Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η Κινητή Τηλεφωνία & Η θεσμική δυσλειτουργία ρύθμισης Κώστας Διάκος Δικηγόρος Νομικός Περιβάλλοντος « Η έννομη λειτουργία στις ανθρώ π ινες κοινωνίες είναι.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η Κινητή Τηλεφωνία & Η θεσμική δυσλειτουργία ρύθμισης Κώστας Διάκος Δικηγόρος Νομικός Περιβάλλοντος « Η έννομη λειτουργία στις ανθρώ π ινες κοινωνίες είναι."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η Κινητή Τηλεφωνία & Η θεσμική δυσλειτουργία ρύθμισης Κώστας Διάκος Δικηγόρος Νομικός Περιβάλλοντος « Η έννομη λειτουργία στις ανθρώ π ινες κοινωνίες είναι δείγμα π ολιτισμού » Τοκβίλλ

2 Προϋποθέσεις για αποφυγή παρερμηνειών Δεν πρέπει να είμαστε κατά της τεχνολογίας, που προσφέρει λύσεις και άνεση. Άρα κανείς δεν είναι αντίθετος με την χρήση της κινητής τηλεφωνίας, που προσφέρεται όμως κυρίως για επικοινωνία, με φειδώ, σε περιπτώσεις αδυναμίας χρήσης σταθερού τηλεφώνου ή σε περιπτώσεις ανάγκης ή επείγοντος. Από την τοποθέτηση αυτή καθίσταται σαφές ότι δεν εκτιμώ ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου είναι ακίνδυνη. Αντίθετα μάλιστα και ειδικότερα σε μικρά παιδιά. Όμως η χρήση του κινητού τηλεφώνου είναι θέμα κοινωνικής διαπαιδαγώγησης και εκούσιας συμπεριφοράς. Η έκθεση όμως του πολίτη στις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες των κεραιών κινητής τηλεφωνίας είναι ακούσια και σε συνεχή βάση (24 ώρες για 365 ημέρες τον χρόνο).

3 Ακτινοβολίες α π ό τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας Υπάρχουν βλάβες στην υγεία; Στην επιστημονική κοινότητα υπάρχει συνεχώς αυξανόμενος ο αριθμός των μελετών που κρίνουν τις εκπεμπόμενες από την κινητή τηλεφωνία ακτινοβολίες επικίνδυνες για την υγεία, είτε ως πρωτογενής παράγων υγείας είτε ως επιβαρυντικός ήδη της υφιστάμενης κακής υγείας του ατόμου.Στην επιστημονική κοινότητα υπάρχει συνεχώς αυξανόμενος ο αριθμός των μελετών που κρίνουν τις εκπεμπόμενες από την κινητή τηλεφωνία ακτινοβολίες επικίνδυνες για την υγεία, είτε ως πρωτογενής παράγων υγείας είτε ως επιβαρυντικός ήδη της υφιστάμενης κακής υγείας του ατόμου. Με βάση όμως την δημοσιοποίηση των επιστημονικών ερευνών σ’ όλη την Ευρώπη αλλά και την Αμερική αυξάνονται οι φωνές που αντιτίθενται στην αλόγιστη τοποθέτηση κεραιών κινητής τηλεφωνίας στις κατοικημένες περιοχές.Με βάση όμως την δημοσιοποίηση των επιστημονικών ερευνών σ’ όλη την Ευρώπη αλλά και την Αμερική αυξάνονται οι φωνές που αντιτίθενται στην αλόγιστη τοποθέτηση κεραιών κινητής τηλεφωνίας στις κατοικημένες περιοχές.

4 Και στην Ελλάδα; Η δραστηριοποίηση των πολιτών είναι πρωτοφανής. Βασικά χαρακτηριστικά: η έλλειψη κομματικοποίησης Η άμεση επικοινωνία χωρίς συγκροτημένες δομές οργάνωσης Η καθημερινή έκφραση αλληλλεγγύης μεταξύ των ευαισθητοποιημένων πολιτών στο θέμα

5 Και στην Ελλάδα; Συγκροτημένες συλλογικότητες στην Ελλάδα «Παναττική Πρωτοβουλία για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας» (ως μετεξέλιξη της «Παναττικής Επιτροπής κατά των κεραιών κινητής τηλεφωνίας» (έδρα: Αττική) Συγκροτείται από 80 περίπου επιτροπές πολιτών διαφόρων δήμων στην Αττική. Διασυνδέεται με μεμονωμένες αντίστοιχες Επιτροπές της Περιφέρειας. Είχε κληθεί ως εκπρόσωπος της κοινωνίας στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής όταν συζητιότανε ως νομοσχέδιο ο μετέπειτα νόμος 3431/2006. Εχουν ήδη ξεκινήσει συγκεκριμένες νομικές και διοικητικές διαδικασίες ώστε να καταστεί νομίμως Μη Κυβερνητική Οργάνωση. «Συντονιστική Επιτροπή κατά της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας» (έδρα: Θεσσαλονίκη) Συγκροτήθηκε από 40 περίπου συλλογικότητες (Σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, Επιτροπές Πολιτών κοντά σε κεραίες κλπ.) Πρόσφατα ιδρύθηκε και Σύλλογος: «Πολίτες για την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας από τις νέες τεχνολογίες (έδρα: Βόρεια και Ανατολικά Προάστια της Αττικής Σοβαρή δραστηριότητα με δύο Συνέδρια και περιεχόμενο τις βλάβες από τις εκπεμπόμενες ακτινοβολίες των κεραιών κινητής τηλεφωνίας και το νομικό καθεστώς στην Ελλάδα

6 Άφισες στην Αττική Με π ρωτοβουλία το π ικών Ε π ιτρο π ών

7 Aφίσες στην Αττική Με πρωτοβουλία τοπικών Επιτροπών

8

9 Φουντώνει η αντίδραση για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας «Βλάβες στο κεντρικό νευρικό σύστημα, κακώσεις στους ιστούς του σώματος και καρκίνο του Δέρματος προκαλούν οι κεραίες της PANAFON και της TELESTET, όταν τοποθετούνται σε κατοικημένες περιοχές…. Οι βλάβες από ακτινοβολίες τέτοιου είδους είναι επιβεβαιωμένες επιστημονικά». Νικήτας Κακλαμάνης ογκολόγος γιατρός π ρώην υ π ουργός Υγείας και νυν δήμαρχος Αθήνας

10 Πότε είναι νόμιμη μια κεραία κινητής τηλεφωνίας ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΔΥΟ ΑΔΕΙΕΣ Αδεια της Αρχής «Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων» Απαραίτητες Προϋπoθέσεις γι’ αυτήν είναι κυρίως:  Βεβαίωση της Υ.Π.Α. για ύψος της κεραίας κινητής τηλεφωνίας. Χρησιμεύει για την ασφάλεια της αεροπλοϊας  Γνωμοδότηση της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας Γνωματεύει για το μέγεθος της εκπεμπόμενης ακτινοβολίας  Έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων Δίδεται με το ισχύον νομοθετικό καθεστώς (Ν. 3431/2006) από την αρμόδια Διοικητική Περιφέρεια Κατά το προηγούμενο καθεστώς (με ερμηνευτικές διαδικασίες και στην συνέχεια με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις) από την αρμόδια διοικητικά Νομαρχία και κατά περίπτωση από την Περιφέρεια ‘Εγκριση Δομικών Κατασκευών από την αρμόδια πολεοδομία. Προϋποθέσεις γι’ αυτήν είναι κυρίως:  Πλήρης φακέλος αδειοδότησης με όλα τα παραπάνω έγγραφα και κατάθεση του Απαιτείται για την βεβαίωση της νομιμότητας εγκατάστασης και λειτουργίας της υπό πολεοδομική έγκριση κεραίας  Τοπογραφικά σχεδιαγράμματα για την στατικότητα του κτιρίου ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν δίδεται η κλασσική πολεοδομική άδεια αλλά Εγκριση Δομικών Κατασκευών.

11 Υπάρχουν νόμιμες εγκαταστάσεις κεραιών κινητής τηλεφωνίας; Κ Α Τ Α Κ Α Ν Ο Ν Α: Ο Χ Ι Γιατί; Μέχρι την ισχύ του νέου νομοθετικού πλαισίου (Ν.3431/2008), η Ε.Ε.Τ.Τ., ερμηνεύουσα εσφαλμένα την σχετική νομοθεσία, εξέδιδε άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας, χωρίς έγκριση ΜΠΟ (βλ. 1264/2005 απόφαση της Ολομελείας του ΣτΕ) Προς κάλυψη του κενού, ο Ν. 3431/2008 απαιτεί ρητά την ΜΠΟ, πλην όμως: 0 μεγάλος αριθμός αιτήσεων από τις εταιρίες, Η ελλιπής γνώση των τομέων περιβάλλοντος των περιφερειών στο πολύ εξειδικευμένο αντικείμενο Ο μικρός αριθμός υπάλληλων που τους στελεχώνουν Η υποχρέωση συμβουλευτικής γνώμης (ως κίνημα το αίτημα είναι να είναι δεσμευτική) των ΟΤΑ, που καθιστά δεδομένη την γραφειοκρατική καθυστέρηση καθιστά βραδύτατη την ολοκλήρωση της διαδικασίας Αποτέλεσμα:  Άρχισε η εγκατάσταση κεραιών κινητής τηλεφωνίας και μετά το 2006 χωρίς καν εγκρίσεις της ΕΕΤΤ.  Αλλά και όπου υπάρχουν εγκρίσεις, συνήθως ο αρμόδιος ΟΤΑ απλώς ενημερώνεται μετά την έγκριση, με αποτέλεσμα να είναι ευθεία η παραβίαση του Νόμου και η Διοικητική Πράξη της έγκρισης δεδομένα ακυρωτέα, εφ’όσον προσβληθεί δικαστικώς.

12 Ποια όμως είναι τα προβλήματα στην εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: ΕΛΛΕΙΨΗ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗΣ Το νομοθετικό πλαίσιο δεν προβλέπει με σαφήνεια: ποιος και πως «κατεβάζει» τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας Η μόνη λύση: Οι πολεοδομίες νομιμοποιούνται προς την κατεύθυνση αυτή ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ από το άρθρο 70 περ.δ & ε του Ν. 3431/2006.

13 Ειδικότερα προβλήματα (Ι) ΑΔΕΙΑ της ΕΕΤΤ α. Η αδειοδοτούσα Αρχή (Ε.Ε.Τ.Τ) δεν ελέγχει το ακριβές και αληθές των συγκεκριμένων στοιχείων που προσκομίζονται από τις εταιρίες. Έτσι, πολλές φορές, άλλα προβλέπονται στην άδεια και άλλα υφίστανται στην εγκατάσταση. β. Δεν ελέγχεται κατά περίπτωση η κάθε αδειοδότηση και χωρίς την συμβουλευτική τουλάχιστον άποψη των ΟΤΑ αδειοδοτείται η κάθε κεραία, χωρίς γνώση  για τις συνθήκες (σχολεία, νοσοκομεία κλπ.) του χώρου εγκατάστασης της κεραίας,  τον αριθμό των εγκατεστημένων κεραιών κινητής τηλεφωνίας κατά Δήμο (ή Κοινότητα) αλλά και  κατά γειτονιά σ’ αυτόν γ. Προκλητικά αρνείτο και αρνείται (κυρίως μέχρι τον Ν. 3431/2006) την εφαρμογή του Νόμου και της Νομολογίας ως προς την αναγκαία προϋπόθεση της έγκρισης Μελέτης Περιβαλλοντικών Όρων για την εγκατάσταση τέτοιων κεραιών. Είναι η βασική υπεύθυνη για τον κυκεώνα που προέκυψε για την παράνομη εγκατάσταση και λειτουργία όλων σχεδόν των κεραίων, κυρίως στο προ του Ν. 3431/2006 νομοθετικό καθεστώς, ( σύμφωνα και με την, με αριθ. 1264/2005 απόφαση του ΣτΕ ).

14 Ειδικότερα προβλήματα (ΙΙ) Η ….προβληματική Ε.Ε.Α.Ε. Η Ε.Ε.Α.Ε. πάσχει εγκυρότητας  Η γνωμοδοτούσα αρχή για τις εκπομπές ακτινοβολιών, δεν διαθέτει το επαρκές σε αριθμό και γνωστική ποιότητα επιστημονικό προσωπικό αλλά και το τεχνολογικό εξοπλισμό για γνωμοδοτήσεις περί κινδύνου της υγείας. Παρά ταύτα γνωμοδοτεί.  Για την γνωμοδότηση της αρκείται σε ένα απλώς συμπληρούμενο και σχεδόν πάν- τα πανομοιότυπο έντυπο έγγραφο γνωμοδότησης  Δεν προβαίνει σε προληπτική αυτοψία για την κάθε συγκεκριμένη γνωμοδότηση της και έτσι «πέφτει θύμα»….! πολλές φορές ψευδών στοιχείων.  Θέτει σχεδόν πάντα ένα «πακέτο» αιρέσεων για την γνωμοδότηση της, χωρίς να επι- βάλει μέτρα τήρησης τους από ανεξάρτητη των εταιριών δημόσια αρχή, επαφιεμε- νη στην «καλή θέληση» της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας.  ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΟΝΤΑΙ, ΠΑΡΟΤΙ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟΝ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΜΗΧΑΝΙΣ- ΜΟ, ΣΕ ΠΑΝΕΛ ΤΩΝ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ, ΒΕΒΑΙΩΝΟΝΤΑΣ, ΠΑΡΑ ΤΟΝ ΝΟ- ΜΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ, ΟΤΙ ΟΙ ΚΕΡΑΙΕΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΚΙΝΔΥΝΕΣ ΓΕΝΙΚΑ.  ΣΕ ΠΡΟΣΦΑΤΟ ΜΑΛΙΣΤΑ ΕΛΕΓΧΟ ΠΟΥ ΖΗΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΑ ΠΕΤΡΑΛΩΝΑ, ΕΝΩ ΣΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΠΟΥ ΕΣΤΕΙΛΕ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΣΥΧΑΖΕ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΗΣ ΚΕΡΑΙΑΣ, ΣΤΟ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ ΣΤΗΝ Ε.Ε.Τ.Τ. ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ ΥΠΕΡΒΑΣΗ. ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΗΡΕ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕΓΑΛΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΤΟΥ ΓΕΓΟΝΟΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΤΑ ΝΕΑ»

15 Ειδικότερα προβλήματα (ΙΙΙ) ΟΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΕΣ Οι πολεοδομίες, σχεδόν πάντα, αρκούνται στην άδεια της Ε.Ε.Τ.Τ. χωρίς να ελέγχουν της πληρότητα του φακέλου για την άδεια αυτή δηλ. την ύπαρξη όλων των παραπάνω προϋποθέσεων για την άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας (κυρίως των εγκρίσεων ΜΠΟ). Έτσι οι Εγκρίσεις Δομικών Κατασκευών πάσχουν νομιμότητας και εγκυρότητας. Στην συνέχεια όμως και υπό την ασφυκτική πίεση της κοινωνικής παρέμβασης των πολιτών ανακαλούν τις Εγκρίσεις ή κρίνουν τις εγκαταστάσεις των κεραιών αυθαίρετες και κατεδαφιστέες, οπότε αρχίζει νέος δικαστικός κυκεώνας, στα Διοικητικά Εφετεία, με πρωτοβουλία πλέον των εταιριών κατά των Πολεοδομιών, στις οποίες παρεμβαίνουν οι ενδιαφερόμενοι πολίτες για ακύρωση των ανακλητικών ή άλλων διοικητικών πράξεων. ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ (διοικητικών ή δικαστικών): με την έλλειψη σαφών εκτελεστικών διατάξεων στο νομοθετικό πλαίσιο και την άρνηση, κυρίως από ευθυνοφοβία, δεν εφαρμόζουν, ως οφείλουν, τις διοικητικές (από την ΕΕΤΤ π.χ.) ή δικαστικές - προσωρινές ή οριστικές) αποφάσεις. Έτσι στην περίπτωση αυτή άλλες Πολεοδομίες εφαρμόζουν το άρθρο 70 περ.δ & ε του Ν. 3431/2006 και αποξηλώνουν κεραίες και άλλες επικαλούνται αναρμοδιότητα, διαιωνιζομένης μια παράνομης λειτουργίας κεραιών κινητής τηλεφωνίας.

16 Ειδικότερα προβλήματα (ΙV) Η …περίφημη Δ.Ε.Η. H Δ.Ε.Η. ειδικά στις περιπτώσεις των κεραιών κινητής τηλεφωνίας: Δεν ελέγχει την εκ του νόμου προβλεπόμενη, προηγούμενη της λειτουργίας, ηλεκτροδότηση του μηχανισμού της, με επαγγελματικό τιμολόγιο Δεν ελέγχει το παράνομο της ηλεκτροδότησης των κεραιών κινητής τηλεφωνίας από οικιακό ρεύμα Και στις περίπτωσεις νόμιμης υποχρέωσης της για διακοπή λειτουργίας του ρεύματος, αρνείται, με διάφορες προφάσεις, την εφαρμογή των διατάξεων που εφαρμόζει σε όλες τις περιπτώσεις αυθαιρέτων (και κατεδαφιστέων μάλιστα) κατασκευών. Με την έλλειψη του ελέγχου αυτού, πολλές φορές χρησιμοποιείται για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας οικιακό ρεύμα που έχει διαφορετικό τιμολόγιο (σε βάρος της ΔΕΗ) ή ακόμα-ακόμα και κοινόχρηστο εν αγνοία των λοιπών του εκμισθωτή συνιδιοκτητών.

17 Αποτελέσματα της …….αναποτελεσματικότητας ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ Δεν έχει ρυθμιστικό ρόλο, παρότι διαφαίνεται από το νομοθετικό καθεστώς το αντίθετο. Σε διοικητικό επίπεδο δεν εφαρμόζεται ο υφιστάμενος νόμος. Φαίνεται να αδυνατεί να τιθασεύσει την αυθαιρεσία των εταιριών κινητής τηλεφωνίας Προσπαθεί να ξεπεράσει τα προβλήματα της κοινωνικής δυσφορίας με προκλητικές υπέρ των εταιριών συμπεριφορές. Τελικά δείχνει στον πολίτη την λογική «σκάσε και κολύμπα» ΟΙ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ Υπό τα δεδομένα αυτά οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας: εγκαθιστούν κεραίες «όπου λάχει και τους συμφέρει», χωρίς να παίρνουν υπ’ όψη τους το στοιχειώδες κοινωνικό συμφέρον. Με τις ατέλειες του Νόμου εγκαθιστούν κεραίες και χωρίς καν άδεια, που, πολλές φορές, κρύβουν με φαιδρές κατασκευές, προσομοιώσεις καμινάδων, ηλιακών θερμοσιφώνων και άλλων τραγελαφικών κατασκευών ακόμα και δένδρων. Λειτουργούν κεραίες, παρά την ανάκληση της αδείας από την ΕΕΤΤ, και κυρίως κατόπιν δικαστικής αποφάσεως. Με λίγα λόγια είναι ένας τομέας οικονομικής δραστηριότητας στον οποίο η συνταγματική επιταγή της εφαρμογής των δικαστικών αποφάσεων παραβιάζεται. Από στοιχειώδη έλεγχο που έγινε, αποδεικνύεται ότι τουλάχιστον 200 κεραίες λειτουργούν σήμερα στην Αττική παρά αντίθετες δικαστικές αποφάσεις (οριστικές ή προσωρινά με ασφαλιστικά μέτρα) ή παρά την ανυπαρξία ή ανάκληση της αδείας από την ΕΕΤΤ, χωρίς κανείς να αναλαμβάνει την εκτέλεση τους, αφού δυστυχώς δεν επιτρέπεται αμέσως στον θιγόμενο πολίτη. Ο ΠΟΛΙΤΗΣ Έτσι οι πολίτες υποχρεώνονται να καταφεύγουν στα Δικαστήρια. Περί τις 200 Αιτήσεις Ακύρωσης εκκρεμούν στο ΣτΕ, τα καθημερινά πινάκια των Διοικητικών Εφετείων Αθήνας και Πειραιά κατά το ήμισυ αφορούν ακυρωτικές υποθέσεις με κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Τέλος στο Μον. Πρωτ. Αθήνας ειδικότερα στην διαδικασία των Ασφαλιστικών Μέτρων εκδικάζονται τον μήνα γύρω στις 100 υποθέσεις για άμεση και προσωρινή διακοπή της λειτουργίας κεραιών κινητής τηλεφωνίας. Και όταν διαπιστώνει ότι ούτε οι αποφάσεις των δικαστηρίων εφαρμόζονται οδηγείται στην κατάλυση της έννομης τάξης και αυτοδικεί επεμβαίνοντας προσωπικά στην διακοπή λειτουργίας της κεραίας στην οποία είναι όμορος ή έχει παιδιά στο διπλανό σχολείο.

18 Δειλές προσπάθειες της διοίκησης ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ Μόνο σχεδόν αυτό προσπαθεί να αποτελέσει «την μύγα μεσ’ το γάλα», στην γενική γραμμή αντιμετώπισης του θέματος από πλευρά διοίκησης. Από διάφορα έγγραφα του σταχυολογούμε το απόσπασμα αυτό: "…… για περαιτέρω λόγους προστασίας της Δημόσιας Υγείας και μέχρι την οριστικοποίηση των επιστημονικών δεδομένων, το Υπ. Υγείας & Κοινων. Αλληλεγγύης κρίνει σκόπιμη την αποφυγή εγκατάστασης τέτοιων συστημάτων (σ.σ. κεραίες κινητής τηλεφωνίας) κοντά σε σχολεία, νοσοκομεία, γηροκομεία, παιδικούς σταθμούς κλπ και γενικότερα σε χώρους όπου παραμένουν άνθρωποι για μεγάλο χρονικό διάστημα.« ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ: Είναι το μοναδικό (και το πιο αρμόδιο…) που βρίσκεται εκτός των διαδικασιών διαμόρφωσης των προεδρικών διαταγμάτων για την εφαρμογή του Ν.3431/2006 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Μετά από καταιγισμό αναφορών διευθυντών σχολείων ότι οι γονείς μεταγράφουν τα παιδιά τους σε άλλα σχολεία, όταν υπάρχουν κοντά σ’αυτά κεραίες κινητής τηλεφωνίας: Το 2006 ( και μετά την ισχύ του ν. 3431/2006 ) με απόφαση του έκρινε κατάλληλα ως σχολικά κτίρια όσα απέχουν 500 μέτρα από εγκατεστημένες κεραίες κινητής τηλεφωνίας που μειώνονταν στα 150 μέτρα για τα αστικά μπλόκ. Μόλις έγινε γνωστό το θέμα, η απόφαση ανακλήθηκε αναιτιολόγητα, εν κρυπτώ εν μια νυκτί. ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ Νησίδα γνώσης, πληροφόρησης και νομικής και διοικητικής αντιμετώπισης από τον πολίτη αλλά και τον νομικό, αποτελεί η ειδική και πολύ εμπεριστατωμένη ειδική έκθεση της Ανεξάρτητης αυτής Αρχής που επισημαίνει τα αρνητικά επιστημονικώς σημεία των ακτινοβολιών από τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας όσο και τις ατέλειες του νομοθετικού πλαισίου στην Ελλάδα για το θέμα. Δυστυχώς ουσιαστικά το Κράτος κωφεύει. Οφείλουμε όμως να επισημάνουμε και μια σειρά γνωμοδοτήσεων που αφορούν τον Ν. 3431/2006 στον οποίο επισημαίνονται πλήθος νομικών προβλημάτων. Και εδώ το κράτος παρά το Σύνταγμα κωφεύει.

19 Τα Δικαστήρια (Γενικά) Η στάση των Δικαστηρίων όλο και περισσότερο συντάσσεται με το Σύνταγμα και την κοινωνική ευθύνη, με αποτέλεσμα την ορθή ερμηνεία του ατελούς νομοθετικού καθεστώτος. Θάλεγε κανείς ότι στο μέτρο του εφικτού τα ελληνικά δικαστήρια κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση:  Εφαρμόζουν σε πολλές περιπτώσεις την Αρχή της Προφύλαξης, και στο αιτιολογικό τους διαπιστώνουν την πιθανότητα βλάβης της υγείας των πολιτών από την έκθεση τους στις ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες των κεραιών κινητής τηλεφωνίας  Διαπιστώνουν την παρανομίες στην εφαρμογή του Νόμου από τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας  Διατάσσουν την αποξήλωση ή (προσωρινά συνήθως) την διακοπή λειτουργίας τους ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ : Δεν εφαρμόζονται οι αποφάσεις αυτές, αφού, το νομοθετικό πλαίσιο δίνει την δυνατότητα στις διοικητικές αρχές και κυρίως τις αρμόδιες Πολεοδομίες να μην τις εκτελούν. ΣΥΜΒΟΥΛΗ: Στους πολίτες δίνω μια συμβουλή: Η αποξήλωση μιας κεραίας απαιτεί ψυχραιμία, υπομονή και επιμονή. Τελικά θα κατέβει! Άλλωτε πιο γρήγορα, άλλωτε πιο αργά, ανάλογα με την «μάχη» που δίνει η εταιρία και εξαρτάται από την χρησιμότητα της στο όλο δίκτυο της. Η «Παναττική Πρωτοβουλία» με εφαρμογή νόμιμων διοικητικών ή δικαστικών ενεργειών έχει «κατεβάσει» στην Αττική πάνω από 100 κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Στην εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η συμμετοχή των ΟΤΑ.

20 Τα Δικαστήρια (ΣτΕ) Το Συμβούλιο της Επικρατείας (με το Ε’ Τμήμα του ειδικότερα ) αποτελεί ισχυρό φραγμό στις επιλογές αυθαιρεσίας των εταιριών Επισημάνω δύο αποφάσεις του: Με αριθ. 1264/2005, απόφαση-πιλότο της Ολομελείας του που, μεταξύ των άλλων: έκρινε την αναγκαιότητα εφαρμογής της κοινοτικής Αρχής της Προφύλαξης απαιτεί την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων πριν την αδειοδότηση για την εγκατάσταση, επισημαίνει το ατελές της νομοθεσίας ως προς την προφύλαξη των πολιτών από την λειτουργία των κεραιών κινητής τηλεφωνίας και διαπιστώνει την ανάγκη για εφαρμογή του μέτρου της απόστασης εγκατάστασης των κεραιών κινητής τηλεφωνίας από χώρους όπου υποχρεώνονται να παραμένουν για πολύ χρόνο πολίτες ευπαθών κοινωνικών ομάδων (σχολεία, νοσοκομεία) Με αριθ. 1122/2008, (πολύ πρόσφατη, της 7μελούς σύνθεσης του ΣτΕ) που έκρινε τον Ν. 3431/2006 αντισνταγματικό ως προς την μεταφορά της αρμοδιότητας από το ΣτΕ στα Διοικητικά Εφετεία «…. Σε κάθε περίπτωση, η διάταξη είναι αντισυνταγματική και ως προς τις πράξεις ειδικότερα της Ε.Ε.Τ.Τ., που αφορούν, όπως η προσβαλλόμενη, χορήγηση άδειας κατασκευής κεραιών κινητής τηλεφωνίας, δεδομένου ότι οι άδειες αυτές εκδίδονται ύστερα από εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έγκριση περιβαλλοντικών όρων, προϋποθέτουν εκτίμηση ουσιαστικών δεδομένων και σειρά τεχνικών κρίσεων (έλεγχος της ΕΕΑΕ ως προς την ακτινοβολία, περιβαλλοντική εκτίμηση), και συνεπώς, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, οι διαφορές ττου γεννώνται από τις σχετικές πράξεις είναι ακυρωτικές και δεν επιτρέπεται να μετατραπούν σε διαφορές ουσίας, για την επίλυση των οποίων απαιτείται ο ουσιαστικός έλεγχος από το δικαστή των ανωτέρω δεδομένων και η εφαρμογή και γενικότερων αρχών, και ιδίως των αρχών της προφύλαξης, της πρόληψης και της βιώσιμης ανάπτυξης που κατοχυρώνονται από το Σύνταγμα και άλλους κανόνες υπέρτερης τυπικής ισχύος, όπως οι κανόνες του ευρωπαϊκού δικαίου, δεδομένου, μάλιστα, ότι η οριστική επίλυση των διαφορών αυτών, ως διαφορών πλήρους δικαιοδοσίας, προϋποθέτει και εξουσία του δικαστηρίου να μεταρρυθμίσει τη διοικητική πράξη κατ' εφαρμογή των αρχών αυτών και κατ' εκτίμηση των ανωτέρω τεχνικών δεδομένων. Με τα δεδομένα δε αυτά, οι εν λόγω υποθέσεις δεν είναι δυνατόν να μεταφερθούν και ως ακυρωτικές στο Διοικητικό Εφετείο…..»

21 Τα Δικαστήρια ( Διοικητικά Εφετεία- Ακυρωτική ) Τα διοικητικά εφετεία (κυρίως με την ακυρωτική τους διαδικασία) έχουν μια επαμφοτερίζουσα δικανική συμπεριφορά. Όμως πρόσφατα έχουμε και εδώ μια θετική στροφή: Αναφέρω μια πολύ πρόσφατη (τέλη του 2007) απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά, την, με αριθ. 1030/2007: Κρίνει κατ’ αρχήν αναγκαίο τον έλεγχο της πολεοδομίας για το σύνολο των προϋποθέσεων νομιμότητας για την έκδοση Έγκρισης Δομικών Κατασκευών: «…. Συνακόλουθα η πολεοδομική αρχή προκειμένου να χορηγήσει έγκριση εγκατάστασης κεραίας κινητής τηλεφωνίας πρέπει να ερευνά αν έχουν προηγουμένως χορηγηθεί αφ' ενός μεν η έγκριση περιβαλλοντικών όρων από τον οικείο Νομάρχη, η οποία μάλιστα πρέπει να έχει προηγηθεί πριν από οποιαδήποτε εγκατάσταση της κεραίας αυτής, αφ' ετέρου δε η άδεια της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων καθώς και ότι με την απαιτούμενη κατασκευή για την εγκατάσταση της κεραίας δεν παραβιάζονται οι ισχύουσες πολεοδομικές διατάξεις. Στην περίπτωση δε που η εγκατάσταση της κεραίας έχει γίνει χωρίς κάποια από τις παραπάνω εγκρίσεις, που αποτελούν την αναγκαία προϋπόθεση, αλλά και το νόμιμο έρεισμα της εκδιδόμενης στη συνέχεια πράξης εγκρίσεως δομικών κατασκευών, η πολεοδομική αρχή δεν μπορεί να προχωρήσει, κατά το άρθρο 22 του ΓΟΚ (ν. 1577/1985} σε νομιμοποίηση των εν λόγω κατασκευών, έστω και αν αυτές δεν αντίκεινται στις ισχύουσες ουσιαστικές πολεοδομικές διατάξεις. Κρίνει ως μη εφαρμοζομένη την παράγραφο 19 του άρθρου 31 του Ν. 3431/2006, που επιτρέπει της εκ των υστέρων έγκριση ΜΠΕ όταν η υπό έγκριση εγκατάσταση δεν είναι καθ’ όλα τα λοιπά στοιχείανόμιμη: «….. Εξ άλλου με τη νεότερη διάταξη της παρ. 19 του άρθρου 31 του ν. 3431/2006 (φ. 13/ Α') δίνεται η δυνατότητα στους προϋφισταμένους του νόμου αυτού σταθμούς, που στερούνται της εγκρίσεως των περιβαλλοντικών όρων,να προσκομίσουν σχετική μελέτη μέσα σε προθεσμία δώδεκα μηνών από την έκδοση της προβλεπόμενης από την παρ. 18 αποφάσεως του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων. Η εφαρμογή όμως της διατάξεως αυτής προϋποθέτει σταθμούς νομίμως υφιστάμενους μετά από έγκριση της αρμόδιας πολεοδομικής υπηρεσίας, ενόψει και της σαφούς διατυπώσεως του τελευταίου εδαφίου της ίδιας παραγράφου σύμφωνα με το οποίο για τους ττιο πάνω σταθμούς, που θα κάνουν χρήση της ευνοϊκής αυτής ρύθμισης, διατηρούνται σε ισχύ οι πολεοδομικές εγκρί- σεις που έχουν χορηγηθεί.

22 Τα Δικαστήρια (Πολιτική Δικαιοσύνη) Εδώ τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Η εφαρμογή του παρεπίμπτοντος ελέγχου για τα θέματα διοικητικού δικαίου είναι δυσχερής. ΣΥΜΒΟΥΛΗ: Κατά την γνώμη μου μόνο σε περιπτώσεις που δεν υφίσταται καν άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας έχει νόημα η προσφυγή στην Πολιτική Δικαιοσύνη, γιατί ευχερώς ελέγχεται η νομιμότητα σύμφωνα με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο ad hoc, χωρίς δηλ. ερμηνείες. Εχουμε υπ’όψη μας τρεις αποφάσεις στο Πολ. Πρωτ. Αθήνας, δύο στο αντίστοιχο του Πειραιά και δύο στην περιφέρεια που όχι μόνο διατάσσουν την αποξήλωση αλλά επιδικάζουν και αποζημιώσεις, αρκετά υψηλές. Στην διαδικασία όμως των Ασφαλιστικών Μέτρων τα πράγματα είναι καλλίτερα. Συνεχώς αυξάνονται οι αποφάσεις προσωρινής ρύθμισης με διατακτικό την διακοπή λειτουργίας της επίδικης κεραίας κινητής τηλεφωνίας. Στο παρόν δικαστικό έτος, από στατιστικό μας έλεγχο, οι θετικές για την διακοπή λειτουργίας των επιδίκων κεραιών έχουν μια αναλογία 3 προς 1. Όμως το πρόβλημα είναι η αδυναμία εκτελέσεως, με βάση τα όσα παραπάνω αναφέραμε. Πρόσφατα όμως εκδόθηκε από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών μια Απόφαση- Σταθμός, η με αριθ. 3572/2008, που δίνει το δικαίωμα στους αιτούντες πολίτες να «κατεβάζουν» αυτοί τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Ορίζει: «…Υποχρεώνει την πρώτη των καθ' ων να προβεί, μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών από την επίδοση σ' αυτήν της παρούσας, στην απομάκρυνση του παραπάνω σταθμού βάσης (κεραίας) μετά των βοηθητικών μηχανημάτων και εξαρτημάτων του, διαφορετικά παρέχει την άδεια στους αιτούντες να προβούν στην παραπάνω ενέργεια με έξοδα της πρώτης των καθ' ων, στην τελευταία δε αυτή περίπτωση υποχρεώνει τους_αιτούντες να προβούν στην εν λόγω ενέργεια με την παρουσία τεχνικού της καθ' ης και να παραδώσουν στην τελευταία τον σταθμό βάσης με τα βοηθητικά μηχανήματα και εξαρτήματα.

23 Τα Δικαστήρια (Γενικό Συμπέρασμα) Από όλα τα παραπάνω, σχετικά με τα Δικαστήρια: Πάμε καλά. Έχουμε ευθεία δικανική κρίση για αντισυνταγματικότητα του Ν. 3431/2006 Έχουμε αποδυνάμωση στην εφαρμογή του Έχουμε ολοένα και μεγαλύτερη εφαρμογή στις δικανικές κρίσεις της Αρχής της Προφύλαξης και το ενδιαφέρον είναι ότι εμφανίζεται και στην Πολιτική Δικαιοσύνη Και πρόσφατα αρχίζει η επέμβαση και στην εκτελεστική εφαρμογή των εκδιδομένων αποφάσεων. Εχουμε σαφή ποιοτική στροφή.

24 Προτάσεις για αλλαγή του Ν. 3431/2006 (Γενικά) Στόχος Κατ’ αρχήν: Δραστική μείωση των ορίων έκθεσης (ΠΡΟΣΟΧΗ:όχι ασφαλείας,διότι δεν υπάρχουν τέτοια όρια) Μακροπρόθεσμα: η βαθμιαία απομάκρυνση των κεραιών από κατοικημένες περιοχές, Η μεταφορά τους να γίνει συγκροτημένα, με τον έλεγχο του Κράτους στους πέριξ των κατοικημένων περιοχών λόφους και άλλες μη κατοικημένες περιοχές με σεβασμό στο περιβάλλον. Υπόδειγμα: Πολλές πόλεις του Εξωτερικού αλλά και το Ναύπλιο στην Ελλάδα Ειδικότερα προτείνεται άμεσα: Άμεση εφαρμογή του μέτρου της απόστασης 300 μέτρων από δημόσιους χώρους που συχνάζουν ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (όπως είναι παιδιά, υπερήλικες και ασθενείς).

25 Προτάσεις για αλλαγή του Ν. 3431/2006 (Ειδικά - ΜΠΟ) Μελέτη Περιβαλλοντικών Ορων Υποχρεωτική και ολοκληρωμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όχι γενικά αλλά για την συγκεκριμένη περιοχή Έγκριση από την αρμόδια διοικητικά Νομαρχία και όχι την Περιφέρεια (που ασκεί την γενική κυβερνητική πολιτική περιφερειακά και δεν έχει τις δυνατότητες για την έγκριση αυτή). Στα πλαίσια της εν λόγω Μελέτης υποχρεωτική-δεσμευτική γνωμάτευση του αρμοδίου διοικητικά Δήμου ότι η συγκεκριμένη εγκατάσταση κεραίας δεν βρίσκεται κοντά σε χώρους ευπαθών κοινωνικών ομάδων, δεν δημιουργεί κορεσμό στην περιοχή (είτε την ευρύτερη του Δήμου είτε και μερικότερη της συγκεκριμένης γειτονιάς). Κατάργηση της διάταξης της παρ. 19 του άρθρου 31 του Ν. 3431/2006 ως αντιβαίνουσα στο Σύνταγμα περί προληπτικού ελέγχου κατά το άρθρο 24 του Σ.

26 Προτάσεις για αλλαγή του Ν. 3431/2006 (Ειδικά – Εγκατάσταση/Λειτουργία) Έγκριση εγκατάστασης και λειτουργίας Ενεργότερη συμμετοχή των αρμοδίων Πολεοδομιών που να μην περιορίζεται στον έλεγχο της πολεοδομικής νομιμότητας του χώρου της εγκατάστασης και της εγκατάστασης αυτής καθ’εαυτής αλλά στο σύνολο των πολεοδομικών και οικοδομικών εγγυήσεων, όπως εφαρμόζεται και σε όποια άλλη κατασκευή σε ακίνητο. Υποχρεωτική έγκριση χρήσης επαγγελματικού ρεύματος πριν από την αδειοδότηση. Η Άδεια της ΕΕΤΤ πρέπει να είναι αιτιολογημένη για την συγκεκριμένη κεραία στην συγκεκριμένη περιοχή και όχι ένα πανομοιότυπο έγγραφο που δίδεται, χωρίς επισταμένο έλεγχο και βασισμένο σε απλές δηλώσεις του κάθε αιτούντα. Εφ’ όσον η κεραία εγκαθίσταται σε πολυκατοικία και έχουν τηρηθεί όλοι οι υ- πόλοιποι όροι που προτείνεται, απαιτείται και απόφαση έγκρισης της εγκατάστασης από την Γεν. Συνέλευση των συνιδιοκτητών και συμμόρφωση προς τον Κανονισμό της. Θεωρουμένου του ακινήτου ως «ιστός» της κεραίας, εφαρμογή της σήμανσης στην είσοδο της πολυκατοικίας ότι «εδώ είναι εγκατεστημένη κεραία κινητής τηλεφωνίας», ως εγγύηση της γνώσης του πολίτη για την εγκατάσταση αυτή.

27 Προτάσεις για αλλαγή του Ν. 3431/2006 (Ειδικά – Ε.Ε.Α.Ε.) Για την Ε.Ε.Α.Ε. Κατάργηση της ευθύνης γνωμοδότησης της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας Αντικατάσταση με νέα επιτροπή που θα έχει χαρακτήρα Ανεξάρτητης Αρχής (βλ. Γαλλία) που: θα ερευνά με την συμμετοχή και άλλων ειδικοτήτων (π.χ. υγειινολόγοι, βιοκυταρολόγοι κλπ.), επιστημονικά και ολοκληρωμένα με κριτήριο και την κοινωνική υγεία, θα ελέγχει προληπτικά την εγκατάσταση με συνολικά (συμπεριλαμβανομένων και των κοινωνικών) κριτήρια θα επιβεβαιώνει με αιφνιδιαστικό έλεγχο την νομιμότητα των αιτουμένων στοιχείων. Συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών στην συγκρότηση της.

28 Προτάσεις για αλλαγή του Ν. 3431/2006 (Ειδικά – Εκτελεστικές Διατάξεις) Εκτελεστικός Μηχανισμός Σαφής προσδιορισμός του εκτελεστικού μηχανισμού για την εφαρμογής των διοικητικών και δικαστικών αποφάσεων, εφ’ όσον κρίνονται παράνομες οι κεραίες. Προτείνω τον μηχανισμό των τεχνικών υπηρεσιών των Δήμων. Άμεση μεταβατική διάταξη για αποξήλωση των κεραιών κινητής τηλεφωνίας που δεν διαθέτουν ούτε καν άδεια της Ε.Ε.Τ.Τ. και άμεση εκτέλεση των (ήδη τελεσιδίκων, οριστικών και προσωρινής εφαρμογής) δικαστικών αποφάσεων που έχουν ήδη εκδοθεί προβλέποντας την αποκαθήλωση των κεραιών, εντός 30 ημερών maximum από την δημοσίευση του νέου Νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, χωρίς δικαίωμα ενδίκων μέσων από την παρανομούσα εταιρία, με ευθύνη των Δήμων.

29 Ευχαριστώ


Κατέβασμα ppt "Η Κινητή Τηλεφωνία & Η θεσμική δυσλειτουργία ρύθμισης Κώστας Διάκος Δικηγόρος Νομικός Περιβάλλοντος « Η έννομη λειτουργία στις ανθρώ π ινες κοινωνίες είναι."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google