Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

{ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "τα δώρα του παραμυθιού" Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: ΕυαγγελάτουΣοφία Συνεργαζόμενοι: Ευθυμίου Βάγια Ολοήμερο Τμήμα 47 ου Νηπιαγωγείου.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "{ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "τα δώρα του παραμυθιού" Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: ΕυαγγελάτουΣοφία Συνεργαζόμενοι: Ευθυμίου Βάγια Ολοήμερο Τμήμα 47 ου Νηπιαγωγείου."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 { ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "τα δώρα του παραμυθιού" Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: ΕυαγγελάτουΣοφία Συνεργαζόμενοι: Ευθυμίου Βάγια Ολοήμερο Τμήμα 47 ου Νηπιαγωγείου Πάτρας

2  Οι τάξη μας

3 Σαν το σιτάρι σπέρνεται στον κόσμο η αλήθεια και από τον καθάριο σπόρο της φυτρώνουν παραμύθια Δροσίνης

4 ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΙ ΘΕΛΑΜΕ  Να εισάγουμε τους μαθητές μας στην προφορική παράδοση του τόπου μας  Να εντάξουμε το παραδοσιακό παραμύθι στην εκπαιδευτική πράξη, ως γνωστικό εργαλείο.  Να δώσει το παραμύθι εικόνες και υλικό στα παιδιά προσφέροντας νέες διαστάσεις στη φαντασία τους, τις οποίες στην παραγματικότητα θα ήταν δύσκολο να ανακαλύψουν μόνα τους  Και κυρίως γιατί θέλαμε τα παιδιά να καταλάβουν, έτσι όπως μόνο τα παραμύθια προσπαθούν να μεταδώσουν με ποικίλους τρόπους, το μύνημα ότι : ο αγώνας εναντίον σοβαρών δυσκολιών είναι αναπόφευκτος, όμως αν κανείς δεν λιγοψυχήσει, τότε καταφέρνει να νικήσει όλα τα εμπόδια και στέφεται νικητής

5  Αφορμή για την ενασχόλησή μας με τα παραδοσιακά παραμύθια ήταν το έντονο ενδιαφέρον των παιδιών όταν τα ρωτήσαμε « τι είναι παραδοσιακό παραμύθι ;». Ήθελαν πολύ να μάθουν, να ακούσουν και να γνωρίσουν τα παραδοσιακά παραμύθια του τόπου μας καθώς κανένα ως τότε δεν είχε ακούσει ξανά. Πως ξεκίνησαν όλα

6   Να διακρίνουν τα ελληνικά παραδοσιακά παραμύθια  Να αφηγούνται με άνεση και ζωντάνια  Να ενισχύσουν τα εκφραστικά τους μέσα  Να ενισχυθεί η συνεργασία και ηεξωστρέφεια  Να αγαπήσουν το παραμύθι  Να το επιλέγουν ως μέσο μάθησης και ψυχαγωγίας Οι στόχοι που θέσαμε μέσα από την αφήγηση παραδοσιακών παραμυθιών

7  Όλα τα παραμύθια αρχίζουν με το « μια φορά και έναν καιρό » Τα υπόλοιπα παιδιά δεν απάντησαν ενώ κάποια απάντησαν ιστορίες από κινούμενα σχέδια

8   Αφηγηθήκαμε την « Ανδραβίδα που έγινε χρυσόψαρο » και στη συνέχεια κάποια παιδιά μας το διηγήθηκαν  Δημιουργήσαμε την « γωνιά παραμυθιού » όπου είναι μια άνετη και ζεστή γωνιά. Τα παιδιά κάθονται κάτω στο χαλί και όποιο θέλει κρατάει το αγαπημένο του αντικείμενο  Αφηθήκαμε την « Μυρσίνα ». Την ώρα της αφήγησης ένα παιδί πετάχτηκε και είπε ότι του θυμίζει την Χιονάτη. Από εκεί πήραμε αφορμή και μιλήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές των δύο παραμυθιών

9  Την άλλη ακριβώς ημέρα διαβάσαμε μια χριστουγεννιάτικη ιστορία. Ρωτήσαμε σε τι διαφέρει από το χθεσινό παραμύθι :  Χθες το αφηγήθηκες ενώ σήμερα το διάβασες ( Τριαντάφυλλος )  Το χθεσινό δεν είχε εικόνες και άφηνε την φαντασία μας να δουλέψει ( Νικόλας ) Σε αυτό το σημείο έγινε μια πρώτη αναφορά στην διαφορά του παραδοσιακού με τα άλλα παραμύθια

10   Χιονάτη ( Φρίντα, Γεωργία )  Σταχτομπούτα ( Νόρα, Κων / νος Α.)  Η αλεπού και το κοράκι ( Τριαντάφυλλος )  Ο παπουτσωμένος γάτος ( Λυδία, Μελίττα )  Ο Πινόκιο ( Νίκος, Ανδρέας, Αριστοτέλης )  Τα 3 γουρουνάκια ( Ροδοθέα, Κων / νος Π )  Κοκκινοσκουφίτσα ( Άντα, Μαριάνθη, Ελένη ) Τα υπόλοιπα παιδιά ή δεν απάντησαν ή οι απαντήσεις ήταν από κονούμενα σχέδια

11   Μου αρέσει ( Τριαντάφυλλος )  Χαρά ( Άντα, Σεβαστή, Ανδρέας, Σπύρος, Ελένη, Νόρα, Παύλος, Αριστείδης, Μαριάνθη, Ροδοθέα, Ορφέας, Ιωάννα, Νικος )  Γελάω ( Γεωργία )  Λύπη ( Λυδία, Σάκης, Μελίττα )  Φόβο ( Νικόλας ) « τι νιώθετε όταν ακούτε παραμύθι ;» Γιατί λύπη ; Δεν απάντησαν Γιατί φόβο ; Με φοβίζουν τα τέρατα και οι κακές μάγισσες μιλήσαμε για τα συναισθήματα

12  Χωριστήκαμε σε 5 ομάδες. Αποφασίσαμε το όνομα της κάθε ομάδας να είναι από παραμύθι. Στην συνέχεια αφηγηθήκαμε και τα πέντε παραμύθια ( ένα παιδί αφηγητής και οι υπόλοιποι έκαναν τους διαλόγους ), τα δραματοποιήσαμε, φτιάξαμε κολάζ η κάθε ομάδα με το θέμα της και τέλος κατασκευάσαμε ένα κολάζ σε σύνθεση και των πέντε παραμυθιών Δημιουργία ομάδων

13  Τα 3 γουρουνάκια

14  Ο Πινόκιο

15  Τα 7 κατσικάκια

16  Ο παπουτσωμένος Γάτος

17  Η Κοκκινοσκουφίτσα

18  οι ομάδες μας

19  Το παραμυθένιο μας παζλ

20  Με την βοήθεια του υπολογιστή, βρήκαμε πληροφορίες για τον Αίσωπο, τον Άντερσεν και τον Τριβιζά και φτάξαμε την ιστοριογραμμή μας. ιστοριογραμμή σημειώσαμε τις ημερομηνίες. εξηγήσαμε το π. Χ. και μ. Χ. βάλαμε τις φωτογραφίες στην σωστή σειρά μιλήσαμε για τον καθένα ξεχωριστά ποιοί είναι, ποιά παραμύθια τους ξέρουν διαβάσαμε παραμύθια από τον καθένα εκτυπώσαμε και διαβάσαμε πληροφορίες από το διαδύκτιο

21   « πηγαίνουμε στην γωνιά παραμυθιού ».  « δυό κουκιά και δυο ρεβύθια » Σκεφτήκαμε τότε να βρούμε και άλλες αρχές παραμυθιών. Για τον λόγο αυτό απευθυνθήκαμε στις γιαγιάδες και στους παππούδες και ψάξαμε στο διαδίκτυο. Τέλος φτιάξαμε την δική μας αρχή. Πως καταλαβαίνουμε ότι θα πούμε παραμύθι ;

22  κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη δώσε της κλώτσο να γυρίσει παραμύθι να αρχινίσει

23  παραμύθι - μύθι - μύθι το κουκί και το ρεβύθι εμελώνανε στη βρύση πέρασε και η φακή και τα βάζει φυλακή μα η φάβα της φωνάζει φακή, άστα δεν πειράζει

24  δυο κουκιά, δυο κουκιά και άλλα δυο ρεβύθια στο καζάνι μια φορά λέγαν παραμύθια πέρασε και η φακή κάθισε και εκείνηκαι από πάνω ο μάγειρας το καπάκι κλείνει

25  φέρτε τα μαχαιροπηρουνά σας και τα παραμύθια της γιαγιάς σας τα παιδιά να φάνε και να πιούνε και ποτέ μην κοιμηθούνε νηστικά

26

27  Στο διάστημα αυτό αφηγηθήκαμε και τα υπόλοιπα προτεινόμενα παραδοσιακά παραμύθια και αποφασίσαμε ότι εκείνο που θα θέλαμε να ασχοληθούμε είναι ο " Σιμιγδαλένιος ". το δραματοποιήσαμε

28  τον φτιάξαμε από πυλό

29  και από σιμιγδάλι

30   επειδή έχει πολλές φορές την λέξη σιμιγδάλι ( Παύλος )  γιατί τον είχε φτιάξει η βασιλοπούλα από σιμιγδάλι ( Ελένη )  γιατί έτσι τον ονόμασε η βασιλοπούλα, αυτό σκέφτηκε ( Νίκος ) γιατί το παραμύθι έχει αυτόν τον τίτλο ;

31   σοκολάτα - σοκολατένιος  ψωμί - ψωμένιος  μέλι - μελένιος  φράουλα - φραουλένιος  μήλο - μηλένιος  πατάτα - πατατένιος  βούτυρο - βουτυρένιος  σαλάμι - σαλαμένιος  κρέας - κρεατένιος αν ήταν φτιαγμένος από άλλα υλικά πως θα τον έλεγαν ; τι θα γινόταν αν ήταν φτιαγμένος από αυτά τα υλικά;

32   3 σιδερένια παπούτσια  3 μανάδες  40 ημέρες και 40 νύχτες  3 μαγικά αντικείμενα ( φουντούκι, καρύδι, αμύγδαλο ) ποιούς αριθμούς ακούσατε στο παραμύθι ;

33  αφηγηθήκαμε ξανά το παραμύθι και καταγράψαμε πόσες φορές άκουσαν το όνομα " Σιμιγδαλένιος "

34  ζωγράφισαν στο κέντρο τον Σιμιγδαλένιο και γύρω - γύρω τους ήρωες

35  φτιάξαμε την ταυτότητά του

36  ζωγραφίσαμε σε ομάδες " ποιός δίνει τα μαγικά μέσα στη βασιλοπουλα "

37  " πώς χρησιμοποιεί η βασιλοπούλα τα μαγικά μέσα για να βρεί τον Σιμιγδαλένιο "

38  " ποιά είναι τα μαγικά μέσα "

39  " πώς κατέληξαν οι καλοί ήρωες και πώς οι κακοί "

40  " τι κατάφερε η βασιλοπούλα με τα μαγικά μέσα ;"

41  δούλα βασιλοπούλαβασιλοπούλα ΣιμιγδαλένιοςΣιμιγδαλένιος κατασκευάσαμε κούκλες από κάλτσες

42  και παίξαμε κουλοθέατρο

43   μιλήσαμε για τις κοινωνικές δομές : βασίλισσα - δούλα και δραματοποιήσαμε τους ρόλους τους  εστιάσαμε στους χαρακτήρες των ηρώων  βασιλοπούλα : καλή, γενναιόδωρη, ευγενική  κακιά βασίλισσα : ζηλιάρα, πλεονέκτρα, κλέφτρα  εντοπίσαμε στην αφήγηση λέξεις που δεν γνωρίζαμε και μιλήσαμε για την τοπική διάλεκτο ( αλαργινό, καρτερώ, κοσμογυριστής, γυρεύω, κλώσσα, δούλα, μαλαματένιος κ. α.)  δώσαμε την αρχή σε ένα παραμύθι και τα παιδιά έδωσαν το δικό τους τέλος και ύστερα το αντίθετο  συζητήσαμε και καταλήξαμε παρέα στους κανόνες του παραδοσιακού παραμυθιού

44  Στα πλαίσια του δικτύου μας έστειλε η Στ΄ τάξη του 39 ου Δημοτικού Σχολείου το παραμύθι « Πετρομπερδέματα » που έγραψε σε συνεργασία με την Δ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Χαλανδρίτσας και εμείς το εικονογραφήσαμε. Ύστερα έγινε ψηφιακό βιβλίο και το διαβάσαμε. Τέλος γράψαμε το δικό μας περιπετειακό μύθο παίρνοντας ως μαγικό αντικείμενο το γαρύφαλλο από τον Σιμιγδαλένιο.

45  Μια φορά και ένα καιρό στον κήπο μιας όμορφης βασιλοπούλας, φύτρωσε ένα παράξενο γαρύφαλλο. Ήταν μαραμένο και δεν μύριζε καθόλου. Ο κηπουρός του παλατιού όταν το είδε σκέφτηκε «τι κάνει ένα τόσο άσχημο γαρύφαλλο στο ωραιότερο κήπο του βασιλείου;». Το έκοψε και το πέταξε στο πηγάδι. Την νύχτα ένα περίεργο φως έβγαινε από το πηγάδι. Η βασιλοπούλα διέταξε να της φέρουν αμέσως αυτό το γαρύφαλλο στο δωμάτιό της και να το βάλουν σε ένα βάζο. Και τότε κάτι μαγικό συνέβη. Όταν η βασιλοπούλα έσκυψε να το μυρίσει εκείνο έβγαζε ένα λαμπερό φως και μύριζε τόσο όμορφα που η ευωδιά του έφτασε ως την άκρη της χώρας. Εκεί ζούσε μια κακιά μάγισσα που το ζήλεψε και ένα βράδυ έκλεψε το γαρύφαλλο από τη βασιλοπούλα. Όσο όμως και αν περίμενε να λαμπιρίσει το γαρύφαλλο, εκείνο μαραινόταν όλο και πιο πολύ. Το πέταξε τότε στην καρδιά του δάσους. Εκεί το βρήκε η καλή νεραϊδα και το έβαλε στο στεφάνι που είχε στα μαλλιά της. Το γαρύφαλλο άρχισε πάλι να φεγγοβολάει και να μοσχοβολάει τόσο πολύ που ζήλεψαν τα αστέρια το φως του. Όταν βρήκαν την ευκαιρία το έκλεψαν και το πήραν μαζί τους στον ουρανό. Το γαρύφαλλο όμως, πάλι θάμπωσε και τα αστέρια θυμωμένα το πέταξαν στην λίμνη. Εκεί το βρήκε ένας ξυλοκόπος που πήγαινε να πιεί νερό. « αχ, τι όμορφο που είναι!» είπε. Το πήρε και το φύτεψε στην αυλή του δίπλα στα άλλα όμορφα λουλούδια που είχε. Τότε το γαρύφαλλο άρχισε πάλι να βγάζει φως και να μοσχοβολάει. Ο ξυλοκόπος ήταν πολύ χαρούμενος και το αγαπούσε πολύ. Και εκείνο τόσο πιο πολύ λαμπίριζε. Μια μέρα όμως, φύσηξε ένας πολύ δυνατός άνεμος και ξερίζωσε το γαρύφαλλο και το παρέσυρε ψηλά στην κορυφή ενός βουνού. Το γαρύφαλλο πάνω στις πέτρες μαράθηκε πάλι. Στο βουνό ζούσε μια γέρικη και σοφή κουκουβάγια. Όταν το είδε κάλεσε τον αετό και του λέει « αυτό είναι το γαρύφαλλο της αγάπης. Ανθίζει μόνο σε όσους το αγαπούν πραγματικά. Πάρτο και πήγαινέ το εκεί που ανήκει». Ο αετός το πήρε και το έβαλε στα χέρια της βασιλοπούλας. Η βασιλοπούλα το φίλησε από την χαρά της και τότε το γαρύφαλλο μεταμορφώθηκε σε ένα όμορφο βασιλόπουλο. Έτσι η αγάπη απλώθηκε σε όλο το βασίλειο και από ότι ακούμε είναι το πιο ευτυχισμένο βασίλειο από όλα τα βασίλεια της χώρας. Σίγουρα πάντως έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα. Το μαγεμένο γαρύφαλλο

46   Πιστεύω ότι οι στόχοι που θέσαμε εξαρχής ικανοποιήθηκαν σε ένα αρκετά μεγάλο βαθμό. Τα νήπια ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με τα παραδοσιακά παραμύθια και την ιστορία τους στο πέρασμα των χρόνων. Έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και κατάφεραν να συλλέξουν πλούσιο υλικό αλλά και χρήσιμες πληροφορίες με την βοήθεια και συμμετοχή των γονιών τους. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η διήγηση αντικατέστησε την εικόνα και έτσι μπόρεσε να ξεδιπλωθεί πιο ελεύθερα η φαντασία των παιδιών. Τελικά το διασκέδασαν αρκετά και έμαθαν, ως ένα βαθμό, να ακούν, να αφηγούνται και να δημιουργούν παραμύθια και το κυριότερο εκφράστηκαν με το δικό τους μοναδικό τρόπο !!! Τι καταφέραμε ;


Κατέβασμα ppt "{ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "τα δώρα του παραμυθιού" Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: ΕυαγγελάτουΣοφία Συνεργαζόμενοι: Ευθυμίου Βάγια Ολοήμερο Τμήμα 47 ου Νηπιαγωγείου."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google