Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η επίδραση των μαθησιακών δυσκολιών στην αυτοεκτίμηση των παιδιών Ζαφειρίδου Φανή Συμβουλευτική Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπευτρια.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η επίδραση των μαθησιακών δυσκολιών στην αυτοεκτίμηση των παιδιών Ζαφειρίδου Φανή Συμβουλευτική Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπευτρια."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η επίδραση των μαθησιακών δυσκολιών στην αυτοεκτίμηση των παιδιών Ζαφειρίδου Φανή Συμβουλευτική Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπευτρια

2 Με τον όρο αυτοεκτίμηση ορίζουμε την εκτίμηση της αξίας και της σημαντικότητάς του ατόμου και το να έχει την ικανότητα να είναι υπεύθυνο προς τον εαυτό του και προς τους άλλους.

3 Μαθησιακές Δυσκολίες και αυτοεκτίμηση Η αρνητική αλληλεπίδραση γονέα-παιδιού δημιουργεί στο παιδί αισθήματα ματαίωσης και απογοήτευσης, τα οποία αναστέλλουν τη θετική έκβαση των προσπαθειών του για ικανοποιητική σχολική απόδοση. Η αρνητική αλληλεπίδραση γονέα-παιδιού δημιουργεί στο παιδί αισθήματα ματαίωσης και απογοήτευσης, τα οποία αναστέλλουν τη θετική έκβαση των προσπαθειών του για ικανοποιητική σχολική απόδοση. Πολλοί γονείς αισθάνονται απογοήτευση και εκδηλώνουν την αποδοκιμασία τους για τις χαμηλές επιδόσεις του παιδιού, οι οποίες συχνά οδηγούν τους γονείς σε μια στάση παραίτησης σχετικά με την ακαδημαϊκή πρόοδο του παιδιού τους. Πολλοί γονείς αισθάνονται απογοήτευση και εκδηλώνουν την αποδοκιμασία τους για τις χαμηλές επιδόσεις του παιδιού, οι οποίες συχνά οδηγούν τους γονείς σε μια στάση παραίτησης σχετικά με την ακαδημαϊκή πρόοδο του παιδιού τους.

4 Η άγνοια των γονέων για τη φύση και την αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών προκαλεί συνήθως ενοχές και αυξάνει το άγχος τους για τη μαθησιακή πορεία του παιδιού. Η άγνοια των γονέων για τη φύση και την αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών προκαλεί συνήθως ενοχές και αυξάνει το άγχος τους για τη μαθησιακή πορεία του παιδιού. Στο σχολικό περιβάλλον οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν πηγή έντονου άγχους λόγω έλλειψης «επαρκούς για εκείνους» χρόνου για την ολοκλήρωση των καθηκόντων τους Στο σχολικό περιβάλλον οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν πηγή έντονου άγχους λόγω έλλειψης «επαρκούς για εκείνους» χρόνου για την ολοκλήρωση των καθηκόντων τους Η διάσταση ανάμεσα στις προσπάθειες των μαθητών αυτών και στην τελική – μη ικανοποιητική – επίδοση τους Η διάσταση ανάμεσα στις προσπάθειες των μαθητών αυτών και στην τελική – μη ικανοποιητική – επίδοση τους

5 Χαρακτηριστικά παιδιών με χαμηλή αυτοεκτίμηση Τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση Αναφέρονται στον εαυτό τους με αρνητικούς χαρακτηρισμούς Αναφέρονται στον εαυτό τους με αρνητικούς χαρακτηρισμούς Εστιάζουν στην αρνητική διάθεση των άλλων, ακόμα και αν αυτή δεν σχετίζεται με δική τους συμπεριφορά Εστιάζουν στην αρνητική διάθεση των άλλων, ακόμα και αν αυτή δεν σχετίζεται με δική τους συμπεριφορά Δεν δέχονται την κριτική ακόμα και όταν είναι εποικοδομητική, επειδή τους δημιουργεί δυσβάσταχτο άγχος Δεν δέχονται την κριτική ακόμα και όταν είναι εποικοδομητική, επειδή τους δημιουργεί δυσβάσταχτο άγχος Ασκούν ωστόσο σκληρή κριτική στους άλλους Ασκούν ωστόσο σκληρή κριτική στους άλλους Επηρεάζονται πολύ από τα αρνητικά σχόλια των άλλων Επηρεάζονται πολύ από τα αρνητικά σχόλια των άλλων Έχουν χαμηλή επίδοση σε δραστηριότητες που συμμετέχουν Έχουν χαμηλή επίδοση σε δραστηριότητες που συμμετέχουν

6 Στενοχωριούνται επίσης υπερβολικά από τις αποτυχίες τους. Στενοχωριούνται επίσης υπερβολικά από τις αποτυχίες τους. Νιώθουν συχνά μοναξιά Νιώθουν συχνά μοναξιά Έχουν δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις, κυρίως με συνομιλήκους Έχουν δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις, κυρίως με συνομιλήκους Δεν τολμούν να εκφράσουν τις ανάγκες ή τις απαιτήσεις τους και να διεκδικήσουν αυτά που επιθυμούν, ακόμα και αν είναι απόλυτα δικαιολογημένα Δεν τολμούν να εκφράσουν τις ανάγκες ή τις απαιτήσεις τους και να διεκδικήσουν αυτά που επιθυμούν, ακόμα και αν είναι απόλυτα δικαιολογημένα Έχουν την τάση να προσαρμόζουν τη ζωή τους στις επιθυμίες των άλλων Έχουν την τάση να προσαρμόζουν τη ζωή τους στις επιθυμίες των άλλων Είναι πιθανόν να υπάρξουν θύματα εκφοβισμού (bullying) Είναι πιθανόν να υπάρξουν θύματα εκφοβισμού (bullying) Κατά συνέπεια είναι ιδιαίτερα επιρρεπή στο άγχος και την κατάθλιψη (τόσο στην παιδική όσο και στην ενήλικη ζωή) Κατά συνέπεια είναι ιδιαίτερα επιρρεπή στο άγχος και την κατάθλιψη (τόσο στην παιδική όσο και στην ενήλικη ζωή)

7 Χαρακτηριστικά παιδιών με υψηλή αυτοεκτίμηση Νιώθουν ανεξάρτητα και ελεύθερα να εξερευνήσουν το περιβάλλον γνωρίζοντας ότι έχουν την υποστήριξη των γονιών τους Νιώθουν ανεξάρτητα και ελεύθερα να εξερευνήσουν το περιβάλλον γνωρίζοντας ότι έχουν την υποστήριξη των γονιών τους Παρουσιάζουν επιτυχίες σε διάφορους τομείς που καταπιάνονται Παρουσιάζουν επιτυχίες σε διάφορους τομείς που καταπιάνονται Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και δεν φοβούνται να ξεκινούν κάτι καινούριο Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και δεν φοβούνται να ξεκινούν κάτι καινούριο Δεν αγχώνονται έντονα με τις αλλαγές Δεν αγχώνονται έντονα με τις αλλαγές Προσαρμόζονται εύκολα σε διαφορετικές συνθήκες και περιβάλλοντα Προσαρμόζονται εύκολα σε διαφορετικές συνθήκες και περιβάλλοντα

8 Έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και δεν αποθαρρύνονται εύκολα από τυχόν αποτυχίες Έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και δεν αποθαρρύνονται εύκολα από τυχόν αποτυχίες Παρουσιάζουν χαμηλό βαθμό άγχους Παρουσιάζουν χαμηλό βαθμό άγχους Λειτουργούν αποτελεσματικά μέσα σε μία ομάδα, αλλά μπορεί να λειτουργήσουν και ανεξάρτητα από αυτήν. Λειτουργούν αποτελεσματικά μέσα σε μία ομάδα, αλλά μπορεί να λειτουργήσουν και ανεξάρτητα από αυτήν.

9 Τρόποι ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης (για γονείς) Αγάπη και στοργή Αγάπη και στοργή Έπαινος και επιβράβευση Έπαινος και επιβράβευση Ρεαλιστικοί στόχοι Ρεαλιστικοί στόχοι Όρια και Κανόνες Όρια και Κανόνες Κρίνουμε μία πράξη και όχι το παιδί Κρίνουμε μία πράξη και όχι το παιδί Ακούμε το παιδί Ακούμε το παιδί Δεν το συγκρίνουμε με άλλα παιδιά Δεν το συγκρίνουμε με άλλα παιδιά Το αφήνουμε να κάνει λάθη Το αφήνουμε να κάνει λάθη Είμαστε περήφανοι για το παιδί και μιλάμε θετικά μπροστά σε σημαντικούς άλλους για αυτό Είμαστε περήφανοι για το παιδί και μιλάμε θετικά μπροστά σε σημαντικούς άλλους για αυτό Φροντίζουμε τη δική μας αυτοεκτίμηση Φροντίζουμε τη δική μας αυτοεκτίμηση

10 Τρόποι ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης (για παιδαγωγούς) Επιβράβευση Επιβράβευση Επιβραβεύουμε όχι μόνο το αποτέλεσμα, αλλά και την προσπάθεια Επιβραβεύουμε όχι μόνο το αποτέλεσμα, αλλά και την προσπάθεια Δεν συγκρίνουμε το ένα παιδί με το άλλο Δεν συγκρίνουμε το ένα παιδί με το άλλο Δεν κρίνουμε ένα παιδί και ειδικότερα μπροστά στην τάξη Δεν κρίνουμε ένα παιδί και ειδικότερα μπροστά στην τάξη Όταν κάνουμε μία παρατήρηση, τονίζουμε πρώτα τα θετικά και έπειτα κάτι αρνητικό Όταν κάνουμε μία παρατήρηση, τονίζουμε πρώτα τα θετικά και έπειτα κάτι αρνητικό π.χ είσαι καλός σε αυτό, αλλά στο άλλο κομμάτι χρειάζεσαι λίγη δουλειά/προσπάθεια ακόμα και θα τα καταφέρεις

11 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Μια πλήρης αξιολόγηση του παιδιού απαιτεί την συνεργασία πολλών ειδικών θεραπευτών και περιλαμβάνει: Αξιολόγηση σωματικής κατάστασης (ιατρικές εξετάσεις, έλεγχος βάρους-ύψους, νευρολογική εξέταση) Αξιολόγηση σωματικής κατάστασης (ιατρικές εξετάσεις, έλεγχος βάρους-ύψους, νευρολογική εξέταση) Αναφορές γονέων (σταθμισμένες κλίμακες- ερωτηματολόγια, αναπτυξιακό ιστορικό, συνέντευξη του ειδικού με γονείς) Αναφορές γονέων (σταθμισμένες κλίμακες- ερωτηματολόγια, αναπτυξιακό ιστορικό, συνέντευξη του ειδικού με γονείς)

12 Αναφορές παιδαγωγών (σταθμισμένες κλίμακες- ερωτηματολόγια, σχολικές επιδόσεις, έλεγχο συμπεριφοράς του παιδιού σε τάξη και σχολικό περιβάλλον, συνέντευξη του ειδικού με τον παιδαγωγό) Αναφορές παιδαγωγών (σταθμισμένες κλίμακες- ερωτηματολόγια, σχολικές επιδόσεις, έλεγχο συμπεριφοράς του παιδιού σε τάξη και σχολικό περιβάλλον, συνέντευξη του ειδικού με τον παιδαγωγό) Γνωστική αξιολόγηση του παιδιού (τεστ ικανοτήτων, τεστ επίδοσης, γλωσσικά τεστ, τεστ κινητικών και αντιληπτικών δεξιοτήτων) Γνωστική αξιολόγηση του παιδιού (τεστ ικανοτήτων, τεστ επίδοσης, γλωσσικά τεστ, τεστ κινητικών και αντιληπτικών δεξιοτήτων) Αξιολόγηση του παιδιού ή του εφήβου (άμεση παρατήρηση, κλινική συνέντευξη του παιδιού από ειδικό, σταθμισμένες κλίμακες-ερωτηματολόγια- αυτό-αξιολόγησης) Αξιολόγηση του παιδιού ή του εφήβου (άμεση παρατήρηση, κλινική συνέντευξη του παιδιού από ειδικό, σταθμισμένες κλίμακες-ερωτηματολόγια- αυτό-αξιολόγησης)

13 ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ερωτηματολόγια για τον φόβο Ερωτηματολόγια για τον φόβο Ερωτηματολόγια για την κατάθλιψη Ερωτηματολόγια για την κατάθλιψη Ερωτηματολόγια για την ΔΕΠ-Υ Ερωτηματολόγια για την ΔΕΠ-Υ Ερωτηματολόγια αντίληψης εαυτού Ερωτηματολόγια αντίληψης εαυτού Διερεύνηση και αξιολόγηση συναισθημάτων Διερεύνηση και αξιολόγηση συναισθημάτων Ανάλυση ζωγραφιών Ανάλυση ζωγραφιών Παραμύθια Παραμύθια Τεστ Νοημοσύνης WISC Τεστ Νοημοσύνης WISC

14 Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III) Τεστ Νοημοσύνης Αποτελείται από 13 δοκιμασίες 6 Λεκτικές κλίμακες 6 Λεκτικές κλίμακες 7 Πρακτικές κλίμακες 7 Πρακτικές κλίμακες Χορηγείται σε παιδιά ηλικίας από 6 έως και 16 ετών

15 Δίνει ενδείξεις για: Μαθησιακές δυσκολίες Διάσπαση Προσοχής και Υπερκινητικότητα Στάση απέναντι στο σχολείο και τα μαθήματα Οργάνωση του παιδιού σε χώρο και χρόνο Γενικό γνωστικό επίπεδο του παιδιού Σφαιρικές γνώσεις Βραχύχρονη και μακρόχρονη μνήμη Αντίληψη συγκεκριμένων και αφηρημένων εννοιών Λεκτική κατανόηση Οπτικοκινητικά προβλήματα Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων

16 Οι βαθμίδες Νοημοσύνης σύμφωνα με το WISC III είναι: Ανώτατο επίπεδο Ανώτερο επίπεδο Ανώτερο φυσιολογικό επίπεδο Μέσο Φυσιολογικό επίπεδο Χαμηλό φυσιολογικό επίπεδο Οριακό επίπεδο Νοητική Υστέρηση

17 Ειδικά θέματα συμβουλευτικής Δυσκολίες με τον ύπνο του παιδιού Δυσκολίες με τον ύπνο του παιδιού Δυσκολίες με το φαγητό Δυσκολίες με το φαγητό Δυσκολίες με την εκπαίδευση στην τουαλέτα Δυσκολίες με την εκπαίδευση στην τουαλέτα Ένα καινούριο μωρό στην οικογένεια Ένα καινούριο μωρό στην οικογένεια Ζήλεια ανάμεσα στα αδέρφια Ζήλεια ανάμεσα στα αδέρφια Εκρήξεις εφήβων Εκρήξεις εφήβων Προβλήματα συμπεριφοράς των παιδιών Προβλήματα συμπεριφοράς των παιδιών Διαζύγιο Διαζύγιο Ασθένεια στην οικογένεια Ασθένεια στην οικογένεια Απώλεια/Πένθος στην οικογένεια Απώλεια/Πένθος στην οικογένεια

18 Γενικές συμβουλές Δεν ασκούμε ΠΟΤΕ σωματική ή λεκτική βία στο παιδί για ΚΑΝΕΝΑ λόγο Δεν ασκούμε ΠΟΤΕ σωματική ή λεκτική βία στο παιδί για ΚΑΝΕΝΑ λόγο Αν χρειαστεί να τιμωρήσουμε ένα παιδί του στερούμε κάτι που αγαπάει πολύ για κάποιο λογικό χρονικό διάστημα εξηγώντας τον λόγο που το τιμωρούμε (π.χ. Αυτό που έκανες δεν ήταν σωστό επειδή… και για αυτό δεν θα δεις τηλεόραση σήμερα) Αν χρειαστεί να τιμωρήσουμε ένα παιδί του στερούμε κάτι που αγαπάει πολύ για κάποιο λογικό χρονικό διάστημα εξηγώντας τον λόγο που το τιμωρούμε (π.χ. Αυτό που έκανες δεν ήταν σωστό επειδή… και για αυτό δεν θα δεις τηλεόραση σήμερα) ή «Διάλειμμα» ως μορφή τιμωρίας «Διάλειμμα» ως μορφή τιμωρίας Τηρούμε κανόνες, αλλά και υποσχέσεις με συνέπεια Τηρούμε κανόνες, αλλά και υποσχέσεις με συνέπεια Ακούμε το παιδί και τις ανάγκες του Ακούμε το παιδί και τις ανάγκες του Περνάμε ποιοτικό χρόνο σαν οικογένεια Περνάμε ποιοτικό χρόνο σαν οικογένεια Ενθαρρύνουμε τις προσπάθειές του Ενθαρρύνουμε τις προσπάθειές του

19 Ευχαριστώ Πολύ!


Κατέβασμα ppt "Η επίδραση των μαθησιακών δυσκολιών στην αυτοεκτίμηση των παιδιών Ζαφειρίδου Φανή Συμβουλευτική Ψυχολόγος- Ψυχοθεραπευτρια."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google