Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ Νιάκα Ευγενία, Ειδική Παιδαγωγός Προϊσταμένη ΚΕ.Δ.Δ.Υ Κοζάνης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ Νιάκα Ευγενία, Ειδική Παιδαγωγός Προϊσταμένη ΚΕ.Δ.Δ.Υ Κοζάνης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ Νιάκα Ευγενία, Ειδική Παιδαγωγός Προϊσταμένη ΚΕ.Δ.Δ.Υ Κοζάνης

2 ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ Ε. Ε. Π. Επικοινωνία με το μαθητή Να είστε σαφείς και συγκεκριμένοι Να αποφεύγετε ασαφείς όρους όπως « αργότερα », « ίσως », « γιατί το έκανες ;» Μειώστε το ρυθμό της ομιλίας Σπάστε τη δραστηριότητα σε μικρότερα βήματα Δώστε από πριν σαφείς πληροφορίες για τυχόν αλλαγές

3 Επικοινωνία με το μαθητή Ελκύστε την προσοχή οπτικά, λεκτικά ή σωματικά Αποφύγετε τις ιδιωματικές φράσεις, τις λέξεις με διπλή έννοια ή το σαρκασμό. Χρησιμοποιήστε οδηγίες που συνοδεύονται από χειρονομίες και με φυσική καθοδήγηση αρχικά βοηθήστε το μαθητή να τις εκτελέσει ( π. χ. οδηγία : « κάτσε στην καρέκλα » που να συνοδεύεται από χειρονομία ). Αποφύγετε μεταφορικές φράσεις και νοήματα π. χ. βγήκα από τα ρούχα μου

4 Ενθάρρυνση της επικοινωνίας με το μαθητή Σταματάτε, ακούτε και περιμένετε Παρακολουθείστε και ακούστε τις προσπάθειες για ανταπόκριση Απαντήστε θετικά στις προσπάθειες Μορφοποιήστε σωστά τη δραστηριότητα χωρίς να διορθώνετε Ενθαρρύνετε την πρόσληψη και την επιλογή όταν είναι δυνατόν

5 Ενθάρρυνση της επικοινωνίας με το μαθητή Όταν το παιδί δεν επικοινωνεί αυθόρμητα, δεν τραβά την προσοχή κάποιου και δεν ζητά κάτι που χρειάζεται, μπορείτε να παρέχετε οπτικά συνθήματα για να το βοηθήσετε. Παράδειγμα Γράψτε έναν κανόνα : « Όταν δεν καταλαβαίνω τι πρέπει να κάνω, σηκώνω το χέρι μου και ζητώ βοήθεια » Γράψτε τη φράση που ταιριάζει με την περίσταση. « Μπορείτε να με βοηθήσετε, σας παρακαλώ ;»

6 Κοινωνική υποστήριξη Προστατεύστε το παιδί από την κακομεταχείριση και την κοροϊδία Εξηγείστε στο μαθητή τους κοινωνικούς κανόνες που ισχύουν. Αν ο μαθητής κατανοεί καλύτερα με οπτικά μέσα, χρησιμοποιείστε σύμβολα ή σκίτσα Παράδειγμα ένα απαγορευτικό Χ στο σκίτσο ενός μαθητή που τρώει μέσα στην τάξη κι ένα σκίτσο που δείχνει το μαθητή να τρώει έξω στην αυλή

7 Κοινωνική υποστήριξη Επιβραβεύετε τους συμμαθητές του όταν του συμπεριφέρονται με συμπάθεια Δημιουργείστε συνεργατικές καταστάσεις μάθησης όπου μπορεί να μοιραστεί τις επιδόσεις του Δημιουργείστε ένα « σύστημα συντρόφου » σε κάθε τάξη. Αναγνωρίστε έναν - δυο συμμαθητές του που είναι πιο δεκτικοί και ενθαρρύνετέ τους ώστε να τον πλησιάζουν και να τον υποστηρίζουν. Δώστε του την ευκαιρία να αναπτύξει συγκεκριμένες δεξιότητες μέσα από φυσικές δραστηριότητες με έναν συμμαθητή ή με μικρή ομάδα συμμαθητών.

8 Κοινωνική υποστήριξη Δομήστε δραστηριότητες όπου θα υπάρχουν προκαθορισμένες σχέσεις και τρόποι αλληλεπίδρασης Εστιάστε στην κοινωνική διαδικασία και στο αποτέλεσμα αυτής Δείξτε του πώς να συμπεριφέρεται σε κοινωνικούς υπαινιγμούς και να δώστε του μια λίστα απαντήσεων που θα μπορεί να τις χρησιμοποιεί σε διάφορες κοινωνικές καταστάσεις. Δείξτε του τι να πει και πώς να το πει. Όταν χωρίς πρόθεση είναι προσβλητικός, χωρίς ευαισθησία ή αδιάκριτος πρέπει να του εξηγηθεί γιατί η απάντηση ήταν ακατάλληλη και ποια απάντηση θα ήταν η σωστή.

9 Κοινωνική υποστήριξη Καθορίστε ποιος από το εκπαιδευτικό προσωπικό θα συνηγορεί για το μαθητή, θα επιλύει τα προβλήματα και θα τον διευκολύνει Εξατομικεύστε κοινωνικές ιστορίες δίνοντας συγκεκριμένες καταστάσεις και τονίζοντας την περιγραφή και τις προοπτικές Επικεντρώστε στην αλλαγή των μη αποδεκτών συμπεριφορών και αγνοείστε εκείνες που είναι απλά « περίεργες » Να είστε ήρεμοι και υπομονετικοί στη συνδιαλλαγή με το παιδί και να αντιμετωπίζεται τις καταστάσεις με χιούμορ.

10 Περιβάλλον και ρουτίνες Οργανώστε ένα προβλέψιμο και ασφαλές περιβάλλον Δημιουργήστε ένα εξατομικευμένο ημερήσιο πρόγραμμα που θα εμπεριέχει το είδος, τη μορφή και την ακολουθία των δραστηριοτήτων του μέσα στην ημέρα του. Προσφέρετε σταθερές καθημερινές ρουτίνες Αποφύγετε τις εκπλήξεις, τις αλλαγές στο πρόγραμμα, ή άλλες αλλαγές, άσχετα από το πόσο μικρές είναι και προετοιμάστε επιμελώς τις δραστηριότητες

11 Περιβάλλον και ρουτίνες Μιλάτε του σε καταστάσεις άγχους ή απομακρύνετε τον από αυτές Δώστε του προσωπικό χώρο για να χαλαρώνει Μειώστε τους διασπαστικούς παράγοντες, την αισθητηριακή υπερφόρτωση τη φασαρία, τα οπτικά ερεθίσματα, τις μυρωδιές Να καθησυχάσετε φόβους για το άγνωστο εκθέτοντας το παιδί σε νέες δραστηριότητες π. χ. σχολική γιορτή.

12 Παρουσίαση των υλικών Παρουσιάζετε οπτικά Δίνετε γραπτή εντολή ή πληροφορία, φωτογραφίες, εικόνες και γραπτή εντολή, μόνο εικόνες, μόνο αντικείμενα, ημερολόγια, χάρτες, διαγράμματα, μέσω του κομπιούτερ, μέσω του βίντεο. Χρησιμοποιείστε εγκατεστημένες ρουτίνες Διασπάστε την οδηγία σε μικρά εξελικτικά βήματα Δώστε ευκαιρίες για επανάληψη Δώστε την απαιτούμενη βοήθεια

13 Έλεγχος της συμπεριφοράς από το ίδιο το παιδί Διδάξτε τη χρήση του χρονομέτρου ή άλλων οπτικών βοηθημάτων Δώστε ενθάρρυνση που είναι προσωπική, άμεση, συγκεκριμένη. Μεταφράστε τους σκοπούς σε δεξιότητες που πρέπει να διδαχθούν Αποφύγετε την πίεση του να « είναι καλός » ή άλλες αφηρημένες προσδοκίες Αποφύγετε την τιμωρία που μειώνει την αυτοπεποίθηση, αυξάνει το άγχος και δεν είναι και κατανοητή, όπως λ. χ με το σταμάτημα μια ρουτίνας, του ελεύθερου χρόνου, της άσκησης - με το να το στείλετε στο σπίτι του – επιτιμώντας το ή φωνάζοντας του

14 Έλεγχος της συμπεριφοράς από το ίδιο το παιδί Αποφύγετε την τιμωρία για τη συμπεριφορά που είναι μέρος της διαταραχής : αποφεύγει τη βλεμματική επαφή μιλάει στον εαυτό του έχει αργό χρόνο απάντησης έχει έλλειψη « σεβασμού » για τους άλλους επαναλαμβάνει λέξεις ή φράσεις αναστατώνεται με πολύ κόσμο ή με τη φασαρία είναι αγχωμένο αναφέρεται διαρκώς σε ένα θέμα ή ενδιαφέρον αναστατώνεται από την αλλαγή

15 Οπτικά δομημένη εκπαίδευση Το ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα TEACCH χρησιμοποιείται ευρέως από τη δεκαετία του Βοηθά το παιδί να προετοιμαστεί για τις δραστηριότητες της ημέρας. Οι μεταβάσεις και οι αλλαγές γίνονται ευκολότερα. Οι προσδοκίες είναι σαφείς και το παιδί οργανώνεται πιο εύκολα. Το πρόγραμμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο σχολείο στο σπίτι και στις εξόδους.

16 Φύλλα Εργασίας Πρέπει να έχουν : Συγκεκριμένο διδακτικό στόχο Εμφανή πλαίσια για συμπλήρωση Ευδιάκριτη γραμματοσειρά Να περιέχουν πληροφορίες όπως : ΠΟΙΕΣ δραστηριότητες έχω να κάνω ΠΟΣΕΣ δραστηριότητες έχω να κάνω ΠΟΤΕ τελειώνω τις δραστηριότητες ΤΙ θα γίνει ΜΕΤΑ

17 Παράδειγμα Στόχος : Να γράφει και να διαβάζει το γράμμα τ με όλα τα φωνήεντα Εκφώνηση : 1. Γράψε τα γράμματα μαζί. τ α τα τ ο __ τ ι __ τ ε __ 2. Διάβασε τις συλλαβές που έγραψες

18 Παράδειγμα Στόχος : να διακρίνει τα γράμματα τ και π σε δισύλλαβες λέξεις Εκφώνηση : Διάβασε τις λέξεις τόπι τάπα παπί τότε ποτέ 2) ( Σε άλλη σελίδα Α 4) : Γράψε ότι δείχνει κάθε εικόνα 3) ( Σε άλλη σελίδα Α 4) Γράψε τις λέξεις που θα σου πω ____________________

19 Το πρόγραμμα του Γιώργου Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 8:20 Βάλε την εργασία σου στο γραφείο της δασκάλας 8: 30 Διάβασε φωναχτά το κείμενο στο βιβλίο της γλώσσας. 9:00 Συμπλήρωσε το φύλλο εργασίας που σου δίνει η δασκάλα σου 9:45 Διάλειμμα. Φάε το κολατσιό σου. 10:00 Μαθηματικά με την κυρία Μαρία στο Τμήμα Ένταξης Διάλειμμα. Τουαλέτα

20 Συνέχεια …. 11:00 Γυμναστική στην αυλή με τον κύριο Γιάννη. Αν βρέχει θα πάτε στο γυμναστήριο Διάλειμμα Βγες στην αυλή του σχολείου αν ο καιρός είναι καλός. 11:50 Μελέτη Περιβάλλοντος με την κυρία Άννα. 11:55 Δώσε τη φωτογραφία με την οικογένεια σου στην κυρία Άννα για να την κολλήσει στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης. 12:35 Διάλειμμα. Βγες στην αυλή του σχολείου αν ο καιρός είναι καλός 12:40 Μουσική με την κυρία Ελένη. 1:20 Τελείωσες για σήμερα. Θα πας στο σπίτι σου. Μετά την ολοκλήρωση κάθε δραστηριότητας ο μαθητής διαγράφει ή σημειώνει δεξιά ένα σύμβολο της αρεσκείας του ( * ν # ) ή γράφει ΝΑΙ

21 Το πρόγραμμα του Γιώργου μετά το σχολείο – Δευτέρα Άλλαξε ρούχα Πλύνε τα χέρια σου στο μπάνιο. Φάε το μεσημεριανό σου φαγητό Τάισε τα ψάρια Κάθισε μόνος σου στο δωμάτιό σου. Αν θέλεις ξάπλωσε στο κρεβάτι σου για να ξεκουραστείς 5:00 Δείξε στη μαμά σου τον κατάλογο των εργασιών σου για το σπίτι Εργασία για το σπίτι ακολούθησε τον κατάλογο Αφού τελειώσεις τις εργασίες σου μπορείς να ασχοληθείς με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή

22 Συνέχεια ….. 6:30 Πήγαινε στο γυμναστήριο με την αδερφή σου 8:00 Φάε το βραδινό σου 8:30 Κοίταξε το πρόγραμμά σου για την επόμενη μέρα Βάλε στην τσάντα τα βιβλία και τα τετράδια που θα χρειαστείς 9:00 Φόρεσε τις πυτζάμες σου. Πλύνε τα δόντια σου 9:30 Σβήσε το φως Καληνύχτα – Φιλάκια

23 Γιατί χρησιμοποιείται το πρόγραμμα ; Αξιοποιεί τις οπτικές δυνατότητες Προωθεί την ανεξαρτησία Κατανέμει το χρόνο για τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα Εκπαιδεύει στην ευελιξία Δομεί τις αναγκαίες μαθησιακές δεξιότητες Βοηθά ένα διεκδικητικό παιδί να δεχτεί πιο εύκολα οδηγίες από τους άλλους

24 Το ημερήσιο πρόγραμμα περιλαμβάνει : το είδος και τη μορφή των δραστηριοτήτων το χώρο όπου θα πραγματοποιηθεί η δραστηριότητα ( π. χ. τάξη, γυμναστήριο..) τον εκπαιδευτικό με τον οποίο θα πραγματοποιηθεί η δραστηριότητα το διδακτικό υλικό που θα χρησιμοποιεί ο μαθητής για την κάθε δραστηριότητα. την ακολουθία των δραστηριοτήτων του μέσα στην ημέρα του.

25 προσοχή Το πρόγραμμα θα πρέπει να βρίσκεται πάντα στην ίδια θέση π. χ. πάνω στο θρανίο ή σε ένα σημειωματάριο μέσα στην τσάντα του Ο μαθητής θα πρέπει να διδαχθεί να « χρησιμοποιεί » το πρόγραμμά του.

26 Αισθητηριακές εμπειρίες Προτεινόμενη δραστηριότητα Βάζω σε κύκλο ή υπογραμμίζω τους θορύβους που με ενοχλούν και προέρχονται από : Την ηλεκτρική σκούπα Το τηλέφωνο που χτυπά Τις κόρνες των αυτοκινήτων Τις σειρήνες Τα μηχανάκια που βάζουν μπρος Τους ανθρώπους που μιλούν όλοι μαζί

27 Αισθητηριακές εμπειρίες Προτεινόμενη δραστηριότητα Θα διαγράψω με μια γραμμή ότι δεν μου αρέσει ετικέτες ρούχων φερμουάρ καπέλα σκουφιά κασκόλ συνθετικό νάιλον το μπάνιο το ντους το κολύμπι το χτένισμα το κούρεμα όταν με αγκαλιάζουν

28 Προτεινόμενη δραστηριότητα : Βάζω σε κύκλο ή υπογραμμίζω ότι είναι αλήθεια για μένα Μου αρέσει να γράφω στο τετράδιο Μου αρέσει να γράφω στον υπολογιστή Μου αρέσει να διαβάζω δυνατά ενώ οι άλλοι με ακούνε Θα ήθελα να γράψω για τους γονείς μου Θα ήθελα να γράψω για την αδερφή μου Θα ήθελα να γράψω για ………

29 Άνθρωποι γνωστοί και άγνωστοι …… Οι άνθρωποι στην οικογένειά μου : Τα περισσότερα παιδιά ζουν με τους δυο γονείς τους Γράφω τα ονόματά τους : Το όνομα της μαμάς μου είναι ____________________ Το όνομα του μπαμπά μου είναι ________________ Μερικά παιδιά έχουν αδερφούς ή αδερφές. Γράφω το όνομα της αδερφής μου Το όνομα της αδερφής μου είναι ________ Στην οικογένεια ανήκουν οι παππούδες οι θείοι, οι θείες και τα ξαδέρφια. Γράφω τα ονόματά τους. __________________ ___________________ κτλ

30 Συνέχεια ….. Βάζω σε κύκλο ότι είναι αλήθεια για μένα ◦ Έχω μια οικογένεια και ζούμε όλοι στο ίδιο σπίτι ◦ Έχω ένα αδερφό ◦ ‘ Έχω μια αδερφή ◦ Η γιαγιά μου η … ζει στο δικό της σπίτι στο χωρίο κτλ

31 Τι είναι φίλος Θα βάλω σε κύκλο ή θα υπογραμμίσω ότι είναι αλήθεια για μένα Δεν έχω φίλους Θα ήθελα να έχω φίλους Δε θέλω φίλους Έχω ένα φίλο. Το όνομά του είναι __________________ Έχω πολλούς φίλους. Τα ονόματά τους είναι ______________ Αυτά είναι τα πράγματα που μου αρέσει να κάνω με ένα φίλο. ◦ ______________________

32 Συνέχεια …. Μου αρέσει : Να παίζω με ένα φίλο τη φορά Να παίζω με πολλούς φίλους Να παίζω μόνος Να παίζω μερικές φορές μόνος και μερικές φορές με φίλους Να παίζω με αγόρια Να παίζω με κορίτσια Να παίζω με την αδερφή μου Να παίζω με _________ ( όνομα ) Να παίζω στην παιδική χαρά, κούνιες, μονόζυγο _____________________________ Να κάνω ποδήλατο Να τρέχω ___________________________________

33 Συνέχεια …. Θέλω να έρθει ένας φίλος στο σπίτι. Μπορώ να ετοιμαστώ ακολουθώντας έναν κατάλογο. Θα καλέσω ένα φίλο στο σπίτι για δυο ώρες. Οι γονείς μου θα κάνουν ένα πρόγραμμα που θα ακολουθήσουμε ο φίλος μου κι εγώ ( επιτραπέζιο παιχνίδι, ηλεκτρονικό παιχνίδι, κολατσιό, παιδική βιντεοταινία, κτλ ) Αν μαλώσουμε θα πω συγνώμη Μετά θα πω « ας παίξουμε ξανά μαζί ». Θα φτιάξουμε έναν κατάλογο με πράγματα που αρέσουν και στους δύο

34 ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ Καθιερώστε : Συχνές συναντήσεις Τετράδιο επικοινωνίας του εκπαιδευτικού με τους γονείς που θα συνδέει το σπίτι και το σχολείο σε καθημερινή βάση καθώς αμφίδρομα μεταφέρονται πληροφορίες. Τηλεφωνική επαφή του εκπαιδευτικού με τους γονείς Παράδοση του εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος ( σε αντίγραφο ) στους γονείς, έτσι ώστε να προετοιμάζουν κατάλληλα το μαθητή Αποστολή εργασιών του μαθητή στους γονείς του

35 να θυμάστε πάντα…. Όταν ένα παιδί με αυτισμό δεν μπορεί ή δεν κάνει κάτι, συνήθως υπάρχει κάτι στη δραστηριότητα που το μπερδεύει ή δεν έχει νόημα για αυτό ακόμη κι αν προηγουμένως το έκανε με επιτυχία

36 να θυμάστε επίσης…… ότι δε θέλει να είναι κακό παιδί, απλά αντιλαμβάνεται διαφορετικά τον κόσμο μέσα από τις αισθήσεις του

37 Ευχαριστώ για την προσοχή σας!!!


Κατέβασμα ppt "ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ Νιάκα Ευγενία, Ειδική Παιδαγωγός Προϊσταμένη ΚΕ.Δ.Δ.Υ Κοζάνης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google