Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Διονυσιώτη Πέννυ Κουτσουβέλη Ελεάννα Ντίλιου Κάσσυ Τέζα Τζωρτζίνα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Διονυσιώτη Πέννυ Κουτσουβέλη Ελεάννα Ντίλιου Κάσσυ Τέζα Τζωρτζίνα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διονυσιώτη Πέννυ Κουτσουβέλη Ελεάννα Ντίλιου Κάσσυ Τέζα Τζωρτζίνα

2 Νιώθουμε ως ενιαίο υποκείμενο. Το δηλώνουμε με την προσωπική αντωνυμία «εγώ». Κάθε «εγώ» = μια προσωπική ταυτότητα.

3  Την αστυνομική μας ταυτότητα.  Το είδωλό μας στον καθρέφτη.  Το DNA, το γενετικό μας υλικό.  Το δαχτυλικό μας αποτύπωμα. ΩΣΤΟΣΟ…  Την ψυχή μας- τον εσωτερικό μας κόσμο.  Τις αναμνήσεις – εμπειρίες.

4 Διαφορά: ταυτοποίησης ≠προσωπικής ταυτότητας Ταυτοποίηση: διαδικασία κατά την οποία αναγνωρίζουμε ότι το Α είναι όντως Α. Προσωπική ταυτότητα: ορισμός του εαυτού μου. Ποιος είμαι πραγματικά.

5  Ποιος είμαι;  Πότε ξεκίνησα να υπάρχω;  Τι θα μου συμβεί, όταν πεθάνω;  Τι με ξεχωρίζει από τους άλλους;  Υπάρχει άραγε προσωπική ταυτότητα;  Πότε παύω να είμαι εγώ;

6 Τα πάντα αλλάζουν στον κόσμο και στον άνθρωπο. Τίποτα δε φαίνεται να μένει σταθερό! ΌΜΩΣ…. Για να υπάρξει προσωπική ταυτότητα θα πρέπει απαραιτήτως να παραμένει κάτι σταθερό. Πώς, παρά τις αλλαγές που μας συμβαίνουν συνεχώς, από τη γέννηση ως το θάνατο, παραμένουμε ίδιοι;

7

8 Να αναζητηθεί ο φορέας της προσωπικής μας ταυτότητας, ανατρέχοντας σε θεωρίες φιλοσόφων.

9  Μεταφυσική θεωρία: Η πραγματικότητα περιλαμβάνει δύο θεμελιώδεις υποστάσεις : 1.Το πνεύμα  ψυχή (νους) 2.Την ύλη  σώμα  Οι πιο γνωστές δυιστικές θεωρίες προέρχονται από τη θρησκεία. Δυϊσμός

10  Οι περισσότερες θρησκείες δέχονται την ύπαρξη μιας άυλης, ξέχωριστής από το σώμα ουσίας, της ψυχής.  Η ψυχή  επιβιώνει αναλλοίωτη και μετά τον θάνατο του σώματος.  Ινδουισμός  Ισλάμ  Χριστιανισμός  Σκοπός τους: η καθοδήγηση των πιστών προς τη σωτηρία της ψυχής.

11 Πολλοί φιλόσοφοι υποστηρίζουν την ύπαρξη ανεξάρτητης από το σώμα,πνευματικής ουσίας. Το πνεύμα έχει ιδιαίτερες ικανότητες.  ΠΛΑΤΩΝ – 4 ος αι. π.Χ. Η ψυχή:  Έχει τη δύναμη να συλλαμβάνει ιδέες πέρα από τις αισθήσεις.  Είναι συγγενής με τις Ιδέες, τις οποίες έχει «δει», πριν ενσαρκωθεί.  Φέρει τα χαρακτηριστικά των Ιδεών: είναι αόρατη, απλή, αδιάλυτη, ασύνθετη, αιώνια και αυτόνομη.

12  17 ος αιώνας  Επαναφέρει το ζήτημα του δυισμού.  Μελετά τα επιχειρήματα υπέρ της ύπαρξης της ψυχής.  Θέτει το ζήτημα επικοινωνίας σώματος και ψυχής.

13 ΘΕΟΣ ΣΩΜΑ(res extensa) ΨΥΧΗ(res cogitans)

14  Για τους δυϊστές: η ψυχή φορέας όλων των πνευματικών ιδιοτήτων.  Άρα: Η ψυχή φορέας της προσωπικής ταυτότητας. Ταυτότητα  Αναλλοίωτη, Άφθαρτη, Αιώνια

15  Μονιστική θεωρία: υπάρχει μια και μονο αρχή ή ουσία στο σύμπαν :  Υλική ή  Πνευματική  Ιδεαλισμός: ό, τι υπάρχει είναι στην ουσία πνευματικό.  Βασικός υποστηρικτής: Τζορτζ Μπέρκλεϊ.  Φορέας προσωπικής ταυτότητας = το πνεύμα

16  Δύσκολο να αποδεχτούμε ότι ο κόσμος είναι φτιαγμένος από πνεύμα.  Δύσκολο να αποδεχτούμε, ειδικά με την εξέλιξη της επιστήμης, ότι ο άνθρωπος αποτελείται από δύο ξεχωριστές ουσίες.  Αν όντως ο άνθρωπος αποτελείται από σώμα και ψυχή, πώς τότε αλληλεπιδρούν οι δύο ουσίες;  Ίσως δεν αρκεί η αίσθηση ότι έχουμε ψυχή.

17 Άλλες περιπτώσεις Μονισμού. Υλισμός : Ό,τι υπάρχει είναι υλικό. Σκέψη ποιότητα της ύλης Άυλες ουσίες δεν υπάρχουν. Μη ύπαρξη μεταθάνατον ζωής. Νους = Ύλη που με τον θάνατο παύει να υπάρχει. Άρα: Η ταυτότητα δεν μπορεί να αναζητηθεί παρά στην συνέχεια της ύλης. Όσο έχουμε να κάνουμε με το ίδιο σώμα έχουμε να κάνουμε με το ίδιο «εγώ».

18 Τα κυτταρα μας, το DNΑ. Αν ναι,  Μπορούμε να αποδεχτούμε ότι πράγματι ο εαυτός μας είναι γενετικά προκαθορισμένος;  Πώς είναι δυνατόν να επιτελούνται τόσες αλλαγές σε κάτι που έχει ήδη προκαθοριστεί;

19  Ακραία παραλλαγή του Υλισμού.  Όλα τα συμβάντα στον νου ερμηνεύονται με όρους σωματικών συμβάντων.  Πόνος, αγάπη, χαρά, γνώση = ερεθισμός, λειτουργία ενός συγκεκριμένου νευρώνα. Φορέας της ταυτότητας εγκέφαλος

20 Μήπως δημιουργείται ένα νέο άτομο;  Επίσης: Ο εγκέφαλος μπορεί να υποστεί αλλοιώσεις, χωρίς να χάσουμε την ταυτότητά μας. Ποιο μέρος του εγκεφάλου μένει το ίδιο και φέρει την ταυτότητά μας; Μήπως υπάρχει νευρώνας, ή σύνολο νευρώνων όπου εντοπίζεται η ιδέα του εαυτού;

21 Νους, πνεύμα = σύνολο από λειτουργίες που επεξεργάζονται αισθητηριακά δεδομένα και παράγουν αντιδράσεις σε αυτά. Άρα: η ταυτότητα δεν είναι τίποτε άλλο από μια σειρά υπολογιστικών λειτουργιών. Hardware Software Εγκέφαλος = Ύλη Συνείδηση = Λογισμικό

22  Πόσο εύκολα μπορούμε να το αποδεχτούμε;  Άρα και ο υπολογιστής έχει νου και ταυτότητα; Αναζήτηση ταυτότητας  στη «λειτουργία» του εγκεφάλου να αποθηκεύει τις αναμνήσεις μας.  Άραγε, αν μεταφέραμε τις αποθηκευμένες αναμνήσεις μας σε κάποιον άλλο εγκέφαλο τότε θα μεταφέραμε την ταυτότητά μας;

23 Ιερός Αυγουστίνος Θεωρία για την ταυτότητα  Σύνδεση ταυτότητας με συνείδηση και μνήμη.  Φύση του θεού - ανθρώπινη φύση αποτελείται από μνήμη, νου και θέληση-αδιαίρετη ενότητα.  Μνήμη εμπεριέχει όλη τη γνωστική ικανοτητα και αποθήκη εμπειριών και γνώσεων  Μνήμη χώρος προσωπικής ταυτότητας  Μέσω της μνήμης έχουμε αίσθηση συνέχειας. Ενοποίηση, σύνδεση παρελθόντος με παρόν. Άρα: μνήμη νους

24  «Δοκίμιο περί της ανθρώπινης νόησης» (17 ος αιώνας μ.Χ.)  Διάκριση εννοιών: «πρόσωπο» και «άνθρωπος».  Συνειδηση: μας καθιστά το ίδιο πρόσωπο μέσα στο χρόνο.

25  Παρούσα συνείδηση μνήμη.  Πράξεις που δε θυμόμαστε δεν αναγνωρίζονται ως δικές μας. Άρα δεν πρέπει να τιμωρηθούμε γι’ αυτές.  Τιμωρία σε πρόσωπα και όχι σε ανθρώπους.

26  Μπορούμε άραγε να το θεωρήσουμε δίκαιο και λογικό;

27  Αν δεν υπάρχει ανάμνησή του εαυτού μας ως βρέφους, τότε δεν είμαστε το ίδιο πρόσωπο με αυτό που ήμασταν τότε.  Συρρίκνωση αναμνήσεων με την πάροδο του χρόνου συρρίκνωση προσωπικής ταυτότητας.  Δεν θα έπρεπε να γίνεται το αντίστροφο;  Παρότι δεν έχουμε αναμνήσεις του εαυτού μας ως βρέφους, αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας στις βρεφικές φωτογραφίες, και τον θεωρούμε μέρος της παρούσας ταυτότητάς μας.

28 Σε συμφωνία με:  Δυιστικές θεωρίες (τη μνήμη τη φέρει η ψυχή)  Μονιστικές θεωρίες (τη μνήμη τη φέρει είτε το πνεύμα είτε ο εγκέφαλος ως ύλη).  Δεδομένα καθημερινής μας εμπειρίας π.χ.άνθρωπος που πάσχει από Αλτσχάιμερ.  Επιστημονικές θεωρίες Νευροφυσιολόγων-ψυχολόγων.

29  Είναι όντως η προσωπική μας ταυτότητα το σύνολο των αναμνήσεών μας;  Αν ναι, ποιος τις συλλέγει, τις συνδέει;  Ποιος τις αναγνωρίζει ως δικές μας;  Μήπως πρέπει να υποθέσουμε την ύπαρξη ενός ανεξάρτητου παράγοντα που τις ενοποιεί και τις αναγνωρίζει ως δικές μας;  Μήπως επιστρέφουμε στην αναζήτηση του «εγώ» έξω από τη μνήμη;

30  Από ποιες αντιλήψεις δημιουργείται μία πραγματική ιδέα του ενιαίου εγώ, με την οποία σχετίζονται οι διάφορες εντυπώσεις και ιδέες;  Όταν στοχαζόμαστε τον εαυτό μας ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια γρήγορη ροή εντυπώσεων και ιδεών.  Ο εαυτός μας → ‘’δεν είναι παρά μια δέσμη ή μια συλλογή διαφορετικών αντιλήψεων οι οποίες ακολουθούν η μια την άλλη με ασύλληπτη ταχύτητα και έχουν διαρκή ροή και κίνηση’’. -Ντέιβιντ Χιουμ

31  Κατανόηση του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο νους.  Όλες οι διακριτές αντιλήψεις = διακριτές υπάρξεις.  Ο νους δεν αντιλαμβάνεται καμία πραγματική σύνδεση ανάμεσα σε διακριτές υπάρξεις.  Τάση να πιστεύουμε ότι υπάρχει κάτι που υποστηρίζει τις ενωμένες αλλά ανόμοιες αντιλήψεις. Δημιουργία κάτι άγνωστου, ενός εαυτού που ενοποιεί τις αντιλήψεις μας.  Αισθανόμαστε έναν εαυτό εξαιτίας των αποτελεσμάτων των συνειρμικών αρχών (ομοιότητα, συνάφεια και αιτιότητα ) στον νου.

32  Μια επινόηση.  Πηγή της: η >.  = «...ποιότητα που αποδίδουμε σε αυτές όταν τις αναστοχαζόμαστε, εξαιτίας της ένωσης των ιδεών τους στη φαντασία»

33  Ο Χιουμ δεν καταφέρνει να εξηγήσει ικανοποιητικά σύμφωνα με ποιες αρχές ενώνονται οι διαδοχικές αντιλήψεις.  Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν υπάρχει ή δεν υπάρχει ‘’εαυτός’’.  Το μόνο που μπορούμε να γνωρίζουμε είναι οι αντιλήψεις που εμπεριέχει ο νους μας.  Αφού ο εαυτός δεν υπάρχει ως ανεξάρτητη εντύπωση στον νου, άρα δεν μπορούμε να γνωρίζουμε την ύπαρξή του ή τη μη υπαρξή του.  Αδύνατο να δωθεί μία μόνο οριστική απάντηση σε όλα τα ερωτήματα για την ταυτότητα.

34  Θεωρία παρόμοια με αυτή του Χιουμ.  Βασικοί άξονες:  Σαμσάρα: συνεχής και επαναλαμβανόμενος κύκλος γέννησης και φθοράς.  Χωρίζεται σε 6 καταστάσεις ύπαρξης.  Καταστάσεις ύπαρξης = φυσικές ή ψυχολογικές.  Χαρακτηρίζονται από οδύνη (Ντούκα)  Ντούκα: πόνος, βάσανο, αίσθημα ανικανοποίητου, θλίψη, άγχος, δυσαρέσκεια, αγωνία, μιζέρια κ.α.  συνεχής ενόχληση και δυσφορία.

35  Καρμα: μια δύναμη που καθοδηγεί την σαμσάρα ανάλογα με τις πράξεις.  Νιρβάνα: η απελευθέρωση από τη σαμσάρα. Επιτυγχάνεται με την αφύπνιση, με τη γνώση της αληθινής φύσης του «εγώ» και των φυσικών φαινομένων.  Κοσμολογία παροδικότητα  όλα  ασυνεχή,ασταθή,παροδικά  Καθετί αποτελείται από μέρη.  Τα πάντα βρίσκονται σε μια συνεχή διαδικασία ύπαρξης και μη ύπαρξης.  Δεν υπάρχει σε κανένα αντικείμενο ή εμπειρία, εγγενής ή σταθερή φύση.  Όλα παροδικα  η συναισθηματική σύνδεση ανώφελη και οδηγεί στην οδύνη.

36  Δεν υπάρχει σταθερό, μόνιμο στον χρόνο «εγώ».  Δεν υπάρχει αναλλοίωτη και αιώνια ψυχή.  Δεν υπάρχει «εγώ» ανεξάρτητο από το υπόλοιπο σύμπαν (Ανάτα).  Δεν υπάρχει «είμαι», υπάρχει μόνο «γίνομαι». γιατί: η κατάσταση του κάθε ανθρώπου = ασταθής και προσωρινή  μάταιη η αναζήτηση του «εγώ», που ενώνει τις διαδοχικές εμπειρίες του.  Κανένα φαινόμενο δεν είναι «εγώ» ή «δικό μου» (=νοητικές κατασκευές).  Ανυπαρξία του «εγώ» (Ανάτα) δε νοείται μεταφυσικά. Αποτελεί συνθήκη για την απελευθέρωση από τη Σαμσάρα.  Λέξη «άνθρωπος» = συμβατικό όνομα μιας συλλογής διαφορετικών συστατικών.  Ούτε τα μέρη, ούτε το ίδιο το πρόσωπο ως όλον αποτελούν ένα «εγώ».

37  Αρνούνται και οι δύο την ύπαρξη άυλης σταθερής και αναλλοίωτης ουσίας, φορέα της προσωπικής ταυτότητας.  Ο Χιουμ όμως επαναπροσδιορίζει την έννοια του "εγώ", δεν αρνείται εξ ολοκλήρου την ύπαρξη προσωπικής ταυτότητας.  Για τον Χιουμ ταυτότητα = ποιότητα διαδοχικών εποπτειών.  Κίνητρα διαφορετικά.  Στον Χιουμ η απόρριψη της ύπαρξης του "εγώ" οφείλεται σε μεταφυσικούς λόγους.  Ό,τι δεν μπορώ να αντιληφθώ δεν μπορώ και να το γνωρίσω. Δεν μπορώ να αντιληφθώ την ύπαρξη του «εγώ» Άρα δεν μπορώ να γνωρίζω αν υπάρχει.  Στο Βουδισμό τα κίνητρα είναι ηθικά.  Με τη γνώση της μη ύπαρξης του«εγώ» ο άνθρωπος βοηθείται να απελευθερωθεί από την οδύνη και να φτάσει πιο σύντομα στη νιρβάνα.

38  [Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης], Ιστορία της Δυτικής Φιλοσοφίας, επιμ. A. Kenny, (μτφρ. Δ. Ρισσάκη,εκδ. Νεφέλη, Αθήνα,  Βιρβιδάκης Στ., Καρασμάνης Β., Τουρνά, Χ., Αρχές Φιλοσοφίας, (Ο.Ε.Δ.Β.), Αθήνα.  Χιουμ Ντ., Πραγματεία για την Ανθρώπινη Φύση. Βιβλίο Ι: Για τη νόηση, (μτφ. Μ. Πουρνάρη), εκδ. Πατάκη, Αθήνα,  Descartes R., Λόγος περί της μεθόδου και Μεταφυσικοί στοχασμοί, (μτφ. Janis Lo Skokko, επιμ. Κ. Μετρινού, εκδ. Αναγνωστίδης, Αθήνα.  Gaarder J., Ο κόσμος της Σοφίας, (μτφ. Μ. Αγγελίδου), εκδ. Λιβάνη, Αθήνα,  Warburton Nigel, Μικρή ιστορία της φιλοσοφίας,(μτφρ. Γ. Λαμπράκος), εκδ. Πατάκη, Αθήνα,  Warburton Nigel, Φιλοσοφία: Τα βασικά, (μτφρ. Δ. Ρισσάκη), εκδ. Αρσενίδη, Αθήνα, 2010.


Κατέβασμα ppt "Διονυσιώτη Πέννυ Κουτσουβέλη Ελεάννα Ντίλιου Κάσσυ Τέζα Τζωρτζίνα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google