Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Οι νέοι και το Διαδίκτυο Ερευνητική εργασία της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ Ζακύνθου Σχολ. έτος 2011-12 Ιανουάριος 2012.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Οι νέοι και το Διαδίκτυο Ερευνητική εργασία της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ Ζακύνθου Σχολ. έτος 2011-12 Ιανουάριος 2012."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Οι νέοι και το Διαδίκτυο Ερευνητική εργασία της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ Ζακύνθου Σχολ. έτος Ιανουάριος 2012

2 Το Διαδίκτυο Το Διαδίκτυο, γνωστό συνήθως και με την αγγλική άκλιτη ονομασία Internet, είναι ένα μέσο μαζικής επικοινωνίας (ΜΜΕ) με αμφίδρομο χαρακτήρα. Διπλή υπόσταση: υλική (συνδυασμός δικτύων βασισμένων σε λογισμικό και υλικό) και άυλη (πληροφορίες, αυτό που προσφέρει στην κοινωνία ως μέσο). Επιτρέπει την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ οποιωνδήποτε διασυνδεδεμένων υπολογιστών. Η τεχνολογία του είναι βασισμένη στη διασύνδεση επιμέρους δικτύων σε όλο τον κόσμο και σε πολυάριθμα τεχνολογικά πρωτόκολλα. Με τον όρο Διαδίκτυο περιγράφεται το παγκόσμιο πλέγμα διασυνδεδεμένων υπολογιστών και των υπηρεσιών και πληροφοριών που παρέχει στους χρήστες. Δεν υπάρχει άμεσος έλεγχος των πληροφοριών που ανεβαίνουν και δημοσιεύονται στο Διαδίκτυο από κάποιον ιεραρχικά ανώτερο χρήστη ή οργανισμό.

3 Το Διαδίκτυο έχει διευρύνει τις δυνατότητες επικοινωνίας, διευκολύνοντας πολλές πτυχές της καθημερινότητας των πολιτών σε παγκόσμιο επίπεδο. Ορισμένες εφαρμογές/υπηρεσίες/χρήσεις του Διαδικτύου μπορεί να είναι: Ηλεκτρονική αλληλογραφία Εύρεση επιστημονικών & ερευνητικών δεδομένων Ηλεκτρονικές αγορές/πωλήσεις/εμπόριο Ψυχαγωγία, παιγνίδια, μουσική Δυνατότητα συζητήσεων/γνωριμιών Συμμετοχή σε Forum Διδασκαλία/Σπουδές από απόσταση Ηλεκτρονική διακυβέρνηση Συγγραφική/δημοσιογραφική δραστηριότητα Αναζήτηση πληροφοριών και υπηρεσιών Ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων βιβλιοθηκών Επαφή με πολιτισμούς άλλων χωρών Πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες (π.χ. Taxisnet) Νεωτερισμοί στην εκπαίδευση /κατάρτιση/επιμόρφωση Ευκαιρίες για εκπαίδευση των ΑΜΕΑ Ηλεκτρονική τραπεζική Το Διαδίκτυο

4 Ταυτόχρονα όμως, εγείρονται νομικά και ηθικά ζητήματα, αλλά και απλά προβλήματα χρήσης της τεχνολογίας, ως αποτέλεσμα της κακόβουλης χρήσης των παραπάνω εφαρμογών/υπηρεσιών/δυνατοτήτων που προσφέρει το Διαδίκτυο: Παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων και ιδιοκτησία Πορνογραφία/Παιδεραστία Ψευδοπροσωπία Προσφορά παράνομων προϊόντων Ανασφάλεια για χρήση πιστωτικών καρτών Ηλεκτρονικό έγκλημα/αξιόποινες πράξεις Πρόκληση ζημιών σε προσωπικά δεδομένα Παραπλάνηση Πρόκληση ζημιών στο υπολογιστικό σύστημα από ιούς. Το Διαδίκτυο

5 Στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται τα εξής θέματα που αφορούν άμεσα στο Διαδίκτυο και τη χρήση του από τους νέους: Εθισμός στο Διαδίκτυο Οδηγίες ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου Διεξαγωγή εμπειρικής έρευνας με τη χρήση ερωτηματολογίου, για την αποτύπωση των διάφορων πτυχών της χρήσης του Η/Υ και του διαδικτύου από τους μαθητές του ΕΠΑΛ Ζακύνθου Παράθεση σχετικών ιστοσελίδων από φορείς που ασχολούνται με το αντικείμενο της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου Το Διαδίκτυο

6 Εθισμός στο Διαδίκτυο Βασικό πρόβλημα στην εποχή μας αποτελεί το φαινόμενο του εθισμού στο Διαδίκτυο Το φαινόμενο της υπερβολικής χρήσης του διαδικτύου ξεκίνησε στις ΗΠΑ στα μέσα της δεκαετίας του Οι πρώτες περιπτώσεις αφορούσαν ενήλικες, ωστόσο στα επόμενα χρόνια το φαινόμενο επεκτάθηκε ραγδαία σε εφήβους και νέους.

7 Η ενασχόληση των εφήβων με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τις νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο μπορεί να προσφέρει πολλές δυνατότητες μάθησης, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας. Η υπερβολή ωστόσο, σε οποιαδήποτε δραστηριότητα μπορεί να σκιάσει τα σημαντικά οφέλη και να δημιουργήσει προβλήματα. Πρόδρομα συμπτώματα της εξάρτησης από το Διαδίκτυο Η υπερβολική απασχόληση στο διαδίκτυο ή/και σε ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στους εφήβους: Μείωση της σχολικής επίδοσης, κενά στα μαθήματα, πολλές απουσίες Παραμέληση της υγείας και της φυσικής κατάστασης (ακατάλληλες διατροφικές συνήθειες, αφυδάτωση, μείωση φυσικής δραστηριότητας) Παραμέληση των υποχρεώσεων και άλλων ασχολιών Απομόνωση και περιορισμός των δραστηριοτήτων, διακοπή αγαπημένων χόμπι (αθλητισμός, μουσική, χορός κ.λπ.) Δυσκολία στη σχέση και μείωση του χρόνου που περνούν με την οικογένεια και τους φίλους Αδιαφορία για πράγματα που τους ευχαριστούσαν Πονοκέφαλοι, κούραση των ματιών Εθισμός στο Διαδίκτυο

8 Κριτήρια που οριοθετούν την υπερβολική χρήση Η ανάγκη για αυξανόμενη διάρκεια χρόνου παραμονής στο διαδίκτυο, για την επίτευξη του ίδιου αισθήματος ικανοποίησης ή Η συνέχιση ίδιου χρόνου παραμονής στο διαδίκτυο επιφέρει μειωμένο αίσθημα ικανοποίησης Διαγνωστικά κριτήρια Συμπτώματα συνδρόμου απόσυρσης Χρήση διαδικτύου προκειμένου να αποφευχθούν τα συμπτώματα απόσυρσης Παραμονή σε σύνδεση για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από το προτιθέμενο Κατανάλωση χρόνου/χρήματος σε δραστηριότητες σχετικές με το διαδίκτυο Έκπτωση λειτουργικότητας του ατόμου (προσωπικό/οικογενειακό/κοινωνικό επίπεδο) Συνέχιση χρήσης, παρά τη γνώση της παραπάνω έκπτωσης Εθισμός στο Διαδίκτυο

9 Πιθανές συμπεριφορές Παιδιά και έφηβοι με «εθισμό» ασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά με το διαδίκτυο και μπορεί: Να γίνουν βίαιοι με τους γονείς ή τους φίλους τους Να μένουν χωρίς ύπνο, νερό ή φαγητό Να λείπουν για ημέρες από το σπίτι (π.χ. σε internet café) Να διακόψουν το σχολείο τους Να απομονώνονται και να μελαγχολούν Να μη φροντίζουν σωστά τον εαυτό τους Να μη μπορούν να περιορίσουν τη χρήση, αν και γνωρίζουν τα προβλήματα που τους δημιουργεί Να μη συνειδητοποιούν την κατάσταση, ώστε να αναζητήσουν ή να δεχθούν βοήθεια Εθισμός στο Διαδίκτυο

10 Σωματικά συμπτώματα Διατροφικές διαταραχές Διαταραχές του ύπνου και αλλαγή των συνηθειών ύπνου Μυοσκελετικές παθήσεις Μειωμένη αθλητική δραστηριότητα Ξηρά μάτια-μυωπία Ημικρανίες Παραμέληση προσωπικής υγιεινής Συν-νοσηρότητα με άλλες ψυχιατρικές παθήσεις Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) Καταθλιπτικό συναίσθημα Άγχος Κοινωνική φοβία Διαταραχή ελέγχου των παρορμήσεων Διπολική διαταραχή Χρήση ουσιών Εθισμός στο Διαδίκτυο

11 Τρόποι αντιμετώπισης Το καλύτερο μέτρο αντιμετώπισης του φαινομένου είναι η πρόληψη. Ενημέρωση των παιδιών από μικρή ηλικία για την ύπαρξη του φαινομένου και τις συνέπειές του, ώστε να βάλουν τα απαραίτητα όρια και να απολαμβάνουν τα θετικά της τεχνολογίας χωρίς αρνητικές συνέπειες. Η ποιοτική σχέση με τους γονείς, ο χρόνος που οι γονείς αφιερώνουν στα παιδιά και η ενασχόληση στο διαδίκτυο μαζί τους συμβάλλουν στην αποφυγή του φαινομένου. Η συναισθηματική κάλυψη των παιδιών, η καλή σχέση και η επικοινωνία όλων των μελών οδηγούν σε σωστή εφαρμογή ορίων μέσα στο σπίτι, τα οποία είναι απαραίτητο να τηρούνται. Εθισμός στο Διαδίκτυο

12 Ασφαλής χρήση του Διαδικτύου Οδηγός για τους μαθητές Δεν αποκαλύπτουμε ποτέ προσωπικές λεπτομέρειες στο Διαδίκτυο. Δεν αποκαλύπτουμε σε κανέναν, ούτε και στους καλύτερούς μας φίλους, τους κωδικούς πρόσβασης των λογαριασμών μας στο Διαδίκτυο. Σκεφτόμαστε καλά πριν δημοσιεύσουμε οποιαδήποτε προσωπική πληροφορία στο Διαδίκτυο, διότι εκείνη τη στιγμή παύει να είναι προσωπική και γίνεται δημοσίως προσβάσιμη, παντού στον κόσμο. Συμπεριφερόμαστε με κανόνες και ηθική, όπως ακριβώς και στον πραγματικό κόσμο. Ενημερώνουμε τους γονείς ή τους δασκάλους μας, εάν διαβάσουμε κάτι που μας ενοχλεί ή μας κάνει να νιώθουμε άβολα. Ποτέ δεν συναντούμε στο φυσικό κόσμο φίλους που γνωρίσαμε στο Διαδίκτυο και που δεν γνωρίζω στον πραγματικό κόσμο. Εάν κάποιος διαδικτυακός φίλος μας ζητήσει να κρατήσουμε τη φιλία μας μυστική, τότε κάτι δεν πάει καλά και ενημερώνουμε αμέσως τους γονείς ή τους δασκάλους μας. Εάν κάποιος μας στείλει ένα απρεπές μήνυμα ή εικόνα ή μας παρενοχλεί, πρέπει αμέσως να σταματήσουμε την επικοινωνία μαζί του και να αναφέρουμε το γεγονός στους γονείς ή τους δασκάλους μας.

13 Οδηγός για τους μαθητές Εάν κάποιος μας προσφέρει κάτι στο Διαδίκτυο που μας φαίνεται υπερβολικό για να είναι αλήθεια, μπορεί όντως να μην είναι αληθινό και να πρόκειται για κάποιο τέχνασμα. Δεν ενδιαφερόμαστε για υλικό που απευθύνεται σε ενηλίκους. Εάν βρούμε κάποια σελίδα που μας τρομάζει, μας φαίνεται περίεργη ή περιέχει ρατσιστικό ή άλλο ύποπτο περιεχόμενο, το αναφέρουμε αμέσως στους γονείς ή τους δασκάλους μας. Διασταυρώνουμε πάντα το υλικό που βρίσκουμε στο Διαδίκτυο, με άλλες πηγές. Αντιμετωπίζουμε τους άλλους χρήστες του Διαδικτύου με τον ίδιο τρόπο που θα θέλαμε να μας φέρονται και αυτοί, χωρίς να κατηγορούμε ή να προσβάλλουμε κανέναν. Σβήνουμε αμέσως που έχουμε λάβει από αποστολείς που δεν γνωρίζουμε, ή ακόμη και από φίλους, από τους οποίους δεν αναμένουμε σχετική αλληλογραφία. Δεν κάνουμε ποτέ αγορές από το Διαδίκτυο, εάν δεν είναι δίπλα μας ένας γονέας. Κάνουμε τακτικά διαλείμματα όταν είμαστε στον υπολογιστή, για να ξεκουράζονται τα μάτια μας. Μπορούμε να διασκεδάζουμε στον εικονικό κόσμο του Διαδικτύου, όμως πάντα αναγνωρίζουμε ότι διαφέρει από τον πραγματικό κόσμο. Ασφαλής χρήση του Διαδικτύου

14 Φορείς – Σχετικές Ιστοσελίδες – Αναφορές Μονάδα Εφηβικής Υγείας 2ης Παιδιατρικής Κλινικής Πανεπιστημίου Αθηνών: Τμήμα Προβληματικής Χρήσης Διαδικτύου – Μονάδα Απεξάρτησης «18 ΑΝΩ»: Εκπαιδευτική Πύλη του Υπουργείου Παιδείας, καταγγελίες για ιστοχώρους: Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου: Safeline, ανοικτή γραμμή καταγγελιών παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο: Ελληνικό όργανο αυτορρύθμισης για το περιεχόμενο του Internet: Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη – Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας: Τομέας εκπαιδευτικής τεχνολογίας – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου: Ευρωπαϊκό πρόγραμμα (Gender Awareness in Media Education – a Comenius 2.1 project)

15

16

17 Αποτελέσματα έρευνας μέσω ερωτηματολογίου Το ερωτηματολόγιο αφορούσε τη χρήση Η/Υ και το Διαδίκτυο από τους μαθητές. Το ερωτηματολόγιο αφορούσε τη χρήση Η/Υ και το Διαδίκτυο από τους μαθητές. Διανεμήθηκε σε 56 μαθητές στο ΕΠΑΛ Ζακύνθου

18 1 η ερώτηση: από ποια ηλικία χρησιμοποιείτε Η/Υ. Παρατηρούμε ότι το μεγαλύτερο μέρος μαθητών ξεκίνησε σε ηλικία 11 έως 15 ετών

19 2 η ερώτηση: από ποιον αρχίσατε να μαθαίνετε Η/Υ Οι περισσότεροι μαθητές (ποσοστό 40%) απάντησαν ότι είναι αυτοδίδακτοι Ακολουθεί σε ποσοστό 16% από κάποιον φίλο τους και τον αδερφό/ή τους (13%) Ελάχιστοι απάντησαν από δάσκαλο ή καθηγητή τους Πιστεύουμε ότι αυτό θα άλλαζε αν το ερωτηματολόγιο μοιραζόταν στην Α/θμια εκπαίδευση που τώρα πια ξεκινά από εκεί η εκμάθηση Η/Υ.

20 3 η ερώτηση: σε ποιους χώρους χρησιμοποιείτε τον Η/Υ? Το μεγαλύτερο μέρος των μαθητών (78%) χρησιμοποιούν Η/Υ στο σπίτι τους. Ακολουθεί η χρήση σε internet café (27%) Στο σχολείο (18%) Και τέλος στο σπίτι ενός φίλου (16%)

21 4 η ερώτηση: πόσες ώρες τη μέρα χρησιμοποιείτε Η/Υ Αρκετά μεγάλο ποσοστό 38% των μαθητών χρησιμοποιεί τον Η/Υ πάνω από 6 ώρες την ημέρα

22 5 η, 6 η ερώτηση: Με τι είδους εφαρμογές σας αρέσει να ασχολείστε; Πάνω από 50% απάντησαν ότι τους αρέσει να συμμετέχουν σε συζητήσεις (chat),να ακούν μουσική,να παίζουν παιχνίδια,να ψάχνουν στο διαδίκτυο και να βλέπουν βίντεο Περίπου 20% ήταν το ποσοστό αυτών που απάντησαν ότι τους αρέσει να κάνουν εργασίες για το σχολείο αναζητώντας πληροφορίες στο διαδίκτυο ή με κάποιο εκπαιδευτικό λογισμικό

23 7 η ερώτηση: αφορούσε την γνώση των μαθητών σχετικά με διάφορες εφαρμογές Οι περισσότεροι απάντησαν ότι έχουν πολύ καλή γνώση σε αρκετές εφαρμογές όπως χρήση διαδικτύου, εγγραφή CD, ηλεκτρονικά παιχνίδια, μουσική, αποστολή , πέρασμα εικόνων/ αρχείων από φωτογραφική μηχανή ή κινητό, εκτύπωση κ.ά και λιγότερη σε Υπολογιστικά φύλλα ή Παρουσιάσεις.

24 Αποτελέσματα ερωτήσεων 8,9,10,11,12 Η πλειοψηφία των μαθητών κάνει μαθήματα στο σχολείο σχετικά με τον Η/Υ και τα θεωρεί αρκετά εύκολα ή μέτριας δυσκολίας. Επίσης τον χρησιμοποιούν για να κάνουν σχολικές εργασίες σε διάφορα μαθήματα. Η πλειοψηφία των μαθητών κάνει μαθήματα στο σχολείο σχετικά με τον Η/Υ και τα θεωρεί αρκετά εύκολα ή μέτριας δυσκολίας. Επίσης τον χρησιμοποιούν για να κάνουν σχολικές εργασίες σε διάφορα μαθήματα. Σχεδόν όλοι οι μαθητές δίνουν ευχαρίστως βοήθεια στους συμμαθητές τους όταν χρειαστεί. Σχεδόν όλοι οι μαθητές δίνουν ευχαρίστως βοήθεια στους συμμαθητές τους όταν χρειαστεί.

25 Στη 13 η ερώτηση « τι πιθανούς κινδύνους κρύβει το διαδίκτυο;» οι μαθητές απάντησαν ΚΙΝΔΥΝΟΙ Εθισμός 46% Απειλή από αγνώστους 50% Ψεύτικες προτροπές για πληρωμή μέσω 46% Χρήση των προσωπικών δεδομένων από εταιρίες 30% Ανάκληση των κινήσεων μου στο διαδίκτυο από τρίτους 30% Εικόνες/ βίντεο που τρομάζουν 32% Προσβολή σ’ ένα χώρο συζητήσεων 37% Κατά λάθος αγορά αγαθών 38% Ιούς από 70%

26 14 η ερώτηση: έχετε ενημερωθεί για το πώς να μείνετε ασφαλείς στο διαδίκτυο; Αν και αρκετά μεγάλο ποσοστό μαθητών έχει ενημερωθεί για την ασφάλεια στο διαδίκτυο, ωστόσο μόνο οι μισοί (15 η ερώτηση) βρήκαν τα μαθήματα χρήσιμα.

27 Στην ελεύθερη ερώτηση να δηλώσουν τα 3 καλύτερα και τα 3 χειρότερα πράγματα στο διαδίκτυο οι μαθητές απάντησαν Στα 3 καλύτερα FacebookYoutube Παιχνίδια & μουσική Στα 3 χειρότερα Ιοί Εθισμός στο διαδίκτυο Sites πορνογραφικού περιεχομένου

28 Στην ερευνητική εργασία συμμετείχαν οι μαθητές: ΒΥΘΟΥΛΚΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΑΜΠΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΔΡΟΣΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ ΛΥΚΟΥΡΕΣΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΚΑΡΑΜΑΛΙΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΡΦΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΜΟΡΦΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΠΟΥΖΟ ΕΛΒΙΡΑ ΝΤΑΚΟΥΛΙΑ ΓΕΡΑΣΙΜΙΝΑ ΠΑΓΙΑ ΑΝΤΕΛΑΪΝΤΑ ΠΛΕΣΣΑΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΧΑΣΑΝΜΠΕΛΙ ΡΟΜΕΟ Υπεύθυνοι καθηγητές: ΜΑΡΟΥΔΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΚΑΝΑΤΣΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ


Κατέβασμα ppt "Οι νέοι και το Διαδίκτυο Ερευνητική εργασία της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ Ζακύνθου Σχολ. έτος 2011-12 Ιανουάριος 2012."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google