Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

“Όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί ξεκινάνε από τις πόλεις ” Oswald Spengler.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "“Όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί ξεκινάνε από τις πόλεις ” Oswald Spengler."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 “Όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί ξεκινάνε από τις πόλεις ” Oswald Spengler

2

3 Γιατί Δημιουργήθηκαν οι πρώτες πόλεις; Οι κάτοικοι των πρώτων πόλεων εγκατέλειπαν το φυσικό περιβάλλον για να ενταχθούν σε ένα νέο, τεχνητό, αστικό περιβάλλον. Πολιτισμός Πολιτεία Πολίτευμα Πολιτική Πόλη:

4 Πόλη είναι μία αστική περιοχή με μια σχετική πυκνότητα πληθυσμού. Μέσα στην πόλη έχει δημόσια κτήρια και υπηρεσίες. Αποτελείται συνήθως από κατοικημένες, βιομηχανικές και επιχειρησιακές περιοχές. Ένας οικισμός χαρακτηρίζεται ως πόλη όταν έχει τουλάχιστον κατοίκους. Οι κάτοικοι της πόλης έχουν διαφορετικές επαγγελματικές δραστηριότητες και κυρίως ασχολούνται με μη αγροτικά επαγγέλματα.

5 Διαχρονική Εξέλιξη της Πόλης Οι πρώτοι οικισμοί διαμορφώθηκαν για να καλύψουν πρωταρχικές ανάγκες επιβίωσης, ασφάλειας, άνεσης, οργάνωσης, δημιουργώντας αξίες κοινωνικής συνοχής και την απαρχή του πολιτισμού. Περιτοιχισμένες πόλεις-φρούρια της μακρινής αρχαιότητας Πόλεις κράτη της Αρχαίας Ελλάδας Πόλη Πρωτεύουσα Κράτους- Διοικητικό Κέντρο Μεγαλιθικές πόλεις Πόλεις-φέουδα του μεσαίωνα Πόλη Βιοτεχνικό Κέντρο Βιομηχανικές μεγαλουπόλεις του εικοστού αιώνα

6 Σημεία Αναφοράς μέσα στη Πόλη Σχεδόν κάθε πόλη έχει ένα τουλάχιστον κύριο σημείο αναφοράς ένα ευρύτερα αναγνωρίσιμο τοπόσημο. Τοπόσημο μπορεί να είναι: Ψηλά κτίρια, γέφυρες, πλατείες εκκλησίες, αγάλματα και άλλα γλυπτά. Στην Αθήνα; Στην Θεσσαλονίκη; Στη Ρώμη; Στο Παρίσι; Στο Λονδίνο; Στη Νέα Υόρκη;

7 Χωρική Αντίληψη Όλα τα ζώα διαθέτουν κάποιου είδους σύστημα χωρικής αντίληψης και αξιολόγησης. Το σύστημα χωρικής αντίληψης του εγκεφάλου αναλύει, ερμηνεύει και συνθέτει διαρκώς τα χωρικά δεδομένα που καταφθάνουν από τις αισθήσεις κατά κύριο λόγο από την όραση στους ανθρώπους. το σύστημα χωρικής αντίληψης χρησιμοποιεί ένα πολύ περιορισμένο λεξιλόγιο όπως: Επιφάνεια Όριο Κλίση Κενό Όγκος Απόσταση Μπροστά από Πίσω από Ο κόσμος, όπως τον «βλέπει» το σύστημα χωρικής αντίληψης, είναι ένας κόσμος από επιφάνειες, στερεά σχήματα και κενό χώρο.

8 Πόλεις κράτη της Αρχαίας Ελλάδας

9 Περιτοιχισμένες Πόλεις Φρούρια

10

11 Μεγαλιθικές Πόλεις

12 Πόλεις Φέουδα του Μεσαίωνα

13

14 Ο Ρομαντισμός εκδηλώνεται στις αρχές του Ι9ου αιώνα ως ένα νεωτεριστικό κίνημα ενάντια στο στείρο ακαδημαϊσμό. Αντλεί τα θέματά του από τη σύγχρονη εποχή και το περιβάλλον με μια ιδιαίτερη αγάπη για τα εξωτικά θέματα (από την Αλγερία για παράδειγμα), για τους αγώνες των λαών για αποτίναξη της δουλείας και της καταπίεσης, ή θέματα πάλης ενάντια στα στοιχεία της φύσης το Μεσαίωνα κτλ. Ρομαντισμός

15 Κάσπαρ Φρήντριχ Ο Μοναχικός Περιπατητής στα σύννεφα ( ) Ένας μοναχικός άνθρωπος κοιτάζει το τοπίο από ένα ψηλό βραχώδες σημείο, πιθανόν από την κορυφή κάποιου βουνού. Έχει την πλάτη γυρισμένη προς εμάς “αναγκάζοντας” μας να βλέπουμε ότι βλέπει και κατ'επέκταση να βιώνουμε και ότι βιώνει. Ο θεατής συμμετέχει στην εμπειρία αυτού του άγνωστου ανθρώπου που στέκεται μπροστά του, με ένα πράσινο πανωφόρι, ένα μπαστούνι περπατήματος και τα μαλλιά να ανεμίζουν στον δυνατό αέρα. Πιο μπροστά τα σύννεφα μοιάζουν περισσότερο με θάλασσα έτσι όπως κρύβουν πίσω τους το τοπίο αφήνοντας να ξεπροβάλλουν μόνο κάποιες βουνοκορφές. Το σκηνικό συνεχίζει το ίδιο μέχρι τον ορίζοντα που σμίγει με τον ουρανό. Το θέμα του πίνακα παραμένει πιστό στις Ρομαντικές αξίες. Η μελαγχολία και η απελπισία μπροστά στην αιώνια φύση. Η τραγική συνειδητοποίηση της φθοράς της ύλης σε σύγκριση με τα ιδανικά και τις αξίες που παραμένουν άφθαρτα και αναλλοίωτα στο χρόνο. Το κεντρικό πρόσωπο του πίνακα αναλογίζεται το μέγεθος της εφήμερης ύπαρξης του και κατά-βάθος υποκλίνεται μπροστά στο μεγαλείο της αιωνιότητας. Η στάση του αποτελεί επίσης μια ακόμα απέλπιδη προσπάθεια του ανθρώπου να ανακαλύψει τα δεσμά που κάποτε τον ένωναν με τη μητέρα φύση.

16

17 Giovanni Antonio Canaletto

18

19 Turner, John Mallord William

20

21 Βιομηχανικές Πόλεις

22

23

24

25 Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος- Βομβαρδισμός της Δρέσδης Επιδρομή των Συμμάχων 13 μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου Ο μαζικός βομβαρδισμός προκάλεσε τεράστιες υλικές ζημιές. Το ένα τρίτο των σπιτιών της πόλης τυλίχτηκε στις φλόγες, όπως και το 90% του ιστορικού κέντρου της πόλης. Συνολικά καταστράφηκαν πάνω από τετραγωνικά μέτρα. Τα απαράμιλλα μπαρόκ και αναγεννησιακά μνημεία της Δρέσδης, όπως η όπερα Semperoper και το παλάτι Τσβίνγκερ, καταστράφηκαν. Στις 15 Φεβρουαρίου κατέρρευσε και το σύμβολο της πόλης, ο περίφημος καθεδρικός Ναός της Παναγίας (Frauenkirche).

26

27 Πάμπλο Πικάσο Γκουέρνικα 1937

28 ορίζουν αστικό χώρο καθορίζουν ιδιόκτητο χώρο περιορίζουν ζωτικό χώρο κατευθύνουν τον άνεμο της πόλης οδηγούν τους δρόμους μέσα στην πόλη οι τοίχοι της πόλης συνθέτουν αστικά τοπία Οι τοίχοι της πόλης

29 Τσιμεντούπολη Η διάταξη του περιβάλλοντα χώρου επιδρά στην ανθρώπινη διάθεση

30 Οι κάτοικοι των μεγαλουπόλεων όπως η Αθήνα, μπορούν να αντιληφθούν ότι η διαβίωση ανάμεσα σε πελώριους όγκους και ατέλειωτες επιφάνειες κτιρίων έχει επίδραση, όχι μόνο στην ψυχολογία, αλλά και στη διαμόρφωση πτυχών της προσωπικότητας τους. Συνήθως αυτή η επίδραση αποδίδεται στις «ψυχρές, έξω από την ανθρώπινη κλίμακα σύγχρονες μεγαλουπόλεις με τα οικοδομικά μεγαθήρια τους».

31 Όλα τα ζώα διαθέτουν κάποιου είδους σύστημα χωρικής αντίληψης και αξιολόγησης. ερεθίσματα του χώρου γύρω μας σε σύνθετες, αξιοποιήσιμες πληροφορίες χωρικής αντίληψης του εγκεφάλου που μπορούμε να έχουμε ολοκληρωμένη αίσθηση αλλά και συναίσθηση του χώρου που μας περιβάλλει ανά δεδομένη στιγμή. το σύστημα χωρικής αντίληψης του εγκεφάλου αναλύει, ερμηνεύει και συνθέτει διαρκώς τα χωρικά δεδομένα που καταφθάνουν από τις αισθήσεις -κατά κύριο λόγο από την όραση στους ανθρώπους, καθότι είμαστε οπτικά όντα.

32 το σύστημα χωρικής αντίληψης χρησιμοποιεί ένα πολύ περιορισμένο λεξιλόγιο όπως: Οι πληροφορίες που μεταδίδει κατά την επεξεργασία των διαφόρων ερεθισμάτων κωδικοποιούνται σε βασικές έννοιες που, αν μεταφράζονταν, θα αντιστοιχούσαν σε λέξεις όπως: επιφάνεια όριο κλίση όγκος απόσταση ανάμεσα μπροστά από πίσω από Ο κόσμος, όπως τον «βλέπει» το σύστημα χωρικής αντίληψης, είναι ένας κόσμος από επιφάνειες, στερεά σχήματα και κενό χώρο.

33 Αστικά Τοπία Tα μουντά και πληκτικά αστικά τοπία πόλεων μπορούν να μεταμορφωθούν σε μαγευτικούς τόπους περιπλάνησης. Σύστημα χωρικής αντίληψης συνθέτει διαρκώς αρχετυπική «εικόνα» Στη θέση των πολυώροφων οικημάτων και των λοιπών κτιρίων της πόλης, ορθώνονται πολυσύνθετα στερεά συμπλέγματα από επιφάνειες, που δεσμεύουν χώρο και συγχρόνως τον κατακερματίζουν. Δεν υπάρχουν τοίχοι υπάρχουν πελώρια τείχη που υψώνονται κάθετα και απαγορεύουν τη συνέχεια, ενώ παράθυρα και πόρτες δεν είναι παρά ανοίγματα-δυνατότητες πρόσβασης στο μέσα ή στο έξω. Λεωφόροι, στενά, στοές και κάθε είδους διάδρομοι μεταξύ των κτιρίων αποτελούν διόδους-περάσματα προς μια γοητευτική απειρία δυνατών κινήσεων στη σκακιέρα του χώρου.

34 Φουτουρισμός Ο Φουτουρισμός ήταν λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό κίνημα του 20 ου αιώνα. Θεωρείται κυρίως ιταλική σχολή στο χώρο της λογοτεχνίας και της τέχνης που ωστόσο υιοθετήθηκε και από καλλιτέχνες άλλων χωρών, ειδικότερα της Ρωσίας. Ο Φουτουρισμός αναπτύχθηκε σχεδόν σε όλες της μορφές της τέχνης, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την ποίηση, τη μουσική, το θέατρο, αλλά και στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Τοποθετείται χρονικά την περίοδο Βασική μορφή του φουτουριστικού κινήματος αποτέλεσε ο Ιταλός ποιητής Φίλιππο Τομάσο Μαρινέτι που είναι και ο δημιουργός του περίφημου ιδρυτικού μανιφέστο του Φουτουρισμού. Αρχικά δημοσιεύτηκε στο Μιλάνο (1909) αλλά και στην γαλλική εφημερίδα Le Figaro (Φιγκαρό) στις 20 Φεβρουαρίου 1909.

35

36 Οι Φουτουριστές εισήγαγαν κάθε νέο μέσο στην καλλιτεχνική έκφραση και χαιρέτησαν τα νέα τεχνολογικά μέσα της εποχής ως ένα θρίαμβο του ανθρώπου απέναντι στη φύση. Αντιτάχθηκαν στο Ρομαντισμό, τις παλιές τεχνοτροπίες, την παράδοση, την ηθική, την αρχαιολογία, τα μουσεία, τις βιβλιοθήκες κλπ. και ύμνησαν την ταχύτητα και τις βιομηχανικές πόλεις. Κατά την έκφρασή τους: «ένα αυτοκίνητο... είναι ωραιότερο από τη Νίκη της Σαμοθράκης», ενώ επιζητούσαν να υμνηθεί η δύναμη, η ταχύτητα, ο πόλεμος, οι μηχανές και τα πολυβόλα! Πρότειναν ακόμα τη χρήση ενός εναλλακτικού συντακτικού της γλώσσας στην τέχνη.

37 Όπως θα γράψει και ο ίδιος ο Μαρινέτι: «O Φουτουρισμός βασίζεται στην πλήρη ανανέωση της ανθρώπινης ευαισθησίας, που προκαλείται από τις μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις. Οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τον τηλέγραφο, το τηλέφωνο, το φωνόγραφο, το ποδήλατο, τα η μοτοσικλέτα, το αυτοκίνητο, τα ο υπερωκεάνιο, το πηδαλιουχούμενο, το υπερωκεάνιο, το αεροπλάνο, το αυτοκίνητο τον κινηματογράφο, τη μεγάλη εφημερίδα δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη πως αυτά τα μέσα επικοινωνίας, μεταφοράς και πληροφόρησης ασκούν αποφασιστική Επίδραση στην ψυχή τους».

38 Φουτουρισμός Antonio Sant Elia

39

40

41

42

43 Robbie Cornelissen

44

45 Στο μυθιστόρημα του Jonathan Swift, “Ταξίδια του Γκιούλιβερ” οραματίστηκε ένα νησί πόλη που επιπλέει στον ουρανό. Το νησί αιωρείται πάνω από τη γη με τη χρήση της δύναμης του μαγνητισμού. Στη δεκαετία του 1920 ο Hugo Gernsback πρότεινε την πλωτή πόλη του μέλλοντος. Η πόλη του μεγέθους της Νέας Υόρκης θα μπορούσε να επιπλέει αρκετά μίλια πάνω από την επιφάνεια της γης, όπου ο αέρας είναι πιο καθαρός και απαλλαγμένος από ασθένειες που μεταφέρουν βακτήρια. Πλωτές Πόλεις

46

47

48 Buckminster Fuller

49

50

51 Javier Alcalde Εικονογράφος

52

53

54

55

56

57 Ο Κονστρουκτιβισμός (Constructivism) αποτελεί καλλιτεχνικό ρεύμα, κυρίως στη ζωγραφική και τη γλυπτική, που αναπτύχθηκε την περίοδο στη Ρωσία. Θεμελιωτής του κινήματος θεωρείται ο Ρώσος καλλιτέχνης Βλαντίμιρ Τάτλιν (Vladimir Tatlin). Ως πρόδρομοι του Ρωσικού κονστρουκτιβισμού αναφέρονται πολλές φορές τα κινήματα του Φουτουρισμού και του Κυβισμού, με τα οποία είναι γεγονός πως ήρθε σε επαφή και ο Τάτλιν στο Παρίσι. Το κίνημα του κονστρουκτιβισμού συνδέθηκε όμως επίσης με τη σχολή του Μπαουχάους στη Γερμανία καθώς και με τον Νεοπλαστικισμό. Κονστρουκτιβισμός

58 Η καλλιτεχνική πρωτοπορία του Τάτλιν ένωσε και άλλους Ρώσους καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων και οι γλύπτες Antoine Pevsner και Naum Gabo. Η πρώτη αυτή ομάδα δημοσίευσε και το Μανιφέστο της το 1920 (ή 1921). Θεωρείται ότι μέσα από αυτό το μανιφέστο γεννήθηκε και ο όρος – κονστρουκτιβισμός (αγγ. construct, ελλ. μφ. κατασκευάζω) καθώς μία από τις διακηρύξεις του κινήματος ήταν πως η τέχνη "κατασκευάζεται". Ένα από τα συνθήματα του ήταν επίσης το «Τέχνη στη Ζωή". Κύριο χαρακτηριστικό του κινήματος του κονστρουκτιβισμού αποτελούν οι απολύτως αφηρημένες κατασκευές. Απουσιάζουν οι συμβατικές αναπαραστάσεις αντικειμένων ενώ δίνεται έμφαση στην απεικόνιση γεωμετρικών μορφών. Η απόδοση των θεμάτων είναι τις περισσότερες φορές ακραιφνώς μινιμαλιστική και συχνά με διάθεση πειραματισμού. Οι κονστρουκτιβιστές θαύμαζαν τις μηχανές και την τεχνολογία της εποχής σε βαθμό που χρησιμοποιούσαν πολλά βιομηχανικά υλικά (πλαστικό, γυαλί ή σίδερο) στην κατασκευή των έργων τους. Ο κονστρουκτιβισμός συνδέθηκε στενά και με την αρχιτεκτονική.

59 Georgy Tikhonovich Krutikov (1899–1958)

60

61

62 Lebeus Woods

63

64

65 Archigram

66

67

68

69

70

71

72 O Καλλιτέχνης Yang Yongliang σπούδασε παραδοσιακή κινεζική ζωγραφική και καλλιγραφία στο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών στη Σαγκάη, και οι ψηφιακά επεξεργασμένες φωτογραφίες του αποτελούν μια μίξη παραδοσιακών τοπίων με την προσθήκη σουρεαλιστικών και φουτουριστικών εικόνων. Στη σειρά του The Moonlight μεταφέρει στους λόφους της Κίνας ένα υπέρ- αστικοποιημένο μέλλον, όπου στεγάζεται μια μεγαλούπολη που λαμπυρίζει τη νύχτα.

73 Yang Yongliang

74 Tabaimo-Ιάπωνας Καλλιτέχνης

75

76 Superstudio Adolfo Natalini και Cristiano Toraldo, Φλωρεντία 1966.

77 Superstudio

78 Sarah Sze American Artist Venice Biennale 2013

79

80 Sarah Sze

81 Rachel Champions

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91


Κατέβασμα ppt "“Όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί ξεκινάνε από τις πόλεις ” Oswald Spengler."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google