Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Νηπιάκια-περιηγητές στα μονοπάτια του παραμυθιού και της αφήγησης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Νηπιάκια-περιηγητές στα μονοπάτια του παραμυθιού και της αφήγησης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Νηπιάκια-περιηγητές στα μονοπάτια του παραμυθιού και της αφήγησης

2 Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε στο 24o νηπ/γείο Πατρών. Η Διάρκεια του ήταν από τον Ιανουάριο του 2014 μέχρι τον Μάιο του Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 17 παιδιά από τα οποία τα 7 ήταν νήπια και τα 10 προ νήπια. Υπεύθυνη προγράμματος: Σκουτίδα Αγγελική

3 Πως ξεκίνησαν όλα; Η αφορμή (27/1/2014) για την έναρξη του προγράμματος δόθηκε από τη Μαριλένα (νήπιο) που θέλησε να μας αφηγηθεί ένα παραμύθι που άκουσε από την γιαγιά της. Μας διηγήθηκε το λαϊκό παραμύθι με την κυρά Καλή και την κυρά Κακή που συνάντησαν τις τέσσερις εποχές στο δάσος. Μάλιστα, στο τέλος της αφήγησης της, μας τόνισε πως η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει ως ηθικό δίδαγμα της ιστορίας.

4 Τους ρώτησα αν όλα τα παραμύθια μας μαθαίνουν κάτι θέλοντας να δω αν γνώριζαν τις ιστορίες του Αισώπου και τους κάλεσα να διηγηθούν όποιο παραμύθι ξέρουν. Χωρίσαμε τις ιστορίες που διηγήθηκαν ταξινομώντας τες χρονικά και δημιουργήσαμε μια ιστορική γραμμή. Ο Γιώργος μας διηγήθηκε τον ΄Ψεύτη βοσκό΄ του Αισώπου, που τον κατατάξαμε στους αρχαίους μύθους, η Μαριλένα την ‘Κυρά καλή’ στο λαϊκό παραμύθι και στην σύγχρονή λογοτεχνία τοποθετήσαμε την Ραπουνζελ, την Άριελ, την Κοκκινοσκουφίτσα και τα Τρία γουρουνάκια. Ο Θανάσης (προνήπιο) ήθελε να διηγηθεί τον Tom και Gery και ο Κωνσταντίνος (νήπιο) τον Spiderman αλλά εξηγήσαμε ότι αυτά δεν αποτελούν παραμύθια αλλά κινούμε σχέδια. Στην συνέχεια συζητήσαμε τι κοινό έχουν αυτές οι ιστορίες. Από τις απαντήσεις των παιδιών προέκυψε ότι όλα τα παραμύθια έχουν: την ίδια αρχή: Μια φορά κι έναν καιρό το ίδιο τέλος: Και έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα συναντάμε ήρωες και ζώα Ιστορική γραμμή των παραμυθιών

5

6 Και έτσι ξεκινήσαμε το ιστόγραμμα του παραμυθιού αφού πρώτα φτιάξαμε τη δική μας αρχή βασιζόμενοι στο γνωστό ποιηματάκι ¨Μύθι μύθι παραμύθι¨. Μύθι μύθι παραμύθι το κουκί και το ρεβύθι εμαλώσανε στην βρύση πέρασε και η φακή και τα βάζει φυλακή μα η φάβα τα φωνάζει, φακή βγάλτα έξω δεν πειραζει και ήρθε και το μπιζέλι και ρώτησε τη φακή που να πάμε; Από εκεί. Και ήρθε και το φασόλι και τους ρώτησε; Που πάτε όλοι; Στου παραμυθιού την πόλη. Κι έσμιξαν όλοι μαζί μια παρέα μαγική Κι ήμουν κι εγώ εκεί με ένα κόκκινο βρακί.

7 Ιστόγραμμα

8 Τι είναι για τα παιδιά το παραμύθι; Μετά τα Χριστούγεννα ξεκίνησε δανειστική βιβλιοθήκη με λαϊκά παραμύθια από όλο τον κόσμο, παράλληλα αφηγούμαι στα παιδιά ελληνικά λαϊκά παραμύθια από την συλλογή του Μέγα, μύθους του Αισώπου και μυθολογία. Στόχος της ερώτησης μου ήταν να δω τι υπερισχύει στην συνείδηση τους ως παραμύθι. Τα περισσότερα απάντησαν πως παραμύθι είναι: ένα βιβλίο με εικόνες, με εξώφυλλο σκληρό, που μας λέει για τον συγγραφέα και αφηγείται μια ιστορία. Στην συνέχεια τους ρώτησα αν η κυρία κρατάει αυτό το βιβλίο όταν τους διηγείται ένα παραμύθι; Απάντησαν πως όχι. Επανέλαβα την ερώτηση. Παραμύθι λοιπόν είναι: όταν οι ήρωες ζούνε περιπέτειες, μπουρδουκλώνονται και τους ξεμπουρδουκλώνουν το μυαλό τους, τα ζώα, τα δέντρα, άλλοι άνθρωποι. στο τέλος όμως τα βρίσκουν.

9 Η περίοδος του καρναβαλιού που ακολούθησε έφερε την προφορική παράδοση στην τάξη. Την Τσικνοπέμπτη (20/03/2014) αναβιώσαμε το πατρινό έθιμο της Γιαννούλας της Κουλουρούς. Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο μύθος του Βασιλιά καρνάβαλου» και χορέψαμε το Γαϊτανάκι, τα παραδοσιακά τραγούδια πως το τρίβουν το πιπέρι και τα κουκιά, υπό την καθοδήγηση του γυμναστή του Δημοτικού σχολείου, κ Βασίλη, προκειμένου να αναβιώσουμε τα αποκριάτικα έθιμα διαφόρων περιοχών της Ελλάδος και να διασκεδάσουμε όπως παλιά.

10 Στην συνέχεια θέλησα να προετοιμάσω τα παιδιά για την επίσκεψη μας στο λαογραφικό μουσείο. Επέλεξα να τους αφηγηθώ παραμύθια όπου τα αντικείμενα επηρέαζαν την εξέλιξη της ιστορίας όπως ¨Η Πούλια και ο Αυγερινός¨, ¨Του ψαρά το παιδί¨, ¨Ο ήλιος και το φεγγάρι ¨και την όμορφη Βασιλική, μια Σταχτοπούτα από τη Ρωσία. Τα τοποθετήσαμε σε μια γωνιά προκειμένου να δημιουργήσουμε ένα μουσείο με αντικείμενα που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι τα παλιά χρόνια και κάνανε τις καθημερινές τους δουλειές. Διαβάσαμε την ιστορία ¨Μια βόλτα στο Κέντρο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη» και ξεκινήσαμε για το λαογραφικό μουσείο της Πάτρας έχοντας βάλει σαν στόχο να εντοπίσουμε τα σκευή της ιστορίας μας.

11 Μετά την επίσκεψη μοίρασα κόλλες στα παιδιά και τους ζήτησα να μου ζωγραφίσουν το καθένα ξεχωριστά το αντικείμενο που του έκανε περισσότερο εντύπωση στο μουσείο. Τα ιχνογραφήματα τους έγιναν το κριτήριο για να δημιουργήσουμε τις ομάδες μας. Η τάξη αποτελείται από 17 παιδιά και χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες. Η ομάδα του τέντζερη, η ομάδα τηγάνι και η ομάδα κόσκινο. Η κάθε ομάδα έκανε μια ομαδική ζωγραφιά προκειμένου να γνωριστούν μεταξύ τους.

12 Οι ζωγραφίες των ομάδων Οι ζωγραφιές των ομάδων

13 Η επίσκεψη στο μουσείο, η ξενάγηση στη ζωή του χωριού και της πόλης δημιούργησαν τις κατάλληλες συνθήκες προκειμένου να επιχειρήσουμε να φτιάξουμε τη δική μας ιστορία. Προϋπόθεση όμως αποτελούσαν τα κριτήρια, χαρακτηριστικά του λαϊκού παραμυθιού. Η αφήγηση του παραμυθιού ¨Η Ανθούσα, η Ξανθούσα η Μακρυμαλλούσα μας έδωσε αυτήν την ευκαιρία. Τα παιδιά επέμεναν ότι το παραμύθι αυτό είναι το ίδιο με την ιστορία της Ραπουνζελ. Συζητήσαμε λοιπόν τις ομοιότητες των δύο ιστοριών και από την σύγκριση καταγράψαμε τα χαρακτηριστικά του λαϊκού παραμυθιού, τους κανόνες. Οπότε, ένα λαϊκό παραμύθι έχει: έναν ήρωα που περνάει δοκιμασίες, δυσκολίες. Σκοτώνει τους κακούς και σώζει τον κόσμο. Τρια αντικείμενα με μαγικές ιδιότητες Έναν κακό ήρωα Η ιστορία διαδραματίζεται στο βουνό,στο δάσος, στο χωριό, στην φύση Τα ζώα δίνουν μαγικά όπλα στον ήρωα για να κερδίσει τον κακό Ο ήρωας περνάει τρεις δοκιμασίες και κερδίζει για βραβείο την αγάπη.

14 Και έτσι φτιάξαμε το δικό μας λαϊκό παραμύθι, το γράψαμε και το εικονογραφήσαμε. Οι τρεις δοκιμασίες Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένας φτωχός νέος που ήθελε να γίνει ιππότης. Ζούσε σε ένα μικρό σπιτάκι στο δάσος. Ήταν κάτω από ψηλά δέντρα και δίπλα του απλωνόταν ένα λιβάδι με παπαρούνες. Κάθε μέρα μάζευε μανιτάρια στο δάσος και πήγαινε στην πόλη να τα πουλήσει. Μια μέρα που πήγε στην πόλη άκουσε τον τελάλη να λέει: ¨Ποιος θέλει να γίνει ιππότης; Να έρθει στο παλάτι να περάσει τρεις δοκιμασίες για να παντρευτεί την κόρη του βασιλιά¨. Τ΄ άκουσε αυτά ο νεαρός και κοίταξε τα μανιτάρια μέσα στο καλάθι και τους ρώτησε: ¨Θα τα καταφέρω μανιτάρια μου;¨ Τα μανιτάρια είχαν στόμα αλλά μίλησε το πιο μικρό. ¨Θα τα καταφέρεις αφέντη μου αλλά πρέπει να προσπαθήσεις. Πάρε με κοντά σου και θα σε βοηθήσω.¨ Πριν πάρει το δρόμο για το παλάτι, πήγε στην καλύβα του να φάει για να γίνει δυνατός. Κάθισε στον σοφρά και άνοιξε τον τέντζερη για να βάλει φαγητό με την κουτάλα. Δεν είχε όμως ψωμί γι΄ αυτό έπρεπε να ζυμώσει. Πήρε αλεύρι και το κοσκίνισε και άρχισε να ζυμώνει. Όπως ζύμωνε το αλεύρι του μίλησε: Έ εσύ αφέντη, πάρε λίγο ζυμάρι και φτιάξε ένα κλειδί που θα σου ανοίξει την πόρτα του κάστρου¨. Αφού έφαγε, πήγε βόλτα στο λιβάδι που ήταν γεμάτο παπαρούνες αλλά και μέλισσες. Μια μέλισσα του μίλησε στο αυτί και του είπε: ¨Πάρε με μαζί σου για να σε βοηθήσω με το μαγικό μου κεντρί!¨ Με τα τρία μαγικά όπλα πήρε το δρόμο για το παλάτι ανεβασμένος σ΄ένα άλογο. Στο μονοπάτι συνάντησε ένα γέρο που τον ρώτησε που πας; ¨Πάω στο κάστρο να γίνω ιππότης¨ του απάντησε. Τότε ο γέρος του είπε να προσέχει γιατί η βασίλισσα θα σου πάρει το κεφάλι άμα δεν τα καταφέρεις Άμα δυσκολευτείς ζήτα βοήθεια από τον ουρανό και η Πούλια και ο Αυγερινός θα σε βοηθήσουν.

15 Με τη συμβουλή του γέρου έφτασε στο παλάτι και συνάντησε την βασιλοπούλα. -Καλώς τον γενναίο άντρα! -Καλώς σε βρήκα βασιλοπούλα μου. Ποιες είναι οι δοκιμασίες βασίλισσα μου; -Στο λιβάδι με τις κόκκινες παπαρούνες έχασα το δαχτυλίδι μου με την κόκκινη πέτρα. Αν δεν το βρεις θα σου πάρω το κεφάλι. Ο νέος έφυγε να πάει να το βρει και ζήτησε τη βοήθεια της μέλισσας. Η μέλισσα φώναξε τις φίλες της και όλες μαζί βρήκαν το δαχτυλίδι. Έπειτα η βασιλοπούλα του ζήτησε να της φέρει το χρυσό στεφάνι που βρισκόταν στη σπηλιά του θησαυρού και την πόρτα την φυλάει ένας δράκος που βγάζει φωτιές. Ο νεαρός έφυγε απογοητευμένος. ¨Τι έχεις αφέντη μου;¨ τον ρώτησαν το μανιτάρι και το κλειδί. ¨Πως θα βρω το χρυσό στεφάνι και πως θα νικήσω τον δράκο;¨ -Μην ανησυχείς του είπε το μανιτάρι. Κόψε ένα κομμάτι από μένα και ταΐσε τον δράκο για να ψοφήσει. Και το κλειδί του είπε: Πάρε και εμένα να ξεκλειδώσεις την πόρτα του θησαυρού. Τα κατάφερε και πήγε το στεφάνι στην πριγκίπισσα. Μόλις της το φόρεσε τον αγάπησε. Έπρεπε όμως να περάσει άλλη μια δοκιμασία, την τελευταία και την πιο δύσκολη.

16 Η βασιλοπούλα πήρε την χτένα της και με μαγικό τρόπο χάραξε πολλά μονοπάτια στο δάσος. Έπειτα είπε στο νέο: -Γύρνα στην καλύβα σου και βρες το δρόμο το σωστό και αν έρθεις σε μένα θα σε παντρευτώ. Ο νέος ξαφνικά βρέθηκε μέσα στο δάσος που ήταν τυλιγμένο στο σκοτάδι. Γύρισε το κεφάλι του ψηλά και είπε: ¨Πούλια και Αυγερινέ βοηθήστε με. Οδηγείστε με να βρω το δρόμο το σωστό που θα με πάει στο παλάτι την πριγκίπισσα να βρω και ιππότης να γεννώ. Η Πούλια και ο Αυγερινός έδειξαν στο νεαρό το δρόμο το σωστό. Κι ΄ έγινε γάμος φοβερός και ιππότης έγινε τρανός. Ήμουν κι΄εγώ εκεί με ένα κόκκινο βρακί. Τέλος

17 Ποιους στόχους βάλλαμε; Να γνωρίσουν την εξέλιξη της ελληνικής προφορικής παράδοσης μέσα στο χρόνο Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το παραδοσιακό παραμύθι Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τον περιπετειακό μύθο Να γνωρίσουν τους κανόνες του Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους Να ασκηθούν στην αφήγηση/παραγωγή προφορικού λόγου Να ασκηθούν στην παραγωγή γραπτού λόγου

18 Οι Δράσεις μας ξεκινήσαμε δανειστική βιβλιοθήκη (10/1/2014) επιλέγοντας λαϊκά παραμύθια απ’όλον τον κόσμο πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στο λαογραφικό μουσείο της Πάτρας (4/03/2014 προσκαλέσαμε τον κύριο Αβούρη προκειμένου να μας αφηγηθεί ως παραμυθάς λαϊκά παραμύθια (00/14/2014) προσκαλέσαμε την γιαγιά Ελένη και την ηχογραφήσαμε να μας αφηγείται λαϊκά παραμύθια. μαζί με την ομάδα ¨οροπαίδιο¨(θεατρική ομάδα) δραματοποιήσαμε το παραμύθι μας και το παρουσιάσαμε στους γονείς.

19 Επίσκεψη στο λαογραφικό μουσείο της Πάτρας

20 Από την επίσκεψη του Κ.Αβούρη στην τάξη

21 Η γιαγιά Ελένη μας διηγείται παραμύθια

22 Το ζυμαράκη Το ζυμαράκι Το ζυμαράκι περνά δοκιμασίες και τα παιδιά γίνονται σπηλιά Το ζυμαράκι και το μανιτάρι Οροπαίδιο

23 Τα παιδιά δούλεψαν πάνω στο πρόγραμμα με τρεις τρόπους: ομαδικά, σε 3 ομάδες και ατομικά. Η αρχική διερεύνηση του θέματος καθώς και η καταγραφή των νοητικών αναπαραστάσεων έγιναν ομαδικά σε συζήτηση την ώρα του πρωϊνού και μεσημεριανού κύκλου. Οι βιωματικές προσεγγίσεις( δραματοποίηση των μύθων) καθώς και οι εικαστικές προσεγγίσεις έγιναν ατομικά και με ομάδες. Μεθοδολογία υλοποίησης

24 Στο τέλος του προγράμματος Τα παιδιά έγραψαν ένα παραμύθι το οποίο λειτούργησε τόσο για τα ίδια όσο και για τον εκπαιδευτικό ως εργαλείο αξιολόγησης. Ο τίτλος του ¨Οι τρεις δοκιμασίες¨ Και το δραματοποιήσαμε ετοιμάζοντας μια μικρή παράσταση για τους γονείς

25 Τα σκηνικά

26 Η παράσταση μας

27 Βιβλιογραφία Η Όμορφη Βασιλική. Μια ιστορία από τη Ρωσία. Γιολάντα Τσιαμπόκαλου. Εκδόσεις Καστανιώτη. Μητέρα και Γιος. Ιστορίες από την παγκόσμια παράδοση, Εκδόσης Σαββάλας Μητέρα και Κόρη. Ιστορίες από την παγκόσμια παράδοση, Εκδόσης Σαββάλας Ελληνικά Παραμύθια, Εκλογή Γ.Α. Μέγα, Εκδόσης Ι.Δ. Κολλάρος και Σία, Αθηναι Μια βόλτα στο Κέντρο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη». Φωτεινή Τσάμπρα και Ζωή Σκαλίδη, Εκδόσεις Ταξιδευτής


Κατέβασμα ppt "Νηπιάκια-περιηγητές στα μονοπάτια του παραμυθιού και της αφήγησης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google