Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Διδάσκουσες Κάλφογλου Ελένη, Μαθηματικός Μποτέλη Στεφανία, Φιλόλογος.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Διδάσκουσες Κάλφογλου Ελένη, Μαθηματικός Μποτέλη Στεφανία, Φιλόλογος."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διδάσκουσες Κάλφογλου Ελένη, Μαθηματικός Μποτέλη Στεφανία, Φιλόλογος

2 ΠΕΡΙΛΗΨΗ Η νέα πολυπολιτισμική και πολυγλωσσική κοινωνική και εκπαιδευτική πραγματικότητα επιβάλλει την υιοθέτηση από την πλευρά του εκπαιδευτικού νέων διδακτικών προσεγγίσεων και μεθόδων διδασκαλίας, που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες της πολυπολιτισμικής τάξης, θα καθιστούν τη διαδικασία της μάθησης περισσότερο ευέλικτη, ελκυστική και ουσιαστική και το σχολείο έναν χώρο οικείο όπου θα ανοιχτούν δίαυλοι επικοινωνίας ανάμεσα σε όσους συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία ανεξάρτητα από τη φυλετική, εθνική- εθνοτική, πολιτισμική και κοινωνική τους ταυτότητα Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάστηκε και εφαρμόζεται στο Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Πυλαίας η διαθεματική εκπαιδευτική δράση με τίτλο «Το κυνήγι του διαπολιτισμικού θησαυρού», της οποίας θα σας παρουσιάσουμε μερικά διδακτικά παραδείγματα.

3 ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: διαπολιτισμική εκπαίδευση, διαθεματικότητα, βιωματική μάθηση, κοινωνική μάθηση, μαθητοκεντρική μάθηση, συνεργατική μάθηση και συνεργατική διδασκαλία

4 Η δράση εφαρμόζεται ένα συνεχόμενο δίωρο την εβδομάδα στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου κατά τη διάρκεια της τρέχουσας σχολικής χρονιάς στο Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Πυλαίας Θεσσαλονίκης σε τμήμα της β΄ Γυμνασίου αποτελούμενο από αμιγώς αλλοδαπούς μαθητές που βρίσκονται για δεύτερη χρονιά στην Ελλάδα. Χώρες προέλευσης των μαθητών είναι το Αφγανιστάν και η Κίνα.

5 ΣΤΟΧΟΙ √ Ανάπτυξη μαθηματικής σκέψης √Ανάπτυξη ικανότητας κατανόησης και παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου και η εμπέδωση γραμματικών και συντακτικών φαινομένων της νέας ελληνικής γλώσσας στο πλαίσιο του γλωσσικού γραμματισμού. √ Επαφή των μαθητών με διάφορα λογοτεχνικά είδη (παραμύθια, ποίηση, δημοτικά τραγούδια κ.τ.λ.) μέσω των οποίων οι μαθητές θα γνωρίσουν στοιχεία από διαφορετικούς πολιτισμούς, ώστε να οδηγηθούν στη σημαντική για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση διαπίστωση ότι οι πολιτισμοί διαφοροποιούνται αλλά έχουν και πολλά κοινά σημεία.

6 √ Ανάπτυξη συνεργασίας και ομαδικότητας μεταξύ των μαθητών, ανάπτυξη του κοινωνικού τους προβληματισμού και της κριτικής τους ικανότητας στο πλαίσιο του κοινωνικού γραμματισμού

7 √ Παιδαγωγικός στόχος: Η καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης του μαθητή και η καλλιέργεια της θετικής στάσης του α) απέναντι στον συμμαθητή του που προέρχεται από άλλο πολιτισμό και άλλο κοινωνικό επίπεδο, β) απέναντι στο μάθημα, στον καθηγητή και τελικά στο σχολείο.

8 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Η συγκεκριμένη δράση, μέρος της οποίας θα σας παρουσιάσουμε μέσα από συγκεκριμένα διδακτικά παραδείγματα, αποτελεί έναν ευέλικτο τρόπο διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας, των μαθηματικών και της λογοτεχνίας. Το περιεχόμενο της διδασκαλίας βασίζεται στην τρέχουσα ύλη των Μαθηματικών, της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της β’ Γυμνασίου, παράλληλα όμως οργανώνεται με βάση τις ανάγκες των μαθητών που αποτελούν την ομάδα εργασίας και προϋποθέτει έναν σημαντικό βαθμό ελευθερίας για τον σχεδιασμό του.

9 Η οργάνωση του μαθήματος έγινε μετά από προσαρμογή του ωρολογίου προγράμματος από τον προγραμματιστή του σχολείου, έτσι ώστε η μαθηματικός και η φιλόλογος του τμήματος να μπαίνουν μαζί στο συγκεκριμένο τμήμα ένα συνεχόμενο δίωρο την εβδομάδα, κάθε Πέμπτη. Με βάση το περιεχόμενο της διδασκαλίας ο σχεδιασμός κάθε μαθήματος απαιτεί: α) πρόβλεψη της πορείας της ύλης στα δύο μαθήματα, έτσι ώστε το κοινό δίωρο να αποτελεί μια φυσιολογική εξέλιξη του κάθε μαθήματος ξεχωριστά, β)επανεξέταση του σχεδιασμού του μαθήματος κάθε Τετάρτη, γ) φαντασία, όρεξη και έναν βαθμό ελευθερίας.

10 1 ο διδακτικό παράδειγμα √ Η μαθηματικός της τάξης καλεί τα παιδιά να επιλύσουν μια κλασματική εξίσωση γνωστοποιώντας στους μαθητές πως ο άγνωστος Χ, τον οποίο καλούνται να βρουν είναι ο αριθμός των βημάτων που πρέπει να κάνουν με σημείο αφετηρίας την πόρτα της τάξης, για να βρουν έναν θησαυρό. √ Τα παιδιά λύνουν την εξίσωση και βρίσκουν ότι Χ= 11, κάνουν έντεκα βήματα ξεκινώντας από την πόρτα και βρίσκουν έναν θησαυρό. Πρόκειται για το παραμύθι «Η Βιβλιοθηκάριος της Βασόρας» της Jeanette Winter (Εκδόσεις Παπαδόπουλος), που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα.

11 Πιο συγκεκριμένα, όταν η εισβολή στο Ιράκ έφτασε μέχρι τη Βασόρα στις 6 Απριλίου του 2003 με τη βοήθεια φίλων και γειτόνων, η Αλία Μοχάμεντ Μπέικερ, υπεύθυνη βιβλιοθηκάριος στην κεντρική βιβλιοθήκη της Βασόρας, κατάφερε να διασώσει το εβδομήντα τοις εκατό των βιβλίων της βιβλιοθήκης, προτού αυτή παραδοθεί στις φλόγες εννέα μέρες αργότερα. Τα γεγονότα αποκαλύφθηκαν στον κόσμο από τη δημοσιογράφο της εφημερίδας New York Times, Σέιλα Κ. Ντιούαν στις 23 Ιουλίου του 2003.Η ιστορία επιλέχτηκε, γιατί μεταδίδει ένα μήνυμα αγώνα και πίστης στις αξίες του πολιτισμού μέσα στις αντίξοες συνθήκες του πρόσφατου πολέμου στο Ιράκ. Η ανάγνωσή της ιστορίας γίνεται μέσα στην τάξη και διαβάζουν όλοι οι μαθητές. √ Ακολουθεί συζήτηση για την ειρήνη και τον πόλεμο και την αξία της γνώσης. √ Συγκρατούμε τις λέξεις βιβλία, βιβλιοθήκη, βιβλιοθηκάριος, πόλεμος και ειρήνη.

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22 Στόχοι που επετεύχθησαν: σε γνωστικό επίπεδο ανάπτυξη της ικανότητας επίλυσης εξισώσεων, σε γλωσσικό επίπεδο ανάπτυξη δεξιότητας κατανόησης γραπτού λόγου (διαπιστώθηκε μέσα από στοχευμένες ερωτήσεις), εμπλουτισμός λεξιλογίου, ανάπτυξη δεξιότητας παραγωγής προφορικού λόγου και σε επίπεδο τάξης συμμετοχή όλων των μαθητών στη συζήτηση, ιδιαίτερα αυτών από το Αφγανιστάν, οι οποίοι έχουν βιώματα παρόμοια με αυτά που περιγράφονται στο παραμύθι.

23 2 ο διδακτικό παράδειγμα √ Με αφόρμηση τις λέξεις βιβλιοθήκη και βιβλιοθηκάριος που συναντήσαμε στο προηγούμενο δίωρο γίνεται για το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας η διδασκαλία της σύνθεσης λέξεων. Στη συνέχεια δίνονται στα παιδιά οι λέξεις αντρόγυνο, γυναικόπαιδα, μεγαλούπολη, Κωνσταντινούπολη, πολυκατοικία, ουρανοξύστης, ειρηνόφιλος, πολεμοχαρής, ξαναδιαβάζω, αλλόγλωσσος, πεντάχρονος, μπαινοβγαίνω, αναλύονται οι λέξεις στα δύο συνθετικά τους και γίνονται παρατηρήσεις σχετικά με το μέρος του λόγου στο οποίο μπορεί να ανήκουν το πρώτο και το δεύτερο συνθετικό αλλά και για το συνδετικό φωνήεν.

24 Στη συνέχεια καλούνται τα παιδιά να δημιουργήσουν σύνθετες λέξεις με βάση έναν πίνακα όπου τους δίνονται τα δύο συνθετικά. Το α’ συνθετικό όλων των λέξεων είναι βιβλιο-. Αφού συμπληρωθεί ο πίνακας (με τη βοήθεια λεξικών που έχουν στη διάθεσή τους τα παιδιά), με βάση τις σύνθετες λέξεις που δημιούργησαν και με τη βοήθεια της καθηγήτριας τα παιδιά κάνουν μια άσκηση λεξιλογίου.

25 ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ Στα ελληνικά, όταν ενώνουμε δύο λέξεις, κάνουμε μια καινούρια λέξη που τη λέμε σύνθετη. Πρόσεξε τις παρακάτω σύνθετες λέξεις: η βιβλιοθήκη, το αντρόγυνο, τα γυναικόπαιδα, η μεγαλούπολη, η Κωνσταντινούπολη, η πολυκατοικία, ο ουρανοξύστης, ειρηνόφιλος, πολεμοχαρής, ξαναδιαβάζω, αλλόγλωσσος, πεντάχρονος, μπαινοβγαίνω. Ποιες λέξεις ενώσαμε, για να τις φτιάξουμε; Σε ποιο μέρος του λόγου ανήκουν οι λέξεις αυτές;

26 Α’ λέξηΒ’ λέξηΣύνθετη λέξη ΒιβλιοΘήκηΗ ΒιβλιοΚριτικόςΟ ΒιβλιοΠωλώ (πουλάω) Το ΒιβλιοΓράφωΗ ΒιβλιοΔένωΗ ΒιβλιοΤρώω (έφαγα) Ο ΒιβλιοΦιλοςΟ ΒιβλιοΠαραγωγήΗ ΒιβλιοΠαρουσίασηΗ Βιβλιο-στάτης (< στέκομαι) Ο ΒιβλιοφύλακαςΟ Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

27 Βρείτε τις λέξεις: το μαγαζί όπου πουλάνε βιβλία → αυτός που είναι φίλος με τα βιβλία → αυτός που διαβάζει πολλά βιβλία → αυτός που κρίνει ένα βιβλίο και λέει αν είναι καλό ή όχι → η ένωση (το δέσιμο) των φύλλων, για να γίνει το βιβλίο → το μέρος όπου δανειζόμαστε (παίρνουμε) βιβλία και το έπιπλο του σπιτιού όπου βάζουμε τα βιβλία μας → στήριγμα για τα βιβλία, για να στέκονται όρθια στα ράφια → ο υπάλληλος της βιβλιοθήκης αυτός που φυλάει τα βιβλία, ο βιβλιοθηκάριος → η παραγωγή βιβλίων → η παρουσίαση ενός βιβλίου στον κόσμο → Ο κατάλογος βιβλίων για ένα θέμα →

28 √ Με αφορμή την εξίσωση που επιλύθηκε στο προηγούμενο μάθημα η μαθηματικός κάνει ένα μάθημα ιστορίας των μαθηματικών που αφορά στη χρήση του αγνώστου Χ και στη μεγάλη σημασία που είχε η χρήση αυτή για την εξέλιξη της επιστήμης των μαθηματικών.

29 Στόχοι που επετεύχθησαν: εμπέδωση του φαινομένου της σύνθεσης λέξεων, εξάσκηση στη σύνθεση λέξεων, εμπλουτισμός λεξιλογίου, εξοικείωση με τον κόσμο των συμβόλων των μαθηματικών.

30 3 ο διδακτικό παράδειγμα √ Δίνεται πρόβλημα με βάση την ιστορία «Η βιβλιοθηκάριος της Βασόρας» και οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν και να επιλύσουν μια εξίσωση. Για να φτιάξει ο μαθητής την εξίσωση που του ζητά το πρόβλημα πρέπει να πάει στην έκτη σελίδα της ιστορίας, στην τέταρτη σειρά κ.ο.κ. (το 5 ο γράμμα της 4ης σειράς της 6 ης σελίδας του βιβλίου κ.ο.κ.). Τώρα λοιπόν ο μαθητής καλείται να λειτουργήσει αντίστροφα: με αφετηρία το κείμενο να φτιάξει μόνος του την εξίσωση, να λύσει το πρόβλημα κι έτσι, ενώ στο προηγούμενο μάθημα τα μαθηματικά ως εργαλείο μας οδήγησαν στον γλωσσικό θησαυρό, τώρα με εργαλείο τη γλώσσα παράγουμε έναν μαθηματικό θησαυρό.

31 Η λύση είναι χ=13 σκαλιά. Κατεβαίνουμε 13 σκαλιά από τη θέση του προηγούμενου θησαυρού και αναζητούμε τον επόμενο. Ο θησαυρός μας αυτή τη φορά είναι το ποίημα του εθνικού ποιητή της Παλαιστίνης Μαχμούντ Νταρουίς « Να σκέφτεσαι τους άλλους» και ένα cd ηλεκτρονικής μουσικής, που συνέθεσε ως μουσική υπόκρουση για το συγκεκριμένο ποίημα, ο συνάδελφος μας χημικός Γραμμένος Στέργιος.

32 Διαβάζουμε το ποίημα (το οποίο στη συγκεκριμένη έκδοση υπάρχει και στην αραβική γλώσσα) με μουσική υπόκρουση, εξηγούμε τις άγνωστες λέξεις και συζητάμε το περιεχόμενό του. Τα παιδιά εντοπίζουν αμέσως το μήνυμα αγάπης, προσφοράς και αδελφοσύνης που στέλνει ο Παλαιστίνιος ποιητής και συγκινούνται ιδιαίτερα.

33

34 Ο Μαχμούντ Νταρουίς ( ) θεωρείται ο εθνικός ποιητής των Παλαιστινίων και ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές που έγραψαν στην αραβική γλώσσα. Έργα του έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 20 γλώσσες, ποιήματά του έχουν μελοποιηθεί και έχει τιμηθεί με πολλά διεθνή βραβεία. Από πολύ μικρός έζησε κατ’ οίκον περιορισμούς, συλλήψεις και φυλακίσεις για την πολιτική και καλλιτεχνική του δράση. Έζησε είκοσι έξι χρόνια εξόριστος.

35 (MΑΧΜΟΥΝΤ ΝΤΑΡΟΥΙΣ) Να σκέφτεσαι τους άλλους Καθώς ετοιμάζεις το πρωινό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους. Μην ξεχνάς να ταΐζεις τα περιστέρια. Όταν πολέμους ξεκινάς, να σκέφτεσαι τους άλλους. Μην ξεχνάς όσους λαχταρούν την ειρήνη. Όταν πληρώνεις το νερό, να σκέφτεσαι τους άλλους. Εκείνους που μόνο τα σύννεφα έχουν να τους θηλάσουν. Όταν γυρνάς στο σπιτικό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους. Μην ξεχνάς όσους ζουν σε αντίσκηνα. Όταν τα αστέρια μετράς πριν κοιμηθείς, να σκέφτεσαι τους άλλους. Εκείνους που δεν έχουνε πού να πλαγιάσουν. Όταν ελεύθερα μιλάς, να σκέφτεσαι τους άλλους. Εκείνους που δεν τους αφήνουν να μιλήσουν. Και καθώς σκέφτεσαι εκείνους τους άλλους, στον εαυτό σου γύρισε και πες: «Αχ και να ήμουν ένα κερί στο σκοτάδι». Ποίημα από την έκδοση «Μαχμούντ Νταρουΐς...να σκέφτεσαι τους άλλους - 12 ποιήματα του Παλαιστίνιου ποιητή» Έκδοση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση Μετάφραση: Τζένη Καραβίτη

36 Στόχοι που επετεύχθησαν: ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών στην επίλυση εξισώσεων, συνειδητοποίηση της αμφίδρομης σχέσης μαθηματικών-γλώσσας (που καταρρίπτει τα στεγανά των αντίπαλων μαθημάτων και δείχνει πόσο απαραίτητη είναι η σκέψη για τη γλώσσα και το αντίστροφο), επαφή των μαθητών με την ποίηση του εθνικού ποιητή της Παλαιστίνης Μαχμούντ Νταρουίς, καλλιέργεια διαπολιτισμικού και ανθρωπιστικού κλίματος (η αγάπη για τον συνάνθρωπο δεν έχει σύνορα).

37 4 ο διδακτικό παράδειγμα √ Με βάση φωτοτυπία που δίνεται στους μαθητές γίνεται η διδασκαλία του υποκειμένου από τη φιλόλογο του τμήματος. Στη συνέχεια στο ποίημα «Να σκέφτεσαι τους άλλους», που διδάχτηκε την προηγούμενη φορά,τα παιδιά αναζητούν τα υποκείμενά των υπογραμμισμένων ρημάτων που τους έχει δώσει η φιλόλογος και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το υποκείμενο πολλές φορές παραλείπεται, όταν το ρήμα είναι σε α’ ή β’ πρόσωπο.

38 ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ Η κάθε πρόταση έχει ένα υποκείμενο. Υποκείμενο είναι η λέξη ή οι λέξεις που μας δείχνουν ποιος κάνει αυτό που λέει το ρήμα της πρότασης. Για να βρούμε το υποκείμενο σε μια πρόταση κάνουμε την ερώτηση ποιος, ποια, ποιο πράγμα, ποιοι, ποιες, ποια πράγματα + το ρήμα της πρότασης. Π.χ. για να βρούμε το υποκείμενο της πρότασης Το λιβάδι είναι πράσινο την άνοιξη θα ρωτήσουμε: ποιο είναι πράσινο; Η απάντηση στην ερώτηση αυτή είναι το λιβάδι. Αυτό είναι το υποκείμενο της πρότασης. Υποκείμενο της πρότασης μπορεί να είναι: Α. ένα ουσιαστικό, δηλαδή λέξη που φανερώνει πρόσωπο, ζώο, πράγμα, ενέργεια, κατάσταση, ιδιότητα. Ο Μουράτ ήθελε από μικρός να γίνει αστροναύτης.. Β. ένα επίθετο, που χρησιμοποιείται αντί για ουσιαστικό: Πολλοί νέοι ονειρεύονται ένα ταξίδι στο διάστημα. Γ. μια αντωνυμία, δηλαδή λέξη που χρησιμοποιείται αντί για όνομα. Αυτός είναι ο σπουδαίος αστροναύτης που σου έλεγα Δ. άρθρο+επίρρημα, ή άρθρο+ολόκληρη πρόταση. Το αύριο είναι αβέβαιο Το ότι ο άνθρωπος μπόρεσε να φτάσει στο διάστημα απαίτησε πολύ χρόνο. Ε. ολόκληρη πρόταση. Ολόκληρη πρόταση ως υποκείμενο παίρνουν τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες εκφράσεις, όπως πρέπει, επιβάλλεται, επιτρέπεται, απαγορεύεται, είναι/δεν είναι σωστό, είναι λάθος, συνηθίζεται, κτλ.

39 (MΑΧΜΟΥΝΤ ΝΤΑΡΟΥΙΣ) Να σκέφτεσαι τους άλλους Καθώς ετοιμάζεις το πρωινό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους. Μην ξεχνάς να ταΐζεις τα περιστέρια. Όταν πολέμους ξεκινάς, να σκέφτεσαι τους άλλους. Μην ξεχνάς όσους λαχταρούν την ειρήνη. Όταν πληρώνεις το νερό, να σκέφτεσαι τους άλλους. Εκείνους που μόνο τα σύννεφα έχουν να τους θηλάσουν. Όταν γυρνάς στο σπιτικό σου, να σκέφτεσαι τους άλλους. Μην ξεχνάς όσους ζουν σε αντίσκηνα. Όταν τα αστέρια μετράς πριν κοιμηθείς, να σκέφτεσαι τους άλλους. Εκείνους που δεν έχουνε πού να πλαγιάσουν. Όταν ελεύθερα μιλάς, να σκέφτεσαι τους άλλους. Εκείνους που δεν τους αφήνουν να μιλήσουν. Και καθώς σκέφτεσαι εκείνους τους άλλους, στον εαυτό σου γύρισε και πες: «Αχ και να ήμουν ένα κερί στο σκοτάδι». Ποίημα από την έκδοση «Μαχμούντ Νταρουΐς...να σκέφτεσαι τους άλλους - 12 ποιήματα του Παλαιστίνιου ποιητή» Έκδοση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση Μετάφραση: Τζένη Καραβίτη

40 √ Η μαθηματικός δίνει για επίλυση στους μαθητές ένα σύστημα ανισώσεων. Η λύση μας οδηγεί με αφετηρία το σημείο όπου βρήκαμε τον προηγούμενο θησαυρό στον νέο θησαυρό. Αυτός είναι το τραγούδι «η μαμά μου η αγορά» από το δίσκο του Μανώλη Ρασούλη "Τι γυρεύεις μες στην Κίνα τσακι τσαν" σε σύνθεση του Πέτρου Βαγιόπουλου με τη φωνή της Νένας Βενετσάνου.

41 Στόχοι που επετεύχθησαν: γνωριμία των αλλόγλωσσων μαθητών με τις συντακτικές δομές της ελληνικής γλώσσας μέσω της διδασκαλίας του υποκειμένου, ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών στα μαθηματικά και πιο συγκεκριμένα στην επίλυση ανισώσεων.

42 5 ο διδακτικό παράδειγμα √ Ακούμε το τραγούδι-θησαυρό που βρήκαμε στο προηγούμενο μάθημα και διαβάζουμε με προσοχή τους στίχους του. Τα παιδιά αναγνωρίζουν τις λέξεις- σύμβολα του τραγουδιού π.χ. μαμά-αγορά και ακολουθεί συζήτηση με θέμα την υλιστική κοινωνία στην οποία ζούμε και την φθορά που έχει προκαλέσει στις ανθρώπινες σχέσεις και στον ανθρώπινο πολιτισμό η υποταγή στις υλιστικές αξίες.

43 √ Οι μαθητές μαθαίνουν για τον Σωκράτη, τον Διογένη, τον Χριστό και τη φιλοσοφία τους. √ Στη συνέχεια οι μαθητές αναζητούν τα υποκείμενα των υπογραμμισμένων ρημάτων του τραγουδιού και εντοπίζουν το είδος τους (π.χ. αντωνυμία, ουσιαστικό, κύριο όνομα)

44 Η μαμά μου η αγορά ΤΙ ΓΥΡΕΥΕΙΣ ΜΕΣ ΤΗ ΚΙΝΑ ΤΣΑΚΙ ΤΣΑΝ\Track02.wavΤΙ ΓΥΡΕΥΕΙΣ ΜΕΣ ΤΗ ΚΙΝΑ ΤΣΑΚΙ ΤΣΑΝ\Track02.wav Η μαμά μου η αγορά συμβουλεύει όλο με συμβουλεύει μιλά Κι ο Σωκράτης μου μιλά Κι όλα τ’ ανασκαλεύει Η μαμά μου η αγορά στα φώτα της με ρίχνει γελά κι ο Διογενής μου γελά, τον Ήλιο του μου δείχνει πουλιώνταιαγοράζονται Όλα πουλιώνται κι όλα αγοράζονται φιλιώνται μα αυτοί φιλιώνται και ούτε νοιάζονται Όλα πουλιώνται κι όλα αγοράζονται χτυπιώνταιλιάζονται λαοί χτυπιώνται και οι σαύρες λιάζονται Η μαμά μου η Αγορά χαϊδεύει συνέχεια με χαϊδεύει κι ο Χριστός που με κοιτά τις σκέψεις μου αλιεύει Η μαμά μου η αγορά λέεισ’ αγαπάω Μου λέει που να πάω, κι η Αφροδίτη σιγανά μου λέει να σ’ αγαπάω

45 Στόχοι που επετεύχθησαν: σε γλωσσικό επίπεδο εμπέδωση της διδασκαλίας του υποκειμένου, σε επίπεδο κοινωνικού και κριτικού γραμματισμού ανάπτυξη κοινωνικού προβληματισμού και κριτικής ικανότητας

46 6 ο διδακτικό παράδειγμα √ Η μαθηματικός δίνει προς επίλυση ορθογώνιο τρίγωνο με Πυθαγόρειο θεώρημα. Τα παιδιά βρίσκουν ότι Χ=8 και κάνουν 8 βήματα με αφετηρία το σημείο όπου βρήκαμε τον προηγούμενο θησαυρό. Ο νέος θησαυρός είναι το παραμύθι από την Ανατολή « Πετρόσουπα» του Τ. Μουθ σε μετάφραση Μ. Κοντολέων. Το παραμύθι «Πετρόσουπα» είναι πανάρχαιο και έχει ρίζες στη λαϊκή παράδοση της Ευρώπης. Ο συγγραφέας ακολούθησε την πλέον παραδοσιακή μορφή του παραμυθιού και τοποθέτησε τη δράση του στην Κίνα.

47 Στο παραμύθι αυτό ο Χοκ, ο Λοκ και ο Σο αναζητούν τι σημαίνει να είσαι ευτυχισμένος. Όταν φτάνουν σε ένα αφιλόξενο χωριό, του οποίου τις πόρτες βρίσκουν κλειστές, ο Σο, ο πιο σοφός από τους τρεις, ανακοινώνει ότι θα μάθει στους κατοίκους του χωριού πώς φτιάχνεται μια πετρόσουπα. Πράγματι με τη συνεισφορά όλων φτιάχτηκε η πετρόσουπα και τα παράθυρα των σπιτιών άνοιξαν, για να μπει μέσα η υπέροχη μυρωδιά της.

48 Μια υπέροχη συνεστίαση έπειτα από πολλά χρόνια αποξένωσης, μια βραδιά που υποσχόταν πολλά: φιλίες και καλή γειτνίαση, ευθυμία και καλοκαρδίσματα. Μες στις ευχαριστίες μικρών και μεγάλων αναχώρησαν οι μοναχοί. «Το να είναι κανείς ευτυχισμένος είναι τόσο απλό όσο και το να φτιάξει μια πετρόσουπα», είπαν οι ταξιδιώτες γνωρίζοντας τώρα «τι είναι αυτό που κάνει κάποιον ευτυχισμένο». √ Ακολουθεί συζήτηση για τη δύναμη και τη σημασία της προσφοράς αλλά και για το πραγματικό νόημα της ζωής.

49

50

51

52

53

54

55

56 Στόχοι που επετεύχθησαν: εμπέδωση του πυθαγορείου θεωρήματος, καλλιέργεια κοινωνικής συνείδησης, επαφή με στοιχεία του πολιτισμού της Κίνας (φιλοσοφία, Βουδισμός, κινέζικο θέατρο σκιών, παραδοσιακές ενδυμασίες, αρχιτεκτονική σπιτιών, διατροφικές συνήθειες)

57 7 ο διδακτικό παράδειγμα √ Ο Κινέζος μαθητής μας Τζιέ μας φέρνει να απολαύσουμε κινέζικο ρύζι στον ατμό και ρύζι με λαχανικά και μας μαθαίνει να τρώμε με τα παραδοσιακά κινέζικα ξυλάκια. Στην τάξη διαμορφώνεται ένα κλίμα πολύ φιλικό.

58 √ Στη συνέχεια η μαθηματικός ζητά από τα παιδιά να βρεθεί το ολικό εμβαδόν από ένα κινέζικο σπιτάκι (όλα τα επίπεδα σχήματα). Το αποτέλεσμα σε τ.μ. παραπέμπει στην αίθουσα όπου είναι κρυμμένος ο επόμενος θησαυρός που είναι το τραγούδι « μια μέρα στο Πεκίνο» από το cd « Ο κόσμος ανάποδα»( μουσική Α.Αγγέλου, στίχοι Ε.Σίνη ).

59 √ Με αφορμή το τραγούδι τα παιδιά διδάσκονται τα μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα και τοποθετούν σε έναν πίνακα με δύο στήλες (μεταβατικά- αμετάβατα) τα ρήματα του τραγουδιού που υπογράμμισε η φιλόλογος και τα αντικείμενα των μεταβατικών στην τρίτη στήλη (αντικείμενο).

60 Μια μέρα στο ΠεκίνοΟ ΚΟΣΜΟΣ ΑΝΑΠΟΔΑ\Track05.wavΟ ΚΟΣΜΟΣ ΑΝΑΠΟΔΑ\Track05.wav περπατάει κρατάει πίνουντρώνε κοιτάνε τρέχουν Ένας Κινέζος περπατάει στη βροχή κρατάει κίτρινη ομπρέλα ανοιχτή. Και μια Κινέζα μ` έναν μπέμπη αγκαλιά γυρνάει απ` τη δουλειά. Οι καφετέριες γεμάτες Κινεζάκια πίνουν ζεστό καφέ και τρώνε κουλουράκια. Παρέες που τα λένε και χαμογελάνε και τη βροχή κοιτάνε. Κι όλος ο κόσμος στο Πεκίνο έχει βγει. Χίλιοι Κινέζοι τρέχουν μέσα στη βροχή. Ουράνιο τόξο όπου να`ναι θα φανεί. Θα φανεί!.

61 Βρέχει προλάβουν διαβάζει Βρέχει μα κανέναν δεν πειράζει όλοι τρέχουν στο Πεκίνο βρέχει κι όλοι μούσκεμα θα γίνουν όλοι τρέχουν στο Πεκίνο. Φανάρια κόκκινα και πράσινα ανάβουν κι όλοι τρέχουν λεωφορείο να προλάβουν και τ` αυτοκίνητα τους βρέχουν με νερά, τους κάνουνε παπιά. Ένας Κινέζος που διαβάζει εφημερίδα και μια Κινέζα με βαρκούλα την ελπίδα. Ένα σκυλάκι σ` ένα δέντρο ξαλαφρώνει και ξανανιώνει!

62 Έχει βραδιάσει πέφτει κλείνουν Έχει βραδιάσει και τα φώτα όλα ανάβουν και τα πολλά τα σούρτα - φέρτα τώρα παύουν. Όλοι στα σπίτια τους μαζεύονται γιατί πέφτει ασταμάτητη βροχή. Τα Κινεζάκια στα κρεβάτια τους φωλιάζουν, κλείνουν τα μάτια και σε όνειρο βουλιάζουν. Μια μέρα βλέπουν στο Πεκίνο με βροχή και βγαίνουν έξω εκεί!

63 ΡΗΜΑΤΑΑΜΕΤΑΒΑΤΟΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΑΝΤΙ ΚΕΙΜΕΝΟ περπατάει κρατάει πίνουν τρώνε κοιτάνε τρέχουν βρέχει προλάβουν διαβάζει Έχει βραδιάσει Ποιο ρήμα είναι μεταβατικό και ποιο αμετάβατο. Ποιο είναι το αντικείμενό του;

64 Στόχοι που επετεύχθησαν: ανάπτυξη μαθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών (τριγωνομετρία), γνωριμία μαθητών με τις συντακτικές δομές της ελληνικής των αλλόγλωσσων γλώσσας μέσω της διδασκαλίας του αντικειμένου, εμπέδωση της διδασκαλίας του αντικειμένου, επαφή με πολιτισμικά στοιχεία της Κίνας και με στοιχεία της καθημερινότητας του κινέζικου λαού.

65 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η αξιολόγηση της δράσης μας δεν είναι δυνατή, δεδομένου ότι βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και δεν έχει ολοκληρωθεί. Η μέχρι τώρα πορεία μας όμως μας έχει οδηγήσει σε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα για τη διδακτική πράξη, τα οποία θεωρήσαμε καλό να μοιραστούμε μαζί σας. √ Τα παιδιά συμμετέχουν και ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για το μάθημα …της Πέμπτης. √ Εμφανίζουν ικανότητες και γνώσεις που δεν είχαμε αντιληφθεί στο «τυπικό μάθημα». √ Η δράση αυτή τους βοηθά να δουν το σχολείο, όχι ως αναγκαίο κακό, αλλά σαν το «σχολείο τους».

66 √ Η χρήση της μουσικής, της ποίησης, της τέχνης, η απόλαυση εδεσμάτων επιβεβαιώνει ότι το μάθημα μπορεί εξίσου καλά να είναι αποτελεσματικό και ευχάριστο. √ Τα μαθηματικά γίνονται ένα χρήσιμο εργαλείο, η συνδετική γέφυρα, που μας οδηγεί σε έναν θησαυρό, ο οποίος έχει πάντα ανθρωπιστικό μήνυμα και συνιστά έναν κώδικα αξιών, τον οποίο επιθυμούμε ως παιδαγωγοί να μεταδώσουμε στους μαθητές μας. √ Τα παιδιά ανταποκρίνονται πολύ καλύτερα όταν η μάθηση είναι βιωματική, όταν δηλαδή βασίζεται στα βιώματα και τις εμπειρίες τους. Στην περίπτωση αυτή η απόδοσή τους σε γλωσσικό και γνωστικό επίπεδο είναι πολύ καλύτερη.

67 √ Τα παιδιά νιώθουν ιδιαίτερα περήφανα, όταν το μάθημα γίνεται με άξονα την κουλτούρα τους και νιώθουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και εκτίμηση προς τον διδάσκοντα, ο οποίος δεν προβάλλει μόνο τη δική του κουλτούρα αλλά δίνει αξία και στη διαφορετική κουλτούρα των μαθητών του. √ Παιδιά με διαφορετικούς πολιτισμικούς και κοινωνικούς κώδικες ήρθαν περισσότερο κοντά και καλλιεργήθηκε μεταξύ τους κλίμα εμπιστοσύνης, καθώς γνώρισαν στοιχεία του πολιτισμού του άλλου που τους ήταν άγνωστα.

68 Επιθυμία μας είναι, αφού ολοκληρώσουμε τη δράση, να ετοιμάσουμε μια παρουσίαση από τα παιδιά του συγκεκριμένου τμήματος για τα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου με λόγο, μουσική και εικόνα. Έτσι ελπίζουμε να μεταδώσουμε το μήνυμα της διαπολιτισμικότητας και της συνεργασίας και στο υπόλοιπο σχολείο.

69  Ευχαριστούμε θερμά φίλους και συναδέλφους για τις ιδέες τους και τη βοήθειά τους.  Τον συνάδελφο Γραμμένο Στέργιο για τη μουσική του.  τους μαθητές του Β2 που μας δίδαξαν κι αυτοί με τη σειρά τους πολλά πράγματα και συνεχίζουν να μας διδάσκουν.

70 Ο ΤΖΙΕ, Ο ΑΧΜΑΝΤ, Ο ΣΑΪΝΤΡΙΖΑ Ο ΖΑΜΠΙ

71

72


Κατέβασμα ppt "Διδάσκουσες Κάλφογλου Ελένη, Μαθηματικός Μποτέλη Στεφανία, Φιλόλογος."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google