Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καραχάλιου Σπυριδούλα Συνεργαζόμενοι: Αναστασοπούλου Παρασκευή Τάξη: 3 ο Νηπιαγωγείο Παραλίας Πατρών,ολοήμερο τμήμα Πολιτιστικό.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καραχάλιου Σπυριδούλα Συνεργαζόμενοι: Αναστασοπούλου Παρασκευή Τάξη: 3 ο Νηπιαγωγείο Παραλίας Πατρών,ολοήμερο τμήμα Πολιτιστικό."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καραχάλιου Σπυριδούλα Συνεργαζόμενοι: Αναστασοπούλου Παρασκευή Τάξη: 3 ο Νηπιαγωγείο Παραλίας Πατρών,ολοήμερο τμήμα Πολιτιστικό Πρόγραμμα ΤΑ ΔΩΡΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ Σχ. έτος

2 Το πρότυπο που ακολουθεί είναι ενδεικτικό για το πώς δομείται ένα παραδοτέο. Θα πρέπει να καταγράφει μια μεθοδολογία, μια διαδικασία μάθησης και ένα παραγόμενο έργο. Κατ ’ επέκταση αν ο εκπαιδευτικός κρίνει ότι αυτό μπορεί να το κάνει και διαφορετικά με επιτυχία θα είναι δεκτό. Εικόνα για εναλλακτικά παραδοτέα μπορείτε να πάρετε από το πεδίο « Καλές πρακτικές » του Ιστότοπου του Τμήματος. Στη διαδικασία δημιουργίας του παραδοτέου μπορείτε να εμπλέξετε και τους μαθητές. Κάθε τάξη θα πρέπει να δώσει το δικό της παραδοτέο. Ως προς το φωτογραφικό υλικό παρακαλώ να μην επικεντρώνει σε πρόσωπα μαθητών παρά στις δράσεις. Οι φωτογραφίες να είναι μακρινές και ομαδικές ειδάλλως επεξεργασμένες (στις « Καλές Πρακτικές » θα δείτε παραδείγματα). Αν επιθυμείτε επώνυμη ανάρτηση του παραδοτέου σας στην ψηφιακή τράπεζα του τμήματος, παρακαλώ στείλτε με φαξ υπογεγραμμένη τη δήλωση που επισυνάπτεται στην εγκύκλιο.

3 Το ολοήμερο τμήμα του 3 ου Νηπιαγωγείου Παραλίας απαρτίζεται από 18 παιδιά συνολικά. Τα 8 από αυτά είναι αγόρια και τα υπόλοιπα 8 είναι κορίτσια. Τα παιδιά δουλεύουν σε 4 ομάδες καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2013 και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του Οι νηπιαγωγοί συνεργάστηκαν μέσω του προγράμματος με το 1 ο Νηπιαγωγείο Βραχνεΐκων, το 2 ο Δημοτικό σχολείο Παραλίας καθώς και με τις Δ και ΣΤ τάξεις αντίστοιχα του 3 ου Δημοτικού σχολείου Παραλίας.

4

5 Η αφορμή για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν η ενασχόληση των εκπαιδευτικών και κατά συνέπεια των μαθητών με το παραδοσιακό παραμύθι τα 4 τελευταία χρόνια. Την προηγούμενη χρονιά, οι εκπαιδευτικοί είχαν συμμετάσχει, επίσης, σε σεμινάριο αφήγησης και γραφής παραμυθιών σε θεωρητικό επίπεδο περισσότερο. Την φετινή χρονιά συμμετείχαν στο πρακτικό μέρος του σεμιναρίου, όπου μαζί με τα παιδιά θα δούλευαν με συγκεκριμένα ελληνικά παραμύθια, κάνοντας μία προσέγγιση και επεξεργασία σε επιμέρους θέματα που μας ενδιέφεραν σε σχέση με τα παιδιά όπως οι οικογενειακές σχέσεις μέσα στα παραμύθια, τα συναισθήματα- αξίες, οι κοινωνικές δομές, η μυθολογία.

6 ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ - Να εισάγουμε τους μαθητές μας στην προφορική παράδοση του τόπου μας και να εντάξουμε το παραμύθι στην εκπαιδευτική πράξη, ως γνωστικό εργαλείο. Ειδικοί στόχοι -Τα παιδιά να γνωρίσουν την εξέλιξη της ελλ. προφορικής παράδοσης και του παραμυθιού μέσα στο χρόνο. -Τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με το παραδοσιακό παραμύθι και τον περιπετειακό μύθο. -Τα παιδιά να γνωρίσουν τους κανόνες του παραμυθιού. -Τα παιδιά να μυηθούν στην αφήγηση και παραγωγή του προφορικού λόγου. -Τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τον ποιητικό λόγο. -Τα παιδιά να ασκηθούν στην παραγωγή γραπτού λόγου.

7 Δεξιότητες -Τα παιδιά να διακρίνουν τα ελληνικά παραδοσιακά παραμύθια. -Τα παιδιά να αφηγούνται παραμύθια που άκουσαν ή δικά τους. -Τα παιδιά να ενισχύσουν τα εκφραστικά τους μέσα. -Τα παιδιά να γράψουν παραμύθια και περιπετειακούς μύθους. -Να ενισχυθεί η συνεργασία ανάμεσα στους μαθητές. Στάσεις -Τα παιδιά να αναγνωρίσουν την αξία της προφορικής παράδοσης. -Τα παιδιά να αγαπήσουν το παραμύθι. - Τα παιδιά να επιλέγουν το παραμύθι ως μέσο ψυχαγωγίας και μάθησης.

8 Αν και πολλά από τα φετινά παιδιά είχαν έρθει σε επαφή με το παραδοσιακό παραμύθι την χρονιά που πέρασε, ξεκινήσαμε το πρόγραμμα με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να εντάξουμε και τα νέα παιδιά ομαλά στην γνωριμία με το παραδοσιακό παραμύθι. Αρχικά τα παιδιά άκουσαν από τις νηπιαγωγούς παραδοσιακά παραμύθια και ψηφιακές αφηγήσεις παραδοσιακών παραμυθιών από τον υπολογιστή.

9 Στη συνέχεια οι νηπιαγωγοί άρχισαν να αφηγούνται παραμύθια από το πρόγραμμα. Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα έδινε 10 ελληνικά παραδοσιακά παραμύθια με τα οποία είχαμε τη δυνατότητα να δουλέψουμε μαζί με τα παιδιά στην τάξη. Υπήρχε η ευελιξία του να ασχοληθούμε σε βάθος με όποιο ή όποια παραμύθια επιλέγαμε ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες.

10 Τα παιδιά ζωγράφιζαν σε πρώτο στάδιο το παραμύθι που τους άρεσε από αυτά που άκουσαν είτε από τις νηπιαγωγούς είτε ψηφιακά. Στη συνέχεια ξεκινήσαμε την επεξεργασία των παραμυθιών του προγράμματος με την « Μυρσίνα». Αφού το αφηγηθήκαμε στα παιδιά, ζωγράφισαν τι τους άρεσε περισσότερο και ακολούθησε ο παραλληλισμός με το παραμύθι της « Χιονάτης». Καταγράψαμε με τα παιδιά σε χαρτί τις ομοιότητες και τις διαφορές των 2 παραμυθιών. Στη συνέχεια τα παιδιά αφηγήθηκαν τα 2 παραμύθια.

11 Μετά από 2 περίπου εβδομάδες αφήγησης παραμυθιών στα παιδιά κάναμε την 1 η ανίχνευση όσον αφορά τις νοητικές αναπαραστάσεις των παιδιών σχετικά με το « Τι είναι παραμύθι». Κάθε παιδί στο αυτί της νηπιαγωγού έλεγε την γνώμη του για το τι είναι παραμύθι. Αφού ακούσαμε τις γνώμες όλων των παιδιών τις καταγράψαμε σε ένα χαρτόνι, τις διαβάσαμε δυνατά και τις αναρτήσαμε στο ταμπλό της τάξης. Στη συνέχεια με τον παραπάνω τρόπο ρωτήσαμε τα παιδιά να μας πουν « Τι νιώθεις όταν ακούς ένα παραμύθι». Με αφορμή την παραπάνω δραστηριότητα συζητήσαμε στον κύκλο για τις διαφορές ή ομοιότητες των λαϊκών παραμυθιών από τα εικονογραφημένα. Μέσα από ερωτήσεις τα παιδιά κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα λαϊκά παραμύθια δεν έχουν εικόνες γιατί οι άνθρωποι τα έλεγαν, δεν τα έγραφαν. Να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι η επεξεργασία συγκεκριμένων παραμυθιών εξαρτήθηκε από τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών.

12

13

14 Το πρώτο παραμύθι με το οποίο ασχοληθήκαμε σε βάθος ήταν « ο Κυρ Σιμιγδαλένιος». Αφού το αφηγηθήκαμε στα παιδιά, τα ρωτήσαμε αν ήθελαν να τον φτιάξουμε σύμφωνα με την συνταγή του παραμυθιού για να δούμε αν θα ζωντανέψει. Αφού έγραψαν τη συνταγή, τα παιδιά αρχικά έφτιαξαν κούκλες σύμφωνα με τη συνταγή του παραμυθιού και αργότερα με ζύμη αλατιού, τις οποίες διατήρησαν στην τάξη για αρκετό καιρό.

15 Φτιάξαμε τους σιμιγδαλένιους τους αφήσαμε 3 μέρες και 3 νύχτες να δούμε αν θα ζωντανέψουν. Τα παιδιά κατάλαβαν μέσα από συζήτηση που ακολούθησε στον κύκλο ότι τα παραμύθια έχουν μέσα τους ψέματα αλλά και αλήθειες. Ακολούθησε και μία ελληνική παραλλαγή του παραμυθιού, « ο Ζαχαροζυμωμένος», όπου μετά τη κατασκευή και αυτής της κούκλας τα παιδιά συμπέραναν ότι οι κούκλες δεν ζωντανεύουν γιατί δεν είμαστε θεοί για να τις ζωντανέψουμε. Βρήκαμε τις ομοιότητες και διαφορές των 2 παραμυθιών.

16 Τα συγκεκριμένα παραμύθια άρεσαν πολύ στα παιδιά γιατί είχαν το στοιχείο κατασκευής της κούκλας. Ζητούσαν να τα αφηγηθούν καθημερινά στην τάξη. Κάναμε και στα 2 παραμύθια τη γραμμή δράσης, η οποία βοήθησε κατά πολύ τα παιδιά στην αναδιήγηση των παραμυθιών.

17

18

19

20

21

22

23 Στη συνέχεια τα παιδιά βρήκαν τα 3 μαγικά μέσα του παραμυθιού « Ο Κυρ- Σιμιγδαλένιος», (φουντούκι, αμύγδαλο, καρύδι) τα ζωγράφισαν και έγραψαν τον αριθμό 3. Επέλεξαν σε συζήτηση στον κύκλο ένα μαγικό μέσο( καρύδι) και έγραψαν σύμφωνα με την τεχνική του περιπετειακού μύθου « Το καρύδι που έγινε καρυδόπιτα». Το εικονογράφησαν σε βιβλίο.

24 ΤΟ ΚΑΡΥΔΙ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΚΑΡΥΔΟΠΙΤΑ Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένας παππούς και μια γιαγιά. Ζούσαν με τα εγγόνια τους σ΄ένα σπίτι στο χωριό. Το σπίτι ήταν σε ένα δάσος με πολλές καρυδιές. Κάθε Φθινόπωρο οι καρυδιές γέμιζαν τα κλαδιά τους με καρύδια. Μια μέρα η γιαγιά πήρε ένα μεγάλο καλάθι, μια σκάλα και ξεκίνησε να μαζεύει καρύδια. Ένα καρύδι αντί να πέσει μέσα στο καλάθι έπεσε στο χώμα. Δυο παιδιά που έπαιζαν στο δάσος, το είδαν και το πήραν Όταν έφτασαν στο σπίτι τους το ξέχασαν μέσα στην τσέπη τους. Εκείνο άρχισε να κλαίει. Ήθελε να βγει από τη σκοτεινή τσέπη. Έδωσε λοιπόν μια με όλη του τη δύναμη και έπεσε στο πάτωμα μέσα σε ένα παπούτσι.

25 Σε λίγο το κορίτσι της οικογένειας φόρεσε το παπούτσι του για να πάει σχολείο και πάτησε το καρύδι. Το ενοχλούσε τόσο πολύ που όταν έφτασε στο σχολείο έβγαλε το παπούτσι και θυμωμένη από τον πόνο πέταξε το καρύδι με δύναμη ψηλά στον ουρανό. Πέφτοντας το καρύδι βρέθηκε στη θάλασσα. «Αχ πάγωσα, τι είναι εδώ?», φώναξε. « Θάλασσα», του απάντησαν κάποια ψάρια που περνούσαν. Το καρύδι καθόλου δεν του άρεσε και ήθελε να φύγει. Ένα ψάρι άκουσε τις φωνές του και το λυπήθηκε. Το πήρε στο στόμα του και το έβγαλε στην ακρογιαλιά. Το κυματάκι το έσπρωξε έξω και έμεινε στην άμμο και στις πέτρες.

26 Μια μέρα ένας γέρος περπατούσε με τη μαγκούρα του δίπλα στη θάλασσα και το είδε. Το πήρε και το πήγε στο μπακάλικό του. Μετά από λίγο, μια κυρά ήρθε στο μπακάλικο να αγοράσει καρύδια για να φτιάξει καρυδόπιτα. Ο γέρος της γέμισε ένα σακούλι και εκεί μέσα ήταν και το δικό του καρύδι. Η νοικοκυρά πήγε στο σπίτι της, έβγαλε τα καρύδια και τα έβαλε στη κουζίνα. Ένα – ένα τα έσπασε και τα έβαλε σε ένα πιάτο. Έσπασε και το καρύδι του γέρου και το έβαλε μαζί με τ΄ άλλα στο γλυκό. Τα τσόφλια τα πέταξε στη φωτιά στο τζάκι. Εκείνη άναψε ακόμα πιο πολύ. Το καρύδι καθόλου δεν στενοχωρήθηκε που έσπασε γιατί έγινε γλυκό. Και ζήσαμε εμείς καλά και η νοικοκυρά καλύτερα.

27 Ομαδική εργασία Τα παιδιά του 3ου Νηπιαγωγείου Παραλίας Ολοήμερο τμήμα.

28

29 Τις επόμενες μέρες προέκυψε αυθόρμητα από τα παιδιά μία συζήτηση σχετικά με τη δύναμη της πίστης. Τα παιδιά με αφορμή το παραμύθι του Σιμιγδαλένιου και του Ζαχαροζυμωμένου, κατέληξαν στο συμπέρασμα: «Όταν πιστεύουμε πολύ σε κάτι και προσπαθούμε μπορούμε να το πετύχουμε. Πολλές φορές όμως δεν εξαρτάται από μας». Μόνο ο Θεός τα κάνει όλα, σύμφωνα με τα λόγια των παιδιών.

30 Για να αντιληφθούν τα παιδιά το ιστορικό πλαίσιο του παραμυθιού, φτιάχνουμε και αναρτούμε μόνιμα πλέον στην τάξη την χρονογραμμή της ιστορίας. Τα παιδιά με βάση τη γέννηση του Χριστού μαθαίνουν για τους σημαντικούς ανθρώπους και γεγονότα πριν την γέννηση του Χριστού. Γίνεται αναφορά στην αρχαία Ελλάδα, τους θεούς του Ολύμπου( σε αντιπαραβολή με το σήμερα – Χριστός), και στον Τρωϊκό πόλεμο. Αφηγούμαστε από την μυθολογία « Το μήλο της Έριδος» σαν αφορμή του Τρωϊκού πολέμου. Ζωγραφίζουν τον μύθο και βλέπουν στον υπολογιστή εικόνες από τις ενδυμασίες των ανθρώπων εκείνης της εποχής.

31 Παρατηρούν ότι τα ρούχα τους είναι διαφορετικά από εκείνης της εποχής (χιτώνες). Με αφορμή τη λέξη Τροία σχηματίζουν προφορικά και άλλες λέξεις όπως: Τρία, τρίαινα, τριάντα, τριφύλλι, τριαντάφυλλο, τρίγωνο. Αφηγούμαστε στα παιδιά τα σπουδαιότερα γεγονότα του Τρωϊκού πολέμου και τα παιδιά ζωγραφίζουν τι τους άρεσε. Προχωρώντας την ιστοριογραμμή συζητάμε στην τάξη για τον Όμηρο( τυφλός, έλεγε ιστορίες στα παλάτια, του έδινε έμπνευση η Μούσα, κρατούσε μπαστούνι). Τα παιδιά τον ζωγραφίζουν όπως τον φαντάζονται. Δίνουμε έμφαση στο γεγονός ότι ήταν ο πρώτος παραμυθάς και μετά από πολλά χρόνια έγραψε για τον πόλεμο ανάμεσα στους Έλληνες και τους Τρώες, καθώς και τις περιπέτειες του Οδυσσέα.

32 Αφηγηθήκαμε στα παιδιά το ζακυνθινό παραμύθι « Τα κυπαρισσόμηλα», ένα από τα παραμύθια του προγράμματος και δουλέψαμε με τα παιδιά πάνω στις κοινωνικές δομές( πλούσιος- φτωχός). Ζητήσαμε από τα νήπια σε πρώτη φάση να ζωγραφίσουν τί τους άρεσε από το παραμύθι και εφόσον είχαμε συζητήσει για τις απόψεις τους για το πώς φαντάζονται έναν πλούσιο και έναν φτωχό άνθρωπο, τους ζητήσαμε να μας τους ζωγραφίσουν. Στην ερώτησή μας « Τι νομίζετε ότι διακρίνει έναν πλούσιο από ένα φτωχό», τα παιδιά μεταξύ των άλλων είπαν: -Ο πλούσιος είναι σαν βασιλιάς, έχει θρόνο, λεφτά, είναι σαν βασίλισσα, έχει μεγάλο σπίτι. -Ο φτωχός ζει στο δρόμο, είναι άρρωστος, δεν έχει λεφτά, περιμένει έξω από το σούπερ μάρκετ για φαγητό, είναι γριά, καθαρίζει τα τζάμια των αυτοκινήτων δεν έχει θρόνο, ψάχνει τα σκουπίδια.

33 -Στη συνέχεια βρήκαμε την ντοπιολαλιά στις λέξεις: ήτουνα- ήταν, τσιμουτία- τσιμουδιά, κλωτσίες- κλωτσιές, βίτσα- βέργα. Αφηγηθήκαμε και μια παραλλαγή του παραμυθιού αυτού, το παραμύθι « Ο ήλιος και το φεγγάρι».

34 Εκείνες τις μέρες μοιράσαμε στους γονείς μια επιστολή στην οποία εξηγούσαμε λίγα πράγματα για το πρόγραμμα που δουλεύουμε καθώς και τα οφέλη ενός τέτοιου προγράμματος με παραμύθια για τα παιδιά. Κλείνοντας την επιστολή τους προσκαλέσαμε να έρθουν αν θέλουν στο νηπιαγωγείο, στην ευρύτερη προσπάθεια του σχολείου για άνοιγμα στην τοπική κοινότητα, να μας αφηγηθούν παραμύθια που γνώριζαν από παιδιά, από την δική τους μητέρα, ή την γιαγιά τους. Οι γονείς έδειξαν περισσότερη συστολή και άγχος από ότι περιμέναμε σχετικά με το αν θα τα καταφέρουν να πουν ένα παραμύθι. Μετά από προσωπική ενθάρρυνση και παρότρυνση ήρθαν ένας πατέρας, μία θεία και τρεις μητέρες και μας αφηγήθηκαν παραμύθια γνωστά και μη. Να υπογραμμίσουμε στο σημείο αυτό ότι τα παιδιά βοήθησαν τους γονείς τους στην αφήγηση, τους χειροκρότησαν ενώ η χαρά τους ήταν μεγάλη που οι γονείς συνεργάστηκαν μαζί μας.

35 Στο τέλος για να τους ευχαριστήσουν τα παιδιά αφηγήθηκαν παραμύθια, δραματοποίησαν παραμύθια και έφτιαξαν από ένα δώρο στον καθένα ξεχωριστά.

36

37

38

39

40 Συνεχίζοντας την επεξεργασία των παραμυθιών, αφηγηθήκαμε στα παιδιά το ζακυνθινό παραμύθι « Η Ανδραβίδα που εγίνηκε χρυσόψαρο». Συζητήσαμε στον κύκλο για το τι τους άρεσε περισσότερο από το παραμύθι και το ζωγράφισαν. Σε ομάδες τα παιδιά κατασκεύασαν με πλαστελίνη το κλουβί της Ανδραβίδας, το κάστρο με το βασιλόπουλο, την Ανδραβίδα που έγινε ψάρι και μετά πάλι κοπέλα που δίνει τα μαγικά μέσα στον αδερφό της, για να τον βοηθήσει. Συζητήσαμε με τα παιδιά για τις ενδοοικογενειακές σχέσεις με αφορμή το παραμύθι της Ανδραβίδας. Αντιπαραθέσαμε την αγάπη της Ανδραβίδας και του αδερφού της, με την ζήλια και το μίσος που ένιωθαν για την αδερφή τους οι αδερφές της Μυρσίνας και της Σταχτοπούτας.

41 Συζήτησαν για την δική τους σχέση με τα αδέρφια τους( αν μαλώνουν, αν είναι αγαπημένα, τι πρέπει να κάνουν για να είναι αγαπημένα). Επεσήμαναν το γεγονός ότι στο παραμύθι της Ανδραβίδας τα αδέρφια τα κατάφεραν επειδή ήταν αγαπημένα. Στον κύκλο τέθηκε στα παιδιά ο προβληματισμός για την υπηρέτρια- δούλα του παραμυθιού. Τα παιδιά διατύπωσαν τη γνώμη τους για το τι πιστεύουν ότι κάνει ένας υπηρέτης, αν υπάρχουν σήμερα υπηρέτες. Συνέδεσαν τον υπηρέτη με τον άνθρωπο που καθαρίζει. Με αφορμή την παραπάνω διατύπωση ακολούθησε συζήτηση για τη διαφορά εργαζόμενου και δούλου( κοινωνικές δομές).

42 Με την βοήθεια των γονιών τους τα παιδιά βρήκαν ότι Ανδραβίδα είναι μια κωμόπολη στο νομό Ηλείας που έχει αεροδρόμιο( γεωγραφία). Μετά την αφήγηση του παραμυθιού τους είχε κάνει εντύπωση το όνομα της Ανδραβίδας και προσπάθησαν να το συνδέσουν με βίδες, κατσαβίδια, όπως η κατάληξη του ονόματός της. Εντύπωση τους προκάλεσε και η ντοπιολαλιά του παραμυθιού( ζαχαρόκουκα, σερνικό, τση, αρχίνησε, εφτούνοι). Στη συνέχεια βρήκαμε τα μαγικά μέσα του παραμυθιού( βίτσα- βέργα, καμίνι-κατσαρόλα). Τα παιδιά γράφουν μια παραλλαγή- συνέχεια του παραμυθιού με τίτλο « Τι εγίνηκε η βέργα της Ανδραβίδας».

43 Αφηγηθήκαμε τους μύθους της Αράχνης- θεάς Αθηνάς και της Αλκυώνης σε πουλί σε παραλληλισμό με το παραμύθι της Ανδραβίδας που μεταμορφώθηκε σε ψάρι. Επισκεφθήκαμε την ΣΤ δημοτικού, η οποία υλοποιούσε το ίδιο πρόγραμμα με μας. Τα παιδιά αφηγήθηκαν το παραμύθι της Ανδραβίδας καθώς και την παραλλαγή που έγραψαν. Αποφασίσαμε όλα τα παιδιά μαζί να γράψουμε ένα περιπετειακό μύθο. Μετά από λίγες μέρες τα παιδιά της ΣΤ δημοτικού επισκέφθηκαν το νηπιαγωγείο και με την τεχνική γραφής του περιπετειακού μύθου όλα τα παιδιά συνεργάστηκαν και έγραψαν μια δεύτερη παραλλαγή του παραμυθιού. Στην επόμενη επίσκεψη της ΣΤ δημοτικού στο νηπιαγωγείο, τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και εικονογράφησαν τον περιπετειακό μύθο. Οι ομάδες διαμορφώθηκαν ως εξής:

44 Δόθηκε σε κάθε παιδί ένα χαρτί για να γράψουν τι είναι κατά τη γνώμη τους παραμύθι. Στα νήπια η νηπιαγωγός κατέγραψε τις απόψεις τους. Ανάλογα με τις απαντήσεις των παιδιών σχηματίστηκαν και οι ομάδες( συναισθήματα, αξίες, κατάσταση, λόγος). Στη συνέχεια με την βοήθεια της δασκάλας της μουσικής, το παραμύθι μελοποιήθηκε και τα παιδιά το τραγούδησαν όλα μαζί.

45

46 Τι εγίνηκε η βέργα της Ανδραβίδας Μετά το γάμο της με το βασιλόπουλο η Ανδραβίδα ξέχασε τη βέργα της στο υπόγειο του παλατιού. Όταν οι δούλοι πήγαν να το καθαρίσουν δεν κατάλαβαν πως ήταν η μαγική βέργα της Ανδραβίδας και την πέταξαν σ’ ένα χωράφι. Μια μέρα τη βρήκε ένας βοσκός που βοσκούσε τα πρόβατά του και την πήρε για να τα σαλαγάει. Ένα πρωί ο βοσκός, καθώς κρατούσε στην αγκαλιά του το πιο μικρό και αγαπημένο του αρνί, το άγγιξε τρεις φορές με τη βέργα του και το μαλλί του έγινε χρυσό. Ο βοσκός κατάλαβε ότι η βέργα ήταν μαγική και αγγίζοντας τρεις φορές όλα τα πρόβατά του το μαλλί τους έγινε χρυσό. Ο βοσκός πούλησε το μαλλί τους στην αγορά και έγινε πλούσιος. Όταν το έμαθε ο βασιλιάς της χώρας έστειλε τους αυλικούς του να μάθουν πως ο βοσκός έγινε τόσο πλούσιος.

47 Μόλις τους είδε ο βοσκός, από το φόβο του μήπως του πάρουν τη μαγική του βέργα, την έριξε μέσα σε ένα πηγάδι. Το πηγάδι εκείνο όμως το φύλαγε ένας κακός και άσχημος νάνος που πήρε τη βέργα του βοσκού και δεν του την έδινε πίσω. Μάταια ο βοσκός παρακαλούσε το νάνο κάθε μέρα: > του λέει ο νάνος. > του λέει ο βοσκός φοβισμένος. >. Ο βοσκός απελπίστηκε. Έψαχνε εφτά μέρες και εφτά νύχτες αλλά δεν έβρισκε τίποτα. Την έβδομη νύχτα, την ώρα που έψαχνε, ακούει μια φωνή:

48 >. Ήταν το μικρό και αγαπημένο του αρνάκι. >. Έτσι κι έγινε. Ο βοσκός βρήκε το σεντούκι και πήγε το χρυσό μήλο στο νάνο. Ο νάνος όμως δεν ήταν ικανοποιημένος και δεν έδινε τη βέργα στο βοσκό. > του είπε ο νάνος. Ο βοσκός πήρε το καλάμι του στενοχωρημένος και ψάρευε εφτά μέρες και εφτά νύχτες, αλλά δεν κατάφερε να πιάσει το ψάρι. Τότε έκατσε στην άκρη της λίμνης και έλεγε: Ο νάνος με παιδεύει χρυσό ψάρι μου γυρεύει. Αχ! Τι βάσανα περνώ για τη βέργα της Ανδραβίδας που αγαπώ.

49 Τον άκουσε η Ανδραβίδα που στενοχωριόταν κι αυτή για τη βέργα της και αποφάσισε να βοηθήσει το βοσκό. Έπεσε στα νερά της λίμνης, βρήκε το χρυσό ψάρι και το έδωσε στο βοσκό. Μαζί με το χρυσόψαρο του έδωσε και ένα μαγικό λέπι: > του είπε χαρούμενη. Έτσι κι έγινε. Ο βοσκός πήγε το χρυσό ψάρι στο νάνο. Όμως αυτός πάλι δεν του έδωσε τη βέργα του αλλά τώρα του ζήτησε κάτι ακόμα πιο δύσκολο. > του είπε >. Ο βοσκός απελπίστηκε. Τότε θυμήθηκε το χρυσό λέπι της Ανδραβίδας. Το φύσηξε τρεις φορές κι έκανε μια ευχή.

50 Θέλω ο νάνος να χαθεί θέλω χρυσό κάστρο να φτιαχτεί και μια βασιλοπούλα μέσα να βρεθεί. Αμέσως έγινε ότι ζήτησε ο βοσκός. Ο νάνος χάθηκε για πάντα και ο βοσκός έζησε στο κάστρο με την όμορφη βασιλοπούλα που την αγάπησε αμέσως μόλις την είδε. Μπήκε και μέσα στο πηγάδι, πήρε την μαγική βέργα και την ξαναέδωσε στην Ανδραβίδα. Κι έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα!

51

52 Ο νάνος με παιδεύει χρυσό ψάρι μου γυρεύει. Αχ! τι βάσανα περνώ για την βέργα της Ανδραβίδας που αγαπώ. Το μήλο δεν του φτάνει το χρυσό ψάρι ρίχνει στο τηγάνι. Κάστρο χρυσό ζητά και βασιλοπούλα ομορφονιά. Ευχή κάνω στο λεπτό: << Χρυσό μου λέπι σε παρακαλώ ο νάνος να χαθεί χρυσό κάστρο να φτιαχτεί και μια βασιλοπούλα να βρεθεί>> Κι έτσι έζησαν χρόνια πολλά μ’ όλου του κόσμου τα καλά κι όπως λέν και τα παιδιά ψέματα ή αλήθεια έτσι είν’ τα παραμύθια.

53 Συνεχίζοντας την ιστοριογραμμή φτάνουμε στα χρόνια του μεγάλου παραμυθά Αίσωπου. Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο εικόνες σχετικές με τον Αίσωπο και είδαμε τον πίνακα Αίσωπος του Βελάθκεθ. Επεξεργαστήκαμε τα χρώματα, τα χαρακτηριστικά του προσώπου, τη στάση του σώματος. Έγινε αναφορά στους πιο γνωστούς μύθους του Αισώπου, όπου τα παιδιά παρατήρησαν ότι τα περισσότερα παραμύθια του έχουν σαν ήρωες ζώα. Ανέφεραν ότι τα ζώα τα βλέπουμε και στα λαϊκά παραμύθια. Στο τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν τον Αίσωπο όπως τον φαντάζονται και εμπλούτισαν την σχολική βιβλιοθήκη με βιβλία του Αισώπου, που έφεραν από το σπίτι τους.

54 Κατά τη διάρκεια του προγράμματος ακούσαμε ένα ηχογραφημένο παραμύθι που έγραψαν τα παιδιά ενός άλλου νηπιαγωγείου και μας το έστειλαν. Το παραμύθι είχε τίτλο « Η μύγα και το χαμένο φτερό». Τα παιδιά ευχαριστήθηκαν πολύ με το παραμύθι και για να ευχαριστήσουν τα παιδιά που το έστειλαν, το εικονογράφησαν, το δραματοποίησαν και τους στείλαμε το βιβλίο και το βίντεο να το δουν. Στη συνέχεια τους στείλαμε το δικό μας παραμύθι « το καρύδι που έγινε καρυδόπιτα» και τα παιδιά του συνεργαζόμενου νηπιαγωγείου μας έφτιαξαν το παραμύθι μας σε επεισόδια καθώς και ατομικές καρυδόπιτες για να φάμε. Να σημειώσουμε ότι εκείνη την περίοδο ήταν Σαρακοστή και τα παιδιά μας έφτιαξαν νηστίσιμη καρυδόπιτα.

55

56 Με αφορμή το παραμύθι « Ο Κυρ- Σιμιγδαλένιος» που άρεσε πολύ στα παιδιά αποφασίσαμε να φτιάξουμε και εμείς για τα παιδιά του συνεργαζόμενου νηπιαγωγείου σιμιγδαλένιους και βασιλοπούλες με την συνταγή του νηστίσιμου χαλβά. Πρώτα τα παιδιά έγραψαν τα υλικά της συνταγής και μετά αφού ο καθένα ς έφερε από το σπίτι του και ένα υλικό, φτιάξαμε χαλβά σιμιγδαλένιο στο σχολείο.

57

58

59

60

61

62

63 Όταν στείλαμε τον χαλβά στο γειτονικό νηπιαγωγείο τα δικά μας παιδιά περίμεναν με αγωνία τις εντυπώσεις των παιδιών. Τα παιδιά μας είπαν έφαγαν όλους τους σιμιγδαλένιους και τους άρεσαν πολύ. Συνεχίζοντας την γραμμή της ιστορίας, φτάνουμε στο120 μ.Χ. στα χρόνια του Λουκιανού. Αφηγηθήκαμε στα παιδιά το αρχαίο παραμύθι του Λουκιανού « Σεληνίτες». Μιλήσαμε για τον συγγραφέα και για το έργο του. Συνεχίζουμε την αναφορά στην ιστορία φτάνοντας στα χρόνια της τουρκοκρατίας, στη προφορική αφήγηση, στην αφήγηση παραμυθιών ως μέσο ψυχαγωγίας μεταξύ των ανθρώπων, στις καταγραφές των παραμυθιών μετά την ανακάλυψη της τυπογραφίας το 1448 μ.Χ. Ο Ιωάννης Γουτεμβέργιος ήταν ο άνθρωπος που ανακάλυψε την μέθοδο της τυπογραφίας. Τα παιδιά έμαθαν ότι το πρώτο βιβλίο που τυπώθηκε ήταν η Αγία Γραφή.

64 Είδαμε στον υπολογιστή εικόνες με τον αρχικό τυπογράφο και μάθαμε ότι το πρώτο τυπογραφείο στη Ελλάδα ιδρύθηκε στην Χίο μετά τον Β παγκόσμιο πόλεμο. Τα παιδιά έγιναν τα ίδια τυπογράφοι. Αρχικά σε χαρτί έγραψαν το όνομά τους με κεφαλαία και πεζά γράμματα. Στη συνέχεια το έγραψαν στον υπολογιστή, έκοψαν τα γράμματα, τα έβαλαν στη σειρά, σχημάτισαν και κόλλησαν το όνομα στο χαρτί.

65

66

67 Τα παιδιά σαν άσκηση προφορικού λόγου έπαιξαν ένα παιχνίδι με ομοιοκαταληξίες μέσα από το οποίο φτιάξαμε μία παραλλαγή της αρχής των παραμυθιών « Μύθι, μύθι, παραμύθι το κουκί και το ρεβίθι…». Ακολούθησε συζήτηση για την αναφορά στην φύση και τους καρπούς της και στο γεγονός ότι ι άνθρωποι μιας άλλης εποχής αναφέρονταν σε αυτά.

68

69 Μύθι μύθι παραμύθι Το κουκί και το ρεβύθι Που μαλώνανε στη βρύση Και περνάει η φακή και τα βάζει φυλακή Και η φάβα της φωνάζει « φακή άστα δεν πειράζει» Και ήρθε και το μακαρόνι Και όλα τα ελευθερώνει. Και περνάει το πορτοκάλι Και λέει θα’ρθω πάλι Και περνάει η ντομάτα και λέει άστα βράστα. Και περνάει το αγγούρι και τους δείχνει ένα γαιδούρι. Και πάει και το μήλο και γύρισε έναν μύλο Και πάει η μπανάνα Και τους δίνει μία παραμάνα. Και περνάνε τα καρότα και πετάνε βαρελότα Και περνάνε τ’αχλάδια Και τους κάνουν χάδια. Και έρχονται τα ρόδια μόνο με τα πόδια. Και περνάει το σταφύλι παρέα με μια φίλη. Και περνάει το μανταρίνι και τους εύχεται ειρήνη. Τα παιδιά του 3ου νηπιαγωγείου Παραλίας Πατρών.

70 Το επόμενο παραμύθι με το οποίο ασχοληθήκαμε ήταν « Ο Πολυροβιθάς». Το συγκεκριμένο παραμύθι άρεσε πολύ στα παιδιά προς μεγάλη μας έκπληξη γιατί είναι ένα μεγάλο παραμύθι που κρύβει πολλά μηνύματα. Αφού αφηγηθήκαμε το παραμύθι, παίξαμε με τα παιδιά σαν ένα παιχνίδι μνήμης τα 12 λόγια του Πολυροβιθά. Κάναμε διαγωνισμό στον οποίο όποιο παιδί θυμόταν να πει τα λόγια που ρωτούσαμε θα κέρδιζε μια καραμέλα. Τα παιδιά είχαν ενθουσιαστεί και για πολλές μέρες μας ζητούσαν να παίξουμε το συγκεκριμένο παιχνίδι. Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα παιδιά θυμούνταν στην πλειοψηφία τους τα 12 λόγια όπως ακριβώς αναφέρονταν στο παραμύθι.

71 Σαν άσκηση Μαθηματικών, δώσαμε στα παιδιά ατομικό φύλλο εργασίας στο μεν πρώτο με τον τίτλο « Πενταδάχτυλο είναι το χέρι», όπου τα παιδιά σχεδίασαν την παλάμη τους με τα δάχτυλα και έγραψαν τους αριθμούς από το 1 έως το5, στο δεύτερο φύλλο με τίτλο « οχταπλόκαμο χταπόδι», τα παιδιά ζωγράφισαν ένα χταπόδι με τα πλοκάμια και έγραψαν τους αριθμούς από το 1 έως το 8.

72 «Η Πούλια και ο Αυγερινός ήταν το επόμενο παραμύθι που αφηγηθήκαμε στα παιδιά. Ένα όμορο στο δικό μας δημοτικό σχολείο με αφορμή αυτό το παραμύθι, έγραψαν ένα περιπετειακό μύθο « Το καλόψυχο μαχαίρι». Ένα παιδί το αφηγήθηκε και μας έστειλαν το βίντεο να το δούμε. Τα παιδιά μας για να ευχαριστήσουν το σχολείο τους έφτιαξαν το παραμύθι σε ζωγραφιές, χωρισμένο σε 10 σκηνές, με τίτλο « Το ταξίδι του μαχαιριού». Στη συνέχεια με τη βοήθεια της μουσικού με την οποία υλοποιούσαν το συγκεκριμένο πρόγραμμα, μας έστειλαν το τραγούδι που έφτιαξαν για το παραμύθι τους.

73

74

75 Στο σημείο αυτό έχοντας φτάσει στη μέση περίπου υλοποίησης του προγράμματος, κάναμε μία δεύτερη ανίχνευση- αξιολόγηση στα παιδιά για να διαπιστώσουμε αν και τι είχαν αποκομίσει μέχρι τώρα από το πρόγραμμα αυτό. Όλα τα παιδιά σχεδόν έδωσαν ως απάντηση στην ερώτηση « Τι είναι παραμύθι» τίτλους παραδοσιακών παραμυθιών που είχαμε αφηγηθεί στην τάξη και είχαμε δραματοποιήσει.

76

77 Επισκεφθήκαμε το κλασικό τμήμα του νηπιαγωγείου μας και αφηγηθήκαμε τις 2 παραλλαγές του παραμυθιού της Ανδραβίδας. Στη συνέχεια αφηγηθήκαμε το παραμύθι «Τα 3 χρυσά μήλα του βασιλιά», όπου τα παιδιά επεσήμαναν ότι οι σχέσεις των αδερφών σε αυτό το παραμύθι ήταν εντελώς διαφορετικές από εκείνες της Ανδραβίδας και του αδερφού της. Έγινε μία αναφορά στον κάτω κόσμο με τον μύθο της Περσεφόνης.

78 «Το λαλουσάκι και το σκουφάκι», ήταν ένα ακόμα παραμύθι το οποίο δουλέψαμε στη τάξη. Αφού αφηγηθήκαμε το παραμύθι στα παιδιά, σε ομάδες ζωγράφισαν τα 3 μαγικά μέσα του παραμυθιού, το γάμο του παλικαριού με την βασιλοπούλα, το νέο που τρώει τα μαύρα και μετά τα άσπρα σύκα. Στη συνέχεια τα παιδιά δραματοποίησαν το παραμύθι και σε ατομικό φύλλο εργασίας ζωγράφισαν « Αν ήμουν αόρατος που θα ήθελα να πάω». Επισκεφθήκαμε την Δ δημοτικού. Τα μεγάλα παιδιά μας υποδέχθηκαν με μεγάλη χαρά. Τα νήπια αφηγήθηκαν τα παραμύθια που έχουν γράψει, δραματοποίησαν ένα παραμύθι μαζί με τους μαθητές της Δ δημοτικού και η νηπιαγωγός τους αφηγήθηκε « Το λαλουσάκι και το σκουφάκι». Για να ευχαριστήσουμε τους μαθητές που μας κάλεσαν, τους φτιάξαμε ζωγραφιές. Όταν επιστρέψαμε στην τάξη μας συζητήσαμε τι τους άρεσε περισσότερο από την επίσκεψη.

79 Με αφορμή το παραπάνω παραμύθι « Το λαλουσάκι και το σκουφάκι» αλλάξαμε το τέλος του παραμυθιού και γράψαμε μια παραλλαγή του παραμυθιού με τίτλο « Η βασιλοπούλα και η χαμένη φωνή». Δώσαμε και στα παιδιά της Δ δημοτικού το παραμύθι με το διαφορετικό τέλος και τους ζητήσαμε με τις ομάδες τους να γράψουν ένα νέο παραμύθι. Τα παιδιά έγραψαν 3 παραμύθια απαντώντας στις εξής ερωτήσεις ανοικτού τύπου που τους δόθηκαν από τις εκπαιδευτικούς : - Σε ποιόν και γιατί έδωσε η βασιλοπούλα τα μαγικά μέσα? - Πώς θα μάθαινε το παλικάρι την αλήθεια? - Τι θα έκανε η βασιλοπούλα δεδομένου ότι δεν μπορούσε να μιλήσει?

80 Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα βιβλίου, τα παιδιά της Δ δημοτικού μας επισκέφθηκαν και μας αφηγήθηκαν τα παραμύθια που έγραψαν. Τα νήπια αφηγήθηκαν το δικό τους παραμύθι και με ψηφοφορία διαλέξαμε το παραμύθι που μας άρεσε περισσότερο. Τα παιδιά εικονογράφησαν τα παραμύθια τους και όλα μαζί επιβραβεύτηκαν για την προσπάθειά τους.

81 Παραλλαγή του παραμυθιού : Το λαλουσάκι και το σκουφάκι. Η βασιλοπούλα όταν πήρε από το παλικάρι το σακουλάκι με τα μαγικά αντικείμενα, μετάνιωσε. Ήταν καλόκαρδη και γι΄αυτό αποφάσισε να τα δώσει σε όποιον τα είχε πραγματικά ανάγκη. Εν τω μεταξύ μία μάγισσα που τη ζήλευε για τα καλά που έκανε, της πήρε τη φωνή. Έτσι, όταν το παλικάρι βρήκε το δρόμο του γυρισμού και την βασιλοπούλα, εκείνη δεν μπόρεσε να του εξηγήσει τι είχε γίνει και πόσο είχε μετανιώσει. Το παλικάρι την τιμώρησε με τα μαύρα σύκα. Προβληματισμοί για τα παιδιά. Σε ποιόν έδωσε τα μαγικά αντικείμενα η βασιλοπούλα? Με ποιόν τρόπο η βασιλοπούλα θα έπαιρνε πίσω τη φωνή της για να μιλήσει στο παλικάρι? Το παραμύθι των παιδιών. Η βασιλοπούλα με τη χαμένη φωνή Η βασιλοπούλα αφού δεν μπορούσε να μιλήσει, πήρε ένα μαντήλι και κέντησε πάνω του με χρυσή κλωστή όλη την ιστορία της. Το έδωσε στο βασιλόπουλο να το διαβάσει για να καταλάβει και να την συγχωρέσει. Στο μαντήλι έγραφε ότι η βασιλοπούλα έδωσε το σκουφάκι σε ένα γέρο για να πιάσει τους απατεώνες που έκλεβαν το χωράφι του και το λαλουσάκι σε έναν φτωχό άνθρωπο. Όταν το σφύριζε, έρχονταν οι δράκοι και του έφερναν ό,τι ήθελε. Πρώτα λοιπόν το παλικάρι πήγε μαζί με τη βασιλοπούλα στο γέρο και τον παρακάλεσε να του δώσει πίσω το σκουφάκι για να μπορέσει να μπει στο κάστρο της μάγισσας. Μετά πήγε στον φτωχό για να πάρει το λαλουσάκι. Οι δράκοι θα βοηθούσαν το παλικάρι και τη βασιλοπούλα να φύγουν από το κάστρο της μάγισσας και να γυρίσουν πίσω. Το παλικάρι σφύριξε με το λαλουσάκι, ήρθαν οι σαράντα δράκοι ανέβηκαν στην πλάτη τους και πέταξαν πάνω από το κάστρο της μάγισσας. Τότε το παλικάρι φόρεσε το σκουφάκι, έγινε αόρατος και μπήκε μέσα στο κάστρο. Η βασιλοπούλα έμεινε στην πλάτη των δράκων να τον περιμένει. Προχώρησε, προχώρησε ώσπου έφτασε στην κάμαρα της μάγισσας. Εκείνη την ώρα η μάγισσα κοιμόταν. Το παλικάρι πλησίασε προσεκτικά και πήρε ένα κλειδί που κρεμόταν στο λαιμό της. Ξεκλείδωσε το μπαούλο και πήρε τη φωνή της βασιλοπούλας. Βγήκε από το κάστρο και οι δράκοι τον πήραν πάλι στην πλάτη τους. Γύρισε με τη βασιλοπούλα στο παλάτι. Της έδωσε να φάει τα άσπρα σύκα για να πέσουν τα κέρατα και την παντρεύτηκε. Και ζήσαμε εμείς καλά και αυτοί καλύτερα. Τα παιδιά του 3ου Νηπιαγωγείου Παραλίας Πατρών.

82

83 Το κατόρθωμα του παλικαριού Μια μικρή βασιλοπούλα όμορφη και ζωηρούλα πήρε το σακουλάκι από το φωχό παλικαράκι. Όμως η βασιλοπούλα για τη στάση της μετάνιωσε τέτοια πίκρα στην καρδούλα μαύρη δεν ξανάνιωσε.

84 Αγάπησε το παλικάρι σαν το μακρινό φεγγάρι και το σακουλάκι έδωσε μόλις την ευτυχία ένιωσε. Μα μια μάγισσα κακιά που τη ζήλευε τρελά της πήρε τη φωνή και την πήγε φυλακή. Το παλικάρι δυνατό γενναίο, τρομερό ξαναπήρε τη φωνή και έζησαν πάλι μαζί.

85 Με την βοήθεια της μουσικού του σχολείου μας, η οποία μελοποίησε τους στίχους των παραμυθιών που έγραψαν τα παιδιά, έμαθε στα παιδιά τα τραγούδια των παραμυθιών. Για να την ευχαριστήσουμε της φτιάξαμε ένα βιβλίο με ζωγραφιές.

86

87 Το τελευταίο παραμύθι με το οποίο κλείσαμε και την αφήγηση ήταν « Του ψαρά το παιδί». Αφού το αφηγηθήκαμε τα παιδιά έκαναν την γραμμή δράσης, με την οποία χώρισαν το παραμύθι σε 21 επεισόδια. Κατόπιν, στις ομάδες τους ζωγράφισαν τα 4 μέρη που κρύφτηκε ο γιος του ψαρά.

88

89

90

91

92

93 Στο κλείσιμο του προγράμματος κάναμε μία τελευταία ανίχνευση στα παιδιά, η οποία όπως και η προηγούμενη λειτούργησε και ως αξιολόγηση του προγράμματος. Αξιολογητικά λειτούργησαν και τα παραμύθια που έγραψαν τα παιδιά πάνω στους κανόνες και τις τεχνικές του παραμυθιού. Να σημειώσουμε ότι η συνεργασία του νηπιαγωγείου με τα όμορα σχολεία βοήθησε σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά να μοιραστούν ιδέες και απόψεις πάνω στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, να μοιραστούν τη δουλειά τους με άλλα παιδιά καλλιεργώντας έτσι την ευγενή άμιλλα μεταξύ τους.

94 Επίσης η συνεργασία που είχαμε με το συστεγαζόμενο δημοτικό σχολείο, υπήρξε άριστη σε όλα τα επίπεδα μεταξύ των εκπαιδευτικών και ανάμεσα στα ίδια τα παιδιά. Τα παιδιά μας ζήτησαν να συνεργαστούμε ξανά την επόμενη χρονιά με μεγάλη χαρά.

95

96

97

98 Λίγο πριν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα, επισκέφθηκε το σχολείο μας η υπεύθυνη του τμήματος πολιτιστικών θεμάτων, η οποία αφηγήθηκε στα παιδιά του νηπιαγωγείου αλλά και του δημοτικού παραμύθια. Όλα τα παιδιά έγραψαν μαζί ένα παραμύθι με τίτλο, «Η μεταμόρφωση της μάγισσας». Μετά την επίσκεψη, τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους.

99

100

101 Η νεράιδα του δάσους τους άκουσε και πήγε να τους βοηθήσει. Επειδή η ίδια μισούσε την κακιά μάγισσα τους έφερε αμέσως το κεφάλι του λύκου. Η οικογένεια του ξυλοκόπου έδωσε το κεφάλι στη γριά μάγισσα. Αυτή σκύλιασε από το κακό της και τους ζήτησε να της φέρουν αμέσως το λουλούδι για να φτιάξει το φίλτρο της ομορφιάς και της νεότητας. Η γυναίκα του ξυλοκόπου και τα παιδιά του απελπίστηκαν και δεν ήξεραν τι να κάνουν. Άρχισαν να ψάχνουν στο βουνό. Έψαχναν, έψαχναν, έψαχναν αλλά τίποτα. Ξαφνικά ακούστηκε μια φωνή να τους λέει πως θα το βρουν. Αυτοί έψαχναν να βρουν ποιος τους μιλάει. Είδαν στο χώμα ένα μαγικό παπούτσι που τους έδειξε το δρόμο για να βρουν το λουλούδι της ομορφιάς. Βρήκαν το λουλούδι και το πήγαν στη μάγισσα. Η μάγισσα σκύλιασε από το κακό της και ζήτησε αμέσως να της φέρουν το πιο όμορφο βασιλόπουλο. Η οικογένεια του ξυλοκόπου, επειδή ήταν φτωχή, τα ρούχα τους ήταν σχισμένα και τα παπούτσια τους τρύπια. Στο δρόμο που πήγαιναν συνάντησαν δυο βασιλόπουλα πάνω σε άλογα. Αμέσως σκέφτηκαν πως θα οδηγήσουν τα βασιλόπουλα στην κακιά μάγισσα. Έτσι τους παρακάλεσαν να τους βοηθήσουν να φτάσουν στην καλύβα, γιατί τα παπούτσια τους ήταν τρύπια. Ξεγέλασαν τα βασιλόπουλα και τα πήγαν στη γριά μάγισσα. Η μάγισσα αγάπησε το ένα βασιλόπουλο και επειδή είχε πιει το μαγικό φίλτρο της ομορφιάς και της νεότητας, έγινε νέα και όμορφη. Την αγάπησε και το βασιλόπουλο. Παντρεύτηκαν και η μάγισσα άλλαξε όχι μόνο την εμφάνιση της αλλά και το χαρακτήρα της. Έγινε καλόκαρδη και άφησε τον ξυλοκόπο να γυρίσει στην οικογένειά του. Το βασιλόπουλο για να ξεπληρώσει την ευτυχία που βρήκε κοντά στη μάγισσα, που έγινε μια όμορφη βασιλοπούλα, χάρισε πολύ χρυσάφι στην οικογένεια του ξυλοκόπου και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα.

102 Στις 2 Ιουνίου 2014 έγινε η παρουσίαση ενός μέρους από το όλο το πρόγραμμα στην αγορά Αργύρη, στα πλαίσια παρουσίασης των πολιτιστικών προγραμμάτων. Η ίδια δουλειά παρουσιάστηκε και στους γονείς στη γιορτή λήξης της φετινής σχολικής χρονιάς. Τα παιδιά του νηπιαγωγείου και του δημοτικού αφηγήθηκαν παραμύθια που έγραψαν και τραγούδησαν τα τραγούδια των παραμυθιών. Επίσης το παραμύθι της Ανδραβίδας δόθηκε στο 14 ο και 47 ο δημοτικό σχολείο Πατρών, όπου οι εκπαιδευτικοί της Α δημοτικού το χρησιμοποίησαν στην γιορτή λήξης ως θεατρικό δρώμενο, δίνοντας απάντηση στην ερώτηση « Τι εγίνηκε η βέργα της Ανδραβίδας».


Κατέβασμα ppt "Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καραχάλιου Σπυριδούλα Συνεργαζόμενοι: Αναστασοπούλου Παρασκευή Τάξη: 3 ο Νηπιαγωγείο Παραλίας Πατρών,ολοήμερο τμήμα Πολιτιστικό."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google