Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Δημόσιος Τομέας & Νέες Τεχνολογίες Άγγελος Τσακανίκας Διευθυντής Έρευνας ΙΟΒΕ ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ FOUNDATION FOR ECONOMIC & INDUSTRIAL.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Δημόσιος Τομέας & Νέες Τεχνολογίες Άγγελος Τσακανίκας Διευθυντής Έρευνας ΙΟΒΕ ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ FOUNDATION FOR ECONOMIC & INDUSTRIAL."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Δημόσιος Τομέας & Νέες Τεχνολογίες Άγγελος Τσακανίκας Διευθυντής Έρευνας ΙΟΒΕ ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ FOUNDATION FOR ECONOMIC & INDUSTRIAL RESEARCH Τ. Καρατάσσου 11, Αθήνα, Tηλ.: , Fax: , 11 T. Karatassou Str., Athens, Greece, Tel.: (+30) , Fax: (+30) Συγγραφέας κειμένου πολιτικής: Νίκος Βεντούρης

2 Η Ελλάδα σε κρίση... Ανάγκη για ένα νέο πρότυπο ποιοτικής και βιώσιμης ανάπτυξη με επίκεντρο τη γνώση, την τεχνολογία την καινοτομία και μοχλό την επιχειρηματικότητα έντασης γνώσης: εξαγωγές και ιδιωτικές επενδύσεις Κύριος στόχος η βελτίωση: – της ανταγωνιστικότητας – της αποδοτικότητας της οικονομίας να παράγει ελκυστικά προϊόντα και προς νέες αγορές Απαραίτητες προϋποθέσεις α) Ο επιχειρηματικός τομέας να αυξήσει την προστιθέμενη αξία των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρει β) Η υποστήριξη ενός ευφυούς και αποτελεσματικού κράτους: ελαχιστοποίηση δημοσιονομικών και γραφειοκρατικών βαρών που επιβάλει στην οικονομία, έλεγχος σπατάλης, διαφάνεια και λογοδοσία 2

3 Οι ΤΠΕ προσφέρουν τα εργαλεία επίτευξης στόχου Η ελληνική οικονομία δεν έχει αποκομίσει επαρκή οφέλη παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας από την έως σήμερα αξιοποίηση των ΤΠΕ: πολύτιμο ελλειπώς αξιοποιημένο κοίτασμα – United Nations E-Government Survey 2012: Ελλάδα 27 η στην ΕΕ-27, 37 η σε 190 χώρες Εργαλεία και υποδομή για τον εκσυγχρονισμό και τη λειτουργική αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δυνατότητα ανάπτυξης νέων επιχειρηματικών εγχειρημάτων εντάσεως γνώσης. Ενδυνάμωση πολιτών και οργανισμών, αλλά και κίνδυνος νέων χασμάτων και δημιουργίας νέων ανισοτήτων, ασφάλεια προσωπικών δεδομένων Αναζωογόνηση αναπτυξιακού μοντέλου με περισσότερο βιώσιμα χαρακτηριστικά 3

4 Η εικόνα του Δημόσιου Τομέα στην Ελλάδα σήμερα Σημαντική – αν και ακριβοπληρωμένη – πρόοδος στην ενσωμάτωση των ΤΠΕ: αυξανόμενος αριθμός υπηρεσιών Ωστόσο … γραφειοκρατία διαφθορά έλλειψη πληροφόρησης έλλειψη αξιολόγησης απουσία εμπιστοσύνης προς τους θεσμούς κακοδιαχείριση δημόσιων νοσοκομείων και ιατρικών υπηρεσιών έλλειψη επίσημης καταγραφής δεδομένων κλάδου υγείας

5 Συμμετοχή του πολίτη στα κοινά με απλές διαδικασίες...

6 …και ακρίβεια «ώρας» στις υπηρεσίες

7 Αξιοποίηση και έλεγχος δεδομένων

8 Οι ΤΠΕ αρωγός στον εκσυγχρονισμό του Δημοσίου Διαλειτουργικότητα Επαναχρησιμοποίηση

9 Πλεονεκτήματα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Διαφάνεια στην κρατική λειτουργία: ► Πολίτες: Εύκολη και άμεση ενημέρωση ► Ενισχύεται η εμπιστοσύνη προς τους θεσμούς ► Χρήση της διαφάνειας σαν εργαλείο marketing της χώρας ► Προσέλκυση επενδύσεων Πρόσβαση στην πληροφορία ► Πολίτες: γνωρίζουν τι συμβαίνει και πότε ► Επιχειρηματίες: εκμεταλλεύονται τις κρατικές δράσεις για ενίσχυση της επιχειρηματικότητας Απλοποίηση Διαδικασιών ► Πιο εύκολες οι συναλλαγές με τους κρατικούς φορείς τόσο για ιδιώτες όσο και για επιχειρηματίες ► Διαφανείς διαδικασίες Σκοπός η βελτίωση της παραγωγικότητας/αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα

10 Προτάσεις Τεχνολογικών Εφαρμογών - Υπηρεσιών Ενιαία Αρχή Πληρωμών Κεντρικό σύστημα ERP E-invoicing και e-payments Κέντρο Ηλεκτρονικών Προμηθειών για το δημόσιο τομέα Ενοποίηση εισπρακτικών μηχανισμών Ηλεκτρονική διαχείριση ανθρώπινου κεφαλαίου «Ε.Ν.Α.Σ» Ενίσχυση Διαβούλευσης Διάθεση φορολογικών δεδομένων Μηχανοργάνωση της δικαιοσύνης Εξορθολογισμός συστήματος υγείας

11 Ι. Ενιαία Αρχή Πληρωμών Όλες οι πληρωμές για δαπάνες σε μια υπηρεσία – Καμία υποχρέωση πληρωμής χωρίς έγκριση / πρόβλεψη από ΥΠΟΙΚ. Διασταύρωση δαπανών Διαφάνεια Ηλεκτρονική παρακολούθηση δαπανών δημοσίων φορέων Ηλεκτρονικό μητρώο δημόσιας περιουσίας

12 ΙΙ. Κεντρικό Σύστημα ERP Κοινό λογιστικό σχέδιο  Κεντρικό σύστημα ERP σε όλα τα υπουργεία και δημόσιους οργανισμούς Αναδιοργάνωση επιχειρησιακών διαδικασιών – Νέες μέθοδοι αποτίμησης παγίων – Αλλαγές στο μοντέλο κοστολόγησης – Διαφοροποιήσεις στους δείκτες παρακολούθησης (Key performance indicators)

13 ΙΙΙ. E-invoicing και e-payments Σταδιακή κατάργηση έντυπων τιμολογίων και έκδοση ηλεκτρονικών αλλά και υιοθέτηση ηλεκτρονικών πληρωμών σε: – συναλλαγές με προμηθευτές και παρόχους υπηρεσιών – Πληρωμές παραβόλων – Λοιπές υποχρεώσεις ιδιωτών προς το κράτος και αντίστροφα – Πρόσφατο παράδειγμα : Τέλη Κυκλοφορίας 2013 Πλεονεκτήματα: – Εξοικονόμηση φυσικών πόρων – Μείωση απαιτούμενων ανθρωποωρών – Περιορισμός λαθών – Μείωση κόστους καταχώρησης/επεξεργασίας/εκτύπωσης – Πόρων από αποστολή/μετακίνηση Εφαρμόζονται ευρέως σε διάφορες ανεπτυγμένες χώρες (DK, SE) με σημαντικά οφέλη τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τον κρατικό μηχανισμό

14 Κεντρική διαχείριση διαδικασίας προμηθειών για όλα τα υπουργεία Ανασχεδιασμός όλων των σχετικών διαδικασιών Δημοσιοποίηση της σχετικής πληροφορίας (από αρχή σε τέλος) σε συγκεκριμένη ιστοσελίδα -τύπου Διαύγεια IV. Κέντρο Ηλεκτρονικών Προμηθειών για το δημόσιο τομέα

15 V. Ενοποίηση εισπρακτικών μηχανισμών Ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εσόδων (εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, λοιπές κρατικές εισπράξεις). Συντονισμός απόδοσης ΦΠΑ  Μείωση εισφοροδιαφυγής (κατά €1 δισ. ετησίως) εξαιτίας ταύτισης ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας. Ενίσχυση ταμείων Ενιαία διαχείριση όλων των ασφαλιστικών φορέων

16 VI. HRMS – Ηλεκτρονική διαχείριση ανθρωπίνου δυναμικού Αποτελεσματικότερες πολιτικές διαχείρισης δημόσιων υπαλλήλων Διαφάνεια στα κριτήρια επιλογής και εξέλιξης των εργαζόμενων Αποτελεσματική αξιοποίηση διαθέσιμου δυναμικού Βελτίωση της παραγωγικότητας του δημοσίου τομέα με άμεσο όφελος σε κράτος και πολίτες

17 VII. Ε.Ν.Α.Σ. – Ενιαίος Νέος Αριθμός Συναλλαγών «Κάρτα του Πολίτη»/ Ηλεκτρονική ατομική ημερίδα: – ΑΦΜ – ΑΜΚΑ – Πληρωμές – Συντάξεις – Περίθαλψη – Επίδομα ανεργίας – Κλήσεις Τροχαίας Συλλογή περιουσιακών και εισοδηματικών στοιχείων Αποτελεσματικότερη άσκηση κοινωνικών πολιτικών

18 VIII. Ενίσχυση Διαβούλευσης Αύξηση προς διαβούλευση αριθμού νομοθετικών πράξεων Αύξηση δημόσιας συμμετοχής Βελτίωση μεθοδολογίας επεξεργασίας σχολίων – Αξιοποίηση προτάσεων πολιτών – Επαρκής τεκμηρίωση – Συμβολή των προτάσεων στη θέσπιση πολιτικής Ενεργός πλέον ο ρόλος του πολίτη με απλές, μη χρονοβόρες διαδικασίες

19 IX. Εξορθολογισμός Συστήματος Υγείας Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση – Εκτέλεση συνταγών – Αποπληρωμή προμηθευτών υγείας – Ανταποδοτικές εισφορές προς τους προμηθευτές φαρμάκων – Περιορίζονται τα ιατρικά λάθη (εξοικονόμηση πόρων) – Βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα του ΕΣΥ – Εξοικονόμηση €700 εκατ. - €1 δισ. Ετησίως Μεταρρύθμιση συστημάτων λογιστικής και χρηματοοικονομικής διαχείρισης νοσοκομείων – Έλεγχος και περιορισμός εξόδων μέσω διπλογραφικού συστήματος – Διασύνδεση δημόσιας δαπάνης με επίτευξη συγκεκριμένων στόχων Μηχανοργάνωση νοσοκομείων – Πλατφόρμα ESYnet – Καταγραφή όλων των στοιχείων των νοσοκομειακών μονάδων – Ενημέρωση Υγειονομικού χάρτη Εφαρμογή μοντέλου ηλεκτρονικών προμηθειών υγείας

20 Τελικά, σημαντικά είναι τα δυνητικά οφέλη μέσα σε μια δύσκολη για τη χώρα οικονομική συγκυρία Χρήση συστημάτων πληροφορικής σε κρίσιμους τομείς του δημοσίου με χαμηλή αποτελεσματικότητα ή/και σε τομείς με υψηλό κόστος, εξαιτίας κακοδιαχείρισης Κινητοποίηση ιδιωτικής οικονομίας: – Ενδυνάμωση των κλάδων πληροφορικής αλλά και συναφών κλάδων εξαιτίας της ανάγκης εξυπηρέτησης της ζήτησης Εκσυγχρονισμός λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης Αύξηση διαφάνειας Καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών Εξυγίανση δημοσίου τομέα/ Εξοικονόμηση πολλών δισ. € ετησίως Οικονομική Ανάκαμψη Κοινωνικό Έρεισμα

21 21 Αλλά απαιτείται η λειτουργική και αναπτυξιακή αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ δε μπορεί να αποτελούν πρόσθετο βάρος αλλά να ενσωματώνονται οργανικά στh δημόσια διοίκηση ώστε να υποστηρίζουν ουσιαστικά αντίστοιχες λειτουργίες τους και να παρέχουν υπηρεσίες. Ο χρήστης της τεχνολογίας μετράει και πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο μιας στρατηγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ. Πάνω από όλα: διαχείριση και ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού: – «Οι άνθρωποι και όχι η τεχνολογία είναι το κλειδί για την ανάπτυξη της καινοτομίας» (καθ. Bengt-Åke Lundval, ευρωπαίος πρεσβευτής για την καινοτομία) – Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού (όχι απλώς κατάρτιση) σε συνδυασμό με την αξιοποίηση της τεχνολογίας πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο κάθε οργανισμού του δημόσιου και του επιχειρηματικού τομέα

22 Προβλήματα υλοποίησης Κρίση που αποδιαρθρώνει το παραγωγικό σύστημα Περιορισμένοι πόροι Η νομοθετική ρύθμιση δεν αρκεί: ανάγκη οδικού χάρτη υλοποίησης Η διατήρηση του status quo στον τρόπο υλοποίησης των έργων πληροφορικής στη δημόσια διοίκηση στον ελληνικό χώρο. Η αξιοποίηση των καθυστερήσεων για την παραμονή στο status quo Οι ΤΠΕ ως κεντρική προτεραιότητα της δημόσιας πολιτικής: Κομβικό ζήτημα η διαχείριση του χρόνου Ο ανθρώπινος παράγοντας κλειδί επιτυχίας. Οικοδόμηση ικανοτήτων αξιοποίησης των ΤΠΕ Η σταδιακή δημιουργία ενός εξωστρεφούς, αποτελεσματικού και αποδοτικού οικοσυστήματος ΤΠΕ στην ελληνική οικονομία

23 23 Η πορεία δεν ήταν ποτέ εύκολη… “The difficulties they encounter in acquiring their principalities arise partly because of the new institutions and laws they are forced to introduce in founding the state and making themselves secure. It should be borne in mind that there is nothing more difficult to handle, more doubtful of success, and more dangerous to carry through than initiating changes in a state’s constitution. The innovator makes enemies of all those who prospered under the old order, and only lukewarm support is forthcoming from those who would prosper under the new. Their support is lukewarm partly from fear of their adversaries, who have the existing laws on their side, and partly because men are generally incredulous, never really trusting new things unless they have tested them by experience. In consequence, whenever those who oppose the changes can do so, they attack vigorously, and the defence made by the others is only lukewarm. So both the innovator and his friends come to grief”. Niccolo Machiavelli, «The Prince», 1531

24 Ευχαριστώ για την προσοχή σας Άγγελος Τσακανίκας


Κατέβασμα ppt "Δημόσιος Τομέας & Νέες Τεχνολογίες Άγγελος Τσακανίκας Διευθυντής Έρευνας ΙΟΒΕ ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ FOUNDATION FOR ECONOMIC & INDUSTRIAL."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google