Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Η ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΙΟΥ ΜΥΘΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Θέμα: Η οργάνωση μιας υποδειγματικής διδασκαλίας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Η ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΙΟΥ ΜΥΘΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Θέμα: Η οργάνωση μιας υποδειγματικής διδασκαλίας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Η ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΙΟΥ ΜΥΘΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Θέμα: Η οργάνωση μιας υποδειγματικής διδασκαλίας με βάση τους Αισώπειους Μύθους Ακαδημαϊκό Έτος: 2012/13 Διδάσκων: κ. Γεώργιος Κατσαδώρος

2  Περιεχόμενα Οργανωτικά Στοιχεία Διδασκαλίας Διδακτικός Στόχος Μαθήματος  1 η Φάση: Φάση Αφόρμησης  2 η Φάση: Φάση Προσφοράς Λίγα λόγια για τον Αίσωπο Σχετικά με τους Μύθους του Αισώπου Μύθοι του Αισώπου σχετικά με τη «απληστία» και η παρουσίαση τους  3 η Φάση: Φάση Επεξεργασίας Δημιουργικές δραστηριότητες  4 η Φάση: Φάση Εμπέδωση - Έλεγχος Πηγές

3  Οργανωτικά Στοιχεία Διδασκαλίας Τάξη: Γ’ δημοτικού Αριθμός μαθητών: 22 Χρονική διάρκεια διδασκαλίας: 200 λεπτά (3 ώρες και 20 λεπτά) Διδακτικές τεχνικές: Διάλογος με ερωτήσεις μέσα στην τάξη και Δημιουργικές Δραστηριότητες Υλικά μέσα (στην τάξη): Προτζέκτορας, Μολύβι, Μαρκαδόροι, Ξυλό-μπογιές Η διδασκαλία εντάσσεται στην ευέλικτη ζώνη

4  Διδακτικός Στόχος Μαθήματος Συγκεκριμένα, οι μαθητές πρέπει: Να γνωρίσουν μερικά στοιχεία για την ζωή και το έργο του Αισώπου έτσι ώστε να εξοικειωθούν μαζί του. Να εντοπίσουν μόνοι τους, το κοινό ηθικό δίδαγμα μέσα από τους παρακάτω μύθους (το επιμύθιο) και να καταλάβουν τη σημασία του. Να προβληματιστούν σχετικά με τον τρόπο που δρουν οι πρωταγωνιστές των συγκεκριμένων μύθων και να εκφέρουν προφορικά τη γνώμη τους, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους. Να αναγνωρίσουν την διαχρονική αξία που έχουν οι Μύθοι ακόμη και σήμερα, αφού ανακαλέσουν από τη μνήμη τους παραδείγματα - γεγονότα της καθημερινής ζωής που έχουν το ίδιο ηθικό δίδαγμα και να τα σχολιάσουν μέσα στην τάξη. Τέλος, μέσα από τις Δημιουργικές Δραστηριότητες, να εμβαθύνουν ακόμα περισσότερο στην εμπέδωση της απληστίας ως ανθρώπινο ελάττωμα και τη ταύτισή της με τον παραλογισμό του «κακού».  Συμπερασματικά, πρέπει να καταλάβουν όλοι οι μαθητές ότι η απληστία, μας οδηγεί να χάσουμε τα πάντα.  Στόχος του μαθήματος είναι η αξιοποίηση των μύθων του Αισώπου, για την κατανόηση της έννοιας της απληστίας.

5  1 η Φάση Φάση Αφόρμησης (30 λεπτά)  Στην 1 η Φάση χρησιμοποιούμε ως αφόρμηση το κείμενο: «Το τραγούδι της φάλαινας» του Ντάιαν Σέλντον.  Το συγκεκριμένο κείμενο βρίσκεται στο Ανθολόγιο της Γ & Δ’ Δημοτικού.  Η ιστορία αναφέρεται στην εξαφάνιση των ζώων εξαιτίας του υλικού κέρδους και του σύγχρονου καταναλωτικού μιμητισμού. Αφού διαβάσουμε, κατανοήσουμε και εμπεδώσουμε το κείμενο αυτό, ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν: o Τον λόγο που οι φάλαινες εξαφανίστηκαν. o Πώς κρίνουν οι ίδιοι αυτή την δραματική εξέλιξη που είχαν τα θηλαστικά. o Τέλος, ποιο είναι το τελικό συμπέρασμα του κειμένου και κατά πόσο αυτό μπορούμε να το συσχετίσουμε με την έννοια της απληστίας.

6  2 η Φάση Φάση Προσφοράς (30 λεπτά)  Στην 2 η Φάση, αναφέρουμε στους μαθητές λίγα λόγια για τον Αίσωπο, αλλά και για τους Μύθους του.  Συγκεκριμένα, αναφέρουμε ορισμένα στοιχεία για την ζωή του, αλλά και στοιχεία που αναδεικνύουν την αναμφισβήτητη αξία που έχουν οι Μύθοι του, από την Αρχαία Ελληνική Εποχή, έως σήμερα.  Στη συνέχεια, επικεντρώνουμε την προσοχή των μαθητών σε 5 Μύθους του Αισώπου, τους οποίους τους διαβάζουμε δυνατά μέσα στην τάξη. o Για να κεντρίσουμε ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον των μαθητών, ξεκινάμε την παρουσίαση με ένα βίντεο που αφορά τον πρώτο Μύθο: «Το λιοντάρι και ο λαγός» (διάρκεια: 10 λεπτά).  Οι 5 αυτοί Μύθοι, μπορεί να είναι διαφορετικοί μεταξύ τους, αλλά έχουν ένα κοινό στοιχείο – ηθικό δίδαγμα. Ζητάμε από τους μαθητές να εντοπίσουν το συγκεκριμένο αυτό κοινό στοιχείο (το επιμύθιο) και να το σχολιάσουν μέσα στην τάξη.

7  Λίγα λόγια για τον Αίσωπο Ο Αίσωπος ήταν αρχαίος Έλληνας μυθοποιός. Θεωρείται ιδρυτής του λογοτεχνικού είδους που σήμερα ονομάζεται παραβολή ή αλληγορία. Για τη ζωή του δεν υπάρχουν ακριβείς και συγκεκριμένες πληροφορίες, από πολλούς μάλιστα αμφισβητείται ακόμη και η ύπαρξή του.Έλληνας Είναι ο διασημότερος από τους αρχαίους μυθοποιούς, αναμφισβήτητος πατέρας του αρχαίου μύθου. Θεωρείται επίσης ο κορυφαίος της λεγόμενης διδακτικής μυθολογίας. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι δεν έγραψε μήτε μια λέξη, αλλά όλους τους μύθους τους διηγιόταν προφορικά. Τέλος, να αναφέρουμε ότι ήταν ταπεινής καταγωγής και πραγματικό τέρας ασχήμιας: μαυριδερός, καμπούρης, τραυλός, κοντόλαιμος, στραβοπόδης με μύτη πλακουτσωτή και κεφάλι τριγωνικό, αλλά παράλληλα ήταν ευφυέστατος.

8  Σχετικά με τους Μύθους του Αισώπου Πρωταγωνιστές στους μύθους του Αισώπου είναι, κατά το πλείστον, ορισμένα ζώα, όπως η αλεπού, ο λύκος, το λιοντάρι, το ελάφι κ.ά. Κυρίως είναι διάλογοι μεταξύ ζώων που μιλούν κι ενεργούν σαν άνθρωποι, ενώ υπάρχουν και μερικοί με ανθρώπους ή θεούς. Πρόκειται για μικρά οικιακά αφηγήματα, διατυπωμένα με μεγάλη συντομία. Ο χαρακτήρας τους είναι ηθικοδιδακτικός, συμβολικός κι αλληγορικός.αλεπούλύκοςλιοντάρι ελάφι Οι Μύθοι αυτοί έχουν ιδιαίτερη χάρη, θαυμαστή απλότητα κι άφταστη διδακτικότητα. Είναι παρμένοι από τη καθημερινή ζωή και τη φύση. Είχε τη μοναδική ικανότητα να δίνει στα ζώα ανθρώπινες ιδιότητες, ψυχή και λαλιά, σε τέτοιο βαθμό που να θεωρείς ότι οι μύθοι του ήταν κάποτε η πραγματικότητα και όλα αυτά που διηγείται έχουν συμβεί. Βασικό χαρακτηριστικό των διηγήσεών του ήταν το επιμύθιο το οποίο ήταν εύληπτο για τα παιδιά και το λαό.επιμύθιο Ιδεολογία τους είναι η αποδοκιμασία του κακού στις πιο αντιπροσωπευτικές μορφές του: της βίας, της απάτης, της αυθαιρεσίας, της προδοσίας, της ματαιοδοξίας, της αλαζονείας, της ψευδολογίας, της πλεονεξίας, της πονηριάς. Η αποδοκιμασία επιχειρείται άλλοτε με αναφορά στη Θεία δίκη, άλλοτε με πειστικές υποδείξεις, πιο συχνά όμως με τη διαπίστωση του παραλογισμού του κακού, με τη γελοιοποίηση του καθώς και με τη φιλοσοφική ενατένιση της ζωής.Θεία δίκη φιλοσοφική

9  Μύθοι του Αισώπου σχετικά με την «απληστία»: 1.Το λιοντάρι και ο λαγός 2.Η γυναίκα και οι δουλειές 3.Η κατσίκα και ο γάιδαρος 4.Ο σκύλος με το κρέας 5.Η γυναίκα και η παχιά κότα

10 1. Το λιοντάρι και ο λαγός Ένα λιοντάρι είδε ένα λαγό αποκοιμισμένο κι ετοιμαζόταν να τον φάει, όταν από την άλλη είδε να περνάει τρέχοντας ένα ελάφι. Παράτησε, λοιπόν, το λαγό κι έτρεξε πίσω από το ελάφι έκανε όμως πολύ φασαρία που ο λαγός ξύπνησε κι όπου φύγει φύγει! Μετά από μεγάλο κυνηγητό, το λιοντάρι κατάλαβε πως πια δεν είχε ελπίδα να προφτάσει το ελάφι. Γύρισε τότε στο σημείο που είχε δει το λαγό, για να διαπιστώσει πως κι αυτός είχε γίνει άφαντος. «Καλά να πάθω», είπε το λιοντάρι: «Άφησα το σίγουρο φαγάκι που ήταν κάτω από τη μύτη μου, ελπίζοντας πως θα έπιανα κάτι μεγαλύτερο».

11 Το λιοντάρι και ο λαγός - video

12 2. Η γυναίκα και οι δουλειές Οι δουλειές ήταν αμέτρητες κάθε μέρα κι οι δούλες βαρυγκωμούσαν, - Δεν είναι κατάσταση αυτή, έλεγαν. - Θα πεθάνουμε στα πόδια μας. - Μας ξυπνάει προτού καλά-καλά χαράξει. - Μόλις λαλήσει εκείνος ο καταραμένος ο πετεινός της. Μια δούλη είπε τότε στις άλλες. - Εκείνος ο πετεινός της τα φταίει όλα. Αν δεν λαλούσε, νύχτα ακόμα, εμείς θα κοιμόμαστε ως το πρωί. - Πετεινός είναι, θα λαλήσει. Πώς θα τον εμποδίσουμε; - Να τον πνίξουμε, πρότεινε μια δούλα. Οι άλλες βρήκαν σωστή τη συμβουλή της και, το ίδιο βράδυ μπήκαν κρυφά στο κοτέτσι κι έπνιξαν τον πετεινό. Αλλά βγήκε χειρότερα γι' αυτές. Γιατί, η χήρα, τώρα που δεν είχε τον πετεινό της να την ξυπνάει με το λάλημά του ξυπνούσε πολύ πιο νωρίς, γιατί φοβότανε μήπως δεν προφτάσει τις δουλείες της και ξυπνούσε, από εκείνη την ώρα και τις δούλες της. Ζούσε κάποτε μια χήρα, που ήτανε πλούσια κι είχε δούλες. Είχε σπίτι μεγάλο και χωράφια κι ήτανε τόσο εργατική ώστε μόλις λαλούσε ο πετεινός της, σηκωνότανε από το κρεβάτι της, ξυπνούσε και τις δούλες κι άρχιζε αμέσως τις δουλειές. Έπρεπε να συγυρίσουν το σπίτι, να ζυμώσουν, να ψήσουν ψωμί, να μαγειρέψουν, να ταΐσουν και τις κότες, να βγάλουν και την κατσίκα και τη γελάδα στο λιβάδι για να βοσκήσουν, να κουβαλήσουν το ψωμί και το φαγητό σε εκείνους που δούλευαν στα χωράφια.

13 3. Η κατσίκα και ο γάιδαρος Πριν από αρκετό καιρό, ένας χωρικός είχε μια κατσίκα και ένα γάιδαρο. Επειδή ο χωρικός έδινε περισσότερη τροφή στο γάιδαρο, η κατσίκα ζήλεψε. Σκέφτηκε τότε ένα κόλπο, για να τον βγάλει από την μέση και να τρώει αυτή όλο το φαγητό. Βάζοντας σε εφαρμογή το σχέδιο της, πήγε μια μέρα κοντά στον γάιδαρο και του είπε: «Αχ, καημένε κυρ Γάιδαρε, σε λυπάμαι. Όλη μέρα εργάζεσαι και δεν στέκεσαι ούτε στιγμή. Την μια σε βλέπω να αλέθεις στον μύλο, την άλλη να κουβαλάς ξύλα, βάσανο είναι η ζωή σου. Δεν θέλεις κι εσύ να ξεκουραστείς λιγάκι;» Ο γάιδαρος σκέφτηκε για λίγο αυτά που του είπε η κατσίκα και ύστερα την ρώτησε με φωνή γεμάτη παράπονο: «Δίκιο έχεις κυρά κατσίκα μου, αλλά τι να κάνω;» Το σχέδιο της κατσίκας προχωρούσε όπως το είχε φανταστεί. Με φωνή γεμάτη συμπάθεια αποκρίθηκε στο γάιδαρο: «Άκου τι θα κάνεις. Θα καμωθείς πως σεληνιάστηκες. Θα βγάζεις αφρούς από το στόμα και θα πέσεις σε ένα βαθύ λάκκο. Εκεί θα μπορέσεις να ξεκουραστείς αρκετά». Ο γαϊδαράκος όμως, δεν φημιζόταν ιδιαίτερα για την εξυπνάδα του και έτσι μόλις άκουσε την κατσίκα αποφάσισε να κάνει πράξη αυτά που του πρότεινε. Την επόμενη ημέρα, καθώς περπατούσε φορτωμένος, είδε στην άκρη του δρόμου ένα πολύ βαθύ λάκκο. Αρπάζοντας την ευκαιρία, δίνει ένα σάλτο και πηδάει μέσα στον λάκκο, που για κακή του τύχη στον πάτο ήταν γεμάτος πέτρες. Όπως ήταν φυσικό, ο συμπαθής γάιδαρος χτύπησε άσχημα. Ο χωρικός βλέποντας το ζώο του χτυπημένο, φώναξε αμέσως τον κτηνίατρο, ο οποίος του είπε: «Για να γίνει ο γαϊδαράκος σου καλά, θα σφάξεις την κατσίκα και από το πνευμόνι της θα κάνεις μια αλοιφή με την οποία θα αλείψεις τις πληγές του γάιδαρου».

14 4. Ο σκύλος με το κρέας Ο σκύλος άρπαξε απ’ το χασάπικο ένα κομμάτι κρέας και το έβαλε στα πόδια, ώσπου έφτασε σ’ ένα ποτάμι. Μπήκε μέσα για να περάσει απέναντι και ξαφνικά είδε πάνω στο νερό τη σκιά τού κρέατος που κρατούσε, διπλή και τρίδιπλη. Παράτησε λοιπόν το λάφυρο και ρίχτηκε γρήγορα καταπάνω στη σκιά, αλλά την έχασε αμέσως απ’ τα μάτια του και γυρίζοντας να ξαναπιάσει το αληθινό κρέας, διαπίστωσε πως είχε γίνει άφαντο, γιατί στο μεταξύ, το άρπαξε ένας κόρακας και το καταβρόχθισε. Ύστερα απ’ όλα αυτά, τιμωρούσε τον εαυτό του, λέγοντας και ξαναλέγοντας: «Καλά να πάθω. Άφησα, ὁ τρελός, αυτό που είχα κι έτρεξα πίσω απ’ το φάντασμά του. Δεν έπιασα το ψεύτικο, έχασα και το αληθινό!»

15 5. Η γυναίκα και η παχιά κότα Μια γυναίκα είχε μια κότα που έκανε ένα αβγό κάθε πρωί. Τα αβγά της κότας ήταν εξαιρετικής ποιότητας και φυσικά τα πουλούσε σε πολύ καλή τιμή. Έτσι μετά από λίγο καιρό σκέφτηκε: «αν διπλασιάσω το κριθάρι που της δίνω θα γεννάει δυο φορές την ημέρα, άρα κι εγώ θα βγάζω περισσότερα λεφτά από τα αβγά της που θα τα πουλάω...» Ξεκίνησε λοιπόν να βάζει το σχέδιό της σε εφαρμογή. Κάθε μέρα η γυναίκα τάιζε την κότα το διπλάσιο κριθάρι και όλο την τάιζε και περίμενε την μέρα που θα άρχιζε να γεννάει αντί για ένα, δυο αβγά. Η κότα όμως όλο και πάχαινε, όλο και πάχαινε... Στο τέλος, η κότα της έγινε τόσο παχιά, που δε γεννούσε καθόλου αβγά. Κι έτσι έχασε και τα λεφτά που έβγαζε από το ένα αβγό την ημέρα, αλλά και τα λεφτά που έδωσε για να αγοράζει περισσότερο κριθάρι.

16  3 η Φάση Φάση Επεξεργασίας (120 λεπτά)  Στην 3 η φάση μοιράζουμε στους μαθητές φωτοτυπίες με ασκήσεις – προβλήματα σχετικά με τους 5 Μύθους που παρακολούθησαν. Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές δοκιμάζονται σε γλωσσικές ασκήσεις, αλλά και εμπεδώνουν ακόμα περισσότερο το ηθικό δίδαγμα των Μύθων. Επιπλέον, οι δραστηριότητες που αναθέτουμε στα παιδιά, έχουν και ψυχαγωγικό χαρακτήρα για να παραμένει το ενδιαφέρον τους στο μάθημα.

17  Δημιουργικές Δραστηριότητες  Άσκηση 1.  Να γράψεις μπροστά από κάθε πρόταση το γράμμα «Σ» αν η πρόταση είναι σωστή ή το γράμμα «Λ» αν η πρόταση είναι λανθασμένη. (……) 1. Ο γάιδαρος δεν άκουσε την κατσίκα και συνέχισε να εργάζεται κανονικά. (……) 2. Η γυναίκα δεν ήθελε άλλα αβγά και έσφαξε την κότα της. (……) 3. Οι δούλες, αγανακτισμένες που τις ξυπνούσε πολύ νωρίς η χήρα, αποφάσισαν να πνίξουν τον πετεινό. (……) 4. «Καλά έκανα», είπε το λιοντάρι: «Άφησα το σίγουρο φαγάκι που ήταν κάτω από τη μύτη μου και έπιασα κάτι μεγαλύτερο». (……) 5. Όταν ο σκύλος είδε την σκιά από το κρέας που κρατούσε, κατάλαβε ότι ήταν ψεύτικο και αμέσως συνέχισε να διασχίζει το ποτάμι, για να μην του το αρπάξει το κοράκι από το στόμα. (……) 6. Όταν το λιοντάρι είδε το ελάφι, παράτησε το λαγό κι έτρεξε πίσω από το ελάφι. (……) 7. Η γυναίκα, με την ελπίδα να βγάζει περισσότερα χρήματα, αγόρασε κι άλλες κότες. (……) 8. Ο χωρικός βλέποντας το ζώο του χτυπημένο, τον φώναξε αμέσως και του είπε: «Καλά να πάθεις! Πήγαινες γυρεύοντας!» (……) 9. Μετά από μεγάλο κυνηγητό, το λιοντάρι κατάλαβε πως πια δεν είχε ελπίδα να προφτάσει το ελάφι. (……) 10. Κάθε μέρα η γυναίκα τάιζε την κότα το μισό κριθάρι και όλο την τάιζε και περίμενε την μέρα που θα άρχιζε να γεννάει αντί για ένα, δυο αβγά.

18  Άσκηση 2.  Να συμπληρώσεις με την κατάλληλη λέξη που λείπει τα κενά στις παρακάτω προτάσεις. (Η κάθε λέξη χρησιμοποιείται μόνο μία φορά). φάντασμα, πίσω, σωστή, τιμή, σκιά, αβγά, πάθω, έτρεξα, πουλάω, κρυφά, κοτέτσι, άκουσε, περισσότερα, τιμωρούσε, τρίδιπλη, φύγει, διπλασιάσω, έχασα, εξυπνάδα 1.Μπήκε μέσα για να περάσει απέναντι και ξαφνικά είδε πάνω στο νερό τη …...…. τού κρέατος που κρατούσε, διπλή και …………………. 2.Έτσι μετά από λίγο καιρό σκέφτηκε: «αν …………………….. το κριθάρι που της δίνω θα γεννάει δυο φορές την ημέρα, άρα κι εγώ θα βγάζω …………………….. λεφτά από τα αβγά της που θα τα ………………....». 3.Παράτησε, λοιπόν, το λαγό κι έτρεξε …………. από το ελάφι έκανε όμως πολύ φασαρία που ο λαγός ξύπνησε κι όπου φύγει ……….….! 4.Ύστερα απ’ όλα αυτά, ……………………. τον εαυτό του, λέγοντας και ξαναλέγοντας: «Καλά να …………..... Άφησα, ὁ τρελός, αυτό που είχα κι …………….. πίσω απ’ το ……………………. του. Δεν έπιασα το ψεύτικο, …………….. και το αληθινό!» 5.Ο γαϊδαράκος όμως, δεν φημιζόταν ιδιαίτερα για την ……………………..του και έτσι μόλις ……………………. την κατσίκα αποφάσισε να κάνει πράξη αυτά που του πρότεινε. 6.Τα …………… της κότας ήταν εξαιρετικής ποιότητας και φυσικά τα πουλούσε σε πολύ καλή …………... 7.Οι άλλες βρήκαν ………………… τη συμβουλή της και, το ίδιο βράδυ μπήκαν ………………. στο ……………….. κι έπνιξαν τον πετεινό.

19  Άσκηση 3.  Να αντιστοιχίσεις την κάθε φράση με το Μύθο που ταιριάζει.  Μύθοι Το λιοντάρι κι ο λαγός - Η γυναίκα και οι δουλειές - Η κατσίκα και ο γάιδαρος - Ο σκύλος με το κρέας - Η γυναίκα και η παχιά κότα -  Φράσεις «Καλά να πάθω. Άφησα, ὁ τρελός, αυτό που είχα κι έτρεξα πίσω απ’ το φάντασμά του. Δεν έπιασα το ψεύτικο, έχασα και το αληθινό!» «Αχ, καημένε κυρ Γάιδαρε, σε λυπάμαι. Όλη μέρα εργάζεσαι και δεν στέκεσαι ούτε στιγμή. Την μια σε βλέπω να αλέθεις στον μύλο, την άλλη να κουβαλάς ξύλα, βάσανο είναι η ζωή σου. Δεν θέλεις κι εσύ να ξεκουραστείς λιγάκι;» «Άφησα το σίγουρο φαγάκι που ήταν κάτω από τη μύτη μου, ελπίζοντας πως θα έπιανα κάτι μεγαλύτερο». «Αν διπλασιάσω το κριθάρι που της δίνω θα γεννάει δυο φορές την ημέρα, άρα κι εγώ θα βγάζω περισσότερα λεφτά από τα αβγά της που θα τα πουλάω...» - Δεν είναι κατάσταση αυτή, έλεγαν. - Θα πεθάνουμε στα πόδια μας. - Μας ξυπνάει προτού καλά-καλά χαράξει. - Μόλις λαλήσει εκείνος ο καταραμένος ο πετεινός της.

20  Άσκηση 4.  Να εντοπίσεις τις λέξεις που κρύβονται στο παρακάτω κρυπτό-λεξο. Κάθε φορά που βρίσκεις μία λέξη, μπογιάτισε την χρησιμοποιώντας τους μαρκαδόρους σου. Χρησιμοποίησε διαφορετικό χρώμα ανάλογα με τη λέξη που βρίσκεις: o Μπλε για τα ρήματα, πράσινο για τα ουσιαστικά και κόκκινο για τα επίθετα Οι λέξεις που πρέπει να βρεις, βρίσκονται ανακατεμένες μέσα στο συννεφάκι. εμποδίσουμε, αμέτρητες, ξεκουραστείς, σωστή, λάφυρο, ελάφι, απληστία, αγοράζει, κρεβάτι, νύχτα, κότα, μαγειρέψουν, ξεκίνησε, κριθάρι, γεννάει, πρωί, σχέδιο, λυπάμαι, αληθινό, αβγά, ημέρα, ψωμί, κρέας, λιοντάρι, χωρικός, βαρυγκωμούσαν, μάτια, μεγαλύτερο, πουλάω, έδινε, καταβρόχθισε, εφαρμογή, πάχαινε, συμπαθής.

21 ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ ΓΚΑΤΑΒΡΟΧΘΙΣΕΣΥΜΠΑΘΗΣΑ ΚΗΓΑΛΗΑΧΛΘΞΕΚΟΥΡΑΣΤΕΙΣ ΕΚΟΧΓΔΜΤΙΚΧΑΓΧΚΣΨΣΣΓΚΤ ΔΟΡΒΚΞΚΕΚΗΓΠΟΥΛΑΩΣΤΗΧΖ ΠΠΑΧΑΙΝΕΡΛΛΘΜΥΑΣΜΝΥΧΤΑ ΚΥΖΗΤΟΤΒΕΑΑΠΛΗΣΤΙΑΛΓΚΑ ΠΡΕΑΜΗΛΛΒΞΦΟΝΓΚΚΣΒΚΩΚΥ ΤΑΙΖΕΥΡΣΑΔΥΠΘΑΘΘΧΓΡΒΣΛ ΜΜΤΘΓΚΨΕΤΟΡΓΠΓΚΡΕΑΣΝΓΕ ΑΕΓΚΑΛΗΘΙΝΟΛΙΚΡΑΔΓΥΦΒΛ ΓΤΑΜΛΡΨΓΚΓΡΠΕΘΛΟΙΘΘΒΦΑ ΕΡΚΡΥΙΙΡΓΑΚΧΩΡΙΚΟΣΕΥΛΦ ΙΗΧΗΤΞΕΚΙΝΗΣΕΤΟΘΘΛΟΠΗΙ ΡΤΠΙΕΙΔΚΜΙΥΓΟΕΝΖΣΥΜΒΔΦ ΕΕΣΠΡΩΙΤΖΠΠΧΘΡΤΩΓΠΤΔΝΜ ΨΣΑΝΟΗΝΡΕΤΜΑΤΙΑΘΩΑΓΘΠΖ ΟΣΠΖΚΜΕΦΑΡΜΟΓΗΡΡΝΜΝΓΩΛ ΥΤΑΓΕΝΝΑΕΙΨΕΥΤΙΚΟΑΘΗΝΗ ΝΧΟΩΒΑΕΜΠΟΔΙΣΟΥΜΕΙΦΒΚΖ ΒΑΡΥΓΚΩΜΟΥΣΑΝΓΖΩΑΡΧΠΝΑ

22  Άσκηση 5.  Να λύσεις το παρακάτω σταυρόλεξο, βάζοντας τη λέξη που λείπει με την βοήθεια των παρακάτω προτάσεων. 1. Τι έπαθε ο γάιδαρος όταν έπεσε μέσα στο λάκκο; 2. Ξυπνούσε τις δούλες για να ξεκινήσουν τις δουλειές. 3. Με αυτό τάιζε η γυναίκα την κότα που πάχυνε. 4. Τι είδε το λιοντάρι και παράτησε το λαγό; 5. Από εκεί ο σκύλος άρπαξε το κρέας. 6. Εκεί έβγαζαν οι δούλες την κατσίκα και την αγελάδα για να βοσκήσουν. 7. Τι είχε γίνει ο λαγός, όταν γύρισε πίσω το λιοντάρι για να τον φάει; 8. Για ποιο πράγμα δεν φημιζόταν ιδιαίτερα ο γάιδαρος; 9. Με αυτό ήταν γεμάτος ο λάκκος που έπεσε ο γάιδαρος. 10. Έτσι ένιωσε η κατσίκα, όταν ο χωρικός έδινε περισσότερη τροφή στο γάιδαρο. 11. Έτσι χαρακτήριζαν οι δούλες τον πετεινό της χήρας. 12. Ο χωρικός βλέποντας το γάιδαρο του χτυπημένο, ποιον φώναξε; 13. Τι ήταν το κριθάρι που η γυναίκα τάιζε την κότα; 14. Για να γίνει ο γάιδαρος καλά, ο κτηνίατρος ποιο ζώο του ζήτησε να σφάξει; 15. Αυτό είχαν οι πρωταγωνιστές των 5 μύθων που διαβάσαμε.

23

24  Άσκηση 6.  Το κοινό θέμα των Μύθων που διαβάσαμε (το επιμύθιο), όπως είπαμε είναι η απληστία. Να κυκλώσεις με το μολύβι σου τα «πρόσωπα» του Μύθου που πιστεύεις ότι συμπεριφέρθηκαν με πλεονεξία.  Στη συνέχεια να αιτιολογήσεις την απάντηση σου προφορικά μέσα στην τάξη.

25  Άσκηση 7.  Διάβασε τις παρακάτω γνωστές λαϊκές παροιμίες. Μερικές από αυτές ταιριάζουν με το επιμύθιο των 5 Μύθων που γνωρίσαμε. Μπορείς να τις εντοπίσεις; Μπογιάτισε με το αγαπημένο σου χρώμα τα «αχόρταγα» συννεφάκια.  Θέμα για συζήτηση στην τάξη: Εσύ γνωρίζεις άλλες σχετικές παροιμίες; Γλυκάθηκε η γριά στο μέλι, θα φάει και το κουβέλι. Όποιος θέλει τα πολλά, χάνει και τα λίγα. Καλόμαθε η γριά στα σύκα και εμπαινόβγαινε κι εζήτα. Τι του λείπει του ψωριάρη, φούντα με μαργαριτάρι. Φοβάται ο Γιάννης το θεριό, και το θεριό το Γιάννη. Όποιος θέλει να καθίσει σε δυο καρέκλες, πέφτει κάτω. Φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι. Μην κουνάς τα πόδια σου πριν ανεβείς στο γάιδαρο. Πήγε για μαλλί και βγήκε κουρεμένος.

26  Άσκηση 8.  Όπως είπαμε, ο Αίσωπος ήταν «τέρας ασχήμιας»! Εσύ πώς τον φαντάζεσαι; Με βάση τους χαρακτηρισμούς: μαυριδερός, καμπούρης, τραυλός, κοντόλαιμος, στραβοπόδης με μύτη πλακουτσωτή και κεφάλι τριγωνικό, να τον ζωγραφίσεις.

27 4 η Φάση Φάση Εμπέδωση – Έλεγχος (20 λεπτά)  Στην 4 η Φάση αναθέτουμε στους μαθητές εργασία για το σπίτι. Η εργασία αυτή βασίζεται στην έρευνα που θα πρέπει κάνουν οι ίδιοι στον ελεύθερο χρόνο τους.  Υλικά μέσα: Ίντερνετ, βιβλία, εφημερίδες & περιοδικά.  Θέμα Εργασίας: Να αναζητήσετε από τους Μύθους του Αισώπου τρεις Μύθους που σας άρεσαν και αφού τους καταγράψετε, να εντοπίσετε υπογραμμίζοντας το επιμύθιο τους. o Στη συνέχεια, να γράψετε κάτω από κάθε Μύθο μια παροιμία που να ταιριάζει με το επιμύθιο του.

28  Πηγές  Λίγα λόγια για τον Αίσωπο  Σχετικά με τους μύθους του Αισώπου  1. Το λιοντάρι και ο λαγός  2. Η γυναίκα και οι δουλειές  3. Η κατσίκα και ο γάιδαρος  4. Ο σκύλος με το κρέας  5. Η γυναίκα και η παχιά κότα  Δημιουργικές Δραστηριότητες, Άσκηση 7 – Ανάκτηση παροιμιών:  Το παραπάνω περιεχόμενο ανακτήθηκε από τις αντίστοιχες πηγές (όπως αναφέρονται) στις 06/12/2012 για τον σκοπό της παρούσας εργασίας.


Κατέβασμα ppt "ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Η ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΙΟΥ ΜΥΘΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Θέμα: Η οργάνωση μιας υποδειγματικής διδασκαλίας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google