Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΠΙΡΡΟΗ ΑΠΟ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ.  1) Η Γλυπτική υπήρξε, και στην περίοδο της Αναγέννησης μία τέχνη της πρωτοπορίας, που συχνά άνοιξε το δρόμο στη ζωγραφική.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΠΙΡΡΟΗ ΑΠΟ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ.  1) Η Γλυπτική υπήρξε, και στην περίοδο της Αναγέννησης μία τέχνη της πρωτοπορίας, που συχνά άνοιξε το δρόμο στη ζωγραφική."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΠΙΡΡΟΗ ΑΠΟ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

2  1) Η Γλυπτική υπήρξε, και στην περίοδο της Αναγέννησης μία τέχνη της πρωτοπορίας, που συχνά άνοιξε το δρόμο στη ζωγραφική και σε άλλες μορφές τέχνης. Μεταξύ των φλωρεντινών σκαπανέων της Αναγέννησης τουλάχιστον δύο υπήρξαν γλύπτες ( ο Φίλιππο Μπρουνελέσκι και ο Ντονατέλο ) και οι καλλιτεχνικές τους κατακτήσεις υπήρξαν μία διαρκής πηγή έμπνευσης για τις επόμενες γενιές.  Θεωρητικά στοιχεία  1) Κατά το μεσαίωνα η γλυπτική και η ζωγραφική θεωρούνταν απλές ¨ μηχανικές τέχνες ¨ που υπηρετούσαν την αρχιτεκτονική. Κανένας γλύπτης, εκτός εξαιρέσεων, δεν υπέγραφε ή σφράγιζε τα έργα του. Οι γλύπτες ήταν τεχνίτες και όχι καλλιτέχνες.  2) Με τον ουμανισμό άρχισε να διαμορφώνεται μία αντίληψη για τον καλλιτέχνη, σαν μορφή διανοούμενου, που δεν ασκεί μία τέχνη αποκλειστικά ¨ μηχανική " αλλά μία " ελευθέρια τέχνη ¨ που στηριζόταν στα μαθηματικά, τη γεωμετρία, την ιστορική γνώση, τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία.  3) Μια ακόμη συσχέτιση με την αρχαιότητα καταδείχνει το γεγονός ότι ο γλύπτης καταπιάνεται και πάλι με το γυμνό ανθρώπινο σώμα. Προσπαθεί να καταλάβει τη δομή του, το μηχανισμό της κίνησης, την εκφραστική του ιδιοτυπία. Οι αναπαραστάσεις του γυμνού ανθρώπινου σώματος δεν αποτελούν πλέον ταμπού όπως γινόταν στο Μεσαίωνα. Γενικότερα στην Αναγέννηση αρχίζει να κυριαρχεί το Μνημείο που ουσιαστικά είναι άγνωστο στο Μεσαίωνα, και αποκτά ιδιαίτερη σημασία το ταφικό μνημείο, το οποίο διαιωνίζει τη δόξα του νεκρού. Ταυτόχρονα επανέρχεται στο προσκήνιο η προτομή, που είχε απασχολήσει περιοδικά την αρχαιότητα. Για τα γλυπτά χρησιμοποιείται ο μπρούντζος κυρίως, και το υλικό αυτό συντείνει ακόμη περισσότερο στην απελευθέρωση της γλυπτικής από την αρχιτεκτονική.

3  Ένα από τα πρώτα γυμνά και περίοπτα έργα της Αναγέννησης, που δείχνει το πνεύμα και το χαρακτήρα της αναγεννησιακής γλυπτικής σε σχέση με τα πρότυπα της αρχαιότητας είναι ο μπρούντζινος Δαυίδ του Ντονατέλο (Donatello, ) ( Φλωρεντία, Museo Nazionale del Bargello, 1430 ). Σ΄ αυτό το κλασικίζον γυμνό άγαλμα του νεαρότατου Δαυίδ, νικητή του Γολιάθ, οι Φλωρεντινοί αναγνώριζαν ένα σύμβολο ελευθερίας και δημοκρατικής αρετής

4 Τα αγάλματα αποδίδονται, τις περισσότερες φορές με πραγματικές ανθρώπινες αναλογίες ή και με μεγαλύτερα μεγέθη όπως το περίφημο έργο Δαυίδ του Μιχαήλ Άγγελου ( Μ ichelangelo Buonarroti, ) ( Φλωρεντία, Galleria Οι καλλιτέχνες προσπαθούν να μιμηθούν τα αρχαία πρότυπα, κυρίως σε ότι αφορά την αναπαράσταση της κίνησης. dell ΄ Accademia, 1504).

5  Υπόδειγμα αναλογιών του ανθρώπινου σώματος αποτελεί ο " Δορυφόρος " του μεγάλου γλύπτη Πολύκλειτου ( Άργος, 5 ος π. Χ. αιώνας ), έργο που ίδιος είχε ονομάσει " Κανόνα "

6  Λορέντζο Γκιμπέρτι ( ) Λορέντζο Γκιμπέρτι  Μιχαήλ Άγγελος Μιχαήλ Άγγελος  Λούκα ντέλα Ρόμπια ( ) Λούκα ντέλα Ρόμπια  Ντονατέλο ( ) Ντονατέλο  Μπενβενούτο Τσελίνι Μπενβενούτο Τσελίνι  Άντριεν ντε Βρις Άντριεν ντε Βρις

7  Γλυπτική Σε σύγκριση με τους ζωγράφους, οι γλύπτες της Αναγέννησης, όπως και σι αρχιτέκτονες βρίσκονταν σε πλεονεκτικότερη θέση από τους ζωγράφους γιατί είχαν στον περίγυρό τους τ ’ απομεινάρια της ελληνορωμαϊκής γλυπτικής από τα οποία μπορούσαν να αντλήσουν τα στοιχεία που τους χρειάζονταν και που βοήθησαν να απομακρυνθούν τα γοτθικά χαρακτηριστικά.

8

9  2)O « Δαυίδ » του N τονατέλο, Φλωρεντία, Εθνικό Μουσείο. Μπρούντζος Σ ’ αυτό το κλασικίζον γυμνό άγαλμα του νεαρότατου Δαυίδ, νικητή του Γολιάθ, οι Φλωρεντινοί αναγνώριζαν ένα σύμβολο ελευθερίας και δημοκρατικής αρετής.  3) H « Πιετά » του M ιχαήλ Άγγελου, Βατικανό, Άγιος Πέτρος. Μάρμαρο, Ένα από τα πρώτα έργα στη μακρά σταδιοδρομία του καλλιτέχνη. Με την καθαρότητα των μορφών και την εκφραστική του δύναμη, αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα έργα όλων των εποχών.  1) « Νεοπλατωνικός νέος » του N τονατέλο. Το έργο είναι εμπνευσμένο από τον « Φαίδρο » του Πλάτωνα, ενώ στο κόσμημά του απεικονίζεται το « άρμα της ψυχής » που το οδηγεί ο φτερωτός έρωτας. Φλωρεντία, Εθνικό Μουσείο.

10  H αρχαιότητα υπεισέρχεται στην αναγέννηση που με τον δυναμισμό της την αφομοιώνει και της προσδίδει νέα πνοή. H ίδια η αναγέννηση όμως εξαντλείται ως το τέλος του 19 ου αι. M ια νέα εποχή την ανατρέπει, ενώ ταυτόχρονα στρέφεται και ενάντια στην αρχαιότητα. αυτή η μοντέρνα εποχή στην οποία έτυχε να ζούμε δεν έδωσε ακόμη τίποτα πραγματικά αντάξιο των εποχών που ανέτρεψε.  Σ.Y.: Το σπουδαιότερο έργο για τη μελέτη της γλυπτικής της αναγέννησης είναι το βιβλίο του Joachim Poeschke, «Die Skolptor der Renaissance in Italien», a ΄ τόμος. «Donatello ond seine Zeist», B ΄ τόμος. «Michel- angelo ond seine Zeit», Μόναχο 1990, 1992.

11  α. Οι νέοι δρόμοι δημιουργίας.  Ασφαλώς δεν είναι τυχαίο που η πολιτιστική άνοιξη ξεκίνησε από τις ακμαίες οικονομικά ιταλικές πόλεις της Ιταλίας, όπως ήταν η Φλωρεντία, η Βενετία και η Ρώμη, για να επεκταθεί αργότερα και στην υπόλοιπη Ευρώπη, κάτω από παρόμοιες συνθήκες.  Η οικονομική άνθηση στα αστικά αυτά κέντρα προκαλεί έντονες πολιτιστικές διεργασίες με μορφές έκφρασης την καλλιτεχνική και πνευματική δραστηριότητα, που υποστηρίζουν φιλόδοξοι εκπρόσωποι της αστικής τάξης και φιλόμουσοι ηγεμόνες, όπως οι Μέδικοι στη Φλωρεντία.  Η εντυπωσιακή αρχιτεκτονική, η απελευθερωμένη από τη θρησκευτική ακαμψία γλυπτική, η αισθησιακή και εύπλαστη ζωγραφική δημιουργούν μια ευχάριστη και αισιόδοξη αντίληψη για τη ζωή σε αντίθεση με τη μεσαιωνική νοοτροπία της αποχής από κάθε χαρά και απόλαυση. Το ανθρώπινο σώμα, η ομορφιά και η επίγεια ζωή αποκτούν και αυτά τη δική τους θέση στην κλίμακα των ανθρωπίνων αξιών.  Οι πνευματικές δυνάμεις, απελευθερωμένες πλέον από τα μεσαιωνικά πλαίσια, διαμορφώνουν μια νέα αντίληψη για τον άνθρωπο, πάνω στην οποία θα προσπαθήσουν να οικοδομήσουν τον καινούργιο κόσμο.

12  Κατά το Μεσαίωνα κοινή ήταν η πίστη ότι κάθε ανθρώπινη πράξη οφειλόταν στη θεία χάρη και βούληση. Παράλληλα η μεσαιωνική σκέψη επέβαλλε την ιδέα της ματαιότητας σε κάθε προσπάθεια του ανθρώπου. Έτσι, αποκλειόταν κάθε πρωτοβουλία και πρόοδος. Μοιραία, λοιπόν, η αναγεννησιακή σκέψη οδηγήθηκε σε σύγκρουση με τη μεσαιωνική.  Ο άνθρωπος της Αναγέννησης στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις, και επομένως τα εφόδια που διαθέτει και οι αρετές που απέκτησε με τη μελέτη και την προσπάθεια είναι οι υπέρτατες αρχές της προόδου. Σ ’ αυτήν ακριβώς την αυτόνομη δημιουργική ικανότητα του ανθρώπου η επιστήμη χρωστά την ύπαρξή της.  Διάχυτη είναι η ιδέα στον αναγεννησιακό άνθρωπο ότι με την παρατήρηση, την εμπειρία και το πείραμα οι επιστήμες εξελίσσονται. Έτσι, διαμορφώνεται ένας νέος τρόπος σκέψης, ενίοτε επαναστατικός, που συμβάλλει στη βελτίωση της ζωής του ανθρώπου.  Το νέο πνεύμα κάθε εποχής εκφράζεται μέσα από ποικίλες ανθρώπινες δραστηριότητες. Είναι, όμως, ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της καθολικότητας του πολιτισμού κατά την περίοδο της Αναγέννησης ότι ολόκληρη η ιδεολογία της για τον άνθρωπο, για το θεό, για τη φύση και για τις μεταξύ τους σχέσεις αποτυπώνεται κατεξοχήν στην καλλιτεχνική δημιουργία.


Κατέβασμα ppt "ΕΠΙΡΡΟΗ ΑΠΟ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ.  1) Η Γλυπτική υπήρξε, και στην περίοδο της Αναγέννησης μία τέχνη της πρωτοπορίας, που συχνά άνοιξε το δρόμο στη ζωγραφική."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google