Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Αναστασία Γεωργαντζοπούλου Αποστόλης Γοδενόπουλος Μελίνα Γούλα Αποστόλης Δεληδήμος Ιωάννου Κων/νος.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Αναστασία Γεωργαντζοπούλου Αποστόλης Γοδενόπουλος Μελίνα Γούλα Αποστόλης Δεληδήμος Ιωάννου Κων/νος."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Αναστασία Γεωργαντζοπούλου Αποστόλης Γοδενόπουλος Μελίνα Γούλα Αποστόλης Δεληδήμος Ιωάννου Κων/νος

2 Αναστασία Γεωργαντζοπούλου

3 Ο πρώτος στόχος επιλογής του θέματος είναι η ανάγκη για τη περαιτέρω μελέτη της λαϊκής αρχιτεκτονικής και την κατανόηση των μηχανισμών που χρησιμοποίησε ο προβιομηχανικός άνθρωπος, για να διαμορφώσει και να εκμεταλλευτεί ήπια το φυσικό περιβάλλον. Ο δεύτερος στόχος είναι η ανάγκη για την αποκατάσταση και την ανάδειξη όλων των εναπομεινάντων χαρακτηριστικών δειγμάτων της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της χώρας μας, για να εξισορροπήσουμε το σύγχρονο δομημένο περιβάλλον με το βάναυσα πληγωμένο φυσικό περιβάλλον.

4

5

6 Η αρχιτεκτονική της πηλιορείτικης κατοικίας χωρίζεται σε τρεις μεγάλες ενότητες. Την περίοδο της «πρώιμης πηλιορείτικης αρχιτεκτονικής» που περιλαμβάνει κτίρια που χτίστηκαν μέχρι τα μέσα του 18ου αιώνα. Την «κλασική περίοδο», με οικήματα βορειοελλαδίτικου τύπου, που καλύπτει τους χρόνους μεταξύ του 1750 και του Την «ύστερη πηλιορείτικη αρχιτεκτονική» που χαρακτηρίζει την τριακονταετία , οπότε εμφανίζονται κάποια μνημειακού χαρακτήρα νεοκλασικά κτίσματα, έργα των πλούσιων και επαναπατρισμένων από την Αίγυπτο Πηλιορειτών.

7 Το 1881 καθιερώνεται ο νεοκλασικισμός ως επίσημος αρχιτεκτονικός ρυθμός στην περιοχή του Πηλίου, που διατηρείται μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα. Η περίοδος αυτή συμπίπτει με την παρακμή του Πηλίου και τη σταδιακή εγκατάλειψή του.

8 Μελίνα Γούλα

9 Σκοπός της εργασίας μου είναι να γνωρίσουμε το πώς φτιάχνουν τα σπίτια τους οι Έλληνες των νησιών μας στο βάθος των αιώνων. Πως άλλοτε οι φόβοι για τους πειρατές, άλλοτε οι ανάγκες τους, οι ιδέες τους, οι επιρροές που δέχτηκαν μεταφέρονται στην επιλογή των υλικών, της τεχνοτροπίας, του χρώματος, της αρχιτεκτονικής γενικά των νησιών μας και ειδικότερα των Επτανήσων,της Κρήτης και των Κυκλάδων.

10 Λευκό και γαλάζιο χρώμα σε όλες τους τις αποχρώσεις και διαβαθμίσεις κυριαρχούν παντού. Από τους λευκούς τοίχους με την παραδοσιακή, ελαφριά κλίση προς τα πάνω - που δείχνει τα σπίτια να μοιάζουν με μικρούς πύργους- μέχρι το βαθύ, καθαρό μπλε σε παράθυρα, πόρτες και μπαλκόνια. Περιστερώνες, πέτρινες καμάρες και άγρια βλάστηση, διαμορφώνουν την εξωτερική εικόνα του σπιτιού των ελληνικών μας νησιών. Το κυκλαδίτικο στοιχείο επικρατεί και στο εσωτερικό του σπιτιού σε όλο του το μεγαλείο. Τέλος, Ο Λε Κορμπιζιέ, ο πιο επιδραστικός αρχιτέκτονας του εικοστού αιώνα, είχε πει για το εκκλησάκι της Παραπορτιανής στη Χώρα της Μυκόνου: «Ο,τι έχει να πει η αρχιτεκτονική το έχει πει εδώ!». Και αυτό είναι ένα μόνο δείγμα της σπουδαίας νησιωτικής αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα.

11 Η επτανησιακή αρχιτεκτονική με τις δυτικές της καταβολές έχει να επιδείξει τα δικά της μνημεία- αρχιτεκτονήματα, που σήμερα μπορούν να δώσουν στους χρήστες τους, την αίσθηση, το μεγαλείο και την αρχοντιά των προηγούμενων εποχών. Τα περισσότερα παλιά αγροτόσπιτα που σώζονται είναι του 18ου και 19ου αι.. Εχουν στέγη από κεραμίδια, η οποία κατά κανόνα είναι δίριχτη. Η κεντρική σκάλα οδηγεί στον επάνω όροφο, και είναι συνήθως εξωτερική και μεγάλη. Τις περισσότερες φορές καταλήγει σε ένα στεγασμένο πλατύσκαλο, το οποίο συχνά επεκτείνεται σε μπαλκόνι. Η επτανησιακή αρχιτεκτονική ξεφεύγει από τα κλισέ που αναγνωρίζουμε ως «νησιώτικα». Αντανακλά μια άλλη πτυχή της ελληνικής παράδοσης, η οποία δεν είχε ποτέ ιδιαίτερους ενδοιασμούς στο να αφομοιώσει μια ευρωπαϊκού τύπου αστική διάθεση.

12 Η αρχιτεκτονική της Κρήτης διατήρησε μέσα στους αιώνες και κατά τη διάρκεια μακροχρόνιων κατακτήσεων τα μορφολογικά και τυπολογικά χαρακτηριστικά της. Οι επιδράσεις άλλων αρχιτεκτονικών τεχνοτροπιών ενσωματώθηκαν στα παραδοσιακά χαρακτηριστικά Η τεχνοτροπία της Κρήτης έχει δεχθεί επιδράσεις (σε σχήματα και μοτίβα) από τη Β΄ Βυζαντινή Περίοδο ( ), που διατηρούνται στη Λαϊκή Αρχιτεκτονική παρά τις ξένες τάσεις που εμφανίστηκαν στο νησί. Οι Βυζαντινές Τέχνες μεταφέρθηκαν από μαστόρους του Βυζαντίου, έγιναν και βίωσαν ως λαϊκή παράδοση.

13 Όποιες και αν υπήρξαν οι επιδράσεις, όποιοι και αν ήταν οι λόγοι για τους οποίους επιλέχτηκαν τα υλικά,το ύφος, η τοποθεσία το συμπέρασμα είναι ένα : είναι τόσο μοναδική η γραφικότητα των ελληνικών νησιών που καθηλώνει τον επισκέπτη! Ο ανώνυμος νησιώτης μάστορας έχει καταφέρει με τις δημιουργίες του να μαγέψει και τον πιο έμπειρο αρχιτέκτονα!

14 Αποστόλης Δεληδήμος

15 Η συγκεκριμένη εργασία έχει σα στόχο να αναδείξει τον πολιτισμό του Αλμυρού και της ευρύτερης περιοχής του, μέσα από την απεικόνιση των οικημάτων του παρελθόντος και του σήμερα, παρουσιάζοντας την εξελικτική πορεία της κατοικίας μέσα από την περιγραφή των δομικών υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί κατά καιρούς. Έτσι το πολιτιστικό τοπίο αναδεικνύει το οικιστικό φαινόμενο και την εξέλιξή του, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον στην προβολή της πόλης του παρελθόντος, η οποία συμπυκνώνει όλες τις φάσεις της οικιστικής εξέλιξης στην περιοχή του Αλμυρού

16 ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ ΑΠΟ ΠΕΤΡΑ Στο παρελθόν, η πέτρα ήταν το κυρίαρχο υλικό. Παρουσιάζει ιδιαίτερες μηχανικές ιδιότητες που την καθιστούν σαν υλικό ιδιαίτερα ανθεκτικό στο χρόνο, απαιτεί μικρή συντήρηση, έχει μεγάλη θερμοχωρητικότητα και ηχομονωτική ικανότητα. Το υλικό αυτό δόμησης, αφθονούσε στο Θεσσαλικό κάμπο με αποτέλεσμα να έχουμε κατασκευή σταθερών και οικονομικών κατοικιών σε μια εποχή με έντονους τεχνικούς και οικονομικούς περιορισμούς. ΠΛΙΝΘΟΚΤΙΣΤΑ ΣΠΙΤΙΑ

17 Το τούβλο είναι ένα δομικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε τα μεταγενέστερα χρόνια, είναι ανθεκτικό στον χρόνο και αρκετά εύχρηστο. Χρησιμοποιείτε μέχρι και σήμερα με πολλές εφαρμογές και χρήσεις.

18 ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΑΠΟ ΜΠΕΤΟΝ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΛΛΟ Ο 20 ος αι. έφερε μεγάλη τεχνολογική πρόοδο και η χρήση νέων υλικών οικοδομής όπως το μπετόν και ο χάλυβας, ως δομικό στοιχείο, άλλαξαν ριζικά το σχεδιασμό και την ποιότητα κατασκευής των κατοικιών. Επικράτησαν οι πολυκατοικίες και οι σύμμεικτες κατασκευές.

19 Η έρευνα μας έδειξε, ότι η παρακολούθηση της εξελικτικής πορείας της κατοικίας στην περιοχή μας, με τα λίγα δείγματα των παλιών οικημάτων και της φθορά τους από το πέρασμα του χρόνου εμφανέστατη, μισογκρεμισμένα τα περισσότερα και σε κακή κατάσταση άλλα να έχουν κατεδαφιστεί και αντικατασταθεί από σύγχρονα κτίρια, τα οποία θυμίζουν τα παλιά μόνο τη χρήση της πέτρας, δεν παύουν να αποτελούν, με αυτήν την ιδιομορφία τους μικρά αριστουργήματα. Συνεχίζουν την παράδοση και δένουν το παρελθόν με το παρόν, τους τωρινούς κατοίκους με τους αείμνηστους πρώτους προγόνους τους. Το να προσπαθήσουμε να αντιγράψουμε αυτόν τον τρόπο δόμησης στο σήμερα είναι μάλλον μάταιο. Αυτό που έχει πιστεύω μεγαλύτερη αξία, είναι να πάρουμε όσα διδάγματα μπορούμε από τη λαϊκή αρχιτεκτονική και να τα συνδυάσουμε με τις σύγχρονες αντιλήψεις και την επιστημονική μέθοδο για να φτιάξουμε ασφαλείς, οικολογικές, λειτουργικές κατασκευές.

20 Κων/νος Ιωάννου

21 Στόχος της εργασίας είναι μέσα από την μελέτη και ανάλυση της κατοικίας στην Ελλάδα από τον ύστερο Μεσαίωνα μέχρι τον 170 αιώνα, να γίνει εφικτή η διάκριση της οικιστικής αρχιτεκτονικής των κατοικιών όπου ζούμε μέχρι και σήμερα, καθώς και η κατηγοριοποίηση τόσο της ηπειρωτικής όσο και της νησιωτικής κατοικίας.

22 ΦΕΟΥΔΑΡΧΙΚΟΙ ΠΥΡΓΟΙ Λειτουργούσαν ως κέντρα ελέγχου των αγροτικών κοινοτήτων. Οικία του τοπικού άρχοντα. Έφταναν σε ύψος τα 15 μέτρα και διαστασεις 7χ7 Κατασκευάζονταν κυρίως από ακατέργαστους λΙθους. Κατασκευάζονταν κυρίως από πλίνθους με αχυρένιες σκεπές. Χτίζονταν σύμφωνα με την κλίση του εδάφους. Το μέγεθος του κυμαίνονταν μεταξύ 45 και 100 τ.μ. ΜΟΝΟΣΠΙΤΑ

23 ΦΕΟΥΔΑΡΧΙΚΟΙ ΠΥΡΓΟΙΜΟΝΟΣΠΙΤΑ

24 ΟΧΥΡΗ Έχουν ορθογώνια κάτοψη. Έχουν τρία κυρίως πατώματα και στεγάζονται με δώματα. Η είσοδος βρίσκεται στον πρώτο όροφο Είναι η πιο διαδεδομένη μορφλη κατοικίας στην Άνδρο. Η επάνω ζώνη προβάλλεται σε τμήμα της κάτω ζώνης. Λόγω της κλίσης δημιουργούνται παραλλαγές ΠΛΑΤΥΜΕΤΩΠΗ

25 ΣΤΕΝΟΜΕΤΩΠΗ Τέτοια διάταξη είχαν οι οχυρές κατοικίες. Τέτοιες κατοικές υπήρχαν στο >. Επίσης υπήρχαν στην προκυμαία με δίρριχτη στέγη

26 ΟΧΥΡΗ ΠΛΑΤΥΜΕΤΩΠΗ ΣΤΕΝΟΜΕΤΩΠΗ

27 Συμπερασματικά, η κατοικία του ύστερου Μεσαίωνα μέχρι και τον 17 ο αιώνα αποτελούσε αντικείμενο επιρροής της εξούσιας που επικρατούσε την κάθε περίοδο αλλά και των συνθηκών της εποχής οι οποίες άλλοτε ήταν ειρηνικές και άλλοτε απαιτούσαν προφυλάξεις. Έτσι, λοιπόν αναλύθηκε η εξέλιξη του οικιστικού δικτύου κατά την περίοδο αυτή παίρνοντας ως βάση για την ηπειρωτική οικιστική αρχιτεκτονική την κατοικία της Βοιωτίας, ενώ ως βάση για την αντίστοιχη νησιωτική την νήσος της Άνδρου, επιδιώκοντας με αυτόν τον τρόπο την επαφή με την παράδοση που εξασθενεί στις μέρες μας και καλούμαστε να την διατηρήσουμε.

28 Αποστόλης Γοδενόπουλος

29 κατοικία είναι ο στεγασμένος χώρος που τον χρησιμοποιεί κάποιος ως διαμονή: Οι πρώτοι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν ως κατοικίες τα σπήλαια.

30 Ένας νέος τρόπος προσέγγισης της κατοικίας εκφράζει πλέον τις πόλεις. Η ομαδική κατοίκηση ή απλά η πολυκατοικία.Οι πολυκατοικίες ωστόσο εκείνη την εποχή δημιουργούνταν από μεγαλοαστούς και προορίζονταν για αυτούς. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο αρχιτέκτονας της πολυκατοικίας έδειχνε μέριμνα για την κοινωνική επαφή των κατοίκων. Περιελάμβανε ένα δώμα, το οποίο υπήρχε για συλλογικές δραστηριότητες των κατοίκων (πλυντήρια-στεγνωτήρια, εντευκτήριο αλλα και πρόβλεψη για πίσινα! ), δημιουργώντας μία εσωτερική εστία δημόσιας ζωής.

31 Οι κατοικίες στην επαρχία συνέχιζαν να είναι παραδοσιακές και να επανδρώνονται σιγά σιγά με τις νέες τεχνολογίες. Χαρακτηριστικός είναι ο προσανατολισμός της. Παρατηρείται ένα κλασικό σχέδιο με βεράντα μπροστά από την κύρια είσοδο πάντα στραμένη στην ανατολή. Προς τη βορινή πλευρά αποφεύγονται τα παράθυρα ενώ η εσωτερική αρχιτεκτονική είναι περίπλοκη με μικρά δωμάτια. Υπάρχει πάντα και μία δεύτερη είσοδος, η πρόχειρη.

32 Τα ελληνικά νησιά διατηρούν ως τις μέρες μας την αρχιτεκτονική τους, η οποία αποτελεί μίξη αρχαιο-ελληνικών, βυζαντινών και άλλοτε βενετικών στοιχείων.

33 Το φυσικό τοπίο : Το ίδιο το τοπίο παρέχει τις προδιαγραφές- δεσμέυσεις αλλά και τα εργαλεία- λύσεις για τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των κατοικιών. Στοιχεία του κλίματος και της γεωγραφίας ενός τόπου επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο θα δημιουργηθεί η δομή, θα σχηματιστεί η κάτοψη, θα μορφωθεί η όψη ή θα καθορίσει την επιλογή των υλικών.

34 Το Μέτρο: Τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας είναι ήπια και βολικά για τον άνθρωπο, ακόμη και οι κλιματολογικές συνθήκες δεν είναι ποτέ ακραίες

35 Τα υλικά Στοιχείο του τοπίου είναι το υλικό, του οποίου η σημασία στην ελληνική αρχιτεκτονική έχει διττό ρόλο. Από τη μία έχει ρόλο δομικό αλλά χρησιμοποιείται και για να εκφράσει τις τοπιακές παραμέτρους.

36


Κατέβασμα ppt "Η ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: Αναστασία Γεωργαντζοπούλου Αποστόλης Γοδενόπουλος Μελίνα Γούλα Αποστόλης Δεληδήμος Ιωάννου Κων/νος."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google