Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄- ΣΤ΄ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΝΕΡΟ» Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Γεωργακόπουλος Ανδρέας Οι υπογραμμισμένες λέξεις ή φράσεις.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄- ΣΤ΄ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΝΕΡΟ» Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Γεωργακόπουλος Ανδρέας Οι υπογραμμισμένες λέξεις ή φράσεις."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄- ΣΤ΄ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΝΕΡΟ» Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Γεωργακόπουλος Ανδρέας Οι υπογραμμισμένες λέξεις ή φράσεις περιέχουν υπερσυνδέσμους. Κάνε –κλικ- πάνω τους. ΕΜΠΡΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙΣ ΠΑΤΗΣΕ ΑΠΟ ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ ΣΟΥ ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟ-F5-

3 Σ Χ Ε Δ Ι Ο Ε Ρ Γ Α Σ Ι Α Σ ( κάνε κλικ στις υπογραμμισμένες λέξεις - φράσεις) ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΜΕΣΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΣΤΟΧΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ ΑΡΧΗ

4 ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ Η αναγκαιότητα για την επιλογή του συγκεκριμένου θέματος ήρθε μετά από συζήτηση με τους μαθητές και τα πολλά ερωτήματα που είχαν:  Πού βρίσκεται το νερό;  Υπάρχει πιθανότητα κάποτε να πάψει να υπάρχει;  Γιατί το νερό το λένε «πηγή ζωής»;  Είναι σημαντική η ύπαρξη του νερού για την επιβίωση του πλανήτη μας;  Γιατί διψάμε; ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

5 ΜΕΣΑ ΜΕΣΑ Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν στην εργασία μας θα είναι:  Έντυπες και ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες.  Η βιβλιοθήκη του Σχολείου μας.  Το διαδίκτυο.  Διάφορα έντυπα.  Φωτογραφική μηχανή. ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

6 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ  Γλώσσα(ερωτηματολόγια,σταυρόλεξα, ακροστιχίδες, ποιήματα).  Μαθηματικά(όγκος).  Γεωγραφία(ποτάμια, λίμνες, ωκεανοί).  Φυσικά(πειράματα).  Αισθητική αγωγή( κατασκευές, μακέτα με θέμα τα ποτάμια, τις λίμνες και τη θάλασσα). ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

7 ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ  Χωρισμός των τάξεων σε ομάδες(όπου κρίνεται αναγκαίο).  Χωρισμός των ενεργειών σε διάφορες φάσεις.  Καθορισμός των επισκέψεων.  Συγκέντρωση πληροφοριών και υλικού.  Ταξινόμηση του συγκεντρωθέντος υλικού.  Συμπεράσματα.  Κατασκευές.  Αξιολόγηση. ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

8 ΣΤΟΧΟΣ  Να αποκτήσουν οι μαθητές γνώσεις γύρω από το νερό.  Να κατανοήσουν τη μεγάλη σημασία του νερού για την υγεία τους αλλά και την επιβίωση του πλανήτη τους.  Να γίνουν ικανοί στη συλλογή, παρατήρηση και ανάλυση στοιχείων. ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

9 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Οι μαθητές με τα μέσα που αναφέρθηκαν πιο πάνω θα συλλέξουν πληροφορίες, φωτογραφικό και άλλο υλικό σχετικό με τα επιμέρους θέματα:  Κύκλος του νερού.  Ωκεανοί, λίμνες, ποτάμια.  Το νερό στα φυτά και τον άνθρωπο.  Το νερό και η καθημερινή του χρήση.  Ενέργεια και νερό.  Η ποιότητα του νερού.  Νερό και μυθολογία.  Νερό και θρησκεία. ΕΜΠΡΟΣ ΕΜΠΡΟΣ

10  Λεξικό για το νερό.  Εάν υπάρξει δυνατότητα θα γίνει επίσκεψη σε κέντρο βιολογικού καθαρισμού και στο αντλιοστάσιο της περιοχής μας.  Επίδειξη πειραμάτων από τους μαθητές με θέμα το νερό.  Διάφορες κατασκευές από τους μαθητές. ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

11 ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ  Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ  ΩΚΕΑΝΟΙ, ΛΙΜΝΕΣ, ΠΟΤΑΜΙΑ ΩΚΕΑΝΟΙ, ΛΙΜΝΕΣ, ΠΟΤΑΜΙΑ ΩΚΕΑΝΟΙ, ΛΙΜΝΕΣ, ΠΟΤΑΜΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ! ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!  ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!  ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΤΑ ΦΥΤΑ ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΤΑ ΦΥΤΑ ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΤΑ ΦΥΤΑ  ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥ ΧΡΗΣΗ ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥ ΧΡΗΣΗ ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥ ΧΡΗΣΗ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ! ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ !  ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ !ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ !  ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΡΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΡΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΡΟ  Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ  ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ! ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!  ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ! ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!  ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ  ΛΕΞΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ ΛΕΞΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ ΛΕΞΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ  ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ! ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!  ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ  ΤΙ; ΠΩΣ; ΠΟΥ; ΠΟΤΕ; ΓΙΑΤΙ; ΠΟΙΟΣ; ΤΙ; ΠΩΣ; ΠΟΥ; ΠΟΤΕ; ΓΙΑΤΙ; ΠΟΙΟΣ; ΤΙ; ΠΩΣ; ΠΟΥ; ΠΟΤΕ; ΓΙΑΤΙ; ΠΟΙΟΣ; ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ! ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!  ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!ΓΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ!  ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΑΣ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΑΣ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΑΣ  ΠΗΓΕΣ - ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΠΗΓΕΣ - ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΠΗΓΕΣ - ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

12 Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ (εικόνα) (πείραμα) (εικόνα)(πείραμα) Όταν το νερό θερμαίνεται, μετατρέπεται από υγρό σε μικροσκοπικές, αόρατες σχεδόν σταγόνες, που αιωρούνται στον αέρα. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται εξάτμιση. Η θερμότητα του ήλιου εξατμίζει το νερό από τους ποταμούς τις λίμνες και τους ωκεανούς. Τα φυτά απορροφούν το νερό από το έδαφος και το απελευθερώνουν με τη μορφή σταγονιδίων. Τα σταγονίδια νερού που βρίσκονται στον αέρα ανυψώνονται, παγώνουν και σχηματίζουν τα σύννεφα. Όταν οι σταγόνες με την μορφή νεφών βαρύνουν αρκετά, πέφτουν ξανά στη γη ως βροχή, χαλάζι ή χιόνι και ρέουν πάλι στους ποταμούς, τις λίμνες και τους ωκεανούς. Η διαδικασία αυτή είναι γνωστή ως «κύκλος του νερού». ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

13 Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΠΙΣΩ

14 ΩΚΕΑΝΟΣ Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού που υπάρχει στη γη είναι το αλμυρό νερό. Το γλυκό νερό που πίνουμε αποτελεί ένα μικρό μέρος απ’όλο το νερό της γης. Τα νερά των ωκεανών καλύπτουν τα 2/3 της επιφάνειας της γης. Αν και έχουν διαφορετικά ονόματα, ωστόσο ενώνονται μεταξύ τους και κάνουν έναν τεράστιο παγκόσμιο ωκεανό. Ο Ειρηνικός ωκεανός είναι ο πιο μεγάλος. Είναι ακόμη μεγαλύτερος από τους άλλους τρεις ωκεανούς μαζί, και πολύ βαθύτερος. ΠΟΤΑΜΙΑ ΛΙΜΝΕΣ

15 ΠΟΤΑΜΙΑ – ΛΙΜΝΕΣ Όταν η βροχή πέσει πάνω στο έδαφος ένα μέρος της απορροφάται από αυτό. Όταν το έδαφος κορεστεί, το νερό που πλεονάζει σχηματίζει ρυάκια και κυλά σε περιοχές με μικρότερο υψόμετρο. Πολλά μικρά ρυάκια ενώνονται και δημιουργούν μεγαλύτερο ρέμα, που διαβρώνει το έδαφος και διανοίγει κοίτη. Τελικά,δημιουργείται ένα μεγάλο ποτάμι, το οποίο καθώς κατευθύνεται προς τη θάλασσα, κυλάει πιο αργά και πλαταίνει κοντά στην ακτή. Οι λίμνες είναι μεγάλες λεκάνες γλυκού νερού. Σχηματίζονται σε κοίλα εδάφη ή σε κοιλάδες ποταμών, που έχουν φραχτεί από διάφορα υλικά. Στους ποταμούς και τις λίμνες ζούνε πολλά ζωικά και φυτικά είδη. ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

16 ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΦΥΤΑ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ Όταν γεννιόμαστε είμαστε κατά το 75% του βάρους μας νερό, όσο μεγαλώνουμε ανάλογα με το φύλο και την ηλικία το νερό μειώνεται περίπου στο %. Και δεν πρέπει να ελαττωθεί άλλο. Το νερό που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός μπορεί να υπολογιστεί ως εξής: ml ανά κιλό ιδανικού σωματικού βάρους την ημέρα. Το νερό ο άνθρωπος το παίρνει από : φυσικές πηγές - πόσιμο νερό χυμούς φρούτων (80-90% νερό) λαχανικά (90% νερό) ΕΜΠΡΟΣ ΕΜΠΡΟΣ γάλα (90% νερό) – γαλακτοκομικά προϊόντα(30-50% νερό) κ.α.

17 ΤΑ ΦΥΤΑ Όλα τα φυτά για να μεγαλώσουν χρειάζονται νερό και μάλιστα στη σωστή ποσότητα. Με τη βοήθεια του νερού παρασκευάζουν ουσίες απαραίτητες για την ανάπτυξή τους, μεταφέρουν θρεπτικές ουσίες στα φύλλα και χάρη στην πίεση του νερού μέσα στα κύτταρα τους παραμένουν όρθια. Οι ανάγκες κάθε φυτού για νερό είναι διαφορετικές. Υπάρχουν φυτά που μπορούν να επιβιώσουν ακόμα και σε ακραίες συνθήκες (φραγκοσυκιά,κάκτος). Κάποια άλλα χρειάζονται πολύ νερό (ρύζι,καλαμιά) Τα φυτά μέσα από τα στόματα αποβάλλουν νερό στην ατμόσφαιρα, συμβάλλοντας έτσι και στον κύκλο του νερούκύκλο του νερού ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

18 ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥ ΧΡΗΣΗ ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΟΥ ΧΡΗΣΗ Οι χρήσεις του νερού στην καθημερινή μας ζωή είναι πάρα πολλές και σημαντικές, και έχουν να κάνουν σε μεγάλο βαθμό με την υγιεινή του ανθρώπου, αλλά και με άλλες ασχολίες του. Το χρησιμοποιούμε για να πλυθούμε,να πλύνουνε τα πιάτα, τα ρούχα μας,στο φαγητό, στον κήπο. Αλήθεια,έχουμε σκεφτεί ποτέ ότι το νερό είναι ένα αγαθό, και όπως όλα τ’άλλα αγαθά κάποτε μπορεί να πάψει να υπάρχει; Πολλά τρόφιμα μπορούμε να τα αναπληρώσουμε με κάποια άλλα, το νερό όμως με ΤΙ; Ζούμε σε μια εποχή όπου σπαταλάμε το νερό όπως και καθετί που θεωρούμε ότι είναι άφθονο. Είναι όμως; ΟΧΙ Τα παραδείγματα που βρίσκονται πιο κάτω δείχνουν τη μεγάλη σπατάλη που κάνουμε ημερησίως στο νερό. Το ξέρετε ότι για την παραγωγή (1) κιλού βαμβακιού χρειάζονται (10) τόνοι νερού! ΕΜΠΡΟΣ

19 Με το ντους να τρέχει συνέχεια (120 λίτρα) – κλειστό όταν σαπουνίζεστε (30 λίτρα). Πλύσιμο δοντιών με ανοιχτή βρύση (20 λίτρα) – με προσεκτική χρήση (2 λίτρα). Μπάνιο με γεμάτη μπανιέρα (180 λίτρα) – με ντουζ (30λίτρα). Ξύρισμα με βρύση ανοιχτή (20λίτρα) – με προσεκτική χρήση (3 λίτρα). Πλύσιμο πιάτων στο χέρι με ανοιχτή βρύση (150 λίτρα) – με πλύσιμο και ξέβγαλμα στο νεροχύτη (25 λίτρα). Πλυντήριο ρούχων στο μεγάλο πρόγραμμα (300 λίτρα) – οικονομικό πρόγραμμα (135 λίτρα). ΠΗΓΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ : ΠΗΓΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ : ΕΜΠΡΟΣ

20 ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ 1. Διορθώνετε αμέσως τις βρύσες που στάζουν, τα καζανάκια που τρέχουν και γενικά όλες τις διαρροές που εντοπίζετε στις υδραυλικές σας εγκαταστάσεις, γιατί προκαλούν τεράστια σπατάλη νερού. 2. Ποτίζετε τα φυτά και τα λουλούδια του μπαλκονιού σας με ποτιστήρι, νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα, που η εξάτμιση είναι περιορισμένη και απαιτείται λιγότερη ποσότητα νερού. 3. Πλύνετε το αυτοκίνητό σας με σφουγγάρι και κουβά. Στην πράξη, το πλύσιμο είναι το ίδιο, όπως όταν χρησιμοποιείτε λάστιχο. 4. Καθαρίζετε τις αυλές, βεράντες, μπαλκόνια, πεζοδρόμια και γενικά όλους τους εξωτερικούς χώρους του σπιτιού σας με σκούπισμα και σφουγγάρισμα, χωρίς να χρησιμοποιείτε λάστιχο, με το οποίο καταναλώνονται μεγαλύτερες ποσότητες νερού από το δίκτυο. ΕΜΠΡΟΣ

21 5. Τοποθετείστε μέσα στο καζανάκι μια πλαστική σακούλα γεμάτη νερό ή ένα τούβλο, ώστε να περιοριστεί η ποσότητα νερού που χρησιμοποιείται. 6. Μη γεμίζετε την μπανιέρα σας. Προτιμήστε το ντους. Η εξοικονόμηση του νερού θα είναι μεγάλη και ο λογαριασμός σας πολύ χαμηλότερος. 7. Μην αφήνετε τη βρύση ανοικτή όταν πλένετε τα πιάτα ή όταν ξυρίζεστε. Έτσι, χάνεται νερό αδικαιολόγητα. 8. Χρησιμοποιείτε τα πλυντήρια πιάτων και ρούχων όταν είναι γεμάτα και ρυθμίστε τα στο πιο οικονομικό πρόγραμμα. ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

22 ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΝΕΡΟ Ιδιαίτερη σημασία πήρε το νερό τελευταία με τη χρησιμοποίησή του στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Παλιότερα χρησιμοποίησε ο άνθρωπος την πτωτική του δύναμη για να κινήσει νερόμυλους, πριονιστήρια, κλωστοϋφαντήρια και άλλα εργοστάσια. Χρησιμοποίησε ακόμη και τη δύναμη του ατμού για να κινήσει τρένα, πλοία και άλλες μηχανές.(εικόνες)εικόνες Σήμερα,τη δύναμη αυτή του νερού την χρησιμοποιούν σε άπειρα εργοστάσια που παράγουν τεράστιες ποσότητες ηλεκτρισμού (εικόνα) ενώ ταυτόχρονα αξιοποιείται το συγκεντρωμένο νερό για αρδεύσεις.Το 82% περίπου της συνολικής παγκόσμιας κατανάλωσης του νερού χρησιμοποιείται για την άρδευση καλλιεργειών.εικόνα ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

23 ΝΕΡΟΜΥΛΟΙ ΑΤΜΟΜΗΧΑΝΗ ΠΙΣΩ

24 ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΠΙΣΩ

25 Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ Τα νερά περιέχουν συχνά διάφορες ανεπιθύμητες προσμίξεις και μικροοργανισμούς.Μερικές φορές το νερό μυρίζει,είναι θολό και μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε ότι δεν είναι πόσιμο,κάποιες άλλες όμως αυτό δεν μπορούμε να το καταλάβουμε με τις αισθήσεις μας. Το νερό της ύδρευσης καθαρίζεται από τις προσμίξεις για να γίνει πόσιμο σε ειδικές εγκαταστάσεις. ΕΜΠΡΟΣ

26 ΡΥΠΑΝΣΗ ΝΕΡΟΥ Ο άνθρωπος με τις διάφορες δραστηριότητές του ρυπαίνει τα νερά.(εικόνα). Οι οργανισμοί που ζουν μέσα σ’αυτό επηρεάζονται και όταν η ρύπανση φτάσει σε μεγάλο βαθμό, η ζωή μέσα σ’αυτό εξαφανίζεται.εικόνα Για να προλάβουμε τη ρύπανση των νερών,είναι ανάγκη τα απόβλητα των εργοστασίων και τα λύματα,πριν πέσουν στα ποτάμια, στις λίμνες και τη θάλασσα, να περάσουν από τις εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού. 1.Είσοδος λυμάτων 2.Δεξαμενές μηχανικού καθαρισμού 3.Αντλία 4.Δεξαμενές βιολογικού καθαρισμού 5.Έξοδος νερού δίχως ρυπογόνες ουσίες ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

27 ΠΙΣΩ

28 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ Ο Ποσειδώνας ήταν αδερφός του Δία και θεός της θάλασσας. Κατοικούσε στο θαλάσσιο παλάτι του μαζί με τη γυναίκα του, την Αμφιτρίτη. Κρατώντας την τρίαινά του και καλπάζοντας με το άρμα του, που το έσερναν δύο άσπρα άλογα, ξεσήκωνε τρικυμία και παράσερνε στο βυθό όσους προκαλούσαν την οργή του. Γνωστή είναι και η φιλονικία του Ποσειδώνα με την θεά Αθηνά για το ποιος θα προστατεύει την πόλη της Αθήνας. Η θεά Αθηνά νίκησε τον Ποσειδώνα προσφέροντας μια ελιά, φορτωμένη με καρπούς, σε αντίθεση με τον Ποσειδώνα που πρόσφερε ένα άλογο. ΕΜΠΡΟΣ

29 ΝΗΡΕΑΣ Ο Νηρέας όπως και άλλες θαλάσσιες θεότητες υπήρχε πριν τον Ποσειδώνα. Ήταν ένας από τους «γέροντες τις θάλασσας» κι ένας από τους πιο σημαντικούς θαλάσσιους δαίμονες που ακολουθούσαν τον Ποσειδώνα. Ήταν γιος του Πόντου και της Γαίας. Σύζυγός του ήταν η Δωρίδα, μια από τις Ωκεανίδες. Μπορούσε να μεταμορφώνεται και να επινοεί διάφορα τεχνάσματα. Τον απεικόνιζαν με μορφή ψαριού, κάποτε όμως από το σώμα του ξεπροβάλλει ένας λύκος,ένας τράγος ή ένα κεφάλι φιδιού. Σε φίδι μεταμορφώθηκε, όταν πάλευε με τον Ηρακλή,ο ήρωας όμως τον έδεσε και τον ανάγκασε να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις του.ΠΡΩΤΕΑΣ Ήταν κι αυτός δαίμονας της θάλασσας κι ακόλουθος του Ποσειδώνα. Οι ναυτικοί τον θεωρούσαν προστάτη στα ταξίδια τους, όπως μας λέει ο Όμηρος. Γνώριζε όλα τα βάθη της θάλασσας και τα μυστικά τους. Είχε μαντικές ικανότητες και μπορούσε να μεταμορφώνεται σε ζώο,πουλί,φυτό ακόμη και σε νερό. ΕΜΠΡΟΣ

30 ΗΡΑΚΛΗΣ ΚΑΙ ΑΧΕΛΩΟΣ Μετά τις εκστρατείες του ο Ηρακλής αποφάσισε να νοικοκυρευτεί. Ζήτησε λοιπόν από τον βασιλιά της Καλυδώνας, Οινέα να πάρει για γυναίκα του την όμορφη Δηιάνειρα. Την όμορφη κόρη του όμως διεκδικούσε και ο ποτάμιος θεός Αχελώος. Αυτός λοιπόν μεταμορφώφηκε σε ταύρο και κάλεσε τον Ηρακλή σε μονομαχία. Ο Ηρακλής πάλεψε με τον Αχελώο και πάνω στην πάλη του άρπαξε ένα από τα κέρατά του. Το κέρατο αυτό το αντάλλαξε με το κέρατο της Αμάλθειας που κατείχε ο Αχελώος. Η Αμάλθεια ήταν η κατσίκα που ανάθρεψε τον Δία όταν ήταν μωρό ακόμη. ΓΟΡΓΟΝΕΣ Οι τρεις γοργόνες, που μας μιλάει ο Ησίοδος, η Σθεινώ, η Ευρυάλη και η Μέδουσα, ήταν φοβερά τέρατα με φίδια αντί για μαλλιά. Η Μέδουσα ήταν θνητή και τρωτή, και την σκότωσε ο Περσέας. Γοργόνα όπως μας λέει ο μύθος ήταν και η αδερφή του Μ. Αλέξανδρου.Από τη μέση και κάτω ήταν ψάρι. Ήταν αθάνατη γιατί είχε πιει το αθάνατο νερό και περιπλανιόταν στις θάλασσες ρωτώντας τους θαλασσινούς : «Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;» ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

31 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ Ο ΚΑΤΑΚΛΥΣΜΟΣ Σύμφωνα με τη βίβλο, εξαιτίας της οργής του Θεού για την επικράτηση του κακού πάνω στη γη, έπεσε κατακλυσμός που έπνιξε τη γη και κάθε είδος ζωής πάνω σ’αυτή. Από αυτόν τον κατακλυσμό και έπειτα από εντολή του Θεού, ο μόνος που επέζησε ήταν ο ευσεβής Νώε με την οικογένειά του. Ο Θεός του υπέδειξε να κατασκευάσει μια κιβωτό και χάρη σ’αυτή εκτός από την οικογένειά του διέσωσε και πολλά είδη ζώων από την εξαφάνιση. Ο κατακλυσμός κράτησε 150 ημέρες και η κιβωτός όταν κατέβηκαν τα νερά, κάθισε στην κορυφή του βουνού Αραράτ. Όταν η καταστροφή σταμάτησε ο Νώε πρόσφερε ευχαριστήρια θυσία στο Θεό. ΕΜΠΡΟΣ

32 ΒΑΠΤΙΣΗ Το νερό είναι από τα πρώτα πράγματα που δημιούργησε ο Θεός, και χαρίζει μ’αυτό ζωή στη γη και στους ανθρώπους. Ο Χριστός βαπτίσθηκε στα νερά του Ιορδάνη ποταμού από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή. Το νερό λοιπόν κατέχει σημαντική θέση μέσα στην θρησκεία μας. Στην επαφή μας με το νερό της βάπτισης γινόμαστε για πρώτη φορά μέλη της μεγάλης οικογένειας των Χριστιανών. ΑΓΙΑΣΜΟΣ Σε κάθε σημαντική μας αρχή, για να πάει μπροστά ζητούμε τη χάρη του Θεού. Αυτή η χάρη έρχεται και με τον Αγιασμό.Κάθε χρόνο πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα του Σχολείου μας έρχεται ο ιερέας και κάνουμε Αγιασμό. ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

33 ΛΕΞΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ Α Αγίασμα Αγιασμός Ακάθαρτο Αλατόνερο Αλμυρό Ανεμοβρόχι Ανυδρία Άνυδρος Β Βαθύ Βάλτος Βαλτόνερα Βραστό Βρεγμένος Βρόμικο Βροχόνερο Βρομόνερο Γ Γάργαρο Γλυκό Δ Δεξαμενή Δοχείο Δροσερό Δροσοστάλα Ε Ενυδρείο Εξάτμιση Ζ Ζαχαρόνερο Ζεματιστός Ζεστός ΕΜΠΡΟΣ

34 Η Ήρεμο Θ Θαλάσσιο Θαλασσόνερο Θερμό Θερμοσίφωνας Θερμοφόρα Θολό Ι Ιαματικό Κ Καράφι Κατακλυσμός Κελάρυσμα Κρύο Κρυστάλλινο Λ Λαμπερό Λασπόνερο Λεκάνη Λιμνόνερα Μ Μολυσμένο Μποτίλια ΕΜΠΡΟΣ

35 Ν Νερόβραστο Νεροκολοκύθα Νερόκοτα Νεροκουβαλητής Νερομάνα Νερομπογιά Νερόμυλος Νεροποντή Νεροπότηρο Νεροσωλήνας Νερουλάς Νερόφιδο Νεροχελώνα Νεροχύτης Ο Όμβρια Π Πάγος Παραθαλάσσιος Παραπόταμος Πέλαγος Πίδακας Πίνω Υ Υδατογραφία Υδατοκαλλιέργεια Υδατοστεγής Υδατόσφαιρα Υδατοφράχτης Υδραγωγείο Υδραντλία Υδράργυρος Ύδρευση Υδρόγειος Υδροδοτώ Υδρόθειο Υδροκέφαλος Υδροκυάνιο Υδροληψία Υδρολόγος Υδρόμυλος Υδρορροή Υδροχόος Υδροστατική Υδρονομέας Υδροσκόπος ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

36 ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ ΥΛΙΚΑ: 1.Δοχείο με νερό 2.Ένα μπολ ή τασάκι 3. Διάφανη ζελατίνα 4.Σελοτέιπ. 4.Μια μικρή πέτρα για βάρος. Γεμίζουμε το μεγάλο δοχείο με νερό και στο κέντρο του τοποθετούμε το μικρό μπολ προσέχοντας να βρίσκεται πάνω από τη στάθμη του νερού. Τυλίγουμε με τη ζελατίνα την επιφάνεια του δοχείου. Βάζουμε με προσοχή μια πέτρα στη μέση της ζελατίνας προσέχοντας να έχει κλίση πάνω από το μικρό μπολ. Τοποθετούμε το δοχείο κοντά σε θερμότητα ή στον ήλιο και περιμένουμε μερικές ώρες… ή και μέρες. ΚΥΚΛΟΣ ΝΕΡΟΥ ΚΥΚΛΟΣ ΝΕΡΟΥ / ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ/ ΕΜΠΡΟΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣΕΜΠΡΟΣ Μηλιώνης Κωνσταντίνος Καλπακούλα Φωτεινή Μπάκος Αντώνης ΕΚΤΕΛΕΣΗ

37 ΥΛΙΚΑ : 1.Ένα ποτήρι γεμάτο νερό. 2.Ένα κομμάτι απορροφητικό χαρτί. 3.Μία καρφίτσα. Τοποθετούμε προσεκτικά το κομμάτι από απορροφητικό χαρτί στο ποτήρι με το νερό. Στη συνέχεια με προσοχή τοποθετούμε την καρφίτσα πάνω στο χαρτί. Πιέζουμε ελαφρά το χαρτί για να βυθιστεί (ίσως βυθιστεί και μόνο του) και τότε… ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ Δασκάλου Βασιλική Μαλτέζου Ελευθερία Κρίκας Άρης ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΙΣΩ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ- ΤΙ; ΠΩΣ; ΠΟΥ; ΠΟΙΟΣ ; ΓΙΑΤΙ;/

38 ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΟΔΗΓΙΕΣ Κάνε (κλικ) στο εικονίδιο Διάλεξε έναν αριθμό και κάνε (κλικ) πάνω του. Γράψε μέσα στο πλαίσιο την λέξη και πάτησε (Enter). Για βοήθεια πάτησε (Hint) Πατώντας (Check),ελέγχεις το ποσοστό επιτυχία σου. Για να βγεις από το σταυρόλεξο, επιλέγεις, από τη γραμμή μενού της οθόνης σου (Αρχείο – κλείσιμο) ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

39 ΤΙ;-ΠΩΣ;- ΠΟΥ;- ΠΟΤΕ;- ΓΙΑΤΙ;- ΠΟΙΟΣ; ΠΩΣ μετριέται η βροχή; Κάτω από τη βροχή τοποθετείται ένα ειδικό όργανο που μετράει την ποσότητα της βροχής που πέφτει στο έδαφος (βροχόμετρο ),και μετράει το νερό σε χιλιοστόμετρα ΤΙ βάθος έχουν οι ωκεανοί; Ο πιο βαθύς ωκεανός είναι ο Ειρηνικός. Στα νησιά Μαριάντες, που βρίσκονται κοντά στις Φιλιππίνες, το βάθος φτάνει τα μέτρα. ΓΙΑΤΙ η θάλασσα είναι αλμυρή; Η θάλασσα είναι αλμυρή γιατί περιέχει διαλυμένο αλάτι. Τα ποτάμια περιέχουν κι αυτά κάποια ποσότητα αλατιού, που προέρχεται από το έδαφος και καταλήγει στη θάλασσα. ΤΙ μέγεθος έχουν τα παγόβουνα; Είναι μεγαλύτερα απ’όσο φαίνονται. Αυτό που βλέπουμε πάνω από την επιφάνεια είναι μόνο το 1/10 του όγκου του παγόβουνου. Υπάρχει 8 ή 9 φορές περισσότερος όγκος κάτω από την επιφάνεια του νερού. Τα περισσότερα βρίσκονται κοντά στον Νότιο Πόλο. Μπορούν να φτάσουν τα 100μ. ύψος και να ξεπεράσουν τα 300 χιλιόμετρα πλάτος ΠΟΥ βρίσκεται το πιο μεγάλο ποτάμι; Βρίσκεται στην Αφρική. Είναι ο ξακουστός ποταμός Νείλος, που έχει μήκος 6.670χμ. Ενώ στην Αμερική βρίσκεται ο μεγαλύτερος σε όγκο νερού ποταμός και είναι ο Αμαζόνιος με μ 3 ανά δευτερόλεπτο. ΕΜΠΡΟΣ ;

40 ΠΟΥ βρίσκεται ο ψηλότερος καταρράκτης; Ο πιο ψηλός καταρράκτης λέγεται Άγγελος και βρίσκεται στη Βενεζουέλα. Σε αυτόν το νερό πέφτει από ύψος μ. ΠΟΥ βρίσκεται η πιο μεγάλη και πού η πιο βαθιά λίμνη; Και οι δύο βρίσκονται στην Ρωσία. Η πιο μεγάλη είναι η Κασπία Θάλασσα. Στη πραγματικότητα δεν πρόκειται για θάλασσα, γιατί περικλείεται ολόκληρη από στεριά. Λέγεται θάλασσα γιατί έχει μεγάλη έκταση, τ.χμ.Η πιο βαθιά είναι η λίμνη Βαϊκάλη,στη Σιβηρία με βάθος 1.940μ. ΠΟΙΟ ζώο ζει μόνο μια μέρα; Είναι το έντομο με την ονομασία εφήμερο και ζει στις λίμνες, σε στάδιο προνύμφης. Παραμένει πολλούς μήνες σε αυτό το στάδιο. Τελικά μεγαλώνει, εγκαταλείπει το νερό και ζει στον αέρα, για λίγες μόνο ώρες στις οποίες πρέπει να αναπαραχθεί και να γεννήσει τα αυγά του στο νερό. ΤΙ είναι το σκληρό νερό; Το σκληρό νερό είναι αυτό που δεν κάνει εύκολα αφρό με το σαπούνι, γιατί περιέχει πολύ ασβέστιο. ΠΟΙΑ θηλαστικά ζουν στο νερό; Είναι πολλά τα θηλαστικά που ζουν στο νερό, αλλά πρέπει να ανεβαίνουν στην επιφάνεια για να αναπνεύσουν.Οι ενυδρίδες, οι αρουραίοι του νερού και οι ιπποπόταμοι περνούν όλη τους τη ζωή στο νερό. Οι φάλαινες, τα δελφίνια, τα ντουντόνγκο και οι θαλάσσιες αγελάδες ζουν στη θάλασσα και δε βγαίνουν ποτέ στη στεριά. ΕΜΠΡΟΣ

41 ΤΙ μπορεί να περπατήσει πάνω στο νερό; Κάποια μικροσκοπικά έντομα μπορούν να περπατούν πάνω στο νερό, χωρίς να βουλιάζουν. Το πετυχαίνουν χάρη σε μια δύναμη(πείραμα) που ονομάζεται τάση του νερού.Αυτή η δύναμη τεντώνει την επιφάνεια του νερού και δημιουργεί ένα τεντωμένο «δέρμα».(πείραμα) Χάρη σε αυτή την δύναμη οι σταγόνες του νερού έχουν στρογγυλό σχήμα. ΠΟΙΑ είναι η πιο αλμυρή θάλασσα στον κόσμο; Είναι η Νεκρά Θάλασσα στη Μέση Ανατολή. Είναι η πιο αλμυρή θάλασσα του κόσμου και λέγεται (Νεκρά) γιατί σε αυτή δε μπορεί να ζήσει κανένα ζώο εξαιτίας της μεγάλης ποσότητας της σε αλάτι. ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

42 Προσπάθησε να φτιάξεις την εικόνα του κύκλου του νερού ΟΔΗΓΙΕΣ Κάνε (κλικ) στο εικονίδιο Επέλεξε την εικόνα με αριστερό (κλικ) Με πατημένο το αριστερό (κλικ) σύρε την εικόνα στη θέση που εσύ θεωρείς σωστή. Για έξοδο επιλέγεις από τη γραμμή μενού της οθόνης σου (αρχείο – έξοδο) ΚΟΛΑΖ - Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

43 ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ Κάνε (κλικ) στο εικονίδιο. Βρες τις 10 διαφορές που έχουν οι εικόνες. Μπορείς να τις επιλέξεις χρησιμοποιώντας την πένα. ΠΙΣΩ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΜΑΣ

44 ΟΥΤΕΦΥΔΡΑΤΜΟΣ ΗΔΠΣΥΝΝΕΦΑΟΘΕ ΚΡΟΑΛΜΠΥΠΟΛΥΝ ΕΑΤΕΕΕΥΟΔΡΓΟΥ ΡΓΑΟΞΚΜΕΤΣΟΓΔ ΕΩΚΞΑΙΣΥΝΑΝΕΡ ΦΓΥΥΤΣΥΝΝΕΜΥΟ ΥΕΔΥΜΥΑΛΜΥΟΙΓ ΡΙΛΓΙΔΚΥΚΛΟΣΟ ΒΟΛΟΣΡΚΥΕΞΕΤΝ ΠΠΕΝΗΡΥΔΝΕΡΝΟ ΓΟΔΟΑΛΜΥΡΟΠΟΕ ΕΤΟΞΥΓΟΝΟΚΥΚΕΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ Βρες τις παρακάτω λέξεις που έχουν σχέση με το νερό. (ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ-ΔΙΑΓΩΝΙΑ- ΚΑΘΕΤΑ) 1.Αλμυρό 2.Εξάτμιση 3.Κύκλος 4.Οξυγόνο 5.Πολύτιμο 6.Ποτάμι 7.Σύννεφα 8.Υδραγωγείο 9.Υδρατμός 10.Υδρογόνο

45 Βοήθησε το γοριλάκι να βρει το δρόμο για τη λιμνούλα Χρησιμοποίησε την πένα. (Δεξί κλικ-επιλογή δείκτη-πένα) ΠΙΣΩ (Για έξοδο δεξί κλικ επιλογή δείκτη- βέλος-πίσω)

46 ΠΙΣΩ (Για έξοδο δεξί κλικ- επιλογή δείκτη- βέλος-πίσω) Χρησιμοποίησε την πένα. (Δεξί κλικ-επιλογή δείκτη-πένα )

47 ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΑΣ ΠΗΓΕΣ ΠΟΤΑΜΟΥ-ΚΥΡΙΩΣ ΡΟΗ- ΕΚΒΟΛΗ Παντιώρας Βασίλειος ΕΜΠΡΟΣ

48 ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ Αλπός Θεόδωρος Παπασπύρος Δημήτριος ΕΜΠΡΟΣ

49 ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΡΔΕΥΣΗΣ –1- Μπάλη Αικατερίνη Πολύζου Αγγελική ΕΜΠΡΟΣ

50 ΥΔΡΟΒΙΟΤΟΠΟΣ Δασκάλου Βασιλική Μαλτέζου Ελευθερία Κρίκας Άρης ΕΜΠΡΟΣ

51 ΠΗΓΕΣ – ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ  (κινούμενες εικόνες)  1000 ερωτήσεις και απαντήσεις (SUSAETA ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε)  Η ΖΩΗ ΜΕ ΤΟ ΧΡΙΣΤΟ (Σχολικό βιβλίο Γ΄τάξης)  ΣΤΑ ΠΟΛΥ ΠΑΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ (Σχολικό βιβλίο Γ΄τάξης)  ΕΡΕΥΝΩ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΚΟΣΜΟ (Σχολικό βιβλίο Ε΄τάξης-2000)  ΕΡΕΥΝΩ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ (Σχολικό βιβλίο Ε΄& ΄ΣΤ΄τάξης )  ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ – ΠΑΤΑΚΗΣ – OXFORD  ΑΛΦΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ( ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΛΦΑ)  ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΡΟ Bryan – Murphy  ΘΕΛΩ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑΤΙ (ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΙΡΡΙΣ) 


Κατέβασμα ppt "ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΤΑΞΕΙΣ: Ε΄- ΣΤ΄ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΝΕΡΟ» Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Γεωργακόπουλος Ανδρέας Οι υπογραμμισμένες λέξεις ή φράσεις."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google