Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ε ΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Δ ΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚEΣ - Δ ΙΑΦΥΛΙΚEΣ ΣΧEΣΕΙΣ ΚΑΙ Ε ΦΗΒΕIΑ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ε ΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Δ ΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚEΣ - Δ ΙΑΦΥΛΙΚEΣ ΣΧEΣΕΙΣ ΚΑΙ Ε ΦΗΒΕIΑ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ε ΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Δ ΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚEΣ - Δ ΙΑΦΥΛΙΚEΣ ΣΧEΣΕΙΣ ΚΑΙ Ε ΦΗΒΕIΑ

2 ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ PROJECT 1.ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ 2.ΔΙΟΝΥΣΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ 3.ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ 4.ΚΑΛΟΓΕΡΕΑ ΚΡΥΣΤΑΛΙΑ 5.ΚΑΡΒΕΛΑ ΑΣΠΑΣΙΑ 6.ΚΑΣΣΑ ΣΤΑΜΑΤΙΝΑ 7.ΚΑΤΣΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑ 8.ΚΑΤΣΑΡΑΚΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ 9.ΚΟΜΠΟΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ 10.ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ 11.ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ

3 12. ΜΠΑΚΑ-ΜΠΟΥΡΟΛΙΑ ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΑ 13.ΜΠΑΡΟΥΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ 14.ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ 15.ΠΛΑΤΑΡΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ 16.ΠΟΝΤΙΚΑΚΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ 17.ΣΠΑΝΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ 18.ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΗ 19.ΤΣΙΚΡΙΚΑ ΜΑΡΙΑ 20.ΦΑΒΒΑΤΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ : ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΘΕΟΔΩΡΑ

4 Η ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ

5

6 ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ Τι είναι: ως όρος σημαίνει οτιδήποτε «διαδραματίζεται» μεταξύ ενός και άλλου προσώπου και αναφέρεται στην αντίληψη, αξιολόγηση, την κατανόηση και τον τρόπο αντίδρασης. Αναγκαιότητα των διαπροσωπικών σχέσεων: το δίκτυο των διαπροσωπικών μας σχέσεων παίζει καθοριστικό ρόλο στην προσωπική μας αλλά και στην επίτευξη των στόχων μας στην επαγγελματική μας ζωή.

7 Η ΑΥΤΟΕΚΤΊΜΗΣΗ ΩΣ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΊΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΜΙΑΣ ΣΧΕΣΗΣ Αυτοεκτίμηση: ο όρος «αυτοεκτίμηση αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται και κρίνει τον εαυτό του, το κατά πόσο θεωρεί ότι αξίζει, ότι είναι σημαντικό και ικανό πρόσωπο. Τα άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση δημιουργούν συνήθως σχέσεις με ανθρώπους που τείνουν να διαιωνίζουν τη χαμηλή τους αυτοεκτίμηση. Αυτό συμβαίνει γιατί η ανάγκη για θετική επανατροφοδότηση έρχεται δεύτερη σε σχέση με την ανάγκη μιας σταθερής ταυτότητας. Προτιμούν ανθρώπους που τους αξιολογούν αρνητικά έτσι ώστε να μη χαθεί αυτή η ομοιόσταση στην εικόνα που έχουν δημιουργήσει για τον εαυτό τους.

8 Αυτοπεποίθηση: συνίσταται στην πίστη που έχει κάποιος στην ικανότητά του να πετυχαίνει τα πράγματα που θέτει ως στόχο. Μπορεί κανείς να έχει αυτοπεποίθηση σε έναν τομέα της ζωής του και να στερείται αυτοπεποίθησης σε άλλους.

9 Σύγκριση αυτοεκτίμησης- αυτοπεποίθησης Η αυτοπεποίθηση είναι ένα από τα πολλά τμήματα της αυτοεκτίμησης, που είναι πολύ πιο ευρεία έννοια. Μια από τις βασικές διαφορές ανάμεσα στα δύο είναι πως ενώ και τα δύο χρειάζονται μια σταδιακή διαδικασία για να οικοδομηθούν, η αυτοεκτίμηση θέλει αρκετό καιρό για να χτιστεί, ενώ η αυτοπεποίθηση μπορεί να αποκτηθεί πολύ πιο άμεσα. Η αυτοεκτίμηση από την άλλη πλευρά, έχει να κάνει με την αίσθηση που έχει κανείς για την προσωπική του αξία. Αναφέρεται στο πόσο σημαντικός νιώθει κανείς για τον εαυτό του ανεξάρτητα από τα επιτεύγματά του.

10 Η αυτοεκτίμηση έχει πολύ πιο διευρυμένες συνέπειες από την αυτοπεποίθηση. Επηρεάζει τις σχέσεις μας με τους άλλους, το είδος των γεγονότων και των ανθρώπων που προσελκύουμε στη ζωή μας, τη σωματική και ψυχική μας υγεία και πολλά άλλα. Πάνω στη βάση μιας υψηλής αυτοεκτίμησης μπορεί να οικοδομηθεί και μια υψηλή και γνήσια αυτοπεποίθηση.

11

12 ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ…ΠΟΙΟΙ ΣΥΜΒΑΛΟΥΝ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΕΝΌΣ ΕΦΗΒΟΥ Η αυτοεκτίμηση αναπτύσσεται μέσα από τις σχέσεις με άλλους ανθρώπους σημαντικούς και ξεχωριστούς για τον καθένα από εμάς. Οι γονείς,οι καθηγητές, η ευρύτερη ομάδα συνομηλίκων και οι στενοί μας φίλοι επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση ενός εφήβου. Σημαντικοί είναι οι άνθρωποι που ασκούν πράγματι σημαντική επίδραση στο εαυτό κάποιου και όχι εκείνοι που έχουν συγκεκριμένους ρόλους ή δύναμη.

13 ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ Η αυτοεκτίμηση είναι πάρα πολύ σημαντική για οποιαδήποτε ηλικία – και σε κάθε ηλικία αποκτάται με διαφορετικό τρόπο. Στην εφηβεία όμως είναι ριζική γιατί αυτή είναι η περίοδος που το άτομο φτιάχνει την ταυτότητά του. Τα παιδιά με υψηλό βαθμό αυτοεκτίμησης ξέρουν ότι τα αγαπούν, συνήθως προέρχονται από οικογένειες που αναγνωρίζουν και επιβραβεύουν τα επιτεύγματά τους, τα ενθαρρύνουν να παίρνουν αποφάσεις καθώς και την ευθύνη των πράξεών τους. Σημαντικό είναι όχι μόνο το πώς τους βλέπουν οι άλλοι αλλά και πως οι ίδιοι νομίζουν ότι τους βλέπουν οι άλλοι, συνεπώς θα πρέπει να μηνύματα που δέχονται να είναι θετικά και να τους κάνουν να νιώθουν αυτοπεποίθηση.

14 Οι έφηβοι με υψηλό βαθμό αυτοπεποίθησης σκέφτονται θετικά για τον εαυτό τους. Αυτό παρατηρείται από τις επιδόσεις τους στο σχολείο, είναι πιο ανταγωνιστικοί, τείνουν να έχουν περισσότερους φίλους ενώ είναι και πιο επιλεκτικοί στις παρέες τους. Επίσης αντιμετωπίζουν τη ζωή τους έχοντας μία αίσθηση υπευθυνότητας και σπάνια χάνουν τον έλεγχο σε επικίνδυνες συμπεριφορές, όπως το αλκοόλ, τα ναρκωτικά.

15 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΤΟΜΟΥ ΜΕ ΥΨΗΛΗ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ Υπευθυνότητα για τις πράξεις τους. Σιγουριά για τις αποφάσεις τους. Αισιοδοξία, δημιουργικότητα, αγωνιστικότητα,τόλμη. Αυτοέλεγχος. Ανθεκτικότητα στις αρνητικές κριτικές των άλλων. Ανεκτικότητα και σεβασμός στην προσωπικότητα των άλλων. Συγκρότηση, αυτοέλεγχος, εσωτερική ισορροπία. Πίστη στις ικανότητες τους. Αντιμετώπιση των φόβων τους. Αγάπη και σεβασμός για τον εαυτό τους.

16 Χ ΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΤΟΜΟΥ ΜΕ ΧΑΜΗΛΗ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ Άγχος για συχνές απογοητεύσεις. Μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες. Χαμηλές προσδοκίες στη ζωή. Διαταραχές στη συγκέντρωση, στον ύπνο, στη διατροφή. Αποφυγή των προκλήσεων. Παραμέληση της εξωτερικής εμφάνισης. Παραμέληση ικανοποίησης βασικών προσωπικών αναγκών. Αισθήματα κατωτερότητας και ανασφάλειας. Δυσκολία κοινωνικής ένταξης – μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες άρα αισθήματα μοναξιάς.

17 Υπερβολική ευθιξία και χαμηλές αντοχές στις συντροφικές σχέσεις. Υπερβολική ενασχόληση με αυτό που οι άλλοι σκέπτονται για αυτούς - αναζητούν συνεχώς επιβεβαίωση της αξίας του. Διάχυτο άγχος- αισθήματα απογοήτευσης. Επικέντρωση στα αρνητικά στοιχεία μιας κατάστασης. Έλλειψη εμπιστοσύνης στις προσωπικές τους απόψεις. Αναπάντεχες εκρηκτικές συμπεριφορές.

18 Δ ΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ Τι είναι: οι σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων

19 ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ Με τον όρο βιολογικό φύλο (sex) εννοούμε τη διάκριση μεταξύ αρσενικού και θηλυκού, ενώ με τον όρο κοινωνικό φύλο (gender) εννοούμε αυτό που θεωρείται ως ανδρικό και γυναικείο σε κάθε κοινωνία. Ο όρος κοινωνικό φύλο είναι ασφαλώς ευρύτερος, τόσο σημασιολογικά όσο και από άποψη περιεχομένου, σε σχέση με τον όρο βιολογικό φύλο. Το κοινωνικό φύλο μπορεί να αναφέρεται σε πολλά επιμέρους χαρακτηριστικά, συμπεριφορές και λειτουργίες που σχετίζονται με το φύλο στον άνθρωπο.

20 Το περιεχόμενο του όρου κοινωνικό φύλο είναι άμεσα εξαρτημένο από τις τρέχουσες κοινωνικές συμβάσεις και συγκυρίες. Είναι, δηλαδή, πολιτισμικά εξαρτώμενο. Για παράδειγμα, το κοινωνικό φύλο καθορίζεται από το τι είναι ή τι αναγνωρίζεται ως ανδρικό και ως γυναικείο σε κάθε κοινωνία, αλλά ακόμα και στην ίδια κοινωνία σε διαφορετικές ιστορικές εποχές.

21 Κρίσιμες ηλικίες για την κατανόηση της έννοιας του φύλου είναι η πρώτη παιδική ηλικία (2-6 ετών) καθώς και η εφηβική ηλικία. Η αναγνώριση του φύλου είναι αποτέλεσμα αντίστοιχης επιλογής (μάθησης) τρόπων συμπεριφοράς. Επομένως, τα αγόρια συμπεριφέρονται διαφορετικά από τα κορίτσια, κι αυτό δεν οφείλεται μόνο σε γενετικούς παράγοντες, αλλά στο γεγονός ότι εμείς τους συμπεριφερόμαστε διαφορετικά.

22 Συγκεκριμένα, οι γονείς επιλέγουν το μπλε χρώμα για τα αγόρια, το ροζ για τα κορίτσια, παντελόνι για τα αγόρια και φούστα για τα κορίτσια αντίστοιχα.

23 ΕΦΗΒΕΙΑ Χαρακτηριστικά της Εφηβείας Γνωριμία με το σώμα ( Ανδρικό και Γυναικείο) Γεννητικά όργανα Σεξουαλική επαφή Σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα Πρόληψη-Αντισύλληψη

24 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΕΙΑΣ Η εφηβεία είναι μια μεταβατική περίοδος ανάμεσα στην παιδική ηλικία και την ώριμη ηλικία, όπου συντελούνται μεγάλες αλλαγές στα οργανικά - βιολογικά και στα ψυχικά και ψυχοκοινωνικά δεδομένα. Η εφηβεία εκφράζει το πέρασμα από μια παρασιτική, παιδική ζωή, σε μια αυτόνομη ζωή και ο έφηβος θα περάσει από την κηδεμονία, σε μια φάση που θα είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του. Είναι μία περίοδος κρίσεων και ανισορροπίας εξαιτίας αφενός των αλλαγών που συντελούνται στη φυσιολογία του σώματος και των ψυχολογικών του συνεπειών και αφετέρου εξαιτίας της ανάγκης των νέων να πάρουν την τύχη τους στα χέρια τους.

25 Χ ΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ Άρνηση Ο έφηβος με το “ΌΧΙ” του προσπαθεί να διαφοροποιήσει τον εαυτό του από το περιβάλλον. Εκφράζει το ότι θέλει να μεγαλώσει και ότι δεν θέλει πια να είναι το υπάκουο και προσαρμοσμένο παιδάκι. Συχνά αυτή η άρνηση παρατείνεται και μέχρι τα 20, 22 ή 25 χρόνια και δείχνει ότι η κρίση της εφηβείας συνεχίζεται -οπότε μιλάμε για παρατεταμένη εφηβεία.

26 Τάση για ανεξαρτητοποίηση Αναζητώντας τον εαυτό τους, οι έφηβοι δεν θέλουν πια συμβουλές, δεν θέλουν πια κηδεμονία. Αυτή η τάση ανεξαρτητοποίησης δεν σημαίνει αποξένωση από τους γονείς Αντίθετα ο έφηβος χρειάζεται πολύ τους γονείς του, χρειάζεται την αγάπη τους, την προστασία τους και τις απόψεις τους. Αλλά μέσα στην ανάγκη του να ανεξαρτητοποιηθεί, θεωρεί την προστασία, την αγάπη και το ενδιαφέρον των γονέων, εμπόδιο στην προσπάθειά του.

27 Τάση για απομόνωση. Ο έφηβος θέλει τη γωνιά του, την ησυχία του, τον στοχασμό του. Αυτή η ανάγκη μπορεί συχνά να τον σπρώχνει μακριά από τα προβλήματα και τις ανάγκες της οικογένειας, πράγμα που οι γονείς το εκλαμβάνουν ως αδιαφορία από μέρους του. Πρέπει όμως να γνωρίζουν ότι ο έφηβος ζει περισσότερο στο μέλλον παρά στο παρόν και έχει την ανάγκη να απομονώνεται με τον εαυτό του και να βυθίζεται ανενόχλητος στις σκέψεις του.

28 Ευθιξία,υπερευαισθησία δειλία,πείσμα, ισχυρογνωμοσύνη, ρομαντισμός. Ο έφηβος θέλει να δημιουργήσει έναν κόσμο πιο όμορφο, πιο δίκαιο, ιδανικό και προσπαθεί να σβήσει ή να ωραιοποιήσει οποιαδήποτε πραγματικότητα δεν του αρέσει.

29 Οι γονείς πρέπει με υπομονή και αγάπη να βοηθήσουν τα παιδιά τους να καταλάβουν ότι ο ρομαντισμός είναι κάτι όμορφο που συμπληρώνει τη ζωή τους αλλά μπορεί να γίνει αρνητικό στοιχείο αν βλέπουν την πραγματικότητα με αυτό τον τρόπο. Η ψυχολογική ετοιμότητα για την ρεαλιστικότητα της ζωής θα βοηθήσει τον έφηβο να παλέψει και να αντιμετωπίσει στο παρόν αλλά και όσα του επιφυλάσσει το μέλλον.

30 Ψ ΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ - ΒΙΟΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ Οι σωματικές και ψυχολογικές μεταβολές, οι έντονες ενδοψυχικές συγκρούσεις, οι σοβαρές αντιπαραθέσεις του εφήβου με το οικογενειακό κι ευρύτερο περιβάλλον, η ανησυχία κι η αγωνία που του προκαλούν, δημιουργούν στον έφηβο έντονη την ψυχική ανάγκη να διατηρηθεί “το συνεχές” της ύπαρξης του παρά τις αλλαγές που υφίσταται. Κατά την εφηβεία επιτελείται η διαμόρφωση της ταυτότητας του κι ο επαναπροσδιορισμός της.

31 Η ταυτότητα κρυσταλλώνεται στη συμπεριφορά γύρω από δύο βασικούς άξονες. Ο πρώτος αφορά την “ταυτότητα του φύλου” δηλαδή την αναγνώριση και την αποδοχή για τον εαυτό του των σωματικών, ψυχολογικών και κοινωνικών χαρακτηριστικών που διακρίνουν το φύλο στο οποίο ανήκει βιολογικά το άτομο. Η ταυτότητα του φύλου αναφέρεται άμεσα στη σεξουαλικότητα του ατόμου.Ο δεύτερος αφορά την “κοινωνική ταυτότητα”, δηλαδή τη διαμόρφωση της ιδεολογίας, των ηθικών αξιών, των κοινωνικών στάσεων, των επαγγελματικών επιλογών. Η κοινωνική ταυτότητα αναφέρεται άμεσα στη θέση, στις ενέργειες και στη λειτουργία του ατόμου ως μέλους της κοινωνίας

32 Η κορυφαία βιοσωματική αλλαγή στην εφηβική ηλικία είναι η ωρίμανση των γεννητικών οργάνων και η έναρξη της γενετήσιας λειτουργίας. Η αλλαγή αυτή εκφράζεται με την εμφάνιση των πρωτευόντων και δευτερευόντων χαρακτηριστικών της ήβης.

33 ΠΙΝΑΚΑΣ 1. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΡΩΤΗΣ ΕΦΗΒΕΙΑΣ (11 ΜΕΧΡΙ 14 ΕΤΩΝ) - Μεγάλη σωματική αύξηση και ανάπτυξη - Τάση για απομάκρυνση από τους γονείς - Προσκόλληση προς τους φίλους (κατά κανόνα του ίδιου φύλου) - Ρομαντισμός - Υπέρμετρη αφοσίωση σε πρόσωπα και ιδέες - Συγκεκριμένη σκέψη - Δυσκολία στην αποδοχή μεγάλων αλλαγών

34 ΠΙΝΑΚΑΣ 2. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΕΣΗΣ ΕΦΗΒΕΙΑΣ (14 ΜΕΧΡΙ 16 ΕΤΩΝ) - Ενδιαφέρον για ετερόφυλες σχέσεις - Σεξουαλικός πειραματισμός-κύρος ανάμεσα στους φίλους - Πάθος και αδεξιότητες - Ικανότητα για αφηρημένη σκέψη (abstract thinking) - Κρίνει, αναλύει, συγκρίνει, συνθέτει και οραματίζεται το μέλλον και το ρόλο του σ' αυτό, λαμβάνοντας υπόψη τις εμπειρίες του παρόντος και του παρελθόντος - Εκρήξεις οργής και εναλλαγή ευφορίας & καταθλιπτικών συμπτωμάτων

35 ΠΙΝΑΚΑΣ 4. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ (>18 ΕΤΩΝ ΜΕΧΡΙ...) - Αβέβαιος επαγγελματικός προσανατολισμός - Μακροχρόνιες σπουδές - Εξάρτηση κοινωνική και οικονομική από γονείς - Παρατεταμένη εφηβεία

36 ΓΥΝΑΙΚΑ : ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ Αλλαγή στο σχήμα του σώματος. Τριχοφυΐα στην ηβική σύμφυση. Ανάπτυξη του στήθους. έναρξη περιόδου.

37 ΑΝΔΡΑΣ: ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΒΕΙΑ Αλλαγή στο σχήμα του σώματος. Τριχοφυΐα στην ηβική σύμφυση και το σώμα. Γένια. Ανάπτυξη των όρχεων και του πέους. Οι πρώτες εκσπερματίσεις.

38 Γ ΕΝΝΗΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΓΥΝΑΙΚΑΣ

39 Το γεννητικό σύστημα της γυναίκας είναι ένας πολύπλοκος βιολογικός μηχανισμός που εξασφαλίζει την διαιώνιση του είδους. o Ανατομικά το γυναικείο γεννητικό σύστημα αποτελείται από τα ΕΣΩ και ΕΞΩ γεννητικά όργανα και για να λειτουργήσει, απαιτείται η παραγωγή και ο συνδυασμός πολλών ορμονών που ρυθμίζουν τη λειτουργία του.

40 ΓΕΝΝΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΑΝΔΡΑ

41 Τα ανδρικά γεννητικά όργανα αποτελούνται από τα εξωτερικά και τα εσωτερικά όργανα. Προορισμός του γεννητικού συστήματος του άνδρα είναι η αναπαραγωγή, η διαιώνιση του ανθρώπινου είδους. Για το σκοπό αυτό, η κύρια λειτουργία του είναι η παραγωγή σπερματοζωαρίων. Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των γεννητικών οργάνων και στα χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν το ανδρικό φύλο παίζει η ορμόνη, τεστοστερόνη.

42 ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΑ ΜΕΤΑΔΙΔΟΜΕΜΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ (ΣΜΝ) ΟΡΙΣΜΟΣ Σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα ή σεξουαλικώς μεταδιδόμενες ασθένειες ή αφροδίσια νοσήματα ονομάζονται ασθένειες ή μολύνσεις οι οποίες μεταδίδονται από άνθρωπο σε άνθρωπο κυρίως μέσω σεξουαλικών σχέσεων. Οι ασθένειες αυτές μπορεί να οφείλονται σε βακτήρια, σε ιούς, σε παράσιτα ή σε πρωτόζωα. Άλλοι τρόποι μετάδοσης που ισχύουν σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι μέσω του αίματος, από τη μητέρα στο μωρό και μέσω στενής σωματικής επαφής.

43 1. Βλεννόρροια: οφείλεται στο γονόκοκκο ή ναϊσέρια της γονόρροιας. Προσβάλλει τους βλεννογόνους των ανδρών και των γυναικών και τους ορογόνους θυλάκους. Η βλεννόρροια είναι συχνή αφροδίσια πάθηση. Το πιο συνηθισμένο μέρος όπου εντοπίζεται στον άνδρα είναι η ουρήθρα όπου και προκαλεί την οξεία ή χρόνια ουρηθρίτιδα. Στη γυναίκα κολλάει στην ουρήθρα ή τον τράχηλο της μήτρας και προκαλεί ουρηθρίτιδα και μητρίτιδα. Η θεραπεία είναι απλή και οριστική.

44 2.Έρπης γεννητικών οργάνων : Είναι μια συχνή πάθηση που οφείλεται στον ιό του έρπητα (herpes simplex virus, HSV), ο οποίος απαντάται σε δύο τύπους. Ο τύπος 1 του ίδιου ιού είναι πολύ συχνότερος και προσβάλλει τα χείλη, το πρόσωπο ή τα μάτια. Ο τύπος 2 προσβάλλει τα γεννητικά όργανα.

45 Θεραπεία Η θεραπεία του έρπητα γίνεται με ειδικά φάρμακα, τα ιοστατικά (τα αντιβιοτικά δεν κάνουν απολύτως τίποτε). Δεδομένου ότι ο ιός δεν είναι δυνατόν να εκριζωθεί, αλλά παραμένει στον οργανισμό δια βίου, στόχος της θεραπείας είναι :  να ελαττώσει τη διάρκεια του εκάστοτε επεισοδίου, να επιταχύνει την επούλωση και εμμέσως να μικρύνει τη μολυσματική περίοδο,  να ελαττώσει τον αριθμό των αναζωπυρώσεων ή να τις σταματήσει εντελώς.

46 3. Κονδυλώματα, HPV Αποτελούν μια μεγάλη ομάδα ιών με διάφορη κλινική εικόνα και σημασία και ο αριθμός τους υπολογίζεται γύρω στους 80. Οφείλονται στον ιό των ανθρωπίνων θηλωμάτων (HPV )και προσβάλλουν κυρίως τον τράχηλο της μήτρας, τον κόλπο και το αιδοίο. Έχουν συνδεθεί με τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας Τα παιδιά μπορεί να επιμολυνθούν από τον ιό κατά τον τοκετό.

47 Θεραπεία Η εξέταση για την πρόληψη αλλά και την ανακάλυψη της προσβολής του τραχήλου της μήτρας από τον ιό HPV είναι το Τεστ- Παπανικολάου. Θεραπευτικά εφαρμόζονται τα λέιζερ στην χειρουργική του τραχήλου της μήτρας και η χρήση της διαθερμίας στην εξάχνωση του παθολογικού ιστού. Σταθμός για τη πρόληψη της λοίμωξης αποτελεί το τετραδύναμο εμβόλιο που θα προφυλάσσει από τους ιούς HPV 6,11,16,18. Χορηγείται σε 3 δόσεις στις ηλικίες 9-14, χωρίς φυσικά να αποκλείονται μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.

48 4.Χλαμύδια: Τα χλαμύδια είναι θεραπεύσιμο νόσημα και προκαλείται από τα βακτήρια Chlamydia trachomatis.Τα συμπτώματα εμφανίζονται ημέρες από την στιγμή της μόλυνσης. Μεταδίδονται μέσω κολπικής, στοματικής ή πρωκτικής συνουσίας. Καθώς η λοίμωξη είναι συχνά ασυμπτωματική, είναι πιθανόν να έχουμε μολυνθεί και να μην το γνωρίζουμε. Νεότερες μελέτες αναφέρουν, πως κάποιος τύπος χλαμυδίων (τύπος G ) αυξάνει έως και επτά φορές περισσότερο τον κίνδυνο για καρκίνο του τραχήλου της μήτρας.

49 5.Σύφιλη: Η ασθένεια μεταδίδεται με τη σεξουαλική επαφή, από δερματικά έλκη που υπάρχουν στα γεννητικά όργανα, τον κόλπο, το αιδοίο, τον τράχηλο, το στόμα και όλη την περιοχή των γεννητικών οργάνων, όπου έχει εισχωρήσει το βακτηρίδιο. Τα έλκη αυτά είναι σκληρά, κόκκινα στην άκρη και δεν πονούν. Η σύφιλη εξελίσσεται σε τρία στάδια και στα δύο πρώτα η μετάδοσή της είναι εξαιρετικά εύκολη. Η σύφιλη προσβάλλει την επιδερμίδα, τους ιστούς, τα όργανα του σώματος, τον εγκέφαλο και τα νεύρα, προκαλώντας παράλυση, τρέλα και θάνατο. Στη διάρκεια της ανάπτυξής της μιμείται τα συμπτώματα άλλων ασθενειών. Προκαλεί πρήξιμο στις αρθρώσεις, πόνους στη σπονδυλική στήλη, δυσμορφίες και καρδιοπάθεια. Ωστόσο, το βακτηρίδιο της σύφιλης εξοντώνεται πολύ εύκολα με πενικιλίνη.

50 6. A.I.D.S,Σύνδρομο επίκτητης ανοσολογικής ανεπάρκειας : είναι η ασθένεια που προκαλείται από τον ιό HIV. Ο ιός προσβάλλει τα Τ4- λεμφοκύτταρα, ένα τύπο λευκών αιμοσφαιρίων. Η μόλυνση από τον ιό του AIDS γίνεται μέσω της σεξουαλικής επαφής με φορείς ή ασθενείς ή και από μολυσμένες σύριγγες. Παρόλο που η νόσος δεν μπορεί να θεραπευτεί ακόμα, τα φάρμακα που χορηγούνται έχουν βελτιώσει την ποιότητα ζωής φορέων αλλά και των ασθενών. Η αποφυγή πολλαπλών σχέσεων και η χρήση του προφυλακτικού, αποτελούν τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους προστασίας από τον θανατηφόρο ιό.

51 Μετάδοση: Ο ιός HIV μεταδίδεται με τρεις βασικούς τρόπους: (α) Μέσω του αίματος και των παραγώγων του, για παράδειγμα από μεταγγίσεις με αίμα μολυσμένο, από κοινή χρήση βελονών και συριγγών για λήψη ναρκωτικών, από μη αποστειρωμένα όργανα βελονισμού, τατουάζ, κλπ. (β), μέσω του σπέρματος και των κολπικών υγρών και, (γ) Κάθετα, δηλαδή από τη μητέρα στο έμβρυο κατά την εγκυμοσύνη και από τη μητέρα στο νεογνό κατά τη γέννα και το θηλασμό. Δεν μεταδίδεται με την απλή κοινωνική επαφή ούτε από τις τουαλέτες, ούτε από τα έντομα.

52 Περίοδος Επώασης : Τα συμπτώματα μπορεί να κάνουν μέχρι και χρόνια να εμφανιστούν. Πολλά άτομα που μολύνονται από τον ιό HIV παραμένουν ασυμπτωματικά για χρόνια. Υπάρχουν ωστόσο και άτομα που λίγες βδομάδες μετά από την προσβολή τους με τον ιό, θα εκδηλώσουν συμπτώματα παρόμοια με αυτά της γρίπης, όπως πυρετό, πονόλαιμο, διόγκωση των λεμφαδένων, κούραση. Τα συμπτώματα αυτά υποχωρούν από μόνα τους.

53 Θεραπεία Μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί φάρμακο που να σκοτώνει τον ιό και να απαλλάσσει τον οργανισμό από την καταστροφική παρουσία του. Υπάρχει η λεγόμενη «τριπλή» θεραπεία, δηλαδή ένας συνδυασμός φαρμάκων που εμποδίζουν τις διάφορες λειτουργίες του ιού. Ως αποτέλεσμα βοηθούν στην καταστολή των συμπτωμάτων και την καθυστέρηση της εξέλιξης της νόσου. Μέχρι τώρα δεν έχει ανακαλυφθεί ούτε προληπτικό εμβόλιο αλλά οι έρευνες και οι δοκιμές συνεχίζονται.

54 7.Ηπατίτιδα Β: είναι φλεγμονή του ήπατος μπορεί να προκληθεί από διάφορους ιούς καθώς και από άλλους παράγοντες. Ένας από τους ιούς είναι ο H.Β.V., δηλαδή ο ιός της Ηπατίτιδας Β, που μπορεί να μεταδοθεί και μέσω της σεξουαλικής επαφής και γι αυτό η Ηπατίτιδα Β κατατάσσεται ανάμεσα στα Σ.Μ.Ν.

55 Μετάδοση: Ο ιός αυτός μεταδίδεται εύκολα με το αίμα και τα υγρά του σώματος. Επίσης, μια φορέας του ιού μπορεί να τον μεταδώσει στο έμβρυο κατά τη διάρκεια του τοκετού και του θηλασμού. Επιπλοκές: Περίπου 5% των ατόμων που έχουν μολυνθεί με τον ιό της Ηπατίτιδας Β παραμένουν χρόνιοι φορείς. Στους χρόνιους φορείς η λοίμωξη με τον HBV μπορεί στο μέλλον να εξελιχθεί σε κίρρωση το ήπατος ή σε καρκίνο του ήπατος. Θεραπεία για την Ηπατίτιδα Β δεν υπάρχει. Πρόληψη: Για την ηπατίτιδα Β υπάρχει εμβόλιο. Περίοδος Επώασης: 1,5 – 6 μήνες.

56 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΣΜΝ Πολλά σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα * Προκαλούν στειρότητα * Προκαλούν αποβολές * Οδηγούν σε σοβαρές ασθένειες και τον θάνατο * Διαρκούν ισόβια * Δημιουργούν ένταση στη σχέση

57 Πρόληψη Δεν υπάρχει ασφαλές σεξ αλλά ασφαλέστερο σεξ Η πρόληψη καθορίζεται από:  Τον αριθμό των σεξουαλικών συντρόφων  Τις σεξουαλικές πρακτικές  Τις γενικές πρακτικές υγιεινής  Τη συστηματική χρήση προφυλακτικού

58 ΑΝΤΙΣΥΛΛΗΨΗ Αντισύλληψη είναι η χρήση μίας η περισσοτέρων πρακτικών, συσκευών ή φαρμάκων με σκοπό την πρόληψη ή τη μείωση της πιθανότητας εγκυμοσύνης. Οι μισές περίπου γεννήσεις είναι απρογραμμάτιστες. Όλες οι γυναίκες μπορούν να μείνουν έγκυες από την εφηβική ηλικία μέχρι περίπου την ηλικία των πενήντα. Η αντισύλληψη μπορεί να βοηθήσει ώστε να προγραμματίσεις την εγκυμοσύνη την κατάλληλη περίοδο για εσένα. Μερικές μέθοδοι αντισύλληψης προστατεύουν από σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα και άλλες προκαλούν οφέλη για την υγεία της γυναίκας.

59 ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΣΥΛΛΗΨΗΣ 1.Αντισυλληπτικό χάπι 2.Χάπι με προγεστερόνη 4.Ενδομήτριο σπείραμα ( σπιράλ) 5.Υποδόρια εμφυτεύματα 6.Μέθοδος θερμομέτρησης 7.Σπερματοκτόνες αλοιφές 8.Προφυλακτικό 9.Διακοπή συνουσίας 10. Το χάπι της επόμενης μέρας 11. Γυναικεία στείρωση 12. Ανδρική στείρωση

60 ΟΙ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΜΑΣ Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία εμπλούτισε τις γνώσεις μας σε θέματα που αφορούν την προσωπική μας ζωή, Αρχικά, αναλύσαμε θέματα, τα οποία μας βοήθησαν να γνωρίσουμε το τύπο συμπεριφοράς μας και το αν έχουμε υψηλή ή χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η επίσκεψη μας στο ΚΕΠΕΨΟ, όπου η ψυχολόγος κα Ρομάνα Σπερώνη μας βοήθησε να ξεδιαλύνουμε τη διαφορά ανάμεσα στην αληθινή αγάπη και τον απλό ενθουσιασμό και να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι να παίρνουμε μόνοι μας αποφάσεις για τη ζωή μας χωρίς να επηρεαζόμαστε και να παρασυρόμαστε από άλλα άτομα.

61 Στη συνέχεια μάθαμε πολύτιμα πράγματα για το σώμα μας, την υγεία μας,και το σπουδαιότερο, για την ίδια τη ζωή μας. και όλα αυτά χωρίς διάβασμα και αποστήθιση, αλλά με έρευνα στο διαδίκτυο, διάλογο, ενημέρωση από ειδήμονες, συμπλήρωση φύλλων δραστηριότητας.

62 Δ ΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ ΔΙΚΕΣ ΜΑΣ ! Mέσα από την έρευνά μας για τις διαπροσωπικές σχέσεις εμπνευστήκαμε και δημιουργήσαμε. Η μαθήτρια του Α4 Ποντικάκη Αγγελική σκιτσάρισε για θέματα που αφορούν τους εφήβους.

63

64

65

66

67 Ακόμα δημιουργήσαμε ένα τραγούδι σε σχέση με τις διαπροσωπικές σχέσεις. Στίχοι : Αθανασία Κατσά Μουσική : Αθανασία Κατσά, Κυριάκος Κατσαράκης Κιθάρα : Κυριάκος Κατσαράκης Ντραμς : Καποπούλου Μαρίνα(φιλική συμμετοχή)

68 Η ΕΦΗΒΕΙΑ Πνιγμένοι μέσα στα βιβλία, στη φασαρία,στη τιμωρία, όλοι είμαστε σε αφασία, μα εμείς θα δεις, θα μείνουμε στην ιστορία. Τους έρωτες να κυνηγάμε μα τις φιλίες να μη κρατάμε καθένας μας ξεχωριστός, μα όλοι ίδιοι κι όλοι αλλιώς

69 Σ’ αυτή τη φάση που περνάμε, μπορεί με νεύρα να ξεσπάμε, όμως δεν έχει σημασία, έτσι είναι απλά η εφηβεία. Μικρέ μου φτερωτέ θεέ τη πόρτα μη μου κλείσεις κι αν κάποτε παρασυρθώ, να μη με τιμωρήσεις. Μυαλό δεν είχα να σκεφτώ αν φταίει η ηλικία, τα λάθη μου όλα προσπερνώ, είμαι στην εφηβεία.

70


Κατέβασμα ppt "Ε ΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Δ ΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚEΣ - Δ ΙΑΦΥΛΙΚEΣ ΣΧEΣΕΙΣ ΚΑΙ Ε ΦΗΒΕIΑ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google