Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
Πανεπιστήμιο Αθηνών, Φιλοσοφική Σχολή, Φ.Π.Ψ., Τομέας Παιδαγωγικής Διευθυντής: Αν. Καθηγητής Χ. Κυνηγός Educational Technology Lab University of Athens, School of Philosophy, Department of Pedagogy

2 Web logs (δυναμικές προσωπικές ιστοσελίδες)
Παρουσίαση και προοπτικές αξιοποίησης στην εκπαιδευτική πράξη Κατερίνα Μακρή

3 Επισκόπηση παρουσίασης
Educational Technology Lab Επισκόπηση παρουσίασης χρήσεις Ορισμός κατασκευή προτάσεις H εισήγησή μου δομείται σε τέσσερα μέρη: το πρώτο αφορά τον ορισμό, την προέλευση, τα χαρακτηριστικά και τα είδη των web logs – ή επί το ελληνικότερον-δυναμικών προσωπικών ιστοσελίδων ημερολογιακού στυλ ή ιστολογίων. Πλαισιώνεται από εποπτική περιγραφή και παραδείγματα. Το δεύτερο αναφέρεται στις χρήσεις τους, βαθμιαία εστιάζοντας στις εκπαιδευτικές, και παρουσιάζει παραδείγματα Στο τρίτο (και εκτενέστερο) εξετάζεται η προοπτική χρήσης τους στις 3 βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης, με ανάλογες προτάσεις και τέλος, στο τέταρτο μέρος θα ασχοληθώ με την επί τόπου κατασκευή ενός τέτοιου εργαλείου.

4 ορισμός web logs : web (ιστός) + log (σημειωματάριο / ημερολόγιο)
Ιστοσελίδα που ενημερώνεται συχνά, αποτελείται από προσωπικές παρατηρήσεις, παραθέματα προερχόμενα από άλλες πηγές κτλ. Συνήθως την ευθύνη έχει ένα άτομο και περιέχει δεσμούς με άλλες ιστοσελίδες. Δικτυακό ημερολόγιο (Oxford English Dictionary) Xαρακτηριστικά: ανεπίσημο ύφος γραφής (στο όριο προσωπικού – δημόσιου χώρου) ευκολία χρήσης (χαμηλό κόστος, λίγες τεχνικές γνώσεις) ένας / πολλοί συγγραφείς δυνατότητα αυτόματης κατηγοριοποίησης περιεχομένου διασυνδεσιμότητα Είκοσι χρόνια ζωής χρειάζεται κατά μέσο όρο μια λέξη για να αποκτήσει θέση σε ένα έγκυρο επίτομο λεξικό. Σε άρθρο του ο Νίκος Δήμου αναφέρει ότι ο όρος blog πρωτοεμφανίστηκε σε εφημερίδες και περιοδικά το Και στον περσινό διαγωνισμό δημοτικότητας λέξεων που οργανώνει ετησίως ο αμερικανικός εκδοτικός οίκος Merriam Webster, το blog κατέκτησε την πρώτη θέση, υπερισχύοντας των λέξεων «απερχόμενος» (2η), «εκλογικός» (3η), «αντάρτης» (4η) και «τυφώνας» (5η). Με την ευκαιρία εμφανίστηκε και ο πρώτος έγκυρος ορισμός στο αγγλικό λεξικό της Οξφόρδης.

5 προέλευση τέλη δεκαετίας ’90, ΗΠΑ
Paper title προέλευση τέλη δεκαετίας ’90, ΗΠΑ 2003: Η Google αγοράζει το blogger (ειδικό λογισμικό κατασκευής weblogs) 2004 (Nοέμβριος): 100 στην Ελλάδα 2005 (Φεβρουάριος): 1000 καθημερινά δημιουργούνται κυριότερες γλώσσες: αγγλικά, πορτογαλικά, γαλλικά, περσικά Ξεκίνησαν από την Αμερική στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ως απλές σελίδες με υπερσυνδέσμους, από ανθρώπους που γνώριζαν να χρησιμοποιούν την HTML (hypertext markup language). Η μεγάλη τους εξάπλωση παρατηρείται το 2003 όταν η εταιρεία Google αγόρασε το blogger, λογισμικό που διατίθεται δωρεάν στους χρήστες. Το 2004 τα weblogs κοντεύουν να φτάσουν το ένα εκατομμύριο, δημιουργώντας έτσι μία «σφαίρα» (Blogosphere), εξίσου απέραντη όσο και ο παγκόσμιος ιστός. Καθημερινά δημιουργούνται 12 χιλιάδες weblogs σε όλες τις γλώσσες του κόσμου με κυριότερες τα αγγλικά, τα γαλλικά, τα πορτογαλικά και τα περσικά. Στην Ελάδα, το Νοέμβριο του 2004 μετρήθηκαν 100 ενεργά, ενώ σε λίγους μήνες, το Φεβρουάριο του 2005, κοντεύουν να φτάσουν τα χίλια. Blogs: τα καφενεία του κυβερνοχώρου, Τάσος Καφαντάρης, Το ΒΗΜΑ, 25/09/05 , σελ.: H03 Ολα ξεκίνησαν το 1997 από κάποιους που θέλησαν να στήσουν την προσωπική τους «ζωντανή εφημερίδα» - όπως ο αμερικανός Dave Winer με τη σελίδα «Scripting News». Ανέβασαν στην ιστοσελίδα τους θέματα προς συζήτηση και προσκάλεσαν όποιον ήθελε να συμμετάσχει μέσω . Ο τύπος αυτών των ιστοσελίδων βαφτίστηκε «weblogs». Ως τις αρχές του 1999, μια λίστα με αυτές τις ιστοσελίδες (περίπου 50) είχε στηθεί, η οποία ως το τέλος της χρονιάς είχε γιγαντωθεί σε πύλη (Eatonweb Portal). Τον Ιούλιο εκείνης της χρονιάς ένας προγραμματιστής από το Τορόντο του Καναδά, ο Andrew Smales, συνειδητοποίησε πως τέτοιου είδους προσωπικές σελίδες ποτέ δεν θα γίνονταν ευρύτερα γνωστές - μέσω καταλογογράφησης σε κάποια από τις μηχανές αναζήτησης - αν δεν αποκτούσαν ένα προτυποποιημένο στήσιμο. Κατασκεύασε λοιπόν ένα πρόγραμμα εύκολης σελιδοποίησης και υποδοχής μηνυμάτων το οποίο διένειμε υπό την... ελληνικής έμπνευσης επωνυμία «Pitas». Μέσω της δωρεάν εγγραφής μέλους στη διεύθυνση Pitas.com, o οποιοσδήποτε μπορούσε να στήσει το προσωπικό του ημερολόγιο στην πύλη του Smales. Δύο μήνες μετά, τον Σεπτέμβριο του 1999, εμφανίστηκε ένα άλλο ελεύθερο λογισμικό - το Blogger - που επέτρεπε πλέον και τη φιλοξενία του ημερολογίου στον ίδιο τον υπολογιστή του χρήστη. Επίσης την ίδια χρονιά η κατασκευάστρια πλοηγών δικτύου Netscape προσέφερε το RSS, ένα προγραμματάκι που επέτρεπε την ανίχνευση και παρουσίαση των ημερολογίων σε ενιαία σελίδα, χωρίς να χρειάζεται να πηγαίνει κανείς από σελίδα σε σελίδα. Από τότε μια εκρηκτική ανάπτυξη «κοινότητας μέσα στο Διαδίκτυο» έλαβε χώρα, με την ακόμη πιο συντομευμένη επωνυμία «blogs». Το 2002 υπολογιζόταν ότι υπήρχαν blogs και το ,12 εκατομμύρια, για να φθάσουν το 2004 τα 10 εκατομμύρια! Αντίστοιχα, αναπτύχθηκε το φαινόμενο και στους υπολογιστές παλάμης - κινητά τηλέφωνα με ρυθμό αύξησης 80% από το 2003 ως το 2004.

6 ανατομία ενός blog ανατομία ενός blog Εικόνα blog (ολόκληρη)

7 ανατομία μίας εγγραφής
ανατομία μίας εγγραφής (2)

8 είδη Προσωπικά Δημοσιογραφικά (επίσημα και ανεπίσημα) Θεματικά
είδη κ παραδείγματα είδη Προσωπικά Δημοσιογραφικά (επίσημα και ανεπίσημα) Θεματικά Ενημερωτικά / κερδοσκοπικά Προσωπικά: αποτελούν μία μορφή εξωτερίκευσης και κοινωνικοποίησης. Μοιάζουν με προσωπικά ημερολόγια ως προς το ύφος γραφής, ωστόσο η ουσιαστική διαφορά τους μ’ αυτά είναι ότι η έκφραση αυτή γίνεται σε ένα δημόσιο χώρο (κατά τον Μ. Μπιλάλη, καθηγητή στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, «Πάνω στη διαχωριστική γραμμή του δημόσιου από τον ιδιωτικό χώρο, που γίνεται όλο και πιο λεπτή, παράγονται νέα μορφώματα. Τα blogs βρίσκονται ακριβώς εκεί. Στη συνεύρεση των ορίων. Και διαρκώς μεταμορφώνονται, από το ημερολόγιο στην εναλλακτική δημοσιογραφία». Πηγές νέας ειδησεογραφίας Δημοσιογραφικά Ακτιβιστές δημοσιογράφοι, δημόσια πρόσωπα, πολιτικοί, συντηρούν τα δικά τους weblog. Η κατηγορία αυτή γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση στην Αμερική μετά τα γεγονότα της 11ης σεπτεμβρίου 2001, όταν οι πολίτες αναζήτησαν ειδήσεις κ στοιχεία, την κρυμμένη αλήθεια για τα τρομοκρατικά γεγονότα, από τα επίσημα μμε. Στην Ελλάδα, πολιτικά πρόσωπα και δημοσιογράφοι εφημερίδων έχουν τα δικά τους wb για ενημέρωση του κοινού κ επικοινωνία μ’ αυτό. Θεματικά Ανήκουν σε επίσημους συνήθως φορείς, (όπως σχολεία, πανεπιστήμια, ενώσεις), αλλά και ανεπίσημους (ομάδες ειδικού ενδιαφέροντος) και έχουν ως σκοπό την ανταλλαγή απόψεων, την επικοινωνία και την προώθηση της έρευνας. Ενημερωτικά Μπορεί να ανήκουν σε μία οποιαδήποτε εταιρεία που επιθυμεί να ενημερώνει τους καταναλωτές άμεσα κ γρήγορα για υπηρεσίες που προσφέρουν και να προωθήσουν καινούρια προϊόντα. Ένα ακόμη προωθητικό εργαλείο marketing Πέρα από τα προσωπικά weblogs, υπάρχουν τα φιλικά weblogs (που φτιάχνονται και συντηρούνται από μια παρέα φίλων - FriendBlog), τα ομαδικά weblogs (που δημιουργούνται από μια ομάδα ατόμων με τα ίδια ενδιαφέροντα ή επιδιώξεις), τα επαγγελματικά weblogs (όπου η βασική επιδίωξη ενός blogger είναι να προβάλει τη δουλειά του) και τα επιχειρησιακά weblogs (που αποτελούν ένα ακόμα προωθητικό εργαλείο marketing). Από 'κει και πέρα θα βρούμε αρκετά ακόμα είδη blogs, όπως είναι τα πολιτικά weblogs (υποστηρίζουν πολιτικά κόμματα, πολιτευτές ή πολιτικές θέσεις), τα ειδησεογραφικά blogs (που, κατά κάποιο τρόπο, μπορούν να θεωρηθούν και ως νέες "γεννήτριες ειδήσεων"), τα θρησκευτικά blogs (για γενικότερα θρησκευτικά θέματα ή για την υποστήριξη συγκεκριμένου δόγματος), τα πολεμικά blogs (όπως τα warblogs για τον πόλεμο στο Ιράκ, η τεράστια ανάπτυξη και απήχηση των οποίων -όπως κι εκείνα που δημιουργήθηκαν λόγω των γεγονότων της 11ης Σεπτεμβρίου- έπαιξε βασικό ρόλο στην εξάπλωση των μπλογκς) και πολλά άλλα ανάλογα με τη θεματολογία και τη στόχευσή τους (π.χ.: συμβουλευτικά weblogs, όπου κάποιοι ειδήμονες παρέχουν τις συμβουλές τους στους επισκέπτες των blogs τους) ή ανάλογα με το περιεχόμενό τους (π.χ.: videoblogs, moblogs, MP3 blogs, photoblogs), κ.ά. Πηγή:

9 παραδείγματα Χρήσεις Δημοσιογραφικά
Guardian, (LeMonde, Corriere de la Serra, New York Times, Washington Post, Nαυτεμπορική, ΒΒC, DeutcheWelle, RTL) Πολιτικό Noam Chomsky Προσωπικά Θοδωρής Γούτας Tάκης Καμπύλης , Μιχάλης Μητσός Θεματικά Ο κύκλος των χαμένων μαθηματικών Ανορθογραφίες Λογοράμματα Περιγλώσσιο The write weblog

10 Προοπτικές χρήσης από τον εκπαιδευτικό
Paper title Προοπτικές χρήσης από τον εκπαιδευτικό εργαλεία προσωπικής έρευνας κ συμμετοχής σε επαγγελματικές κοινότητες διδακτικής συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων οργάνωσης και αρχειοθέτησης υλικού αξιολόγησης των μαθητών (Putnam & Borko, 2003)

11 εκπαιδευτικές χρήσεις (1)
Eκπαιδευτικές χρήσεις (στόχοι) Δημιουργία κοινοτήτων μάθησης αυτοαξιολόγηση, αξιολόγηση από συμμαθητές, εκπαιδευτικό, γονείς, αναστοχασμός Πώς γράφουμε για «αυθεντικό κοινό» Σύνθεση πληροφορίας / συνδυαστική σκέψη Ταξινομίες > κατηγοριοποίηση κ οργάνωση πληροφορίας, Συλλογή κ παρουσίαση ειδικής πληροφορίας μέσω φίλτρων (RSS), Συσχετισμός πληροφορίας από διαφορετικές πηγές διαμορφωτική αξιολόγηση τύπου “porfolio” (ντοσιέ μαθητή) (Ο’ Donnell, 2005)

12 εκπαιδευτικές χρήσεις (1)
Eκπαιδευτικές χρήσεις (2) Σύνθεση με έμφαση στη διαδικασία κ όχι στο αποτέλεσμα Ενθάρρυνση (και απενοχοποίηση) της ανατροφοδότησης Ενθάρρυνση έκφρασης «σιωπηλών» μαθητών «Ενεργή» ανάγνωση (διάδραση) (Ward, 2004) Στο πολυτροπικό τοπίο το ζήτημα δεν είναι απλώς «ποιες είναι οι καλύτερες λέξεις στην καλύτερη διάταξη για την έκφραση των ιδεών μου», αλλά: «ποιοι είναι οι τρόποι που έχω στη διάθεσή μου στη συγκεκριμένη περίσταση επικοινωνίας, για την αναπαράσταση του συγκεκριμένου εύρους περιεχομένων, σε σχέση με το συγκεκριμένο κοινό;» (Κress, 1999)

13 εκπαιδευτικές χρήσεις (1)
Eκπαιδευτικές χρήσεις (4) 3 «τρόποι» Προσωπικός τρόπος Τρόπος χειρισμού της γνώσης/πληροφορίας Κοινωνικός τρόπος 4 «εμπόδια» Εξοικείωση με την τεχνολογία Ανάπτυξη μίας αρχικής οπτικής για την πρακτική της συγγραφής σε Blog (blogging) Εμπλοκή σε συζητήσεις Ανάπτυξη προσωπικής «φωνής» / ύφους Bartlett-Bragg, A., 2003

14 εκπαιδευτικές χρήσεις (2)
Eκπαιδευτικές χρήσεις (5) Αντικείμενα: σχεδιασμός ιστοσελίδων (Web aesthetics, web design) Πολιτικές επιστήμες Σπουδές επικοινωνίας Σπουδές εκπαιδευτικής χρήσης της τεχνολογίας Μαθηματικά, φυσικές επιστήμες Καλλιέργεια γραπτού λόγου Μελέτη κειμενικού ύφους

15 εκπαιδευτικές χρήσεις (3)
Eκπαιδευτικές χρήσεις (6) blog τάξης χημείας blog σχολείου Blog τάξης μαθηματικών (Ανάλυση) blog πανεπιστημιακού μαθήματος «Νέες Τεχνολογίες στην εκπαίδευση» Blogs φοιτητών της επαγγελματική κοινότητα εκπαιδευτικών μαθηματικών blog μαθητών δημοτικού

16 εκπαιδευτικές χρήσεις (3)
Eκπαιδευτικές χρήσεις (7) Dickson, 2003 Ferdig & Trammell, 2004 Ο’ Donnel, 2005 Ταξινομία του Bloom Κοινωνικός κονστουκτιβισμός (social constructivism) Κοινωνικός εποικοδομητισμός (social constructionism)

17 εκπαιδευτικές χρήσεις (2)
Eκπαιδευτικές χρήσεις (8) Blog ως αντικαταστάτης της στατικής ιστοσελίδας της τάξης (στατικό περιεχόμενο) Οργάνωση συζητήσεων ολομέλειας (δυναμικό περιεχόμενο) Οργάνωση σεμιναρίων (όπου οι μαθητές κοινοποιούν την εβδομαδιαία / μηνιαία / ετήσια τους εργασία) Συγγραφή και συντήρηση ατομικών μαθητικών blog ως οργανικό μέρος του μαθήματος (Farrell, H., 2003)

18 εκπαιδευτικές χρήσεις (2)
Eκπαιδευτικές χρήσεις (9)

19 Paper title Προτάσεις χρήσης στην ελληνική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση

20 παράδειγμα εφαρμογής στην πρωτοβάθμια
Η περίπτωση των «ανθισμένων συγγραφέων»: Blog τάξης, σε συνδυασμό με ατομικά blogs των μαθητών, στο αντικείμενο της γραπτής έκφρασης

21 παράδειγμα εφαρμογής στην πρωτοβάθμια

22 παράδειγμα εφαρμογής στη δευτεροβάθμια
Έκφραση έκθεση Α Λυκείου Γ Λυκείου

23 περίπτωση εισαγωγής στην τριτοβάθμια
Περίπτωση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση της εφαρμογής του «μεικτού προτύπου εκπαίδευσης» Συνδυασμός φυσικής παρουσίας και ηλεκτρονικής συνεργασίας / επικοινωνίας

24 περίπτωση εισαγωγής στην τριτοβάθμια
Περίπτωση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση της εφαρμογής του «μεικτού προτύπου εκπαίδευσης»

25 φυσική παρουσία εικονική παρουσία σημασία και συμβολή δομημένο υλικό
αδόμητο (μισοψημένο) υλικό διαβλητή / διαπραγματεύσιμη πληροφορία έγκυρη πληροφορία έγκυρη γνώση, παροχή ερεθισμάτων εμπειρική γνώση, γνώση μέσω εξερεύνησης σύγχρονη ασύγχρονη

26 περίπτωση εισαγωγής στην τριτοβάθμια
Ο ρόλος του συντονιστή Η δέσμευση για τη συμμετοχή σε ασύγχρονο περιβάλλον επικοινωνίας πρέπει, ως ένα βαθμό, να σχεδιαστεί, δεν είναι κάτι που προκύπτει αυθόρμητα. Λειτουργίες κατά Berge, 1995 Παιδαγωγική Κοινωνική Διοικητική (οργανωτική) Τεχνική

27 Στάδιο 1- Πρόσβαση και παροχή κινήτρων
Paper title Salmon, G., 2002, μοντέλο των 5 σταδίων Στάδιο 1- Πρόσβαση και παροχή κινήτρων Στάδιο 2 - Κοινωνικοποίηση Στάδιο 3 – Ανταλλαγή πληροφορίας Στάδιο 4 – Κατασκευή της γνώσης Στάδιο 5 – Ανάπτυξη    

28 Paper title

29 Paper title

30 Paper title

31 Paper title

32 Paper title

33 Paper title

34 (επί τόπου) κατασκευή ενός blog
Paper title (επί τόπου) κατασκευή ενός blog (makrikat, katerina)

35 Paper title

36 Το γραπτό - το κάθε γραπτό - έχει την τύχη ενός μηνύματος που, καθώς λένε οι ναυτικές ιστορίες, ρίχνεται στην θάλασσα μέσα σ'ένα μπουκάλι. Δεν αρκεί η πρόθεση να ήταν αγαθή. Χρειάζεται τα ρεύματα της θάλασσας να έχουν την σωστή κατεύθυνση, και οι άνθρωποι να περιδιαβάζουν στις παραλίες, για να φτάσει το μήνυμα σ'έναν ή σε περισσότερους...

37 Βιβλιογραφία Farrell, H., 2003, The street finds its own use for things, Crooked Timber, September 15, viewed on December 1st 2005, Putnam & Borko, 2003 Blogs: Διαδικτυακά παράθυρα με θέα, Τιτίκα Δημητρούλια, Καθημερινή, ένθετο «Πολιτισμός», ημερ. Δημοσ. 20/3/2005 H μεγαλύτερη αλλαγή στην επικοινωνία μετά τη γραφή, Καθημερινή, ένθετο «Πολιτισμός», ημερ. Δημοσ. 20/3/2005

38 Bιβλιογραφία Διαστάσεις- Ένα ψηφιακό ταμ ταμ, Μιχάλης Μητσός, ΤΑ ΝΕΑ, 3/12/04, σελ. Ν61 (http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18106&m=N61&aa=2) Το στοίχημα των bloggers, Μιχάλης Μητσός, ΤΑ ΝΕΑ, 7/3/05, σελ. Ν64 (http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.php?e=A&f=18183&m=N64&aa=2) Blogs: τα καφενεία του κυβερνοχώρου, Τάσος Καφαντάρης, Το ΒΗΜΑ, 25/09/05 , σελ.: H03 Τί είναι ένα Blog: σε «vita moderna” blog (http://vitamo.blogspot.com/)


Κατέβασμα ppt "Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google