκευής. Από τις θέσεις αυτές τα τιμώμενα πρόσωπα μπορούσαν να βλέπουν και τους θεατές μπροστά τους, πράγμα που μας οδηγεί στην σκέψη ότι χρησιμοποιούνταν, το θέατρο της Μακύνειας, ως βουλευτήριο.

12 Γενικά το θέατρο της Μακύνειας είναι μικρό (200 θέσεων περίπου), αλλά πανέμορφο. Από τα λιγοστά εδώλια του θεάτρου μπορεί κανείς να θαυμάσει τη θέα προς τον Πατραϊκό και Κορινθιακό κόλπο, την γέφυρα Ρίου Αντιρρίου αλλά και τα βουνά της Αχαΐας Παναχαϊκό και Ερύμανθο. Σήμερα για να ανασχεθεί η πορεία φθοράς του εύθρυπτου ψαμμιτόλιθου, από το οποίο κατασκευάστηκαν τα στοιχεία του θεάτρου, τα οποία έχουν επίσης μετακινηθεί και διαταταχθεί αλλιώς στη πορεία των χρόνων, πρέπει να γίνουν εργασίες ανάταξης και στερέωσης των εδωλίων, του σκηνικού οικοδομήματος και των προεδριών (βαθμιδωτής κατασκευής για τα τιμώμενα πρόσωπα). Για τη διάσωση του υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από την πολιτεία, από τοπικούς φορείς (δήμος Αντιρρίου, Γέφυρα Α.Ε., σωματείο διάζωμα) αλλά και από τους πολίτες της ευρύτερης περιοχής (Αιτωλοακαρνάνες), δεδομένου ότι θεωρείται κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Παρά τα προβλήματα, σχεδόν κάθε χρόνο διοργανώνονται παραστάσεις στο θέατρο της Μακύνειας: 2010 η παράσταση «Τραγούδια του θεού» - Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης 2012 «Τρωάδες» του Ευριπίδη 2013 «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη επίσης «Σαιξπηρικές ανησυχίες». Μακύνειας Με θέα τη γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου!

13 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΟΙΝΙΑΔΩΝ Σε απόσταση μόνο τέσσερα χιλιόμετρα δυτικά του σημερινού χωριού Κατοχή ήταν χτισμένη η αρχαία πόλη Οινιάδες, στη βόρεια όχθη του Αχελώου ποταμού. Κατείχε επίζηλη θέση πολύ κοντά στις εκβολές του ποταμού απ’ όπου ήλεγχε τόσο την είσοδο προς τον Πατραϊκό κόλπο, όσο και την θαλάσσια αρτηρία μεταξύ της Ακαρνανίας και των νησιών της Λευκάδας, Ιθάκης και Κεφαλονιάς. Η οχύρωση της δεσπόζει πάνω σε κατάφυτο από βελανιδιές λόφο, τον Τρίκαρδο. Εντός της οχύρωσης είναι ακόμη και σήμερα ορατά δημόσια κτίρια ( βουλευτήρια, ναοί στοές κ.λπ. ) καθώς επίσης και θέατρο, το πιο καλά διατηρημένο αρχαίο θέατρο της Αιτωλο-ακαρνανίας - το θέατρο των Οινιάδων. Είναι χτισμένο κοντά στην αγορά, σε θέση που προσφέρει εκπληκτική θέα.

14 Από το κοίλον του θεάτρου, που είναι μεγαλύτερο από ένα ημικύκλιο, διατηρούνται μόνο δεκαεννιά σειρές εδωλίων. ( Αρχικά θα πρέπει να ήταν 29 ή 30 ). Οι θεατές προσέγγιζαν τις θέσεις τους μέσω 12 κλιμάκων ανόδου ( σήμερα βλέπουμε μόνο εννέα ) οι οποίες χώριζαν το κοίλον σε έντεκα κερκίδες χωρίς διάζωμα. Ένα μέρος του κοίλου είναι διαμορφωμένο σε τεχνητό χωμάτινο πρανές πάνω στο οποίο υπάρχουν χτιστές ( πολύ προσεγμένες ) σειρές εδωλίων, ορισμένα δε από αυτά φέρουν απελευθερωτικές επιγραφές. Πρόκειται για επιγραφές που χρονολογούνται στο τέλος του τρίτου η στις αρχές του δευτέρου αιώνα π.χ. Αξιοπαρατήρητη είναι η σημασία που αποδιδόταν στην απελευθέρωση δούλων, αφού τόσο το όνομα του ελευθερωτή όσο και του απελευθερωμένου αναγράφονταν εμφανώς στα πρώτα καθίσματα του θεάτρου για πάντα.

15 Όλο το υπόλοιπο του κοίλου είναι λαξευμένο στο συμπαγή βράχο της πλαγιάς του λόφου που είναι από γκρίζο ασβεστόλιθο. Εδώ τα εδώλια θυμίζουν απλά σκαλοπάτια 75 εκατοστά πλάτος και 41 ύψος. Ο ι απολήξεις του κοίλου συμπληρώνονται με αναλημματικούς τοίχους.

16 Σε κακή κατάσταση διατηρείται το σχοινικό οικοδόμημα και είναι ορατά μόνο τα θεμέλια του προσκηνίου συνολικού μήκους 21,89 μέτρα και των προσκηνίων διαστάσεων 5μ.× 5,62μ. το καθένα αριστερά και δεξιά.

17 Η ορχήστρα έχει σχήμα πετάλου με διάμετρο 16,14 μέτρα είναι επιστρωμένη με σκληρά πατημένο χώμα και πλαισιώνεται με λίθινο κράσπεδο πλάτους 0,46 μέτρα που σώζεται σε άριστη κατάσταση. Μεταξύ της ορχήστρας και της πρώτης σειράς εδωλίων υπάρχει αποχετευτικός αγωγός με καλυπτήριες πλάκες οι οποίες δημιουργούν ένα είδος διαδρόμου πρόσβασης των θεατών προς τις θέσεις του κοίλου.

18 Στο θέατρο αναγνωρίζονται δύο οικοδομικές φάσεις που κυρίως σχετίζονται με ανακατασκευές του σκηνικού οικοδομήματος και λιγότερο με παρεμβάσεις στα υπόλοιπα μέρη του θεάτρου. Κατά τα μέσα του 4ου αιώνα π.χ. το σκηνικό οικοδόμημα είναι ορθογώνιο και μονώροφο κτίσμα με 5 μεγάλα ανοίγματα στην πρόσοψή του τα οποία ορίζονται από 4 πεσσούς. Τα μεταξύ των πεσσών ανοίγματα φράζονταν με ζωγραφικούς πίνακες (σκηνογραφία) που ανταπο-κρίνονταν στις σκηνοθετικές ανάγκες του έργου. Κατά τα μέσα του 4ου αιώνα π.Χ. το σκηνικό οικοδόμημα είναι ορθογώνιο και μονώροφο κτίσμα με 5 μεγάλα ανοίγματα στην πρόσοψή του τα οποία ορίζοντα ι από 4 πεσσούς. Τα μεταξύ των πεσσών ανοίγματα φράζονταν με ζωγραφικούς πίνακες (σκηνογραφία), που ανταποκρίνονταν στις σκηνοθετικές ανάγκες του έργου. Το πρώτο μισό του 3ου αιώνα π.Χ. στην πρόσοψη της αρχικής σκηνής προστέθηκε προσκήνιο αλλά και ανατολικά και δυτικά της κτίστηκαν επίσης δυο μικρά παρασκήνια. Το σκηνικό οικοδόμημα επίσης γίνεται διώροφο Ταυτόχρονα τότε κατασκευάστηκε στην ορχήστρα το λίθινο περιμετρικό κρηπίδωμα και ο κτιστός αγωγός για την απορροή των ομβρίων στο χώρο μεταξύ κοίλου και κρηπιδώματος, όπως τα βλέπουμε σήμερα.

19 Η πρώτη ανασκαφή για το θέατρο των Οινιαδών έγινε από τον αμερικανό αρχαιολόγο B. Powell οπότε αποκαλύφθηκαν η ορχήστρα του, το ήμισυ του κοίλου και η σκηνή. Τον επόμενο χρόνο αποκαλύφθηκαν οι λιθόπλινθοι με τις απελευθερωτικές επιγραφές στο νοτιοδυτικό τμήμα του κοίλου. Από το 2002 έως το 2006 πραγματοποιήθηκαν εργασίες συντήρησης και ανάταξης επιμέρους τμημάτων του μνημείου (εδώλια, ανηλημματικοί τοίχοι κ.λ.π). Ωστόσο υπάρχουν ακόμη προβλήματα με βασικότερο τις καταστροφές από τη φθορά του χρόνου. Ένα άλλο ακόμη θέμα είναι η έλλειψη καθισμάτων κάτι που δεν αρμόζει στην αξία αυτού του μνημείου, με την τέλεια ακουστική και παρότι η χωρητικότητά του άγγιζε τους 4000 θεατές.

20 Όμως το θέατρο των Οινιαδών ξαναζωντάνεψε το 1986 με το έργο > του Αριστοφάνους και από τότε κάθε καλοκαίρι φιλοξενούνται σ’ αυτό θεατρικές παραστάσεις και μουσικές συναυλίες, στα πλαίσια του φεστιβάλ του δήμου Οινιαδών που αναβιώνει κάθε χρόνο από το Σε κάθε φεστιβάλ το πρόγραμμα περιλαμβάνει παραστάσεις σπουδαίων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων ή και ξένων με πασίγνωστους ηθοποιούς

21 Όπως : το 2010 > του Σοφοκλή. > και > του Ευριπίδη. > και > του Αριστοφάνη > του Σαίξπηρ. > του Αριστοφάνη. > του Κάρλο Γκολτόνι > και > του Αριστοφάνη. > και > του Ευριπίδη. > του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. > μουσική παράσταση, αφιέρωμα στο Μίκη Θεοδωράκη κ.α.

22 ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΑΣ ΠΛΕΥΡΩΝΑΣ Πολύ κοντά στην πρωτεύουσα του νομού μας, την ιερή πόλη του Μεσολογγίου το 235 π.Χ. περίπου κτίστηκε η Νέα Πλευρώνα ( στους λόφους, Πετροβούνι και Ασφακοβούνι ). Μία από τις πιο μεγάλες αιτωλικές πόλεις, με εντυπωσιακή διατήρηση των τειχών της ως σήμερα, καθώς και κάποιων από τα οικοδομήματά της. Σε επαφή με την δυτική πλευρά της οχύρωσης της αρχαίας αυτής πόλης (εντός των τειχών της) και σε απόσταση 130 μέτρα περίπου από την κεντρική πύλη του τείχους της βρέθηκε θέατρο – το αρχαίο θέατρο της Νέας Πλευρώνας.

23 Η ορχήστρα του θεάτρου έχει διάμετρο 11,60 m. Είναι δια- μορφωμένη με χώμα από φυσικό έδαφος, χωρίς περιμετρικό αγωγό συγκέντρωσης των όμβριων υδάτων, τα οποία παροχετεύονταν σε μικρό αγωγό, που ξεκινά από το νότιο άκρο της και καταλήγει έξω από το τείχος. Το κοίλο είναι διαμορφωμένο εν μέρει σε φυσικό βραχώδες πρανές. Έχει τέσσερις κλίμακες ανόδου οι δύο σε επαφή με τους πλευρικούς αναλληματικούς τοίχους του κοίλου,το οποίο χωρίζουν σε τρείς κερκίδες. Σύμφωνα με τα σωζόμενα δομικά κατάλοιπα, το κοίλο πρέπει να είχε συνολικά σειρές εδωλίων, σήμερα είναι ορατές οι 16. Μέχρι την 10η σειρά τα εδώλια σε άλλα σημεία είναι κατασκευασμένα από ορθογώνιους λαξευμένους λίθους και σε άλλα κυρίως στις δύο χαμηλότερες σειρές στο κέντρο του θεάτρου, είναι λαξευμένο σε φυσικό βράχο. Πάνω από τη σειρά αυτή (2η), τα ειδώλια είναι κατάσκευασμένα από μικρότερου μεγέθους ορθογωνισμένους λίθους.

24 Το θέατρο πρέπει να κατασκευάστηκε στα τέλη του 3ου αιώνα π.χ. δηλαδή αμέσως μετά την ίδρυση της Νέας Πλεύρωνας. Στο θέατρο αυτό έχουν γίνει ήδη κάποιες παρεμβάσεις στερέωσης και μερικής ανάταξης των εδωλίων, μικρής κλίμακας ανασκαφή στη βόρεια πάροδο, καθαρισμός και στερέωση του αγωγού απορροής των ομβρίων υδάτων της ορχήστρας. Γενικά πάντως η σημερινή του κατάσταση είναι ικανοποιητική και δεν παρουσιάζει προβλήματα στατικότητας. Πρόκειται για ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέατρα της Αιτωλίας, με μοναδική θέα προς την λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου και γενικότερα προς την περιοχή του κάτω ρου του Αχελώου με τις εκβολές του. Ν. Πλευρώνας μέσα στο τείχος

25 ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ Η αρχαία πόλη Στράτος- πρώτη πρωτεύουσα των ακαρνάνων- είναι κτισμένη πολύ κοντά, σε όχθη του Αχελώου ποταμού δίπλα από την πόλη που υπάρχει σήμερα. Ήταν πόλη «μεγίστη» (Θουκυδίδης), άριστα τειχισμένη. Εντός των τειχών της πόλης το 1805 ο W. Leake εντόπισε το αρχαίο θέατρο άλλα η ανασκαφή και μελέτη του έγινε μεταξύ των ετών υπό τη διεύθυνση του εφόρου αρχαιοτήτων Λ. Κολώνια.

26 Η κατασκευή του θεάτρου χρονολογείται στον 4 ο αιώνα π.χ. Ανακατασκευές και επιδιορθώσεις κυρίως όσον αφορά το σκηνικό οικοδόμημα έγιναν τον 3 ο και 2 ο αιώνα π. Χ. Είναι το μεγαλύτερο σε χωρητικότητα Θέατρο της Αιτωλοακαρνανίας (χωρούσε περίπου 6-7 χιλιάδες θεατές). Σήμερα όμως βρίσκεται σκεπασμένο με χώμα και αυτό γιατί η αρχαιολογική υπηρεσία απαγόρευσε τη χρησιμοποίησή του, λόγω του ότι το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο το κοίλον, είναι εύθραυστο και εύκολα καταστρέφεται. Το 1997 παίχτηκε εκεί για πρώτη και τελευταία φορά η θεατρική παράσταση «Όπως αγαπάτε» του Σαίξπηρ από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου… Θέατρο Στράτου Τεράστιο, αλλά εύθρυπτο

27 ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΗΧΗΤΙΚHΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ Η ακουστική ποιότητα των Αρχαίων Ελληνικών θεάτρων είναι τόσο αξιοθαύμαστη, αλλά παραμένει ακόμη ένα μυστήριο για τους ερευνητές. Με την έννοια ότι για κάποια στοιχεία αυτής της ακουστικής έχουν δοθεί απαντήσεις αλλά βέβαια υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα. Αρχικά η κυκλική διάταξη υποχρεώνει σε μια συγκέντρωση όλου του θεάτρου στα δρώμενα. Καμία άλλη μορφή χώρου δεν δημιουργεί τέτοια αίσθηση συγκέντρωσης της προσοχής όλων στη παράσταση, με αποτέλεσμα να ακούγονται οι ηθοποιοί και να ησυχάζουν οι θεατές. Γενικά η διάταξη των εδωλίων και η κλίση του κοίλου δίνει ένα μοναδικό συνδυασμό απρόσκοπτης θέας και ακρόασης.

28 Γνωρίζουμε ότι η ακουστική δεν υπήρχε ως επιστήμη στον Αρχαίο Ελληνικό κόσμο ούτε ανάλογη τεχνολογία. Οι προγονοί μας ήταν περισσότερο φιλόσοφοι, δηλαδή είχαν την ικανότητα να παρατηρούν το περιβάλλον και να εξάγουν συμπεράσματα που αργότερα, θα μπορούσαν να τα εφαρμόσουν στη ζωή και στα έργα τους. Η πρώτη παρατήρηση, είναι η σχεδόν ομοιόμορφη κατανομή της ηχητικής ενέργειας της φωνής γύρω από έναν ομιλητή, μια παρατήρηση που μπορούσε να γίνει και να επαληθευτεί αμέτρητες φορές σε συγκεντρώσεις ομιλητών στην αγορά. Από εδώ προκύπτει η κυκλική σχεδίαση του κοίλου. Η δεύτερη παρατήρηση είναι η παρεμπόδιση της άνετης ακρόασης, όταν ο ακροατής δεν βλέπει τον ομιλητή. Παρατήρηση που προήρθε επίσης από την αρχαία αγορά και που οδήγησε στην κλήση του κοίλου. Η Τρίτη παρατήρηση είναι η ανάκλαση, μια παρατήρηση που μπορεί να γίνει στη φύση μπροστά σ’ ένα βράχο. Η ενίσχυση της φωνής από την ανάκλαση, οδήγησε τους ηθοποιούς να παίζουν μπροστά στη σκηνή με ισχυρές ανακλάσεις πίσω και κάτω. Η τελευταία παρατήρηση είναι η ανάγκη για ησυχία που καθιστά τη φωνή να ακουστεί σε μεγάλες αποστάσεις. Γι’ αυτό οι θέσεις των αρχαίων θεάτρων είναι επιλεγμένες για την μεγάλη ησυχία του περιβάλλοντος χώρου.

29 Σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα καθηγητή του Αριστοτελείου Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης Γ. Καραδέλο, η ηχητική των αρχαίων θεάτρων, που θαυμάζουμε σήμερα εξασφαλίζονταν με τα αντηχούντα αγγεία, που βρίσκονταν κάτω από τα σκαλοπάτια του κοίλου όπως αποδεικνύουν οι ανασκαφές στο αρχαίο θέατρο του Δίου. Συγκεκριμένα ο ίδιος αναφέρει ως αποτέλεσμα της έρευνάς του πως τα αντηχούντα αγγεία τοποθετούνταν σύμφωνα με έναν μαθηματικό υπολογισμό σε κόγχες κάτω από τα σκαλιά του κοίλου, διηρημένα σε αγγεία τετάρτης, πέμπτης, όγδοης και διπλής όγδοης, σύμ-φωνα με τις αντηχήσεις τους στις διάφορες νότες. Όταν η φωνή των ηθοποιών, περιβάλλοντας τα αγγεία, που είναι στον ίδιο τόνο με αυτήν, προκαλεί την αντήχησή τους, γίνεται πιο καθαρή και πιο μεγαλεπίβολη.

30 Σύγχρονες ακουστικές έρευνες αποδεικνύουν ότι στα αρχαία θέατρά μας έχουν εφαρμοστεί βασικές αρχές σχεδιασμού που εξασφαλίζουν ηχοπροστασία, ακουστική ζωντάνια και καταληπτότητα του θεατρικού λόγου.

31 Πολλοί ερευνητές, εφαρμόζοντας τα παραπάνω, σε σύγχρονα εργαστήρια με τα πιο εξελιγμένα ηλεκτρονικά μηχανήματα προσπαθούν να καταλάβουν πώς θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ακουστική κλειστών αιθουσών αλλά και ανοιχτών χώρων. Για πολλά χρόνια γίνονται πειράματα με ειδικά δοχεία κοίλα ή κυλινδρικά ή σφαιρικά. Δεν μπόρεσαν όμως να έχουν την ακουστική ενός Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου, που χωρίς κανένα τεχνικό βοήθημα εξακολουθεί να παραμένει θαυμάσια.

32 Πανέμορφα μοναδικής ιστορικής και πολιτιστικής αξίας, τα αρχαία θέατρα της Αιτωλοακαρνανίας, περιμένουν υπομονετικά πότε θα αποκτήσουν ξανά ζωή. Τα πέντε αρχαία θέατρα του νομού μας –Οινιαδών, Στράτου, Μακύνειας, Πλευρώνας, Αμφιλοχικού Άργους έχουν χαρακτηριστεί από ειδικούς επιστήμονες, αλλά και απλούς ανθρώπους ως μο-ναδικού κάλλους. Γεγονός που καθιστά την Αιτωλοακαρνανία ως ένα προνομιούχο νομό, δεδομένου ότι είναι από τις ελάχιστες περιοχές της Ελλάδας που έχουν συγκεντρωμένα τόσα πολλά και τόσο ιδιαίτερα αρχαία θέατρα. Τα αρχαία αυτά θέατρα είναι σημάδι του πολιτισμού μας. Είναι για την εποχή τους τεχνικά επιτεύγματα και ακόμη πιο αξιομνημόνευτος είναι ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούνταν. Η γνωριμία μας με αυτά είναι απαραίτητη, καθώς μας φέρνει πιο κοντά σ’ ένα κόσμο που είναι άξιος να τον γνωρίσουμε. Εξάλλου άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο έρχονται στην χώρα μας, για να πάρουνε μια γεύση, αυτού του μεγαλείου της πο-λιτιστικής κληρονομιάς

33 ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ α/αΕπώνυμοΌνομα 1.ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2.ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ 3.ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΜΙΧΑΗΛ 4.ΒΑΛΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ 5.ΒΛΑΧΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 6.ΒΡΑΧΩΡΙΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ 7.ΓΚΑΙΔΑΣ ΧΑΡΙΛΑΟΣ 8.ΓΡΙΒΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 9.ΖΑΧΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 10.ΖΗΝΕΛΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ 11.ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ 12.ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ 13.ΚΑΛΑΡΥΤΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΩΝ 14.ΚΑΛΕΜΙ ΛΟΥΑΝ 15.ΚΑΡΑΒΙΔΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ 16.ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΗΣ 17.ΚΑΤΣΙΜΑΡΔΟΣ ΦΩΤΙΟΣ 18.ΚΟΚΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 19.ΚΟΥΜΠΕΤΣΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ 20.ΚΟΥΤΡΟΜΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ 21.ΚΟΥΤΣΙΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 22.ΚΡΑΝΙΑΣ ΑΝΔΡΕΑΣ 23.ΛΙΒΑΘΙΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 24.ΜΑΛΑΙΝΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ 25.ΜΑΜΑΣΟΥΛΑΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ


Κατέβασμα ppt "ΠΡΟΛΟΓΟΣ Το αρχαίο Ελληνικό θέατρο, θεσμός της αρχαιοελληνικής πόλης- κράτους, αναπτύχθηκε στα τέλη της αρχαϊκής περιόδου και διαμορφώθηκε πλήρως κατά."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google