Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Εισαγωγή
2
Χρονικές Αρχές της ΝΕΛ Μεσοβυζαντινή Εποχή, περ. 1000 μ.Χ.
(Πολλοί θεωρούν ότι η οριοθέτηση και ο διαχωρισμός μεταξύ της βυζαντινής και της νεοεληνικής λογοτεχνίας είναι αυθαίρετα και ότι αποτελούν αδιάσπαστο σύνολο)
3
Γλώσσα της ΝΕΛ Ακολουθεί την τυπική διαφοροποίηση που ίσχυε και στη βυζαντινή εποχή μεταξύ λόγιας και δημώδους-λαϊκής γλώσσας, δηλαδή η ΝΕΛ διατυπώνεται γραπτώς και με τις δύο μορφές της ελληνικής γλώσσας, διαιωνίζοντας τον συστημικό διαφορισμό στην ελληνική γλωσσική πραγματικότητα από την Ύστερη Αρχαιότητα έως σήμερα.
4
Άλλα χαρακτηριστικά της ΝΕΛ
Εκφραστικοί τρόποι: παρατηρείται ομοιότητα μεταξύ «ακριτικών» και «κλέφτικων» δημοτικών τραγουδιών κ.ά. Στιχουργική: η αλλαγή της προφοράς σηματοδοτεί και αλλαγή στη μετρική/στιχουργική (από τα προσωδιακά μέτρα της ΑΕΛ μεταβαίνουμε στα τονικά μέτρα της ΝΕΛ) *Η ομοιοκαταληξία εισήχθη από ιταλική επίδραση
5
Άλλα χαρακτηριστικά της ΝΕΛ
Θεματική: υπό τη δυτική επίδραση («Φραγκοκρατία») ανανεώνονται τα θέματα της ΝΕΛ (ιπποτισμός, ερωτισμός, εξωτισμός κ.τ.ό.) «Εθνική» ποίηση: τότε (περ μ.Χ.) συντίθεται το Έπος του Διγενή που θεωρείται το «εθνικό» ηρωϊκό άσμα των Βυζαντινών(«Ρωμαίων»/Ρωμιών)→Εθνική συνείδηση
6
Δημοτικό* Τραγούδι** *διότι είναι δημιούργημα του δήμου/λαού, ανώνυμο έργο συλλογικής έμπνευσης που αναφέρεται στη συλλογική κουλτούρα **τραγούδι˂τραγωδία: αφηγείται μία τραγική ιστορία μικρής έκτασης (σε σύγκριση με τις Αρχαίες Τραγωδίες) -Η απαρχή του είδους χάνεται στα βάθη των αιώνων και δεν είναι δυνατή η τοποθέτησή της με ακρίβεια· τα δ.τ. ίσως έρχονται από την Αρχαιότητα, ίσως είναι δημιουργήματα της πρώιμης Βυζαντινής Εποχής
7
Χαρακτηριστικά των Δ.Τ. Λιτός, πυκνός λόγος
Ισομετρία (κάθε στίχος ένα ολοκληρωμένο νόημα-δεν απαντά ο διασκελισμός) Επανάληψη μεταξύ δύο ημιστιχίων Άσκοπα ερωτήματα Αδύνατο/Απίθανο/Υπερφυσικό Προσωποποιήσεις Τριαδικό σχήμα
8
Είδη Δ.Τ. Παραλογές Ακριτικά Του Κάτω Κόσμου Ιστορικά Κλέφτικα
Κοινωνικά (του γάμου, της ξενιτιάς κ.ά.)
9
Παραλογές Πολύστιχα αφηγηματικά τραγούδια που εξιστορούν δραματικές κυρίως περιπέτειες της ζωής, πραγματικές ή φανταστικές, με έντονο το παραμυθικό/εξω-λογικό στοιχείο, π.χ. «Του γιοφυριού της Άρτας», «Του νεκρού αδελφού», «Ο γυρισμός του ξενιτεμένου», «Ο γιος της χήρας» κ.ά. *Παραλογή˂παρακαταλογή (μελοδραματική αφήγηση/απαγγελία)
10
Ακριτικά Αφιερωμένα στους υπερασπιστές των ανατολικών συνόρων («άκρων») της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που από το 650 έως το 950 μ.Χ, περίπου αγωνίζονταν εναντίον των μουσουλμανικών εισβολών στην ελληνόφωνη-χριστιανική Μ. Ασία. Αυτοί, οι Ακρίτες ήταν οι ήρωες του μικρασιατικού ελληνισμού στους οποίους αναφέρονται τα άσματα αυτά. «Του Διγενή Ακρίτα», «Του Κωνσταντίνου», «Του Αρμούρη», «Του Θεοφύλακτου» κ.ά.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.