Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Το λιμάνι στην Ιστορία: Σημασία και αξιοποίηση των αρχείων. Τζελίνα Χαρλαύτη Ιόνιο Πανεπιστήμιο.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Το λιμάνι στην Ιστορία: Σημασία και αξιοποίηση των αρχείων. Τζελίνα Χαρλαύτη Ιόνιο Πανεπιστήμιο."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Το λιμάνι στην Ιστορία: Σημασία και αξιοποίηση των αρχείων. Τζελίνα Χαρλαύτη Ιόνιο Πανεπιστήμιο

2 Λιμάνια: Η κιβωτός της μνήμης των πλοίων

3

4 Ακτοπλοϊκή κίνηση οθωνών, 18 Αυγούστου 1816 ΓΑΚ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

5

6 Ακτοπλοία: Οθωνοί, Ερείκουσα και Μαθράκι Ημερομηνία : 10/7/1816 Πλήρωμα – MARIN ARGIRO – NICOLETTO CASIMI, – MARCO CATECHI, – PANAGIOTI CASIMI Διαδρομή: Από Οθωνούς για Άγιους Σαράντα Φορτίο 2 γαλοπούλες, 2 κοτόπουλα, 2 σακιά αλεύρι και κρεμμύδια

7 Η ναυτιλία των Ελλήνων Το 1810 υπήρχαν 1800 ναυτικές οικογένειες από 40 νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου με με 1000 μεγάλα ποντοπόρα εμπορικά ιστιοφόρα που ταξίδευαν στη Μεσόγειο, τον Ατλαντικό και τη Βόρεια Θάλασσα Πως βρέθηκαν αυτά; Από ποια αρχεία

8 Αναζητώντας τα πλοία στα αρχεία των Μεσογειακών λιμένων Ο πυρήνας γύρω από τον οποίο εκτυλίχτηκε η έρευνα ήταν το πλοίο. Αναζητήσαμε τα ίχνη που άφησαν τα πλοία στα λιμάνια της Μεσογείου και της Βορείου Ευρώπης. Το «μέτρημα» των καραβιών δεν ήταν βεβαίως αυτοσκοπός, τα πλοία ήταν τα τεκμήρια που έφτιαξαν το «νήμα».

9 Κατασκευάζοντας ηλεκτρονικό αρχείο… Το αρχειακό υλικό για την μελέτη της ναυτιλίας ενός τόπου έχει την ιδιομορφία ότι είναι πολυποίκιλο και διεσπαρμένο σε πολλά αρχεία σε πολλά μέρη του κόσμου. Και μόνο ο συνδυασμός του από όλες αυτές τις πηγές μπορεί να δώσει μια πιο καθαρή εικόνα.

10 Για να ανακαλύψουμε τα καράβια των Ελλήνων ακολουθήσαμε την πορεία τους στα μεσογειακά και βορειοευρωπαϊκά λιμάνια. ΑΡΧΕΙΑ ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΓΙΝΕ ΕΡΕΥΝΑ Η ερευνητική ομάδα αποτελείτο από 20 ερευνητές: 14 Έλληνες, 1 Τούρκο, 2 Ιταλούς, 2 Μαλτέζους και 1 Ολλανδό.

11 Η Αμφιτρίτη Η συγκομιδή ήταν εγγραφές σε έξι γλώσσες, ελληνικά, οθωμανικά, ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά και ολλανδικά και το τελικό προϊόν η Αμφιτρίτη, μια ενιαία ηλεκτρονική βάση δεδομένων με ενοποιημένη όλη αυτήν την πληροφόρηση στα ελληνικά.

12 Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ Αφίξεις ελληνικών πλοίων στα λιμάνια της Δ. Μεσογείου, (Αφίξεις στην Τεργέστη, Βενετία, Ανκόνα, Μάλτα, Μεσσίνα, Νάπολη, Λιβόρνο, Γένοβα, Μασσαλία ) Πηγή, Αμφιτρίτη,

13 Ετήσιος μέσος όρος Ο στόλος των Ελλήνων, Μέχρι το 1810 οι Έλληνες κατείχαν 945 μεγάλα φορτηγά ιστιοφόρα πλοία συνολικής χωρητικότητας τόνων εξοπλισμένα με 5670 canons και με ναυτικούς

14 Μεταξύ του 1797 και 1808 περισσότερα από 400 ελληνο- οθωμανικά πλοία, σε πάνω από 40 ιβηρικά λιμάνια. 14

15 Από τα ισπανικά λιμάνια οι Έλληνες-Οθωμανοί, και κυρίως Υδραίοι ναυλώνονταν από ισπανούς εμπόρους για να μεταφέρουν με την ουδέτερη οθωμανική σημαία το ισπανο-αμερικάνικο εμπόριο 15

16 Δείγμα ελληνικών πλοίων στη Κεντρική και Νότια Αμερική από τα ισπανικά αρχεία του λιμένος της Βαρκελώνης ΈτοςΚαπετάνιοςΠλοίοΠροορισμόςΦορτωτές 1797Χατζή Κανελάκης Πολάκα, «Παναγιά της Ύδρας», οθωμανική σημαία, 350 καταλωνικών τόνων Μόντεβιδέο- Μπουένος Άϊρες Juan Bautista Cabanyes & co 1797 Δημήτρης Μιχάλη Τσαμαδός Πολάκα «Παναγιά της Ύδρας», οθωμανική σημαία, 350 καταλωνικών τόνων Μόντεβιδέο- Μπουένος Άϊρες Juan Bautista Cabanyes & co, Βαρκελώνη 1798Κυριάκος ΣταμάτηςΠολάκα «Παναγιά της Ύδρας», οθωμανική σημαία, καταλωνικών quarteras Λα Γκουάρια και Πόρτο Καμπέλλο (Βενεζουέλλα)

17 Οθωμανικά κατάστιχα Κων/πολης με τις άδειες ναυσιπλο ΐ ας Ελλήνων

18 Λιμενικά Αρχεία Γένοβας: Ναυτολόγιο του πλοίου «Αχιλλεύς» με ρώσικη σημαία του Ανδρέα Μιαούλη

19

20 Πως κατέκτησαν τις μεσογειακές αγορές; Για να κατανοήσουμε την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων 40 νησιών του Αιγαίου και του Ιονίου χρησιμοποιούμε την έννοια της θαλάσσιας περιοχής και της δημιουργίας των θαλάσσιων μεταφορικών συστημάτων

21 Θαλάσσιες περιοχές

22 Θαλάσσιες περιοχές- «Συνοικίες» μιας διάσπαρτης ναυτικής πολιτείας

23 23 Τα θαλάσσια Μεταφορικά Συστήματα στο Ιόνιο και το Αιγαίο Ιόνιο Κεντρικό Αιγαίο Δυτικό Αιγαίο Ανατολικό Αιγαίο Οι ΄Έλληνες των ελληνικών ναυτότοπων επικράτησαν στη Μεσόγειο γιατί έγιναν ανταγωνιστικοί: πλοία, ναυτικοί, επιχειρηματίες ασφαλιστές, κοινοτικοί θεσμοί και δικτύωση με ξένους εμπόρους, ναυτική πληροφόρηση Κοινή επιχειρηματική στρατηγική

24 Σύνδεση ενδοχώρας – εξωχώρας: Η δυναμική της ναυτικής πολιτείας 24

25 Σύνδεση ενδοχώρας – εξωχώρας: Η δυναμική της ναυτικής πολιτείας 25

26 Η οικονομική ακμή αυτής της «ναυτικής πολιτείας» έθεσε σε σημαντικό βαθμό τις οικονομικές βάσεις για τη δημιουργία και την οικονομική ανάπτυξη του ελληνικού κράτους το 19 ο αιώνα.

27 ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΝΗΟΛΟΓΙΑ ΠΕΙΡΑΙΑ, ΣΥΡΟΥ, ΑΝΔΡΟΥ, ΧΙΟΥ, ΠΑΤΡΑΣ, ΓΑΛΑΞΕΙΔΙΟΥ, ΚΕΦΑΛΛΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΙΘΑΚΗΣ

28 - Διαβάζοντας χιλιάδες εγγραφές ελληνικών νηολογίων σε συνδυασμό με ξένους νηογνώμονες καταγράφηκαν πλοία ιστιοφόρα και ατμόπλοια και δημιουργήσαμε Την Ποντοπόρεια που έχει τον ελληνικό στόλο,

29 ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗ: Δημιουργία ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΛΙΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ, Από Νηολόγια, Ναυτολογία, καταγραφές αφίξεων-αναχωρήσεων, άδειες ναυσιπλοίας κλπ


Κατέβασμα ppt "Το λιμάνι στην Ιστορία: Σημασία και αξιοποίηση των αρχείων. Τζελίνα Χαρλαύτη Ιόνιο Πανεπιστήμιο."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google