Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΓΕΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Με την ευγενική χορηγία του Δήμου Κοζάνης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΓΕΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Με την ευγενική χορηγία του Δήμου Κοζάνης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΓΕΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Με την ευγενική χορηγία του Δήμου Κοζάνης

2 ΓΟΝΕΙΣ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΑΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ!

3 PHISHING Τι είναι το «Phishing» και πώς λειτουργεί; «Phishing» Ο όρος «Phishing» περιγράφει όλα εκείνα τα s που λαμβάνουμε στο ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο, συνήθως με τη μορφή «spam» s και τα οποία υποτίθεται ότι αποστέλλονται από κάποιο υπαρκτό νομικό πρόσωπο (δημόσιο οργανισμό, τράπεζα ή ακόμη και από κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα) προσπαθώντας να παραπλανήσουν τον αποδέκτη και να του αποσπάσουν προσωπικά δεδομένα κυρίως οικονομικής υφής. Τα στοιχεία αυτά μπορεί να είναι τα στοιχεία τραπεζικού λογαριασμού και των πιστωτικών καρτών μας (όνομα χρήστη-username / συνθηματικό - password), η ημερομηνία γέννησής μας, η διεύθυνση κατοικίας, ο Α.Φ.Μ. κ.τ.λ.

4 Στο περιεχόμενο του μηνύματος περιλαμβάνεται συνήθως μία κάλπικη ιστοσελίδα η οποία μιμείται στο μέγιστο την αληθινή. Ο αποστολέας απαιτεί άμεσα να την επισκεφτούμε για να επαληθεύσουμε τα προσωπικά μας στοιχεία προφασιζόμενος λόγους ασφαλείας. Η συμπλήρωση των στοιχείων μας, εξασφαλίζει στους εγκέφαλους της απάτης άμεση πρόσβαση σε αυτά και τους λογαριασμούς μας, επιτρέποντας τους να τελέσουν τις αξιόποινες πράξεις τους.

5 Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί ένα τυπικό «Phishing» From: Αγαπητοί πελάτες, Τα αρχεία μας δείχνουν ότι η σύνδεση του λογαριασμού σας έχει παγώσει λόγω της ακόλουθους λόγους. Είσοδος σε δίκη με ανακριβείς πληροφορίες. Ελλιπής ή ελλείποντα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για την Tράπεζα ηλεκτρονικό λογαριασμό. Σας προτρέπουμε να αποκαταστήσει την Τράπεζα σε απευθείας σύνδεση λογαριασμού αμέσως να αποτρέψει το κλείσιμο του λογαριασμού σας. Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο για να αποκατασταθεί η Τράπεζα ηλεκτρονικό λογαριασμό

6 Πώς να αναγνωρίσω ένα «Phishing» και τί να προσέξω; Το μήνυμα περιέχει πολλά ορθογραφικά και συντακτικά λάθη περιλαμβάνει ψεύτικο link που μοιάζει με το επίσημο site της τράπεζας περιλαμβάνει προειδοποίηση για άμεση συμπλήρωση στοιχείων περιλαμβάνει το λογότυπο της τράπεζας και ο αποστολέας χρησιμοποιεί διεύθυνση που μοιάζει με την επίσημη της τράπεζας

7 Πώς να προστατεύσω τον εαυτό μου; Δεν δίνω τα προσωπικά μου στοιχεία Δεν κάνω κλικ σε link που περιλαμβάνονται στα επίμαχα s Δεν χρησιμοποιώ τα στοιχεία επικοινωνίας που αναφέρει το ύποπτο e- mail αλλά τα ψάχνω από άλλη έγκυρη πηγή Πληκτρολογώ την επίσημη ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζας για να ενημερωθω Αγοράζω ενημερωμένα φίλτρα κατά των spamming μηνυμάτων Εάν το ύποπτο μήνυμα περιέχει επισυναπτόμενα αρχεία, δεν τα ανοίγω

8 ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ Tο φαινόμενο του εκφοβισμού μέσω διαδικτύου απασχολεί ολοένα και περισσότερο τους σύγχρονους ερευνητές, καθώς λαμβάνει χώρα αρκετά συχνά πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην ελληνική πραγματικότητα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν από απογραφική έρευνα στην νήσο Κω, προέκυψε ότι το 14,7% του δείγματος είχε δεχτεί παρενόχληση μέσω του Διαδικτύου. Από αυτό το ποσοστό το 15,2% ήταν αγόρια και το 19,5% κορίτσια (Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ε.Ε.Μ.Δ.Ε.Δ. 2009)

9 Επιπλέον δεν βρέθηκε αξιόλογη διαφορά ως προς τον μέσο όρο ηλικίας μεταξύ όσων εφήβων βίωσαν cyber-bullying και όσους όχι. Αριθμητικά συχνότερη ήταν η αναφορά από 17χρονους, όμως εξίσου πιθανό ήταν να το αναφέρουν και 14χρονοι που πλοηγούνται στο Διαδίκτυο. Αρχικά, θα δοθεί ένας ορισμός του φαινομένου για την καλύτερη κατανόηση του. Ο εκφοβισμός μέσω του Διαδικτύου είναι οποιαδήποτε πράξη εκφοβισμού, επιθετικότητας, παρενόχλησης, τρομοκρατικής ή αυταρχικής συμπεριφοράς που θεσπίζεται και πραγματοποιείται μέσω της χρήσης των ψηφιακών συσκευών επικοινωνίας, συγκεκριμένα του Διαδικτύου και των κινητών τηλεφώνων και η οποία επαναλαμβάνεται ανά τακτά ή άτακτα χρονικά διαστήματα. Στόχος του επιτιθέμενου είναι να προκαλέσει ζημιά ή να βλάψει το θύμα του.

10 O εκφοβισμός μέσω διαδικτύου περιλαμβάνει: Πειράγματα με στόχο τη διασκέδαση Διάδοση άσχημων-προσβλητικών φημών on-line Αποστολή ανεπιθύμητων μηνυμάτων (υβριστικά-προσβλητικά) Παρενόχληση Δυσφήμηση σε τρίτους (άλλους πλέον του θύματος) μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μηνυμάτων μέσω κινητού, φωτογραφίες και βίντεο στο διαδίκτυο, ιστοσελίδες, μπλογκς, chat rooms κ.ά.

11 Σε περίπτωση που το παιδί πέσει θύμα εκφοβισμού μέσω του διαδικτύου, οι γονείς μπορούν να προβούν σε μία σειρά ενεργειών: Είναι πολύ σημαντικό να έχουν ενημερώσει τα παιδιά εκ των προτέρων ότι εάν δεχτούν απειλητικά ή προσβλητικά μηνύματα να τα αποθηκεύσουν και όχι να τα διαγράψουν, να κρατήσουν δηλαδή όλα τα αποδειχτικά στοιχεία. Επιπλέον μπορούν οι γονείς να μάθουν στα παιδιά ότι πρέπει ακόμα και να εκτυπώσουν τα απειλητικά μηνύματα που ενδεχομένως λάβουν και βεβαίως να τους τα δείξουν. Σε περιπτώσεις όπου τα μηνύματα επιμένουν και προέρχονται από άγνωστο αποστολέα, οι γονείς μπορούν να ζητήσουν βοήθεια από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και να πάρουν πληροφορίες από την Ασφαλή Πλοήγηση στο Διαδίκτυο.

12 Πολύ συχνά αρκετοί γονείς ως απάντηση σε ένα περιστατικό εκφοβισμού απαγορεύουν στα παιδιά τους να επισκέπτονται διάφορα sites, κάνοντας αυτό, ενδεχομένως να προφυλάσσουν τα παιδιά από κάποια ενοχλητικά μηνύματα, ωστόσο τα κρατούν μακριά από την εξέλιξη της τεχνολογίας και την προσωπική τους ανάπτυξη. Σε περιπτώσεις που ένας «διαδικτυακός φίλος» του παιδιού στέλνει μηνύματα προσβλητικά ή με βρισιές μπορεί εύκολα να «αποκλειστεί» από το mail του παιδιού. Συχνά επίσης, ενδέχεται ο θύτης να είναι κάποιος γνωστός του θύματος, σε αυτή την περίπτωση είναι σημαντικό να ενημερωθούν οι γονείς του παιδιού για τη συμπεριφορά του ή ακόμα και το σχολείο του εάν πηγαίνουν τα παιδιά στο ίδιο σχολείο, με βασικό σκοπό να νιώσει μεγαλύτερη ασφάλεια το θύμα και να ελεγχθεί και να περιοριστεί ο θύτης. Εάν το θύμα συνεχίζει να εμφανίζεται αγχωμένο, αποσυρμένο, φοβισμένο είναι σημαντικό οι γονείς να ζητήσουν βοήθεια από ψυχολόγο ειδικό σε τέτοιου είδους θέματα.

13 Η επικοινωνία με το παιδί είναι το κλειδί. Είναι σημαντικό οι γονείς να ακούσουν προσεχτικά τι λέει το παιδί για τις online εμπειρίες του και να εξοικειωθούν και οι ίδιοι με το διαδίκτυο, καθώς αποτελεί αναπόσπαστο πλέον κομμάτι της ζωής μας, αλλά και να επισκεφτούν τα sites που το παιδί τους επισκέπτεται. Η δαιμονοποίηση του διαδικτύου σίγουρα δεν ωφελεί κανέναν και ας μην ξεχνάμε ότι είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο της τεχνολογίας που ήρθε και θα μείνει στη ζωή μας. Η εμπιστοσύνη του παιδιού σας στη κατανόηση που θα λάβει από εσάς, χωρίς πανικούς και συναισθηματικές εξάρσεις, είναι η εγγύηση ότι θα σας πλησιάσει με οτιδήποτε το απασχολεί και το επιβαρύνει συναισθηματικά.

14 ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ Σύμφωνα με το νόμο 2472/1997, στον όρο δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα περιλαμβάνεται κάθε πληροφορία που αναφέρεται στο υποκείμενο των δεδομένων, δηλαδή το φυσικό πρόσωπο που αναφέρονται τα δεδομένα. Πιο συγκεκριμένα, προσωπικά δεδομένα είναι το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση, το τηλέφωνο, οι φωτογραφίες, τα βίντεο κ.τ.λ. Ο νόμος ορίζει ως ευαίσθητα δεδομένα, στοιχεία που αφορούν στην φυλετική ή εθνική προέλευση, τα πολιτικά φρονήματα, τις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, τη συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση, την υγεία, την κοινωνική πρόνοια και την ερωτική ζωή, τα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες καθώς και τη συμμετοχή σε συναφείς με τα ανωτέρω ενώσεις προσώπων.

15 Τί να προσέξω; Διαβάστε τους όρους χρήσης των ιστοσελίδων που τα παιδιά σας επισκέπτονται. Στα ψιλά γράμματα βρίσκονται αναλυτικά οι λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο που διαχειρίζονται τα προσωπικά μας δεδομένα. Στη συνέχεια συστήστε και στα παιδιά σας να κάνουν το ίδιο και συζητήστε παρέα τα δικαιώματα που έχουν. Η ανωνυμία στο internet και η δυνατότητα δημιουργίας ψεύτικων προφίλ, οδηγεί στο να μην ξέρουμε πραγματικά με ποιόν επικοινωνούμε. Άντρες χρησιμοποιούν προφίλ με γυναικεία χαρακτηριστικά και το αντίστροφο, προσπαθώντας να αποσπάσουν τα προσωπικά στοιχεία ενός παιδιού και να το παρασύρουν. Διδάξτε στο παιδί σας ότι ποτέ δεν ξέρει ποιος πραγματικά κρύβεται πίσω από ένα προφίλ και ότι δεν δίνουμε τα στοιχεία μας σε αγνώστους.

16 Συμβουλεύστε το παιδί σας να μην δημοσιεύει φωτογραφίες ή βίντεο που δεν θα έδειχνε σε ανθρώπους στον «πραγματικό κόσμο» ή που θα μπορούσαν να το φέρουν σε δύσκολη θέση όταν μεγαλώσει (π.χ. μπορεί να χρησιμοποιηθούν εις βάρος του από κάποιο μελλοντικό εργοδότη). Τονίστε του ότι η δημοσιοποίηση υλικού (φωτογραφίες ή βίντεο) που αφορά τρίτους, απαιτεί σε κάθε περίπτωση την άδειά τους. Εφόσον το παιδί διαθέτει το δικό του ιστολόγιο, βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενό του δεν είναι υβριστικό ή ρατσιστικό. Διδάξτε στο παιδί πως…

17 ΟΠΩΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΟΝ «ΑΛΗΘΙΝΟ ΚΟΣΜΟ», ΕΤΣΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΟ INTERNET. ΕΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙ ΟΤΙ ΑΤΟΜΟ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΤΟ ΕΚΑΝΕ ΝΑ ΝΙΩΣΕΙ ΑΣΧΗΜΑ ΚΑΙ ΑΒΟΛΑ, ΑΚΟΥΣΤΕ ΜΕ ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ ΤΙ ΕΧΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΠΕΙ ΚΑΙ ΚΑΛΕΣΤΕ ΑΜΕΣΩΣ ΤΗΝ ΥΠΟΔΙΕΥΘΝΣΗ ΔΙΩΞΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ

18 ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ Όταν λέμε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης εννοούμε on line κοινότητες ανθρώπων με κοινά ενδιαφέροντα και δραστηριότητες, που επιτρέπουν στους χρήστες να δημιουργούν οι ίδιοι περιεχόμενο στο Internet και να το μοιράζονται με άλλους χρήστες, χωρίς να έχουν εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις. Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης είναι ιστοσελίδες, όπου οι χρήστες καθημερινά "συναντιούνται" εικονικά με τους φίλους τους από όλο τον κόσμο, γνωρίζουν νέα άτομα, συζητούν για τα ενδιαφέροντά τους και ανταλλάσουν απόψεις, αποτελώντας νέα μορφή κοινωνικοποίησης και επικοινωνίας.

19 Οι πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι το Facebook, το Hi5, το twitter και το MySpace. Όπως ισχύει γενικά στο Internet, λέμε ΝΑΙ στη χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, αλλά ακολουθώντας βασικούς κανόνες. Η γνώση κανόνων ασφαλείας, η ανάπτυξη κριτικής και αντιληπτικής ικανότητας και η ικανότητα αναγνώρισης των κινδύνων είναι βασικά εφόδια για την ασφαλή πλοήγησή μας στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, τα οποία εμείς οι γονείς πρέπει να μεταδώσουμε και στα παιδιά μας.

20 Ακολουθούν χρήσιμες συμβουλές για να προστατέψουμε τα παιδιά μας και να τα βοηθήσουμε να αποφύγουν τους κινδύνους των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης: Μην απαγορεύετε τα παιδιά σας την πρόσβαση στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Συνήθως, αυτό οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα. Διδάξτε στα παιδιά σας ότι δε δημοσιοποιούμε υλικό με προσωπικά δεδομένα. Μάθετε τα παιδιά σας ότι δεν εμπιστευόμαστε άτομα τα οποία δεν γνωρίζουμε. Ακόμη και οι γνωστοί μπορεί να αποδειχθούν άγνωστοι! Προσοχή στις πληροφορίες που δίνουμε. Αν αντιληφθούμε ότι έχουν κλέψει τον λογαριασμό το δικό μας ή των παιδιών μας επικοινωνούμε με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

21 Συμβουλέψτε τα να αναφέρουν την κλοπή του λογαριασμού και στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούμε μέσω της προτεινόμενης από αυτό διαδικασίας (report). Επιλέγουμε ασφαλέστερους κωδικούς. Ενημερώστε τα παιδιά σας για τους κινδύνους που ελλοχεύουν όταν συνομιλούν με αγνώστους μέσω chatrooms. Mην επιτρέπετε ποτέ στα παιδιά σας να συναντηθούν με άτομα που γνώρισαν μέσω των Μέσων Κοινωνικών Δικτύωσης. Διδάξτε τα, επίσης, να αρνούνται από μόνα τους να συναντηθούν προσωπικά με άτομα που έχουν γνωρίσει στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Εξηγήστε τους ότι οι άγνωστοι με τους οποίους θέλουν να συναντηθούν μπορεί να είναι επικίνδυνοι. Μείνετε κοντά στα παιδιά σας και εμπλακείτε σε κάθε δική τους διαδικτυακή δραστηριότητα στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με τον ίδιο τρόπο που κάνετε στις δραστηριότητες του σχολείου.

22 Μιλήστε με το παιδί σας και κάντε το να συνειδητοποιήσει ότι, αν προκύψει κάτι ξαφνικό ή ενοχλητικό στο Μέσα Κοινωνικής δικτύωσης ή στα chat rooms, μπορεί να κλείσει την ηλεκτρονική σελίδα. Συμβουλεύστε τα παιδιά σας να μην ανεβάζουν στο προφίλ τους φωτογραφίες όπου φαίνεται καθαρά το σπίτι τους, το σχολείο ή το μέρος που συχνάζουν. Ενημερώστε τα παιδιά σας ότι δεν πρέπει να δίνουν τα προσωπικά στοιχεία τους (όνομα, επίθετο, τηλέφωνα δικά τους ή τρίτων) μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης σε αγνώστους. Να έχετε υπόψη σας ότι για οτιδήποτε δημοσιεύουμε στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποποιούμαστε τα πνευματικά δικαιώματα. Αυτό σημαίνει ότι καλό θα ήταν να μη δημοσιεύονται στοιχεία και φωτογραφίες που θα έφερναν το παιδί σε δύσκολη θέση τώρα ή στο μέλλον, καθώς, ακόμα και όταν το παιδί διαγράψει το προφίλ, πολλές πληροφορίες δεν αφαιρούνται και το παιδί μπορεί να της συναντήσει και αλλού στο Internet μελλοντικά.

23 ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Το διαδίκτυο είναι μια εικονική κοινωνία, ένας νέος κόσμος γεμάτος γνώση και διασκέδαση, στοιχεία που τον κάνουν ένα πολύ ελκυστικό περιβάλλον. Θυμηθείτε όμως ότι αυτό τον κόσμο πρέπει να τον ελέγχετε εσείς. Ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι πολύ συχνός στους ενήλικες και ακόμα πιο συχνός στα παιδιά που εύκολα χάνουν τον έλεγχο και δεν αντιλαμβάνονται τους κινδύνους.

24 Αλήθεια, πόση ώρα περνάτε μπροστά στον υπολογιστή καθημερινά; Τα παιδιά σας; Ο εθισμός στο διαδίκτυο παρασύρει ενήλικες αλλά και μικρά παιδιά σε μια άλλη πραγματικότητα. Δημιουργεί αποξένωση και μονομανία. Αποτέλεσμα είναι η παραμέληση των υποχρεώσεων, η αδιαφορία για τον πραγματικό κόσμο ή ακόμα πονοκέφαλοι και ξηρότητα στα μάτια που δημιουργούνται από τις πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή. Σε προχωρημένες περιπτώσεις, ανεξαρτήτως ηλικίας, το άτομο δεν κοιμάται, δεν τρώει, παραμελεί την προσωπική του υγιεινή, μπορεί να σταματήσει το σχολείο ή να αφήσει τη δουλειά του. Υπάρχουν φορές που απομονώνεται από την οικογένεια και τους φίλους του, γίνεται επιθετικό, μπορεί ακόμη και να κλέβει χρήματα από τους οικείους του για να ικανοποιήσει τον εθισμό του. Τέλος, μπορεί να φτάσει στο σημείο να εκδηλώσει πρόθεση να ……αυτοκτονήσει.

25 Ποια είναι όμως η ορθή χρήση του διαδικτύου ; Ξεκινήστε βάζοντας ωράριο στη χρήση του υπολογιστή τόσο σε εσάς όσο και στα παιδιά σας. 1.5 ώρα τη μέρα αρκεί για να ψυχαγωγηθείτε αλλά και να πάρετε τις πληροφορίες που χρειάζεστε. Μία μέρα εκτός διαδικτύου μπορεί να σας φανεί και πιο ενδιαφέρουσα και πιο διασκεδαστική. Μην ξεχνάτε ότι τον χρόνο που περνάτε μπροστά στον υπολογιστή συνήθως τον στερείτε από κάποιον αγαπημένο σας. Συνάψτε σύμφωνο με τα παιδιά σας με κοινά αποδεκτούς όρους που θα βάλετε δίπλα στον υπολογιστή και θα τους τηρείτε και οι δύο. Αφιερώστε περισσότερο χρόνο σε άλλες δραστηριότητές που σας ευχαριστούν ή ελάτε σε επαφή με χαμένους φίλους σας και διασκεδάστε μαζί τους. Το διαδίκτυο χρειάζεται μέτρο και έλεγχο. Αν αντιληφθείτε ότι το μέτρο έχει χαθεί, ζητήστε τη βοήθεια των ειδικών.

26 ΠΩΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΩ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΠΩΣ ΝΑ ΜΙΛΗΣΩ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ Το internet φαίνεται πλέον να κατέχει σημαντική θέση στη ζωή μας, συμβάλλοντας στην εξέλιξή της. Ψυχαγωγία, ενημέρωση, διασκέδαση και επικοινωνία αποτελούν μόνο μερικά από τα πλεονεκτήματα που μας προσφέρει. Πρόσφατη έρευνα επιβεβαιώνει την αναγκαιότητα της εκμάθησης της ασφαλούς χρήσης του και στη σχολική κοινότητα, όπου το 80% των εκπαιδευτικών τάσσονται υπέρ της εισαγωγής μιας νέας διδακτικής ενότητας για την «Παιδεία στα Μέσα» στην ατζέντα των μαθημάτων. Παράλληλα, δεν θα πρέπει να μένουμε αμέτοχοι και θεατές σε όλα αυτά που αποτελούν την αρνητική πλευρά του internet. Η αλόγιστη και κακόβουλη χρήση του οδηγεί σε προβλήματα που αφορούν στα προσωπικά δεδομένα, το «phishing», τα κοινωνικά δίκτυα, την ψηφιακή παρενόχληση και τον εθισμό.

27 Ωστόσο το να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε τα παιδιά μας μακριά από τον υπολογιστή και το internet δεν θα αποτελούσε τη λύση για την προστασία τους. Θα ήταν εντελώς ανώφελο για την εποχή μας και μόνο αρνητικά αποτελέσματα θα μπορούσε να επιφέρει, διαταράσσοντας την οικογενειακή ισορροπία. Τί είναι όμως αυτό που «ιντριγκάρει» τόσο πολύ τα παιδιά και τα κάνει να προσκολλώνται αρκετές ώρες απέναντι από την οθόνη ενός υπολογιστή; Ας δούμε μαζί τι ψάχνει ο «μικρός εξερευνητής» του διαδικτύου:

28 1. Διαδικτυακή μάθηση (on-line learning) Το internet αποτελεί πλέον την πρώτη πηγή πληροφόρησης για έναν μαθητή που κάνει μια εργασία για το σχολείο του. Οι εξερευνητές μικρής ηλικίας ξεκινούν αναζητώντας απλά πληροφορίες-εικόνες στο internet, ενώ όσο μεγαλώνουν δημιουργείται η ανάγκη για ανάδραση, δηλαδή επικοινωνία με τον εκάστοτε συγγραφέα ή επιστήμονα για άντληση ακόμη περισσότερων πληροφοριών. Στο σημείο αυτό είναι που θα πρέπει το παιδί να διδαχτεί την σωστή χρήση των εργαλείων αναζήτησης. Γονείς και καθηγητές καλούνται να διδάξουν στο παιδί να διαχωρίζει τη σωστή από τη λάθος πληροφορία και να αξιολογεί την εγκυρότητα της πηγής.

29 2. Κοινωνική δικτύωση (social networking) και chat rooms Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (facebook, Myspace, Friendster) και τα chat rooms αυξάνονται και αποκτούν όλο και περισσότερη δημοτικότητα ακόμη και σε ιδιαίτερα μικρές ηλικίες (πριν την εφηβεία). Είναι ένας τρόπος να βρίσκεις τους φίλους και συμμαθητές σου, να ανταλλάσεις μαζί τους την καθημερινότητά σου μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και posts. Οι χώροι αυτοί δεν δίνουν μόνο τη δυνατότητα σε ενήλικες και παιδιά να επικοινωνήσουν με ανθρώπους που γνωρίζουν, αλλά επιτρέπουν την πρόσβαση και σε άλλους που δεν γνωρίζουν. Άνθρωποι με κακόβουλο σκοπό μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες για το παιδί σας (όνομα, επώνυμο, τόπος διαμονής, ηλικία) και «αρπακτικά» μπορούν να βρουν την ευκαιρία να το πλησιάσουν, αποκτώντας την προσοχή και την εμπιστοσύνη του, δελεάζοντας το να συναντηθεί μαζί τους. Η υπεύθυνη χρήση όμως των ιστοσελίδων αυτών και η σωστή διαπαιδαγώγηση του παιδιού μπορούν να οδηγήσουν στη κοινωνικοποίησή του και στη σωστή και με ασφάλεια χρήση του internet.

30 Τι σημαίνει σωστή διαπαιδαγώγηση; Ας πάρουμε την πρωτοβουλία να μιλήσουμε εμείς στο παιδί μας για τις ιστοσελίδες αυτές. Συνήθως εκείνο δεν θα το κάνει, παρά μόνο εάν πέσει θύμα κυβερνοεκφοβισμού ή υποκλοπής του προφίλ του. Στην πλειοψηφία τους τα παιδιά, σκεπτόμενα την αρνητική αντίδρασή μας, δημιουργούν προφίλ χωρίς να μας ρωτήσουν. Θα πρέπει να παραδεχτούμε και να αποδεχτούμε ότι τα παιδιά βρίσκονται ένα βήμα μπροστά στην ενημέρωση και γνώση, σχετικά με τους υπολογιστές, το internet και τις ηλεκτρονικές συσκευές γενικότερα. Οι περισσότεροι από εμάς τους γονείς τείνουμε να είμαστε αρνητικοί στη χρήση των ανωτέρω, φοβούμενοι τους κινδύνους που ελλοχεύουν. Ξεπεράστε τους! Επισκεφτείτε τις εν λόγω ιστοσελίδες, διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης και δημιουργήστε προφίλ! Μάθετε πώς λειτουργεί η καθεμία και εξοικειωθείτε με το περιβάλλον. Τώρα πλέον είστε σε θέση να προσφέρετε τα φώτα σας στο παιδί σας! Έχετε τη γνώση να το προστατέψετε με διάφορους τρόπους. Ποιοι είναι αυτοί;

31 Κάθε ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης έχει τα δικά της όρια ηλικίας για τη δημιουργία προφίλ. Στην πλειοψηφία τους τα παιδιά δηλώνουν ψευδή στοιχεία για να μπορέσουν να αποκτήσουν πρόσβαση. Τονίστε τις ανάγκες της ηλικίας του παιδιού δίνοντάς του εναλλακτικές λύσεις και προτάσεις κι εφόσον το παιδί επιμένει, δημιουργείστε μαζί ένα προφίλ όπου δεν θα αποκαλύπτει τα προσωπικά του δεδομένα. Στους όρους χρήσης συνήθως αναγράφεται ότι η εταιρία κοινωνικής δικτύωσης έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί με κάθε τρόπο και ανά πάσα χρονική στιγμή τις φωτογραφίες και τα βίντεο που εμείς αναρτούμε. Συμβουλεύστε το παιδί, βρείτε μαζί εικόνες που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά της φωτογραφίας του (ίσως από κινούμενα σχέδια) και αν το παιδί επιμένει, επιλέξτε μαζί κάποια φωτογραφία όπου το ντύσιμο, η τοποθεσία και η απεικόνιση του προσώπου δεν θα προσβάλει το παιδί και ούτε θα δελεάσει κάποιο «αρπακτικό». Διαβάζοντας τις επιλογές ασφαλείας της ιστοσελίδας, θα δείτε ότι υπάρχει η δυνατότητα επιλογής του επιπέδου προσβασιμότητας από τρίτους. Το προφίλ σας μπορεί να είναι διαθέσιμο σε όλους ή μόνο στους φίλους σας ή και σε κανέναν. Δείξτε τις επιλογές αυτές στο παιδί σας και ακολουθήστε τες μαζί.

32 Μιλήστε ανοιχτά στο παιδί σας για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και για τις συνέπειες που έχουν οι κακόβουλες πράξεις. Συζητήστε μαζί τους για τα «αρπακτικά», τις ιστοσελίδες πορνογραφικού περιεχομένου και τον κυβερνοεκφοβισμό. Με το να τους δείξετε ότι γνωρίζετε και με το να τους μιλήσετε ανοιχτά, τους προσδίδετε αίσθημα ασφάλειας και σιγουριάς. Ενημερώστε το παιδί ότι αυτός με τον οποίο μιλάει στο διαδίκτυο δεν είναι πάντοτε αυτός που φαίνεται κι ότι πολλές φορές μπορεί να είναι κάποιος που θέλει να το βλάψει. Έτσι θα πρέπει να δέχεται αιτήματα φιλίας μόνο από ανθρώπους τα στοιχεία και τα ψευδώνυμα των οποίων γνωρίζει. Εφόσον δημιουργήσατε το δικό σας προφίλ, κάντε του αίτημα φιλίας. Με αυτό τον τρόπο του δείχνετε ότι έχετε κι εσείς τη δυνατότητα και γνώση να χειριστείτε τη νέα τεχνολογία. Σε κάθε περίπτωση, συμβουλεύστε το πώς να επιλέγει το όνομα χρήστη (username) και το συνθηματικό (password) του, αποφεύγοντας τη χρήση προσωπικών του στοιχείων.

33 3. Διαδικτυακά παιχνίδια (on-line και virtual games) και κονσόλες Τα διαδικτυακά παιχνίδια «ιντριγκάρουν» μικρούς και μεγάλους αποσπώντας την προσοχή τους για αρκετές ώρες της ημέρας. Συμπληρωματικά με αυτά, έρχονται και οι νέες κονσόλες παιχνιδιών οι οποίες δίνουν στο χρήστη τους την επιλογή να συνδεθεί με άλλους απομακρυσμένους χρήστες και να παίξει on-line μαζί τους. Εδώ είναι που εμείς οι γονείς θα πρέπει να βάλουμε όρια και να θεσπίσουμε κάποιους κανόνες. Θα πρέπει να ζητήσουμε από το παιδί μας να μας ξεναγήσει στο κόσμο των παιχνιδιών που απολαμβάνει, να το συμβουλεύσουμε να μην παίζει με αγνώστους και να τηρεί ένα συγκεκριμένο όριο χρόνου, ενημερώνοντας το παράλληλα για θέματα εθισμού και τις συνέπειες αυτού στη ζωή του (κλινικές απεξάρτησης, μείωση σχολικών επιδόσεων, κοινωνική απομόνωση). Στο σημείο αυτό όμως ας μην ξεχνάμε ότι εμείς οι γονείς είμαστε ο καθρέπτης για τα παιδιά μας. Αυτό σημαίνει ότι τα όρια και τους περιορισμούς που σκοπεύουμε να επιβάλλουμε σε αυτά, θα πρέπει πρώτα να τα εφαρμόσουμε εμείς στον ίδιο μας τον εαυτό!

34 4. Βίντεο Κάτι που φαίνεται να είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στις μικρές, προ εφηβείας, ηλικίες είναι η παρακολούθηση βίντεο μέσω internet (π.χ. στο YouΤube). Τα παιδιά τρελαίνονται να παρακολουθούν βίντεο άλλων μικρών παιδιών καθώς αυτά παίζουν με το κατοικίδιό τους ή αστειεύονται, των αγαπημένων τους τραγουδιστών ή ποδοσφαιριστών ή πρωταγωνιστών σε τηλεοπτικές σειρές και να μιμούνται με κάθε τρόπο τις κινήσεις τους. Μέσα από αυτές τις ιστοσελίδες δίνεται η δυνατότητα στο χρήστη δημιουργώντας το δικό του λογαριασμό, να «ανεβάζει» τα δικά του βίντεο. Παρότι οι ιστοσελίδες αυτές θέτουν περιορισμούς ως προς το περιεχόμενο, αποκλείοντας πορνογραφικό υλικό και εξυβρίσεις, κανείς δεν απορρίπτει την πιθανότητα τα παιδιά μας να βρεθούν εκτεθειμένα σε τέτοιο υλικό ή να γίνει κακόβουλη χρήση του δικού τους υλικού. Συμβουλεύουμε λοιπόν τα παιδιά ότι εάν δουν κάτι ύποπτο ή κάτι που θα τους φέρει σε δύσκολη θέση, να μας το ανακοινώσουν κατευθείαν και ότι αυτό δεν είναι κάτι που θα μας θυμώσει ή θα επιφέρει σε εκείνα κάποια τιμωρία.

35 Συμπέρασμα: Το παιδί από τη στιγμή που έρχεται σε επαφή με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, πριν καν μπει στο κόσμο του internet, θα πρέπει να λάβει κάποιες βασικές αρχές διαπαιδαγώγησης που στόχο θα έχουν την ασφαλή και σωστή χρήση αυτού. Το μήνυμα που εμείς οι γονείς καλούμαστε να περάσουμε στα παιδιά μας είναι πως ο κόσμος του internet δεν διαφέρει σε τίποτα από τον πραγματικό. Η ανωνυμία που επικρατεί στο internet δεν αποτελεί κίνητρο για την ασύδοτη και χωρίς όρια χρήση του, καθώς τις κακόβουλες και παράνομες πράξεις ακολουθούν σημαντικές ποινικές κυρώσεις. Εμείς οι γονείς θα πρέπει να ενημερώσουμε το παιδί μας για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο internet μιλώντας του ανοιχτά γι’ αυτούς. Η συζήτηση αυτή είναι που προσδίδει αίσθημα ασφάλειας και δίνει ερέθισμα στο παιδί για ερωτήσεις, λύνοντας παράλληλα τις όποιες απορίες του. Κάνοντας απλές ερωτήσεις στα παιδιά μας (π.χ. τι κάνουν οι φίλοι σου στο internet, μου δείχνεις τις αγαπημένες σου ιστοσελίδες, έχεις έρθει ποτέ σε δύσκολη θέση με κάτι που είδες ή σου είπαν, ξέρεις κάποιον φίλο σου να έχει πέσει θύμα κυβερνοεκφοβισμού, κτλ), μπορείτε να μάθετε περισσότερα από όσα φαντάζεστε και να έρθετε πιο κοντά στο παιδί σας μειώνοντας τη διαφορά ηλικίας.

36 Σκοπός κάθε γονέα δεν είναι να παραμονεύει το παιδί του σε κάθε βήμα της ζωής, αλλά να του δώσει τα σωστά θεμέλια από μικρή ηλικία, για να μπορεί να αντιμετωπίσει κάθε δυσκολία μόνο του και με επιτυχία, σαν να ήταν εκείνος δίπλα του.

37 ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Πώς μπορώ να αποφύγω μηνύματα spamming; Χρησιμοποιώντας προγράμματα antivirus τα οποία και ανανεώνετε όσο συχνά πρέπει, μπορείτε να προστατευτείτε από μηνύματα spamming. Εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιείτε κάποια άλλη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αντί της κύριας για να εγγράφεστε στα newsletters οργανισμών και εμπορικών εταιριών. Επιπλέον έχετε τη δυνατότητα να τα χαρακτηρίσετε ως ανεπιθύμητα. Όλα τα μελλοντικά s προερχόμενα από τον ίδιο αποστολέα θα εισέρχονται απευθείας στον φάκελο των spams.

38 Μόλις έλαβα ότι έχω κερδίσει ένα ποσό σε λοταρία. Είναι αληθινό; Κατά πάσα πιθανότητα το μήνυμα πρόκειται για απάτη. Στην ίδια κατηγορία απατών ανήκουν και μηνύματα που σας ενημερώνουν ότι δικαιούστε μια κληρονομιά ή ότι κάποιο πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Νιγηριανής κυβέρνησης σας επέλεξε για να βγάλετε εκτός της χώρας του ένα μεγάλο χρηματικό ποσό. Σκοπός των μηνυμάτων αυτών είναι να σας πείσουν να καταβάλλετε ένα μικρό χρηματικό ποσό στην αρχή, για να κερδίσετε ένα μεγαλύτερο στο μέλλον. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, δεν πρέπει να απαντήσετε ή να αποστείλετε τα προσωπικά σας στοιχεία. Ενημερώστε τους κοντινούς σας ανθρώπους σχετικά με αυτά ώστε να μην πέσουν ούτε εκείνοι θύματα.

39 Πρόσφατα έλαβα ένα από τράπεζα που με πληροφορούσε ότι αν συμπλήρωνα τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού μου θα κέρδιζα ένα χρηματικό ποσό για να το εξαργυρώσω σε πολύ γνωστό πολυκατάστημα της Ελλάδος. Τα έδωσα και είδα τα χρήματα του λογαριασμού μου να εξαφανίζονται. Τώρα τι κάνω; Πρέπει να έρθετε σε επικοινωνία με την τράπεζα και να προβείτε σε αμφισβήτηση συναλλαγών. Στη συνέχεια εκτυπώστε όλα τα επίμαχα s με τις πλήρεις κεφαλίδες (full headers) και προσκομίστε τα στην Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος όπου και μπορείτε να υποβάλλετε μήνυση.

40 Η τράπεζα όπου διατηρώ το λογαριασμό μισθοδοσίας μου, μού έστειλε e- mail για να επιβεβαιώσω τα στοιχεία μου. Τι να κάνω; Καμία τράπεζα δεν ζητάει επιβεβαίωση των προσωπικών σας στοιχείων αποστέλλοντάς σας . Το μήνυμα αυτό αποτελεί απάτη. Εφόσον δεν αποστείλατε τελικά τα προσωπικά σας στοιχεία, ενημερώστε τους φίλους και συγγενείς σας ώστε να μην εξαπατηθούν εκείνοι με τη σειρά τους. Εάν τα αποστείλατε και παρατηρήσατε αναλήψεις από το λογαριασμό σας τις οποίες δεν έχετε κάνει εσείς, θα πρέπει να έρθετε σε επικοινωνία με την τράπεζα και να τις δηλώσετε. Στη συνέχεια εκτυπώστε όλα τα επίμαχα s με τις πλήρεις κεφαλίδες (full headers) και προσκομίστε τα στην Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος όπου και μπορείτε να υποβάλλετε μήνυση.

41 Κατόπιν αναζήτησης της αγγελίας που πληρούσε τις προϋποθέσεις μου, θέλησα να κάνω μια αγορά μέσω διαδικτύου κι ενώ πλήρωσα το προϊόν, αυτό ποτέ δεν μου παραδόθηκε. Τι να κάνω; Σε πρώτη φάση επικοινωνήστε με το διαχειριστή της ιστοσελίδας που αναρτήθηκε η αγγελία ούτως ώστε να την απομακρύνει για να μην εξαπατηθεί κι άλλος καταναλωτής και για να ζητήσετε, εφόσον είναι διαθέσιμα, τα στοιχεία του ατόμου που την ανήρτησε. Στη συνέχεια, εκτυπώστε όλο το επίμαχο υλικό και προσκομίστε το μαζί με τις αποδείξεις πληρωμής/κατάθεσης στην Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος όπου και μπορείτε να υποβάλλετε μήνυση.

42 Είναι κακό να «ανεβάζω» φωτογραφίες των φίλων μου στο internet; Το να «ανεβάζετε» φωτογραφίες δικές σας και των φίλων σας ενέχει κάποιους κινδύνους καθώς θα πρέπει να ξέρετε ότι αυτόματα παύετε να είστε ο αποκλειστικός κάτοχος αυτών. Δεν ξέρετε ποιός θα τις δει και με ποιόν τρόπο θα τις χρησιμοποιήσει. Σε κάθε περίπτωση, εάν τελικά αποφασίσετε να «ανεβάσετε» κάποια φωτογραφία ή βίντεο θα πρέπει να έχετε την έγκριση όλων όσων εμφανίζονται.

43 Είμαι 18 χρόνων και έχω προφίλ στο facebook. Χθες είδα ότι μου έχουν κλέψει τις φωτογραφίες από το προφίλ μου και τις χρησιμοποιούν σε άλλη ιστοσελίδα. Τι να κάνω; Η συγκεκριμένη πράξη αποτελεί αδίκημα για το οποίο έχει προβλέψει ο νομοθέτης. Έχετε κάθε δικαίωμα να υποβάλλετε μήνυση στην Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προσκομίζοντας όλο το επίμαχο υλικό καθώς και κάθε σχετική πληροφορία που πιστεύετε ότι θα βοηθούσε τους αστυνομικούς για τη διερεύνηση της υπόθεσής σας.

44 Είμαι κάτοχος προφίλ στο facebook και κάποιος έφτιαξε ψεύτικο προφίλ με το όνομά μου. Τι να κάνω; Η πρώτη κίνηση που πρέπει να κάνετε είναι να ενημερώσετε τους διαχειριστές της ιστοσελίδας κάνοντας μια αναφορά του περιστατικού. Στη συνέχεια ενημερώνετε τους φίλους σας για το ψεύτικο προφίλ ούτως ώστε να μην αποδεχτούν τα αιτήματα φιλίας, τις προσκλήσεις και οτιδήποτε άλλο μπορεί να τους αποστείλει ο διαχειριστής του ψεύτικου προφίλ καθώς αυτός μπορεί να έχει κακόβουλο σκοπό. Επιπλέον, μπορείτε να καταγγείλετε το περιστατικό στην Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος καλώντας στο

45 Τι κάνω αν κάποιος μου έχει κλέψει τους κωδικούς πρόσβασης στο προφίλ μου; Αν το άτομο που σας έκλεψε τους κωδικούς αποκτώντας πρόσβαση στο προφίλ σας, δεν τους έχει αλλάξει, τότε καλείστε άμεσα να τους αλλάξετε ώστε να μπλοκάρετε την πρόσβασή του. Εφόσον τους έχει αλλάξει, τότε επισκέπτεστε την εν λόγω ιστοσελίδα, όπου και ακολουθείτε τις οδηγίες που θα σας δίνονται εκεί. Σε κάθε περίπτωση που αντιληφθείτε ότι ο κακόβουλος εισβολέας πραγματοποίησε αξιόποινες πράξεις, καλείτε την Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στο

46 Ποία είναι η ηλικία πού οι γονείς πρέπει να αρχίσουν να μιλούν στα παιδιά τους για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο; Ακόμη και από την ηλικία των 4 χρόνων ένα παιδί είναι ικανό να αντιληφθεί ότι υπάρχουν ιστοσελίδες τις οποίες εσείς δεν εγκρίνετε. Ξεκινήστε τη συζήτηση και την πλοήγηση παρέα. Είναι βασικό να αποκτήσει τις στοιχειώδεις γνώσεις από νωρίς. Μην νομίζετε ότι είναι μικρός/ή για μια τέτοια προσέγγιση. Έτσι φτάνοντας στην ηλικία των 10 με 12 ετών, οπότε και θα χρησιμοποιεί το διαδίκτυο στο σχολείο του, σε κάποιο internet cafe ή στο σπίτι κάποιου φίλου, θα έχει τις θεμελιώδεις γνώσεις για να πλοηγείται με ασφάλεια.

47 Νιώθω ότι η γνώση μου γύρω από τους υπολογιστές και το internet είναι λιγοστή. Πώς θα μιλήσω για διαδικτυακή ασφάλεια στο παιδί μου; Αυτό δεν θα πρέπει να σας προβληματίζει. Ακόμη κι αν οι γνώσεις σας είναι λιγοστές, δείτε το σαν παιχνίδι! Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να σας διδάξει εκείνο. Για παράδειγμα, φτιάξτε ένα προφίλ και ζητήστε του να σας πει εάν είναι ασφαλές και σε τι επίπεδο. Ανησυχώ για τις ιστοσελίδες που επισκέπτεται το παιδί μου όταν χρησιμοποιεί το internet. Τι να κάνω; Τα λογισμικά φιλτραρίσματος έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν τους γονείς να περιορίσουν τις ιστοσελίδες στις οποίες έχουν πρόσβαση τα παιδιά. Σε καμία περίπτωση όμως όλα αυτά τα προγράμματα γονικού ελέγχου δεν υποκαθιστούν την οικογενειακή ζεστασιά και συζήτηση.

48 Είναι ασφαλές να φτιάξω μια λίστα με κανόνες για το παιδί μου που θα αφορούν στη χρήση του υπολογιστή; Το να θέσουμε κανόνες ασφαλούς και σωστής χρήσης του υπολογιστή είναι το πρώτο βήμα που οφείλουμε να κάνουμε σαν γονείς για να προστατεύσουμε τα παιδιά μας. Ορίστε σαφείς προσδοκίες για το παιδί σας, με βάση την ηλικία και την ωριμότητά του. Δημιουργήστε ένα σύμφωνο γράφοντας κοινώς αποδεκτούς κανόνες και τοποθετήστε τους δίπλα στον υπολογιστή. Οι κανόνες θα πρέπει να περιλαμβάνουν λίστα με τις ιστοσελίδες που θα μπορεί να επισκέπτεται το παιδί καθώς επίσης και το χρονικό όριο χρήσης του υπολογιστή και του internet. Επίσης οι κανόνες θα πρέπει να συνάδουν με την ηλικία του. Στην περίοδο της εφηβείας όπου και πιθανόν να αντιμετωπίσετε τυχόν αντιδράσεις, πρέπει να εξηγήσετε εξ αρχής το δικαίωμά σας για την επιβολή κανόνων καθώς επίσης τις ποινικές και όχι μόνο κυρώσεις που προβλέπει ο νόμος για τα ηλεκτρονικά εγκλήματα.

49 Το παιδί μου μού ζήτησε να έχει το δικό του κωδικό πρόσβασης στον υπολογιστή. Τι να κάνω; Το παιδί έχει δίκιο. Εφόσον του έχετε διδάξει τις βασικές αρχές, το παιδί μπορεί να έχει το δικό του κωδικό πρόσβασης. Δημιουργήστε του ένα λογαριασμό με περιορισμένα δικαιώματα. Με αυτό τον τρόπο του δείχνετε ότι το εμπιστεύεστε και ότι είναι ικανό να διαχειριστεί το δικό του προφίλ.

50 Τί είναι η ψηφιακή παρενόχληση; Η ψηφιακή παρενόχληση ή διαφορετικά cyberbullying συμβαίνει όταν ένα πρόσωπο ή μια ομάδα έχουν ως σκοπό να απειλούν, να πειράζουν ή να κοροϊδεύουν κάποιον άλλον με τη χρήση κινητού τηλεφώνου ή του διαδικτύου ή άλλων τεχνολογιών. Εάν είμαι θύμα της ψηφιακής παρενόχλησης που να απευθυνθώ; Αυτή του είδους η συμπεριφορά είναι σημαντική όσο και ανησυχητική καθώς έχει ψυχολογικές συνέπειες στα θύματα του. Επομένως κρίνεται σκόπιμο εάν χρειαστεί να αναζητήσετε κάποια ψυχολογική υποστήριξη. Για περισσότερες λεπτομέρειες επικοινωνήστε με την Υπηρεσία μας στο

51 Τι πρέπει να προσέξω στα διαδικτυακά μου ταξίδια; Διάλεξε ένα αναγνωριστικό όνομα (nickname) που να μην αποκαλύπτει το φύλο και να μην περιέχει λέξεις με σεξουαλικά υπονοούμενα ή να αποκαλύπτει προσωπικά σου δεδομένα. Όταν σε ρωτήσουν σε κάποια ιστοσελίδα αν είσαι πάνω από 18 ετών, δε θα πρέπει να την επισκεφθείς. Μια τέτοια ερώτηση έχει σκοπό να σε προστατεύσει. Κλείσε αμέσως παράθυρα που ανοίγουν κατά τη χρήση του Internet με περιεχόμενο όπως διαφημίσεις, τυχερά παιχνίδια, προειδοποιητικά μηνύματα, κ.α. Δεν χρησιμοποιούμε τον ίδιο κωδικό για όλες τις περιπτώσεις (facebook, twitter, msn κτλ). Δεν χρησιμοποιούμε την ημερομηνία γέννησης ή άλλα βασικά προσωπικά στοιχεία Μην αποκαλύπτεις τα προσωπικά σου στοιχεία (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, κατοικίας κτλ ) σε άτομα που γνώρισες στο διαδίκτυο. Δεν μπορείς να γνωρίσεις την αληθινή ταυτότητα του ατόμου που σε έχει προσεγγίσει.

52 Έχω γνωρίσει ένα άτομο στο διαδίκτυο και έχουμε γίνει φίλοι. Θέλει να συναντηθούμε. Είναι ασφαλές; Σε καμία περίπτωση δεν είναι ασφαλές να συναντηθείς με κάποιο πρόσωπο που έχεις γνωρίσει μέσω διαδικτύου. Δε μπορείς να γνωρίσεις ούτε την πραγματική του ταυτότητά ούτε τους πραγματικούς του σκοπούς. Ενημέρωσε άμεσα τους γονείς σου ή κάποιο κοντινό σου πρόσωπο για να την επιθυμία που εξέφρασε το άτομο αυτό. Εάν κάποιο άτομο έχει εκφράσει την πρόθεση του να αυτοκτονήσει μέσω διαδικτύου τι πρέπει να κάνω; Πρέπει να το αναφέρεις στους γονείς σου και μαζί να επικοινωνήσετε με την Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στο τηλέφωνο επικοινωνίας όσο γίνεται πιο σύντομα δίνοντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που θα σου ζητήσουν οι Αξιωματικοί της Υπηρεσίας.

53 ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ Χρήσιμες συμβουλές από την δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος Ανοικτή γραμμή για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο Ελληνικός κόμβος ασφαλούς δικτύου Ελληνικό φόρουμ για ιούς Παραμείνετε ασφαλείς ενώ κάνετε chat Οργανισμός προστασίας των δικαιωμάτων των παιδιών Πανελλήνιο σχολικό δίκτυο Μονάδα Εφηβικής Υγείας, Β' Παιδιατρική κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο

54 ΓΕΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Με την ευγενική χορηγία του Δήμου Κοζάνης


Κατέβασμα ppt "ΓΕΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Με την ευγενική χορηγία του Δήμου Κοζάνης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google