Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Επιδημιολογια και αντιμετωπιση ατυχηματων σε πλωτα μεσα

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Επιδημιολογια και αντιμετωπιση ατυχηματων σε πλωτα μεσα"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Επιδημιολογια και αντιμετωπιση ατυχηματων σε πλωτα μεσα
Νικολέττα Θάνου Οδοντίατρος – Εκπαιδευτικός Δ/θμιας Εκπ/σης - MSc Κοινωνική και Προληπτική Οδοντιατρική – Υγιεινολόγος

2 Επαγγελματικές δραστηριότητες που σχετίζονται με τη θάλασσα
1. Ναυτικά επαγγέλματα (Αλιευτικά, Εμπορικά, Πολεμικά, Τουριστικά πλοία, Λιμενική αστυνομία, Υποβρύχια) 2. Ναυτιλιακά επαγγέλματα (Τροφοδοσία πλοίων (καύσιμα, διατροφή), Στέλεχος Ναυτιλιακών επιχειρήσεων, Πράκτορας Πλοίων, Ναύλωση πλοίων) 3. Ναυπηγικά επαγγέλματα (μελέτες - σχεδιασμός πλοίων, κατασκευή και επισκευή πλοίων, διαλυτήρια πλοίων)

3 4. Επαγγέλματα σε χώρους λιμένων (Λιμενεργάτες, λιμενοφύλακες, ελεγκτές κυκλοφορίας πλοίων, φαροφύλακες, κ.ά.) 5. Επιχειρηματικότητα σχετικά με τη θάλασσα (Υδατοκαλλιέργειες , Είδη αλιείας, Εμπόριο σκαφών, θαλάσσιων τουριστικών ειδών, μηχανών αφαλάτωσης, ανταλλακτικών πλοίων, κ.λπ. Ενοικιάσεις σκαφών και ειδών αναψυχής, Ενυδρεία – Μουσεία θάλασσας, Εταιρείες περιβαλλοντικών μελετών, Εταιρείες εκμετάλλευσης υποθαλάσσιων ορυκτών πόρων, Εργαστήρια ελέγχου ποιότητας νερών, κ.ά.)

4 6. Θαλάσσιες αθλητικές δραστηριότητες
(Σχολές εκπαίδευσης θαλάσσιων αθλημάτων, Ναυαγοσώστες, Αθλητές, Προπονητές θαλασσίων σπορ, κ.λπ.) 7. Επιστημονική έρευνα γύρω από τη θάλασσα και τα προϊόντα της (χρήση θαλάσσιων ειδών στην κοσμετολογία, φαρμακολογία, βιοχημεία, κ.ά.) 8. Συνεδριακός Τουρισμός εν πλω

5 Αίτια ατυχημάτων στη θάλασσα

6 1) Συγκρούσεις ή επαφές πλοίων και μόνιμων εγκαταστάσεων 2) Προσαράξεις πλοίων 3) Εκρήξεις και πυρκαγιές πάνω στα πλοία 4) Βυθίσεις ή εξαφανίσεις πλοίων 5) Ζημιές στη δομή του πλοίου (λόγω κοπώσεως των μετάλλων) 6) Πολεμικές απώλειες πλοίων 7) Δολιοφθορά

7 8) Πειρατεία – Θαλάσσια Τρομοκρατία

8 9) Ακραίες καιρικές καταστάσεις
π.χ. Γεωτρύπανο εξόρυξης πετρελαίου,«ALEXANDER KIELLAND» 1980 Βόρεια Θάλασσα Διαμόρφωση γεωτρυπάνου ως κατοικία εργατών Εξαιτίας σφοδρής καταιγίδας  κατάρρευση ενός τεράστιου στύλου  απώλεια ζωής 123 ανθρώπων

9 Συχνότητα ατυχημάτων σε πλωτά μέσα (Εμπορικά, Επιβατηγά πλοία)

10 Συχνότητα - Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου Ατύχημα Βιβλιογραφική Πηγή
τραυματισμοί και ασθένειες 21.7 / 1000 πρόσωπο-ημέρες Ηλικιωμένοι εργαζόμενοι - επιβάτες ατυχήματα αλιευτικά & εμπορικά Norum J, Moksness SG, Larsen E.: A Norwegian study of seafarers' and rescuers' recommendations for maritime telemedicine services. J Telemed Telecare. 2002; 8(5):264-9. τραυματισμοί κυρίως στους εργαζόμενους στο κατάστρωμα και στις πτέρυγες ξενοδοχειακής υποδοχής Dahl E, Ulven A, Horneland AM, 2008 Zakrevskiĭ IuN, Manuĭlov VM, Matveev RP. Voen Med Zh. 2010;331(11):42-8.

11 Ομάδες Κινδύνου Βιβλιογραφική Πηγή εργαζόμενοι >> Ατύχημα
εγκαύματα από βλάβη μηχανολογικών εξαρτημάτων (π.χ. λέβητα) εργαζόμενοι Tekin A, Namias N, O'Keeffe T, et al.: Am Surg. 2005; 71(3):210-5. Zakrevskiĭ IuN, Manuĭlov VM, Matveev RP. Voen Med Zh. 2010;331(11):42-8. εισπνοή ατμού με επιπτώσεις στο αναπνευστικό σύστημα βραχνάδα στη φωνή >> πνιγμός

12 Επιβάτες σε Κρουαζιερόπλοια --Μέσος όρος ηλικίας: 53,5 ± 18 έτη
Ατύχημα Ομάδες Κινδύνου Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή επιφανειακά τραύματα Επιβάτες σε Κρουαζιερόπλοια --Μέσος όρος ηλικίας: 53,5 ± 18 έτη --κατανάλωση αλκοολούχων --Bansal V., Fortlage D., et al: American Journal of Preventive Medicine, 2007; 33 (3): --Mitruka K., Wheeler E. RTravel Medicine (Second Edition) Chapter 34 - Cruise Ship Travel. 2008, Pages Διάσειση εξαιτίας πτώσεων (κυρίως κλιμακοστάσιο) >> Άλλες επιπλοκές εξαιτίας πτώσεων (εξάρθρωση γόνατος, κάταγμα κνήμης – μηρού -σπονδυλικής στήλης -μερική παράλυση άνω άκρου, παράλυση από κάκωση νωτιαίου μυελού, υπαραχνοειδής αιμορραγία, υποσκληρίδιος αιμορραγία εγκεφαλικό οίδημα)

13 --προβλήματα ύπνου - εφιάλτες Διάρκεια συμπτωμάτων :
Ατύχημα Συχνότητα – Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου Βιβλιογραφική Πηγή θάνατος εξαιτίας ατυχημάτων Tekin A, Namias N, O'Keeffe T, et al.: Am Surg. 2005; 71(3):210-5. Bansal V., Fortlage D., et al: American Journal of Preventive Medicine, 2007; 33 (3): μετατραυματικό σοκ --δυσάρεστες ενοχλητικές σκέψεις --αυξημένη διέγερση --προβλήματα ύπνου - εφιάλτες Διάρκεια συμπτωμάτων : μέσος όρος 18 μήνες Επιζώντες θανατηφόρου ατυχήματος Líndal E, Stefánsson JG.: .Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2011;46(3):

14 Παράγοντες που επηρεάζουν τη βαρύτητα των επιπτώσεων
Έλλειψη επαρκούς ύπνου – κούραση εργαζομένων (από θόρυβο, θερμότητα, κρύο, κίνηση πλοίων, κ.ά.) μέγεθος ζημιών εξαιτίας του ατυχήματος η μεγάλη απόσταση από την ακτή οι καιρικές συνθήκες η ταχύτητα πλημμυρών των πλοίων η ετοιμότητα των ομάδων διάσωσης ο χρόνος έναρξης επιχείρησης διάσωσης η εκπαίδευση του πληρώματος και των επιβατών

15 Ατυχήματα στην αλιεία

16 Διεθνής Οργανισμός Εργασίας [The International Labour Organization (ILO)] και Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας [Food and Agriculture Organization (FAO)]: 7% όλων των θανάτων των εργαζομένων συμβαίνουν στον τομέα της αλιείας (εργαζόμενοι στην αλιεία  1% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού ). Ο κλάδος Επαγγελματικής Ασφάλειας και Υγείας του ILO [The ILO’s Occupational Safety and Health Branch]: Στην αλιεία = παγκόσμιο ποσοστό θνησιμότητας 80 / εργαζόμενους ή περίπου θανάτους ετησίως. Εκτίμηση = 24 εκατομμύρια μη θανατηφόρα ατυχήματα στον τομέα ετησίως (ILO 1999)  ποσοστά σε αναπτυσσόμενες χώρες (π.χ. ποσοστό θνησιμότητας στην αλιεία ανοικτής θαλάσσης της Σρι Λάνκα = δέκα φορές υψηλότερο από Νορβηγία). Έκθεση στη Νότια Αφρική: 585 θανάτους ανά αλιείς (Smith, 2003). Υποβάθμιση κινδύνων από ηλικιωμένους, χαμηλής μόρφωσης, προερχόμενους από οικογένειες αλιέων

17 5%: πυρκαγιές και εκρήξεις
Στο Ηνωμένο Βασίλειο για το διάστημα 1948 – 2008: θάνατοι από ατυχήματα σε αλιευτικά σκάφη. 65%: ανατροπή 21%: βύθιση 7%: συγκρούσεις 5%: πυρκαγιές και εκρήξεις  1,04% ανά έτος στο σύνολο απώλειας σκαφών αλιείας  5.19% ναυάγια αλιευτικών σκαφών Θνησιμότητα:  1,44% βύθιση αλιευτικών σκαφών  κατά τους χειμερινούς μήνες (για το ναυάγιο και βύθιση σκαφών)  κατά τη διάρκεια της νύχτας (για τις πυρκαγιές και εκρήξεις) και το απόγευμα (βύθιση και συγκρούσεις). Από το 1976: οι περισσότεροι θάνατοι από συγκρούσεις (83%) σημειώθηκαν στη Μάγχη και Βόρεια Θάλασσα. Αιτιολόγηση : ασταθή, υπερφορτωμένα,και αναξιόπλοα αλιευτικά σκάφη (Roberts SE, Jaremin Β, Marlow PB Int Marit Health. 2010;62(3): )

18 Ομάδες Κινδύνου - Αίτια Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή
Ατύχημα / Κλινική Εικόνα Συχνότητα – Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου - Αίτια Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή Μώλωπες (κυρίως από πτώσεις -ολισθηρή ή ασταθή επιφάνεια του πλοίου ) 65,3% Δείγμα n = 686 αλιείς στο λιμάνι El-Maaddiya στην περιοχή Αμπού Qir Bay (Αίγυπτος) Χρόνος: Ιουλίος-Σεπτέμβριος 2008. Μεθοδολογία: συνεντεύξεις με αλιείς – συμπλήρωση ερωτηματολογίου Zytoon A. M.: Occupational injuries and health problems in the Egyptian Mediterranean fisheries. Safety Science 2012; 50 (1): [on line: 10 August 2011]. Τραύματα και αποστήματα 56,6% 60,8% Απασχολούμενοι με σχοινιά, καλώδια, δέματα, στριφτάρια, δίκτυα 36,1% κιβώτια ψαριών 42,2% μηχανές, βαρούλκο 12,4% ολισθηρή επιφάνεια >>

19 Κατάγματα (Κυρίως χέρι ή πόδι) 60.0% από πτώσεις
Ατύχημα/ Κλινική Εικόνα Συχνότητα – Ποσοστό Αίτια Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή Κατάγματα (Κυρίως χέρι ή πόδι) 60.0% από πτώσεις 25,8% εξαρτήματα μηχανών 6,7% βαρούλκο 4,2% Βύθιση Δείγμα n = 686 αλιείς στο λιμάνι El-Maaddiya στην περιοχή Αμπού Qir Bay (Αίγυπτος) Χρόνος: Ιουλίος-Σεπτέμβριος 2008. Μεθοδολογία: συνεντεύξεις με αλιείς– συμπλήρωση ερωτηματολογίου Zytoon A. M.: Occupational injuries and health problems in the Egyptian Mediterranean fisheries. Safety Science 2012; 50 (1): [on line: 10 August 2011]. Ακρωτηριασμοί 3,9% Μερικός ακρωτηριασμός (κυρίως στα δάχτυλα, μέρος του χεριού, μέρος του ποδιού ή άλλο μέρος του σώματος) 44,4%: μηχανές, 25,9%: σε βαρούλκο, 18,5%: σχοινιά, καλώδια, δέματα, στριφτάρια, δίκτυα >>

20 επαφή με θερμά μέρη μηχανήματος ή γυμνή φλόγα από την κουζίνα
Ατύχημα Συχνότητα – Ποσοστό Αίτια Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή Εγκαύματα 2,5% επαφή με θερμά μέρη μηχανήματος ή γυμνή φλόγα από την κουζίνα Δείγμα n = 686 αλιείς στο λιμάνι El-Maaddiya στην περιοχή Αμπού Qir Bay (Αίγυπτος) Zytoon A. M.: Occupational injuries and health problems in the Egyptian Mediterranean fisheries. Safety Science 2012; 50 (1): [on line: 10 August 2011]. Πνιγμοί 3,8% Κυρίως κατά τη διάρκεια της εργασίας, σε βύθιση σκάφους, από βαρούλκο >> Άλλα 2,3% κυρίως από πτώσεις Θάνατοι ή μόνιμη αναπηρία 4,5% πλήρης ακρωτηριασμός χεριού, κάτω άκρου, μηρού 1,46% Σοβαρά κατάγματα οστών

21 Όχι επαρκής αντιμετώπιση θεμάτων επαγγελματικής ασφάλειας – υγείας αλιέων.
Μη τήρηση στοιχείων για τραυματισμούς - ασθένειες στον τομέα της αλιείας Συμπεράσματα

22 Ατυχήματα σε θαλάσσιες αθλητικές δραστηριότητες
Ατυχήματα σε θαλάσσιες αθλητικές δραστηριότητες

23 19% τραυματισμών στην πλάτη
Ατύχημα/ Κλινική Εικόνα Συχνότητα – Ποσοστό Αίτια Ομάδα κινδύνου Βιβλιογραφική Πηγή Μώλωπες, εκδορές, εξάρθρωση ώμου (κυρίως λόγω των ελιγμών), τενοντίτιδα καρπού, σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα, πόνος ή δυσκαμψία στην πλάτη/ κίνηση προς τα πίσω, πόνος στις αρθρώσεις, στους μύες ή στους τένοντες, ηλιακά εγκαύματα 19% τραυματισμών στην πλάτη 13% στα χέρια 12% στους ώμους 11% στο κεφάλι 37% πόνος στις αρθρώσεις, στους μύες ή στους τένοντες αθλητές καγιάκ θαλάσσης Powell Colin: Injuries and Medical Conditions Among Kayakers Paddling in the Sea Environment. Wilderness & Environmental Medicine (2009); 20 (4): Διαστρέμματα Τενοντίτιδα χρόνιος μυοσκελετικός πόνος Απλοί μώλωπες εξαρθρώσεις ρήξεις πνιγμός 32% 20% 14% 9% 3% 2% 10% Αθλητές κανό και καγιάκ στους Ολυμπιακούς προκριματικούς αγώνες στις ΗΠΑ. Krupnick E. J., Cox D. R., Summers L. R.: Injuries sustained during competitive white-water paddling: a survey of athletes in the 1996 Olympic trials. Wilderness & Environmental Medicine, 1998; 9(1):

24 56%: διάρκεια εκπαίδευσης 40% : αναψυχή 4% : διάρκεια διαγωνισμού
Ατύχημα/ Κλινική Εικόνα Συχνότητα – Ποσοσ τό Χρόνος Ομάδα κινδύνου /Αντιμετώπιση Βιβλιογραφική Πηγή Τραυματισμοί 56%: διάρκεια εκπαίδευσης 40% : αναψυχή 4% : διάρκεια διαγωνισμού Αθλητές κανό και καγιάκ (Ολυμπιακοί προκριματικοί αγώνες ΗΠΑ) --ανάπαυση (37%) -φυσικοθεραπεία (23%) --ιατρική παρέμβαση (34%) --χειρουργική επέμβαση (6%) Krupnick E. J., Cox D. R., Summers L. R.:Wilderness & Environmental Medicine, 1998; 9(1): Θάνατοι 6 / χρήστες καγιάκ θαλάσσης στο Ηνωμένο Βασίλειο (2007) Powell Colin: Injuries and Medical Conditions Among Kayakers Paddling in the Sea Environment. Wilderness & Environmental Medicine (2009); 20 (4):

25 παρατεταμένη νοσηλεία σοβαρή αναπηρία δύο θάνατοι 22 περιστατικά
Ατύχημα/ Κλινική Εικόνα Συχνότητα – Ποσοστό Αίτια Ομάδα κινδύνου Βιβλιογραφική Πηγή κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις κακώσεις νωτιαίου μυελού σοβαρά κατάγματα των άκρων ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ: παρατεταμένη νοσηλεία σοβαρή αναπηρία δύο θάνατοι 22 περιστατικά Αθλητές Windsurfing Μελέτη 12 μηνών στο Αιγαίο Kalogeromitros A, Tsangaris H, Bilalis D, Karabinis A.: Severe accidents due to windsurfing in the Aegean Sea. Eur J Emerg Med. 2002; 9(2):

26 κατάγματα μύλης ή ρίζας δοντιών 0,6%. Κολύμβηση σε παιδιά
Ατύχημα/ Κλινική Εικόνα Συχνότητα – Ποσοστό Χρόνος Ομάδα κινδύνου Βιβλιογραφική Πηγή κατάγματα μύλης ή ρίζας δοντιών 0,6%. Κολύμβηση σε παιδιά Stewart C, Kinirons M, Delaney P.:Clinical audit of children with permanent tooth injuries treated at a dental hospital in Ireland.Eur Arch Paediatr Dent ; 12(1):41-5. Τραυματισμοί από θαλάσσια είδη Διάφορα είδη ψαριών (40,5%) Σαλάχια (22,4%) Μέδουσες (20,5%), καρχαρίες (2,4%) τοπικός πόνος, τσούξιμο, ερύθημα, οίδημα και μερικές φορές φουσκάλα ή άλλη βλάβη του δέρματος, νέκρωση των ιστών, μόλυνση, αναφυλαξία, βλάβες του κερατοειδούς. Σε τροπικά νερά: Chironex fleckeri, Carukia barnesi Διάρκεια αναψυχής ή αθλητισμού (65,9%) 71,7% άρρενες Μέση τιμή ηλικίας 29,5 ± 15,01 έτη  περιστατικά κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών  τραυματισμών στα χέρια (από αγκάθια ή ακίδες) Taylor D., Ashby K., Winkel D. K.: An Analysis of Marine Animal Injuries Presenting to Emergency Departments in Victoria, Australia. Wilderness & Environmental Medicine ; 13(2):

27 Ατύχημα/ Έκβαση Συχνότητα – Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου - Αίτια Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή Θάνατοι 85% άνδρες Σύγκρουση με μηχανοκίνητο σκάφος, ανατροπή  πνιγμός, υποθερμία, τραυματισμός στο κεφάλι, άλλο ή άγνωστη αιτία Έρευνα σε χρήστες καγιάκ θαλάσσης στη Νέα Ζηλανδία Bailey I.: An Analysis of Sea Kayaking Incidents in New Zealand 1992–2005. Wilderness & Environmental Medicine. 2010; 21 (3): Εμπειρία ατυχήματος (καγιάκ) Αρχάριους , σε ισχυρούς ανέμους -αντίξοες συνθήκες σοβαρότητα στους μη φέροντες κράνος κακή κρίση -κακή λήψη αποφάσεων ανεπαρκείς δεξιότητες λάθος καγιάκ (π.χ. καγιάκ ποταμού, χωρίς στεγανά διαφράγματα ή ένα μικρό ασταθές καγιάκ για υπεράκτια ταξίδια στον ωκεανό Ανυπαρξία εξοπλισμού σηματοδότησης >>

28 Απότομη επάνοδο στην κανονική πίεση από περιβάλλον αυξημένης πίεσης
το άζωτο δεν διαλύεται στο πλάσμα και παραμένει ελεύθερο στην κυκλοφορία του αίματος με τη μορφή αερίου (φυσαλίδες)  εμβολές, θάνατος. Τραύματα ωτός, αιμορραγία πνεύμονες, οστεονέκρωση λόγω παρατεταμένης και επαναλαμβανόμενης έκθεσης σε υπερβαρικό περιβάλλον - πόνος στις αρθρώσεις (κυρίως στην περιοχή των ώμων) Νόσος των Δυτών

29 Διαλυτήρια πλοίων

30 Επιβλαβείς παράγοντες και ανθυγιεινές καταστάσεις σε διαλυτήρια πλοίων
Αμίαντος Πολυχλωριωμένα διφαινύλια (PCBs) Μόλυβδος Χρωμικά άλατα Υδράργυρος -Καπνοί κατά τη διάρκεια της συγκόλλησης Ακτινοβολία Θόρυβος – ηχορύπανση Δόνηση

31 Οργανικά υγρά (βενζόλιο κ.λπ.)
Ατμοσφαιρική ρύπανση Χαμηλού επιπέδου πηγές ραδίου Οργανικά υγρά (βενζόλιο κ.λπ.) Πυροσβεστικά υγρά, υγρά μπαταριών, συμπιεσμένοι κύλινδροι αερίου, κ.λπ. Χημικά υλικά Εκρήξεις Βαρειά εργασία από χρήση γερανών, ανυψωτικού εξοπλισμού, πριονιών, τροχών και λειαντικών δίσκων Συνθήκες που ευνοούν την εμφάνιση ατυχημάτων (π.χ. πτώσεων, ανατροπών μηχανικού εξοπλισμού, ηλεκτροπληξία, κ.λπ.).

32 Συνθήκες εργασίας στα Διαλυτήρια (Ασία -Ινδία, Τουρκία)
Συνθήκες εργασίας στα Διαλυτήρια (Ασία -Ινδία, Τουρκία) Φτωχές συνθήκες απασχόλησης και εργασίας Παντελής έλλειψη προστατευτικών συσκευών ή κατάλληλου εξοπλισμού για τους εργαζόμενους Τα σκάφη δεν καθαρίζονται κατάλληλα πριν την έναρξη των εργασιών σ΄ αυτά. Οι πόρτες και οι κοιλότητες ενός σκάφους μπορεί να περιέχουν εκρηκτικά ή εύφλεκτα αέρια  προκαλούνται συχνά σοβαρές και μοιραίες για τη ζωή των εργατών εκρήξεις όταν οι εργάτες - κόπτες ανοίγουν μικρές τρύπες με τρυπάνι, προκειμένου να απελευθερωθούν αυτά τα αέρια ή οι καπνοί.

33 Οι παραλίες μολύνονται με τις χημικές και τις τοξικές ουσίες μέσω μικρών και αιχμηρών θραυσμάτων σιδήρου  τραυματισμό στους εργαζομένους, που είναι συνήθως ξυπόλυτοι Τα ατυχήματα δεν αναφέρονται ούτε καταγράφονται – οι εργοδότες αποκρύπτουν συνήθως τις πληροφορίες σε περίπτωση θανάτου εργαζομένου από εργατικό ατύχημα. Συχνά οι εργοδότες δεν χρησιμοποιούν τα αληθινά ονόματα και τις αληθινές διευθύνσεις των εργαζομένων τους  οι οικογένειες των θυμάτων δεν ενημερώνονται για το ατύχημα

34 Κάθε χρόνο, υπολογίζεται πως διαλύονται πλοία στα Διαλυτήρια του Τρίτου Κόσµου. Κάθε χρόνο, στα ίδια Διαλυτήρια, πεθαίνουν εργάτες. Διαπιστώνεται δηλαδή η αναλογία: ένας νεκρός την ηµέρα ή ένας νεκρός για κάθε πλοίο. Κυβερνητική έκθεση (2004 Ινδία): 434 περιστατικά ατυχημάτων στα Διαλυτήρια του Alang στο διάστημα  θάνατος 209 εργαζομένων. Μπαγκλαντές (τελευταία εικοσαετία): 400 θάνατοι εργαζομένων και σοβαροί τραυματισμοί. Έλλειψη μονάδων παροχής ιατρικής φροντίδας πλησίον των εγκαταστάσεων, σε περιπτώσεις σοβαρών τραυματισμών (π.χ. στην περιοχή Alang των Ινδιών το κοντινότερο πλήρες νοσοκομείο απέχει 50 χιλιόμετρα και βρίσκεται στο Bhavnagar - υπάρχει μόνο ένα μικρό νοσοκομείο του Ερυθρού Σταυρού που προσφέρει όμως περιορισμένες υπηρεσίες .

35 Σήμερα το μεγαλύτερο μέρος εργασιών διάλυσης πλοίων εκτελείται :
στην περιοχή Alang στην Ινδία (πολλοί μετανάστες ) στην περιοχή Aliaga στην Τουρκία στην περιοχή Gadani, κοντά στο Karachi στο Πακιστάν στην Κίνα Στις Η.Π.Α. υπάρχει ναυπηγείο - διαλυτήριο πλοίων (ασχολείται κυρίως με τη διάλυση κυβερνητικών πλοίων) . Στο Ντουμπάϊ μερικά Διαλυτήρια (κυρίως για τα βυτιοφόρα πλοία). Εγκαταστάσεις Διαλυτηρίων πλοίων : Ισπανία, Αυστραλία , Βέλγιο, Ιταλία, Κάτω Χώρες μικρότερες εγκαταστάσεις για αλιευτικά και άλλα μικρά σκάφη στα περισσότερα ναυτικά κράτη μέλη της Ε.Ε. στην περιοχή Chittagong στο Μπαγκλαντές

36 Πίνακας 1: Ship scrapping by country 1996 -1998 (All figures in million dwt tonnes)
Source: Iron & Steelscrap and Shipbreakers Association of India), citing Lloyd's List Country 1996 1997 1998 India 8.9 7.6 8.5 Bangladesh 4.4 2.9 5.2 Pakistan 2.0 0.8 2.7 China 0.2 1.4 Others 2.3 3.8 2.6 Total 17.9 14.5 20.4

37 Πειρατεία – Θαλάσσια Τρομοκρατία

38 Πειρατεία αναφέρεται σε: α) οποιαδήποτε παράνομη πράξη βίας ή κράτησης, ή πράξη λεηλασίας, η οποία διαπράττεται από πλήρωμα ή επιβάτες ιδιωτικού πλοίου ή ιδιωτικού αεροσκάφους και λαμβάνει χώρα: i.) Σε ανοιχτή θάλασσα, εναντίον άλλου πλοίου ή αεροσκάφους, ή εναντίον ανθρώπων ή περιουσίας που βρίσκονται πάνω στο πλοίο ή στο αεροσκάφος ii. ) Εναντίον πλοίου, αεροσκάφους, ανθρώπων ή περιουσίας σε μέρος εκτός της δικαιοδοσίας οποιουδήποτε Κράτους ˙ β) Οποιαδήποτε πράξη εθελούσιας συμμετοχής στο χειρισμό πλοίου ή αεροσκάφους έχοντας γνώση των γεγονότων. ˙ γ) Κάθε πράξη η οποία υποκινεί οποιαδήποτε από τις περιπτώσεις που περιγράφονται στις υποπαραγράφους (α) ή (β).

39 Σοβαρή απειλή σε περιοχές στη Νοτιοανατολική Ασία, (ειδικότερα κατά μήκος της Θάλασσας της Νότιας Κίνας, του στενού της Μάλακκα και στις ανατολικές και δυτικές ακτές της Αφρικής) Τη μεγάλη διέλευση πλοίων Τη φύση της θαλάσσιας περιοχής σχετικά χαμηλή οικονομική ανάπτυξη των υπαρχόντων κρατών Τις πολιτικές αναταραχές Τα τελευταία χρόνια: Δραστηριοποίηση τρομοκρατικών ομάδων (Αλ Κάϊντα, Χεζμπολάχ, το Λαϊκό Μέτωπο για την απελευθέρωση της Παλαιστίνη) Ευνοείται από:

40 Σύγχρονοι πειρατές μαχητές εκπαιδευμένοι στα ταχύπλοα
εξοπλισμένοι με δορυφορικά τηλέφωνα και συστήματα παγκόσμιας πλοήγησης οπλισμένοι με αυτόματα όπλα, αντιαρματικά βλήματα και χειροβομβίδες Σύγχρονοι πειρατές

41 Επιχείρηση τρομοκρατικών πράξεων και δραστηριοτήτων μέσα στο θαλάσσιο περιβάλλον, που ασκείται είτε ενάντια στα σκάφη ή στις σταθερές πλατφόρμες στη θάλασσα ή στο λιμένα, είτε ενάντια σε οποιοδήποτε από τους επιβάτες ή το προσωπικό τους, στις παράκτιες εγκαταστάσεις ή στις εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών θερέτρων, των περιοχών των λιμένων και των κωμοπόλεων ή των πόλεων κοντά σε λιμένες . [Ομάδα εργασίας του Συμβουλίου Συνεργασία και Ασφάλειας στην περιοχή του Ειρηνικού και της Ασίας [The Council for Security Cooperation in the Asia Pacific (CSCAP) Working Group, 2009] Θαλάσσια Τρομοκρατία

42 Πίνακας 1: Τύπος βίας που χρησιμοποιήθηκε στο πλήρωμα κατά το χρονικό διάστημα Ιανουάριος 2005– Δεκέμβριος 2009 (Πηγή: ICC- IMB Piracy and Armed Robbery Against Ships Report – Annual Report 2009, page 12) Τύπος βίας 2005 2006 2007 2008 2009 Βιαιοπραγίες 6 2 29 7 4 Ομηρία 440 188 292 889 1052 Τραυματισμοί 24 15 35 32 68 Απαγωγή/καταβολή λύτρων 13 77 63 42 12 Νεκροί ------ 5 11 8 Αγνοούμενοι 3 21 Απειλούμενοι 14 17 9 Σύνολο 509 317 433 1011 1166

43 Οργανισμοί – Υπηρεσίες κατά των θαλάσσιων εγκλημάτων και αδικημάτων
Το IMB ιδρύθηκε το 1981, με στόχο να ενεργήσει ως συντονιστικό κέντρο στον αγώνα ενάντια σε όλους τους τύπους θαλάσσιων εγκλημάτων και αδικημάτων. Το Διεθνές Γραφείο Ναυσιπλοΐας (International Maritime Bureau (IMB): ειδικευμένο τμήμα του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (International Chamber of Commerce - ICC )

44 Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ)
Στο ψήφισμά του Α 504 (ΧΙΙ) (5) και (9) [εξεδόθη στις 20 Νοεμβρίου 1981]: έχει ωθήσει τις κυβερνήσεις, όλους τους ενδιαφερόμενους και τους οργανισμούς να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν πληροφορίες η μια με την άλλη και το IMB, με σκοπό τη διατήρηση και ανάπτυξη μιας συντονισμένης δράσης για την καταπολέμηση της θαλάσσιας απάτης.

45 Το Διεθνές Κέντρο Αναφοράς Περιστατικών Πειρατείας (PRC)
Δημιουργήθηκε από τον ΙΜΒ τον Οκτώβριο του 1992 στην Κουάλα Λουμπούρ στη Μαλαισία με στόχο: Διανομή των καθημερινών αναφορών της κατάστασης της πειρατείας και της ένοπλης ληστείας στα σκάφη μέσω των ραδιοφωνικών μεταδόσεων (Υπηρεσία Inmarsat-C SafetyNET ) Υποβολή εκθέσεων της πειρατείας και των γεγονότων ένοπλης ληστείας εν πλω στις υπηρεσίες επιβολής του νόμου και στον ΙΜΟ Παροχή βοήθειας στις τοπικές υπηρεσίες επιβολής του νόμου για να συλλάβει τους πειρατές και να τις βοηθήσει να τους οδηγήσει στη δικαιοσύνη Παροχή βοήθειας στους πλοιοκτήτες & στο πλήρωμα, των οποίων τα σκάφη έχουν δεχθεί επίθεση ή έχουν καταληφθεί από πειρατές Παροχή ενημέρωσης της δραστηριότητας των πειρατών μέσω του Διαδικτύου Έκδοση περιεκτικών τριμηνιαίων και ετησίων εκθέσεων, που αναγράφουν στατιστικές της Πειρατείας. Οι υπηρεσίες του PRC παρέχονται δωρεάν σε όλα τα σκάφη, ανεξάρτητα από την ιδιοκτησία ή τη σημαία τους.

46 Αντιμετώπιση ατυχημάτων σε πλωτά μέσα

47 Διεθνές Ναυτικό και Αεροπορικό Δίκαιο
Διεθνής Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS) Διεθνής Σύμβαση για τη Ναυτική Έρευνα και Διάσωση (SAR) Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας Διεθνής Σύμβαση για τους Λαθρεπιβάτες Σύμβαση περί παραβάσεων και άλλων τινών πράξεων τελουμένων επί αεροσκαφών Σύμβαση για την καταστολή της παράνομης κατάληψης αεροσκαφών Διεθνής Σύμβαση για την καταστολή παράνομων πράξεων κατά της ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας Πρωτόκολλο για την καταστολή παρανόμων πράξεων βίας σε αερολιμένες που εξυπηρετούν τη διεθνή πολιτική αεροπορία Παράρτημα 9 της Σύμβασης του Σικάγου για την Πολιτική Αεροπορία

48 Διεθνής Κώδικας Διαχείρισης της Ασφάλειας (Κώδικας ISM)
Στόχοι του κώδικα: διασφάλιση της ασφάλειας στη θάλασσα πρόληψη ανθρώπινου τραυματισμού ή απώλειας ζωής αποφυγή ζημιών στο περιβάλλον, ιδιαίτερα στο θαλάσσιο περιβάλλον, και στην περιουσία. Στόχοι της εταιρείας (όσον αφορά τη διαχείριση της ασφάλειας) : να προβλέπουν ασφαλείς πρακτικές κατά τη λειτουργία του πλοίου και ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον. να καθιερώνουν μέτρα προστασίας έναντι όλων των προσδιορισθέντων κινδύνων και να βελτιώνουν συνεχώς τις ικανότητες του προσωπικού για διαχείριση της ασφάλειας στην ξηρά και στη θάλασσα, περιλαμβανομένης της προετοιμασίας για αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης που σχετίζονται με την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος. Διεθνής Κώδικας Διαχείρισης της Ασφάλειας (Κώδικας ISM)

49 ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ Η εταιρεία πρέπει να καθιερώσει διαδικασίες για να αναγνωρίζει, να περιγράφει και να ανταποκρίνεται σε πιθανές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στο πλοίο. Η εταιρεία πρέπει να καθιερώσει προγράμματα γυμνασίων και ασκήσεων που προετοιμάζουν για την ανάληψη δράσης για αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Το σύστημα διαχείρισης της ασφάλειας πρέπει να προβλέπει μέτρα τα οποία διασφαλίζουν ότι η οργάνωση της εταιρείας μπορεί να ανταποκριθεί ανά πάσα στιγμή σε κινδύνους, ατυχήματα και καταστάσεις έκτακτης ανάγκης που μπορούν να προκύψουν στα πλοία της.

50 Παράγραφος κεφάλαιο 1 του παραρτήματος της Διεθνούς Συνθήκης σχετικά με τη αναζήτηση και τη διάσωση (SAR), 1979 Στις θαλάσσιες μετακινήσεις θα πρέπει να γίνεται έλεγχος της επικοινωνίας, του συντονισμού και της αναζήτησης και διάσωσης σε εμφάνιση κινδύνου, συμπεριλαμβανομένης της παροχής ιατρικών συμβουλών και της αρχικής ιατρικής βοήθειας με τη χρήση δημόσιων και ιδιωτικών πόρων και σε συνεργασία με αεροσκάφη, πλωτά μέσα και άλλες εγκαταστάσεις ( Επιτροπή Ασφάλειας της Ναυτιλίας [Maritime Safety Committee (MSC)], 75η Σύνοδος ( Μαΐου 2002)

51 6η Σύνοδος (από 18 έως 22 Φεβρουαρίου 2002)
Συστάσεις της υποεπιτροπής (σχετικά με τις ραδιοεπικοινωνίες, την αναζήτηση και τη διάσωση [Sub-Committee on Radiocommunications and Search and Rescue (COMSAR)] Η Επιτροπή Ασφάλειας της Ναυτιλίας [Maritime Safety Committee (MSC] ενέκρινε τον περιεχόμενο κατάλογο για την κάλυψη εκτάκτων ιατρικών αναγκών στα επιβατηγά πλοία, στα οποία υπάρχει γιατρός, όπως καθορίζεται στο παράρτημα 6η Σύνοδος (από 18 έως 22 Φεβρουαρίου 2002)

52 Η Επιτροπή κάλεσε τις Κυβερνήσεις – Μέλη να:
εφαρμόσουν τις οδηγίες ύπαρξης Ιατρικού εξοπλισμού για έκτακτη ανάγκη με υποδείξεις στους πλοιοκτήτες, στους χειριστές σκαφών και σε όσους εμπλέκονται στη Ναυτιλία. υποβάλουν έκθεση σχετικά με την εμπειρία τους που αποκτήθηκε κατά τη χρήση ιατρικών υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης

53 Επίσης τονιστήκαν διάφοροι παράμετροι όπως:
Αυξημένη πιθανότητα εφαρμογής ιατρικής έκτακτης ανάγκης σε οποιοδήποτε επιβατηγό πλοίο, ακόμη και αν το ταξίδι διαρκεί μερικές ώρες (κυρίως σε πλοία τύπου RO/RO), λόγω του αυξημένου αριθμού των επιβατών, της μεγάλης γκάμας ηλικιών των επιβατών και της πιθανής προηγούμενης εμπειρίας τους σε ασθένειες. Πολλές από αυτές τις ιατρικές έκτακτες ανάγκες αντιμετωπίζονται με τη συνδρομή ιατρού που βρίσκεται μεταξύ των επιβατών ή με διακομιδή του ασθενή στο κοντινότερο νοσοκομείο στην ξηρά.

54 Στη διακομιδή ενός προσώπου λόγω έκτακτης ιατρικής ανάγκης, ακόμη και με ελικόπτερο, χάνεται αδικαιολόγητα χρόνος και μπορεί να επιδεινωθεί η υγεία του ασθενούς. Οι τρέχοντες κανονισμοί των IMO/ILO/WHO δεν εξετάζουν πλήρως τον κίνδυνο εκτάκτων ιατρικών αναγκών στα επιβατηγά πλοία, αφού δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στην ασφάλεια των εργαζομένων στα πληρώματα των πλοίων. Όταν δεν υπάρχει κανένας ιατρός μεταξύ του πληρώματος θα πρέπει να τοποθετηθεί αν το πλήρωμα αριθμεί 100 ή περισσότερους ναυτικούς σε διεθνή ταξίδια που διαρκούν περισσότερο από τρεις ημέρες.

55 O αρμόδιος για τη ιατρική φροντίδα σε ένα σκάφος (εμπορικό ή αλιευτικό) θα πρέπει να έχει κατάλληλη ιατρική κατάρτιση και να είναι σε θέση να εκτελέσει μια ιατρική εξέταση ή μετά από παροχή συμβουλών μέσω τηλεφώνου σε μια Τηλεϊατρική υπηρεσία συμβουλών [TeleMedical Advice Service (TMAS)], ώστε να μπορεί να παρέχει ιατρική φροντίδα αξιοποιώντας τις ιατρικές αυτές συμβουλές που του δίδονται. (Συνθήκη No.164 ILO . Art.9 και Συνθήκη STCW του 1978)

56 Στην παροχή ιατρικών έκτακτων υπηρεσιών στο πλοίο θα πρέπει να ζητείται η συνδρομή ιατρού που βρίσκεται μεταξύ των επιβατών, παρέχοντας ταυτόχρονα στον ασθενή Πρώτες Βοήθειες, μέχρι να υπάρξει πλήρη ιατρική κάλυψη. Θα πρέπει να ελεγχθεί η ιατρική ιδιότητα του επιβάτη, που παρουσιάζεται ως γιατρός (π.χ. παθολόγος), πριν του δοθεί η έγκριση παροχής ιατρικής φροντίδας στον πάσχοντα.

57 Κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη ιατρικού εξοπλισμού σε τσάντα για τη διευκόλυνση του ιατρού στην επιτόπια παροχή φροντίδας στον ασθενή. Η τσάντα θα πρέπει να είναι φορητή, να περιλαμβάνει ουσιαστικά είδη ιατρικού εξοπλισμού για την επιτόπια αντιμετώπιση έκτακτης ιατρικής ανάγκης, καθώς και οδηγίες χρήσης του εξοπλισμού αυτού. Ο εξοπλισμός αυτός θα πρέπει να φυλάσσεται σε ασφαλές μέρος. Ο εξοπλισμός θα πρέπει να περιέχει φάρμακα που θα χρησιμοποιηθούν από τον γιατρό ή από τη νοσηλεύτρια, υπό την επίβλεψη καταρτισμένου γιατρού που βρίσκεται στο πλοίο ή ακολουθώντας τις τηλεϊατρικές συμβουλές/συνταγή από μια Τηλεϊατρική Υπηρεσία Συμβουλών (TMAS).

58 Σε κατάλληλα αρχεία, όπως ορίζει κάθε εθνική νομοθεσία, θα καταγράφονται απώλειες ή καταστροφές του εξοπλισμού και θα ενημερώνεται το αρχείο. Η εργασία αυτή μπορεί να ανατεθεί σε υπάλληλο λογιστηρίου της εταιρείας. Ο υπεύθυνος του πλοίου θα πάρει την τελική απόφαση (παροχή ιατρικής φροντίδας στο πλοίο, αλλαγή πορείας του πλοίου ή διακομιδή του ασθενή). Καλό όμως είναι να ζητηθούν ιατρικές συμβουλές μέσω συστήματος Τηλε-ιατρικής ή και μέσω τηλεφώνου, για την αποδοτικότερη φροντίδα του πάσχοντα και την προστασία του υπεύθυνου του πλοίου και του προμηθευτή ιατρικής φροντίδας.

59 Απαραίτητος εξοπλισμός για την παροχή έκτακτης ιατρικής φροντίδας σε επιβατηγά πλοία (RO/RO) (κατάλογος που καθορίσθηκε στο παράρτημα MSC/Circ.1042) Α) Ιατρικός εξοπλισμός Μικρή φορητή συσκευή παροχής οξυγόνου Χειροκίνητη συσκευή αναζωογόνησης (με παροχή οξυγόνου και δύο μεγέθη μάσκας) Συσκευή παροχής αέρα τύπου Guedel σε τρία μεγέθη Αερολύματα οξυγόνου Συσκευή αναρρόφησης με εύκαμπτους καθετήρες FG 14 μέγεθος 2 Λαρυγγοσκόπιο με σπάτουλα Mc.Intosh σε τρία μεγέθη (μικρό, μεσαίο, μεγάλο) Ενδοτραχειακοί σωλήνες σε όλα τα μεγέθη Λαβίδες Magill 1 Εύκαμπτος εισαγωγέας ενδοτραχειακού σωλήνα 1

60 Για τη διάγνωση χρειάζονται:
Διαγνωστικό μανόμετρο 1 Στηθοσκόπιο 1 Διαγνωστικός φωτισμός 1 Σετ στικ για μέτρηση γλυκόζης αίματος 1 Σετ αποστειρωμένα νυστέρια 1 Ηλεκτρονική συσκευή καρδιογραφημάτων με δυνατότητα τηλεμετρίας Αυτόματος εξωτερικός απινιδωτής Σε ενέσιμα υλικά χρειάζονται: Σύριγγες μιας χρήσης 2,5,10 ml, δύο από κάθε μέγεθος Αποστειρωμένες βελόνες μίας χρήσης 6 (σε διάφορα μεγέθη) Αιμοστατικός επίδεσμος τύπου Tourniquet 1 Αποστειρωμένες γάζες 5

61 Διάφορα γενικά είδη του εξοπλισμού
Ψαλίδι Γάντια μίας χρήσης Σετ θωρακικής παροχέτευσης και διπλή βαλβίδα αναρρόφησης

62 Φάρμακα Ατροπίνη (φιαλίδιο 1mg) 3
Αδρεναλίνη/επινεφρίνη (φιαλίδιο 1 mg/1ml) 5 Αδρεναλίνη/επινεφρίνη (φιαλίδιο 10 mg/1ml) 5 Furosémide (φιαλίδιο 20 mg) 4 Glyceryl trinitrate (για ψεκασμό) 1 Τρινιτρικό άλας γλυκερίνης (για ψεκασμό) 1 Αντιαρρυθμικά Διγοξίνη Λιδοκαΐνη Αδενοσίνη Θειικό άλας μαγνησίου Προπανολόλη 1 φιαλίδιο Αντιϋπερτασικά φάρμακα Αντιπηκτικά φάρμακα Ηπαρίνη

63 Ασπιρίνη ( mg) 1 Αερολύματα Στεροειδή (Methylprednisolone (250 mg)/ Hydrocortisone (100 mg) (σε αμπούλες) 1 Αντιϊσταμινικά φάρμακα Hydrocortisone Methylprednisolone (250 mg)/(100 mg) Αναλγητικά φάρμακα (Θειικό άλας μορφίνης (3 φιαλίδια 10 mg), κεταμίνη (2 φιαλίδια 50mg), Tramadol ή άλλο παρεμφερές φάρμακο (φιαλίδιο 100 mg) Αντιεμετικά φάρμακα Αναισθητικά φάρμακα Φάρμακα σε ρευστή μορφή (όπως διάλυμα Ringer ή διάλυμα NaCl 0,9% 1000 ml)

64 Συχνότητα – Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή
Πάθηση/Ατύχημα Συχνότητα – Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή Σύνολο παρεμβάσεων * 866 παρεμβάσεις * 1720 οδηγίες μεταξύ ιατρών – εργαζομένων άτομα μέσης ηλικίας (μέση τιμή ηλικίας 43.7 έτη) Υπηρεσίες παροχής ιατρικής φροντίδας σε έκτακτα περιστατικά εργαζομένων σε εμπορικά πλοία (ΗΠΑ) (Δεδομένα 48 μηνών) McKay MP.: Maritime health emergencies. Occup Med (Lond). 2007; 57(6):453-5. ιατρικά προβλήματα 84% (43% μολύνσεις αναπνευστικού, προβλήματα κοιλιακής χώρας, ουρογεννητικά, αναφυλαξίες, οδοντιατρικά) >> τραυματισμοί 14% ψυχιατρικά προβλήματα 2% [μακροχρόνια θεραπεία - περισσότερα φάρμακα (στο 12% χορηγήθηκαν 4 φάρμακα)]

65 Τηλε-ιατρική (Telemedicine)
Συστήματα διαχείρισης και διακίνησης ιατρικών πληροφοριών και παροχή ιατρικής φροντίδας μεταξύ εργαζομένων στα πλοία και ιατρικών φορέων (π.χ. νοσοκομεία, Ιδιωτικά ιατρεία, κ.ά). Χρήση των υπολογιστών και δικτύων τηλεπικοινωνίας στο χώρο της Ιατρικής επιστήμης ΣΤΟΧΟΣ: Διευκόλυνση παροχής οδηγιών ιατρικών συμβουλών Πρώτων Βοηθειών και ιατρικής φροντίδας στους πάσχοντες στα πλοία Εφαρμογές: Τηλεδιάγνωση, Τηλεθεραπεία, Τηλεκπαίδευση, Τηλεσυμβουλευτική

66 Διαλυτήρια Πλοίων (Συνθήκες, Συστάσεις και Κώδικες Συμπεριφοράς)
Διαλυτήρια Πλοίων (Συνθήκες, Συστάσεις και Κώδικες Συμπεριφοράς) C 13 (White Lead Convention – Συνθήκη σχετική με το μόλυβδο) C 115 (Radiation Prevention Convention - Συνθήκη πρόληψης ακτινοβολίας) C 119 (Guarding of Machinery Convention - Συνθήκη σχετική με τη φύλαξη μηχανημάτων) C 127 (Maximum Weight Convention - Συνθήκη σχετική με το μέγιστο βάρος)

67 C 136 (Benzene Convention - Συνθήκη σχετική με το βενζόλιο)
C 139 (Occupational Cancer Convention - Συνθήκη σχετική με τον επαγγελματικό καρκίνο) C 148 (Working Environment Convention - Συνθήκη σχετική με το εργασιακό περιβάλλον) C 155 (Occupational Safety and Health Convention - Συνθήκη σχετική με την επαγγελματική Ασφάλεια και Υγεία) C 161 ( Occupational Health Services Convention - Συνθήκη σχετική με τις υπηρεσίες Υγιεινής της Εργασίας) C 162 (Asbestos Convention - Συνθήκη σχετική με τον αμίαντο) C 170 ( Safety in the Use of Chemicals at Work Convention - Συνθήκη σχετική με την ασφάλεια στη χρήση χημικών ουσιών στην εργασία) C 174 ( Prevention of Major Industrial Accidents Convention - Συνθήκη σχετική με την πρόληψη σοβαρών βιομηχανικών ατυχημάτων)

68 Εφαρμογή της Συνθήκης της Βασιλείας (απαγόρευση μεταφοράς επικίνδυνων σκαφών, δηλαδή εκείνων που δεν έχουν καθαριστεί από όλα τα επιβλαβή απόβλητα, από τις αναπτυγμένες χώρες (του ΟΟΣΑ) στις αναπτυσσόμενες χώρες για διάλυση). Δημιουργία εγκαταστάσεων υποδοχής επικίνδυνων αποβλήτων υλικών, που δεν μπορούν να ανακυκλωθούν σε Διαλυτήρια πλοίων – χώρους επισκευών.

69 Πιστοποίηση του τύπου "gas-free-for-hot-work" (απουσία αερίου στις εργασίες όπου αναπτύσσονται μεγάλες θερμοκρασίες)  μείωση θανατηφόρων εκρήξεων στα Διαλυτήρια πλοίων.

70 Συμπεράσματα Ελλιπείς καταγραφές των θαλάσσιων ατυχημάτων σε βάσεις δεδομένων  πρόβλημα βελτίωσης θαλάσσιας ασφάλειας μέσω νομοθεσίας / εταιρείες διαχείρισης κινδύνου / φορείς που χρησιμοποιούν τις στατιστικές θαλάσσιων ατυχημάτων για αναλύσεις (ο αριθμός μη δηλωμένων αποτελεί περίπου το 50% όλων των θαλάσσιων ατυχημάτων) Η πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη πάντα αποτελούσε ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα για τα παράκτια πληρώματα απομακρυσμένων περιοχών, καθώς και για τα πληρώματα στις περιόδους που τα πλοία ήταν εν πλω. Η εμφάνιση απρόοπτων καταστάσεων στους εργαζόμενους και στους επιβάτες των πλωτών μέσων καθιστούν αναγκαία την ύπαρξη κατάλληλα εκπαιδευμένων ατόμων και εξοπλισμού, με στόχο την προσφορά ιατρικής βοήθειας και φροντίδας, σε περίπτωση ατυχήματος ή ασθένειας εν πλω.

71 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Περαιτέρω διερεύνηση της αιτιοπαθογένειας των ασθενειών και ατυχημάτων σε πλωτά μέσα (εργαζόμενους και επιβάτες). Εξέταση του επιπολασμού των νοσημάτων και ατυχημάτων - ανεύρεση ομάδων υψηλού κινδύνου. Υιοθέτηση στάσεων από τους εργαζόμενους στη Ναυτιλία και τους πλοιοκτήτες – εφοπλιστές σε θέματα προάσπισης και προαγωγής της υγείας των πληρωμάτων, επιβατών, εργαζομένων στα Διαλυτήρια πλοίων – κατασκευή υποδομών για τη σωματική, κοινωνική υγεία, ασφάλεια και ευημερία εργαζομένων. Ανάπτυξη κατάλληλης υποδομής και πληρέστερος έλεγχος παραγόντων κινδύνου για πρόκληση θαλασσίων ατυχημάτων Υιοθέτηση από όλα τα κράτη των δεσμευτικών τεχνικών κατευθυντηρίων γραμμών από Διεθνείς φορείς - Οργανισμούς (Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΔΝΟ/ΙΜΟ), Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ΔΟΕ/ILO) , Σύμβαση της Βασιλείας για την ανακύκλωση των πλοίων. Συνεχής εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση (εργαζομένων στα πλοία, γιατρών όλων των ειδικοτήτων, παραϊατρικού βοηθητικού προσωπικού) σε θέματα Τηλε-ιατρικής σε πλωτά μέσα.

72 Χρησιμοποιηθείσα Βιβλιογραφία
Dahl E, Ulven A, Horneland AM.: Crew accidents reported during 3 years on a cruise ship. Int Marit Health. 2008;59(1-4): Lucas D, Jegaden D, Lodde B, Arvieux C, Dewitte JD.: Occupational asthma in maritime environment. Int Marit Health. 2006;57(1-4): Tekin A, Namias N, O'Keeffe T, et al.: A burn mass casualty event due to boiler room explosion on a cruise ship: preparedness and outcomes. Am Surg. 2005; 71(3): Cramer H. E., Blanton J. C., Blanton H. L., et al.: Epidemiology of Gastroenteritis on Cruise Ships, 2001–2004. American Journal of Preventive Medicine, 2006; 30(3): Norum J, Moksness SG, Larsen E.: A Norwegian study of seafarers' and rescuers' recommendations for maritime telemedicine services. J Telemed Telecare. 2002; 8(5): McKay MP.: Maritime health emergencies. Occup Med (Lond). 2007; 57(6): Kaerlev L, Dahl S, Nielsen PS, Olsen J, Hannerz H, Jensen A, Tüchsen F.: Hospital contacts for chronic diseases among danish seafarers and fishermen: a population-based cohort study. Scand J Public Health. 2007;35 (5): Kaerlev L, Jensen A, Nielsen PS, Olsen J, Hannerz H, Tüchsen F.:Hospital contacts for injuries and musculoskeletal diseases among seamen and fishermen: a population-based cohort study. BMC Musculoskelet Disord. 2008; 23; 9:8. -

73 Zytoon A. Mohamed:Occupational injuries and health problems in the Egyptian Mediterranean fisheries. Safety Science 2012; 50 (1): [on line: 10 August 2011].  Smith A.: The work of the FAO/ILO/IMO in relation to the issue of safety and health for commercial fishermen. In: Proceedings of the Second IFISH Conference. Sitka, Alaska, USA, 2003; pp. 3–17. Powell Colin: Injuries and Medical Conditions Among Kayakers Paddling in the Sea Environment. Wilderness & Environmental Medicine (2009); 20 (4): Bailey I.: An Analysis of Sea Kayaking Incidents in New Zealand 1992–2005. Wilderness & Environmental Medicine. 2010; 21 (3): Zakrevskiĭ IuN, Manuĭlov VM, Matveev RP.: Types of injuries among victims and dead persons after sea accidents. Voen Med Zh. 2010;331(11):42-8. Roberts SE, Jaremin B, Marlow PB.: Human and fishing vessel losses in sea accidents in the UK fishing industry from 1948 to 2008.Int Marit Health. 2010; 62(3): Bansal V., Fortlage D., et al: Significant Injury in Cruise Ship Passengers: A Case Series. American Journal of Preventive Medicine, 2007; 33 (3): Mitruka K., Wheeler E. R.:Travel Medicine (Second Edition) Chapter 34 - Cruise Ship Travel. 2008, Pages Shaw MT, Leggat PA.:Illness and injury to travellers on a premium expedition to Iceland. Travel Med Infect Dis. 2008;6(3):

74 Krupnick E. J. , Cox D. R. , Summers L. R
Krupnick E. J., Cox D. R., Summers L. R.: Injuries sustained during competitive white-water paddling: a survey of athletes in the 1996 Olympic trials. Wilderness & Environmental Medicine, 1998; 9(1): Stewart C, Kinirons M, Delaney P.:Clinical audit of children with permanent tooth injuries treated at a dental hospital in Ireland.Eur Arch Paediatr Dent ; 12(1):41-5. Taylor D., Ashby K., Winkel D. K.: An Analysis of Marine Animal Injuries Presenting to Emergency Departments in Victoria, Australia. Wilderness & Environmental Medicine ; 13(2): Líndal E, Stefánsson JG.: The long-term psychological effect of fatal accidents at sea on survivors: a cross-sectional study of North-Atlantic seamen.Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2011;46(3): Kalogeromitros A, Tsangaris H, Bilalis D, Karabinis A.: Severe accidents due to windsurfing in the Aegean Sea. Eur J Emerg Med. 2002; 9(2):

75 Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας

76

77

78

79 Ενδεικτικές συσκευές Τηλε-ιατρικής
φωτογραφική μηχανή εξέτασης με αρκετές δυνατότητες όπως ζουμ, αυτόματης εστίασης, πάγωμα εικόνας

80 Laptop με δυνατότητα αποθήκευσης σκαναρισμένης εικόνας

81 Φωτογραφική μηχανή αμφιβληστροειδούς

82 Παγκοσμίως το 2009, οι πειρατές κατάφεραν να επιβιβαστούν σε 153 σκάφη, να καταλάβουν 49 σκάφη, ενώ έγιναν 84 απόπειρες επιθέσεων και 120 σκάφη δέχτηκαν πυρά - έναντι 46 σκαφών που δέχτηκαν πυρά το Συνολικά 1052 άτομα πληρώματος ελήφθησαν όμηροι, 68 άτομα του πληρώματος τραυματίστηκαν και 8 σκοτώθηκαν.

83 οστεο-μυϊκές παθήσεις εκφυλιστικής αρθροπάθειας των γονάτων, ψαράδες
Πάθηση/Ατύχημα Συχνότητα - Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή οστεο-μυϊκές παθήσεις εκφυλιστικής αρθροπάθειας των γονάτων, ψαράδες Kaerlev L, Jensen A, et. al. :Hospital contacts for injuries and musculoskeletal diseases among seamen and fishermen: a population-based cohort study. BMC Musculoskelet Disord. 2008; 23; 9:8. παθήσεις θώρακα και πνεύμονα >> σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα ψαράδες & εργαζόμενους στη γέφυρα πλοίων Διάρροια 29.2 / 100,000 ανθρωποημέρες ταξιδιού (1990) 16.3 /100,000 ανθρωποημέρες ταξιδιού (2000) επιβάτες κρουαζιερο-πλοίων Cramer H. Eet al.: Epidemiology of Gastroenteritis on Cruise Ships, 2001–2004. American Journal of Preventive Medicine, 2006; 30(3):

84 Συχνότητα – Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή
Πάθηση/Ατύχημα Συχνότητα – Ποσοστό Ομάδες Κινδύνου Πηγή Δεδομένων Βιβλιογραφική Πηγή παθήσεις του αναπνευστικού συστήματος (βρογχίτιδα, εμφύσημα, καρκίνος του πνεύμονα) Υπηρεσίες παροχής ιατρικής φροντίδας σε εργαζομένους σε εμπορικά πλοία (Δανία) Kaerlev L, Dahl S, et al.: Hospital contacts for chronic diseases among danish seafarers and fishermen: a population-based cohort study. Scand J Public Health. 2007;35 (5):481-9. διαβήτης >> ασθένειες του ήπατος λόγω υπερκατανάλωσης αλκοολούχων μελανώματα του δέρματος γυναίκες εργαζόμενες σύνδρομο Raynaud' s Προβλήματα ακοής εργαζόμενους στους χώρους των μηχανών του πλοίου

85 επαγγελματικό άσθμα στους εργαζόμενους σε χημικές και βιολογικές ουσίες (για ορισμένα αλιευμένα προϊόντα, όπως τα καρκινοειδή και τα μαλάκια, καθώς και για προϊόντα που φέρονται ως φορτίο όπως τα δημητριακά ή οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται στη συντήρηση των σκαφών) (Lucas D, Jegaden D, Lodde B, Arvieux C, Dewitte JD, 2006) Τροφική δηλητηρίαση (

86


Κατέβασμα ppt "Επιδημιολογια και αντιμετωπιση ατυχηματων σε πλωτα μεσα"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google