Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, 26-27 Νοεµβρίου 2005 Εισήγηση Αναπλ. Καθηγητής Αγις Παπαδόπουλος Αριστοτέλειο.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, 26-27 Νοεµβρίου 2005 Εισήγηση Αναπλ. Καθηγητής Αγις Παπαδόπουλος Αριστοτέλειο."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Εισήγηση Αναπλ. Καθηγητής Αγις Παπαδόπουλος Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Εργαστήριο Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής Ποιότητα Εσωτερικού Αέρα. Αερισµός και Χρήση Συστηµάτων και Υλικών για τη Βελτίωση της Ποιότητας του Εσωτερικού Αέρα

2 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός ενός κτιρίου θα πρέπει να έχει ως στόχο τη βελτιστοποίηση των περιβαλλοντικών παραμέτρων στο εσωτερικό του: Οι παράγοντες που εισάγονται με τη γενικότερη αυτή θεώρηση επηρεάζουν Ποιότητα Εσωτερικού Αέρα Ποιότητα αέραΘερμική άνεση Ακουστική άνεση Οπτική άνεση ΥγείαΆνεσηΑπόδοση

3 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΑΕΡΑ Σημασία:  Η φτωχή ποιότητα εσωτερικού αέρα επιδρά αρνητικά στην υγεία, άνεση και παραγωγικότητα του ανθρώπου  Ο άνθρωπος περνά το 85% περίπου του χρόνου μέσα στα κτίρια  Ορισμένοι ρύποι πολλές φορές βρίσκονται σε πολλαπλάσιες ποσότητες συγκεντρώσεων στο εσωτερικό σε σχέση με το εξωτερικό περιβάλλον Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Οφείλεται:  Στον διαφορετικό σχεδιασμό των κτιρίων σήμερα για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας (περισσότερο στεγανά κτίρια)  Στα νέα δομικά υλικά και το νέο εξοπλισμό των κτιρίων  Στην ατμοσφαιρική ρύπανση  Στην αλλαγή χρήσης ορισμένων κτιρίων

4 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΑΕΡΑ Δύο κατηγορίες προβλημάτων συνδέονται με τη φτωχή ΠΕΑ Σύνδρομο άρρωστων κτιρίων (Sick Building Syndrome)  Tα συμπτώματα κακής υγείας που εμφανίζουν οι χρήστες του κτιρίου δεν είναι δυνατόν να αποδοθούν σε συγκεκριμένο αίτιο  Αν οι χρήστες απομακρυνθούν από το κτίριο, παρατηρείται εξασθένηση ή εξαφάνιση των συμπτωμάτων κακής υγείας του συνδρόμου Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Ασθένειες που σχετίζονται με το κτίριο (Building Related Illnesses)  Tα συμπτώματα είναι δυνατό να αναγνωριστούν και να αποδοθούν σε ήδη διαγνωσμένες ασθένειες (έχουν δηλαδή συγκεκριμένο/διαγνωσμένο κλινικό αίτιο)  Tα συμπτώματα δεν εξασθενούν με την απομάκρυνση από το κτίριο Το μέγεθος του προβλήματος: Το 30 % των νέων ή ανακαινιζόμενων κτιρίων σε παγκόσμιο επίπεδο είναι υποψήφια για την εμφάνιση συνδρόμων που σχετίζονται με την κακή ΠΕΑ

5 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΑΕΡΑ Παράγοντες που επηρεάζουν το αποτέλεσμα της έκθεσης  Η συγκέντρωση του αέριου ρύπου.  Η φύση του ρύπου (φυσικός, χημικός ή βιολογικός παράγων).  Η διάρκεια έκθεσης του ανθρώπου στον αέριο ρύπο.  Η φύση της έκθεσης. Η συνεργατική δράση δύο ή και περισσοτέρων ρυπογόνων ουσιών αυξάνουν τα δυσμενή αποτελέσματα της έκθεσης  Η ομάδα του πληθυσμού στην οποία ανήκει ο άνθρωπος που εκτίθεται n Επιδράσεις στο αναπνευστικό σύστημα n Επιδράσεις στο αναπαραγωγικό σύστημα n Αλλεργικές επιδράσεις n Επιδράσεις στο δέρμα. n Επιδράσεις στο ανοσοποιητικό σύστημα n Επιδράσεις στα αισθητήρια όργανα και το νευρικό σύστημα. n Καρκινογόνες επιδράσεις n Επιδράσεις στο καρδιακό σύστημα Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Κατηγοριοποίηση προβλημάτων υγείας

6 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΑΕΡΑ Κυριότερες εξωτερικές & εσωτερικές πηγές ρύπων Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Βιομη- χανικοί ρύποι Θόρυβος Ραδόνιο Γεωργικά χημικά Γύρη Υγρασία Μεθάνιο Μύκητες Ρύποι οχημάτων Όζον Βακτήρια Οσμές Σωματίδια Υγρασία Καπνός τσιγάρου Πτητικές οργανικές ενώσεις Φορμαλδεϋδη Διοξείδιο του άνθρακα

7 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Θεωρητικά: Ο εξωτερικός αέρας είναι καθαρότερος από τον εσωτερικό! Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Βιομη- χανικοί ρύποι Θόρυβος Ραδόνιο Γεωργικά χημικά Γύρη Υγρασία Μεθάνιο Μύκητες Ρύποι οχημάτων Όζον Βακτήρια Οσμές Σωματίδια Υγρασία Καπνός τσιγάρου Πτητικές οργανικές ενώσεις Φορμαλδεϋδη Διοξείδιο του άνθρακα

8 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΑΕΡΑ Διαδικασίες κατά το πρότυπο ΑSHRAE για την επίτευξη ικανοποιητικής ποιότητας εσωτερικού αέρα Ventilation Rate Procedure & Indoor Air Quality Procedure Επιδίωξη Ικανοποιητική ποιότητα εσωτερικού αέρα & Θερμική ευεξία Αερισμός Απώλεια ενέργειας Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005

9 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΑΕΡΙΣΜΟΣ Ορισμός:  Η διαδικασία με την οποία ‘φρέσκος’ αέρας (συνήθως από το περιβάλλον) ηθελημένα παρέχεται σε χώρο και απομακρύνεται ο ‘μπαγιάτικος’ Είδη αερισμού:  Φυσικός αερισμός  Μηχανικός αερισμός Επιπλέον:  Παθητικός αερισμός (διείσδυση εξωτερικού αέρα τα ανοίγματα και τις ρωγμές του κτιρίου) που εξαρτάται από: Το κέλυφος του κτιρίου Τις φυσικές δυνάμεις του ανέμου και της θερμοκρασίας (Δp) Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005

10 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΑΕΡΙΣΜΟΣ Ανάγκη για αερισμό  Η παροχή οξυγόνου για το μεταβολισμό και τη διάλυση των μεταβολικών ρύπων (CO2, οσμές)  Διατήρηση ικανοποιητικής ποιότητας εσωτερικού αέρα και θερμικής άνεσης  Ψύξη  Παροχή οξυγόνου για καύση Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Πόση ποσότητα αέρα απαιτείται;  Η ποσότητα εξαρτάται από τη ποσότητα του ρύπου και το είδος του  Πρακτικά υπάρχει παραπάνω από ένας ρύπος  Πρέπει να υπολογιστούν τα χαρακτηριστικά εκπομπής ρύπων  Άθροιση όλων των πηγών ρύπων  Ο ρύπος που κυριαρχεί στο χώρο καθορίζει και την ελάχιστη ποσότητα ‘φρέσκου’ αέρα

11 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΑΕΡΙΣΜΟΣ Σχέση ρυθμού αερισμού και συγκέντρωσης ρύπου Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005

12 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΑΕΡΙΣΜΟΣ Έλεγχος του ρύπου που επικρατεί Ψυκτικό φορτίο χώρου Συγκέντρωση ρύπου Επιθυμητή συγκέντρωση ρύπου για την αποφυγή προβλημάτων IAQ Βέλτιστος ρυθμός αερισμού Συγκέντρωση ρύπουΕνεργειακό φορτίο Ρυθμός αερισμού Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005

13 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 ΑΕΡΙΣΜΟΣ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ  Κατά τη διάρκεια των ενεργειακών κρίσεων τα όρια αερισμού μειώθηκαν σημαντικά Μεταβολή του ρυθμού αερισμού στις ΗΠΑ Year V e n t i l a t i o n r a t e ( l i t r e s p e r p e r s o n ) (1895) (1905) (1914) (1922) (1836) (1946) ASHRAE (1989) ASHRAE Standard (1981) Smoking (1981) ASHRAE R (1996) Yagiou (1936) ASHRAE (1973)

14 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Ενδεικνυόμενες τιμές αερισμού χώρων (ΤΟΤΕΕ 2423/86) Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 ΑΕΡΙΣΜΟΣ ΕΙΔΟΣ ΧΩΡΟΥΚΑΠΝΙΖΟΝΤΕΣ(m 3 /h.άτομο) Διαμερίσματα συνήθηΜερικοί8,5 ΜπαρΠάρα πολλοί25,5 ΚαταστήματαΚανένας8,5 ΕργοστάσιαΚανένας8,5 Νοσοκομεία, ΧειρουργείαΚανέναςΕιδικός κλιματισμός ΕργαστήριαΜερικοί8,5 Χώροι συγκεντρώσεωνΕκτάκτως πολλοί25,5 Γραφεία συλλογικάΜερικοί8,5 Σχολεία - αίθουσες διδασκαλίας Κανένας17,0 ΘέατραΚανένας8,5

15 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Απαιτήσεις και προδιαγραφές

16 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΑΕΡΙΣΜΟΣ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ Εκτίμηση της απαίτησης ενέργειας Για να υπολογιστεί η ενέργεια απαιτείται να γνωρίζουμε:  Το ρυθμό ροής μάζας του αέρα μέσα και έξω από το κτίριο  Την διαφορά ενθαλπίας ανάμεσα στις εισερχόμενες και εξερχόμενες ροές αέρα Εναλλακτικά, από το ενεργειακό ισοζύγιο σύμφωνα με το οποίο οι απώλειες μεταφοράς αφαιρούνται από το συνολικό θερμικό κέρδος του κτιρίου Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005

17 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΥΛΙΚΑ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005  Τα υλικά που χρησιμοποιούνται στα κτίρια αποτελούν συχνά πηγή ρύπων  Ταξινόμηση των υλικών με βάση τις εκπομπές ρύπων  Ο κατασκευαστικός τομέας δείχνει ενδιαφέρον προς την κατεύθυνση παραγωγής υλικών χαμηλής εκπομπής ρύπων & περιβαλλοντικής σήμανσής τους  Απαιτούνται ακόμη προσπάθειες  Μελλοντικά: Οδηγίες που θα αφορούν όλη τη διαδικασία κατασκευής με στόχο: τη διασφάλιση της ποιότητας της εργασίας και των εγκαταστάσεων κατά τη διάρκεια της φάσης κατασκευής την προστασία των υλικών και προϊόντων από την υγρασία, τις ακαθαρσίες και τη σκόνη του τόπου κατασκευής  Στόχος: Η προώθηση υλικών χαμηλών εκπομπών ρύπων για την επίτευξη ικανοποιητικής ΠΕΑ χωρίς την αύξηση του ρυθμού αερισμού

18 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΜΗΧΑΝΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Τυπικό μονοζωνικό μηχανικό συστήμα θέρμανσης, ψύξης και αερισμού

19 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Οι επιμέρους συνιστώσες

20 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΑΕΡΙΣΜΟΣ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ Παράμετροι ενεργειακού σχεδιασμού Περιορισμοί Μεταβλητές σχεδιασμού Προδιαγραφές του συστήματος αερισμού Τύπος κτιρίουΚανονισμοί κτιρίων ΚλίμαΤοπικό περιβάλλον Στρατηγικές Οικονομική απόδοση Ενεργειακή απόδοση Αξιοπιστία Απαιτήσεις: Πρότυπα ποιότητας αέρα & θερμικής άνεσης Σχεδιασμός κτιρίου Ολοκλήρωση με σχεδιασμό κτιρίου Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005

21 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΑΕΡΙΣΜΟΣ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ Συνδέσεις μεταξύ προτύπων για την εξασφάλιση ικανοποιητικής ποιότητας εσωτερικού αέρα και ενεργειακής απόδοσης Βέλτιστος αερισμός ΥγείαΈλεγχος ενέργειαςΆνεση Στρατηγική αερισμού Πρότυπα αεροστεγανότητας Δομικά στοιχεία Προσόψεις Το κτίριο εξ’ ολοκλήρου Στεγανοποιητικά στοιχεία Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005

22 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΒΕΛΤΙΣΤΟΣ ΑΕΡΙΣΜΟΣ Ένα πολυσύνθετο πρόβλημα Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Βέλτιστος Αερισμός Ανάγκη ιδιωτικότηταςΕσωτερικοί ρύποι Κατασκευαστικές διαμορφώσεις Ποιότητα ατμοσφαιρικού αέρα Ηχορύπανση περιβάλλοντος Θερμική άνεση ΕνέργειαΑσφάλεια

23 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ ΑΕΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΤΗΤΑ ΑΕΡΑ Μερικά πρακτικά θέματα εφαρμογής Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005  Ξέρουμε πόσο αερίζουμε σε φυσικά αεριζόμενα κτίρια?  Είναι συμβατός ο αερισμός με την ηλιοπροστασία, την ανάγκη ασφάλειας, τις καιρικές συνθήκες και τις λειτουργικές απαιτήσεις? Α. Σε φυσικά αεριζόμενα κτίρια Β. Σε μηχανικά εξαεριζόμενα κτίρια  Το σύστημα εξαερισμού λειτουργεί με βάση τα όσα προβλέπει ο σχεδιασμός και η μελέτη του?  Συντήρηση? Τελικά, πόσο «έξυπνο» πρέπει να είναι ένα κτίριο για να πετυχαίνει το στόχο του βέλτιστου αερισμού?

24 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ «ΕΞΥΠΝΑ» ΚΤΙΡΙΑ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 => Σύστημα Ενεργειακής (και όχι μόνο) Διαχείρισης Ο έλεγχος των συνθηκών φωτισμού, φυσικού ή τεχνητού Μόνιμος έλεγχος της ποιότητας αέρα και των συνθηκών αερισμού του χώρου Η καταγραφή της κατανάλωσης των μορφών ενέργειας που εισέρχονται στο σύστημα «κτίριο» (πετρέλαιο, ηλεκτρική ενέργεια, νερό, θερμική ενέργεια κ.α). Η διαχείριση των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού

25 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Σύστημα Ενεργειακής (και όχι μόνο) Διαχείρισης Τα BEMS είναι ολοκληρωμένα συστήματα που αποτελούνται από: αισθητήρες ενεργοποιητές, ελεγκτές υπολογιστικές διατάξεις Ρυθμίζουν τη λειτουργία των ενεργειακών συστημάτων με βάση τις επιθυμητές τιμές των παραμέτρων που διαμορφώνουν το εσωτερικό περιβάλλον των κτιρίων.

26 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Σύστημα Ενεργειακής (και όχι μόνο) Διαχείρισης Η ανίχνευση ή μέτρηση Έλεγχος Επίβλεψη Συμμετοχή του χρήστη. BEMS

27 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Σύστημα Ενεργειακής (και όχι μόνο) Διαχείρισης

28 ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, Νοεµβρίου 2005 Η ερώτηση του απογεύματος: Ποιος τα χρειάζεται όλα αυτά?


Κατέβασμα ppt "ΑΠΘ/ ΕΜΘΠΜ Χειμερινό Σχολείο: Περιβαλλοντική Ποιότητα του Εσωτερικού Χώρου Δελφοί, 26-27 Νοεµβρίου 2005 Εισήγηση Αναπλ. Καθηγητής Αγις Παπαδόπουλος Αριστοτέλειο."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google