Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ – ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (Δ.Π.Μ.Σ) "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ – ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (Δ.Π.Μ.Σ) "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ""— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ – ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (Δ.Π.Μ.Σ) "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ" Λειτουργία Συνθετικών Υδραυλικών Έργων Η Περίπτωση του Σχεδίου Δέλτα στην Ολλανδία Ευγένιος Δ. Ρετσίνης Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία η οποία υποβάλλεται για μερική εκπλήρωση των απαιτήσεων στο Δ.Π.Μ.Σ "Περιβάλλον και Ανάπτυξη" Επιβλέπων: Ν. Μαμάσης Λέκτορας ΕΜΠ Σχολή Πολιτικών Μηχανικών Σχολή Πολιτικών Μηχανικών Αθήνα, Φεβρουάριος 2011 ΠεριβάλλονκαιΑνάπτυξη Περιβάλλον και Ανάπτυξη

2 Διάρθρωση Παρουσίασης Εισαγωγή Εισαγωγή Γενική περιγραφή της Ολλανδίας και της ακτογραμμής της Γενική περιγραφή της Ολλανδίας και της ακτογραμμής της Αναφορά στο ιστορικό των πλημμυρών Αναφορά στο ιστορικό των πλημμυρών Εισαγωγή στο Σχέδιο Δέλτα Εισαγωγή στο Σχέδιο Δέλτα Γενική αναφορά των τεχνικών έργων Γενική αναφορά των τεχνικών έργων Διαχείριση υδατικών πόρων Διαχείριση υδατικών πόρων Περιβαλλοντική συνιστώσα Περιβαλλοντική συνιστώσα Συμπεράσματα Συμπεράσματα

3 Πλημμύρα ονομάζεται η κατάσταση κατά την οποία περιοχές, που συνήθως είναι στεγνές καλύπτονται από ποσότητες νερού για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Οι πλημμυρικοί όγκοι νερού προέρχονται από: Την τοπική βροχόπτωση Την τοπική βροχόπτωση Την υπερχείλιση ποταμού Την υπερχείλιση ποταμού Την εισροή της θάλασσας σε παράκτιες περιοχές Την εισροή της θάλασσας σε παράκτιες περιοχές Από τη θραύση φράγματος Από τη θραύση φράγματος Από λιώσιμο χιονιού Από λιώσιμο χιονιού Συνέπειες στην Ευρώπη (από το 1998) θάνατοι 2. Εκτοπισμός ανθρώπων 3. Οικονομικές ζημιές 25 GEuro 4. Στη χώρα μας οι πλημμύρες των τελευταίων 40 ετών έχουν προκαλέσει πολύ περισσότερα θύματα σε ανθρώπινες ζωές από ότι οι σεισμοί στο ίδιο χρονικό διάστημα ενώ το ίδιο συμβαίνει σε πολλές περιοχές της γης Εισαγωγή

4 Γενική περιγραφή Ολλανδίας και της ακτογραμμής της (1) Χάρτης και διοικητική διάρθρωση της χώρας σε επαρχίες. Πηγή: Έκταση Km 2 ξηράς Km 2 μαζί με τη θαλάσσια επιφάνεια. Κλίμα: Ωκεάνιο με δυτικούς ανέμους Μηνιαία κατανομή βροχόπτωσης σε mm. Μηνιαία κατανομή μέγιστης, ελάχιστης θερμοκρασίας, σχετικής υγρασίας και ηλιοφάνειας. Πηγή: Τομέας Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος, Σχολή Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ, Περιοχή Μελέτης

5 Γενική περιγραφή Ολλανδίας και της ακτογραμμής της (2) Η ακτογραμμή της Ολλανδίας (Δορυφορική Εικόνα). Πηγή: Sistermans P. and Nieuwenhuis O. (2010). Holland Coast (The Netherlands). Eurosion Case Study. Journal of National Institute for Coastal and Marine Management-RIKZ, Ministry of Transport, Public Works and Water Management, Netherlands, pp Πληθυσμός: Πληθυσμός: Παραγωγή του 65% ΑΕΠ Παραγωγή του 65% ΑΕΠ Επενδύσεις: 2,5 τρις δολάρια Επενδύσεις: 2,5 τρις δολάρια 290 Km αμμόλοφοι 290 Km αμμόλοφοι Μήκος 350 Km Μήκος 350 Km 60 Km αναχωμάτων και τεχνικών έργων 60 Km αναχωμάτων και τεχνικών έργων Κατεύθυνση ανέμων: 23% νοτιοδυτική Κατεύθυνση ανέμων: 23% νοτιοδυτική 16% δυτική 16% δυτική 13% ανατολική 13% ανατολική 12% βορειοδυτική 12% βορειοδυτική

6 Ιστορικό Πλημμυρών Στις 26 Δεκεμβρίου θύματα Στις 26 Δεκεμβρίου θύματα Στις 28 Σεπτεμβρίου 1014 Στις 28 Σεπτεμβρίου 1014 Οι Πλημμύρες της Αγίας Ελισάβετ (1404, 1421) θύματα και καταστροφή 30 χωριών Οι Πλημμύρες της Αγίας Ελισάβετ (1404, 1421) θύματα και καταστροφή 30 χωριών Στις 5 Νοεμβρίου 1530 καταστροφή της πόλης Reimerswaal και 18 χωριών Στις 5 Νοεμβρίου 1530 καταστροφή της πόλης Reimerswaal και 18 χωριών Η Πλημμύρα των Αγίων Πάντων το θύματα και 4 χωριά θάφτηκαν Η Πλημμύρα των Αγίων Πάντων το θύματα και 4 χωριά θάφτηκαν Η Πλημμύρα των Χριστουγέννων το θύματα Η Πλημμύρα των Χριστουγέννων το θύματα Η Πλημμύρα στην περιοχή Zuyderzee το 1916 κατασκευή του αναχώματος Afsluitdijk μήκους 32 Km και δημιουργία αποξηραμένων περιοχών Η Πλημμύρα στην περιοχή Zuyderzee το 1916 κατασκευή του αναχώματος Afsluitdijk μήκους 32 Km και δημιουργία αποξηραμένων περιοχών Η πλημμύρα της 1 ης Φεβρουαρίου 1953 Η πλημμύρα της 1 ης Φεβρουαρίου θύματα θύματα άνθρωποι απομακρύνθηκαν άνθρωποι απομακρύνθηκαν ha γης πλημμύρισαν ha γης πλημμύρισαν εκτρεφόμενα ζώα πνίγηκαν εκτρεφόμενα ζώα πνίγηκαν σπίτια και 300 αγροκτήματα καταστράφηκαν σπίτια και 300 αγροκτήματα καταστράφηκαν 0,7 δις Ευρώ οικονομική ζημιά 0,7 δις Ευρώ οικονομική ζημιά μη ασφαλιστική κάλυψη μη ασφαλιστική κάλυψη

7 Περιοχές υπό την θαλάσσια επιφάνεια πριν την πλημμύρα. Πηγή: the-flood-of-1953/90.html Ύψη κυμάτων της πλημμύρας του Πηγή: imatic-circumstances/483.html Χάρτης πλημμυρισμένων περιοχών. Πηγή: evastating-Powers/484.html Το 50% της έκτασης βρίσκεται σε απόλυτο υψόμετρο <1m και το 40% κάτω από τη στάθμη της θάλασσας

8 Το Σχέδιο Δέλτα Γενική διάταξη έργων. Πηγή: Σχέδιο Δέλτα 14 τεχνικά έργα Χρόνος Εκτέλεσης: 43 έτη Κόστος: 5 δις ευρώ Δόθηκαν συνολικά 4 γνωμοδοτήσεις από την επιτροπή του Σχεδίου Δέλτα Marquisate Quay

9 Το φράγμα στον ποταμό Hollandse IJssel (1958) Hollandse IJsselHollandse IJssel Φράγμα ανοικτής λειτουργίας λόγω ναυσιπλοΐας Φράγμα ανοικτής λειτουργίας λόγω ναυσιπλοΐας Κατασκευαστικά στοιχεία Κατασκευαστικά στοιχεία 1. Η βυθοκόρηση ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του Για την εκσκαφή της θεμελίωσης χρησιμοποιήθηκαν 100 Km τοίχων για την άντληση των υδάτων 3. Δημιουργήθηκε ανθεκτική στρώση για να θεμελιωθεί το φράγμα 4. Κατασκευή διώρυγας πλάτους 24 m, μήκους 120 m για την ναυσιπλοΐα. Οι θύρες της ζυγίζουν 60 τόνους 5. Θύρες του φράγματος: μήκος 81,2 m, ύψος 11,5 m, βάρος πάνω από 635 τόνους 6. Οι πύργοι από τους οποίους αναρτήθηκαν οι θύρες έχουν ύψος περισσότερο από 45 m Το φράγμα Zandkreek (1960) Το φράγμα Zandkreek (1960)Zandkreek Κατασκευαστικά στοιχεία Κατασκευαστικά στοιχεία 1. Τσιμεντένια μπλοκ: μήκος 11 m, πλάτος 7,5 m, ύψος 6 m 2. Κατασκευή γέφυρας και διώρυγας Το φράγμα Veerse Gat (1961) Veerse GatVeerse Gat Κατασκευαστικά στοιχεία Κατασκευαστικά στοιχεία 1. Χρήση τσιμεντένιων μπλοκ 2. Κατασκευάστηκε στρώση προστασίας της κοίτης του ποταμού από τη διάβρωση με γεωυφάσματα 3. Χρήση νέων τεχνικών με υψηλότερα και πιο σταθερά μπλοκ Τεχνικά Έργα (1)

10 Το φράγμα Grevelingen (1965) Grevelingen Μήκος 6 Km Μήκος 6 Km Διευκόλυνε την κατασκευή των φραγμάτων Haringvliet, Brouwers, Oosterschelde Διευκόλυνε την κατασκευή των φραγμάτων Haringvliet, Brouwers, Oosterschelde Αξιολόγηση 4 εναλλακτικών λύσεων χωροθέτησης ως προς κόστος, σκοπό και κυκλοφοριακό φόρτο Αξιολόγηση 4 εναλλακτικών λύσεων χωροθέτησης ως προς κόστος, σκοπό και κυκλοφοριακό φόρτο Διάκριση σε τρία τμήματα: 1) πλατύ και ρηχό τμήμα 2) το νησί Oude tonge 3) στενό και βαθύ τμήμα Διάκριση σε τρία τμήματα: 1) πλατύ και ρηχό τμήμα 2) το νησί Oude tonge 3) στενό και βαθύ τμήμα Μεταφορά και βύθιση τσιμεντένιων μπλοκ και άμμου Μεταφορά και βύθιση τσιμεντένιων μπλοκ και άμμου Κατασκευή διώρυγας ναυσιπλοΐας διαστάσεων 135x16x5,5 m από οπλισμένο σκυρόδεμα Κατασκευή διώρυγας ναυσιπλοΐας διαστάσεων 135x16x5,5 m από οπλισμένο σκυρόδεμα Κατασκευή οδικής γέφυρας πλάτους 11 m Κατασκευή οδικής γέφυρας πλάτους 11 m Το φράγμα Volkerak (1969) Volkerak Αποτελείται από τρία τμήματα που συναντώνται στον κοινό κόμβο Hellegats Αποτελείται από τρία τμήματα που συναντώνται στον κοινό κόμβο Hellegats Στο πρώτο τμήμα χρησιμοποιήθηκε άμμος ως υλικό σφράγισης Στο πρώτο τμήμα χρησιμοποιήθηκε άμμος ως υλικό σφράγισης Στο δεύτερο τμήμα που περιέχει διώρυγα ναυσιπλοΐας έγινε χρήση τσιμεντένιων μπλοκ Στο δεύτερο τμήμα που περιέχει διώρυγα ναυσιπλοΐας έγινε χρήση τσιμεντένιων μπλοκ Το τρίτο τμήμα αποτελείται από χαλύβδινη οδική γέφυρα στηριζόμενη σε 10 προβλήτες Το τρίτο τμήμα αποτελείται από χαλύβδινη οδική γέφυρα στηριζόμενη σε 10 προβλήτες Το φράγμα Haringvliet (1971) Haringvliet Λειτουργία: 1) Αντιπλημμυρική προστασία 2) Αποστράγγιση Ρήνου-Μεύση Ανοικτή λειτουργία Λειτουργία: 1) Αντιπλημμυρική προστασία 2) Αποστράγγιση Ρήνου-Μεύση Ανοικτή λειτουργία Κατασκευαστικά στοιχεία Κατασκευαστικά στοιχεία 1. Κατασκευή 18 προβλητών με 17 ανοίγματα 2. Κατασκευή ζεύγους θυροφραγμάτων με μήκος 56 m, ύψος 6 m 3. Κατασκευή διώρυγας ναυσιπλοΐας ενίσχυση πυθμένα με στοιχεία από σκυρόδεμα πλάτους 20 m για αποτροπή καθιζήσεων Τεχνικά Έργα (2)

11 Το φράγμα Brouwers (1971) Brouwers Αξιολόγηση 4 εναλλακτικών λύσεων. Κριτήρια: 1) Η ελάχιστη απόσταση από το φράγμα Oosterschelde 2) Οικονομική κατασκευή Αξιολόγηση 4 εναλλακτικών λύσεων. Κριτήρια: 1) Η ελάχιστη απόσταση από το φράγμα Oosterschelde 2) Οικονομική κατασκευή Επιφάνεια κενού προς σφράγισμα: m 2 Επιφάνεια κενού προς σφράγισμα: m 2 Κατασκευαστικά στοιχεία Κατασκευαστικά στοιχεία 1. Χρήση τσιμεντένιων μπλοκ και συρματόσχοινου για τη μεταφορά τους 2. Γεωμετρία φράγματος. Μήκος προς Πλάτος ίσος με 3,8 : 1 σταθερότητα 3. Διαστάσεις μπλοκ: μήκος 68 m, πλάτος 18 m, βάρος 2,5 τόνοι, τεμάχια τοποθετήθηκαν 4. Κατασκευή διώρυγας μήκους 195 m για διατήρηση των περιοχών με αλμυρό νερό Το φράγμα Oosterschelde (1986) Oosterschelde Φράγμα ανοικτής λειτουργίας λόγω περιβαλλοντικών ζητημάτων Φράγμα ανοικτής λειτουργίας λόγω περιβαλλοντικών ζητημάτων Κόστος: 2,5 δις ευρώ, Έναρξη λειτουργίας το 1986 Κόστος: 2,5 δις ευρώ, Έναρξη λειτουργίας το 1986 Κατασκευαστικά στοιχεία Κατασκευαστικά στοιχεία 1. Μήκος 3 Km 2. Ενίσχυση πυθμένα πριν τη θεμελίωση με δονητικά γεωτρύπανα και συνθετικά γεωυφάσματα 3. Κατασκευή 65 προβλητών ύψους από 30,25 m έως 38,75m, όγκο σκυροδέματος και βάρος m3 και τόνους αντίστοιχα και διάρκεια κατασκευής 1,5 έτη για τον καθένα 4. Κατασκευή 62 χαλύβδινων θυρών με μέγιστο ύψος 12 m και βάρος 480 τόνους Τεχνικά Έργα (3)

12 Το φράγμα Maeslant (1997) Maeslant Ανοικτής λειτουργίας λόγω ναυσιπλοΐας Ανοικτής λειτουργίας λόγω ναυσιπλοΐας Προστασία του Ρότερνταμ και της γύρω περιοχής Προστασία του Ρότερνταμ και της γύρω περιοχής Κατασκευαστικά στοιχεία Κατασκευαστικά στοιχεία 1. Ακτίνα θύρας όσο το ύψος του πύργου του Άιφελ και βάρος δύο φορές περισσότερο 2. Το μόνο φράγμα με τόσο μεγάλα κινητά τμήματα μήκους 240 m 3. Τμήματα έργου: 1) Αρθρώσεις θυρών (διάμετρος 10 m, βάρος 680 τόνοι), 2) Κατώτατη στρώση θεμελίωσης, 3) Συστήματα ελέγχου BOS και BES Συνθήκη λειτουργίας: Ανύψωση στάθμης υδάτων πάνω από 3 m από τη στάθμη της θάλασσας Συνθήκη λειτουργίας: Ανύψωση στάθμης υδάτων πάνω από 3 m από τη στάθμη της θάλασσας Συνθήκη λειτουργίας Συνθήκη λειτουργίας Κόστος: ευρώ Κόστος: ευρώ Το φράγμα Hartel (1997) Hartel Μορφή φράγματος: Θύρες: μορφή έλλειψης, Πύργοι οβάλ σχήματος Μορφή φράγματος: Θύρες: μορφή έλλειψης, Πύργοι οβάλ σχήματος Τρεις πύργοι ελέγχου σε δύο προβλήτες μήκους 49,3 και 98 m Τρεις πύργοι ελέγχου σε δύο προβλήτες μήκους 49,3 και 98 m Αντιμετώπιση κυμάτων μέχρι ύψους 3 m πάνω από τη στάθμη της θάλασσας Αντιμετώπιση κυμάτων μέχρι ύψους 3 m πάνω από τη στάθμη της θάλασσας Ύπαρξη διώρυγας ναυσιπλοΐας Ύπαρξη διώρυγας ναυσιπλοΐας Βοηθητικά φράγματα Διαδραματίζουν βοηθητικό ρόλο κατά την λειτουργία των υπολοίπων φραγμάτων Διαδραματίζουν βοηθητικό ρόλο κατά την λειτουργία των υπολοίπων φραγμάτων 1. Η προκυμαία Marquisate (1983) 2. Το φράγμα Oyster (Oesterdam) (1986) Oyster Oyster 3. Το φράγμα Philips (1987) Philips 4. Το κανάλι και η διώρυγα στην περιοχή Bath (1987) κανάλι και η διώρυγα στην περιοχή Bathκανάλι και η διώρυγα στην περιοχή Bath Τεχνικά Έργα (4)

13 Διαχείριση Υδατικών Πόρων (1) Η αντιπλημμυρική πολιτική παρέχει προστασία σε ένα επίπεδο πλημμύρας Το επίπεδο προστασίας εξαρτάται: 1. Το κόστος 2. Την κοινωνική αποδοχή 3. Τις ζημιές 4. Την επίδραση στο περιβάλλον. Επίπεδο ασφαλείας ως η ετήσια συχνότητα υπέρβασης του προβλεπόμενου επιπέδου πλημμύρας Βασική μονάδα αντιπλημμυρικής προστασίας: Περιοχή-δακτύλιος (dike ring area) Στην Ολλανδία υπάρχουν 53 περιοχές-δακτύλιοι

14 Υδατικά διαμερίσματα Ολλανδίας. Πηγή: Arnold G., Kielen N., Bos H., Luijn F., Doef R. and Goud R. (2009). Water Management in the Netherlands. Amsterdam, Netherlands: Publication of Ministry of Transport, Public Works and Water Management, Directorate-General Water and Rijkswaterstaat, Centre for Water Management, pp Χάρτης πιθανοτήτων αστοχίας έργων Ολλανδίας. Πηγή: Pilarczyk K. (2007). Flood Protection And Management In The Netherlands. Journal of Extreme Hydrological Events: New Concepts For Security, Publication of Springer, pp /4000 έτη -1 Διαχείριση Υδατικών Πόρων (2)

15 Σύστημα Διαχείρισης Υδάτων Ολλανδίας Σύστημα Διαχείρισης Υδάτων Ολλανδίας Το σύστημα διαχείρισης υδάτων της Ολλανδίας αποτελείται από τα παρακάτω υποσυστήματα: 1. Το Κύριο Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης με τις παρακάτω συνιστώσες: Τα ποτάμια Ρήνο και Μεύση με τα συνοδευτικά κανάλια και τους παραπόταμούς τους Τα ποτάμια Ρήνο και Μεύση με τα συνοδευτικά κανάλια και τους παραπόταμούς τους Την περιοχή της λίμνης IJsselmeer Την περιοχή της λίμνης IJsselmeer Το δέλτα στην νοτιοδυτική περιοχή της Ολλανδίας Το δέλτα στην νοτιοδυτική περιοχή της Ολλανδίας Τις τοπικές πλωτές οδούς σε περιοχές τόσο σε υψηλά όσο και σε χαμηλά σημεία Τις τοπικές πλωτές οδούς σε περιοχές τόσο σε υψηλά όσο και σε χαμηλά σημεία 2. Το Περιφερειακό Σύστημα Αλληλοσύνδεση Συνολική απεικόνιση συστήματος διαχείρισης υδάτων Ολλανδίας. Πηγή: Arnold G., Kielen N., Bos H., Luijn F., Doef R. and Goud R. (2009). Water Management in the Netherlands. Amsterdam, Netherlands: Publication of Ministry of Transport, Public Works and Water Management, Directorate-General Water and Rijkswaterstaat, Centre for Water Management, pp Διαχείριση Υδατικών Πόρων (3)

16 Κύριο Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Βασικά σημεία: Ο υπερχειλιστής στην περιοχή Driel Ο υπερχειλιστής στην περιοχή Driel Τα θυροφράγματα στο ανάχωμα Afsluitdijk Τα θυροφράγματα στο ανάχωμα Afsluitdijk Τα θυροφράγματα στα φράγματα Haringvliet και Volkerak Τα θυροφράγματα στα φράγματα Haringvliet και Volkerak Συνολική απεικόνιση καίριων σημείων εθνικού συστήματος διαχείρισης υδάτων. Πηγή: Arnold G., Kielen N., Bos H., Luijn F., Doef R. and Goud R. (2009). Water Management in the Netherlands. Amsterdam, Netherlands: Publication of Ministry of Transport, Public Works and Water Management, Directorate-General Water and Rijkswaterstaat, Centre for Water Management, pp Διαχείριση Υδατικών Πόρων (4)

17 Κύριο Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Λειτουργία Μεύση Κατασκευή επτά υπερχειλιστών Διαχωρισμός του Μεύση σε 3 κανάλια: 1. στην περιοχή Zuid-Willemsvaart 2. στην περιοχή Julianakanaal απαιτώντας 20 m 3 /sec για λόγους ναυσιπλοΐας 3. στην περιοχή Grensmaas απαιτώντας 10 m 3 /sec για οικολογικούς λόγους Λειτουργία των καναλιών στις επαρχίες Λίμπουρχ και στην βόρεια περιοχή της Βραβάντης Συνθήκη μεταξύ Ολλανδίας-Βελγίου επιβάλλει: Η Ολλανδία να παρέχει 10 m 3 /sec προς την περιοχή Zuid-Willemsvaart μέσω του καναλιού στο Μάαστριχτ Η Ολλανδία να παρέχει 10 m 3 /sec προς την περιοχή Zuid-Willemsvaart μέσω του καναλιού στο Μάαστριχτ Το Βέλγιο να εκτρέπει 2 m 3 /sec και επιπροσθέτως οποιαδήποτε ποσότητα που υπερβαίνει την παραπάνω παροχή των 10 m 3 /sec μέσω της περιοχής Lozen Το Βέλγιο να εκτρέπει 2 m 3 /sec και επιπροσθέτως οποιαδήποτε ποσότητα που υπερβαίνει την παραπάνω παροχή των 10 m 3 /sec μέσω της περιοχής Lozen Απεικόνιση συστήματος Μεύση και των καναλιών στις επαρχίες Λίμπουρχ και στην βόρεια περιοχή της Βραβάντης. Πηγή: Arnold G., Kielen N., Bos H., Luijn F., Doef R. and Goud R. (2009). Water Management in the Netherlands. Amsterdam, Netherlands: Publication of Ministry of Transport, Public Works and Water Management, Directorate-General Water and Rijkswaterstaat, Centre for Water Management, pp Διαχείριση Υδατικών Πόρων (5)

18 Λειτουργία Ρήνου Βασικό σημείο ο υπερχειλιστής στον ποταμό Neder-Rijn στην περιοχή Driel 285 m 3 /sec στον IJssel 25 m 3 /sec στον Neder-Rijn υπόλοιπη ποσότητα στον Waal 1.Βάθος ναυσιπλοΐας 2.Άρδευση στα βόρεια 3.Νερό ψύξης στον σταθμό παραγωγής ρεύματος Harculo Λειτουργία των καναλιών Άμστερνταμ-Rijnkanaal και Noordzeekanaal Ενιαίο σύστημα, συνέχεια του ποταμού WaalΕνιαίο σύστημα, συνέχεια του ποταμού Waal Σημασία:Σημασία: 1.Τροφοδοσία περιφερειακού συστήματος 2.Ύδρευση 3. Διατήρηση ελάχιστου βάθους ναυσιπλοΐας Άμστερνταμ-Γερμανίας 4.Αποφυγή υφαλμύρωσης στην επαρχία Zuid- Holland με μεταφορά 7 m 3 /sec γλυκών υδάτων ΛειτουργίαΛειτουργία Εκβολή στη Βόρεια θάλασσα στην περιοχή Ijmuiden ανάλογα με τη στάθμη της θάλασσας σε σχέση με τα εσωτερικά ύδατα Στάθμη θάλασσαςΥψηλή Άντληση δυναμικότητας 260 m 3 /sec Χαμηλή Ροή με ελεύθερη επιφάνεια μέσω θυροφραγμάτων παροχής 500 m 3 /sec Κύριο Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Διαχείριση Υδατικών Πόρων (6)

19 Κύριο Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Συνεισφορά-Λειτουργία της περιοχής IJsselmeer Η περιοχή IJsselmeer αποτελείται κυρίως: Λειτουργία Aπορρέουν τα ύδατα από τους ποταμούς IJssel, Overijsselse Vecht και Eem Aπορρέουν τα ύδατα από τους ποταμούς IJssel, Overijsselse Vecht και Eem Τους χειμερινούς μήνες η λίμνη Markermeer παροχετεύει την πλεονάζουσα ποσότητα στη λίμνη IJsselmeer Τους χειμερινούς μήνες η λίμνη Markermeer παροχετεύει την πλεονάζουσα ποσότητα στη λίμνη IJsselmeer Το καλοκαίρι εμπλουτίζεται το κανάλι Noordzeekanaal Το καλοκαίρι εμπλουτίζεται το κανάλι Noordzeekanaal Την άνοιξη και το φθινόπωρο η κατεύθυνση της απορροής μεταβάλλεται ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και τη στάθμη του νερού Την άνοιξη και το φθινόπωρο η κατεύθυνση της απορροής μεταβάλλεται ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και τη στάθμη του νερού Η πλεονάζουσα ποσότητα της λίμνης IJsselmeer εκβάλλει στη θάλασσα Wadden μέσω θυροφραγμάτων Η πλεονάζουσα ποσότητα της λίμνης IJsselmeer εκβάλλει στη θάλασσα Wadden μέσω θυροφραγμάτωνΣημασία Τροφοδότης γλυκού νερού στις επαρχίες Friesland, Groningen, NoordHolland, Drenthe, Overijssel, τα κανάλια Vecht και Amsterdam-Rijnkanaal Τροφοδότης γλυκού νερού στις επαρχίες Friesland, Groningen, NoordHolland, Drenthe, Overijssel, τα κανάλια Vecht και Amsterdam-Rijnkanaal Τόπος διεθνούς οικολογικής σημασίας Τόπος διεθνούς οικολογικής σημασίας 1)λίμνη IJsselmeer 2)λίμνη Markermmer Διαχείριση Υδατικών Πόρων (7)

20 Κύριο Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Λειτουργία του Νοτιοδυτικού Δέλτα Εξασφάλιση m 3 /sec στη Νέα Πλωτή Οδό (Nieuwe Waterweg) από τα θυροφράγματα Haringvliet 1. Αποφυγή υφαλμύρωσης του ποταμού Hollandse IJssel 2. Εξασφάλιση ελάχιστης στάθμης νερού στον ποταμό Hollandsch Diep για την ναυσιπλοΐα Απορροή Ρήνου (Q) στην περιοχή Lobith Q≤1.100 m 3 /sec Θυροφράγματα κλειστά 1.1009.500 Πλήρως ανοικτά τα θυροφράγματα Διαχείριση Υδατικών Πόρων (8)

21 Περιβαλλοντική Συνιστώσα (1) Το φράγμα Haringvliet και δευτερευόντως το φράγμα Volkerak αποτελούν βασικό σημείο διαχείρισης των υδάτων και των οικοσυστημάτων μετά το 1971 Δειγματοληπτικές θέσεις: W1, W2, W3, W4 Χωρική Μεταβολή Ποιότητας Νερού Παράμετροι : Φώσφορος Φώσφορος Μόλυβδος Μόλυβδος Χλωροφύλλη-α Χλωροφύλλη-α Διαφάνεια Διαφάνεια Μείωση συγκέντρωσης από τη θέση W1 προς τη θέση W4 Αύξηση από τη θέση W1 προς τη θέση W4 Οι δειγματοληπτικοί σταθμοί μέτρησης W1, W2, W3, W4. Πηγή: Smit H., Velde G., Smits R. and Coops H. (1997). Ecosystem Responses in the Rhine- Meuse Delta During Two Decades After Enclosure and Steps Toward Estuary Restoration. Journal of Estuaries Research Federation, Vol. 20, Νο. 3, September, pp

22 Περιβαλλοντική Συνιστώσα (2) Χρονική Μεταβολή Ποιότητας Νερού Παράμετρος: NH4 + -N, NO 3, NO 2 Παράμετρος: NH4 + -N, NO 3, NO Μείωση NH4 + -N Αύξηση NO 3, NO Μείωση NO 3, NO Περιοδική αύξηση ή μείωση NO 3 λόγω νιτροποίησης ή απονιτροποίησης Παράμετρος: PO 4 -P Παράμετρος: PO 4 -P Μείωση από το 1986 Παράμετρος: Βαρέα μέταλλα Παράμετρος: Βαρέα μέταλλα Μείωση από το 1975 Παράμετροι: Διαφάνεια, Χλωροφύλλη-α Παράμετροι: Διαφάνεια, Χλωροφύλλη-α Στο φράγμα Haringvliet αυξημένη διαφάνεια αλλά μειωμένη χλωροφύλλη-α νιτροποίηση απονιτροποίηση Μέσες ετήσιες τιμές περιβαλλοντικών παραμέτρων κατά τα έτη στις τέσσερις δειγματοληπτικές θέσεις μέτρησης. Πηγή: Smit H., Velde G., Smits R. and Coops H. (1997). Ecosystem Responses in the Rhine- Meuse Delta During Two Decades After Enclosure and Steps Toward Estuary Restoration. Journal of Estuaries Research Federation, Vol. 20, Νο. 3, September, pp

23 Περιβαλλοντική Συνιστώσα (3) Στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '80 εμφανίστηκαν αρνητικά αποτελέσματα 1. Διατάραξη ισορροπίας λάσπης (ιλύς) 2. Εξαφάνιση των παλιρροϊκών περιοχών 3. Αυξανόμενος σχηματισμός εδαφών εξωτερικά του δέλτα 4. Εξαφάνιση χώρου λειτουργιών για τα ψάρια 5. Διατάραξη της μετανάστευσης ψαριών 6. Μειωμένη μίξη του θαλασσινού νερού και των ποταμών 7. Συσσώρευση ρυπασμένων ιζημάτων Όγκος Ιζημάτων: 90x10 6 m 3 κατηγορίας 3 ή 4 Ποσοτική και ποιοτική κατάταξη ιζημάτων σε τέσσερις περιοχές κατά τα έτη Κατηγορία 1: Μη Ρυπασμένα Ιζήματα Κατηγορία 2: Ελαφρώς Ρυπασμένα Κατηγορία 3: Ρυπασμένα Κατηγορία 4: Ακραία Ρυπασμένα. Πηγή: Smit H., Velde G., Smits R. and Coops H. (1997). Ecosystem Responses in the Rhine-Meuse Delta During Two Decades After Enclosure and Steps Toward Estuary Restoration. Journal of Estuaries Research Federation, Vol. 20, Νο. 3, September, pp

24 Περιβαλλοντική Συνιστώσα (4) Τα τελευταία έτη δημιουργήθηκε η ανάγκη για ολική επαναξιολόγηση της ισχύουσας διαχείρισης των θυροφραγμάτων 1. Νόμος-πλαίσιο εθνικής πολιτικής διαχείρισης υδάτων (1989) ποσότητα και ποιότητα υδάτων ποσότητα και ποιότητα υδάτων ποιότητα ιζημάτων-φερτών υλών ποιότητα ιζημάτων-φερτών υλών οικολογική άποψη στη διαχείριση των νερών οικολογική άποψη στη διαχείριση των νερών 2. Το πρόγραμμα-δράση του Ρήνου (IKSR 1987) από τις χώρες που βρίσκονται κατά μήκος του συμφωνία μείωσης των απορροών βελτίωση ποιότητας υδάτων, ιζημάτων συμφωνία μείωσης των απορροών βελτίωση ποιότητας υδάτων, ιζημάτων 3. Το πολιτικό πλαίσιο που ενσωματώνει την λειτουργία του φράγματος Haringvliet, τον ποταμό Hollandsch Diep και την περιοχή Biesbosch (IPDH) παρέχει τις γενικές ιδιότητες και λειτουργίες της περιοχής παρέχει τις γενικές ιδιότητες και λειτουργίες της περιοχής αναλύει τις επιλογές διαχείρισης των θυροφραγμάτων και των διαδικασιών επιλογής αναλύει τις επιλογές διαχείρισης των θυροφραγμάτων και των διαδικασιών επιλογής  HV0 (παρούσα διαχείριση)  HV2 ("ενδιάμεση" διαχείριση-λιγότερο ελκυστική οικολογικά, λογικές δαπάνες)  HV4 (διαχείριση ως φράγμα καταιγίδας-οικολογικά βέλτιστη, οικονομικά δυσχερής) περιγράφει την επιλεγμένη πολιτική για τη διαχείριση των θυροφραγμάτων Haringvliet και την απομάκρυνση των ρυπασμένων ιζημάτων περιγράφει την επιλεγμένη πολιτική για τη διαχείριση των θυροφραγμάτων Haringvliet και την απομάκρυνση των ρυπασμένων ιζημάτων

25 Συμπεράσματα Η υλοποίηση του σχεδίου Δέλτα συνέβαλλε: 1. αντιπλημμυρική προστασία 2. περιορισμό της υφαλμύρωσης 3. αποδοτικότερη διαχείριση υδατικών πόρων 4. υποστήριξη ναυσιπλοΐας και οδικών συνδέσεων Η Ολλανδία πιθανόν να αντιμετωπίσει διπλή πρόκληση στο μέλλον: πιθανή ανύψωση της στάθμης της θάλασσας πιθανή ανύψωση της στάθμης της θάλασσας καθίζηση των δυτικών περιοχών καθίζηση των δυτικών περιοχών σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Υδατικών Πόρων αξιολογώντας ταυτόχρονα κοινωνικούς κοινωνικούς περιβαλλοντικούς περιβαλλοντικούς τεχνικούς-τεχνολογικούς τεχνικούς-τεχνολογικούς οικονομικούς οικονομικούς πολιτισμικούς πολιτισμικούς πολιτικούς παράγοντες. πολιτικούς παράγοντες.

26

27 Ευχαριστώ πολύ


Κατέβασμα ppt "ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ – ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (Δ.Π.Μ.Σ) "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ""

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google