Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ Λυσίας Ὑπὲρ Μαντιθέου. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας έγινε στην Σικελία μετά το 466 π.Χ. για δύο λόγους: Η γέννηση της.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ Λυσίας Ὑπὲρ Μαντιθέου. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας έγινε στην Σικελία μετά το 466 π.Χ. για δύο λόγους: Η γέννηση της."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ Λυσίας Ὑπὲρ Μαντιθέου

2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας έγινε στην Σικελία μετά το 466 π.Χ. για δύο λόγους: Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας έγινε στην Σικελία μετά το 466 π.Χ. για δύο λόγους: Επικράτηση δημοκρατικών πολιτευμάτων Επικράτηση δημοκρατικών πολιτευμάτων Διεξαγωγή πλήθους δικών για ανάκτηση υπεξαιρεθεισών περιουσιών Διεξαγωγή πλήθους δικών για ανάκτηση υπεξαιρεθεισών περιουσιών

3 Οι δημιουργοί και οι δάσκαλοι της συστηματικής ρητορικής είναι δύο Σικελιώτες από τις Συρακούσες: Οι δημιουργοί και οι δάσκαλοι της συστηματικής ρητορικής είναι δύο Σικελιώτες από τις Συρακούσες: Ο Κόραξ και ο μαθητής του Τ(ε)ισίας Ο Κόραξ και ο μαθητής του Τ(ε)ισίας Μαθητής αυτών υπήρξε ο Γοργίας από τους Λεοντίνους, ο οποίος μετέφερε τη νέα γνώση (τέχνη) στην Αθήνα Μαθητής αυτών υπήρξε ο Γοργίας από τους Λεοντίνους, ο οποίος μετέφερε τη νέα γνώση (τέχνη) στην Αθήνα

4 Η ΑΘΗΝΑ και η ΡΗΤΟΡΙΚΗ H Αθήνα έγινε το νέο επίκεντρο της ρητορικής δραστηριότητας υψηλού επιπέδου για τους εξής λόγους: H Αθήνα έγινε το νέο επίκεντρο της ρητορικής δραστηριότητας υψηλού επιπέδου για τους εξής λόγους: Oικονομική ανάπτυξη Oικονομική ανάπτυξη Εμπέδωση της δημοκρατίας Εμπέδωση της δημοκρατίας Εξέλιξη δικαστικού συστήματος Εξέλιξη δικαστικού συστήματος Αθηναϊκή φιλολογία Αθηναϊκή φιλολογία Γι’ αυτό μετοίκησε ο Γοργίας στην Αθήνα Γι’ αυτό μετοίκησε ο Γοργίας στην Αθήνα

5 Ο Γοργίας ως ρητοροδιδάσκαλος Έφτασε στην Αθήνα το 427 π.Χ. και παρέδωσε ιδιαίτερα και δημόσια μαθήματα υψηλής ρητορικής επ’ αμοιβή Έφτασε στην Αθήνα το 427 π.Χ. και παρέδωσε ιδιαίτερα και δημόσια μαθήματα υψηλής ρητορικής επ’ αμοιβή Συστηματοποίησε τη δομή και την οργάνωση του ρητορικού λόγου, εισήγαγε το κριτήριο του «καιροῦ» (περιρρέουσας πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής ατμόσφαιρας), της ψυχολογικής συγκυρίας και τα «γοργίεια» σχήματα Συστηματοποίησε τη δομή και την οργάνωση του ρητορικού λόγου, εισήγαγε το κριτήριο του «καιροῦ» (περιρρέουσας πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής ατμόσφαιρας), της ψυχολογικής συγκυρίας και τα «γοργίεια» σχήματα Η επίδρασή του υπήρξε βαθιά και γόνιμη, με πολλούς μαθητές και σημαντικά συγγράμματα Η επίδρασή του υπήρξε βαθιά και γόνιμη, με πολλούς μαθητές και σημαντικά συγγράμματα

6 Η πλατωνική κριτική Ο Πλάτων επέκρινε αυστηρά την άποψη του Γοργία (και των λοιπών σοφιστών που εντάσσονταν στο ίδιο πνευματικό κλίμα) ότι: Ο Πλάτων επέκρινε αυστηρά την άποψη του Γοργία (και των λοιπών σοφιστών που εντάσσονταν στο ίδιο πνευματικό κλίμα) ότι: δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια («δισσοὶ λόγοι») δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια («δισσοὶ λόγοι») ότι στόχος κάθε τέχνης είναι η εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων (η συνάρτηση των οποίων οδηγεί εξ ανακλάσεως στο κοινό συμφέρον) ότι στόχος κάθε τέχνης είναι η εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων (η συνάρτηση των οποίων οδηγεί εξ ανακλάσεως στο κοινό συμφέρον) Η ρητορική δεν αποσκοπεί στην ανακάλυψη και στην ανάδειξη του ορθού, του δικαίου και του καλού Η ρητορική δεν αποσκοπεί στην ανακάλυψη και στην ανάδειξη του ορθού, του δικαίου και του καλού Γι’ αυτό ο Πλάτων αρνείται ότι η ρητορική είναι τέχνη ή επιστήμη και δέχεται ότι είναι απλώς εμπειρία που μάλιστα οδηγεί στην εξαπάτηση! Γι’ αυτό ο Πλάτων αρνείται ότι η ρητορική είναι τέχνη ή επιστήμη και δέχεται ότι είναι απλώς εμπειρία που μάλιστα οδηγεί στην εξαπάτηση!

7 Η ισοκρατική απάντηση Ο Ισοκράτης υπεράσπισε την ρητορική υποστηρίζοντας την παιδευτική αξία της, αφού με την διδασκαλία της ρητορικής ο άνθρωπος: Ο Ισοκράτης υπεράσπισε την ρητορική υποστηρίζοντας την παιδευτική αξία της, αφού με την διδασκαλία της ρητορικής ο άνθρωπος: καλλιεργείται γλωσσικά καλλιεργείται γλωσσικά ενημερώνεται πολιτικά ενημερώνεται πολιτικά διαφωτίζεται ηθικά και έτσι διαφωτίζεται ηθικά και έτσι καθίσταται έτοιμος για δημόσια δράση καθίσταται έτοιμος για δημόσια δράση Aυτή η διάσταση της ρητορικής ονομάζεται από αυτόν «φιλοσοφία» Aυτή η διάσταση της ρητορικής ονομάζεται από αυτόν «φιλοσοφία»

8 H ακμή της ρητορικής Ο «κανόνας» των 10 αττικών ρητόρων (συνετάχθη από τους αλεξανδρινούς φιλολόγους για τους καλύτερους ρήτορες της Αρχαιότητας) περιελέμβανε τους εξής: Αντιφών, Λυσίας, Ανδοκίδης, Ισοκράτης, Ισαίος, Αισχίνης, Λυκούργος, Υπερείδης, Δημοσθένης, Δείναρχος. Ο «κανόνας» των 10 αττικών ρητόρων (συνετάχθη από τους αλεξανδρινούς φιλολόγους για τους καλύτερους ρήτορες της Αρχαιότητας) περιελέμβανε τους εξής: Αντιφών, Λυσίας, Ανδοκίδης, Ισοκράτης, Ισαίος, Αισχίνης, Λυκούργος, Υπερείδης, Δημοσθένης, Δείναρχος.

9 Είδη ρητορικών λόγων Συμβουλευτικοί (πολιτικοί εκφωνούμενοι στην Εκκλησία του Δήμου) Συμβουλευτικοί (πολιτικοί εκφωνούμενοι στην Εκκλησία του Δήμου) Δικανικοί (δικαστικές αγορεύσεις εκφωνούμενες στον Άρειο Πάγο, στη Βουλή, στην Ε.τ.Δ., στην Ηλιαία) Δικανικοί (δικαστικές αγορεύσεις εκφωνούμενες στον Άρειο Πάγο, στη Βουλή, στην Ε.τ.Δ., στην Ηλιαία) Επιδεικτικοί (πανηγυρικές ομιλίες σε εορτές ή άλλες δημόσιες συγκεντρώσεις) Επιδεικτικοί (πανηγυρικές ομιλίες σε εορτές ή άλλες δημόσιες συγκεντρώσεις)

10 Τα μέρη των ρητορικών λόγων Προοίμιον: (α) προσέλκυση του ενδιαφέροντος των ακροατών (captatio benevolentiae) (β) πρόθεση Προοίμιον: (α) προσέλκυση του ενδιαφέροντος των ακροατών (captatio benevolentiae) (β) πρόθεση Διήγησις: αφήγηση των κυριοτέρων σημείων της υποθέσεως Διήγησις: αφήγηση των κυριοτέρων σημείων της υποθέσεως Πίστις: απόδειξη της ορθότητος της θέσεως του ομιλούντος (α) άτεχνες πίστεις (αντικειμενικά πειστήρια) (β) έντεχνες πίστεις (ενθυμήματα- συλλογισμοί, παραδείγματα, γνώμες, ήθη, πάθη) Πίστις: απόδειξη της ορθότητος της θέσεως του ομιλούντος (α) άτεχνες πίστεις (αντικειμενικά πειστήρια) (β) έντεχνες πίστεις (ενθυμήματα- συλλογισμοί, παραδείγματα, γνώμες, ήθη, πάθη) Επίλογος: (α) ανάμνηση-ανακεφαλαίωση (β) παθοποία-προτροπή ή αποτροπή Επίλογος: (α) ανάμνηση-ανακεφαλαίωση (β) παθοποία-προτροπή ή αποτροπή

11 Τα προσόντα του ρήτορα Φύση (εγγενή χαρίσματα) Φύση (εγγενή χαρίσματα) Γνώση (μορφή-δομή γλώσσας, ρητορεία, ψυχολογία, νομολογία) Γνώση (μορφή-δομή γλώσσας, ρητορεία, ψυχολογία, νομολογία) Υπόκριση (ηθοποιία) Υπόκριση (ηθοποιία) Μνήμη (αποστήθιση) Μνήμη (αποστήθιση)

12 Λυσίας Βίος c.445-p.380 π.Χ. Βίος c.445-p.380 π.Χ. Γιος του εύπορου βιοτέχνη Κέφαλου Γιος του εύπορου βιοτέχνη Κέφαλου Μετανάστευση στη Μεγάλη Ελλάδα και μαθητεία ρητορικής Μετανάστευση στη Μεγάλη Ελλάδα και μαθητεία ρητορικής Επιστροφή στην Αθήνα και δίωξη από 30 τυράννους → οικονομική, οικογενειακή καταστροφή, εξορία Επιστροφή στην Αθήνα και δίωξη από 30 τυράννους → οικονομική, οικογενειακή καταστροφή, εξορία Αποκατάσταση από τους δημοκρατικούς και σταδιοδρομία λογογράφου Αποκατάσταση από τους δημοκρατικούς και σταδιοδρομία λογογράφου

13 Ὑ π ὲ ρ Μαντιθέου Χρόνος/Τόπος: Εκφωνήθηκε περί το 390 π.Χ. στη Βουλή της Αθήνας Χρόνος/Τόπος: Εκφωνήθηκε περί το 390 π.Χ. στη Βουλή της Αθήνας Υπόθεση: Ανώνυμος πολίτης εναντίον Μαντιθέου που εκλέχτηκε βουλευτής Υπόθεση: Ανώνυμος πολίτης εναντίον Μαντιθέου που εκλέχτηκε βουλευτής Καταγγελία: Υπήρξε ιππέας των 30 τυράννων Καταγγελία: Υπήρξε ιππέας των 30 τυράννων Απολογία Μαντιθέου: με τη βοήθεια του Λυσία αντέκρουσε τις ειδικές και τις γενικές κατηγορίες Απολογία Μαντιθέου: με τη βοήθεια του Λυσία αντέκρουσε τις ειδικές και τις γενικές κατηγορίες Ετυμηγορία: άγνωστη Ετυμηγορία: άγνωστη

14 Η δομή του λόγου Προοίμιο §§ 1-3 Προοίμιο §§ 1-3 Διήγηση-Πίστη ή Απόδειξη §§ 4-19 Διήγηση-Πίστη ή Απόδειξη §§ 4-19 Επίλογος §§ 20 Επίλογος §§ 20

15 Βιβλιογραφία Miller, M.C,J. "Mantitheos and the Dokimasia (Lysias, XVI)" AncW 41.1 (2010) Miller, M.C,J. "Mantitheos and the Dokimasia (Lysias, XVI)" AncW 41.1 (2010) Craik, E.M. "Mantitheus of Lysias 16: neither long-haired nor simple-minded" CQ 49.2 (1999) Craik, E.M. "Mantitheus of Lysias 16: neither long-haired nor simple-minded" CQ 49.2 (1999) Laplace, Marcelle "Platon et l'art d'ecrire des discours: critique de Lysias et d'Isocrate, influence sur Denys d'Halicarnasse" Rhetorica 13.1 (1995) 1-15 Laplace, Marcelle "Platon et l'art d'ecrire des discours: critique de Lysias et d'Isocrate, influence sur Denys d'Halicarnasse" Rhetorica 13.1 (1995) 1-15

16 Η αρχαία αγορά

17 Η Πνύκα


Κατέβασμα ppt "ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ Λυσίας Ὑπὲρ Μαντιθέου. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας έγινε στην Σικελία μετά το 466 π.Χ. για δύο λόγους: Η γέννηση της."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google