Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

1 Παραδείγματα ενδείξεων.. 2 Προβλήματα εφαρμογής ενδείξεων εμφανίζονται σε κάθε σχεδιασμό προϊόντος είναι πάντα μοναδικά. Συνταγές δεν υπάρχουν. Ο καλύτερος.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "1 Παραδείγματα ενδείξεων.. 2 Προβλήματα εφαρμογής ενδείξεων εμφανίζονται σε κάθε σχεδιασμό προϊόντος είναι πάντα μοναδικά. Συνταγές δεν υπάρχουν. Ο καλύτερος."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 1 Παραδείγματα ενδείξεων.

2 2 Προβλήματα εφαρμογής ενδείξεων εμφανίζονται σε κάθε σχεδιασμό προϊόντος είναι πάντα μοναδικά. Συνταγές δεν υπάρχουν. Ο καλύτερος δρόμος για τον καλό σχεδιασμό οδηγεί μέσω εξέλιξης μιας πλατιάς και βαθιάς γνώσης, δηλαδή μέσω της ευαισθητοποίησης του σχεδιαστή για ενδείξεις. Παρατηρώντας στοχαστικά τα αντικείμενα από την ενδειξιακή γωνία μαθαίνουμε να αναγνωρίζουμε τις σχέσεις της γλώσσας των αντικειμένων και τις αντιλαμβανόμαστε συνειδητά. Για τα επόμενα παραδείγματα παραμέλησα επίτηδες τα σύμβολα για να εντοπίσουμε καλύτερα τις σχέσεις με τις ενδείξεις. Φυσικά είναι οι ενδείξεις μόνο ένα μέρος όλης της διαδικασίας σχεδιασμού και η πραγματική τους αξία φαίνεται σε σχέση με τις απόψεις όλης της μορφής.

3 3 Προσανατολισμός / Κατεύθυνση. Σ’ ένα χρηστικό αντικείμενο χρησιμοποιούμε ενδείξεις για σχεδιασμό προσανατολισμού, όταν πρόκειται για πρακτικές λειτουργίες που χαρακτηρίζοντε ιδιαίτερα από την σχέση της κατεύθυνσης του αντικειμένου. Εργαλεία έχουν συγκεκριμένο προσανατολισμό, φωτιστικά κατεύθυνση ακτινοβολίας και τηλεοράσεις ράδια και πληκτρολόγια λόγω της οπτικής, ακουστικής και απτικής σχέσης με τον άνθρωπο, προσανατολισμό προς τον άνθρωπο. Ο προσανατολισμός είναι μέρος της έκφρασης αποστροφής ή αφοσίωσης. Στον προσανατολισμό χρηστικών αντικειμένων πρόκειται σχεδόν πάντα για κύριες λειτουργίες και αυτό καθορίζει συχνά τη δομή του σχεδιασμού.

4 4 Μηχανή προβολής μικροσκοπίου. Η μηχανή προβολής αυτή είναι υπερβολικά προς τα πίσω προσανατολισμένη ενώ λόγω της κυρίας λειτουργίας δηλαδή την προβολή της εικόνας θα έπρεπε να δείχνει προς τα εμπρός. Η εντύπωση αυτή δημιουργείται μέσω της μεγάλης ακτίνας (επάνω) που κόβεται απότομα στο δεξί μέρος. Η καμπύλη αυτή μας δημιουργεί εικόνες σε σχέση με «περιβάλλω» ή «περιέχω» κλπ και βρίσκεται σε αντίθεση με «άνοιγμα» ή «έξοδος δέσμης φωτός» κλπ.

5 5 Εδώ δοκιμάστηκε η άρση του προσανατολισμού προς μία κατεύθυνση και η προσπάθεια να φανεί ότι η μηχανή προβολής έχει δύο κατευθύνσεις. Αυτό αντιστοιχεί στην ουσία του προϊόντος. Εδώ οδηγεί η καμπύλη γύρω από τον φακό και δημιουργεί μια επιφάνεια κοπής, ένα άνοιγμα της φόρμας. Μαζί με τον φακό έχουν τώρα ένα αρκετά ισχυρό προσανατολισμό προς τα μπρος.

6 6

7 7 Ένας τρόπος προσανατολισμού οθόνης. Σχεδιάστηκε σε μια εποχή που τα μικρά τραπεζάκια και τα χαμηλά καθίσματα ήταν μοντέρνα ( ~1970) και αναγκαστικά προσαρμόστηκε η οθόνη στην οπτική γωνία του χρήστη, δηλαδή ελαφρώς προς τα πάνω. Από εργονομική σκοπιά θα αρκούσε να γυρίζαμε λίγο την οθόνη προς τα πάνω. Αλλά ο σχεδιαστής προτίμησε να ενισχύσει την φόρμα με το τσάκισμα όλης της μορφής. Έτσι δημιουργήθηκε και μια συμβολική μορφή που μας θυμίζει το πιστό σκυλάκι που κάθεται και κοιτάει προς τα επάνω. Αυτό ζωντανεύει τους συνειρμούς.

8 8 Διάφορα προϊόντα με ενδείξεις για προσανατολισμό.

9 9 Συμπέρασμα. Στον προσανατολισμό ασχολούμαστε με «κάτι που κατευθύνεται προς κάτι άλλο», όπου το περιεχόμενο σε κάθε νέα περίπτωση αναπροσδιορίζεται. Ιδιαίτερα στο θέμα προσανατολισμός φαίνεται η σχέση μεταξύ περιεχομένου και μορφής επειδή μέσω του καθορισμού « προσανατολισμός για κάτι» δημιουργείται η ενδειξιακή σημασία. Προσανατολισμοί προκαλούν σχέσεις. Είναι για πολλούς λόγους σε διαφορετικές συνάφειες για το αντικείμενο πολύ σημαντικοί. Έτσι μπορεί ένα αντικείμενο να στρέφεται προς τον χρήστη δείχνοντας τις επιφάνειες χρήσης κλπ. Ή μπορεί να δημιουργήσει σχέση μεταξύ δύο αντικειμένων όπως μεταξύ της τηλεόρασης και του τηλεκοντρόλ της ή επειδή μπορεί να είναι αναγκαίο λόγω πρακτικών λειτουργιών και πρέπει να παράγουμε συνάφεια. Ακόμα και σε μερικές σχέσεις πχ σε λεπτομέρειες μπορεί να έχει νόημα, ή για να φανεί η κατεύθυνση κίνησης ενός λειτουργικού στοιχείου.

10 10 Προσανατολισμοί μπορούν να παίξουν ρόλο σε σχεδόν όλα τα χρηστικά αντικείμενα έστω και μόνο για να χαρακτηρίσουν το μπρος και πίσω τομέα. Σε τεχνικά μηχανήματα ή εργαλεία οι προσανατολισμοί αναλαμβάνουν συχνά τον αποφασιστικό ρόλο όλης της μορφής. Αν και οι λόγοι σχεδιασμού προσανατολισμού είναι διαφορετικοί τα μέσα είναι όμοια. Τα σημαντικότερα στοιχεία σχεδιασμού είναι η πορεία από στρογγυλεμένες γωνίες δηλαδή ακτίνες συνδυασμένες με επιφάνειες σημασίας. Περάσματα τέτοιων επιφανειών μπορούν να περικλείσουν κάτι, να το περιφράξουν όπως επίσης μπορούν και να το ανοίξουν και να δώσουν στη μορφή κατεύθυνση. Αυτό τονίζεται παραπάνω όταν κόψουμε μια επιφάνεια από ένα γεωμετρικό σώμα, κάνοντας μια επέμβαση όπου προκύπτει επιφάνεια σημασίας.

11 11 Λειτουργία σταθερότητας. Πολλά αντικείμενα μπορούν να εξασφαλίσουν την λειτουργία τους μόνο όταν η σταθερή θέση τους είναι εξασφαλισμένη. Από τεχνική άποψη αυτό είναι πρόβλημα στατικής. Για να απαντήσουμε σαν designers ξαναεπιστρέφουμε στις γνώσεις της τεχνικής φυσικής. Αν έχουμε να κάνουμε με μπαούλα, πιάτα ή πιατέλες όπου η σταθερότητα προέρχεται από απλούς φυσικούς νόμους της σχέσης βάσης με το ύψος τότε ο χρήστης μπορεί πάντα να την συνειδητοποιήσει εύκολα γιατί η νομοτέλεια της του είναι ήδη γνωστή. Η πρόοδος της τεχνολογίας όμως και η μορφή των προϊόντων που συνεπάγεται από αυτήν μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις που το αντικείμενο θα χρειαστεί επιπλέον σχεδιασμό ενδείξεων. Οι λόγοι για την πραγματοποίηση ενδείξεων μπορεί να είναι πολλοί και διάφοροι. Πχ μπορούν συσκευές με ανεπαρκείς ενδείξεις για σταθερότητα να οδηγήσουν σε λάθος αποτέλεσμα και λάθος χρήση, μπορούν ακόμα και να γίνουν πηγές κινδύνων όπως θα δούμε στο αερόθερμο.

12 12 Παράδειγμα αερόθερμο. Βλέπουμε μια συσκευή σχεδιασμένη με βάση τον κύκλο και το τετράγωνο που είναι κινητή. Με τα 2000 Βατ είναι αρκετά αποδοτική και στη χρήση της απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στο κράτημα της στο έδαφος. Δεν μπορούμε όμως να πούμε ότι η θέση τοποθέτησης είναι σαφέστατη και προσεκτικά σχεδιασμένη. Τα δύο μικρά πατηματάκια δείχνουν ποιο είναι το κάτω μέρος αλλά υστερούν σε εμπιστοσύνη για σταθερότητα. Αυτό ενισχύεται από την μικρή κλίση που έχει όλο το αντικείμενο προς τα πίσω και νομίζουμε ότι συμπτωματικά βρίσκεται σε ανώμαλο έδαφος.

13 13 Το αερόθερμο ανήκει σε μια ομάδα προϊόντων που σε περίπτωση απερίσκεπτης χρήσης μπορούν να γίνουν εστία κινδύνων πχ σε χρήση πάνω σε μαλακό χαλί με μακριά τρίχα όπως η φλοκάτη. Απ’ αυτήν την οπτική γωνία βρίσκεται η εξαγωγή πολύ χαμηλά και κοντά στο έδαφος. Σωστές ενδείξεις σταθερότητας μπορούν να μας επικεντρώσουν την προσοχή μας για καλή σταθερότητα που έχει σαν συνέπεια την αίσθηση του κινδύνου και τα ανάλογα μέτρα προστασίας. Ένα concept σχεδιασμού που δεν τα λαμβάνει αυτά υπ’ όψη του αλλά παρατονίζει την κινητικότητα του προϊόντος πρέπει να το αξιολογήσουμε σαν ιδιαίτερα προβληματικό.

14 14 Στην εικόνα αυτή βλέπουμε ένα καλό παράδειγμα για ενδείξεις σταθερότητας. Εκτός αυτού ασχολείται το σχέδιο αυτό με την κινητικότητα του αερόθερμου όμως όχι στη φάση λειτουργίας αλλά με τις μετατοπίσεις του αντικείμενου την στιγμή που θα το φέρουμε για να το εγκαταστήσουμε και που θα το αποθηκεύσουμε. Κινητικότητα δημιουργείται τώρα με τον μηχανισμό δίπλωσης και ξεδίπλωσης. Έτσι παίρνει η συσκευή στη θέση αποθήκευσης μια κυκλική συμπαγή και εύχρηστη μορφή. Η σταθερότητα επιτυγχάνεται μέσω διαφόρων σχεδιαστικών εφαρμογών. Η βάση – που τυλίγεται και το καλώδιο – αποτρέπει μέσω της μεγάλης επιφάνειας της την ανατροπή.

15 15 Η οπτική εντύπωση της βαρύτητας ενισχύεται και με τον χρωματισμό, δηλαδή την αντίθεση των ανοιχτών και σκούρων τομέων. Τα ελαφριά τμήματα είναι τα ανοιχτόχρωμα και τα μαύρα τα βαριά η βάση. Παράλληλα φαρδαίνουν και τα πλάγια μέρη που ενώνουν το πάνω με το κάτω και μας δείχνουν να « τραβάνε » το βάρος προς τη βάση. Η βάση έχει και ένα ακόμα πλεονέκτημα: Εκτοπίζει τις μακριές τρίχες του χαλιού και κρατάει το αερόθερμο σε απόσταση ασφάλειας προς άλλα αντικείμενα στο χώρο.

16 16 Παράδειγμα κάθισμα. Στη καρέκλα είναι η σταθερότητα το ίδιο σημαντική όπως και οι αναπαυτικές της ικανότητες. Η απόλαυση μειώνεται κατά πολύ αν ο χρήστης συσπάται από φόβο επειδή νομίζει ότι η καρέκλα θα πέσει.

17 17 Καρέκλες με διαφορετικές λειτουργίες σταθερότητας. Σε μια καρέκλα δεν αρκεί φυσικά να στέκεται αλλά και να μεταφέρει τις δυνάμεις που ασκεί το σώμα μας μέσω των ποδιών στο πάτωμα. Η καρέκλα Β δείχνει πιο ανθεκτική από την Α και αυτό οφείλεται σε τρεις λόγους: -Μια καρέκλα δεν φορτώνεται μόνο το βάρος της αλλά και το βάρος του χρήστη, και επειδή αυτός και καθιστός κινείται είναι σωστό τα πόδια της καρέκλας να αντέχουν σε κάθε μετατόπιση του φορτίου πάνω της.

18 18 Στην καρέκλα Β φαίνεται μέσω της μικρής κλίσης των ποδιών προς τα έξω που θα κοντράρουν στις δυνάμεις που θα παρουσιαστούν. Η κλίση αυτή δημιουργεί την εντύπωση ότι τα πόδια φαρδαίνουν στη βάση και μέσω της εμπειρίας ότι όσο πιο φαρδιά η βάση τόσο πιο σταθερή η καρέκλα δημιουργούμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη. Τελικά πρέπει και στο σημείο επαφής των ποδιών με το έδαφος να υπάρχει φαρδιά επιφάνεια. Σ αυτό αντιτίθοντε τα λεπτά πόδια της καρέκλας Α. Στην καρέκλα Β ενισχύθηκαν οι άκρες των ποδιών με τέτοιο τρόπο που μας θυμίζουν ζώα με οπλές και ήδη ΄μ’ αυτό μας παραπέμπει σε συμβολικούς συνειρμούς όπως «δύναμη» και «αντοχή».

19 19 Το φωτιστικό αυτό μας δίνει την εντύπωση μέσω της μετατόπισης του όγκου και της κλίσης ότι πέφτει. Αλλά ακριβώς αυτή η περίπτωση είναι συγχρόνως και η γοητεία που προκαλεί το ενδιαφέρον μας. Αν πραγματοποιήσουμε ενδείξεις για σταθερότητα μπορεί να εξασθενίσουμε αυτή την εντύπωση ή και να την καταστρέψουμε. Η επόμενη εικόνα δείχνει την προσπάθεια πως αυξάνεται η σταθερότητα χωρίς να καταστρέψουμε την εικόνα της ακραίας ισορροπίας.

20 20 Η προσπάθεια αυτή έγινε με δύο τρόπους: Μέσω της εφαρμογής διάφανου υλικού στο προστατευτικό γείσο για να δείξει ελαφρότερο και με την τοποθέτηση από εγκοπές στο κάτω μέρος της κολόνας που υπαινίσσονται ότι εδώ βρίσκεται μετασχηματιστής, ένα βαρύ αντικείμενο που εμποδίζει την πτώση του φωτιστικού.

21 21 Συμπέρασμα. Στο σχεδιασμό ενδείξεων σταθερότητας ασχολούμαστε συνήθως με τις στοιχειώδεις εμπειρίες του νόμου της βαρύτητας. Όταν ένα παιδάκι παίζοντας καταλαβαίνει ότι ένα ξύλινο όρθιο σώμα είναι πιο ασταθή από ένα πλαγιασμένο, τότε αρχίζει να καταλαβαίνει τις σχέσεις μεταξύ βάσης και ύψους. Η ανθρώπινη ικανότητα να καθορίζουμε σχετικά καλά το οπτικό κέντρο βάρος σε αντικείμενα και να βλέπουμε την κατανομή εσωτερικών δυνάμεων, οφείλεται σε τέτοιου είδους παιδικές εμπειρίες. Η σταθερότητα ενός προϊόντος καθορίζεται πρώτα απ’ όλα από τρεις παράγοντες. 1)Το σημείο κέντρου βάρους. 2)Τις επιρροές διαφόρων δυνάμεων. 3)Τη βάση. Με τον σχεδιασμό της σταθερότητας προσπαθούμε μέσω αυτών των παραγόντων να εκφράσουμε σημασίες ενδείξεων. Οι δυνατότητες και τα μέσα είναι φυσικά ποικίλα.

22 22 Ήδη στο χρώμα μπορούμε να εφαρμόσουμε το φαινόμενο αντίληψης ότι τα σκούρα χρώματα μας φαίνονται πιο βαριά από τα ανοιχτά. Το ίδιο και με τα υλικά. Το μέταλλο δείχνει πιο βαρύ από τα πλαστικά, διάφανα υλικά ελαφρότερα από τα αδιάφανα, γυαλιστερές επιφάνειες ελαφρότερες από τις θαμπές κλπ.

23 23 Διάφορα προϊόντα με ενδείξεις για σταθερότητα. Β+Ο

24 24 Ανθεκτικότητα. Ενδείξεις ανθεκτικότητας είναι ιδιαίτερα σημαντικές σε προϊόντα που λόγω της άμεσης εξάρτησης μεταξύ της ακεραιότητας του ανθρώπινου σώματος και της αντοχής του αντικείμενου πρέπει να εμπνέουν εμπιστοσύνη. Εννοούμε μεγάλα αντικείμενα σε τεχνικούς τομείς όπως γέφυρες, οικοδομήματα, γερανούς, στύλους, αίθουσες βιομηχανικής παραγωγής κλπ αλλά και έπιπλα, εργαλεία συσκευές για σπορ, μηχανές, εργαλεία κλπ. Μια διευκρίνηση. Με ανθεκτικότητα δεν εννοούμε απλά το μασίφ το συμπαγές υλικό. Φυσικά μπορούμε με εφαρμογές τέτοιες να δώσουμε την εντύπωση της εμπιστοσύνης. Ο κόσμος πιστεύει ακόμα ότι η ντουλάπα από μασίφ ξύλο βαλανιδιάς είναι σταθερότερη και ανθεκτικότερη από μια ντουλάπα επενδυμένη με καπλαμά. Αυτή η εικόνα είναι πέρα για πέρα λανθασμένη και πιθανότατα προέρχεται από μια βαθιά ριζωμένη αναχρονιστική ιδέα του περισσεύματος και της σπατάλης που συμβολικά εκφράζει ένα αστικό τρόπο σκέψης με επίκεντρο τον τρόπο έκφρασης κύρους και μιας κοινωνικής ελίτ. Αυτή η τάξη μπορεί να αγοράσει άχρηστα και περιττά αντικείμενα με το επιχείρημα ότι είναι ανθεκτικά και πολύ σταθερά. Δικαίωμα της.

25 25 «Σταθερότητα αναφέρεται σε συστήματα μεταβίβασης δυνάμεων που χαρακτηρίζονται από οικονομική χρήση υλικού». Από τις πρώτες εφηείς σιδεροκατασκευές του 19 αιώνα ο όρος της ανθεκτικότητας εξελίχθηκε μέσω ελαφριάς κατασκευής σε έκφραση του μοντέρνου. Στο design εκφράζεται ο σχεδιασμός ενδείξεων ανθεκτικότητας σαν λειτουργική αρχή, επειδή ο φανκσιοναλισμός τείνει να δείξει πρώτα απ’ όλα τις μηχανικές και στατικές ικανότητες (όλα πρέπει να είναι ελαφριά, λεπτοκαμωμένα, κομψά αλλά να φαίνονται και ανθεκτικά). Η τεχνική άνθιση μαζί με νέες αρχές κατασκευής, παραγωγής και υλικά, μας έφερε δυστυχώς και μια ποιότητα της γρηγοράδας που προκαλεί στον καταναλωτή ανασφάλειες και να συνέπεια την έλλειψη εμπιστοσύνης για χρόνο ζωής και ανθεκτικότητα. Απ’ αυτή την άποψη έχουν οι ενδείξεις για ανθεκτικότητα για αρκετά προϊόντα αναγκαστικά σημασία, όχι όμως με την έννοια σχεδιασμού για να καλύψουμε την κακή ποιότητα, αλλά για να ξαναποκτήσουμε την εμπιστοσύνη που χρειάζεται για την ασφαλή χρήση γενικά.

26 26 Θα εξετάσουμε τέσσερα παραδείγματα βελτίωσης ένδειξης σταθερότητας βραχιόνων. Αφετηρία είναι η απλή αρχή του σφικτήρα με δύο παράλληλους βραχίονες ένα οδηγό και το σπείρωμα. Αν και χρησιμοποιούμε συμπαγές υλικό στους βραχίονες, οπτικά δείχνουν στον τομέα α και β εξασθενισμένοι σε σύγκριση με τα παρακάτω παραδείγματα. Απλούστατη κατασκευή σφικτήρα. Παράδειγμα σφικτήρας.

27 27 -Σφικτήρας με οικονομική εφαρμογή υλικού-. Η πρώτη σχεδιαστική επέμβαση είναι μια αλλαγή φόρμας που στοχεύει σε μετατόπιση των αναλογιών, μέσω της χαρακτηριστικής διαγώνιας γραμμής (c+d) στα σημεία που δέχονται το βασικό φορτίο που πριν λίγο φαινόταν αδύναμα και τώρα τονίζονται ιδιαίτερα. Η διαγώνια γραμμή μεταδίδει οπτικά περισσότερη ανθεκτικότητα άσχετα αν οι τομείς α+b δεν άλλαξαν. Η διαγώνια ένδειξη μεταφέρει δύο πράγματα: Την εσωτερική κατανομή των δυνάμεων και την οικονομική εφαρμογή του υλικού. Συγχρόνως δίνει στον παρατηρητή την εντύπωση ότι στη φόρμα αυτή υπολογίστηκαν και οι πρακτικές απόψεις πράγμα που αυξάνει την εμπιστοσύνη του σε ανθεκτικότητα.

28 28 -Σφικτήρας με στοιχεία ελαφριάς κατασκευής-. Σ΄ αυτό το βήμα εφαρμόζουμε το υλικό ακόμα πιο οικονομικά. Η καινούργια φόρμα μεταφέρει την άποψη της ελαφριάς κατασκευής (e+f) που οδηγεί σε άλλη μια άνοδο των ενδείξεων και μια νέα ποιότητα του όρου της σταθερότητας. Αυτό γίνεται μέσω του προφίλ σε διπλό Ταυ ( ) που δε δείχνει πλέον σταθερότητα μέσω της συμπαγής φόρμας αλλά μέσω δοκιμασμένης ελαφριάς κατασκευής. Επιπλέον τονίζεται οπτικά η κινητικότητα και ο τρόπος χρήσης ως αυξομειούμενο εργαλείο.

29 29 -Σφικτήρας με ανθεκτικότητα στρέψης- Την τελευταία σχεδιαστική απόφαση μπορεί μάλλον μόνο ο ειδικός (πχ στατικής) να την ταξινομήσει αν αντιληφτεί τα πλευρά (g+h). Αλλά και ο ερασιτέχνης θα ταξινομήσει αυτόν τον σφικτήρα σαν τον ανθεκτικότερο απ’ όλους. Όπως στο ραδιοφωνάκι πηγάζει και εδώ αυτή η εντύπωση από την ομοιότητα της φόρμας με άλλες γνωστές τεχνικές κατασκευές.

30 30 Αυτός ο σφικτήρας είναι ένα ενδιαφέρον παράδειγμα για υπερβολή ένδειξης που σχεδόν ανατρέπει το νόημα. Ακριβώς επειδή ο ειδικός θα αναρωτηθεί σε τι χρειάζεται ο σφικτήρας ανθεκτικότητας στρέψης για φυσιολογική χρήση, είναι πιθανό να απορρίψει την έκδοση αυτή που λόγω της υπερανθεκτικότητας της να του φανεί ύποπτη. Ο ερασιτέχνης θα αποδώσει για τους ίδιους λόγους στο σφικτήρα ιδιαίτερα υψηλές ικανότητες και θα τον ταξινομήσει σαν επαγγελματικό εργαλείο. Γι’ αυτόν το λόγο υπάρχουν και φτηνές κατασκευές στην αγορά που είναι παραλλαγές αυτής της μορφής.

31 31 Σύγκριση δύο καρεκλών.

32 32 Συμπέρασμα. Παρόμοια όπως και στη σταθερότητα έχουμε και στην ανθεκτικότητα την συμμετοχή φυσικών νόμων των δυνάμεων στο σχεδιασμό μας. Στη σταθερότητα έχουμε δυνάμεις σε σχέση με την βαρύτητα, δηλαδή κατακόρυφες δυνάμεις και τις αντίθετες τους. Στην ανθεκτικότητα έχουμε ανάλογα με το είδος του αντικειμένου σχέσεις δυνάμεων παντός είδους. Στο σχεδιασμό ενδείξεων ανθεκτικότητας κατευθύνεται η προσοχή μας στην ουσία στους τομείς που στη χρήση θα δεχτούν το φορτίο δηλαδή τις δυνάμεις πίεσης, έλξης ή κάμψης κλπ. Αυτά είναι συνήθως βραχίονες, επιφάνειες, γωνίες, κόμβοι, ενωτικά στοιχεία κλπ, μπορούμε δηλαδή να μεταχειριστούμε μια ποικιλία δυνατοτήτων, για να παράγουμε ανθεκτικότητα. Για υποστηρίγματα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε διάφορα προφίλ που μας είναι γνωστά από τις ελαφριές κατασκευές. Για ανθεκτικότητα μεγάλων επιφανειών χρησιμοποιούμε διάφορες αρχές όπως πλευρά, βαθουλώματα, εξογκώματα κλπ, πχ οι αριθμοί στο ρολόι ή τα γράμματα στην βαλίτσα σαν décor παρακάτω. Αν χρησιμοποιήσουμε για τις επιφάνειες λεπτό υλικό εφαρμόζουμε πχ στις γωνίες ή άκρες διπλώματα συνδέσμους ή τσακίσματα που ενισχύουν την ανθεκτικότητα. Η ολική εικόνα του αντικείμενου είναι τελικά η αποφασιστική, παρ’ όλα αυτά όμως είναι οι λεπτομέρειες στις ενδείξεις που καθορίζουν την οπτική εντύπωση. Και η καλύτερη κατασκευή θα δείχνει οπτικά ασταθής αν έστω και ένα σημαντικό στοιχείο οπτικά δείχνει αδύνατο.

33 33

34 34 Προσαρμογή / Ρύθμιση. Σ΄αυτή την ομάδα έχουμε πολλά χαρακτηριστικά αντικείμενα για πολλές πρακτικές απαιτήσεις. Αντικείμενα τέτοιου είδους με πολλές λειτουργίες προσφέρουν και κάτι ακόμα μια διάσταση που είναι ψυχολογικού είδους: Το πλεονέκτημα της αυτοδιάθεσης και την τάση προς το παιχνίδι. Ενδείξεις για προσαρμογή και ρύθμιση που είναι καλά σχεδιασμένες μπορούν παράλληλα να τονίσουν και την συμβολική έκφραση του παιχνιδιού με το αντικείμενο. Ή αλλιώς : « Ενδείξεις για προσαρμογή και ρύθμιση συμβολίζουν και την πνευματική κινητικότητα την ικανότητα της προσαρμογής σε αλλαγές».

35 35 Επιτραπέζιο φωτιστικό με το όνομα «Balance». Ήδη με το όνομα εκφράζεται η τεχνική αρχή για την προσαρμογή του φωτιστικού. Η ρύθμιση γίνεται μέσω αντίστασης της τριβής, στο σημείο όπου συγχρόνως κρατιέται και το περισσότερο βάρος. Το βάρος του φωτιστικού μέρους είναι ισορροπημένο με αντίβαρο, πράγμα που κάνει την προσαρμογή της λάμπας ιδιαίτερα εύκολη. Αυτό όμως έχει και τη συνέπεια ότι το φωτιστικό σε μια άθελη επαφή θα χάσει την θέση του. Οπτικά αυτές οι σχέσεις φαίνονται σαν ενδείξεις. Και ο αρκετά λεπτός βραχίονας έχει το σωστό πάχος διότι αντιστοιχεί στη δύναμη για τη ρύθμιση που είναι ελάχιστη.

36 36 Με την προσθετική τοποθέτηση « βάρος-συνδετικός βραχίονας-αντίβαρο» σχεδιάστηκε η αναλογία πολύ καλά. Ο σχεδιασμός του αντίβαρου δείχνει απ’ τη μια την συγγένεια και την εξάρτηση στο σύστημα μοχλών, απ’ την άλλη μέσω διαφορετικών λεπτομερειών την διαφορά της λειτουργικής συμμετοχής τους στο φωτιστικό. Παρ’ ότι οι βραχίονες είναι δυσανάλογοι υπάρχει οπτικό ισοζύγιο. Τη λάμπα την βλέπουμε σε σχέση με το μετασχηματιστή και επειδή δείχνει ελαφρότερη με το μακρύ βραχίονα ξαναϊσορροπεί. Όλα αυτά τα αντιλαμβανόμαστε μέσω εμπειρίας και συνειρμών από γνωστά μοχλικά συστήματα. Στην παραλλαγή Β βλέπουμε επίσης με ποιο τρόπο μπορούμε να παράγουμε ανισορροπία. Το άσπρο αντίβαρο και η παράσταση μας μέσω του χρώματος (μαύρο= βαρύ, άσπρο= ελαφρύ ), ενοχλεί το οπτικό ισοζύγιο τόσο που σχεδόν το καταργεί.

37 37 -Παράδειγμα ντιβανοπολυθρόνα-. Καθιστικά και γενικά αντικείμενα ανάπαυσης είναι κατασκευασμένα για σωματική και πνευματική αναζωογόνηση. Με ανάπαυση δεν εννοούμε εδώ όμως την παθητική χαλαρότητα αλλά και καταστάσεις όπως διάβασμα τηλεόραση, συνομιλία, ένα μικρό υπνάκο κλπ. Κάθε μια από αυτές τις ασχολίες προϋποθέτει μια άλλη θέση καθίσματος ή ξαπλώματος. Αν θέλουμε όλες αυτές τις διαφορές χρήσης να τις πραγματοποιήσουμε με ένα μόνο προϊόν, τότε αυτό γίνεται με την προϋπόθεση ότι το προϊόν είναι σε θέση να ρυθμίζεται και να προσαρμόζεται ανάλογα προς την εκάστοτε απαίτηση.

38 38 Στο παράδειγμα μας εκφράζεται η πιθανή προσαρμογή ιδιαίτερα μέσω της προσθετικής δομής και της ευλυγισίας που είναι σχεδιασμένες ενδείξεις και δίνουν στην πολυθρόνα μια έκφραση που θυμίζει και μηχάνημα. Η εντύπωση αυτή δυναμώνει και μέσω του ποδιού που εκφράζει περιστρεφικότητα απ’ τη μια και σηκώνει το κέντρο βάρους ψηλά από το πάτωμα απ’ την άλλη και το τοποθετεί στον πραγματικό τομέα δράσης.

39 39 -Παράδειγμα ποδήλατο προπόνησης- Το παράδειγμα μας δείχνει ένα μηχάνημα προπόνησης το οποίο είναι αρκετά ακριβό και λογικά χρησιμοποιείται από ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων όπως πχ σε γυμναστήρια ή κέντρα αποκατάστασης της υγείας. Γι’ αυτό το λόγο είναι η εύκολη ρύθμιση και προσαρμογή του σε διαφορετικά σώματα φυσικά το σημαντικότερο σημείο του σχεδιασμού του. Το μηχάνημα ρυθμίζεται κατά 25 εκατοστά στο ύψος και για ένδειξη έχει τη φυσούνα όπως στο τζάκι, στο σιδεράδικο ή το ακορντεόν, τις επαγγελματικές φωνογραφικές μηχανές κλπ.

40 40 Η ένδειξη είναι καλή αλλά λίγο υπερβολική. Άνετα μπορούμε να την ερμηνέψουμε και σαν κάθισμα με αμορτισέρ, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει ελατήριο και κατά συνέπεια ελαστικότητα. Αυτή η ένδειξη είναι πολύ κυρίαρχη και δίνει την εντύπωση για ικανότητες που δεν έχει το μηχάνημα. Σ’ αυτή την περίπτωση θα έφερνε μια λίγο συγκρατημένη στάση στο σχεδιασμό της ένδειξης πιθανώς καλύτερο αποτέλεσμα.

41 41 Παράδειγμα συσκευής φλας. Το παράδειγμα αυτό έχουμε ένα αντικείμενο στο οποίο μπορούμε να αλλάξουμε γωνία εκπομπής φωτός, πράγμα που χρησιμοποιούμε σε φωτογράφηση για άμεσο ή έμμεσο φωτισμό. Η ρύθμιση γίνεται με μικρά βήματα και το χρηστικό στοιχείο ρύθμισης θυμίζει την αρχή του οδοντωτού δίσκου που γνωρίζουμε από την μηχανολογία.

42 42 Ο σχεδιασμός ένδειξης εδώ μπορεί να χαρακτηριστεί σαν πολύ επιτυχημένο παράδειγμα και αυτό εκφράζεται με διάφορους τρόπους: -Μέσω της δομής της φόρμας με τις ακτίνες στο σημείο περιστροφής. -Μέσω του μέρους του κυρίους σώματος που μετατρέπεται σε βραχίονες για κράτημα του φωτιστικού μέρους. -Μέσω του ανακλαστήρα που προεξέχει και τον χαρακτηρίζει σαν βραχίονα για περιστροφή. -Μέσω του οδοντωτού δίσκου σαν στοιχείο χρήσης με τις ραβδώσεις παραταγμένες γύρω από τον άξονα για την απτική επέμβαση του χρήστη.

43 43 Παραδείγματα ενδείξεων ρύθμισης και προσαρμογής.

44 44 Συμπέρασμα. Ο διπλός όρος προσαρμογή / ρύθμιση μας εξηγεί ήδη ότι η δυνατότητα της τροποποίησης ενός αντικειμένου συμπεριλαμβάνει και την θέση σταθεροποίησης. Αυτό σημαίνει ότι μετά από κάθε αλλαγή ξαναγυρίζουμε σε ένα σταθερό σύστημα. Αλλαγές μπορούν να είναι βαθμιδωτές και αβαθμίδωτες. Έχουμε τρεις κατευθύνσεις γι’ αυτό: Α) Ακτινωτά = γύρω από ένα άξονα. Β) Γραμμικά = σαν τηλεσκόπιο. Γ) Ακτινωτά στο χώρο = τρισδιάστατη σφαιρική περιστροφή. Για τον σχεδιασμό ενδείξεων προσαρμογής και ρύθμισης θα συγκεντρωθούμε τώρα σε τέσσερις σημαντικές ερωτήσεις: Α) Ποια αλλαγή, κίνηση, κατεύθυνση θα εκτελεστεί; Β) Με ποιο μηχανισμό θα εκτελεστεί αυτό; Γ) Θα δείξουμε διάφορους τρόπους ρύθμισης; Δ) Πως θα ρυθμιστεί και πως θα σταθεροποιηθεί η εκάστοτε θέση;

45 45 Κατά κανόνα μπορούμε να πούμε ότι ο χρήστης γρήγορα αντιλαμβάνεται ποιες αλλαγές στο χώρο μπορεί να εκτελέσει ένα αντικείμενο. Πρωταρχικά προδιαγράφεται η αλλαγή αυτή συνήθως από το νόημα και την συνάφεια προς το αντικείμενο. Άλλος λόγος είναι ότι οι κατευθύνσεις κίνησης περιορίζονται σε μόνο τρεις. Επίσης οι αρχές που εφαρμόζονται μας είναι συχνά γνωστές, άσχετα αν δεν καταλαβαίνουμε το τεχνικό νόημα τους. Ο τονισμός των ενδείξεων μπορεί να είναι πολύ χρήσιμος για να αποφευχθούν παρερμηνείες και λάθη και να εξασφαλιστεί ο σίγουρος τρόπος χρήσης. Σημαντικές γίνονται επίσης οι ενδείξεις όταν για κάποιους λόγους ο τρόπος που εφαρμόζεται δεν φαίνεται πχ λόγω κάλυψης, ή αν μια κίνηση μεταφέρεται σε μια άλλη, στην ακραία περίπτωση της αλλαγής που δεν γίνεται μέσω μηχανικής αλλά με ηλεκτρονικό τρόπο. Το σημείο αυτό αφορά βασικά τον χρήστη δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο θα προκαλέσει την αλλαγή. Ένας διαφοροποιημένος σχεδιασμός μπορεί να μας το μεταβιβάζει αν πρέπει να απασφαλήσουμε, αν θα χρειαστεί δύναμη ή ευαισθησία κλπ ή σε ποιο σημείο θα τραβήξουμε, θα πιέσουμε, θα γυρίσουμε, θα βιδώσουμε ή θα σπρώξουμε.

46 46 Αυτά τα όρια πρέπει να είναι ξεκάθαρες ενδείξεις για να αποφύγουμε κάποια πιθανή υπερφόρτωση του χρήστη. Η ένδειξη μπορεί να μας μεταφέρει και το αν είναι αβαθμίδωτου είδους ή αν είναι περιορισμένη στα πλαίσια βαθμίδων. Τελικά πρέπει να σταθεροποιηθεί κάθε αλλαγή στην καινούργια της θέση. Αυτό δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά μόνο ότι η διαδικασία αλλαγής θέσης θα ενεργοποιηθεί στην αντίθετη κατεύθυνση.


Κατέβασμα ppt "1 Παραδείγματα ενδείξεων.. 2 Προβλήματα εφαρμογής ενδείξεων εμφανίζονται σε κάθε σχεδιασμό προϊόντος είναι πάντα μοναδικά. Συνταγές δεν υπάρχουν. Ο καλύτερος."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google