Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Τεχνολογία Αλληλεπίδρασης Μοντέλο αλληλεπίδρασης Εργονομία Στιλ αλληλεπίδρασης Συστήματα συνεργασίας Άτομα με ειδικές ανάγκες Οπτικοποίηση της πληροφορίας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Τεχνολογία Αλληλεπίδρασης Μοντέλο αλληλεπίδρασης Εργονομία Στιλ αλληλεπίδρασης Συστήματα συνεργασίας Άτομα με ειδικές ανάγκες Οπτικοποίηση της πληροφορίας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Τεχνολογία Αλληλεπίδρασης Μοντέλο αλληλεπίδρασης Εργονομία Στιλ αλληλεπίδρασης Συστήματα συνεργασίας Άτομα με ειδικές ανάγκες Οπτικοποίηση της πληροφορίας

2 Μοντέλο Norman (7 σταδίων) Δράση –Ορισμός επόμενου στόχου –Σχηματισμός πρόθεσης για δράση –Προσδιορισμός ακολουθίας ενεργειών –Εκτέλεση ακολουθίας ενεργειών Αντίδραση –Αντίληψη της νέας κατάστασης –Εξήγηση της κατάστασης –Αποτίμηση (κατάστασης / στόχο - πρόθεση)

3 Εργονομία (1) Πιθανές οργανώσεις ενεργειών Λειτουργική Σειριακή Συχνοτική Αλφαβητική

4 Εργονομία (2) Καθορισμός φυσικού περιβάλλοντος –του χρήστη ή του μέσου χρήστη Θέματα υγείας –Στάση του σώματος –Χώρος: φωτισμός, θερμοκρασία,... –Χρόνος συνεχούς εργασίας Χρήση χρωμάτων –Π.χ. Κόκκινο, κίτρινο, πράσινο

5 Σχεδίαση Διαλόγου Γλώσσα εντολών (command language) Μενού εντολών Ερωταπαντήσεις Συμπλήρωση φορμών και λογιστικά φύλλα Φυσική Γλώσσα Απευθείας χειρισμός αντικειμένων Γραφικό περιβάλλον WIMP Εικονική πραγματικότητα, 3-διάστατοι διάλογοι

6 Γλώσσα εντολών Πλεονεκτήματα: –Οι έμπειροι χρήστες μπορούν να εκτελούν γρήγορα και αποτελεσματικά σύνθετες λειτουργίες –Παραμετροποιείται –Οι χρήστες έχουν την πρωτοβουλία ενεργειών –Επικοινωνία από απομακρυσμένο περιβάλλον Μειονεκτήματα: –Δεν είναι κατάλληλη για άπειρους ή ευκαιριακούς χρήστες –Απαιτεί συνήθως μακροχρόνια εκπαίδευση και ικανότητα ενθύμησης των εντολών –Δεν είναι κατατοπιστική σε περιπτώσεις σφαλμάτων

7 Τύποι Mενού Πτυσσόμενο (pull-down) Αναδυόμενο (pop-up) Κυκλικό (pie)

8 Σχεδιασμός Μενού Ο αριθμός των επιλογών σε κάθε μενού πρέπει να είναι μεταξύ 4 και 12. Η ομαδοποίηση των επιλογών πρέπει να γίνεται με θεματικά κριτήρια. Η επιλογή από μενού μπορεί να γίνει είτε δείχνοντας απευθείας με χρήση της δεικτικής συσκευής, είτε με πληκτρολόγηση από τον χρήστη του αριθμού του επιλεγέντος αντικειμένου ή κάποιας αντιπροσωπευτικής συντόμευσης του. Θα πρέπει να παρέχεται δυνατότητα πλοήγησης στην ιεραρχία των μενού, με πρόβλεψη για αναίρεση (undo), ακύρωση (abort) και υποχώρηση (backtrack).

9 Μενού: υπερ-κατά Πλεονεκτήματα Ο μικρός αριθμός πληκτρολογήσεων που απαιτούνται από τους χρήστες και συνεπώς ο μικρός αριθμός σφαλμάτων Οι μικρές απαιτήσεις μνημονικού φορτίου χρήστη -Η δυνατότητα που παρέχουν στον σχεδιαστή για καλή δόμηση των επιλογών και του διαλόγου του χρήστη. -Μειονεκτήματα Η καθυστέρηση που συνεπάγεται η επιλογή μέσω μενού σε σχέση με γλώσσες εντολών Η κατανάλωση πολύτιμου χώρου οθόνης ιδίως σε περιπτώσεις σχοινοτενών υπομενού, Η δυσκολία που παρουσιάζουν στην εισαγωγή δεδομένων από τον χρήστη. Έλλειψη ευελιξίας Προβληματική η επανάλληψη ενεργειών

10 Οργάνωση επιλογών Συνήθως ιεραρχικά οργανωμένες Και με συντομογραφία πληκτρολόγησης Διατεταγμένες Αλφαβητικά Νοηματικά (κατηγορίες) Σειριακά Συχνοτικά Παραδείγματα επιλογής διάταξης: Οι χρήστες της βιβλιοθήκης Τα εργαλεία του βιβλιοθηκονόμου Τα διαστήματα δανεισμού των βιβλίων

11 Ερωταπαντήσεις Για ανταλλαγή πληροφορίας μικρού μεγέθους Πλεονεκτήματα: –Ευκολία εκμάθησης. Απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες χρηστών. –Υψηλή εκφραστικότητα ερωτημάτων Που εξαρτώνται από τις προηγούμενες απαντήσεις Μειονεκτήματα: –Περιορισμένη εφαρμογή σε ειδικά περιβάλλοντα –Οι περίπλοκες επερωτήσεις (SQL) απαιτούν εμπειρία

12 Φόρμες: αρχές σχεδιασμού Ο τίτλος κάθε φόρμας πρέπει να είναι σαφής και κατατοπιστικός Η προτροπή προς τον χρήστη πρέπει να είναι λιτή και περιεκτική προσωπικός τόνος πρέπει να αποφεύγεται Πληροφορίες για νέους και ευκαιριακούς χρήστες πρέπει να παρέχονται σε ξεχωριστές οθόνες με εύκολη πρόσβαση Λογική διάταξη πεδίων Κάλυψη οθόνης με ομοιόμορφη πυκνότητα Ομοιομορφία στη σύνταξη των βοηθητικών φράσεων, μηνυμάτων σφάλματος και στην ορολογία σε όλες τις οθόνες Να γίνεται σαφές στους χρήστες το μέγεθος των πεδίων εισαγωγής Πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα αλλαγών ή διόρθωσης σφαλμάτων Έγκαιρος έλεγχος εσφαλμένων τιμών. Πρέπει να αναφέρονται σαφώς τα προαιρετικά πεδία, αν υπάρχουν Σαφείς οδηγίες για την ολοκλήρωση Σαφή και κατατοπιστικά μυνήματα σφάλματος

13 Χρήση Φορμών Σε Βάσεις Δεδομένων, στο Διαδίκτυο Με λίστες προκαθορισμένων επιλογών Με λίστες μεταβαλλόμενων επιλογών Με παροχή βοήθειας για ευκαιριακούς χρήστες Συνδυάζονται μενού επιλογής και συμπλήρωση φορμών Ειδική περίπτωση: Λογιστικά φύλλα –Πολλά κελιά τιμών ή συναρτήσεων

14 Φόρμες: υπέρ-κατά Πλεονεκτήματα Μεταφορά διαδικασίας συμπλήρωσης έντυπης φόρμας: απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες χρηστών και απαιτεί ελάχιστη εκπαίδευση. Π.χ. εφαρμογές διαδικτύου. Δομημένη αλληλεπίδραση του χρήστη με τον υπολογιστή Δεν απαιτεί μνημονικό φορτίο από τον χρήστη. Ο χρήστης έχει εποπτεία μεγάλου τμήματος της φόρμας που συμπληρώνει και συνεπώς αισθάνεται ότι ελέγχει την όλη διαδικασία. Μειονεκτήματα Χαμηλή ταχύτητα απόκρισης, Μεγάλη απαίτηση για χώρο οθόνης, Μη καλή του προσαρμογή στην εκτέλεση εντολών Απαιτεί την ύπαρξη μηχανισμού ελέγχου δρομέα στην οθόνη, που δεν υφίσταται σε πολλές μη-γραφικές διεπιφάνειες.

15 Φυσική γλώσσα Με πληκτρολόγηση ή ομιλία INTELLECT  SQL –Άπειροι και έμπειροι χρήστες Προβλήματα αμφισημίας –Κτύπησε το παιδί με το ξύλο –Time flies like an arrow

16 Φυσική γλώσσα: υπερ-κατά Πλεονεκτήματα Φυσικότητα Ευελιξία του διαλόγου Υποστήριξη μεικτής πρωτοβουλίας Μειονεκτήματα Η ασάφεια και η περιττολογία που χαρακτηρίζει την φυσική γλώσσα Τεχνικές δυσκολίες ανάπτυξης συστημάτων ΦΓ Μικρό λεξιλόγιο, λίγες χρήσεις Ανθρωπομορφισμός - εσφαλμένες προσδοκίες

17 IDAS (131) Προβλήματα –Συνεχής ομιλία σε περιβάλλον θορύβου –Ανεξάρτητο ομιλητή –Αυθαίρετη ομιλία του χρήστη –Αναγνώριση σε πραγματικό χρόνο Προσέγγιση –Ανάλυση πραγματικών διαλόγων συνδρομητών Νέα, πιο προβλέψιμη, δομή διαλόγου –65000 επώνυμα, 10000 τοπονύμια, … –Εκπαίδευση με ομιλίες από 5000 χρήστες Αποτέλεσμα: χειρισμός του 70% των κλήσεων

18 Άσκηση Σε ποια από τις παρακάτω εφαρμογές πιστεύετε ότι ταιριάζει καλύτερα το στιλ αλληλεπίδρασης φυσική γλώσσα; Δικαιολογείστε την απάντηση σας. 1.Διεπιφάνεια λειτουργικού συστήματος 2.Λογισμικό αρχιτεκτονικής σχεδίασης 3.Σύστημα παροχής πληροφοριών για δρομολόγια τραίνων 4.Εκπαίδευση σε μαθηματικές έννοιες 5.Πληροφορίες τηλεφωνικού καταλόγου 6.Βιβλιογραφική αναζήτηση σε μεγάλη βιβλιοθήκη

19 Απ-ευθείας χειρισμός Τα αντικείμενα ενδιαφέροντος του χρήστη αναπαρίστανται στην οθόνη Οι ενέργειες του χρήστη πάνω στα αντικείμενα αυτά έχουν άμεσο αποτέλεσμα, είναι αυξητικού χαρακτήρα και είναι αντιστρεπτές Αντί για εντολές ο χρήστης απ-ευθείας χειρίζεται τα αντικείμενα του ενδιαφέροντός του Η αποδοχή του απ-ευθείας χειρισμού από τους χρήστες υπολογιστικών συστημάτων και η διάδοση του υπήρξε μεγάλη και σήμερα είναι το κυρίαρχο στιλ αλληλεπίδρασης. Από τη LOGO στα GUI...

20 Απ’ Ευθείας Χειρισμός : πλεονεκτήματα η εκμάθηση γίνεται εύκολα, μέσω παραδειγμάτων χρήσης από πιο έμπειρους χρήστες, αφού ο χρήστης απαιτείται να αναγνωρίζει χειριστήρια αντί να θυμάται εντολές παρέχεται η δυνατότητα στους έμπειρους χρήστες να ενεργούν γρήγορα εκτελώντας σύνθετες λειτουργίες οι τυχαίοι χρήστες μπορούν να θυμούνται τη χρήση του συστήματος απαιτούνται ελάχιστα μηνύματα σφάλματος το άμεσο αποτέλεσμα των ενεργειών, συνεπάγεται επιβεβαίωση της προόδου, ή έγκαιρη διάγνωση σφαλμάτων Η αντιστρεψιμότητα των ενεργειών περιορίζει το άγχος για τις συνέπειες εσφαλμένων χειρισμών Οι χρήστες έχουν εμπιστοσύνη στο σύστημα αφού αισθάνονται υπό έλεγχο και σε θέση να προβλέψουν τα αποτελέσματα των ενεργειών τους

21 Απ’ Ευθείας Χειρισμός: μειονεκτήματα Δυσκολία εικονικής αναπαράστασης αφηρημένων ή σύνθετων εννοιών. Πολλά εικονικά σύμβολα δεν είναι εύκολο να γίνουν άμεσα κατανοητά, αφού η έννοια που συνεπάγεται μια εικόνα διαφέρει ανάλογα με το πολιτισμικό και γνωστικό υπόβαθρο του χρήστη, σε αντίθεση με μια λέξη που είναι πιο σαφής. Δυσκολία αναπαράστασης σύνθετων εικόνων στον περιορισμένο χώρο της οθόνης του υπολογιστή. Ταχύτητα χειρισμών οι πιο έμπειροι χρήστες πολλές φορές επιτυγχάνουν μεγαλύτερες ταχύτητες μέσω εντολών που πληκτρολογούν παρά με χειρισμό εικονιδίων μέσω δεικτικών συσκευών

22 Απ’ Ευθείας Χειρισμός: σχεδιασμός Σαφής καθορισμός της μεταφοράς, των αντικειμένων και των λειτουργιών Τα αντικείμενα πρέπει να υπαινίσσονται τη χρήση τους (οπτικοί υπαινιγμοί, ακουστικοί υπαινιγμοί (χαρακτηριστικοί ήχοι, ακολουθίες υπαινιγμών) Να τηρούνται οι φυσικοί - σημασιολογικοί περιορισμοί που αφορούν τα αντικείμενα Να υπάρχει σαφής αντιστοιχία μεταξύ χειριστηρίων-λειτουργιών Να παρέχεται ανάδραση.

23 Αντιστοιχία χειριστηρίων- λειτουργιών

24 Αντιστοιχίσεις...

25 Άσκηση Στο λειτουργικό σύστημα του προσωπικού σας υπολογιστή: Να περιγράψετε παραδείγματα από όλα τα στιλ αλληλεπίδρασης που χρησιμοποιούνται. Αναφέρατε παραδείγματα μεταφορικής χρήσης εννοιών και παραδείγματα απ-ευθείας χειρισμού. Ανακαλύψετε λειτουργίες που μπορείτε να εκτελέσετε με τουλάχιστον 2 διαφορετικά στυλ αλληλεπίδρασης. Να συγκρίνετε το αποτέλεσμα

26 WIMP Αλληλεπίδραση με Παράθυρα Εικονίδια Δείκτες (ποντίκια) Μενού (επιλογείς) εντολών ή δεδομένων Πλήκτρα Ράβδοι εργαλείων (toolbars) Παλέτες (καθορισμός κατάστασης) Πλαίσια διαλόγων

27 Συστήματα συνεργασίας Συστήματα υποστήριξης συνεργασίας Χώρος (ίδιος χώρος/ από απόσταση) Χρόνος (σύγχρονα/ ασύγχρονα)

28 Τηλε-διάσκεψη: video-tunneling Μηχανή λήψης οθόνη καθρέπτης Διάφανος καθρέπτης

29 Άλλα Συστήματα e-mail NetMeeting Εργαλεία Project Management chat Ομαδικοί επεξεργαστές κειμένου Διαμοιρασμένα ημερολόγια

30 CSCW: Στόχοι-κίνητρα χρηστών Μελέτη περίπτωσης: Εισαγωγή ολοκληρωμένου συστήματος σε παραγωγική επιχείρηση Αντικρουόμενοι στόχοι –Τμήματος Πωλήσεων –Τμήματος Παραγωγής –Τμήματος Αποθεμάτων

31 Κοινωνικές Παράμετροι email: επίπεδο μοντέλο συνεργασίας –Επιβολή καταγραφής email: ατόνησε Κατάργηση άλλων ανεπίσημων καναλιών επικοινωνίας Φυσική παρουσία   νοούμενη αξία

32 Περίπτωση: Διαμοιραζόμενα Ημερολόγια Προσωπικές πληροφορίες (ακόμα και 9-5) –Καθιέρωση “διαστήματος ελεύθερου χρόνου” Μη ενημέρωση σε επείγουσες καταστάσεις Εμπιστευτικότητα - ανταγωνισμός Αναγκαιότητα ανάλογα με το επίπεδο του στελέχους

33 Άτομα με ειδικές ανάγκες Άτομα με δυσκολίες όρασης Δυσκολίες ακοής Κινητικές δυσκολίες Άτομα τρίτης ηλικίας με επιδείνωση αισθησιοκινητικών λειτουργιών Άτομα πρώτης ηλικίας με μη-ανεπτυγμένες αισθησιοκινητικές λειτουργίες Ενιαία αντιμετώπιση

34 Δυσκολίες όρασης Χρήση συσκευών αναγνώρισης-σύνθεσης ομιλίας phonetic typewriter VoiceType (IBM) Mathtalk Soundtrack : ηχητική διεπιφάνεια σε επεξεργαστή κειμένου Συσκευές braille

35 Ακουστικές δυσκολίες Συσκευές για κωφάλαλους - μετατροπή κινήσεων σε κείμενο - Glove-talk - Avatars (ομιλούσες κεφαλές)

36 Κινητικές δυσκολίες(I)

37 Κινητικές δυσκολίες(II) Δυντότητες προσαρμογής συσκευών –π.χ. ευαισθησία δεικτικών συσκευών Συσκευές παρακολούθησης κίνησης –κυρίως κεφαλής ή ματιών eye-typer Equalizer (οθόνες και 1 πλήκτρο)

38 Οπτικοποίηση της πληροφορίας Παρουσίαση μεγάλου όγκου πληροφορίας –Με τις αυξημένες δυνατότητες αναζήτησης, αποθήκευσης και επεξεργασίας Για λήψη αποφάσεων από το χρήστη Οι τεχνικές είναι εστιασμένες σε –Εικονοστοιχεία (pixels) –Γεωμετρικές –Εικόνες (patterns) –Ιεραρχικές –Γράφους

39 Απαιτήσεις Οπτικοποίησης Παρουσίαση –συσχετίσεων –εξαρτήσεων –ομαδοποίησης χαρακτηριστικών Ομάδες εμαφανίζονται στην οπτικοποίηση (συγκεκριμένων χαρακτηριστικών) Εργαλεία εξερεύνησης δεδομένων –Π.χ. τα στατιστικά γραφικά


Κατέβασμα ppt "Τεχνολογία Αλληλεπίδρασης Μοντέλο αλληλεπίδρασης Εργονομία Στιλ αλληλεπίδρασης Συστήματα συνεργασίας Άτομα με ειδικές ανάγκες Οπτικοποίηση της πληροφορίας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google