Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΓΕ.Λ. ΚΟΛΙΝΔΡΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β΄ Λυκείου Σχ. Έτος 2013 – 14 Α’ Τετράμηνο Θέμα : Άσκηση & Υγεία.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΓΕ.Λ. ΚΟΛΙΝΔΡΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β΄ Λυκείου Σχ. Έτος 2013 – 14 Α’ Τετράμηνο Θέμα : Άσκηση & Υγεία."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΓΕ.Λ. ΚΟΛΙΝΔΡΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β΄ Λυκείου Σχ. Έτος 2013 – 14 Α’ Τετράμηνο Θέμα : Άσκηση & Υγεία

2 ΠΡΟΛΟΓΟΣ  Στη σημερινή εποχή οι άνθρωποι έχουν υιοθετήσει το πρότυπο της καθιστικής ζωής που σε συνδυασμό με την υποβάθμιση της φυσικής κατάστασης προκαλούνται προβλήματα υγείας και ψυχικής ισορροπίας.  Έτσι δημιουργούνται μυοσκελετικά προβλήματα, καρδιαγγειακές παθήσεις, παχυσαρκία και πολλά ψυχολογικά προβλήματα, όπως η κατάθλιψη.  Για όλους αυτούς τους λόγους η άσκηση θεωρείται απαραίτητη καθώς μπορεί να ενεργήσει ευεργετικά συμβάλλοντας στην βελτίωση της σωματικής και ψυχολογικής κατάστασης του ανθρώπου.

3 Εισαγωγή – Χρήσιμοι Ορισμοί  Άσκηση είναι κάθε δραστηριότητα που κάνεις και συμμετέχουν κυρίως μεγάλες μυϊκές ομάδες, κάνει την αναπνοή σου λίγο πιο δύσκολη, την καρδιά σου να χτυπά γρήγορα και να ιδρώνεις. Είναι κάθε κίνηση του σώματος η οποία έχει κάποια χρονική διάρκεια και χαμηλά επίπεδα ανταγωνισμού. Από την αρχαιότητα η άσκηση είναι στη φύση του ανθρώπου και έμφυτη η διάθεση του να κινείται.  Αθλητισμός είναι κάθε αυστηρά δομημένη φυσική δραστηριότητα, με αυστηρούς κανόνες, υψηλό ανταγωνισμό και στόχο τη μεγιστοποίηση της απόδοσης. Ακόμa ο αθλητισμός αντικατοπτρίζει τον πολιτισμό μιας κοινωνίας.

4  Υγεία είναι η κατάσταση της πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας.  Ψυχική υγεία είναι μια κατάσταση πνευματικής ευεξίας στην οποία τα άτομα αισθάνονται ικανοποιημένα από τον εαυτό τους, τους ρόλους τους στη ζωή και στις σχέσεις τους με τους άλλους.  Η υγεία δεν εξαρτάται μόνο από την ιατρική, αλλά και από το περιβάλλον, την οικονομία και την εργασία. Όπως παράγοντες γενετικοί, περιβαλλοντικοί (π.χ τρόπος διαβίωσης, κατοικία, εργασία, συνθήκες εργασίας, ρύπανση περιβάλλοντος),παράγοντες συνθηκών ζωής (π.χ διατροφή, κάπνισμα, άσκηση, χρήση εθιστικών ουσιών, συμπεριφορά), παράγοντες σχετιζόμενοι με το σύστημα και τις υπηρεσίες υγείας, αλλά και παράγοντες εκπαίδευσης υγείας είναι όλα εκείνα που επηρεάζουν την υγεία των ανθρώπων.

5 ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

6  Στην καρδιά o Το μυοκάρδιο αυξάνεται σε μέγεθος και δύναμη μετά από συστηματική άσκηση. o Η καρδιά κάποιου που ασκείται σημαίνει ότι σε κατάσταση ξεκούρασης χτυπά λιγότερες φορές για να στείλει την ίδια ποσότητα αίματος σε σχέση με την καρδιά κάποιου που δεν ασκείται. o Σε καταστάσεις μέγιστης προσπάθειας, η παροχή αίματος αυξάνεται και η καρδιακή συχνότητα είναι υψηλή. Έτσι περισσότερο οξυγόνο στέλνεται στους μυς, βελτιώνοντας την απόδοσή τους. o Η γυμνασμένη καρδιά κουράζεται στο 24ωρο λιγότερο από την αγύμναστη. o Προλαμβάνει την υπέρταση και οδηγεί στη μείωση της αρτηριακής πίεσης του αίματος.

7  Στον εγκέφαλο o Μπορεί να βελτιώσει τη νοητική λειτουργία. o Βελτιώνει την απόδοση των μαθητών στις σχολικές τους υποχρεώσεις. o Μειώνει τον κίνδυνο της νόσου του Αλτσχάιμερ

8  Στους μυς o Βελτιώνει την κατάσταση των μυών. o Αυξάνει τη μυϊκή μάζα τη δύναμη και την αντοχή. o Δυναμώνει τους μυς και συχνά σφίγγει το κορμί χωρίς να υπάρξει αλλαγή στο βάρος. o Μειώνει τα μυοσκελετικά προβλήματα και τους πόνους της μέσης και της σπονδυλικής στήλης.

9  Στους πνεύμονες o Αναπνέουν πιο αργά και ξεκούραστα. o Οι μύες της αναπνοής είναι δυνατότεροι, αποτελεσματικότεροι και έτσι η αναπνοή είναι ευκολότερη. o Χρησιμοποιείται ολοένα και μεγαλύτερο μέρος των πνευμόνων. o Αυξάνει την αποτελεσματικότητα της ανταλλαγής οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα στους πνεύμονες. o Μπορεί να αυξήσει τον αριθμό των καθημερινών δραστηριοτήτων, χωρίς πρόβλημα στην αναπνοή.

10  Στα οστά o Βοηθάει στη βελτίωση της δύναμης, της πυκνότητας και της ανάπτυξης των οστών. o Είναι σημαντική για τη σωματική ανάπτυξη κατά την παιδική ηλικία και την εφηβεία, όταν τα οστά αρχίζουν να αναπτύσσονται. o Σημαντική για τις γυναίκες, γιατί βοηθάει στην επιβράδυνση της εμφάνισης της οστεοπόρωσης.

11  Στις αρθρώσεις o Βελτιώνει την ευκαμψία στις αρθρώσεις. o Αυξάνει την κινητικότητά τους. o Βοηθάει στην σταθεροποίηση των αρθρώσεων.

12  Στο αίμα o Δημιουργούνται περισσότερα ερυθρά αιμοσφαίρια, επιτρέπο- ντας μεγαλύτερη ικανότητα μεταφοράς οξυγόνου. o Τα αγγεία γίνονται περισσότερο ελαστικά αντέχοντας στις αλλαγές της πίεσης. o Υπάρχουν περισσότερα αιμοφόρα αγγεία τόσο στους πνεύμονες όσο και στους μυς. o Μειώνονται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία θρόμβων και οι πιθανότητες για έμφραγμα ή εγκεφαλικό.

13 ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΣΤΗ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

14 Βελτιώνει τη διάθεση του ατόμου  Με την άσκηση μπορεί ο άνθρωπος εύκολα να βελτιώσει και να εξισορροπήσει τον εσωτερικό του κόσμο. Ξεφεύγει από τη ρουτίνα της καθημερινότητας και μεταφέρεται σε έναν άλλο κόσμο, όπου είναι μακριά από κάθε τι που τον απασχολεί, με αποτέλεσμα να τονώνεται και να επιστρέφει με περισσότερη ευχάριστη διάθεση. Ειδικότερα η άσκηση σε φυσικό περιβάλλον είναι πολύ πιο χαλαρωτική από ότι σε κλειστούς χώρους καθώς τα φυσικά τοπία ενεργοποιούν περισσότερο τους χαλαρωτικούς μηχανισμούς. Κατά τη διάρκεια της άσκησης παράγονται από τον οργανισμό κάποιες χημικές ουσίες – ορμόνες: Αδρεναλίνη είναι μια ορμόνη που βοηθά τον οργανισμό να ανταπεξέρχεται σε έντονες καταστάσεις στρες. Ενδορφίνη είναι φυσική ουσία που παράγεται στον ανθρώπινο οργανισμό και έχει ανάλογες δράσεις με φαρμακευτικές ουσίες όπως η μορφίνη, χωρίς να δημιουργεί αρνητικές συνέπειες. Σεροτονίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής του εγκεφάλου. Χαμηλά επίπεδα της σεροτονίνης εμπλέκονται στην εμφάνιση κατάθλιψης. Η σεροτονίνη είναι χημική ουσία που ηρεμεί το σώμα.  Αυτές οι ουσίες ενεργούν στον εγκέφαλο και προσφέρουν στον οργανισμό μια αίσθηση ευεξίας.

15 Συμβάλλει στην αντιμετώπιση του άγχους και της έντασης  Η άσκηση βοηθά τον άνθρωπο να «αποκλείσει» από τη σκέψη του για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (όσο διαρκεί η άσκηση και για λίγο χρόνο μετά) τα όποια προβλήματα και ανησυχίες τον απασχολούν και να χαλαρώσει, με αποτέλεσμα να «απαλλάσσεται» και από το άγχος.  Σύμφωνα με τις θεωρίες περί του άγχους, όσο πιο πολύ σκεφτόμαστε ένα γεγονός ή ένα θέμα που μας προβληματίζει, τόσο περισσότερο ωθούμε τον εαυτό μας στη βίωση άγχους. Πολλές φορές το πρόγραμμα άσκησης δεν καταλήγει στην άμεση μείωση του άγχους, αλλά αυτή η μείωση επέρχεται με καθυστέρηση λεπτών.

16 Έχει θετικά αποτελέσματα στην αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση  Η ενασχόληση του ανθρώπου με την άσκηση και η επίτευξη των επιμέρους στόχων επ’ αυτής, καλλιεργούν και αυξάνουν την αυτοπεποίθηση του.  Η αυτοπεποίθηση συνδέεται με την αίσθηση ότι μπορεί το άτομο να φέρει εις πέρας το πρόγραμμα άσκησης, το οποίο συνεισφέρει στη βίωση της προσωπικής ικανότητας από την πλευρά του ασκούμενου.  Η βίωση θετικού συναισθήματος καλλιεργεί στο άτομο και θετικά συναισθήματα για τον εαυτό του, αυξάνοντας την αυτοεκτίμησή του. Παράλληλα αυξάνει και την αυτό-αποτελεσματικότητά του έναντι στο τι είναι ικανό να πραγματοποιήσει, ιδιαίτερα σημαντικό όφελος για τις μεγαλύτερες ηλικίες.

17 Καλυτερεύει την αυτό-εικόνα  Η άσκηση συνδέεται άρρηκτα με τη σωματική κατάσταση και εμφάνιση του ατόμου, καθώς βελτιώνει την εξωτερική του εικόνα. Η εξωτερική εμφάνιση επηρεάζει την εικόνα που έχει το άτομο για τον ίδιο του τον εαυτό (αυτό-εικόνα), βιώνοντας συναίσθημα αποδοχής και ευχαρίστησης για την εμφάνισή του.

18 Προσφέρει συντονισμό και ικανότητα συγκέντρωσης  Η θετική διάθεση που πηγάζει από την άσκηση, η αυξανόμενη αυτοεκτίμηση και ικανοποίηση του ατόμου αποτελούν στοιχεία για την παραγωγή σωματικής και ψυχολογικής ενέργειας.  Παράλληλα, καθιστά τον ασκούμενο περισσότερο κινητικό και λειτουργικό, καθώς και περισσότερο παραγωγικό στον τομέα της εργασίας του. Αυξάνει τις αποδόσεις του και βοηθά στην ικανότητα συγκέντρωσής του.

19 Κοινωνικοποιεί  Μέσα από την άσκηση ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει γρήγορα νέους φίλους και ειδικότερα αν πρόκειται για άθληση ομαδική. Επωφελείται από τις κοινωνικές πτυχές του ομαδικού αθλήματος και γίνεται κοινωνικότερος.  Η συμμετοχή στην ομάδα τον διδάσκει πώς να παραβλέπει ή και να ανέχεται μια ενοχλητική συμπεριφορά. Επίσης, έρχεται σε επαφή και με την ιδέα της αλληλοστήριξης,αφού ενθαρρύνει και ενθαρρύνεται από τους συμπαίκτες του και ξεπερνά τις δυσκολίες.  Μαθαίνει να συνεργάζεται και να τρέφει σεβασμό και για το ίδιο το άθλημα αλλά και για τους συμπαίκτες του.

20 Μειώνει τις ψυχολογικές και συναισθηματικές διαταραχές  Ο άνθρωπος θωρακίζεται εν μέρει και προφυλάσσεται από συναισθηματικές διαταραχές, που συνδέονται συνήθως με το αίσθημα ατονίας, απώλειας ικανοποίησης και ενέργειας αλλά και κατάθλιψης.  Η άσκηση μπορεί να αποκαταστήσει τις ψυχικές διαταραχές, αλλά συνοδευτικά και βοηθητικά, δεν μπορεί να αποτελέσει δηλαδή θεραπεία για κάποια από αυτές. Ωστόσο, μπορεί να βοηθήσει στον περιορισμό αυτών των διαταραχών.

21 Αποτρέπει τον εθισμό  Ο εθισμός υπάρχει σε διάφορα μεγέθη και σχήματα. Από τον εθισμό στο φαγητό μέχρι και τον εθισμό στα ναρκωτικά. Η άσκηση έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την επιθυμία για τσιγάρο, και μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμη για τη μακροπρόθεσμη διατήρηση της διακοπής του καπνίσματος. Αν και ο ακριβής μηχανισμός του εν λόγω οφέλους είναι άγνωστος, σίγουρα η βελτιωμένη χημική ισορροπία του εγκεφάλου από την άσκηση παίζει το ρόλο της.

22 Τροφοδοτεί τη μνήμη  Όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα στο να θυμούνται πράγματα, σίγουρα η άσκηση θα τους βοηθήσει και εδώ.  Η άσκηση αυξάνει το μέγεθος του πρόσθιου ιππόκαμπου (σημείο του εγκεφάλου), που οδηγεί σε βελτίωση της χωρικής μνήμης.

23 Δίνει ικανοποίηση μέσω της επίτευξης των στόχων της  Ο ασκούμενος τοποθετεί σε κάθε μορφή άσκησης ένα στόχο, η επίτευξη του οποίου δίνει ικανοποίηση και αποτελεί βασικό παρακινητικό παράγοντα για την μελλοντική συνέχιση της άσκησης.  Του δίνει κίνητρο να εντείνει την προσπάθεια πάνω σε αυτό που κάνει και να πετύχει περισσότερα.

24 Διασκεδάζει  Η άσκηση διασκεδάζει τον άνθρωπο και είναι μια πολύ καλή δημιουργική διέξοδος για τον ελεύθερο χρόνο του.  Κατά τη διάρκειά της ο άνθρωπος κάνει κάτι που τον γεμίζει χαρά και ζωντάνια.  Απολαμβάνει και ευχαριστιέται αυτές τις στιγμές, γνωρίζοντας ότι μόνο καλό μπορούν να του προσφέρουν και σε καμία περίπτωση να τον βλάψουν.  Το μυαλό του είναι συνεχώς στα θετικά αποτελέσματα της, με επακόλουθο να είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένος.

25 Δωρίζει καλύτερο ύπνο  Λόγω της κατανάλωσης μεγάλου ποσοστού ενέργειας, ο άνθρωπος αισθάνεται την ανάγκη για περισσότερες ώρες ύπνου.  Αυτός είναι και ο κύριος λόγος, για τον οποίο ο ύπνος μετά από άσκηση είναι καλύτερος και μάλιστα και πιο χαλαρωτικός.  Το άτομο ξυπνά με περισσότερη διάθεση και σίγουρα πιο ξεκούραστο.

26 ΑΕΡΟΒΙΑ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ  Αερόβια άσκηση εννοούμε κάθε μορφή άσκησης σχετικά χαμηλή σε ένταση και μεγάλη σε διάρκεια. Τέτοιες μορφές άσκησης είναι το κολύμπι, το περπάτημα, το τρέξιμο, το ποδήλατο κ.λπ.

27 Η αερόβια άσκηση:  Μειώνει τον κίνδυνο για την εμφάνιση καρδιοπαθειών, καρδιαγγειακών νοσημάτων και της υπέρτασης.  Συμβάλλει στη διατήρηση του σωματικού βάρους και της σωστής διατροφής.  Ρυθμίζει καλύτερα το σάκχαρο του αίματος.  Αυξάνει τα επίπεδα της «καλής» χοληστερόλης (HDL).  Αυξάνει τη διάρκεια ζωής.  Συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του μεταβολισμού.  Βελτιώνει την απόδοση στην εργασία με λιγότερη κούραση.

28 ΦΥΣΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ  Η φυσική κατάσταση των ατόμων είναι άμεσα συνδεδεμένη με την καλή υγεία τους, τόσο σωματική όσο και ψυχική. Ωστόσο δεν ισχύει το αντίστροφο, δηλαδή υγιή άτομα δεν έχουν απαραίτητα καλή φυσική κατάσταση.  Η καλή φυσική κατάσταση βελτιώνει την αντοχή, την δύναμη, την ευλυγισία ή ευκαμψία, την ταχύτητα και τη σύνθεση του σώματός μας.  Έτσι μπορεί κάποιος να έχει την ικανότητα να εκτελέσει γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα τις καθημερινές του υποχρεώσεις.

29 Η φυσική κατάσταση επηρεάζεται από :  Ηλικία  Φύλο  Διατροφή  Άσκηση  Κινητική δυσκολία  Ασθένεια και κόπωση  Κατασκευή σώματος  Λήψη βλαβερών ουσιών

30  Η άσκηση πρέπει να είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας.  Η ευεργετικές επιδράσεις της άσκησης συμβάλλουν στη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής υγείας.  Η φυσική δραστηριότητα και άσκηση θα πρέπει να είναι δια βίου τρόπος ζωής για τη διατήρηση και συντήρηση των θετικών αποτελεσμάτων. Η άσκηση συμβάλλει στην πρόληψη και θεραπεία χρόνιων σωματικών και ψυχικών νοσημάτων.  Η άσκηση βελτιώνει την ποιότητα ζωής και την ευεξία για όλη μας τη ζωή. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

31 ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ Οι άνθρωποι σήμερα δε γυμνάζονται γιατί :  Δεν πιστεύουν στα οφέλη της άσκησης στην υγεία.  Θεωρούν ότι η άσκηση είναι κάτι δύσκολο και κουραστικό.  Δε βρίσκουν χρόνο να γυμναστούν.

32  Η παχυσαρκία μπορεί να οφείλεται σε γονιδιακούς και ορμονικούς παράγοντες.  Ορισμένη ποσότητα σωματικού λίπους είναι απαραίτητη για τη φυσιολογική λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού. Όταν όμως η αποθηκευμένη ποσότητα λίπους είναι μεγάλη τότε δημιουργούνται σοβαρές επιπλοκές Παχυσαρκία είναι κλινική κατάσταση στην οποία η υπερβολική αποθήκευση λίπους μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες για την υγεία του ατόμου.

33  Συγκεκριμένα επηρεάζει τη λειτουργία του μεταβολισμού και του καρδιαγγειακού συστήματος.  Ευθύνεται για διάφορες σοβαρές ασθένειες, όπως το σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 και ορισμένα είδη καρκίνου.  Για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας προτείνεται ένα πρόγραμμα ισορροπημένης διατροφής και συστηματικής άσκησης.  Η φαρμακευτική αγωγή και οι χειρουργικές επεμβάσεις καλό είναι να αποφεύγονται για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, γιατί μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρές επιπλοκές στον οργανισμό.

34  ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Για την αποφυγή της παχυσαρκίας πρέπει να υπάρχει συνδυασμός σωστής διατροφής και άσκησης.

35 ΕΠΙΛΟΓΟΣ  «Νους υγιής εν σώματι υγιει», έλεγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι. Η γυμναστική ήταν κύριο μάθημα μαζί με την Ανάγνωση και τη Γραφή. Με την άσκηση ο άνθρωπος βελτιώνει την υγεία του, δημιουργεί ψυχική ανάταση και προάγει την ποιότητα ζωής του.  Ο Ιπποκράτης θεωρούσε την άσκηση και τη σωστή διατροφή ως βάσεις για την υγεία του ανθρώπου. Ο άνθρωπος χαρακτηρίζεται από την κίνηση η οποία πραγματοποιείται με τη συνεργασία πολλών συστημάτων του οργανισμού, όπως του νευρικού, του ενδοκρινικού και του μυοσκελετικού.

36 ΠΗΓΕΣ  sportpsychologist.gr  utopia.gr  sweetblog.gr  Βικιπαίδεια  Βιβλίο Φυσικής Αγωγής Γυμνασίου

37 Στην εργασία συμμετείχαν οι:  Αποστολοπούλου Ραφαέλα  Γιάντσε Έντζι  Παπουτσή Ευπραξία  Πλατσά Βασιλική  Σεραφειμίδου Ευθυμία  Εποπτεύων καθηγητής: Ιωαννίδης Πέτρος (ΠΕ11)  Καπέρδα Ελένη  Λάντζα Ευστρατία  Πιπιλίκας Θωμάς  Τσολογιάννη Παρασκευή

38


Κατέβασμα ppt "ΓΕ.Λ. ΚΟΛΙΝΔΡΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β΄ Λυκείου Σχ. Έτος 2013 – 14 Α’ Τετράμηνο Θέμα : Άσκηση & Υγεία."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google