Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

bullying Ενδοσχολική βία ή σχολικός εκφοβισμός Μορφές bullying Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων Απειλές και εκβιασμός Σωματική βία,

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "bullying Ενδοσχολική βία ή σχολικός εκφοβισμός Μορφές bullying Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων Απειλές και εκβιασμός Σωματική βία,"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 bullying Ενδοσχολική βία ή σχολικός εκφοβισμός

3 Μορφές bullying Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων Απειλές και εκβιασμός Σωματική βία, χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα Κλοπές Ζημιές στην προσωπική περιουσία κάποιου

4 Επιδιωκόμενη απομάκρυνση των φίλων Εσκεμμένος ή συχνός αποκλεισμός μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών

5 Εκβιαστικά τηλεφωνήματα, ή τηλεφωνήματα σε ακατάλληλες ώρες χωρίς απάντηση Ηλεκτρονικό bullying (cyber bullying) μέσω κινητού τηλεφώνου ή του διαδικτύου

6 Η βία μεταξύ των παιδιών δεν είναι κάτι το καινούριο. (Παραδείγματα από τη λογοτεχνία: «οι περιπέτειες του Τόμας Μπράουν», «Ο Όλιβερ Τουίστ» κ.α.) Σε κάποιες κοινωνίες κυριαρχεί η αντίληψη ότι η άσκηση βίας, από τα αγόρια κυρίως, συνιστά μια φυσική διαδικασία στην ανάπτυξη του παιδιού Αποτελεί σύγχρονο φαινόμενο το bullying;

7 Ο κύκλος της βίας Θύμα bully Φίλος 2 bully Ενεργός παρατηρητής Διαμαρτύρεται πράττει Παθητικός παρατηρητής 4 αδιαφορεί Παθητικός παρατηρητής 3 Φοβάται σιωπά Παθητικός παρατηρητής 2 Αποδοκιμάζει σιωπά Παθητικός Παρατηρητής 1 επικροτεί Φίλος 1 bully

8 Το profile ενός bully Απόσυρση/αδιαφορία για το μάθημα (κορίτσια) Διαταρακτική συμπεριφορά που φθάνει ως την ανοιχτή σύγκρουση (αγόρια) Απώλεια ελέγχου στην εκδήλωση αρνητικών συναισθημάτων Περιστασιακή απειθαρχία/επαναλαμβανόμενη παραβίαση κανόνων ομάδας Δυσπροσαρμοστικότητα

9 Μαθησιακές δυσκολίες Γνωστικά ελλείμματα Χαμηλή αυτοεκτίμηση, ανασφάλεια, απογοήτευση, συγκάλυψη ευθραυστότητας Πόνος, φόβος, εγκατάλειψη Υιοθέτηση υποκουλτούρας στην προσπάθεια αναζήτησης ταυτότητας

10 Ένα παιδί μπορεί να χαρακτηριστεί ως bully όταν: Εξυβρίζει άλλα παιδιά Διαδίδει ψευδείς φήμες ή κατηγορίες Δημιουργεί ιστορίες που δημιουργούν μπελάδες Συμμετέχει σε υπάρχουσες συμμορίες

11 Διαβάλλει τα παιδιά στους φίλους τους με σκοπό να τα αποξενώσει Ασκεί σωματική βία Σχολιάζει την παιδεία, το θρήσκευμα, την καταγωγή, τη φυλή, το χρώμα, την εμφάνιση, το βάρος, την αναπηρία ή την κατάσταση υγείας κάποιου παιδιού

12 Αποφεύγει επιδεικτικά να είναι στην ίδια παρέα ή στην ίδια αθλητική ομάδα με κάποιο συμμαθητή του Εκβιάζει για χρήματα ή προσωπικά αντικείμενα Κάνει κλοπές

13 Στέλνει απειλητικά ή εκβιαστικά μηνύματα ή φωτογραφίες μέσω κινητών τηλεφώνων ή του διαδικτύου

14 Η πραγματικότητα

15 ΤΑ ΘΥΜΑΤΑ Τα θύματα του bullying είναι δυνατόν να παρουσιάσουν: διαταραχές συμπεριφοράς ψυχοσωματικά προβλήματα (πονοκέφαλοι, κοιλιακά άλγη, ενούρηση, διαταραχές ύπνου)

16 ψυχολογικά προβλήματα (άγχος, χαμηλή αυτοεκτίμηση, φοβίες, δεν μπορούν να μείνουν μόνα και δεν μπορούν να κοιτάξουν το συνομιλητή στα μάτια.)

17 Τα παιδιά, όπως τονίζει ο Συνήγορος του Παιδιού, «δεν απειλούνται τόσο από τη βία που προέρχεται από συνοµηλίκους τους, όσο από την αδυναµία των ενηλίκων να τους παρέχουν την αναγκαία παρουσία, συµµετοχή, υποστήριξη και διαπαιδαγώγηση. Τα παιδιά στερούνται την απαραίτητη ασφάλεια και προστασία από κινδύνους ή απειλές, ορισµένες φορές µάλιστα, οι ίδιοι οι ενήλικοι προβαίνουν σε κακοποίηση ή σοβαρή παραµέλησή τους. Επικίνδυνα συχνή είναι και η αποσιώπηση ή η σιωπηλή ανοχή στη βία. Οι µαθητές επισηµαίνουν ότι οι εκπαιδευτικοί επεµβαίνουν µόνο όταν µια βίαιη σύγκρουση γίνει δηµόσια και αποσταθεροποιεί τη σχολική ζωή και τότε δρουν πυροσβεστικά. Ακόµα, ορισµένοι σύλλογοι γονέων δεν δείχνουν την απαιτούµενη ευαισθησία στο θέµα ή δεν λειτουργούν καθόλου».

18 Αίτια του φαινομένου ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ απώλεια παραδοσιακών αξιών και προτύπων Απουσία διαλόγου, τρυφερότητας, έλλειψη χρόνου Παιδοκεντρισμός (τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως υποκατάστατα του γονεϊκού εγώ) Συγκρουσιακό περιβάλλον (καυγάδες, βιαιότητες, διαζύγιο, οικονομικά προβλήματα)

19 Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΘΥΤΗ Επιθετική προσωπικότητα Ορμονικές μεταβολές Ικανότητα προσαρμογής στις προκλήσεις του περιβάλλοντος Αναζήτηση ταυτότητας, ανασφάλεια, διάθεση αμφισβήτησης, αστάθεια και ευθραυστότητα εφηβείας

20 ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Γνωστικά κενά, μαθησιακές δυσκολίες − αδιαφορία, πλήξη στο μάθημα − χαμηλή επίδοση − χαμηλή αυτοεκτίμηση − επιβεβαίωση της κακής εικόνας με κακή συμπεριφορά (φαύλος κύκλος) Σύνδεση του σχολείου με το εξεταστικό σύστημα (στρες/απέχθεια)

21 Τα σχολικά κτήρια (συστεγαζόμενα σχολεία) δε δημιουργούν αίσθηση οικειότητας στα παιδιά Η διαδικασία του μαθήματος απαιτεί πολύωρη ακινησία/τα παιδιά αναζητούν εκτόνωση Δυσκαμψία εκπαιδευτικού συστήματος (βιβλία, προγράμματα)

22 Έλλειψη επαρκούς παιδαγωγικής κατάρτισης εκπαιδευτικών Κενά συνεργασίας εκπαιδευτικών − γονέων Στάσεις, αξίες, απόψεις του εκπαιδευτικού μπορεί να θεωρηθούν ως επιθετική συμπεριφορά προς τον μαθητή

23 Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης εκπαιδευτικών (αποπροσωποποίηση, στρεσσογόνο εργασιακό περιβάλλον, μη ικανοποίηση από εργασία, σύγχυση και καταρράκωση εκπαιδευτικού, ο οποίος αισθάνεται ανεπαρκής)

24 ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ; ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Μαθησιακή, ψυχοσυναισθηματική στήριξη παιδιού Δημιουργία περιβάλλοντος ασφάλειας και ψυχικής υγείας Συνεχής στήριξη του παιδιού (στο παιχνίδι, στο διάβασμα, στην εκμάθηση κανόνων συμπεριφοράς/προσαρμογής στο περιβάλλον)

25 Αποφυγή/αποτροπή λανθασμένων συμπεριφορών που μπορεί να λειτουργήσουν ως πρότυπα μίμησης για τα παιδιά Συνεργασία με το σχολείο

26 ΣΧΟΛΕΙΟ − ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Το σχολείο οφείλει να χτίσει μια ανοιχτή κοινότητα Να διαμορφώσει χώρο υποδοχής και συνεργασίας με τους γονείς εκτός γραφείου ή αιθουσών διδασκαλίας Να δημιουργήσει δίκτυα επικοινωνίας με όλους τους γονείς

27 Να οριοθετεί τους κανόνες συμπεριφοράς, να τους γνωστοποιεί στους γονείς και να ζητεί την εφαρμογή τους Να υπάρχει συνεχής ροή ενημέρωσης από και προς το σχολείο

28 Οι εκπαιδευτικοί πρέπει : να έχουν τακτικό και ειλικρινή διάλογο με τους γονείς Να κατανοούν τις θέσεις και τους φόβους τους Να είναι διακριτικοί και να προστατεύουν την προσωπικότητα του μαθητή και των μελών της οικογένειάς του

29 Να δημιουργούν κλίμα ηρεμίας και ασφάλειας (ψυχικής και σωματικής) για τους μαθητές Να εντάσσουν όλους τους μαθητές στη διδακτική/μαθησιακή διαδικασία βοηθώντας τους να βρουν τους ρόλους τους(τεστ δεξιοτήτων, εξατομικευμένη, πολυεπίπεδη διδασκαλία, ανάθεση εργασιών ανάλογα με τις δυνατότητές τους, δημόσιος έπαινος) ανατρέποντας την αρνητική εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους

30 Πριν τιμωρήσουν, να δείξουν άλλες θετικές διεξόδους συμπεριφοράς Να δώσουν πρότυπα συμπεριφοράς και να γίνουν και οι ίδιοι πρότυπα Να συζητήσουν κατ’ ιδίαν με το μαθητή δημιουργώντας προσωπική σχέση μαζί του και ζητώντας του ηθική δέσμευση σχετικά με τη συμπεριφορά του

31 Απορρίπτουν τη συμπεριφορά και όχι την προσωπικότητα του μαθητή Έχουν υπ’ όψη τους ότι ο διαταρακτικός μαθητής ΔΕΝ είναι διαταραγμένος Μαθαίνουν τους μαθητές να συνυπάρχουν με σεβασμό στην ετερότητα

32 Έχουν και διδάσκουν δημοκρατικό ήθος Ενθαρρύνουν τα παιδιά να εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τους Είναι δίκαιοι Θέτουν όρια Διαχειρίζονται με ηρεμία τις συγκρούσεις

33 Δεν κάνουν άτυπη συμφωνία με το μαθητή του τύπου : αρκεί να μη με ενοχλείς στο μάθημα και κάνε ό,τι θέλεις Δε δίνουν τέτοια προσοχή στο ζωηρό/επιθετικό μαθητή που μπορεί να θεωρηθεί θετική ανατροφοδότηση Αποφεύγουν την αποβολή

34 Στη συζήτηση με το μαθητή διαχωρίζουν το γεγονός, την άποψή τους γι’ αυτό και τα συναισθήματα που τους προκάλεσε Τα σχόλιά τους είναι σύντομα, καθαρά, έχουν σαφή στόχο και μήνυμα (χρησιμοποιούν και τη γλώσσα του σώματος, την έκφραση του προσώπου και την χροιά της φωνής) Αποφεύγουν το κήρυγμα

35 Σύμφωνα με τον καινούριο νόμο 3500/06, άρθρο 23, ο εκπαιδευτικός που πληροφορείται, με οποιονδήποτε τρόπο, πράξη εκφοβισμού, οφείλει να ενημερώσει τον/τη διευθυντή/ντρια του σχολείου, ο/η οποίος/α ανακοινώνει αμέσως την πράξη στην πλησιέστερη αστυνομική αρχή ή στον εισαγγελέα.

36 ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ … Αν το παιδί σας υπήρξε θύμα: Κουβεντιάστε ήρεμα με το παιδί σας για την εμπειρία του Καταγράψτε προσεκτικά ό,τι σας είπε το παιδί και ιδιαίτερα για το ποιοί εμπλέκονται στο συμβάν, πόσες φορές συνέβη, πού και τί ακριβώς συνέβη Ενθαρρύνετε το παιδί σας ότι έκανε καλά που σας εκμυστηρεύτηκε το περιστατικό

37 Διαβεβαιώστε το ότι δε φταίει αυτό για το συμβάν και ότι κανείς και για κανένα λόγο δεν πρέπει να υφίσταται συμπεριφορές εκφοβισμού Μην το ενθαρρύνετε σε καμιά περίπτωση να εκδικηθεί Εξηγείστε του πως ο,τιδήποτε υποπέσει στην αντίληψή του στο μέλλον θα πρέπει να το αναφέρει αμέσως στο δάσκαλό του Κλείστε ραντεβού με το δάσκαλο του παιδιού σας Εξηγείστε αναλυτικά στο δάσκαλο το πρόβλημα του παιδιού σας

38 Όταν κουβεντιάζετε με το δάσκαλο Προσπαθήστε να παραμείνετε ήρεμοι και να έχετε κατά νου ότι ο δάσκαλος μπορεί να μη γνωρίζει καθόλου το περιστατικό ή να έχει ακούσει αλληλοσυγκρουόμενες απόψεις γι’ αυτό Να είστε όσο πιο σαφής γίνεται για το συμβάν που σας περιέγραψε το παιδί σας και να δώσετε ημερομηνίες, τόπο και ονόματα άλλων παιδιών που εμπλέκονται

39 Ρωτήστε αν και πώς μπορείτε να βοηθήσετε εσείς Να είστε σε συνεχή επικοινωνία με το σχολείο και να ενημερώνετε σε τακτά διαστήματα το δάσκαλο αν υπάρχει βελτίωση ή αν συνεχίζονται τα προβλήματα Σημειώστε τις τυχόν ενέργειες που θα κάνει το σχολείο

40 Αν δεν είστε ευχαριστημένοι με την πολιτική του σχολείου Ενημερωθείτε για την antibullying policy του σχολείου, εφόσον υπάρχει, και δείτε αν ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες Σε ορισμένα σχολεία δεν περιορίζονται μόνο στο να ενημερώνουν τα παιδιά για το bulling αλλά τα εκπαιδεύουν πώς να αμύνονται όταν αντιμετωπίζουν επίδοξους bullies

41 Συζητήστε το πρόβλημα με άλλους γονείς και με το σύλλογο γονέων Κλείστε ραντεβού με το διευθυντή και μιλήσετε διεξοδικά για το συμβάν Αν δε σας βοηθήσει απευθυνθείτε στους ανώτερούς του

42 Αν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας παρενοχλεί άλλα παιδιά Εξηγήστε του ότι αυτό που κάνει είναι απαράδεκτο και κάνει τα άλλα παιδιά δυστυχισμένα Προσέξτε μήπως μιμείται την επιθετική συμπεριφορά μελών του οικογενειακού περιβάλλοντος Κουβεντιάστε με τους δασκάλους του Να το επαινείτε και να το στηρίζετε, όταν βλέπετε ότι κάνει προσπάθειες να βελτιώσει τη συμπεριφορά του. Να βεβαιωθείτε ότι γνωρίζει ότι το αγαπάτε

43 STOP BULLING

44 Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ως γονείς ή εκπαιδευτικοί; Να ενημερώσουμε τους δράστες, τα θύματα, τους μάρτυρες. Για να αποφευχθούν καταστροφικές συνέπειες για τη μετέπειτα ζωή τους θα πρέπει να μην είναι παθητικοί δέκτες ή επιθετικοί αλλά να βοηθηθούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα και οι μάρτυρες να μη φοβούνται να αποκαλύψουν την αλήθεια Να γίνουμε παραδείγματα οι ίδιοι για τα παιδιά μας τόσο στο σπίτι όσο και γενικότερα.

45  Να συμβουλεύσουμε τα παιδιά να είναι σε επαγρύπνηση και να έχουν αυτοπεποίθηση. Όλοι έχουν το δικαίωμα στη διαφορετικότητα, στην προσωπική ελευθερία και δεν είναι υποχρεωμένοι να υφίστανται την απομόνωση, τον εξευτελισμό, τη βία και την υποτίμηση από τους άλλους. Όποιος το πιστέψει αυτό για τον εαυτό του μπορεί να πείσει και τους άλλους.  Ζητείστε από τα παιδιά σας να διευρύνουν τον κύκλο των φίλων τους και να προσέχουν ο ένας τον άλλο  Να αποφεύγουν χώρους πιθανής επίθεσης.

46 Να χρησιμοποιούν κατάλληλο λεξιλόγιο. Το να αγνοούν τους άλλους δεν είναι πάντα η καλύτερη συμβουλή Να μπορούν να υπερασπιστούν τον εαυτό τους. Να συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να ζητούν βοήθεια, όταν τη χρειάζονται. Οι δράστες δεν επιθυμούν να υπάρχουν μαρτυρίες. Αν υποστεί κάποιο παιδί παρενόχληση, να καταγράψει αμέσως το περιστατικό και να το αναφέρει στο δάσκαλο ακόμη και σε κάποιο γιατρό.

47 ΣΠΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΜΑ BULLY ΥΠΕΡΑΣΠΙ ΣΤΗΣ ΥΠΟΣΤΗ ΡΙΚΤΗΣ ΠΙΘΑΝΟΣ ΥΠΕΡΑ ΣΠΙΣΤΗΣ ΠΑΘΗΤΙΚΟΣ ΥΠΕΡΑ ΣΠΙΣΤΗΣ ΠΑΡΑ ΤΗΡΗΤΗΣ ΑΠΕΜΠΛΕΓ ΜΕΝΟΣ ΟΠΑΔΟΣ ΑΝΕΤΟΙΜΟΣ ΝΑ ΔΡΑΣΕΙ

48 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ  «Σχολείο χωρίς βία» Α. Γιοβαζολιάς, Συνήγορος του παιδιού, Εθνική Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.  Ηλεκτρονική και ταχυδρ. διεύθυνση του Συνηγόρου του Παιδιού: Χατζηγιάννη Μέξη 5,Αθήνα 11528, τηλ , Φαξ:

49 Δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος της Γενικής ασφάλειας Αθηνών Τηλ. καταγγελιών: καθημερινά από 9:00 έως 16:00μ.μ Ηλεκτρονικές καταγγελίες: μέσω της ιστοσελίδας ή στοwww.safe-line.gr report.safelinet.gr ή safenet.gr, ή (www.ics.forth.gr) Αρχή προσωπικών δεδομένων,

50 Δίωξη ηλεκτρ. Εγκλήματος. Οδηγίες για ασφαλή χρήση διαδικτύου: grwww.dart.gov Ομάδα εφήβων Συμβούλων (γραμμή για παιδιά) Δίκτυο για την Πρόληψη και καταπολέμηση της Σωματικής Τιμωρίας στα παιδιά Κέντρο Πρόληψης και Υγείας των Εφήβων «Φίλοι εφήβων» τηλ.210 – Δ/ντής:Καθηγητής Γ. Χρούσος, Α΄Παιδιατριακή κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία»


Κατέβασμα ppt "bullying Ενδοσχολική βία ή σχολικός εκφοβισμός Μορφές bullying Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων Απειλές και εκβιασμός Σωματική βία,"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google