Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

«ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ…ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ» «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ…ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΣΟΦΙΑ, ΠΕ02 ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΠΕ 09.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "«ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ…ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ» «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ…ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΣΟΦΙΑ, ΠΕ02 ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΠΕ 09."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ…ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ» «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ…ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΣΟΦΙΑ, ΠΕ02 ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΠΕ 09

2 ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ  ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ: ΣΚΟΠΟΣ  Να αντιληφθούν τα παιδιά τη συνέχεια και τη σύνδεση ανάμεσα στα παιχνίδια του παρόντος και του παρελθόντος.  Να μπορέσουν να εκτιμήσουν την προσφορά του παιχνιδιού στην ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους.  Να προβληματιστούν σχετικά με την μερική ή γενικότερη απουσία του παραδοσιακού παιχνιδιού σήμερα και τις επιπτώσεις αυτής στη διαμόρφωση του χαρακτήρα των παιδιών. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ  Πώς χρησιμοποιούνταν το παιχνίδι τόσο στην Αρχαία Ελλάδα όσο και στην πορεία των αιώνων;  Πώς εξελίχθηκε αυτό συν τω χρόνω; Τί είδους αλλαγές έχουν καταγραφεί και ποιοί παράγοντες επηρέασαν τις επιλογές των παιδιών;  Γιατί ανέκαθεν δίνονταν τόσο μεγάλη σημασία στη σύνδεση του παιδιού με το παιχνίδι;  Ποια η θέση των ειδικών ως προς αυτό;  Τι θέση έχει το παιχνίδι στη ζωή του παιδιού σήμερα; Τι το έχει υποκαταστήσει;

3 ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ Η απομάκρυνση του παιδιού από το παραδοσιακό παιχνίδι σήμερα. Η ευθύνη γι΄αυτή την απομάκρυνση, όπως τη μοιράζονται :  η αστικοποίηση  ο περιορισμένος ελεύθερος χρόνος  η ενασχόληση μόνο με ό,τι χρησιμοθηρικό  ο τυποποιημένος τρόπος ψυχαγωγίας. Ένας γενικότερος προβληματισμός: α)για τον τρόπο με τον οποίο οι κλειστοί χώροι πήραν τη θέση της αλάνας και η τεχνολογία τη θέση της παιδικής φαντασίας και εφευρετικότητας, β) για το ομαδικό παιχνίδι,το οποίο φθίνει στις μέρες μας ανησυχητικά.

4 ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΑ  Να ενεργοποιηθούν οι μαθητές  Να μάθουν να εργάζονται σε ομάδες, να αναπτύσσουν πνεύμα συνεργασίας, να αναλαμβάνουν ρόλους  Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο και στη βιβλιοθήκη, καθώς και με την επεξεργασία αυτών  Να μάθουν να θέτουν τις σωστές ερωτήσεις που ανταποκρίνονται στην έρευνά τους  Να λειτουργούν σοβαρά και υπεύθυνα κατά την προσέγγιση ατόμων, τα οποία θα χρησιμοποιήσουν ως πηγές για την έρευνά τους  Να μάθουν να καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με την έρευνά τους  Να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση παρουσιάζοντας την εργασία τους σε συμμαθητές και διδάσκοντες ΕΙΔΙΚΑ  Να προσεγγίσουν από μια άλλη σκοπιά την Αρχαία Ελλάδα αλλά και την παιδική ηλικία των παππούδων και των γονιών τους  Να μπορέσουν να αντιληφθούν μέσα από την έρευνα και τα συμπεράσματα στα οποία θα καταλήξουν την αναγκαιότητα του παιχνιδιού ως αναπόσπαστου τμήματος της ψυχαγωγίας του παιδιού αλλά και της μαθησιακής διαδικασίας διαχρονικά  Να προβληματιστούν σχετικά με την ταυτότητα του παιχνιδιού σήμερα και την μετατροπή του παιδιού σε καταναλωτή ( και ) παιχνιδιών

5 « Μια φορά κι έναν καιρό ήταν το παιδί και μαζί του το Παιχνίδι, γιατί παιδί χωρίς παιχνίδι είναι σαν…

6 πηγή χωρίς νερό στυλό χωρίς μελάνι φθινόπωρο χωρίς χρώματα άνθρωπο χωρίς φαντασία».

7 Ελάτε λοιπόν να δούμε μαζί το παιχνίδι ΧΘΕΣ και το παιχνίδι ΣΗΜΕΡΑ…

8 ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΟΜΑΔΑ Α: ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΙΛΑΤΟΣ ΗΛΙΑΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΥΠΡΗ ΕΛΕΝΗ ΧΑΣΑΛΑ ΘΩΜΑΣ ΚΟΣΤΟΒΑ ΡΑΦΑΕΛΛΑ

9 ΟΜΑΔΑ Β: ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ & ΣΤΑ ΝΕΩΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣΤΣΙΛΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣΠΑΠΑΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΣ ΜΑΡΚΟΣΚΟΝΤΟΣ ΜΑΡΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΡΗΣΤΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣΧΡΗΣΤΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΕΡΤΖΕΛΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣΤΖΕΡΤΖΕΛΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

10 ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΗΜΕΡΑ/ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΟΜΑΔΑ Γ: ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΣΗΜΕΡΑ/ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΖΙΑΚΑΝΟΣ ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ ΤΣΕΛΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΖΕΡΤΖΕΛΑΣ ΑΡΓΥΡΗΣ ΣΥΡΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΟΒΟΣ ΠΡΟΚΟΠΗΣ

11 Συγκεντρώσαμε το υλικό μας:  Κάνοντας έρευνα σε καταστήματα παιχνιδιών της πόλης, ψάχνοντας στο Διαδίκτυο, στη Βιβλιοθήκη του σχολείου και στις Παιδικές βιβλιοθήκες…  Πραγματοποιώντας επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο…  Επισκεπτόμενοι νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς και μιλώντας με ειδικούς... ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΥΛΙΚΟΥ

12  Παρακολουθώντας θεατρικό παιχνίδι…  Παίζοντας οι ίδιοι παραδοσιακά παιχνίδια ( Μακριά γαϊδούρα, τυφλόμυγα, κυνηγητό) και διακινδυνεύοντας τα σχόλια των συμμαθητών μας!!!  Ρωτώντας τους γονείς και τους παππούδες μας για τα παιχνίδια της εποχής τους αλλά και απαντώντας εμείς οι ίδιοι και οι συμμαθητές μας σε ερωτηματολόγια για το παιχνίδι

13 Λοιπόν, καλωσορίσατε στην εργασία μας!

14 Το παιχνίδι στην αρχαιότητα Οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν το παιχνίδι μέσο αυτοαγωγής Κατάλαβαν πρώτοι την αξία του ομαδικού παιχνιδιού Τα παιχνίδια τους είχαν πάντα κανόνες, γιατί πίστευαν πως ένα πειθαρχημένο παιδί γίνεται ένας συνεπής ενήλικος Τα παιδιά στην αρχαία Ελλάδα κατασκεύαζαν μόνα τους τα παιχνίδια τους αλλά Τα έβρισκαν και στο εργαστήρι του «κοροπλάθου» Στην εφηβεία( τέλος της παιδικής ηλικίας )τα αγόρια αφιέρωναν τα παιχνίδια τους σε μια ανδρική θεότητα Πάνω από 150 αρχαιοελληνικά και βυζαντινά παιχνίδια κατέγραψε πρόσφατη έρευνα Ας δούμε μαζί μερικά από αυτά και έπειτα πείτε μας, αν σας θυμίζουν κάτι…

15 Άθυρμα και αμαξίς Ένα πήλινο αλογάκι με ρόδες, το άθυρμα, ήταν από τα συνηθισμένα αγορίστικα παιχνίδια. Η αμαξίς όμως, ένα αμαξάκι με ρόδες, ήταν το όνειρο κάθε παιδιού.

16 Στην αρχαιότητα είναι συχνές οι αναφορές επιτραπέζιων παιχνιδιών,όπως η τηλία,οι πέντε γραμμαί, ο διαγραμμισμός, το ζατρίκιον, οι πεσσοί, οι κύβοι «Πεττεία» (Επιτραπέζια παιχνίδια)

17 Σφαίρα, δηλ.μπάλα από δέρμα ή κομμάτια ύφασμα, ραμμένα και παραγεμισμένα με αλογότριχες, άχυρο ή μαλλί Απόρραξις : παίζεται με τη σφαίρα και οι παίκτες τη χτυπούν με δύναμη στο πάτωμα, ώσπου να αναπηδήσει. Έπειτα επαναλαμβάνουν. Κερδίζει αυτός που θα πετύχει τα πιο πολλά χτυπήματα

18 Πλαγγόνες ή Νευρόσπαστα(Κούκλες) Έχουν σωθεί πήλινες, μαρμάρινες ή οστέινες αλλά υπήρχαν κι άλλες από ξύλο, κερί ή γύψο. Αρχικά ήταν ακίνητες. Όσες όμως κινούνταν με τη βοήθεια συρμάτων ονομάζονταν « νευρόσπαστα».

19 Αιώρα, η κούνια ή κρεμάστρα Γιο - Γιο Η διελκυστίνδα ή σκαπέρδα, όπως και σήμερα

20 Χαλκή μυία ή ψηλαφίνδα Δένανε τα μάτια ενός παιδιού με ένα μαντίλι και αυτό έλεγε: « Χαλκή μύγα θα κυνηγήσω». Οι άλλοι απαντούσαν: « Θα κυνηγήσεις, μα δεν θα την πιάσεις» και το χτυπούσαν με τις ζώνες τους, μέχρι να πιάσει κάποιο από τα παιδιά. Δε σας θυμίζει την τυφλόμυγα;

21 Το αστραγαλίζειν ( κότσια) Αγαπημένο παιχνίδι των παιδιών της αρχαιότητας. Οι αστράγαλοι μαζεύονταν από τα πίσω πόδια κατσικιών και αρνιών. Εναλλακτικά χρησιμοποιούνταν μικρές πέτρες, καρύδια ή αμύγδαλα, που στο τέλος του παιχνιδιού τα έτρωγαν. Στρόμβος ή κώνος ή βόμβυκας ή ρόμβος ( σβούρα)

22 Κρικηλασία (τροχός ή τσέρκι ή Κύλιντρο των Λεριών) Σείστρο ( κουδουνίστρα), το πρώτο παιχνίδι των παιδιών Το Κερητίζειν( θυμίζει το χόκεϊ)

23 Το παιχνίδι στο Βυζάντιο (1)  Η σημασία του παιχνιδιού ήταν μικρότερη σε σχέση με την αρχαιότητα  Από παράδοση και για ψυχαγωγία οι Βυζαντινοί ασχολούνταν με πνευματικά και παιδικά παιχνίδια  Θεωρούσαν ότι δημιουργεί ανθρώπινους χαρακτήρες

24  Τα αγόρια έπαιζαν: 16άρα, κρυφτό, κυνηγητό, τσιλίκι, γουρούνα, τυφλόμυγα, αλώνι, μήλο Επίσης τζικάνιο(πόλο), σείστρο και είχαν καλαθίσκο γεμάτο με αθύρματα(διάφορα παιχνίδια) Τα πιο μεγάλα έπαιζαν με τη συρίκτρα, με πήλινα οχήματα και αρματηλάτες,με σφαίρα(μπάλα), τροχό ή κρίκο και τα καλαλαλλάκια( πεντόβολα)  Τα κορίτσια έπαιζαν: με τις πλαγγόνες( κούκλες) και τα νιννία( «μωρά») ακόμη έφτιαχναν σπίτια από χώμα και μιμούνταν σημαντικά γεγονότα(γάμος, βάφτιση) Το παιχνίδι στο Βυζάντιο (2)

25 Το παιχνίδι στην Τουρκοκρατία Οι συνθήκες δεν ήταν εύκολες, όμως τα παιδιά είναι πάντα παιδιά, γι΄ αυτό: Τα αγόρια έπαιζαν: «κλέφτικο» (κρυφτό), πετροπόλεμο, ξιφομαχία, κυνηγητό Τα κορίτσια έπαιζαν: έξω από το σπίτι τη μέλισσα, το κουτσό, το μήλο, την πινακωτή, την τυφλόμυγα ή το τσιλίκι

26 Το παιχνίδι στα νεώτερα χρόνια  Μεγάλη η σημασία του παιχνιδιού και στα νεώτερα χρόνια  Στην Κατοχή η πρώτη φροντίδα ήταν η επιβίωση  Το παιχνίδι όμως ήταν αυτό που κράτησε ζωντανή την ψυχή των παιδιών- αίσθηση ελευθερίας  Μεταπολεμικά πολλές από τις ώρες παιχνιδιού κόπηκαν, αφού πολλά παιδιά αναγκάστηκαν να δουλέψουν, ποτέ όμως δεν ξέχασαν να παίζουν  Χώρος παιχνιδιού: η « θρυλική» α λ ά ν α…

27 Παραδοσιακά παιχνίδια Πεντόβολα Η μικρή Ελένη Η Βιολέτα Τσιλίκα- τσιλικάρι Αμπάριζα Μήλα Τζαμί Περνά περνά η μέλισσα Κορόιδο Κλέφτες κι αστυνόμοι Τυφλόμυγα Γερμανικό Κυνηγητό Τραμπάλα Κοκορομαχία Πετάει πετάει Βώλοι Μακριά γαϊδούρα Αγαλματάκια ακούνητα Χαλασμένο τηλέφωνο Μαντίλι Δε περνάς κυρά Μαρία Η κολοκυθιά Κρυφτό Κουτσό Σφεντόνα

28 Η Βιολέτα

29 Κούκλες

30 Τζαμί (Σκατούλια)

31 Ντάν-ντάν-καραντάν

32 «Λαχνίσματα» Πρόκειται για τις μικρές απαγγελίες των παιδιών,πριν αρχίσει το παιχνίδι, για να οριστεί ποιος θα τα φυλάει. Πολλές φορές είναι ασυνάρτητα και συχνά διασκεδαστικά Ας θυμηθούμε μαζί μερικά από τα πιο γνωστά…

33 Λαχνίσματα

34 Κορίτσια μην περάσετε απ΄την οδό Σταδίου, γιατί σας περιμένουνε αγόρια Γυμνασίου Ο πρώτος είναι φοιτητής ο άλλος δικηγόρος κι ο τρίτος ο μικρότερος είναι αεροπόρος Η μια φοράει το μαγιό η άλλη το μπικίνι κι η τρίτη η μικρότερη Φοράει το σούπερ μίνι Ο ένας λέει σ’ αγαπώ ο άλλος θα σε πάρω κι ο τρίτος ο μικρότερος στεφάνι θα σου βάλω

35 Ο Καρακατσάνης μπήκε στο τηγάνι κι έσπασε τ’ αυγά Γιατί Καρακατσάνη μπήκες στο τηγάνι κι έσπασες τ΄αυγά; φά-ε τώ-ρα μί-α καρ-πα-ζιά Άκατα μάκατα σούκου τουμπέ άμπερ φάμπερ ντομινέ άκατα μάκατα σούκου τουμπέ άμπερ φάμπερ, βγε! Ο Καραμανλής έφυγε στις τρεις πήγε στην Αθήνα, στην κυρά Κατίνα Του΄ δωσε γλυκό, είπε ευχαριστώ Του΄ δωσε καπέλο, είπε «δεν το θέλω»(;;;;;;)

36 Επεξηγήσεις όρων Τα παιδιά πάντα χρησιμοποιούν μια δική τους ορολογία στο παιχνίδι:  «Μάνα»: ο αρχηγός της ομάδας ή το παιδί που «τα βγάζει»  «Τα βγάζω»: απαγγέλλω τους στίχους ή έχω την πρωτοβουλία στις διαδικασίες επιλογής  «Τα βγάζουμε»: συμμετέχουμε στις διάφορες διαδικασίες επιλογής  «Βγαίνω» : γλιτώνω από την απειλή να τα φυλάξω  «Τα φυλάω»: κρατάω το δύσκολο ρόλο του παιχνιδιού

37 Απαντήσεις Ερωτηματολογίου γονιών και παππούδων Τα πιο δημοφιλή παιχνίδια στην εποχή τους ήταν: μήλα, κυρά-Πινακωτή,κυνηγητό, κλέφτες κι αστυνόμοι, τζαμί, τσιλίκα-τσιλικάρι, μακριά γαιδούρα, κουτσό, ογκλά και κρυφτογκλά, βώλοι, σβούρα, πατίνι, αμπάριζα, τενεκεδάκια, γερμανικό, κουινάκια Ο σκοπός του παιχνιδιού ήταν να διασκεδάσουν, να περάσουν την ώρα τους, να βρεθούν με την παρέα, να ξεφύγουν απ’το σπίτι και το διάβασμα και –ορισμένες φορές απ΄τη σκληρή δουλειά Τα περισσότερα παιχνίδια ήταν ομαδικά και μεικτά (παραδοσιακά αγορίστικα ήταν η μακριά γαϊδούρα, οι βώλοι και το ποδόσφαιρο/ κοριτσίστικα η Πινακωτή,η μικρή Ελένη) Δεν παρατηρούνταν έχθρες και αντιπαλότητες που κρατούσαν πέρα από την ώρα του παιχνιδιού (άσχετα αν η νίκη ήταν το ζητούμενο) – δημιουργούνταν γερές φιλίες (Συγκεντρώθηκαν 36 ερωτηματολόγια)

38 Απαντήσεις Ερωτηματολογίου σε ιδιοκτήτες καταστημάτων παιχνιδιών Στο παρελθόν τα παιδιά επέλεγαν πιο δημιουργικά παιχνίδια: επιτραπέζια, παζλ, τουβλάκια, αυτοκινητάκια, κούκλες, λούτρινα ζωάκια Σήμερα επιλέγουν μπάλες, gadget και ό,τι διαφημίζεται περισσότερο Παρατηρούν ότι η διαφήμιση επηρεάζει τις επιλογές των παιδιών περισσότερο από τη γνώμη των γονιών Ένα χαρακτηριστικό ποσό που δινόταν για αγορά παιχνιδιών στο παρελθόν ήταν €, ενώ σήμερα 20-30€ Θεωρούν ότι η τεχνολογία σαφώς επηρέασε θετικά την κατασκευή,την ποσότητα και τις πωλήσεις παιχνιδιών Η μεγαλύτερη ζήτηση παρατηρείται στις ηλικίες μεταξύ 5 και 10 ετών ( Συγκεντρώθηκαν 4 ερωτηματολόγια)

39 Απαντήσεις Ερωτηματολογίου παιδιών(1)  Στο παρελθόν τα παιδιά έπαιζαν ποδόσφαιρο, κυνηγητό, μπάσκετ, κρυφτό, βόλεϊ, αγαλματάκια, αμπάριζα, μήλα, κουτσό, τζαμί, κούκλες, μουντζούρη, σχοινάκι, τυφλόμυγα, επιτραπέζια  Σήμερα παίζουν ποδόσφαιρο, μήλα, κουτσό, φτιάχνουν παζλ, παίζουν στον υπολογιστή και με play station  Κατά μέσο όρο παίζουν 2-3 ώρες την εβδομάδα, συνήθως Σ/Κ, σπάνια καθημερινά(ποδόσφαιρο)  Από τα 36 παιδιά που ρωτήθηκαν 32 προτιμούν τα ομαδικά παιχνίδια και 4 τα ατομικά ( συγκεντρώθηκαν 36 ερωτηματολόγια)

40  Λέξεις -κλειδιά : χαρά, ενθουσιασμός, ικανοποίηση( με τη νίκη), αγωνία για την εξέλιξη, γέλιο, ενδιαφέρον, παρέα, αντιπαλότητα, ξεγνοιασιά, ανταγωνιστικότητα, ελευθερία  Από τα 36 παιδιά 16 προτιμούν να ασχολούνται με τον Η/Υ και 20 να παίζουν έξω  26 από τα παιδιά πιστεύουν πως έχουν απομακρυνθεί από το παιχνίδι (αιτίες: δραστηριότητες, Η/Υ, απομάκρυνση των παιδιών μεταξύ τους), 10 πιστεύουν πως το παιδί ποτέ δε θα σταματήσει να παίζει Απαντήσεις Ερωτηματολογίου παιδιών(2)

41 Απαντήσεις Ερωτηματολογίου (νηπιαγωγοί και βρεφονηπιοκόμοι) (1) Τα παιδιά παίζουν παιχνίδια άσκησης, συμβολικό παιχνίδι και παιχνίδι κανόνων, ανταγωνιστικά-ομαδικά, ρόλων- στρατηγικής-κατασκευών-επιτραπέζια ανάλογα με την ηλικία τους Όλοι οι ερωτηθέντες συμφωνούν πως τα παιδιά προτιμούν το παιχνίδι στο προαύλιο Η ηλικία και ο χαρακτήρας καθορίζουν αν τα παιδιά θα επιλέξουν ατομικό ή ομαδικό παιχνίδι Τα μοναχικά παιδιά ασχολούνται με οικοδομικό υλικό, παζλ, κουκλόσπιτο, πλαστελίνη Ο ανταγωνισμός κάνει την εμφάνισή του στην ηλικία των 6 (Συγκεντρώθηκαν 7 ερωτηματολόγια)

42 Προσφορά του παιχνιδιού: Ανάπτυξη κινητική, συναισθηματική, νοητική, γνωστική κοινωνική Τρόπος μάθησης, παρέχει συναισθηματική ικανοποίηση Αναπτύσσει δεξιότητες Μαθαίνει κανόνες και υποχρεώσεις Βοηθά το παιδί να ανακαλύψει και να καλλιεργήσει τα ταλέντα του Αποτελεί τη βάση για την κοινωνικοποίηση του παιδιού και την εκμάθηση των κοινωνικών ρόλων Ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού Αποτελεί το καλύτερο και φυσικότερο αυτοθεραπευτικό μέσο Η καλύτερη άσκηση υπακοής και πειθαρχίας Απαντήσεις Ερωτηματολογίου (νηπιαγωγοί και βρεφονηπιοκόμοι) (2)

43 Η μετάβαση στη σύγχρονη εποχή Η εποχή μας δυστυχώς δεν ευνοεί τον ελεύθερο χρόνο και το αυθόρμητο και απρογραμμάτιστο παιχνίδι. Σ΄αυτό συνηγορούν: Οι λιγοστές ελεύθερες ώρες Οι πολλές σχολικές και εξωσχολικές δραστηριότητες και υποχρεώσεις Η αντικατάσταση της αλάνας και της πλατείας από οργανωμένους παιδότοπους Η πολύωρη ενασχόληση με τον Η/Υ και το κινητό τηλέφωνο Η κρίση που περνά ο θεσμός της φιλίας Ο σύγχρονος, αγχωτικός τρόπος ζωής Οι αφιλόξενες και καχύποπτες μεγαλουπόλεις

44 Συμπεράσματα Παρατηρώντας κανείς τα σύγχρονα παιχνίδια εύκολα θα διαπίστωνε ότι πολλά από αυτά: – Είναι απρόσωπα και επιφανειακά – Διασκεδάζουν, δεν ψυχαγωγούν – Απευθύνονται στο άτομο και όχι στην ομάδα – Δεν είναι διαχρονικά, έχουν ημερομηνία λήξης – Ταλαιπωρούν το παιδί σωματικά –Το «περιορίζουν» στον χώρο

45 Από την άλλη πλευρά… Πολλά είναι μελετημένα, ώστε να προσφέρουν ψυχαγωγία και γνώση Κατασκευάζονται με πρώτη φροντίδα τις ανάγκες του παιδιού Πλέον το παιδικό παιχνίδι αποτελεί μια πραγματική επιστήμη που βοηθά τα παιδιά να γίνουν έξυπνα…από κούνια!

46 Παρατηρήσατε όμως κάτι ή είναι μόνο η ιδέα μας;Παρατηρήσατε όμως κάτι ή είναι μόνο η ιδέα μας; Από πότε έχει να «σκεφτεί» κανείς ένα καινούργιο ομαδικό παιχνίδι, όπως το κρυφτό ή το κυνηγητό;Από πότε έχει να «σκεφτεί» κανείς ένα καινούργιο ομαδικό παιχνίδι, όπως το κρυφτό ή το κυνηγητό; Πάνε πολλά χρόνια νομίζουμε…Πάνε πολλά χρόνια νομίζουμε… Μήπως να προβληματιζόμασταν κάπως;Μήπως να προβληματιζόμασταν κάπως;

47 Εδώ τελειώνει το ταξίδι μας στο χρόνο. Εδώ τελειώνει το ταξίδι μας στο χρόνο. Και αυτό που καταλάβαμε είναι ότι τα παιδιά μένουν πάντα παιδιά, είτε φορούν χιτώνες και παίζουν τη «χαλκή μυία» και το «αστραγαλίζειν», είτε φορούν σκισμένα μπλου τζιν και «σερφάρουν» -κατά την προσφιλή τους έκφραση- στο διαδίκτυο. στο διαδίκτυο.

48 Το ζήτημα είναι πως ίσως έφτασε η ώρα να αφήσουμε κλειστές τις οθόνες που μας «έκλεισαν» στα σπίτια μας και να βγούμε ξανά στις αλάνες Μπορεί τώρα να μην τις λένε έτσι Δεν είναι αυτό που μετράει όμως.

49 Ο φιλόσοφος Αναξαγόρας ζήτησε για χάρη τη μέρα που θα πεθάνει να σχολάσουν τα παιδιά από τα μαθήματα και να τα αφήσουν να παίξουν.Ο φιλόσοφος Αναξαγόρας ζήτησε για χάρη τη μέρα που θα πεθάνει να σχολάσουν τα παιδιά από τα μαθήματα και να τα αφήσουν να παίξουν. Αν το παιχνίδι ήταν τόσο σημαντικό τότε, είναι τόσο σημαντικό και τώρα.Αν το παιχνίδι ήταν τόσο σημαντικό τότε, είναι τόσο σημαντικό και τώρα.

50 ΄Αλλωστε εμάς, τους Έλληνες, μας ταιριάζει… ΄Αλλωστε εμάς, τους Έλληνες, μας ταιριάζει… Έτσι τουλάχιστον είπε κάποιος Αιγύπτιος ιερέας στον Πλάτωνα: Έτσι τουλάχιστον είπε κάποιος Αιγύπτιος ιερέας στον Πλάτωνα: « Έλληνες, είσαστε πάντα παιδιά». « Έλληνες, είσαστε πάντα παιδιά».

51 «Έλληνες, αεί παίδες εστέ». αεί παίδες εστέ». Πλάτων, Τίμαιος Πλάτων, Τίμαιος

52 Ευχαριστούμε όλους, όσοι μας βοήθησαν και ευχαριστούμε κι εσάς για την προσοχή σας

53 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ- ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ(1) Περιοδικό « Διαδρομές» Σχολικό εγχειρίδιο Νεοελληνικής Γλώσσας Α΄Γυμνασίου( Κ. Αγγελάκος, Ε. Κατσαρού, Α. Μαγγανά), ΟΕΔΒ Σχολικό εγχειρίδιο Γλώσσας Ε΄Δημοτικού, β΄τεύχος (Α. Ιορδανίδου, Α.Αναστασοπούλου, Ι. Γαλανόπουλος, Ι. Δρυς, Α.Κόττα, Π. Χαλικιάς),ΟΕΔΒ « Ας παίξουμε πάλι», Μαρούλα Κλιάφα * Ζωή Βαλάση, εκδ. ΚΕΔΡΟΣ « Παίζοντας στο χρόνο», Δ. Λάζος, εκδ. ΑΙΟΛΟΣ Περιοδικό « Ερευνητές», εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ,2000 Επιτραπέζια παιχνίδια στην Αρχαία Ελλάδα com/ …/Επιτραπέζια παιχνίδιαwww.paidorama Ενηλικίωση στην Αρχαία Ελλάδα museum.dartmouth. edu/ exhibitions / coarer. high games html Παιχνίδια για παιδιά στην Ελλάδα com/list games kids Greece htmlwww.ehow Παραδοσιακά παιχνίδια –polichn.thess.schgr/…/paixnidia/paix… blogs.sch.gr/gympanop/files/2009/05/paixnidia.. dcgi/-w-articles- ell /06/ http://www.Kathimerini.gr/4 dcgi/-w-articles- ell /06/

54 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ- ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ(2) στην αρχαία Ελλάδα wiki/Παιχνίδι 2009…/paixnidia-stin-archaia-ellada.pd Παιδεία- το παιχνίδι στην αρχαία Ελλάδα Τα παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδα Acrobase php?twww.acrobase.gr/showthread Επιτραπέζια παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδα Portal t7885.htmlwww.truthison.com/topic- t7885.html Eπιτραπέζια παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδαhttp://www.knossopolis Τα παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδα 9848m worderes. com /2008/12/03/arxal Popular-dimotiko sxoleio portarias.blogspot.com greek toys.grwww.ancient


Κατέβασμα ppt "«ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ…ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ» «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΙΖΕΙ…ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΣΟΦΙΑ, ΠΕ02 ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΠΕ 09."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google