Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Β. Παππάς1 Θερμοκρασία και Θερμότητα Δύο έννοιες τόσο όμοιες και ταυτόχρονα τόσο διαφορετικές!

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Β. Παππάς1 Θερμοκρασία και Θερμότητα Δύο έννοιες τόσο όμοιες και ταυτόχρονα τόσο διαφορετικές!"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Β. Παππάς1 Θερμοκρασία και Θερμότητα Δύο έννοιες τόσο όμοιες και ταυτόχρονα τόσο διαφορετικές!

2 Β. Παππάς2 Διδακτικοί στόχοι 1. Πρώτος διδακτικός στόχος : Να αφομοιωθεί η έννοια / μέγεθος θερμοκρασία (Temperature – Temperatur – Temperatura) 2. Δεύτερος διδακτικός στόχος: Ας κάνουμε μετρήσεις (θερμόμετρο και χρονόμετρο) 3. Τρίτος διδακτικός στόχος - κατάληξη: Τα όρια του μεγέθους «θερμοκρασία». Η «επινόηση» του όρου «θερμότητα»

3 Β. Παππάς3 Εννοιακές συγχύσεις στη χρήση του όρου θερμότητα Διατυπώσεις μαθητών Κλείσε το παράθυρο για να μείνει η θερμότητα μέσα Κλείσε το παράθυρο για να μείνει η θερμότητα μέσα Το ατμοσίδερο χάνει θερμότητα Το ατμοσίδερο χάνει θερμότητα Η θερμότητα κάνει κάθε τι να λειώνει Η θερμότητα κάνει κάθε τι να λειώνει Η θερμότητα ρέει όπως τα υγρά Η θερμότητα ρέει όπως τα υγρά Το σώμα μας είναι ζεστό γιατί έχει θερμότητα Το σώμα μας είναι ζεστό γιατί έχει θερμότητα

4 Β. Παππάς4 Εννοιακές συγχύσεις στη χρήση του όρου θερμότητα Διατυπώσεις συγγραφέων σχολικών εγχειριδίων Η θερμότητα αποθηκεύεται Η θερμότητα αποθηκεύεται Η θερμότητα που παράχθηκε λόγω τριβής Η θερμότητα που παράχθηκε λόγω τριβής Η θερμότητα που αποθηκεύεται στον αγωγό Η θερμότητα που αποθηκεύεται στον αγωγό Πάνω στην αντίσταση αναπτύσσεται ποσό θερμότητας Πάνω στην αντίσταση αναπτύσσεται ποσό θερμότητας Το ποσοστό ενέργειας το οποίο κατά την κρούση έγινε θερμότητα Το ποσοστό ενέργειας το οποίο κατά την κρούση έγινε θερμότητα

5 Β. Παππάς5 Οι συγχύσεις είναι απόρροια: Της χρήσης του όρου στην καθημερινή πρακτική. Της χρήσης του όρου στην καθημερινή πρακτική. Της κληρονομιάς που μας άφησε η θεωρία του calorique, ως αόρατο ρευστό που ρέει από σώμα σε σώμα. Της κληρονομιάς που μας άφησε η θεωρία του calorique, ως αόρατο ρευστό που ρέει από σώμα σε σώμα. Της διδακτικής της αντιμετώπισης, ειδικά στα ποικίλα βοηθήματα που κυκλοφορούν εν αφθονία και δυστυχώς δημιουργούν και διαμορφώνουν διδακτικές συμπεριφορές. Ο διδάσκων εκπαιδευτικός διαβάζει για «το ποσό της ενέργειας που έγινε θερμότητα», για «θερμότητα που παράχθηκε», για «τη θερμότητα που εναποτίθεται στον ρευματοφόρο αγωγό»!!! Της διδακτικής της αντιμετώπισης, ειδικά στα ποικίλα βοηθήματα που κυκλοφορούν εν αφθονία και δυστυχώς δημιουργούν και διαμορφώνουν διδακτικές συμπεριφορές. Ο διδάσκων εκπαιδευτικός διαβάζει για «το ποσό της ενέργειας που έγινε θερμότητα», για «θερμότητα που παράχθηκε», για «τη θερμότητα που εναποτίθεται στον ρευματοφόρο αγωγό»!!!

6 Τι «κουβαλάνε» οι μαθητές από την ε΄ δημοτικού Όπως όλες οι αλλαγές γύρω μας, έτσι και η αλλαγή της θερμοκρασίας οφείλεται στην ενέργεια. Μία από τις μορφές ενέργειας είναι η θερμική ενέργεια. Θερμική ενέργεια ονομάζουμε την κινητική ενέργεια των μορίων λόγω των συνεχών και τυχαίων κινήσεών τους. Τη θερμική ενέργεια την αντιλαμβανόμαστε από τη θερμοκρασία του σώματος. Όσο περισσότερη θερμική ενέργεια έχει ένα σώμα, τόσο μεγαλύτερη είναι και η θερμοκρασία του. Η αύξηση ή η μείωση της θερμικής ενέργειας του σώματος, άρα και η αύξηση ή η μείωση της θερμοκρασίας του γίνεται με τη ροή ενέργειας. Όταν στο σώμα προσφέρεται ενέργεια, η θερμική ενέργειά του, άρα και η θερμοκρασία του, αυξάνεται. Αντίθετα, όταν το σώμα χάνει ενέργεια, η θερμική του ενέργεια, άρα και η θερμοκρασία του, μειώνεται. Την ενέργεια, όταν ρέει από ένα σώμα προς ένα άλλο λόγω διαφορετικής θερμοκρασίας, την ονομάζουμε θερμότητα. Η θερμότητα ρέει πάντοτε από τα σώματα με υψηλότερη θερμοκρασία προς τα σώματα με χαμηλότερη θερμοκρασία. Όπως όλες οι αλλαγές γύρω μας, έτσι και η αλλαγή της θερμοκρασίας οφείλεται στην ενέργεια. Μία από τις μορφές ενέργειας είναι η θερμική ενέργεια. Θερμική ενέργεια ονομάζουμε την κινητική ενέργεια των μορίων λόγω των συνεχών και τυχαίων κινήσεών τους. Τη θερμική ενέργεια την αντιλαμβανόμαστε από τη θερμοκρασία του σώματος. Όσο περισσότερη θερμική ενέργεια έχει ένα σώμα, τόσο μεγαλύτερη είναι και η θερμοκρασία του. Η αύξηση ή η μείωση της θερμικής ενέργειας του σώματος, άρα και η αύξηση ή η μείωση της θερμοκρασίας του γίνεται με τη ροή ενέργειας. Όταν στο σώμα προσφέρεται ενέργεια, η θερμική ενέργειά του, άρα και η θερμοκρασία του, αυξάνεται. Αντίθετα, όταν το σώμα χάνει ενέργεια, η θερμική του ενέργεια, άρα και η θερμοκρασία του, μειώνεται. Την ενέργεια, όταν ρέει από ένα σώμα προς ένα άλλο λόγω διαφορετικής θερμοκρασίας, την ονομάζουμε θερμότητα. Η θερμότητα ρέει πάντοτε από τα σώματα με υψηλότερη θερμοκρασία προς τα σώματα με χαμηλότερη θερμοκρασία. Β. Παππάς6

7 Σε μια παράγραφο προσέξτε πόσες έννοιες! Θερμική ενέργεια Θερμική ενέργεια Κινητική ενέργεια Κινητική ενέργεια Θερμοκρασία Θερμοκρασία Ροή ενέργειας Ροή ενέργειας Μόρια Μόρια Συνεχείς και τυχαίες κινήσεις Συνεχείς και τυχαίες κινήσεις Β. Παππάς7

8 8 Η γλώσσα αρωγός στη διδασκαλία

9 Β. Παππάς9 Το πείραμα αρωγός στη διδασκαλία

10 Θερμοκρασία - θερμόμετρο Β. Παππάς10 Προσοχή: Η έννοια του θερμού ή του ψυχρού περιλαμβάνει μεγάλη δόση υποκειμενικότητας!!!!

11 Άρα χρειαζόμαστε μια αντικειμενική μέθοδο μέτρησης της θερμοκρασίας Β. Παππάς11 Θερμοσκόπιο: Το πρώτο θερμόμετρο Συστολή και διαστολή μιας φυσαλίδας αέρα.

12 Η κατάδειξη στην ιστορία των επιστημών προσφέρει στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών Β. Παππάς12 Οι μαθητές κτίζουν τις έννοιες με τον τρόπο και τα ερωτήματα που έθεταν οι πρωτοπόροι. Είναι εύκολο να κατασκευάσουμε ένα θερμοσκόπιο, η λειτουργία του οποίου στηρίζεται στη διαστολή χρωματισμένου νερού.

13 Εκμεταλλευόμαστε λοιπόν μια χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης, της μεταβολής του όγκου λόγω μεταβολής της θερμοκρασίας, με την μάζα να παραμένει σταθερή Β. Παππάς13 Επαναφορά διδασκομένων εννοιών

14 Β. Παππάς14

15 Κατασκευή θερμομετρικής κλίμακας Θερμόμετρο του οποίου η κλίμακα έχει αποκρυβεί τοποθετείται διαδοχικά σε: Νερό και πάγο σε ισορροπία Νερό που βράζει Η τάξη αποφασίζει!!! Στην 1 η περίπτωση σημειώνουμε το 0 C Στην 2 η σημειώνουμε το 100 C Την μεταξύ τους απόσταση την υποδιαιρούμε σε 10 τμήματα Β. Παππάς15

16 Β. Παππάς16 Η ταύτιση των εννοιών «θερμότητα» και «θερμική ενέργεια» Θερμότητα (Heat – Chaleur – Warme – Calore) Θερμότητα (Heat – Chaleur – Warme – Calore) Θερμική ενέργεια (Thermal Energy – Energie Thermique – Energia Termica) Θερμική ενέργεια (Thermal Energy – Energie Thermique – Energia Termica) Οι όροι «θερμότητα» και «θερμική ενέργεια» ταυτίζονται όχι μόνο από τους μαθητές, αλλά έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχει σύγχυση και σε διδάσκοντες αλλά και σε συγγραφείς σχολικών εγχειριδίων !!! Οι όροι «θερμότητα» και «θερμική ενέργεια» ταυτίζονται όχι μόνο από τους μαθητές, αλλά έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχει σύγχυση και σε διδάσκοντες αλλά και σε συγγραφείς σχολικών εγχειριδίων !!!

17 Β. Παππάς17 Η καθημερινή γλώσσα δημιουργεί σύγχυση Η θερμότητα είναι μορφή ενέργειας Άρα : Είναι Θερμική ενέργεια (όπερ έδει δείξε) Η έννοια / μέγεθος θερμική ενέργεια έρχεται να υποκαταστήσει την εσωτερική ενέργεια των ιδανικών αερίων που οι περισσότεροι (ως παλιοί) μάθαμε στα φοιτητικά αμφιθέατρα!!!

18 Η θερμότητα ως ροή ενέργειας Β. Παππάς18

19 Κατασκευή γραφήματος Θ (C) – t (min) Β. Παππάς19

20 Β. Παππάς20 Τα μοντέλα βοηθάνε θερμική ενέργεια

21 PhET project at the University of Colorado. Β. Παππάς21

22 Μηχανικό ανάλογο εύγευστο και «πετυχημένο» Β. Παππάς22

23 Αύξηση της θερμοκρασίας συνεπάγεται αύξηση της κινητικότητας των νιφάδων του ποπ-κορν. Κινήσεις προς τυχαίες διευθύνσεις με ακανόνιστο και μη προβλέψιμο τρόπο. Β. Παππάς23

24 Β. Παππάς24 Ευχαριστώ για την υπομονή σας Βασίλης Παππάς ΓΕΛ Καλαμπάκας


Κατέβασμα ppt "Β. Παππάς1 Θερμοκρασία και Θερμότητα Δύο έννοιες τόσο όμοιες και ταυτόχρονα τόσο διαφορετικές!"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google