Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

κλείνοντας μία δεκαπενταετία ο αγώνας για τη νεοελληνική γλώσσα συνεχίζεται…» Ρούλα Μουντάνου

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "κλείνοντας μία δεκαπενταετία ο αγώνας για τη νεοελληνική γλώσσα συνεχίζεται…» Ρούλα Μουντάνου"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 κλείνοντας μία δεκαπενταετία ο αγώνας για τη νεοελληνική γλώσσα συνεχίζεται…» Ρούλα Μουντάνου

3 Σκοποί της Γλωσσικής Διδασκαλίας στο Γενικό Λύκειο είναι οι μαθητές
Σκοποί της Γλωσσικής Διδασκαλίας στο Γενικό Λύκειο είναι οι μαθητές 1. Να κατακτήσουν το βασικό όργανο επικοινωνίας της γλωσσικής τους κοινότητας, ώστε να αναπτυχθούν διανοητικά, συναισθηματικά και κοινωνικά, αποκτώντας τις απαραίτητες για την ηλικία τους γνώσεις της λειτουργίας του γλωσσικού συστήματος και χρησιμοποιώντας με επάρκεια και συνείδηση το λόγο (προφορικό και γραπτό) στις διάφορες επικοινωνιακές περιστάσεις. 2. Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του λόγου για τη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή, ώστε να μετέχουν στα κοινά είτε ως πομποί είτε ως δέκτες του λόγου με κριτική και υπεύθυνη στάση. 3. Να εκτιμήσουν τη σημασία της γλώσσας ως βασικού φορέα της έκφρασης και του πολιτισμού κάθε λαού. 4. Να επισημάνουν τις δομές και τις ιδιαιτερότητες της εθνικής τους γλώσσας συνειδητοποιώντας την πολιτισμική τους παράδοση. 5. Να μάθουν να εκτιμούν και να σέβονται τη γλώσσα κάθε λαού ως βασικό στοιχείο του πολιτισμού του, προετοιμαζόμενοι να ζήσουν ως πολίτες σε μια πολυπολιτισμική Ευρώπη.

4 διδάσκoνται συστηματικά και καλλιεργούνται:
η προφορική επικοινωνία («ακούω»-«μιλώ»), που νοείται ως ακρόαση και κατανόηση του λόγου ως προφορική έκφραση η γραπτή επικοινωνία («διαβάζω»-«γράφω»), που νοείται ως ανάγνωση και κατανόηση του λόγου, σε διάφορα επίπεδα και επικοινωνιακές περιστάσεις ως έκφραση σε γραπτό λόγο. Σε όλες τις περιπτώσεις επιδιώκεται η ένταξη του λόγου, γραπτού ή προφορικού, σε επικοινωνιακό πλαίσιο: περίσταση, πομπός, δέκτης, σκοπός.

5 επικοινωνία Πομπός μήνυμα Δέκτης γλώσσα Δίαυλος επικοινωνίας
Πομπός μήνυμα Δέκτης κωδικοποίηση κώδικας αποκωδικοποίηση γλώσσα εικόνα ήχοι μιμόγλωσσα κλπ Πλαίσιο επικοινωνίας (πολιτισμικό περιβάλλον, περίσταση, …) μήνυμα

6 οι μαθητές εξοικειώνονται με τα τρία γένη του λόγου: περιγραφή αφήγηση επιχειρηματολογία

7 έρχονται σε επαφή με πολυτροπικά κείμενα

8 διαβάζουν: άρθρα, αποσπάσματα λογοτεχνικών κειμένων, αποσπάσματα από διδακτικά βιβλία, διαφημίσεις, ανακοινώσεις, προσκλήσεις, προγράμματα

9 καλούνται να συζητήσουν:
ελεύθερα οργανωμένα σε στρογγυλό τραπέζι να πάρουν συνέντευξη να αγωνιστούν στην αντιλογία- επιχειρηματολογία

10 υποδύονται ρόλους (ασκήσεις δραματοποίησης)

11 ΠΙΝΑΚΑΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗ Ν. ΓΛΩΣΣΑ 2001-2011
2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 0,93 0,70 1,02 1,13 0,66 0,99 1,62 1,61 1,65 1,04 ,9 14,1 12,47 14,76 15,28 16,85 15,49 16,68 20,72 23,91 24,30 21,08 12-14,9 31,27 32,11 29,68 30,28 31,06 36,47 32,98 33,56 34,39 33,63 38,55 10- 11,9 22,64 24,15 20,76 21,20 19,78 21,89 20,21 18,19 17,49 16,29 18,85 0- 10 31,70 30,50 33,74 32,60 31,10 25,30 29,10 25,90 22,50 24,04 20,54

12 Πίνακας θεμάτων δοκίμιο Κ. Μιχαηλίδη διανοούμενοι (δοκίμιο)
χρονιά κείμενο ζητούμενο Γ 18-20 15-17,9 12-14,9 10-11,9 0-10 2001 δοκίμιο Κ. Μιχαηλίδη διανοούμενοι (δοκίμιο) 0,93 14,1 31,27 22,64 31,70 2002 άρθρο από τον τύπο επιστήμη (άρθρο 0,70 12,47 32,11 24,15 30,50 2003 δοκίμιο Κ. Καστοριάδη επιπτώσεις καταναλωτισμού ( εισήγηση σε ημερίδα) 1,02 14,76 29,68 20,76 33,74 2004 δοκίμιο Ε. Παπανούτσου ρόλος σχολείου –καταιγ. πληροφ (άρθρο) 15,28 30,28 21,20 32,60 2005 Ταξιδεύοντας Ν. Καζαντζάκη σημασία ομαδικού παιχνιδιού (ομιλία) 1,13 16,85 31,06 19,78 31,10 2006 αισιοδοξία .ψυχική δύναμη σε νέους/ συμβολή της πολιτείας 0,66 15,49 36,47 21,89 25,30 2007 δοκίμιο Μ. Μπέγζου ανθρ. αλληλεγγύη / ανθρ παιδεία 0,99 16,68 32,98 20,21 29,10 2008 δοκίμιο Γ. Σεφέρη παράδοση ρήξη –προτάσεις 1,62 20,72 33,56 18,19 25,90 2009 δοκίμιο Α. Τερζάκη καταστροφή των βιβλίων /αξιοποίηση ηλεκτ. μέσων 1,61 23,91 34,39 17,49 22,50 2010 μελέτη Α. Κορωναίου αυτομόρφωση 1,65 24,30 33,63 16,29 24,04 2011 διαδίκτυο /σχολείο 1,04 21,08 38,55 18,85 20,54

13 παρατηρήσεις οι αριστούχοι κυμαίνονται κοντά στη 1 ποσοστιαία μονάδα
«αξιοζήλευτη» σταθερότητα στις επιδόσεις των υποψηφίων οι αριστούχοι κυμαίνονται κοντά στη 1 ποσοστιαία μονάδα το 1/3 των μαθητών τοποθετείται στην κλίμακα η επίδοση των μαθητών εξαρτάται περισσότερο από το ζητούμενο στην παραγωγή λόγου παρά από τη δυσκολία των κειμένων. αναπόφευκτο είναι το συμπέρασμα ότι οι μαθητές γράφουν καλύτερα όταν το Γ ζητούμενο: ανταποκρίνεται σε κοινότοπα κλισέ θέματα βρίσκεται πολύ κοντά στα ενδιαφέροντα και στα βιώματά τους η σταθερότητα γίνεται στασιμότητα

14 Τι πιστεύουν οι μαθητές
η ικανότητα στην παραγωγή λόγου είναι ταλέντο ή σχετίζεται με τη φαντασία ελάχιστα βελτιώνεται κάποιος στην έκθεση το μάθημα αφορά τους υποψηφίους των θεωρητικών σχολών και κατ’ επέκταση όσους ασχολούνται με τα αντίστοιχα επαγγέλματα η έκθεση είναι το πιο υποκειμενικό στην αξιολόγησή του μάθημα. Ό,τι και να κάνει ο μαθητής, ο επιεικής καθηγητής θα του βάλει καλό βαθμό ενώ ο απαιτητικός κακό. δεν είναι ελεύθεροι στην έκφραση πρέπει να γράφουν όχι τις πραγματικές τους σκέψεις αλλά αυτές που «θέλει ο καθηγητής» τα κείμενα είναι αδιάφορα, δυσνόητα, βαρετά αν γράφουν «λόγιες» λέξεις, αν χρησιμοποιήσουν σπάνιες και απαιτητικές εκφράσεις, αν «μεταμφιέζονται» θα πάρουν καλύτερο βαθμό

15 τι προτείνουν …… ζητούν να γίνεται το μάθημα με διάλογο ώστε να ακούγονται οι απόψεις τους η έκθεση είναι μία φιλελεύθερη, διόλου επιστημονική διαδικασία να βλέπουμε ταινίες και να συζητάμε πάνω σε αυτές βαριούνται να διαβάζουν κείμενα θα ήταν καλύτερα να διδάσκονται μόνον γραμματική και συντακτικό από τη γνώση των οποίων εξαρτούν την ποιότητα της έκφρασής τους πλήττουν και διαφωνούν στην υποχρεωτική εκμάθηση «ετοιματζίδικων» θεμάτων στην πράξη πληρώνουν τέτοιες υπηρεσίες σε φροντιστηριακά μαθήματα..

16 η σχολική πράξη… «διδακτική της έκθεσης» που βασίστηκε στη διαμόρφωση μίας «ύλης» θεματικές ενότητες πρακτική φροντιστηριακή, επεκτάθηκε και στο επίσημο σχολείο και σχεδόν επικράτησε οι ενότητες θεμάτων αποκτούν μία καθολική κανονικότητα με μικρές παραλλαγές: πολιτισμός, τεχνολογία, επιστήμη, παιδεία, ΜΜΕ, τέχνη, επάγγελμα κλπ κλπ οι διδάσκοντες εφοδιάζουν τους μαθητές με σημειώσεις και αυτοί τις μελετούν ή /και τις αποστηθίζουν τα μαθητικά γραπτά ακολουθούν παγιωμένα σχήματα στην ανάπτυξη ποικίλων θεμάτων. η ποικιλία γνώσεων και δεξιοτήτων που νομιμοποιείται από το ΠΣ και, εν μέρει, από τα σχολικά εγχειρίδια υποβαθμίζεται. ο διαθέσιμος σχολικός χρόνος είναι ανεπαρκής Για όλα τα παραπάνω το αίτιο είναι τα θέματα και ο τρόπος εξέτασης στον πανελλαδικό διαγωνισμό.

17 το πείραμά μας τη θεωρία κάθε ενότητας από τα εγχειρίδια της Έκθεσης – Έκφρασης την παρουσιάζουμε ενιαία και αδιάσπαστα.. δίνονται στους μαθητές ποικίλα κείμενα τόσο από τα εγχειρίδια (Έκθεση – Έκφραση, Θεματικοί κύκλοι) όσο και από βιβλία και έντυπα. έχοντας διαβάσει τα κείμενα και έχοντας εντοπίσει επιχειρήματα προχωράμε στην επεξεργασία διάφορων θεμάτων επιδιώκουμε να γράφουν οι μαθητές τις εργασίες στο σπίτι. στη διόρθωση διανέμονται ενδεικτικές απαντήσεις και στατιστική αποτύπωση των επιδόσεών τους κατά θέμα. ζητάμε από τα παιδιά να αναστοχαστούν στο διορθωμένο κείμενό τους επιχειρώντας να το εξομαλύνουν όταν γράφουν στο σχολείο εξασφαλίζουμε –όσο είναι εφικτό- τρίωρα ειδικά στη Γ΄ Λυκείου επιδιώκουμε το χρονικό διάστημα πριν από τις εξετάσεις να δουν τα θέματα που έχουν ήδη δοθεί

18

19 περίληψη = 18,3 / 25 Β.Σ = 8 / 10 δομή παρ = 3,7 / 5
Πολύτροπη Αρμονία Ρούλα Μουντάνου Νεοελληνική Γλώσσα ΜΕΓΙΣΤΟΣ ΒΑΘΜΟΣ ΕΛΑΧΙΣΤΟΣ ΒΑΘΜΟΣ ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ ΜΕΣΗ ΑΠΟΚΛΙΣΗ ΤΕΣΤ 1 04/03/2012 ΤΜΗΜΑ Β2 18,20 9,00 15,21 15,60 1,28 ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΣΕ ΚΛΙΜΑΚΕΣ 3ωρο βιογραφικά είδη ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΑΝΑ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΘΕΜΑ περίληψη = 18,3 / 25 Β.Σ = 8 / 10 δομή παρ = 3,7 / 5 φρ καταν = 6,5 / 10 παραγ διαμ = 5,9 / 10 έκθεση = 30 / 40

20 γενικότερα…… 1. Πρέπει να αξιοποιήσουμε όλα εκείνα που επικυρώνουν τη διακήρυξη ότι ο λόγος είναι δικαίωμα και καθήκον όλων μας. Αυτό σημαίνει ότι αξιοποιούμε τον επιστημονικό λόγο όλων των μαθημάτων – γνωστικών αντικειμένων. 2. Επιμένουμε σε μία παλιά αλλά ευφυή και διαρκώς επίκαιρη πρόταση τους Αντρέα Κασέτα να κηρύξουμε τον πόλεμο κατά της αντωνυμίας και του τεντωμένου δείκτη. Παραλλάσσοντας όσα εκείνος λέει: «από την ώρα που προχωράμε από το «αυτό» και το τεντωμένο δάχτυλο στην ονομασία των πραγμάτων αρχίζουμε και να τα κατανοούμε». 3. Εισάγουμε στη σχολική πραγματικότητα τις ποικίλες πηγές κειμένων: την τηλεόραση, το διαδίκτυο, τα συνθήματα στους τοίχους, τα διαφημιστικά σλόγκαν, τις λεζάντες των εικόνων. Τα σχολιάζουμε και τα κρίνουμε 4. Συνδέουμε τον κλάδο της νεοελληνικής γλώσσας με αυτόν της λογοτεχνίας

21 και μερικές προτάσεις για τις εξετάσεις
Τα θέματα οφείλουν να σέβονται το ΠΣ και την εκπαιδευτική πράξη.. Οι ασκήσεις της Β΄ ομάδας δε νοείται να είναι «χαριστικές» ούτε να αποκλίνουν από τη θεωρία των σχολικών εγχειριδίων.. Ειδικά η πολύπαθη, και βαθμολογικά ισχυρή Β1, πρέπει επειγόντως να εξορθολογιστεί.. Το θέμα Γ παραγωγής λόγου να είναι όσο το δυνατόν πιο πρωτότυπο, πιο κοντά στις παραστάσεις και τις δυνατότητες των μαθητών. Η τήρηση της επικοινωνιακής περίστασης να ανταποκρίνεται στην πραγματική ζωή

22 Ενδεικτικά θέματα Να γράψετε ένα άρθρο για το περιοδικό του σχολείου σας, στο οποίο να εκφράσετε τις ανησυχίες σας για ενδεχόμενη κακή εφαρμογή της γνώσης και να τονίσετε με επιχειρήματα ότι είναι αναγκαίο η επιστήμη να βρίσκεται διαρκώς στην υπηρεσία του ανθρώπου. ( λέξεις) (ΓΕΛ Μάιος 2002) «Στη σημερινή εποχή του τεχνολογικού θριάμβου το άτομο κινδυνεύει να χάσει την ανθρωπιά του. Να προτείνετε τρόπους με τους οποίους θα μπορέσει να κρατήσει την ανθρωπιά του, αξιοποιώντας ταυτόχρονα την τεχνολογία προς όφελός του» ( Δέσμες 1993)

23 Ενδεικτικά θέματα Με δεδομένη την πρόοδο που παρατηρείται στην πορεία για την ευρωπαϊκή ενοποίηση, επισημαίνεται από ορισμένους ο κίνδυνος απώλειας της εθνικής ταυτότητας των ευρωπαϊκών λαών. Πιστεύετε ότι ευρωπαϊκή ενοποίηση και εθνική ταυτότητα είναι έννοιες που αλληλοαποκλείονται; Να αναπτύξετε τεκμηριωμένα τις απόψεις σας. (δέσμες 1992) Το επόμενο φύλλο της εφημερίδας του σχολείου σας είναι αφιερωμένο σε κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συμμετέχοντας στο πρόγραμμα αυτό να γράψετε ένα άρθρο σχετικά με τους σκοπούς και τις αξίες εκείνης της εκπαίδευσης που θα βοηθήσει τους νέους ανθρώπους να ενταχθούν συνειδητά στην κοινότητα των Ευρωπαϊκών λαών και να συμβάλουν στην ενίσχυση της ενότητάς της (ΓΕΛ επαν. 2003

24 Ενδεικτικά θέματα Συχνά παρατηρείται πολλοί μαθητές να καταστρέφουν τα σχολικά τους βιβλία στα προαύλια των σχολείων κατά το τέλος του σχολικού έτους. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στη σχολική σας εφημερίδα να αιτιολογήσετε το παραπάνω φαινόμενο και να αναφερθείτε στους τρόπους που θα συμβάλουν στην αρμονική συνύπαρξη του βιβλίου με τα ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης και γνώσης ( λέξεις). ΓΕΛ Μάιος 2009 Παρόλο που το βιβλίο είναι παράθυρο ανοιχτό προς τον κόσμο της γνώσης και της καλλιέργειας, δε βρίσκει την ανάλογη ανταπόκριση από το κοινό. α) Ποιες είναι , κατά τη γνώμη σας, οι αιτίες αυτού του φαινομένου; β) Ποιους τρόπους θα προτείνατε, ώστε να αυξηθεί το ενδιαφέρον για το βιβλίο» (δέσμες 1995)

25 Ενδεικτικά θέματα Πιστεύετε ότι η επίδραση της Παιδείας εκτείνεται πολύ πέρα από τα μαθητικά θρανία και είναι αποφασιστική για τη διαμόρφωση της ζωής και του μέλλοντος των ατόμων και των λαών;» (γενικές εξετάσεις 1978) Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να αναφερθείτε στη σημασία της αυτομόρφωσης και να προτείνετε τρόπους πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου. ( λέξεις). ). ΓΕΛ Μάιος 2010

26 και η βαθμολόγηση κριτήριο για την ορθή βαθμολόγηση δεν μπορεί να είναι η ταχύτητα αλλά η ποιότητα. η προετοιμασία γι’ αυτήν δεν μπορεί να είναι βιαστική αναγκαία η επικοινωνία των βαθμολογικών κέντρων ανατροφοδότηση των βαθμολογητών επίγνωση από πλευράς μας ότι το κείμενο παράγεται από παιδιά κοντά στα 18

27 Αυτή ήταν η προσπάθειά μας να συμβάλουμε σ’ ένα διάλογο που στοχεύει και ελπίζει σε αποτελέσματα Και ως προσπάθεια θα ήταν πενιχρή, αν δεν αξιοποιούσε την επικοινωνία με συναδέλφους Ενδεικτικά μνημονεύω:

28 http://agathi. pbworks. com/ www. logotexniakatefthinsis. blogspot
Σας ευχαριστώ


Κατέβασμα ppt "κλείνοντας μία δεκαπενταετία ο αγώνας για τη νεοελληνική γλώσσα συνεχίζεται…» Ρούλα Μουντάνου"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google