Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Υπεύθυνοι καθηγητές: Καρακούσης Δημήτρης Γκιαούρη Μαρία Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας 2007 - ΄08.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Υπεύθυνοι καθηγητές: Καρακούσης Δημήτρης Γκιαούρη Μαρία Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας 2007 - ΄08."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Υπεύθυνοι καθηγητές: Καρακούσης Δημήτρης Γκιαούρη Μαρία Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας ΄08

2  Το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ρατσισμός Φοβία Ξενοφοβία Επιθετικότητα" πραγματοποιήθηκε το σχ. έτος 2007-΄08 από τους καθηγητές Καρακούση Δημήτρη και Γκιαούρη Μαρία σε συνεργασία με τα τμήματα Α3 και ΒΟ της πρώτης και δευτέρας τάξης του 2ου Επαγγελματικού Λυκείου Λαμίας. Α/ΑΕΠΩΝΥΜΟ:ΟΝΟΜΑ: 1ΜΟΣΧΟΥΜΑΡΙΑ 2ΜΠΕΣΣΑΧΡΙΣΤΙΝΑ 3ΜΠΡΕΚΗΣΓΙΩΡΓΟΣ 4ΠΑΝΟΥΡΓΙΑΣΓΙΑΝΝΗΣ 5ΒΕΤΤΑΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ 6ΚΟΝΤΟΚΩΣΤΑΒΑΣΙΛΙΚΗ 7ΚΟΥΚΟΥΓΙΑΝΝΗΣΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ 8ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣΓΕΩΡΓΙΟΣ 9ΜΠΑΡΤΩΚΑΒΑΣΙΛΙΚΗ 10ΝΑΚΑΚΗΒΑΣΙΛΙΚΗ 11ΡΟΥΦΟΓΑΛΑΣΑΝΔΡΕΑΣ 12ΣΤΡΑΤΟΜΠΕΡΔΑΣΧΑΡΙΕΛ 13ΤΑΡΤΑΡΙΕΛΒΙΝΑ 14ΤΣΙΑΧΡΗΒΑΣΙΛΙΚΗ

3 Οι στόχοι του προγράμματος είναι να μπορέσουν τα παιδιά:  να σκέφτονται κριτικά  να μην παρασύρονται  να κάνουν επιλογές με ηθικά κριτήρια  να συνεργάζονται κάτω από πνεύμα ομαδικότητας  να μάθουν να ερευνούν ώστε να αποκομίζουν στοιχεία

4 ΕΝΟΤΗΤΕΣ Ενότητα 1η Τι είναι ο Ρατσισμός; Ενότητα 2η Ρατσισμός & Μ.Μ.Ε.

5 Τα ? Ενότητα 1η

6 Μια ενδιαφέρουσα άποψη για το Ρατσισμό: ΜΑΥΡΟΣ ΛΕΕΙ ΣΕ ΛΕΥΚΟ: ΓΙΑ ΔΕΣ ΠΩΣ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΑΓΑΠΗΤΕ ΜΟΥ «ΛΕΥΚΕ ΑΝΘΡΩΠΕ» ΕΓΩ ΟΤΑΝ ΓΕΝΝΙΕΜΑΙ ΕΙΜΑΙ ΜΑΥΡΟΣ ΕΣΥ ΠΑΛΙ, ΟΤΑΝ ΓΕΝΝΙΕΣΑΙ ΕΙΣΑΙ ΡΟΖ ΟΤΑΝ ΜΕΓΑΛΩΝΩ ΕΙΜΑΙ ΜΑΥΡΟΣ ΟΤΑΝ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙΣ ΕΙΣΑΙ ΛΕΥΚΟΣ ΟΤΑΝ ΚΑΝΩ ΗΛΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΙΜΑΙ ΜΑΥΡΟΣ ΟΤΑΝ ΚΑΘΕΣΑΙ ΕΣΥ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ ΓΙΝΕΣΑΙ ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΟΤΑΝ ΚΡΥΩΝΩ ΕΙΜΑΙ ΜΑΥΡΟΣ ΟΤΑΝ ΚΡΥΩΝΕΙΣ ΓΙΝΕΣΑΙ ΜΠΛΕ ΟΤΑΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΕΙΜΑΙ ΜΑΥΡΟΣ ΟΤΑΝ ΦΟΒΑΣΑΙ ΓΙΝΕΣΑΙ ΚΙΤΡΙΝΟΣ ΟΤΑΝ ΑΡΡΩΣΤΑΙΝΩ ΕΙΜΑΙ ΜΑΥΡΟΣ ΟΤΑΝ ΑΡΡΩΣΤΑΙΝΕΙΣ ΓΙΝΕΣΑΙ ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΑΚΟΜΗ ΚΙ ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΙΝΩ ΠΑΛΙ ΜΑΥΡΟΣ ΕΙΜΑΙ ΚΑΙ ΟΤΑΝ ΠΕΘΑΝΕΙΣ ΓΙΝΕΣΑΙ ΓΚΡΙΖΟΣ ΚΑΙ ΕΧΕΙΣ ΤΟ ΘΡΑΣΟΣ ΕΣΥ ΝΑ ΑΠΟΚΑΛΕΙΣ ΕΜΕΝΑ ΕΓΧΡΩΜΟ!!!

7 Παιχνίδι ΑΚΡΟΣΤΙΧΙΔΑΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ α 1η

8 Ρ-ετσινιά Α-νισότητα Τ-άξη Σ-τίγμα Ι- Σ- Μ-ίασμα Ο-μιρία Σ-τερεότυπα

9 Αγαθός, Αγαπητός, Αδελφοσύνη, Αλληλεγγύη, Άνθρωποι, Ανθρωπισμός, Αλληλεγγύη, Αλλοδαπός Αποκλεισμός, Αλαζονεία, Αλλόθρησκος, Αλκοολισμός, Ανεπανάληπτος, Ανακρίβειες Ανώτερες φυλές, Απαρτχάιντ, Αράπης, Αντισημιτισμός, Αιμοδιψής, Αμερικανάκι, Άπιστος Δραστηριότητα 2η

10 Ο ρατσισμός είναι μία θεωρία η οποία ταξινομεί ιδιαίτερα κληρονομικά και εξωτερικά μορφολογικά χαρακτηριστικά στις ανθρώπινες φυλές. Οι ρατσιστές πιστεύουν ότι η φυλή με συγκεκριμένα εξωτερικά ή ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά, έχει το δικαίωμα να θεωρεί εαυτόν ανώτερη από τις άλλες. Έτσι οι ρατσιστές απορρίπτουν την διαφορετικότητα. Επίσης, οι φυλετικοί ρατσιστές θεωρούν μία συγκεκριμένη ομοιογενή ομάδα ανθρώπων ως ανώτερη, π.χ. τους ¨λευκού¨ ανθρώπους θεωρούν ανώτερους από τους ¨μαύρους¨. Ο ρατσισμός θεωρείται παραβίαση του θεμελιώδους δικαιώματος του ανθρώπου στην ισότητα στους τομείς της εργασίας, της πολιτικής, της οικονομίας και άλλων παραγόντων της καθημερινότητας.

11 Τα ΓΕΝΝΙΟΜΑΣΤΕ ΡΑΤΣΙΣΤΕΣ ?

12 Είναι σίγουρο ότι κανείς δεν γεννιέται ρατσιστής. ΄Ένας ρατσιστής δεν γεννιέται, γίνεται, δηλαδή κάπως δημιουργείται, διαπαιδαγωγείται, διαπλάθεται. Όλα εξαρτώνται από αυτόν που εκπαιδεύει, είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι. Θα πρέπει συνεπώς να αναρωτηθούμε σοβαρά, μέσα από ποιες διαδικασίες και φορείς κοινωνικοποίησης διαμορφώνεται ένας αυταρχικός χαρακτήρας, όπως του ρατσιστή, με ιδεολογία και στάση ενάντια στην ίδια την ανθρώπινη ζωή

13 Eίδη ρατσισμού Φυλετικός ρατσισμός Κοινωνικός ρατσισμός Θρησκευτικός ρατσισμός Ρατσισμός ανάμεσα στα είδη σπησισμός Ο όρος σπησισμός προέρχεται από την αγγλική λέξη speciesism. Η έννοια του σπησισμού δηλώνει τη διάκριση μεταξύ δύο ειδών, η οποία μπορεί ενδεχομένως να αποφέρει την εκμετάλλευση του ενός είδους από το άλλο.

14 Aιτίες ρατσισμού Οι αντιτασσόμενοι στον ρατσισμό δίνουν τους ακόλουθους παράγοντες ως υπαίτιους για την προώθηση του. Δημιουργία προκαταλήψεων και στερεοτύπων από την οικογένεια Απουσία κριτικής σκέψης για διάφορα πράγματα, διαφόρων ατόμων χαμηλού μορφωτικού επιπέδου Η εύκολη επιρροή του ανθρώπου σε θέματα προπαγάνδας που έχουν ως κύριο θέμα τον ρατσισμό Η ανεργία ωθεί τους ανθρώπους στον ρατσισμό Έλλειψη παιδείας

15

16 Ενότητα 2η Ρατσισμός & TV - Διαφήμιση - Ανέκδοτα

17 Η τηλεόραση προβάλει θέματα που δημιουργούν σαφώς την αίσθηση ότι οι άνθρωποι που προέρχονται από κάποιες φυλές είναι «καλύτεροι» από κάποιους άλλους που ανήκουν σε κάποιες άλλες φυλές. Η τηλεόραση διδάσκει ότι κάποιοι άνθρωποι είναι περισσότερο σημαντικοί από άλλους ανθρώπους. Ο ρόλος των ΜΜΕ στην καλλιέργεια της ξενοφοβίας ήταν και είναι καθοριστικός. Κατά παράβαση κάθε δημοσιογραφικής δεοντολογίας, μοιράζουν ετικέτες, εδώ και χρόνια.

18 Ρατσιστική διαφήμιση

19

20 Ομάδες ανθρώπων που πλήττονται από ρατσιστικά ανέκδοτα: Πόντιοι Ξανθιές Έγχρωμοι Αλλοδαποί

21 Πάει η Ξανθιά στο περίπτερο να αγοράσει μία τσίχλα: - Πόσο έχει η τσίχλα; ρωτάει τον περιπτερά λεπτά κυρία μου, απαντά ο περιπτεράς. - Καλά, περιμένω... Ρατσιστικό ανέκδοτο

22 Οι μαθητές απάντησαν σε ερωτηματολόγιο και ακολούθησε συζήτηση. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές ερωτήσεις. Δραστηριότητα

23 Υπήρξες ποτέ έως τώρα συμμαθητής/τρια με αλλοδαπούς μαθητές; Ερώτηση 1η

24 Είχες ποτέ φιλικές σχέσεις με αλλοδαπούς συμμαθητές/τριες; Ερώτηση 2η

25 Κάθισες ποτέ στο ίδιο θρανίο με κάποιο αλλοδαπό/ή συμμαθητή/τρία; Ερώτηση 3η

26 Είχες ποτέ φιλικές οικογενειακές σχέσεις μα αλλοδαπούς; Ερώτηση 4η

27 Ημέρες εορτασμού Διεθνής ημέρα για την ελαχιστοποίηση όλων των μορφών των φυλετικών διακρίσεων 21 Μαρτίου Διεθνής ημέρα των προσφύγων 20 Ιουνίου Διεθνής ημέρα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων 10 Δεκεμβρίου Διεθνής ημέρα ενάντια στο φασισμό και Αντισιμιτισμό 9 Νοεμβρίου

28 Με την ολοκλήρωση του προγράμματος φάνηκε ότι τα παιδιά: 1.συμμετείχαν με μεγάλη προθυμία στις περισσότερες δραστηριότητες ατομικά ή ανά ζεύγη 2.ενισχύθηκε η άμυνα τους σε διάφορες ρατσιστικές αντιλήψεις 3.αναπτύχθηκε μεταξύ τους πνεύμα συνεργασίας μέσα σε κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας 4.μπορούν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα ως ένα βαθμό και ότι είναι έτοιμα να στηρίξουν, όσο μπορούν, άτομα που χρειάζονται βοήθεια.

29 Παρατηρήσεις  Το εκπαιδευτικό υλικό αποδείχθηκε πολύτιμο εργαλείο στα χέρια των καθηγητών.  Οι δραστηριότητες είναι πολλές σε κάθε διδακτική κάρτα δίνοντας μεγαλύτερη ελευθερία επιλογής των καταλληλότερων.  Οι φορείς με τους οποίους συνεργαστήκαμε (Γραφείο Αγωγής Υγείας) στήριξαν σημαντικά την προσπάθειά μας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων.  Τα παιδιά βρήκαν το πρόγραμμα εξαιρετικά ενδιαφέρον.

30 Kαταπολέμησε τον ΡΑΤΣΙΣΜΟ και εσύ.

31


Κατέβασμα ppt "Υπεύθυνοι καθηγητές: Καρακούσης Δημήτρης Γκιαούρη Μαρία Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας 2007 - ΄08."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google