Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Απολογισμός έξι μηνών και προγραμματισμός νέων δράσεων 20 Απριλίου 2010 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Απολογισμός έξι μηνών και προγραμματισμός νέων δράσεων 20 Απριλίου 2010 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Απολογισμός έξι μηνών και προγραμματισμός νέων δράσεων 20 Απριλίου 2010 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

2 Περιεχόμενο Α. Απολογισμός εξαμήνου Η αφετηρία Οι στόχοι μας Το έργο μέχρι σήμερα Τα πρώτα αποτελέσματα Β. Προγραμματισμός Επόμενες δράσεις στη φορολογία Δαπάνες και προϋπολογισμός Νέο πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης Διαρθρωτικές παρεμβάσεις 2

3 Α. Απολογισμός εξαμήνου

4 Η αφετηρία Στις 18 Οκτωβρίου 2009 η νέα κ υβέρνηση λαμβάνει ψήφο εμπιστοσύνης από την Βουλή. Η κατάσταση που παραλάβαμε: Η οικονομία της χώρας σε ύφεση για πρώτη φορά από το 1993 Η ανταγωνιστικότητα σε κατάρρευση Ο προϋπολογισμός σε εκτροχιασμό Το δημόσιο χρέος στο υψηλότερο επίπεδο που έχει βρεθεί ποτέ Οι δείκτες, τα στατιστικά και δημοσιονομικά δεδομένα υποχείριο της πολιτικής Το έλλειμμα αξιοπιστίας της χώρας στο υψηλότερο επίπεδο από την είσοδο της χώρας στην ΟΝΕ 4

5 Οι στόχοι μας Οι στόχοι του ο ικονομικού μας προγράμματος: Η διάσωση της οικονομίας, η απρόσκοπτη πρόσβαση σε δανεισμό για την αναχρηματοδότηση του χρέους και της λειτουργίας του κράτους Η ανάκτηση της αξιοπιστίας της Ελλάδας, των στατιστικών και των πολιτικών της Η ανάταξη της οικονομικής δραστηριότητας, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η δημιουργία μιας νέας δυναμικής πορείας ανάπτυξης Η αποκατάσταση των δημοσίων οικονομικών, η βιώσιμη μείωση του ελλείμματος και η αναστροφή της δυναμικής του χρέους Η διαφάνεια στη διαχείριση του δημόσιου χρήματος και του κρατικού προϋπολογισμού Η δίκαιη αναδιανομή μέσα από ένα δίκαιο, απλό, διαφανές και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα Η προστασία των ασθενέστερων από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης Η δημιουργία μιας νέας σχέσης εμπιστοσύνης του πολίτη με το κράτος 5

6 Το έργο μέχρι σήμερα Νομοθετικό έργο που έχει ολοκληρωθεί Από τον Νοέμβριο του 2009 έως σήμερα έχουν κατατεθεί και ψηφιστεί στην Βουλή 18 νομοθετικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Οικονομικών: Νοέμβριος- Δεκέμβριος 2009: Έκτακτη ενίσχυση κοινωνικής αλληλεγγύης Απολογισμός έτους 2007 Ισολογισμός έτους 2007 Προϋπολογισμός έτους 2010 Ιανουάριος- Φεβρουάριος 2010: Κύρωση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για ΦΠΑ, ληξιπρόθεσμα χρέη και αναστολή πλειστηριασμών από τράπεζες Φόρος δωρεών, γονικών παροχών, αλκοόλ και καπνού Κυρώσεις έξι (6) διεθνών συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας Φορολογία πετρελαιοειδών Απολογισμός έτους 2008 Ισολογισμός έτους 2008 Μάρτιος-Απρίλιος 2010: Ελληνική Στατιστική Αρχή Μέτρα προστασίας της εθνικής οικονομίας Αποκατάσταση της φορολογικής δικαιοσύνης και αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής 6

7 Νομοθετικό έργο σε εξέλιξη Επτά ακόμη νομοσχέδια βρίσκονται σε στάδιο ψήφισης ή κατάθεσης στη Βουλή μέσα στις επόμενες εβδομάδες: Ενσωμάτωση οδηγίας 123 για τις υπηρεσίες (βρίσκεται στην Ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση) Εποπτεία Ιδιωτικής Ασφάλισης Τεχνικά - ψυχαγωγικά παιχνίδια Εξίσωση ορίων ηλικίας στο Δημόσιο Εναρμόνιση με την Οδηγία (2007/64/ΕΚ) για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά. Εναρμόνιση με την Οδηγία (2007/44/ΕΚ) για την εξαγορά πιστωτικών ιδρυμάτων. 7

8 Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης Το Υπουργείο Οικονομικών έχει την ευθύνη για 50 δράσεις στο πλαίσιο του ΠΣΑ: 25 δράσεις έχουν υλοποιηθεί – σχεδόν όλες – εντός προθεσμίας 5 δράσεις έχουν καθυστερήσει, αλλά έχουν ενεργοποιηθεί ή ολοκληρώνονται 20 δράσεις είναι εντός προθεσμίας, έχουν ενεργοποιηθεί ή βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο προόδου 8

9 9 ΚΩΔ.ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΥΠΕΥΘΥΝΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΤΡΙΜΗΝΟ 2010 1Α1Νομοθεσία για την ανεξαρτησία της Στατιστικής ΥπηρεσίαςΟικονομικώνΑ 2Α2Δημιουργία Γραφείου Προϋπολογισμού στη ΒουλήΒουλή/ΟικονομικώνΓ 3Α3 Εισαγωγή αποτελεσματικών ελέγχων (checks and balances) κατά την παραγωγή και δημοσιοποίηση των δημοσιονομικών στατιστικών Βουλή/ Οικονομικών/ Εσωτερικών Α 4Β1Αποδέσμευση κονδυλίων Προϋπολογισμού σε μηνιαία βάσηΟικονομικώνΑ 5Β2 Υποβολή εκθέσεων εκτέλεσης του προϋπολογισμού από κάθε υπουργείο σε μηνιαία βάση Οικονομικών/ Υπουργεία Α 6Β3Δημοσίευση στο διαδίκτυο μηνιαίας έκθεσης εκτέλεσης του προϋπολογισμούΟικονομικώνΑ 7Β4 Δημιουργία μόνιμων διυπουργικών ομάδων εργασίας για προετοιμασία και παρακολούθηση εκτέλεσης του Προϋπολογισμού Οικονομικών/ΥπουργείαΑ 8Β5Δημιουργία Ενιαίας Αρχής ΠληρωμώνΟικονομικών και ΥπουργείαΑ-Β 9Β6 Καθιέρωση πληροφοριακού συστήματος (MIS) για την παρακολούθηση των δαπανών του κάθε υπουργείου Οικονομικών και ΥπουργείαΒ 10Β7 Δημιουργία αποθεματικού με τη θεσμοθέτηση όπως ανώτατου ορίου 90% στη διάθεση των πιστώσεων του προϋπολογισμού Οικονομικών/ Υπουργεία Α 11Β8Επέκταση κάλυψης του MIS σε όλους τους οργανισμούς του δημόσιου τομέα Οικονομικών και εποπτεύοντα Υπουργεία Δ 12Β9 Χρησιμοποίηση εξωτερικών ελεγκτών σε φορείς του δημοσίου για την υποστήριξη του έργου του Γενικού Λογιστηρίου Οικονομικών/ΥπουργείαΑ 13Γ1Τριετείς Προϋπολογισμοί με ενσωμάτωση περικοπών δαπανών Οικονομικών/ Υπουργεία Α 14Γ2Συγχώνευση ή/και κατάργηση οργανισμών του δημοσίου τομέαΥπουργείαΑ 15Γ3Προϋπολογισμοί «μηδενικής βάσης» Οικονομικών/ Υπουργεία Β 16Γ4 Εισαγωγή στοιχείων προϋπολογισμού προγραμμάτων κατά τη διαδικασία κατάρτισης του προϋπολογισμού 2011 Οικονομικών/ Υπουργεία Δ 17Γ5 Υιοθέτηση δημοσιονομικών κανόνων για την αποτελεσματική μεσοπρόθεσμη εκτέλεση του προϋπολογισμού Βουλή/Οικονομικών/ Υπουργεία Δ

10 10 ΚΩΔ.ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΥΠΕΥΘΥΝΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΤΡΙΜΗΝΟ 2010 18Δ1 Περικοπή ποσοστού 10% στα επιδόματα του δημοσίου (κεντρική διοίκηση, επιδοτούμενα ΝΠΔΔ, ΟΤΑ α’ βαθμού, μη εισηγμένες ΔΕΚΟ, και ασφαλιστικά ταμεία) Οικονομικών/ΥπουργείαΑ 19Δ2Υιοθέτηση κανόνα 5:1 στις συνταξιοδοτήσεις/προσλήψεις στο δημόσιο Οικονομικών/ Εσωτερικών Α 20Δ3 Αναστολή προσλήψεων για το 2010, με εξαίρεση τις αναγκαίες προσλήψεις για την κάλυψη κρίσιμων κενών θέσεων στους τομείς της υγείας, της εκπαίδευσης και της ασφάλειας Οικονομικών/ΥπουργείαΑ 21Δ4 Μείωση συμβάσεων ορισμένου χρόνου έως το 1/3 στους περισσότερες τομείς της κυβέρνησης Οικονομικών/ΥπουργείαΑ 22Ε5 Εξίσωση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών στο δημόσιο, σε συνέχεια καταδικαστικής απόφασης ΔΕΚ ΟικονομικώνΑ 23Ζ1Υιοθέτηση ενιαίας προοδευτικής κλίμακας για όλα τα εισοδήματαΟικονομικώνΑ 24Ζ2Εισαγωγή κινήτρων για την έκδοση αποδείξεωνΟικονομικώνΑ 25Ζ3Κατάργηση αυτοτελούς φορολόγησης και των περισσότερων φοροαπαλλαγώνΟικονομικώνΑ 26Ζ4 Φορολόγηση των διανεμόμενων κερδών στην κλίμακα των φυσικών προσώπων και παροχή κινήτρων όπως επιχειρήσεις για επανεπένδυση των κερδών ΟικονομικώνΑ 27Ζ5 Επαναφορά του προοδευτικού φόρου επί όπως μεγάλης ακίνητης περιουσίας, των κληρονομιών και των γονικών παροχών. ΟικονομικώνΑ 28Ζ6 Νέοι κανόνες όπως ενδο-ομιλικές συναλλαγές (thin capitalization) και μέτρα για την ενίσχυση όπως φορολογικής λογοδοσίας των υπεράκτιων (off-shore) εταιρειών και των ιδιοκτητών όπως. ΟικονομικώνΑ 29Ζ7 Αποτελεσματική εφαρμογή φόρου στα κέρδη κεφαλαίου από όπως βραχυπρόθεσμες και χρηματιστηριακές συναλλαγές. ΟικονομικώνΑ 30Ζ8Κωδικοποίηση και απλούστευση φορολογικής νομοθεσίας.ΟικονομικώνΔ 31Ζ9 Υποχρεωτική υποβολή φορολογικών δηλώσεων σε ηλεκτρονική μορφή και διεύρυνση πληροφοριακών εφαρμογών όπως η παροχή ηλεκτρονικών τιμολογίων. ΟικονομικώνΔ 32Ζ10Αύξηση του φόρου στα τσιγάραΟικονομικώνΑ 33Ζ11Αύξηση του φόρου στα ποτάΟικονομικώνΑ 34Ζ12Αύξηση του φόρου στα καύσιμαΟικονομικώνΑ

11 11 ΚΩΔ.ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΥΠΕΥΘΥΝΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΤΡΙΜΗΝΟ 2010 35Η1Συγχώνευση των μηχανισμών είσπραξης φόρων και ασφαλιστικών εισφορώνΟικονομικών/ΑπασχόλησηςΔ 36Η2Υποχρεωτική χρήση τραπεζικών επαγγελματικών λογαριασμών για τις επιχειρήσειςΟικονομικών/ΟικονομίαςΔ 37Η3Χρήση στοιχείων από επιχειρήσεις κοινής ωφελείας για φορολογικούς ελέγχουςΟικονομικών/ΥπουργείαΔ 38Η4Βελτίωση των ισχυουσών διαδικασιών για τη διασταύρωση των φορολογικών στοιχείωνΟικονομικώνΒ 39Η5Υιοθέτηση διαδικασιών ελέγχου στη βάση τον βαθμό επικινδυνότηταςΟικονομικώνΓ 40Η6 Χρήση point system και κατάργηση της διαπραγμάτευσης κατά τη διαδικασία επιβολής των προστίμων σε φοροφυγάδες ΟικονομικώνΓ 41Η7 Δημιουργία και χρήση ενός πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης ελέγχων (audit system) ΟικονομικώνΓ 42Η8 Χειρισμός της διαδικασίας επίλυσης φορολογικών διαφορών από μια κεντρική υπηρεσία. ΟικονομικώνΓ 43Η9Ελαχιστοποίηση των απευθείας επαφών φορολογούμενων με τις εφοριακές υπηρεσίεςΟικονομικώνΓ 44Η10Δραστικά μέτρα είσπραξης φορολογικών απαιτήσεωνΟικονομικώνΑ 45Η11 Υποχρέωση φαρμακείων να κάνουν δεκτές μόνο συνταγές με bar code το ΑΦΜ του γιατρού Οικονομικών/ΥγείαςΒ 46Η12Παρακολούθηση με σύστημα GPS τη διανομή καυσίμων με βυτιοφόρα φορτηγά Οικονομικών/Οικονομίας/ Ενέργειας Δ 47Η13Θέσπιση ετήσιων στόχων για τις εφορίες και αξιολόγησή τους με βάση την απόδοσηΟικονομικώνΑ 48Θ7Απελευθέρωση κλειστών επαγγελμάτωνΟικονομικών/ΟικονομίαςΓ 49Θ13 Αναμόρφωση πλαισίου παροχής κρατικών εγγυήσεων προς τις ΜμΕ (Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις) Οικονομίας/ ΟικονομικώνΒ 50Θ34 Εισαγωγή μεγαλύτερης διαφάνειας στις τραπεζικές συναλλαγές και στην παροχή ασφαλιστικών υπηρεσιών Οικονομικών/ Οικονομίας/ ΔικαιοσύνηςΑ

12 Το πρώτο τρίμηνο του 2010 το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού έχει μειωθεί κατά 39,2% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2009 και έναντι ετήσιου στόχου μείωσης κατά 30,2%. Το αποτέλεσμα δεν αντανακλά ακόμη τις αποδόσεις όλων των μέτρων του ΠΣΑ και των πρόσθετων μέτρων για τη διάσωση της οικονομίας. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται τόσο στην αύξηση κατά 8% των κρατικών εσόδων (Τ.Π. και ΠΔΕ) όσο και στη μείωση των κρατικών δαπανών κατά 10,2% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2009. 12 Τα πρώτα αποτελέσματα Μείωση του ελλείμματος

13 Αύξηση των δημοσίων εσόδων 13 +8% Το έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού είναι αυξημένα κατά 8%: 9,7% αύξηση των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού, 36% μείωση των εσόδων από το ΠΔΕ. Θετική συνεισφορά στα έσοδα του τριμήνου είχαν: Η είσπραξη ποσού 732 εκ. ευρώ από την επιβολή της έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις. Οι αυξημένες εισπράξεις από ΕΦΚ και αναλογούντα ΦΠΑ καυσίμων, καπνού και αλκοολούχων ποτών. Τα τέλη κυκλοφορίας και η επιβολή του ειδικού φόρου στα αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες μεγάλου κυβισμού, παράλληλα με την παράταση έως 15-1-2010 της πληρωμής τους. Η μείωση των επιστροφών εσόδων κατά 343 εκατ. ευρώ έναντι του προηγουμένου έτους. Αρνητική συνεισφορά στα έσοδα του τριμήνου είχαν: Η μείωση των εσόδων από ΦΠΑ κατά 2,2% λόγω της τμηματικής καταβολής Η μείωση κατά 8,0% των εσόδων από φόρο εισοδήματος, κυρίως των εισπράξεων από φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, τόκων καταθέσεων και προμηθειών του Δημοσίου. Οι μειωμένοι άμεσοι και έμμεσοι φόροι παρελθόντων οικονομικών ετών (ΠΟΕ), λόγω της φθίνουσας απόδοσης των ρυθμίσεων για την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.

14 Περιορισμός των δημοσίων δαπανών 14 Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού μειώθηκαν κατά 10%: 6,3% μείωση των πρωτογενών δαπανών, 14,4% αύξηση των δαπανών για τόκους, 48,2% μείωση των δαπανών του ΠΔΕ. Στη μείωση των δαπανών συνεισέφεραν: Η μείωση των πιστώσεων κατά 10%, λόγω του αποθεματικού Η διάθεση των πιστώσεων σε μηνιαία βάση κατά το 8% του έτους Η παρακολούθηση της μηνιαίας εκτέλεσης του Π/Υ από μικτές επιτροπές, Η μη επαναλαμβανόμενη δαπάνη ύψους 294 εκ. ευρώ σε εκτέλεση απόφασης του διαιτητικού δικαστηρίου υπέρ της ΟΑ που είχε επιβαρύνει το ίδιο διάστημα το 2009 Αυξητικά επηρέασαν τις δαπάνες: Η αύξηση των δαπανών για αποδοχές και συντάξεις κατά 6,4% (330 εκ.), λόγω μέρους του δώρου Πάσχα (150 εκ.) που καταβλήθηκε τον Μάρτιο, του carry-over του νέου μισθολογίου των ιατρών του ΕΣΥ και των νέων προσλήψεων του 2009, της καταβολής των ¾ της α’ δόσης των αναδρομικών έτους 2008 στους δικαστικούς (38 εκατ. ευρώ) και στις δαπάνες για συντάξεις λόγω της αύξησης του αριθμού των συνταξιούχων. Οι δαπάνες για τόκους επί μεγαλύτερου κεφαλαίου ομολόγων, λόγω αυξημένου δανεισμού το 2009 -10%

15 Β. Προγραμματισμός

16 Επόμενες δράσεις στη φορολογία Υλοποίηση φορολογικού νομοσχεδίου Δημιουργία ομάδας για την εφαρμογή του φορολογικού νόμου Έκδοση υπουργικών αποφάσεων Δημιουργία μόνιμου μηχανισμού διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους Αξιοποίηση τεχνικής βοήθειας από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο 16

17 Επανασχεδιασμός φορολογικής δήλωσης εισοδήματος Πλήρης ανασχεδιασμός της φόρμας δήλωσης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος σύμφωνα με το νέο φορολογικό νόμο. Σχεδιασμός και υλοποίηση διαδικασιών υποβολής αποδείξεων δαπανών (ταχυδρομικής ή ηλεκτρονικής). Υλοποίηση της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής υποβολής για όλους τους υπόχρεους. Άμεση διασταύρωση στοιχείων μητρώου και άλλων στοιχείων που είναι εκ των προτέρων γνωστά στο ΤΑΧΙS κατά την ηλεκτρονική υποβολή της δήλωσης. Διευκολύνσεις για γρήγορη συμπλήρωση, υποστήριξη (βοήθεια), υπολογισμούς (τεκμήρια και εκκαθάριση), καθώς και για εκτυπώσεις (εκκαθαριστικό, αντίγραφο δήλωσης όλων των εντύπων, αποκόμματα πληρωμών κ.α.) Άμεση ενεργοποίηση διαδικασίας πιστοποίησης όλων των φορολογούμενων στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες (αφορά τουλάχιστον 3 εκ. υπόχρεους ακόμα) 17

18 18 Βελτίωση υπηρεσιών για τους πολίτες (ΓΓΠΣ) Περισσότερες υπηρεσίες θα παρέχονται ηλεκτρονικά (στοιχεία από όλες τις δηλώσεις που έχουν υποβάλλει, φορολογικό ημερολόγιο, πληρωμές με χρήση πιστωτικής κάρτας, ενημέρωση για χρέη) Μείωση των επισκέψεων στις ΔΟΥ Παροχή υπηρεσιών και βεβαιώσεων σε τρίτους φορείς για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών που προσφεύγουν σ' αυτούς Ελάττωση των δικαιολογητικών που ζητούνται από τους πολίτες με τη διασύνδεση της ΓΓΠΣ με άλλες υπηρεσίες του δημοσίου Έως το τέλος του έτους αναμένεται η ολοκλήρωση του νέου TAXISNET και στη συνέχεια των έργων διαλειτουργικότητας:

19 Ενίσχυση ελεγκτικών και εισπρακτικών μηχανισμών Οριζόντια ομάδα δράσης για την εφαρμογή σχεδίου για την αύξηση των εισπράξεων από ληξιπρόθεσμες οφειλές Αναμόρφωση κώδικα είσπραξης δημοσίων εσόδων Παρακολούθηση της εφαρμογής των στόχων που έχουν τεθεί Δράσεις για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής Εντατικοποίηση ελέγχων στη βάση διασταυρώσεων στοιχείων Εφαρμογή αυστηρότερων ποινών Αναμόρφωση ΣΔΟΕ Καμπάνια για την ενίσχυση της φορολογικής συνείδησης 19

20 Νέες νομοθετικές παρεμβάσεις Κώδικας Εισπράξεων Δημοσίων Εσόδων Νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών Κατάργηση Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και ένταξη βασικών διατάξεων στη φορολογική νομοθεσία: δημιουργία ομάδας εργασίας 20

21 Δαπάνες και προϋπολογισμός Αύξηση δημοσίων δαπανών σε Ελλάδα και ΕΕ 21 Στη Ελλάδα οι δημόσιες δαπάνες αυξήθηκαν κατά 35%, ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από τις περισσότερες χώρες της ΕΕ: 13% αύξηση στην ΕΕ27 12% αύξηση στην Ευρωζώνη 11% αύξηση στη Γαλλία 10% αύξηση στη Δανία 4% αύξηση στη Γερμανία Πηγή: Eurostat επεξεργασμένα στοιχεία

22 Δαπάνες και προϋπολογισμός Εξέλιξη δαπανών κρατικού προϋπολογισμού 22 Το σύνολο των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού το 2009 ήταν 112 δις Ευρώ. Την περίοδο 2004-2009 αυξήθηκαν κατά 60% (42 δις ευρώ): 71,5% αύξηση των δαπανών χωρίς τόκους, χρεολύσια και εξοπλιστικά, 31% αύξηση των δαπανών για τόκους, 40% αύξηση των δαπανών για χρεολύσια.

23 Κρατικές δαπάνες χωρίς τόκους, χρεολύσια και εξοπλιστικά Την περίοδο 2004-2009 οι κρατικές δαπάνες χωρίς τόκους, χρεολύσια και εξοπλιστικά (τακτικός και ΠΔΕ) αυξήθηκαν κατά 71,5% ή κατά περίπου 30 δις Ευρώ: Οι πρωτογενείς δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού αυξήθηκαν κατά 87%. Με πολλαπλάσιο ρυθμό από την αύξηση του ΑΕΠ (37,7%). Το 65% της αύξησης των συνολικών κρατικών δαπανών οφείλεται στην αύξηση των πρωτογενών δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού. Οι δαπάνες του ΠΔΕ κατά μέσο όρο παρέμειναν σταθερές σε απόλυτο μέγεθος. 23 +71,5%

24 Πρωτογενείς δαπάνες τακτικού προϋπολογισμού Την περίοδο 2004-2009 αυξήθηκαν οι δαπάνες σε όλες τις βασικές κατηγορίες: 57% οι δαπάνες για μισθούς και αμοιβές 182% οι επιχορηγήσεις στα ασφαλιστικά ταμεία 85,7% οι δαπάνες για συντάξεις 83,3% οι επιχορηγήσεις φορέων 52,2% οι καταναλωτικές δαπάνες Όλες οι κατηγορίες δαπανών αυξάνονται με πολλαπλάσια ταχύτητα από το εθνικό εισόδημα. 24

25 Η σημερινή εξέλιξη των κρατικών δαπανών δεν είναι βιώσιμη Οι κρατικές δαπάνες: Αυξάνονται ανεξέλεγκτα Αυξάνονται με πολύ μεγάλη ταχύτητα στους τομείς της ασφάλισης και της κοινωνικής προστασίας, όπου αναμένεται και στο μέλλον αύξουσα πορεία λόγω της γήρανσης του πληθυσμού Αυξάνονται χωρίς στόχευση και κριτήρια αναποτελεσματικότητας ως προς τους αναπτυξιακούς και κοινωνικούς στόχους που εκπληρώνουν Τροφοδοτούνται και συμπληρώνονται από τις δαπάνες του ευρύτερου δημόσιου τομέα 25

26 Άμεσες προκλήσεις Η μείωση της κρατικής σπατάλης Ο έλεγχος των δαπανών σε κάθε σημείο της δημόσιας διοίκησης Η αποκατάσταση της διαφάνειας και της λογοδοσίας στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος Η αναδιάταξη των δαπανών με αναπτυξιακά και κοινωνικά κριτήρια Ο περιορισμός των πρωτογενών δαπανών σε συνθήκες αυξημένων αναγκών χρηματοδότησης του δημοσίου χρέους Η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας μέσω προγραμμάτων και στόχων σε πολυετή βάση 26

27 Νέο πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης Ο Προϋπολογισμός του 2010 και το ΠΣΑ προβλέπουν: Για πρώτη φορά μείωση των πρωτογενών δαπανών, καταναλωτικών και λειτουργικών Δημιουργία αποθεματικού 10% και μηνιαία διάθεση των πιστώσεων ώστε να υπάρχει συνεχής αξιολόγηση των αναγκών Δημιουργία διμερών επιτροπών για το μηνιαίο έλεγχο των δαπανών και της ανάληψης υποχρεώσεων 27 Η προσπάθεια ελέγχου και μείωσης των κρατικών δαπανών και αποκατάστασης της διαφάνειας στη δημοσιονομική διαχείριση έχει αρχίσει να αποδίδει και ενισχύεται με την υλοποίηση νέων δράσεων

28 28 Σχέδιο δράσης για την αποκατάσταση της αξιοπιστίας των δημοσιονομικών στατιστικών Οργάνωση και στελέχωση της ανεξάρτητης Ελληνικής Στατιστικής (ΕΛΣΤΑΤ) με βάση τις διατάξεις που ορίζονται από τον νόμο για τη νέα αρχή. Η Ελληνική Στατιστική (ΕΛΣΤΑΤ), ως ανεξάρτητη πλέον αρχή, αναλαμβάνει επιτελικό ρόλο στην εφαρμογή σχεδίου δράσης για την αποκατάσταση δημοσιονομικών στατιστικών: Ενσωμάτωση προτάσεων της Eurostat σε συνέχεια των διαχρονικών μεθοδολογικών εκθέσεων και παρατηρήσεων και σε εφαρμογή της απόφασης του Συμβουλίου Εισαγωγή κανόνων και διαδικασιών μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών στη διακίνηση και δημοσιοποίηση δημοσιονομικών στατιστικών με βάση αρχές διαφάνειας, ευθύνης και σύμφωνα με τους κανόνες της Eurostat

29 Συμφωνία πλαίσιο με ελεγκτικές εταιρίες Την υποβοήθηση του έργου της Κυβέρνησης στην παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού (υπουργεία, ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία) Την επικαιροποίηση της στρατηγικής της μεταρρύθμισης του δημοσιονομικού Συστήματος (Π/Υ προγραμμάτων, δημόσιας λογιστικής, δημοσιονομικού ελέγχου). Την μελέτη προτυποποίησης της δομής του π/υ προγραμμάτων. Την υλοποίηση διορθωτικών ενεργειών στην κατάρτιση του π/υ προγραμμάτων στα υπουργεία. Την μελέτη προτυποποίησης του Νέου Δημοσιονομικού Ελέγχου. 29 Ολοκληρώθηκε η διαδικασία για τη σύναψη της συμφωνίας πλαίσιο με τις εγχώριες και διεθνείς ελεγκτικές εταιρίες (Συμφωνία Big 5) για:

30 Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Το έργο ξεκίνησε το 2005 και είχε μείνει στάσιμο. Βρίσκεται τώρα σε στάδιο επιτάχυνση της υλοποίησης με στόχο την έναρξη πιλοτικών εφαρμογών από το καλοκαίρι και την πλήρη εφαρμογή του από το 2011. Με το ΟΠΣ υλοποιούνται δεσμεύσεις όπως: 30 Ηλεκτρονική καθημερινή παρακολούθηση όλων των δαπανών της κεντρικής κυβέρνησης Άμεση ενημέρωση των πολιτών μέσω του διαδικτύου για την πορεία των δαπανών

31 Ενιαία αρχή πληρωμής μισθοδοσίας στο δημόσιο Η πρώτη φάση ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2010: Οι φορείς ενεργοποιήθηκαν Έχει σχεδόν ολοκληρωθεί από τη ΓΓΠΣ η συλλογή στοιχείων μισθοδοσίας από όλους τους φορείς του Δημοσίου Η συλλογή έχει ξεπεράσει το 75% των στοιχείων Και πλέον επιτρέπει τον καλύτερο σχεδιασμό της επόμενης φάσης (προδιαγραφές, ανάλυση επιχειρησιακής ετοιμότητας φορέων) 31 Τελικός στόχος είναι η μετάβαση σε αποκλειστική καταβολή των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων από την ενιαία αρχή. Έχει ξεκινήσει ήδη η δεύτερη φάση υλοποίησης με στόχο τη συλλογή μισθοδοτικών στοιχείων με αξιόπιστο τρόπο κάθε μήνα: Οι προδιαγραφές είναι στο τελικό στάδιο οριστικοποίησης Ξεκινάει η πιστοποίηση των εκκαθαριστών για χρήση της εφαρμογής τις επόμενες ημέρες Αρχές του καλοκαιριού υπολογίζονται να ενταχθούν τα υπουργεία Μέχρι τέλος του έτους θα ενταχθούν και ΟΤΑ και ΝΠΔΔ Προωθείται η προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου

32 Προϋπολογισμός προγραμμάτων Αξιοποίηση και αναμόρφωση του ισχύοντος πλαισίου κατάρτισης προγραμματικών προϋπολογισμών. Η κατάρτιση του προϋπολογισμού θα είναι τριετής και θα γίνεται με τη μορφή στοχευμένων πολιτικών (Πρόγραμμα). Για το κάθε πρόγραμμα καθορίζεται ένας αριθμός δεικτών που θα χρησιμεύσουν στην αξιολόγηση των επιδόσεων και των αποτελεσμάτων μας σύμφωνα με συγκεκριμένους στόχους. Κάθε Υπουργείο έχει διαθέσιμους πόρους των Προγραμμάτων και τους οποίους δεν μπορεί να ξεπεράσει μέσα στην τριετία. 32 Στόχος είναι ο Προϋπολογισμός του 2011 να έχει στοιχεία του νέου προϋπολογισμού προγραμμάτων και να γίνει πλήρης μετάβαση τα επόμενα χρόνια

33 Εφαρμογή διπλογραφικής λογιστικής Με την εφαρμογή της διπλογραφικής λογιστικής τροποποιημένης ταμειακής βάσης: Εισάγονται σαφείς κανόνες και αρχές για την λογιστική απεικόνιση των εσόδων, εξόδων και η διαφοροποίησή τους από την είσπραξη και πληρωμή. Εφαρμόζεται απλοποιημένο και τυποποιημένο λογιστικό σχέδιο. Γίνεται πλήρης καταγραφή των ταμειακών κινήσεων και εμφανίζονται ανά φορέα σε αντίστοιχους λογαριασμούς: εισπράξεων-πληρωμών, προκαταβολών, προπληρωμών, προεισπράξεων. Καταρτίζονται οικονομικές καταστάσεις (ισολογισμός, απολογισμός, ταμειακό αποτέλεσμα) βάσει διεθνών προτύπων για το Δημόσιο. Καταγράφεται σταδιακά η πάγια περιουσία της κεντρικής διοίκησης. 33

34 Νομοσχέδιο για τη δημοσιονομική ευθύνη Δημιουργία ειδικής υπηρεσίας Προϋπολογισμού στη Βουλή. Τυποποίηση της κατάρτισης του προϋπολογισμού με τη μορφή του προϋπολογισμού προγραμμάτων. Εισαγωγή απλοποιημένου και τυποποιημένου λογιστικού σχεδίου και τον ορισμό νέων οικονομικών καταστάσεων βάσει διεθνών προτύπων. Επαναπροσδιορισμός του ρόλου και της λειτουργίας των υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου, ώστε να ανταποκρίνονται σε έναν σύγχρονο δημοσιονομικό έλεγχο, με την υιοθέτηση των διεθνώς αποδεκτών ελεγκτικών προτύπων. Σύσταση νέων διαδικασιών διαχείρισης και εφαρμογή δημοσιονομικών κανόνων. 34

35 Διαρθρωτικές παρεμβάσεις Το Υπουργείο Οικονομικών έχει την ευθύνη ή εμπλοκή σε μια σειρά από άλλες διαρθρωτικές παρεμβάσεις που θα προωθηθούν στο επόμενο διάστημα: Αποκρατικοποιήσεις και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας μετά από έγκριση Υπουργικού Συμβουλίου Επιχειρησιακά σχέδια ΔΕΚΟ Καταργήσεις και συγχωνεύσεις φορέων ΥΠΟΙΚ Διϋπουργικό πρόγραμμα για το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων 35


Κατέβασμα ppt "Απολογισμός έξι μηνών και προγραμματισμός νέων δράσεων 20 Απριλίου 2010 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google