Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ 1 ου ΓΕΛ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ. Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Άσπα Παπαλεωνίδα  Αγγελόπουλος Γεώργιος  Αθανασοπούλου Αντιγόνη  Αντωναίου Σταυρούλα  Αποστολοπούλου.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ 1 ου ΓΕΛ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ. Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Άσπα Παπαλεωνίδα  Αγγελόπουλος Γεώργιος  Αθανασοπούλου Αντιγόνη  Αντωναίου Σταυρούλα  Αποστολοπούλου."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ 1 ου ΓΕΛ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

2 Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Άσπα Παπαλεωνίδα  Αγγελόπουλος Γεώργιος  Αθανασοπούλου Αντιγόνη  Αντωναίου Σταυρούλα  Αποστολοπούλου Αικατερίνη  Γιαννόπουλος Δημήτρης  Γιούλης Λάμπρος  Γκότσης Αναστάσιος  Γκότσης Βασίλειος  Δαρσακλής Ιωάννης  Διακουμέα Πηνελόπη  Εξηνταβελώνη Σταυρούλα  Καναβού Ασπασία  Καπετανάκης Παναγιώτης  Κουρίκα Μαρία-Βασιλικη  Μαρκοπούλου Χάιδω  Μιχαλόπουλος Αλκίνοος  Ορφανός Παναγιώτης  Πέτρουλας Γεώργιος  Τσουτσουράκης Χρηστός

3  Η αρχιτεκτονική του Αρχαίου Θεάτρου

4

5

6

7

8

9  Η ακουστική του Αρχαίου Θεάτρου  Αγγελόπουλος Γεώργιος  Γιαννόπουλος Δημήτρης  Γκότσης Αναστάσιος  Μιχαλόπουλος Αλκίνοος  Τσουτσουράκης Χρηστός

10 Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Η ακουστική των αρχαίων θεάτρων εξασφαλιζόταν με τα αντηχούντα αγγεία, που βρίσκονταν κάτω από τα σκαλιά του κοίλου. Τοποθετούνταν σύμφωνα με ένα μαθηματικό υπολογισμό σε κόγχες, διηρημένα σε αγγεία τετάρτης, πέμπτης, ογδόης και διπλής ογδόης, σύμφωνα με τις αντηχήσεις τους στις διάφορες νότες. Η φωνή των ηθοποιών προκαλούσε την αντήχησή τους και γινόταν πιο δυνατή και καθαρή.

11 Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα «κουρδίζονταν»! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα

12 Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα

13 Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα Τα αρχαία θέατρα « κουρδίζονταν » ! Πώς τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά θέατρα άγγιζαν την ακουστική τελειότητα

14  Ο ρόλος του προσωπείου & η ενδυμασία  Διακουμέα Πηνελόπη  Εξηνταβελώνη Σταυρούλα  Ορφανός Παναγιώτης  Πέτρουλας Γεώργιος

15

16 Η χρήση της προσωπίδας – προσωπείου οδηγεί τους θεατές στην εξιδανίκευση των ηρώων και στη μέθεξη.

17 ΙΣΩΣ είναι λίγοι εκείνοι οι Έλληνες οι οποίοι γνωρίζουν γιατί οι αρχαίοι Έλληνες ηθοποιοί κάλυπταν τα πρόσωπά τους με προσωπεία (κωμικά ή τραγικά). Κι αυτός ο λόγος είχε να κάνει με τον θεατή ο οποίος δεν έπρεπε να επηρεάζεται από το όποιο πρόσωπο του ηθοποιού, αλλά από τον ίδιο τον θεατρικό λόγο ! Σήμερα βέβαια τα πράγματα άλλαξαν. Τα προσωπεία έπεσαν και φάνηκαν τα πρόσωπα με αποτέλεσμα οι θεατές πηγαίνουν στο θέατρο για το όποιο πρόσωπο και όχι για το προσωπείο.Τι είναι το Προσωπείο, σύμφωνα με τα εγκυκλοπαιδικά λεξικά, είναι το τεχνητό, ξύλινο και χρωματισμένο ομοίωμα προσώπου, που φορούσαν οι ηθοποιοί στο αρχαίο θέατρο. Πρώτος που το εφάρμοσε λένε πως ήταν ο Χοιρίλος. Άλλοι όμως λένε για το Θέσπη ή τον Αισχύλο. Ο Χοιρίλος, θέλοντας να δώσει στον κάθε ηθοποιό τον τύπο που του ταίριαζε, έφτιαξε το προσωπείο, γιατί οι περισσότεροι ηθοποιοί δεν ήταν επαγγελματίες και οι μεγάλες διαστάσεις των θεάτρων έκαναν δυσδιάκριτο χωρίς το προσωπείο, τον τύπο που ενσάρκωναν. Γυναικεία προσωπεία πρώτος εισήγαγε ο Φρύνιχος. Τα προσωπεία κάλυπταν, όχι μόνο το πρόσωπο, αλλά κι όλο το κεφάλι και τα μαλλιά και διακρίνονταν κατά φύλο, κατά ηλικία, κατά κοινωνικές τάξεις, σε θεϊκά, σε προσωπεία ηρώων κλπ. Είχαν ανοιχτό το στόμα, για να βγαίνει εύκολα η φωνή, ενώ των βουβών προσώπων το είχαν κλειστό. Στις Μυκήνες, ο Σλήμαν βρήκε και προσωπεία χρυσά, που κάλυπταν το πρόσωπο μερικών νεκρών (ίσως του Αγαμέμνονα), όπως ήταν έθιμο και στους Αιγυπτίους και Φοίνικες.

18 Στη ζωγραφιά ενός αγγείου από τον Τάραντα (4ος π.X. αι.) βλέπουμε έναν ηθοποιό να κρατά το προσωπείο του τραγικού ήρωα που υποδύεται.

19  Τα μηχανήματα του Αρχαίου Θεάτρου  Γιούλης Λάμπρος  Γκότσης Βασίλειος  Δαρσακλής Ιωάννης  Καναβού Ασπασία  Καπετανάκης Παναγιώτης

20 « Μηχανή» ανυψωτικό μηχάνημα για τη μεταφορά στη σκηνή καθοριστικών για τη δράση προσώπων, 0πως οι ήρωες ή οι θεοί. H εμφάνιση θεών σε κρίσιμα σημεία αρκετών τραγωδιών με την επιστράτευση του συγκεκριμένου μηχανισμού, προσδιόρισε το χαρακτηρισμό «από μηχανής θεός» (deus ex machina) « Θεολογείον » είδος εξώστη που βρισκόταν πάνω από τη σκηνή των αρχαίων θεάτρων για την παρουσίαση των υποκριτών που υποδύονταν τους θεούς. « Φρυκτώριον» πύργος που έδινε αγγελίες με φωτιά. «Εκκύκλημα» τροχήλατη σκηνική εξέδρα της αρχαίας τραγωδίας συνήθως συρόταν με βαρούλκο. «Αναπίεσμα» ε ίδος καταπακτής. « Περίακτοι » πρισµατικής µορφής περιστρεφόµενες κατασκευές µηχανισµός για την άμεση αλλαγή σκηνικών. «Κεραυνοσκοπείο» τύπος περιάκτου που διέθετε είτε πλευρές µε σχέδια κεραυνών, είτε µια γυαλιστερή επιφάνεια πάνω στην οποία αντανακλούσε το φως του ήλιου. «Βροντείον» µεταλλικό δοχείο µε χαλίκια για την παραγωγή του χαρακτηριστικού ήχου της βροντής. «Χαρώνειος Κλίµαξ » υπόγεια διάβαση, στο χώρο μεταξύ σκηνής και ορχήστρας, που χρησίμευε για την εµφάνιση του Χάροντα.

21 Στη βίλα του Kικέρωνος, στην Πομπηία, υπάρχει το μωσαϊκό αυτό του Διοσκουρίδη, στο οποίο εικονίζεται σκηνή από την κωμωδία του Mενάνδρου « Συναριστώσαι ≫. H χαμηλή πλατφόρμα με τα τρία σκαλοπάτια, κάτω, ερμηνεύεται ως εκκύκλημα που βγαίνει στη σκηνή (Αρχαιολογικό Mουσείο της Nάπολης).

22  Αρχαία Θέατρα

23 Αρχαίο θέατρο Διονύσου

24 Ο σημαντικότερος υπαίθριος θεατρικός χώρος στην αρχαία Αθήνα. Αποτελούσε μέρος του ιερού του Ελευθερέως Διονύσου. Βασικός τόπος παράστασης του αττικού δράματος. Φιλοξενούσε τα Μεγάλα Διονύσια Στα τέλη του 6ου αι. π.Χ δημιουργείται η ορχήστρα 27 μ. Στο κέντρο της υπάρχει ο βωμός του Διονύσου Οι θεατές κάθονται στο έδαφος, ενώ ο χορός και οι υποκριτές παίζουν και οι δύο στην ορχήστρα Στα μέσα του 5ου αι. π.Χ χτίζεται ξύλινη σκηνή για τους ηθοποιούς Το 330 π.Χ το κοίλον παίρνει αρχιτεκτονική μορφή, κατασκευάζονται καθίσματα από πωρόλιθο και τα τελευταία είναι λαξευμένα στον τοίχο Το κοίλον χωριζόταν από τα διαζώματα σε τρία μέρη. Το τμήμα του κοίλου από τον περίπατο (αρχαίος δρόμος που οδηγεί στην Ακρόπολη) και πάνω ονομάζεται επιθέατρο Οι 13 κερκίδες χωρίζονται από 14 κλίμακες. Οι 10 αντιστοιχούν στις 10 φυλές της Αττικής, ενώ οι 3 κεντρικές στους πρυτάνεις, τους ξένους και τους εφήβους 67 μαρμάρινοι θρόνοι, τα προεδρεία, στην πρώτη σειρά των εδωλίων προορίζονταν για τους άρχοντες και τους ιερείς Αγωγός περιτρέχει την ορχήστρα για την απομάκρυνση των νερών έξω από το θέατρο Έχει χωρητικότητα θεατές

25 Αρχαίο θέατρο Δωδώνης

26 Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου

27 Βρίσκεται στον αρχαιολογικό χώρο του Ασκληπιείου. Το όνομα Επίδαυρος της δόθηκε από τον τρίτο κατά σειρά άρχοντά της. Η αρχιτεκτονική του εναρμονίζεται πλήρως με το φυσικό περιβάλλον. Η ορχήστρα είναι απολύτως κυκλική με διάμετρο 19,5 μ. και περιβάλλεται από αγωγό για την απομάκρυνση των νερών της βροχής. Το κοίλον είναι άριστα προσαρμοσμένο στη φυσική κοιλότητα της βόρειας πλαγιάς του όρους Κυνόρτιου με κλίση 26 μοιρών, ενώ η χάραξή του είναι ελαφρώς ελλειψοειδής. Στενές κλίμακες κατατέμνουν τα δύο μέρη σε σφηνοειδείς κερκίδες. Στα δύο άκρα καταλήγει σε ισχυρούς αναλημματικούς τοίχους. Το σκηνικό οικοδόμημα διαρθρώνεται σε δύο μέρη: μπροστά βρίσκεται το υπερυψωμένο προσκήνιο με όψη ιωνικού ρυθμού και προέχοντα άκρα και πίσω ορθώνεται το διώροφο κτίριο της σκηνής με μεγάλα ανοίγματα για την είσοδο ζωγραφιστών πινάκων (σκηνικών). Η χωρητικότητά του ανέρχεται σε θεατές

28 Αρχαίο θέατρο Δελφών Αρχαίο θέατρο ΠριήνηςΑρχαίο θέατρο Εφέσου Αρχαίο θέατρο Σεγέστα Σικελίας Αρχαίο θέατρο ΠεργάμουΑρχαίο θέατρο Μιλήτου

29  Η σκηνή του Αρχαίου Θεάτρου  Αθανασοπούλου Αντιγόνη  Αντωναίου Σταυρούλα  Αποστολοπούλου Αικατερίνη  Κουρίκα Μαρία-Βασιλικη  Μαρκοπούλου Χάιδω

30 Αρχαίο θέατρο Αραουσίου

31 Αρχαίο θέατρο Ασπένδου

32 Αρχαίο θέατρο Γέρασας

33 Στο θέατρο της Σπάρτης η σκηνή ήταν κυλιόμενη και την έβγαζαν μ0νο τις ημέρες των παραστάσεων από το οίκημα που την προστάτευε. (Γραμμική αναπαράσταση H.Bulle, ≪ Das Theater zu Sparta ≫, Bayerische Akademie der Wissenschaften, Aπόδοση τρισδιάστατου μοντέλου ≪ DG Dimension – K. Aλεξοπούλου, A. Φασόης ≫ ).

34 H σκηνή του θεάτρου της Επιδαύρου (σύμφωνα με γραμμική αναπαράσταση των A. von Gerkan και W. Muller Wiener) σε τρισδιάστατη ηλεκτρονική επεξεργασία υπο εξέλιξη. Aποδοση τρισδιάστατου μοντέλου: ≪ DG Dimension–K. Aλεξοπούλου, A. Φασόης ≫.

35  Η κοινωνική και πολιτική διάσταση του Αρχαίου θεάτρου  Από το Αρχαίο θέατρο στο σύγχρονο

36 Θρησκευτική διάσταση: λατρεία Διονύσου - έκσταση Πολιτική Διάσταση:  προβολή του μεγαλείου της πόλης σε ξένους και συμμάχους  Ρόλος κωμωδίας: σάτιρα και κριτική των πολιτικών, κοινωνικών και ηθικών καταστάσεων Κοινωνική Διάσταση: συμμετοχή ανδρών, γυναικών, παιδιών, μετοίκων και ξένων. Θεωρικά (αντίτιμο εισιτήριου για τους απόρους). Το θέατρο διδάσκει - διαπαιδαγωγεί το λαό

37

38  Σοφοκλέους Αντιγόνη

39 1 o ΓΕΛ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Β’ Λυκείου ΑΝΤΙΓΟΝΗ Σοφοκλέους Χορός : Αγγελόπουλος Γεώργιος Αθανασοπούλου Αντιγόνη Αντωναίου Σταυρούλα Αποστολοπούλου Αικατερίνη Γκότσης Αναστάσιος Διακουμέα Πηνελόπη Εξηνταβελώνη Σταυρούλα Μαρκοπούλου Χάιδω Μιχαλόπουλος Αλκίνοος Ορφανός Παναγιώτης Πέτρουλας Γεώργιος Αντιγόνη : Κουρίκα Μαρία-Βασιλικη Ισμήνη : Καναβού Ασπασία Κρέοντας : Γκότσης Βασίλειος Κορυφαίος Χορού: Γιαννόπουλος Δημήτρης Φύλακας : Δαρσακλής Ιωάννης Αίμονας : Καπετανάκης Παναγιώτης Δορυφόρος Α : Τσουτσουράκης Χρηστός Δορυφόρος Β : Γιούλης Λάμπρος Διανομή

40


Κατέβασμα ppt "Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ 1 ου ΓΕΛ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ. Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Άσπα Παπαλεωνίδα  Αγγελόπουλος Γεώργιος  Αθανασοπούλου Αντιγόνη  Αντωναίου Σταυρούλα  Αποστολοπούλου."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google