Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Ιστορία - Δ΄ τάξη Κεντρική Επιμόρφωση 19 Νοεμβρίου 2012.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Ιστορία - Δ΄ τάξη Κεντρική Επιμόρφωση 19 Νοεμβρίου 2012."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Ιστορία - Δ΄ τάξη Κεντρική Επιμόρφωση 19 Νοεμβρίου 2012

2 Συνδέοντας τη θεωρία με την πράξη Κλειώ Φλουρέντζου 2/5 Αντώνης Τινής 2/5 Λία Στυλιανού 2/5 Ανδριάνα Χαραλάμπους 2/5 Δρ. Χαρά Μακρυγιάννη 2/5 Επιστημονική καθοδήγηση: Δρ. Ευστάθιος Ράπτου Σύνδεσμος Επιθεωρητής: Γιώργος Σ. Γεωργίου Εξωτερικός Συνεργάτης: Λούκας Περικλέους

3  Προγραμματισμός  Θεωρητικό πλαίσιο – Τι έχει αλλάξει;  Βασικές προϋποθέσεις επιτυχίας  Ιστορικός Γραμματισμός  Οργάνωση θεματικών – Πώς προχωρούμε;  Εφαρμογές από σχολεία Περιεχόμενα παρουσίασης

4

5  Δημιουργία υλικού για Δ΄ τάξη:  Διδακτικές προτάσεις για εκπαιδευτικούς,  Φύλλα Εργασίας,  Κάρτες Εργασίας,  Παρουσιάσεις PowerPoint,  Υλικό αναρτημένο στην ιστοσελίδα  Εμπλουτισμός χαρτογράφησης για Ε΄ και Στ’  Εμπλουτισμός τράπεζας εφαρμογών Προγραμματισμός

6

7 Βασικός σκοπός  H καλλιέργεια ιστορικής σκέψης και η διαμόρφωση ιστορικής συνείδησης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (2010). Αναλυτικά Προγράμματα Προδημοτικής, Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, Τόμος Α΄. Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων, σσ

8 Γιατί να μαθαίνω Ιστορία;

9 Τι έχει αλλάξει;

10  η απόκτηση ενός συνεκτικού και επαρκούς σώματος ιστορικών γνώσεων για τις σημαντικότερες περιόδους: της Κύπρου της Κύπρου της Ελλάδας της Ελλάδας της ευρωπαϊκής της ευρωπαϊκής της παγκόσμιας ιστορίας της παγκόσμιας ιστορίας 1. Επιδιώκεται:

11 ουσιώδες επισκοπήσεων  το ουσιώδες μέσω σφαιρικών επισκοπήσεων  χωρίς λεπτολογίες  χωρίς πληθωρική χρήση χρονολογιών και κυρίων ονομάτων. 2. Επιδιώκεται:

12 Μαθητής: «Γιατί πρέπει να μάθω απ’ έξω όλους τους προέδρους; Δεν είναι γραμμένες κάπου όλες αυτές οι πληροφορίες;»

13 η επεξεργασία, η ιστοριογραφική πλαισίωση και η υπέρβαση της ύλης των διδακτικών εγχειριδίων: μέσα από μια πολυεπίπεδη παρουσίαση, με ευρεία χρήση ιστορικών πηγών με παραγωγικότερη αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας. 3. Επιδιώκεται:

14 Φωτογραφίες από εφαρμογές Δασκάλες: Χριστιάνα Χρίστου Ελπίδα Χαλλουμή-Κάρυου 4. Εργασία σε ζευγάρια και ομάδες 5. Εργασία με ποικιλία πηγών

15 Εργασίες δημιουργικές, πρωτότυπες:  6. Εργασίες δημιουργικές, πρωτότυπες: από για  σχεδιασμός - διαδικασία από τα παιδιά για τα παιδιά

16 Πώς μπορούμε να πετύχουμε τους στόχους και τις επιδιώξεις του νέου Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας;

17 3 βασικές προϋποθέσεις

18 1.Γνώση των θεωριών ανάπτυξης του παιδιού και γνώση των θεωριών και ερευνητικών ευρημάτων για το πώς αναπτύσσεται ο ιστορικός γραμματισμός 2.Γνώση των κοινωνικοοικονομικών συνθηκών, του οικογενειακού περιβάλλοντος των παιδιών και των κοινωνιο-ψυχολογικών δυναμικών της τάξης. 3.Προγραμματισμός, Ενημέρωση, Συντονισμός με συναδέλφους

19 Ιστορικός Γραμματισμός Γνώση Περιεχομένου Γνώση περιεχομένου του παρελθόντος Έννοιες περιεχομένου Ιστορική σκέψη Έννοιες δευτέρου επιπέδουΙκανότητεςΣτάσεις

20 Ιστορικός Γραμματισμός Γνώση Περιεχομένου Γνώση περιεχομένου του παρελθόντος Έννοιες περιεχομένου Ιστορική σκέψη Έννοιες δευτέρου επιπέδου ΙκανότητεςΣτάσεις

21 Έννοιες δευτέρου επιπέδου - Επιστημολογικές έννοιες

22 Από τη θεωρία στην πράξη Δ΄ τάξη

23 Ερώτημα – Προβληματισμός Ερώτημα – Προβληματισμός:  Περιέργεια-Πρόκληση- Προσανατολισμός Διερεύνηση  Χρόνος για ποιοτική εργασία  Συζήτηση τρόπων εργασίας & σκέψης  Παρέμβαση εκπαιδευτικού με διάφορους τρόπους εκεί όπου χρειάζεται. Αναστοχασμός :  Τι έχω μάθει; Τι άλλο μπορώ να μάθω και πώς; Πώς μπορούν να με βοηθήσουν αυτά που έμαθα στην καθημερινή μου ζωή; Διδακτικό μοντέλο

24 Διδακτική Πρόταση 1 Ποιος / ποια είμαι; Ποιος / ποια ήμουν; Ποιος / ποια θα είμαι ;

25 Να σας συστηθώ: Το όνομά μου είναι: Σημαίνει … Το πήρα από … Η ιστορία του ονόματός μας

26 Παρόν Ποιος είμαι; Ποια είμαι; Παρελθόν Ποιος ήμουν; Ποια ήμουν; Μέλλον Ποιος θα είμαι; Ποια θα είμαι; στην τάξη; στην οικογένειά μου; στο σχολείο μου; στην παρέα μου; στην ομάδα μου; στη γειτονιά μου; στον τόπο που κατοικώ; στον κόσμο που ζω;

27 Τι θα αλλάξει και τι θα μείνει το ίδιο σε εμένα μέχρι τον Ιούνιο; Σημειώνω από 3 μέχρι 5 πράγματα που θα αλλάξουν σε μένα: Σημειώνω από 3 μέχρι 5 πράγματα που θα μείνουν τα ίδια σε μένα:

28 θαμμένο μέσα στην άμμο Στην τάφρο του σχολείου μας υπάρχει, θαμμένο μέσα στην άμμο, ένα μυστικό. Διδακτική Πρόταση 2 Ένα θαμμένο μυστικό, κρυμμένο στην άμμο

29 θαμμένο μέσα στην άμμο Στην τάφρο του σχολείου μας υπάρχει, θαμμένο μέσα στην άμμο, ένα μυστικό. Πρόβλημα: Πώς ανακαλύπτουμε το μυστικό αυτό; Συζητούμε για δύο λεπτά με το παιδί που κάθεται δίπλα μας και ανακοινώνουμε τις σκέψεις μας στα υπόλοιπα παιδιά.

30 ; ΙδεοθύελλαΙδεοθύελλα ; ; ; ; Στην τάφρο του σχολείου μας υπάρχει, θαμμένο μέσα στην άμμο, ένα μυστικό. Πώς Πώς ανακαλύπτουμε το μυστικό αυτό;

31 ; ; ; Αρχαιολόγος; Αρχαιολόγοι; Τι πιστεύετε ότι κάνουν οι αρχαιολόγοι; Έχετε γνωρίσει κάποιο/α αρχαιολόγο; Έχετε δει ανασκαφή; Έχετε εργαστεί όπως οι αρχαιολόγοι; Αρχαιολόγοι; Συζητούμε για πέντε λεπτά με το παιδί που κάθεται δίπλα μας και ανακοινώνουμε τις σκέψεις μας στα υπόλοιπα παιδιά. Αρχαιολόγοι;

32 Πηγή φωτογραφίας:

33 Πηγή φωτογραφίας:

34 Τι είδους αρχαιολόγος μπορώ να γίνω; Παρατηρώ τις φωτογραφίες που παρουσιάζουν διάφορα είδη αρχαιολόγων. Με τι ακριβώς ασχολείται ο κάθε αρχαιολόγος;

35 Ζώα + αρχαιολόγοι = ; Τι άραγε να μελετούν; Τι μαθαίνουμε από τη δουλειά τους; Πηγή: www2.umaine.edu

36 Καταδύσεις + αρχαιολογία = ; Τι άραγε να μελετούν; Τι μαθαίνουμε από τη δουλειά τους; Πηγή: cyprusnewsreport.com

37 Ιστορία + αρχαιολογία = ; Τι άραγε να μελετούν; Τι μαθαίνουμε από τη δουλειά τους; Αν σου αρέσει να διαβάζεις οικογενειακά αρχεία, ημερολόγια, γράμματα και χάρτες, η ιστορική αρχαιολογία είναι για σένα! Πηγή: cy2012.eu

38 Περιβάλλον + Αρχαιολόγοι = ; Τι άραγε να μελετούν; Τι μαθαίνουμε από τη δουλειά τους; Πηγή:

39 Γεωλογία + αρχαιολογία = ; Τι άραγε να μελετούν; Τι μαθαίνουμε από τη δουλειά τους; Πηγή: ndex.htm#

40 Τι είναι η αρχαιολογική ανασκαφή;

41 Πηγή: cyprus-mail.com

42 Η δουλειά του αρχαιολόγου μοιάζει με το φτιάξιμο ενός παζλ, για το οποίο όμως δεν έχει την τελική εικόνα! Πηγή: funday.gr

43 Ειδικοί πλήρους απασχόλησης για να αναζητήσουν χαμένα τεχνουργήματα. Πρέπει να είναι πρόθυμοι και πρόθυμες: να παίζουν με το χώμα να διαβάζουν να συζητούν με τους άλλους να δουλεύουν ομαδικά!

44 Εφαρμογές από την Εισαγωγική Ενότητα Δ΄ τάξη

45 Εφαρμογές Τα παιδιά γίνονται αρχαιολόγοι!

46

47

48 Διδακτική Πρόταση 3 Το θαμμένο στην άμμο μυστικό, αποκαλύπτεται. Τι μας λένε τα ευρήματα;

49 Επανάληψη Γ΄ τάξης Τι θυμούμαι;

50

51

52

53

54 Επισκοπήσεις Δ΄ τάξης

55 Ανάπτυξη συνοπτικών ιστορικών πλαισίων τα οποία διαθέτουν συνοχή και στα οποία η γνώση του παρελθόντος οργανώνεται και αποκτά σημασία. Μελέτη μεγάλων χρονικών περιόδων δίνοντας έμφαση στην κατανόηση αλλαγών και συνεχειών μεγάλης κλίμακας. Ανάπτυξη επιστημολογικών εννοιών (π.χ. αλλαγή και συνέχεια, τεκμήρια). Γιατί Επισκοπήσεις;

56 4 ογδοντάλεπτα μαθήματα Επισκοπήσεις

57 Γεωμετρική εποχή Κλασική Εποχή Ελληνιστική εποχή Σήμερα (Παρόν- Τώρα) Άλλες εποχές Αρχαϊκή εποχή Εποχές

58 1 η Επισκόπηση

59 Γεωμετρική εποχή Κλασική Εποχή Ελληνιστική εποχή Σήμερα (Παρόν- Τώρα) Άλλες εποχές Αρχαϊκή εποχή Πώς μετακινούμαστε; Γιατί μετακινούμαστε;

60 Γεωμετρική Εποχή

61 Γεωμετρική Εποχή Γιατί μετακινούνταν οι άνθρωποι; Εδώ θα χτίσουμε την πόλη μας!

62 Γεωμετρική Εποχή Πώς μετακινούνταν οι άνθρωποι; Πού μετακινούνταν;

63 0 Είμαστε πιο ασφαλείς πάνω σε λόφο ! Φέρνουμε εύκολα νερό από το ποτάμι! Εδώ στην πεδιάδα, θα φυτέψουμε δημητριακά. Χρειαζόμαστε κι άλλο πηλό και πέτρες για να τελειώσουμε το σπίτι μας! Γεωμετρική Εποχή Πού έφτιαχναν την κατοικία τους οι άνθρωποι; Πώς την έφτιαχναν; Πάμε στο επόμενο λιμάνι να πουλήσουμε τα προϊόντα μας! Πάμε στο δάσος για κυνήγι και για να μαζέψουμε καρπούς για το φαγητό μας! Ας φορτώσουμε το χαλκό στο πλοίο.

64

65

66 Δείγμα Επισκόπησης

67 Γεωμετρική εποχή Κλασική Εποχή Ελληνιστική εποχή Σήμερα (Παρόν- Τώρα) Άλλες εποχές Αρχαϊκή εποχή Πώς οργανώνονται οι άνθρωποι;

68 Γεωμετρική Εποχή

69 ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Πόσο μεγάλες ήταν οι ομάδες των ανθρώπων; Στην πόλη – βασίλειο που κυβερνώ, ζουν χιλιάδες άνθρωποι. Αιγυπτος Στην αυτοκρατορία ζουν εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια άνθρωποι Στον οικισμό μου, που είναι λίγο έξω από την πόλη, ζουν εκατοντάδες άνθρωποι.

70 ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Ποιοι ήταν οι αρχηγοί των ομάδων; Κάποιοι άνθρωποι έχουν περισσότερα πράγματα από άλλους. Βασιλιάς Βασιλιάδες

71 ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Ποια ήταν η σχέση των ομάδων μεταξύ τους; Καλό μέρος για να χτίσουμε τη νέα μας πόλη. Ας ελπίσουμε ότι οι κάτοικοι εδώ δεν θα είναι εχθρικοί απέναντί μας! Η συμμαχία μας με το γειτονικό βασίλειο βοήθησε στην κατάκτηση αυτής της πόλης!

72 Αρχαϊκή Eποχή

73 ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ Πόσο μεγάλες ήταν οι ομάδες των ανθρώπων; Στην αυτοκρατορία ζουν εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια άνθρωποι! Στην πόλη-κράτος μας, ζουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες άνθρωποι. Στην πόλη – βασίλειο μας ζουν εκατοντάδες ή και χιλιάδες άνθρωποι!

74 ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ Ποιοι ήταν οι αρχηγοί των ομάδων; Βασιλιάς πόλης – βασιλείου: Πρέπει να στείλω τους φόρους μου στον Βασιλιά της αυτοκρατορίας. Βασιλιάς αυτοκρατορίας Ομάδες ανθρώπων σε πόλη-κράτος

75 ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ Ποια ήταν η σχέση των ομάδων μεταξύ τους; Η συμμαχία με τον βασιλιά της γειτονικής χώρας θα μας βοηθήσει να κάνουμε δική μας την πόλη αυτή. Οι εχθροί πλησιάζουν! Τοξότες ετοιμαστείτε! εμπόριο

76 Κλασική Εποχή

77 ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Πόσο μεγάλες ήταν οι ομάδες των ανθρώπων; Πόλη – κράτος: Εκατοντάδες ή χιλιάδες κάτοικοι Αυτοκρατορία: εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια κάτοικοι Πόλη – Βασίλειο Εκατοντάδες ή χιλιάδες κάτοικοι

78 ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Ποιοι ήταν οι αρχηγοί των ομάδων; Βασιλιάς Βασιλιάς αυτοκρατορίας Σε κάποια μέρη του κόσμου ο αρχηγός εκλέγεται. Στην εκλογή όμως δεν συμμετέχουν όλοι οι κάτοικοι της χώρας. Ομάδες ανθρώπων

79 ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Ποια ήταν η σχέση των ομάδων μεταξύ τους; Εμπόριο Συγκρούσεις Συμμαχίες

80 Ελληνιστική Εποχή

81 ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Πόσο μεγάλες ήταν οι ομάδες των ανθρώπων; Αυτοκρατορίες: εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια κάτοικοι Ελληνιστικά Βασίλεια: Εκατοντάδες χιλιάδες ή και εκατομμύρια κάτοικοι Πόλεις – κράτη: Μερικές εκατοντάδες ή χιλιάδες άνθρωποι

82 ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Ποιο ήταν οι αρχηγοί των ομάδων; Βασιλιάς αυτοκρατορίας ς Ομάδες ανθρώπων Βασιλιάς Βασιλείου

83 ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Ποια ήταν η σχέση των ομάδων μεταξύ τους; Μάθαμε να φτιάχνουμε αυτά τα αγάλματα από τεχνίτες της γειτονικής χώρας. Καλωσόρισες στο νησί μας! Καλώς σε βρήκα, φιλόξενε έμπορα! Καλώς όρισες στο νησί μας! Με το σύνθημά μου επίθεση

84

85

86

87

88 Μελέτες Εμβάθυνσης (εις βάθος μελέτες)

89 Γεωμετρική Εποχή Μέσα Νοεμβρίου 2012 – Τέλη Δεκεμβρίου 2013

90 Αρχαϊκή Εποχή Αρχές Ιανουαρίου 2013 – Τέλη Φεβρουαρίου 2013

91 Κλασική Εποχή Μέσα Μαρτίου 2013 – Τέλη Απριλίου 2013

92 Ελληνιστική Εποχή Αρχές Μαΐου 2013 – Μέσα Ιουνίου 2013

93 Παραδείγματα διδακτικών προτάσεων και φύλλων εργασίας

94 Γεωμετρική Εποχή

95 Διδακτική πρόταση 1: Γιατί μετακινούνταν οι άνθρωποι της Γεωμετρικής Εποχής; Πώς μετακινούνταν; Ερωτήματα-κλειδιά Γιατί μετακινούνταν οι άνθρωποι της Γεωμετρικής Εποχής; Πώς μετακινούνταν;

96

97

98 Διδακτική πρόταση 2: Πώς επέλεγαν οι άνθρωποι της Γεωμετρικής Εποχής τα μέρη όπου έφτιαχναν τις πόλεις και τους οικισμούς τους; Πώς έκτιζαν τις οικίες τους; Ερωτήματα-κλειδιά Πώς επέλεγαν οι άνθρωποι της Γεωμετρικής Εποχής τα μέρη όπου έφτιαχναν τις πόλεις και τους οικισμούς τους; Πώς έκτιζαν τις κατοικίες τους;

99 Πώς επέλεγαν τα μέρη όπου έφτιαχναν τις πόλεις και τους οικισμούς τους οι ομάδες ανθρώπων της Γεωμετρικής Εποχής;

100

101

102

103

104 Αναστοχασμός παιδιού

105 Αναστοχασμός εκπαιδευτικού μετά τη διδασκαλία

106 Προτάσεις προς τους εκπαιδευτικούς και όχι προκαθορισμένα δοκίμια αξιολόγησης, στις οποίες αξιολογούνται: Προτάσεις προς τους εκπαιδευτικούς και όχι προκαθορισμένα δοκίμια αξιολόγησης, στις οποίες αξιολογούνται: – η γνώση περιεχομένου – η κατανόηση εννοιών – οι δεξιότητες. Αξιολόγηση ενοτήτων

107 Πηγές

108

109 Πώς προχωρούμε;

110 Δημιουργία κουτιών Ιστορίας Έρευνα Διερεύνηση Αξιολόγηση Επιμόρφωση, δίκτυα συνεργασίας Στήριξη στις σχολικές μονάδες Τράπεζα υλικού Δημιουργία νέων διδακτικών προτάσεων, καρτών-εργασίας, εμπλουτισμός Πώς προχωρούμε;

111 Σας ευχαριστούμε! Χαρά Μακρυγιάννη Ηλεκτρονικό Αντριάνα Χαραλάμπους Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: Αντώνης Τινής Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: Κλειώ Φλουρέντζου Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: Λία Στυλιανού Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: Τηλέφωνο:


Κατέβασμα ppt "Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Ιστορία - Δ΄ τάξη Κεντρική Επιμόρφωση 19 Νοεμβρίου 2012."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google