Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΜΕΛΙ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΜΕΛΙ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΜΕΛΙ

2 Περιεχόμενα. Πρόλογος. Παραδοσιακή μελισσοκομία( κατασκευή κοφινιών).
Πως χωρίζουμε το μελίσσι. α) Η μελισσοκομία στην εποχή του Μεσαίωνα. β) Η μελισσοκομία στην Νεότερη εποχή. Προϊόντα που παράγονται απ’ την μέλισσα: α) μέλι, β) βασιλικός πολτός, γ) γύρη, δ) πρόπολη, ε) κερί. Το Δηλητήριο της μέλισσας. Πόση παραγωγή μελιού έχει η ΕΛΛΑΔΑ. Μυθολογία.

3 1) Πρόλογος. Εδώ και πολλές χιλιετίες, όπως μαρτυρούν ορισμένες τοιχογραφίες και κείμενα, ο άνθρωπος προσπαθεί να αναπτύξει προνομιούχους δεσμούς με τη μέλισσα. Για πάρα πολύ καιρό η μελισσοκομική δραστηριότητα περιορίστηκε στη συλλογή με την εφεύρεση της κυψέλης, με πλαίσια τον 19ο αιώνα, γεννήθηκε η σύγχρονη μελισσοκομία, για να γίνει σήμερα ένα καθ’ολοκλήρια τμήμα της γεωργίας. Η μελισσοκομία βρίσκεται στο σταυροδρόμι διάφορων γνωστικών αντικειμένων, όπως είναι η ζωική και φυσική βιολογία. Απαιτείτε μια βαθιά γνώση των νεών μεθόδων εκτροφής που ευνοούν μια ορθολογική ανάπτυξη του μελισσοπληθυσμού.

4 2) Παραδοσιακή μελισσοκομία (κατασκευή κοφινιών).
Παλιότερα που δεν υπήρχαν κυψέλες, οι μελισσοκόμοι κατασκεύαζαν κοφίνια. Σήμερα λίγοι το χρησιμοποιούν, ενώ πιο λίγοι είναι αυτοί που το κατασκευάζουν. Κατασκευή κοφινιών: Αρχικά γίνεται ο σκελετός, ο οποίος αποτελείται από 12 βέργες λυγαριάς ,τα <<στημονάρια>>. Αυτές οι βέργες δένονται γερά και σχηματίζουν μια προεξοχή στην οροφή του κοφινιού, που την ονομάζουν <<κτούκ>>. Τις 12 βέργες τις τοποθετούμε στο έδαφος και τις ανοίγουμε ώστε να σχηματιστεί ένα αστέρι. Στη συνέχεια παίρνουμε τρείς βέργες από ένα αναρριχόμενο φυτό, τη <<σκρέπα>>,και αρχίζουμε το πλέξιμο της οροφής.

5 Μόλις γίνει η οροφή περίπου 30 εκατοστά, τότε λυγίζουμε τα <<στημονάρια>> και τα τοποθετούμε σε έναν οδηγό από σύρμα με την ίδια διάμετρο και συνεχίζουμε το πλέξιμο για 5 εκατοστά ακόμα.

6 Τότε σταματούμε το πλέξιμο με <<σκρέπες>>και συνεχίζουμε με σχισμένα καλάμια για 20 περίπου εκατοστά. Μετά πλέκουμε για λίγο με σχισμένες βέργες λυγαριάς, κάνουμε δηλαδή ένα ζωνάρι, για να είναι το πιο ανθεκτικό. Συνεχίζουμε πάλι με καλάμια για 20 εκατοστά και μετά πλέκουμε άλλο ένα ζωνάρι, το <<μελίγγι>>,με βέργες λυγαριάς.

7 Τώρα είμαστε έτοιμοι να τοποθετήσουμε τα έξι πόδια, τις <<κ λούτσες>>,τα οποία είναι ξύλινα και σφηνώνονται ανάμεσα στο πλέξιμο. Στη συνέχεια κάνουμε ένα μείγμα από βουνιές (κόπρανα αγελάδας),στάχτη και νερό και μ ’αυτό αλείφουμε το κοφίνι, δυο <<χέρια>>, για μόνωση και προστασία από σαράκι. Τις κηρήθρες μέσα στο κοφίνι τις στηρίζουμε με κάτι ξύλινες βελόνες, τις <<τσίτες>>,με τις οποίες τρυπούμε το κοφίνι πέρα ως πέρα. Πάνω στα κοφίνια, για να προστατεύονται από τον ήλιο και τη βροχή, τοποθετούσαν παλιότερα κλαδιά φτέρης και χώμα. Η μεταφορά των κοφινιών γινόταν με ζώα. Πρώτα έκλειναν το κάτω μέρος με τσουβάλια, τα έδεναν γερά να μη φύγουν οι μέλισσες και στη συνέχεια τα φόρτωναν. Σε κάθε ζώο έβαζαν μέχρι 12 κοφίνια.

8

9 3) Πώς χωρίζουμε ένα μελίσσι.
Στην αρχή παίρνουμε ένα άδειο κοφίνι και το τοποθετούμε πλαγιαστά πάνω σε μια βάση. Μετά παίρνουμε το κοφίνι, που θέλουμε να χωρίσουμε, και το βάζουμε ανάποδα ακριβώς από κάτω. Ανάμεσα στα δύο κοφίνια απλώνουμε ένα πανί, για να μπορούν να περάσουν οι μέλισσες από το ένα κοφίνι στο άλλο. Με το καπνιστήρι, καπνίζουμε τις μέλισσες, για να ηρεμήσουν. Τότε χτυπούμε κάποιο αντικείμενο ελαφρά στο πλάι του κοφινιού και οι μέλισσες αρχίζουν να ανεβαίνουν προς τα πάνω. Αυτή η διαδικασία λέγεται<<σαλάγισμα>>.Καθώς προχωρούν οι μέλισσες, προσέχουμε να εντοπίσουμε τη βασίλισσα.

10 Μόλις τη βρούμε, τη βάζουμε μέσα σ ’ένα κουτάκι με τρυπούλες, για να μπορούν να τη βλέπουν οι μέλισσες, και το τοποθετούμε μέσα στο άδειο κοφίνι. Οι μέλισσες τότε φεύγουν από το μεγάλο κοφίνι και πηγαίνουν στο άδειο, να βρουν τη βασίλισσα τους. Όταν φύγουν οι μισές περίπου μέλισσες, βγάζουμε μερικές κηρήθρες από το γεμάτο και τις στερεώνουμε στο άδειο και με ένα πανί κλείνουμε το κοφίνι, που έχει τη βασίλισσα. Αυτό το κοφίνι το απομακρύνουμε περίπου 5 χιλιόμετρα, για να μην μπορούν να επιστρέψουν οι μέλισσες στο παλιό κοφίνι, το οποίο θα αναγκαστεί να βγάλει καινούρια βασίλισσα.

11 4 α)Η μελισσοκομία στην εποχή του Μεσαίωνα.
4 α)Η μελισσοκομία στην εποχή του Μεσαίωνα. Στην εποχή του Μεσαίωνα η μελισσοκομία εξελίσσεται σε επαγγελματική βάση εκμεταλλευόμενη την αύξηση της ζήτησης μελιού και κεριού. Η μελισσοκομία αναπτύσσεται σε όλη την Ευρώπη. Οι Αλχημιστές χρησιμοποιούν το μέλι στις συνταγές τους λόγω των ιδιοτήτων του σαν συστατικό ή ως συνδέσμου ανάμεσα σε αλχημιστικά υλικά. Οι Χριστιανοί εντάσσουν το κερί στη λατρευτική τους πρακτική, ενώ είναι πάρα πολλές οι γραπτές αναφορές του μελιού και της μέλισσας στα εκκλησιαστικά κείμενα με χαρακτηριστικό παραλληλισμό της γλυκύτητας του μελιού με το λόγο του ΘΕΟΥ.

12 4 β)Η μελισσοκομία στην νεότερη εποχή.
4 β)Η μελισσοκομία στην νεότερη εποχή. Στην νεότερη εποχή η πορεία της μελισσοκομίας σημαδεύτηκε από δύο ανακαλύψεις : Η πρώτη ανακάλυψη είναι η γενικευμένη διάδοση της ζάχαρης, που μείωσε δραματικά τη χρήση του μελιού. Η μεταφορά της ήταν πιο εύκολη από αυτή του μελιού. Οι δυνατότητες παραγωγής τεράστιες. Στα φαρμακευτικά σκευάσματα η επικράτηση της ζάχαρης ήταν ολοκληρωτική. Η δεύτερη ανακάλυψη είναι η εφεύρεση της σύγχρονης κυψέλης με τα κινητά πλαίσια κηρηθρών. Μέχρι τότε για να εξαχθεί το μέλι από την κυψέλη έπρεπε να καταστραφεί η κηρήθρα που το φιλοξενούσε .Οι μέλισσες αναγκάζονταν να χτίσουν νέες κηρήθρες

13 εξ ’αρχής σπαταλώντας άφθονο νέκταρ κάθε φορά
εξ ’αρχής σπαταλώντας άφθονο νέκταρ κάθε φορά. Με την καινούρια κυψέλη, το μέλι των κηρηθρών έβγαινε με φυγόκεντρο δύναμη σε ειδικά δοχεία και οι κηρήθρες επιστρέφονταν στην κυψέλη για να ξαναγεμίσουν με μέλι από τις μέλισσες. Τα τελευταία χρόνια, ο δυτικός κόσμος ανακαλύπτει ξανά το μέλι σαν τρόφιμο και σαν φαρμακευτικό βοήθημα. Η παγκόσμια παραγωγή ανέρχεται σε περίπου ένα εκατομμύριο τόνους. Η κατανάλωση μελιού αυξάνεται και η πρόκληση παραγωγής ποιοτικού μελιού είναι μεγάλη, ιδιαίτερα για αυτούς που τυποποιούν μόνο το μέλι που οι ίδιοι μπορούν να παράγουν.

14 5)Προϊόντα που παράγονται απ’ μέλισσα.
5)Προϊόντα που παράγονται απ’ μέλισσα. α) Μέλι. Το μέλι έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, δρα εναντίον του έλκους και άλλον γαστρεντερικών διαταραχών. Δρα επίσης κατά το βακτηριδίων και των μυκητιάσεων. Αυξάνει την αθλητική επίδοση, μειώνει τον βήχα και τον πονόλαιμο, γιατρεύει πληγές και καψίματα, μειώνει τα καρδιολογικά προβλήματα και κάνει καλό στο δέρμα κυρίως των γυναικών.

15 β)Βασιλικός πολτός: Ο βασιλικός πολτός είναι κρεμώδης ουσία που παράγεται από τις μέλισσες ως τροφή για την μελλοντική βασίλισσα. Εκκρίνεται από ειδικούς αδένες του φάρυγγα των εργατριών μελισσών. Με τον βασιλικό πολτό τρέφονται οι προνύμφες μελισσών, οι οποίες ως απλές μέλισσες θα γίνουν βασίλισσες. Ο βασιλικός πολτός είναι πλούσια πηγή πρωτεϊνών, αμινοξέων, λιπιδίων, βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων. Είναι διαδεδομένη η αντίληψη ο τί έχει κάποια ενεργητική επίδραση στον άνθρωπο. Επίσης έχει χρώμα λευκό | φαιό ης , κίτρινο|φαίο . Έχει όξινη γεύση, λόγω του πολύ χαμηλού ph. (2,4-5) υπόπικρη και ιδιάζουσα οσμή. Η υφή του είναι ζελατινώδης παχύρευστη αλλά με την πάροδο του χρόνου μεταβάλλεται σε συμπαγή.

16 Ο βασιλικός πολτός περιέχει αρκετές βιταμίνες όπως:Β1,Β2,Β3,Β4,Β5,Β6,Β7,Β8,Β9,Β12 και c.Το παρθενικό οξύ (Β15) παίζει μεγάλο ρόλο στο μεταβολισμό των προνυμφών που βρίσκονται στην ανάπτυξη. Είναι αποδεκτό πως ο βασιλικός πολτός, είναι δυνατόν να προκαλέσει αλλεργίες στον άνθρωπο, με συμπτώματα που κυμαίνονται από κνίδωση και άσμα. Η συχνότητα εκδήλωσης αλλεργιών αντιδράσεων σε ανθρώπους που καταναλώνουν βασιλικό πολτό δεν είναι γνωστή, ωστόσο έχει προταθεί πως ο κίνδυνος αλλεργικής αντίδρασης στο βασιλικό πολτό είναι μεγαλύτερος σε άτομα που έχουν ήδη εκδηλώσει κάποιο είδους αλλεργική αντίδραση παλαιότερα.

17 γ) Γύρη: Η γύρη έχει φαρμακευτικές ιδιότητες οι οποίες ήταν γνωστές από τα αρχαία χρόνια. Πολλές ασθένειες αντιμετωπίζονταν με την χρήση της γύρης, όπως το κρυολόγημα, η γρίπη, το έλκος, η αναιμία και η κολίτιδα. Ακόμα και σήμερα η χρήση της γύρης είναι διαδεδομένη και παρατηρείται διαρκώς αύξηση της χρήσης της από ανθρώπους ως συμπλήρωμα διατροφής και ως τονωτικό. Τα κύρια συστατικά από τα οποία αποτελείται η γύρης είναι τα λιπίδια, τα σάκχαρα, οι πρωτεΐνες και τα αμινοξέα. Σε μερικά απτά συστατικά αυτά αποδίδονται οι θεραπευτικές ιδιότητες.

18 δ )Πρόπολη: Οι θεραπευτικές ιδιότητες της πρόπολης ήταν γνωστές από την αρχαιότητα κατά τη διάρκεια της οποίας αναφερόταν και ως << μαύρο κερί>>.Λαοί οι οποίοι ευδοκίμησαν στα παράλια της Μεσογείου, χρησιμοποίησαν την πρόπολη ως φάρμακο καθώς είχαν διαπιστώσει την αντιφλεγμονώδη δράση της. Ο Ιπποκράτης την σύστησε για επάλειψη εγκαυμάτων. Οι Ρωμαίοι στρατιώτες στις εκστρατείες τους είχαν πάντα μαζί τους πρόπολη ενώ οι Αιγύπτιοι την χρησιμοποιούσαν για την ταρίχευση των νεκρών. Σήμερα η πρόπολη χρησιμοποιείται ευρέως ως φάρμακο είτε ως συστατικό άλλων σκευασμάτων.

19 ε) Το κερί. Ο όρος κερί αναφέρεται σε μια κατηγορία χημικών ενώσεων που είναι εύπλαστης στερεάς μορφής σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος και λιώνουν σε θερμοκρασίες πάνω από 45οc δίνοντας ένα χαμηλού ιξώδους υγρό. Τα κεριά είναι αδιάλυτα στο νερό αλλά διαλυτά σε οργανικούς διαλύτες. Όλα τα κεριά είναι οργανικές ενώσεις που αποτελούνται κατά κανόνα από μακριές αλυσίδες αλκαλίων. Υπάρχουν τα φυτικά και ζωικά κεριά. Το πιο γνωστό κερί είναι το κερί της μέλισσας. Κύριο συστατικό του κεριού της μέλισσας είναι ένας εστέρας γνωστός με την ονομασία ΠΑΛΜΙΤΙΚΗ ΜΥΡΙΚΥΛΗ, ουσία που χρησιμοποιούν οι μέλισσες για την κατασκευή των κηρυθρών τους. Ένα άλλο αρκετά γνωστό ζωικό παραγόμενο κερί είναι το κητόσπερμα το οποίο εξάγεται από τις κοιλότητες του κεφαλιού της φάλαινας φυσητήρα, έχει ιδιαίτερες ιδιότητες χρήσιμες σε συγκεκριμένες εφαρμογές και έχει αποτελέσει έναν από τους λόγους φαλαινοθήρας αυτού του είδους φάλαινας.

20 6)Το Δηλητήριο της μέλισσας καταστρέφει τον Ιό Hiv ,σύμφωνα με μελέτες.
Ελπίδες ακόμα και για την εξάλειψη του AIDS δημιουργεί η νέα αυτή ανακάλυψη. Μια ουσία που εντοπίστηκε στο δηλητήριο της μέλισσας, η Μελιτίνη καταστρέφει τον ιό HIV σύμφωνα με τους επιστήμονες. Οι γιατροί του πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, οπού διεξάγονται οι συγκεκριμένες έρευνες, υποστηρίζουν ότι εφόσον η ουσία αυτή αποδειχθεί πραγματικά αποτελεσματική, τότε θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την Παρασκευή ενός τζέλ που θα εμποδίζει την μετάδοση του ιού κατά τη σεξουαλική επαφή. Με αυτόν τον τρόπο, συνεχίζουν οι επιστήμονες, ο φονικός ιός θα αντιμετωπιστεί ριζικά ,αφού ουσιαστικά θα εμποδίζεται η αρχική μόλυνση. Το φάρμακο που χρησιμοποιείται σήμερα για την αντιμετώπιση του AIDS, απλώς καθυστερούν τον πολλαπλασιασμό του ιού μέσα στον οργανισμό.

21 7)Πόση παραγωγή μελιού έχει η Ελλάδα .
7)Πόση παραγωγή μελιού έχει η Ελλάδα . Η συνολική ετήσια παραγωγή μελιού ξεκινάει από ε ως τόνους. Το παραγόμενο μέλι από νέκταρ, στο οποίο συγκαταλείγονται τα διάφορα ανθόμελα( καστανιάς, θυμαριού, πορτοκαλιάς, βαμβακιού κ.α. ). Και το μέλι από μελιτώματα( πεύκου, βελανιδιάς κ.α.). Οι μεγαλύτερες ποσότητες προέρχονται από το πεύκο (60-65%) ,το θυμάρι (15%). Δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για την παραγωγή άλλων προϊόντων, όπως γύρης, βασιλικού πολτού, πρόπολης και κεριού.

22 8) Μυθολογία. Ε φέσια Άρτεμη:Απεικονίσεις μέλισσας ανάμεσα σε ζώα και ρόδακες στον επενδυτή της θεάς. Θεά της γονιμότητας και της παρθενιάς. ¨Μέλισσαι¨ ονομάζονταν επίσης και οι ιέρειες της Ρέας, της Κυβέλης, της Δήμητρας και της Περσεφόνης. Απόλλωνας: Ο Απόλλωνας τρεφόταν με νέκταρ και αμβροσία και έγινε τόσο όμορφος, που ο πατέρας του ο Δίας, τον ονόμασε θεό του φωτός.

23 Τροφώνιος:Θεϊκό παιδί που τράφηκε με μέλι από νύμφες μέσα σε ιερή σπηλιά, όπου το δρόμο ως εκεί έδειξαν μέλισσες, οι λεγόμενες τροφωνιάδες. Ο Τροφώνιος ήταν μια προελληνική αγροτική θεότητα(θεός της βροχής και της βλάστησης)με θεραπευτικές μαντικές ιδιότητες. Γλαύκος και Πολύιδος :Ο Γλαύκος, γιός του Μίνωα και της Πασιφάης πνίγηκε σε πιθάρι γεμάτο με μέλι και αναστήθηκε από τον μάντη Πολύιδο με τη βοήθεια ενός μαγικού βοτάνου. Ο μύθος ήταν πολύ δημοφιλής στην αρχαιότητα και η έκφραση ¨Γλαύκος πιών μέλι ανέστη¨ ήταν συνηθισμένη για κάποιον που είχε κινδυνεύσει να πεθάνει και τελικά επέζησε. Ο Αισχύλος, Σοφοκλής και Ευριπίδης είχαν χρησιμοποιήσει το μύθο στα έργα τους Κρήσσαι, Πολύιδος( Μάντεις ) και Πολύιδος αντίστοιχα.

24 Γι' αυτή την εργασία ασχολήθηκαν: Φιλίππου Δημήτρης Υδραίος Γιώργος
Γι' αυτή την εργασία ασχολήθηκαν: Φιλίππου Δημήτρης Υδραίος Γιώργος Μαργαρίτης Τριαντάφυλλος Της Α’ Λυκείου του Εσπερινού Σχολείου Β.Κ.


Κατέβασμα ppt "ΜΕΛΙ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google