Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

H αγορά της Τουρκίας Ευγενία Κέππα Γραμματέας ΟΕΥ A΄

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "H αγορά της Τουρκίας Ευγενία Κέππα Γραμματέας ΟΕΥ A΄"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 H αγορά της Τουρκίας Ευγενία Κέππα Γραμματέας ΟΕΥ A΄

2 ΟIKONOMIA* 2001 οικ. κρίση / επανάκαμψη η διεθνής οικονομική κρίση επηρεάσε και την τ/οικονομία (πτώση ζήτησης, βιομ. παραγωγής, απασχόλησης / μεταβολή ΑΕΠ ,7%) επανάκαμψη της οικονομίας Μέση ετήσια αύξηση του ΑΕΠ : 5,1% 2011: ανάπτυξη κατά τομείς δραστηριότητας: χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες (+15,8%), κατασκευαστικός τομέας (+12,7%), μεταφορές- τηλεπικοινωνίες (9,7%), χονδρεμπόριο-λιανεμπόριο (+9,6%), real estate (9,4%), βιομηχανία (8,9%) υψηλό ποσοστό «ανεπίσημης οικονομίας» * Πηγή: ΤurkStat 2

3 Βασικοί δείκτες AEΠ (τρέχουσες τιμές, λίρες εκατομμύρια) ΑΕΠ (εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, τρέχουσες τιμές) % μεταβολή πραγματικού ΑΕΠ 4,70,7-4,78,9% ΑΕΠ κατά κεφαλή ($) Ανεργία 9,9%11%14%11,4% Πληθωρισμός 8,4%10,1%6,5%6,4% Εμπορικό Ισοζύγιο (Αγαθών) (δις δολάρια) -62,79-69,9-38,7-71,5 Δημοσιονομικό Έλλειμμα ως ποσοστό του ΑΕΠ 1%2,2%5,5%3,6% Δημοσιονομικό Χρέος ως % του ΑΕΠ 39,5%45,5%41,6 ΑΞΕ (δισεκ. Δολάρια ΗΠΑ) 2219,58,58,8 3

4 Πηγή Τurk Stat Q1-Q : μεταβολή ΑΕΠ +9,6% - 2 ος υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης στον κόσμο συνέβαλαν κυρίως ιδιωτική κατανάλωση, ιδιωτικές επενδύσεις Q3 2011: μεταβολή ΑΕΠ +8,2% 4

5 Πηγή:YASED 5

6 ΑΕΠ υπηρεσίες - σημαντικότεροι τομείς:μεταφορές/επικοινωνίες (22%), εμπόριο (19%), χρηματοπιστωτικός τομέας (16%) Μεταποίηση – σημαντικότεροι τομείς: κλάδος υφαντουργικών/ ρουχισμού (16%), διύλιση (15%), τροφίμων (11%) 6

7 Άλλα βασικά μεγέθη δείκτης βιομηχανικής παραγωγής: +3,7% ε.β., +2,7% μ.β. (Δεκ. 2011) δείκτης κύκλου εργασιών βιομηχανίας: +28,5% ε.β., -13,6% μ.β. (Δεκ.2011) δείκτης βιομ. παραγγελιών: +28,5% ε.β., -11,7% μ.β. (Δεκ.2011) δείκτης αξιοποίησης δυναμικού (βιομηχανία): 74,7% (Ιαν.2012) - σταθερός ανεργία: 9,1% -Οκτ έναντι 11,2% (Οκτ. 2010) και 8,8% (Σεπτ. 2011) Έλλειμμα προϋπολογισμού: 1,4% ΑΕΠ (εκτίμηση)- μείωση-πρωτ.πλεόνασμα έλλειμμα ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών: 9,8% ΑΕΠ (ιστορικό υψηλό – διεύρυνση εμπορικού ελλείμματος σε 106 δισ. USD) πληθωρισμός: 10,45% (Δεκ. 2011) /στόχος ΜΠ 5,5% - 10,61% (Ιαν. 2012) βασικό επιτόκιο χαμηλό : 5,75% ρυθμός αύξησης δανειοδότησης υψηλός (38% το 2010) Ερώτημα: Θα συνεχιστεί η ανάπτυξη και αν ναι, με ποιους ρυθμούς; 7

8 EΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΟΥΡΚΙΑΣ 2007 ΕΚ. $ 2008 ΕΚ. $ 2009 ΕΚ. $ 2010 ΕΚ. $ 2011 ΕΚ. $ ΜΤΒΛ % ΕΞΑΓΩΓΕΣ(FOB) ,5 ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ (CIF) ,8 ΟΓΚΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ ,5 ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ ,7 ΕΞΑΓΩΓΕΣ / ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ (%) 63,165,472,561,456,0 ΕΞΑΓΩΓΕΣ/ ΑΕΘ.Π (%)16,517,816,615,5 ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ / ΑΕΘ.Π(%)26,227,222,925,2 8

9 Τα ενδιάμεσα προϊόντα αποτελούν το 72% των εισαγωγών και παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση το

10 10 ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ – 20 ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΔΚ Κατηγορία προϊόντος 2011 Αξία (χιλ.$) 2010 Αξία (χιλ.$) 2009 Αξία (χιλ.$) Μεταβολή (%) 27 Mineral fuels, minerals oils and product of their distillation ,56 84 Boilers, machinery and mechanical appliances: parts thereof ,46 72 Iron and steel ,70 87 Vehicle other than railway or tramway rolling_stock,parts thereof ,06 85 Electrical machinery and equipment: parts thereof ,98 39 Plastic and articles thereof ,27 71 Pearls, precious stones, precious metals: and articles thereof ,23 29 Organic chemicals ,09 30 Pharmaceutical products ,52 74 Copper and articles thereof ,84 90 Optical,photographic,cinematographic,measuring checking,precision ,74 88 Aircraft and parts thereof ,61 52 Cotton,cotton yarn and cotton textiles ,59 40 Rubber and articles thereof ,80 76 Aliminium and articles thereof ,00 48 Paper & paperboard: articles of paper pulp of paper or of paperbo ,29 73 Articles of iron and steel ,17 55 Man_made fibres (discontinuous) ,09 38 Miscellaneous chemical products ,80 54 Man_made filament ,07

11 Εισαγωγές – Εμπ. Έλλειμμα Σχόλια Οι εισαγωγές αυξάνονται με υψηλότερο ρυθμό απο τις εξαγωγές Οι εισαγωγές αφορούν κυρίως ενδιάμεσα προϊόντα Το εμπορικό έλλειμμα το 2011 κατέγραψε ιστορικό υψηλό, αλλά παρουσιάζει ενδειξεις βελτίωσης από τον Νοέμβριο 2011 (Σεπτ-Δεκ. συρρίκνωση εισαγωγών κατά 11,2%, Δεκέμβριος: εισαγωγές +0,15% ε.β.) Όσο αυξάνεται η παραγωγή αυξάνεται το εμπ. έλλειμμα (εξάρτηση από ενέργεια /20- 25% εισαγωγών-, πρώτες ύλες, ημιεπεξεργασμένα προϊόντα) ΕΕ κυριότερος εμπορικός εταίρος αλλά με τάση μείωσης ποσοστού εμπορίου - εξαγωγές: από 46,3% του συνόλου το 2010 σε 46,2% το εισαγωγές: από 38,9% του συνόλου το 2010 σε 37,8% % το 2011 Κυριότεροι εξαγωγικοί εταίροι: Γερμανία, Ιράκ, Η.Β., ΗΠΑ, Ιταλία Κυριότεροι εισαγωγικοί εταίροι: Ρωσσία, Γερμανία, Κίνα, ΗΠΑ, Ιταλία 11

12 12

13 Εξαγωγές Ελλάδας προς Τουρκία κατά κατηγορία προϊόντων Κατηγορί α SITC Προϊόν Αξία € 2010 Αξία € 2011 Μεταβολή Σύνθεση Σύνθεση συνολ. ελλ. Εξαγωγών Αγροτικά προϊόντα ,01%2,22%24,3% 0Τρόφιμα και ζώα ζωντανά ,39%2,03%19,2% 1Ποτά & καπνός ,95%0,01%3,4% 4 Λάδια και λίπη ζωϊκής ή φυτικής προέλευσης ,68%0,18%1,7% 2 Πρώτες ύλες ,42%6,98%5,6% 2 Πρώτες ύλες μη εδώδιμες εκτός από καύσιμα ,42%6,98%5,6% 3 Καύσιμα ,02%64,78%9,8% 3Ορυκτά καύσιμα, λιπαντικά ,02%64,78%9,8% 5-8 Βιομηχανικά προϊόντα ,10%26,02%57,4% 5Χημικά προϊόντα & συναφή ,99%11,13%14,8% 6 Βιομηχανικά είδη ταξινομημένα κατά πρώτη ύλη ,63%9,05%20,6% 7 Μηχανήματα & υλικό μεταφορών ,30%4,59%11,8% 8Διάφορα βιομηχανικά είδη ,53%1,25%10,1% 9 Άλλα ,90%0,00%2,9% 9 Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες ,90%0,00%2,9% 0-9 Συνολικές εξαγωγές ,48%100,00%100,0% 13

14 Ελληνικές εξαγωγές 20 κυριοτέρων κατηγοριών προϊόντων κατ΄αξία (€) CN-2 Προϊόν 2011 Αξία εξαγωγών 2010 Αξία εξαγωγών Μεταβολή (%) 2011 Σύνθεση (%) 27 Ορυκτά λάδια-καύσιμα ,0264,78 39 Πλαστικές ύλες και τεχνουργήματα ,008,66 52 Βαμβάκι ,564,87 76 Αργίλιο και τεχνουργήματα από αργίλιο ,222,62 84 Λέβητες, μηχανές, συσκευές ,971,80 41 Δέρματα, γουνοδέρματα ,121,45 74 Χαλκός και τεχνουργήματα από χαλκό ,571,40 85 Ηλεκτρικές μηχανές, συσκευές ,451,33 72 Χυτοσίδηρος, σίδηρος και χάλυβας ,681,17 73 Τεχνουργήματα από σίδηρο, χάλυβα ,551,15 89 Πλοία, σκάφη, πλωτές κατασκευές ,681,00 01 Ζώντα ζώα ,740,78 48 Χαρτί, χαρτόνια ,740,72 31 Λιπάσματα ,960,68 32 Χρωστικά ,710,62 38 Διάφορα χημικά προϊόντα ,410,52 30 Φαρμακευτικά προϊόντα ,000,52 20 Παρασκευάσματα φρούτων, λαχανικών ,890,51 Άλλα ,735,40 ΣΥΝΟΛΟ ,48100,00 Εισαγωγές εκτός καυσίμων ,6035,22 14

15 Ελληνικές εξαγωγές – 20 κυριότερα προϊόντα 2011 CN-6Προϊόν Αξία εξαγωγών € Μεσαία και βαριά λάδια από πετρέλαιο ή ασφαλτούχα ορυκτά Βαμβάκι μη λαναρισμένο ή χτενισμένο Ελαφρά λάδια από πετρέλαιο ή ασφαλτούχα ορυκτά Πολυπροπυλένιο Χαλκοσωλήνες Πλάκες, ταινίες και φύλλα από κράματα αργιλίου Μηχανές παραγωγής ηλεκτρ. ρεύματος με αιολική ενέργεια Ακατέργαστα δέρματα προβατοειδών Φάρμακα σε μορφή δόσεων ή συσκευασμένα για λιανική πώληση Άφαλτος από πετρέλαιο Ημιτελή προϊόντα από σίδηρο ή όχι σε κράμα χάλυβες Πολυμερή του στυρολίου σε αρχικές μορφές Λιπάσματα ορυκτά ή χημικά Υφάσματα denim από βαμβάκι Μέρη για ανελκυστήρες, αναβατήρες φορτίου, ηλεκτρ. σκάλες Πλοία και πλωτές κατασκευές Χαρτιά και χαρτόνια για ανακύκλωση Πλάκες OSB Προϊόντα έλαση από σίδηρο ή Χάλυβες επιστρωμένα Πλάκες, ταινίες και φύλλα από αργίλιο αμιγές

16 Σύνθεση ελλ. εξαγωγών κατά κατηγορία προϊόντων -αξία 16

17 17

18 Αγορά Δημογραφικά Χαρακτηριστικά πληθυσμός 74,7 εκ. μέσος όρος ηλικίας 29,2 έτη (67,2%: ετών οικονομικά ενεργός πληθυσμός- 39,4%: ετών) αστικοποίηση- 75% κατοικεί σε αστικές περιοχές κυριότερες πόλεις: Κων/πολη-13,5 εκ., Άγκυρα-4,8 εκ., Σμύρνη-3,9 εκ., Προύσσα -2,6 εκ., Άδανα- 2,1 εκ., Γκαζιαντέπ-1,2 εκ., Καισάρεια, Ικόνιο έντονες διαφοροποιήσεις: εισόδημα, Ανατολή-Δύση, παράλια-ηπειρωτική χώρα, τουριστικές-μη τουριστικές περιοχές 18

19 Αγορά λιανικών πωλήσεων (1) καταστήματα αλυσίδων και supermarket 291 shopping malls 2011 / 129 το 2006 λιανική τροφίμων 96 δισ.USD – 52% συνόλου λιανικής (2010) Οργανωμένο λιανεμπόριο 40% συνόλου – οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων 30% με τάσεις ενίσχυσης Δομή λιανικής τροφίμων: μεγάλες αλυσίδες (εγχώριες, πολυεθνικές) εθνικής εμβέλειας (21) - τοπικές αλυσίδες (168), παντοπωλεία-καταστήματα γειτονιάς, ανοιχτές αγορές Από πλευράς αρ.καταστημάτων υπερτερούν τουρκικές: ΒΙΜ, SΟK, A101 κ.ά. Από πλευράς κύκλου εργασιών υπερτερούν οι πολυεθνικές 19

20 10 κυριότερες αλυσίδες λιανικής Rank Name of Retailer Turnover in Turkey (MIO euro) Year (turnover) Number of Outlets in Turkey Year (# of outlets) Main Sector(s) 1 Migros Türk TAS 5, , Food 2BIM2, , Food 3Vestel2, , Consumer Electronics 4Arcelik1, Consumer Electronics 5Carrefour1, Food 6Metro1, Food 7Goldas1, Jewellery & Watches 8Teknosa1, Consumer Electronics 9LC Waikiki Fashion & Clothing 10Tesco Kipa Food 20

21 Αγορά λιανικών πωλήσεων (2) Εισαγόμενα τυποποιημένα προϊόντα κυρίως σε μεγάλες αλυσίδες (όχι σε τοπικές αλυσίδες και discount stores), μεσαία-ανώτερα εισοδήματα Διανομή: παραγωγός/εισαγωγέας- χονδρέμπορος/διανομέας -λιανική Μεγάλες αλυσίδες προμηθεύονται κυρίως μέσω εισαγωγέων-χονδρεμπόρων και σπανιότερα κάνουν απευθείας εισαγωγές Τάση συγκεντρωποίησης ενισχύει θέση αλυσίδων → υψηλές τιμές ραφιού Προτιμότερη είσοδος στην αγορά μέσω εισαγωγέα με εκτεταμένο δίκτυο διανομής 21

22 Δομή λιανικού εμπορίου – τάσεις Ενίσχυση οργανωμένου λιανεμπορίου συγκεντρωποίηση → ισχυροποίηση έναντι προμηθευτών → συγκεντρωποίηση δικτύων διανομής Μεγάλες αλυσίδες νέες προσεγγίσεις: fast shopping, gourmet, boutique stores... Παντοπωλεία: προϊόντα μεγάλης κυκλοφορίας, τοπικά- παραδοσιακά προϊόντα Συνένωση τοπικών αλυσίδων 22

23 Κατάναλωση Μέση καταναλωτική δαπάνη USD το 2010, αναμένεται USD to 2014 Λιανικές πωλήσεις, καταναλωτική δαπάνη στα προ της κρίσης επίπεδα Δυτικοποίηση καταναλωτικών προτύπων Καταναλωτές πιο προσεκτικοί σχέση τιμής/αξίας→ αύξηση discount stores, αύξηση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας Προϊόντα υψηλής κατανάλωσης: προτιμούνται οι οικογενειακές συσκευασίες Προτίμηση για επώνυμα προϊόντα (μεσαία-ανώτερα εισοδήματα) 23

24 Eξαγωγές τροφίμων, ζώων Έτος Αξία € Μεταβολή51%16%-42%54% Συνολικές εισαγωγές (χιλ. USD)

25 ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ -ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΑΠΟ ΕΛΛΑΔΑ (€) CN2ΠΡΟΪΟΝΤΑ Mεταβολή από Ελλ. Μεταβολή συνόλου 1Live animals Preparations of vegetables, fruits Cereals Oil seeds and oleaginous fruit: industrial plants, straw and fodder Fish, crustaceans and molluscs Edible fruits and nuts Lives trees and other plants:bulbs,roots and like Meat and edible meat offals Animals and vegetable fats and oils Cocoa and cocoa preparations Preparations of cereals, flour or starch or milk Lacs, gums,resins and other vegetables saps Beverages,spirits and vinegar Sugars and sugar confectionery Preparation of meat, of fish Other products of animals origin Edible vegetables and certain roots and tubers Coffee, tea, mate and spices Dairy products: birds eggs: natural honey ext Miscellaneous edible preparations Products of the millings industry:malt etc

26 Τρόφιμα - Παρατηρήσεις ΦΠΑ: Συνήθως 8% (ή 1%) Πιστοποιητικά εισαγωγής αναλαμβάνει εισαγωγέας Προϊόντα με θετικές προοπτικές: κακάο, σοκολατοειδή – καφές – κρασί – κατεψυγμένα – βιιολογικά – έτοιμα για μαγείρεμα ή για κατανάλωση τρόφιμα – gourmet – εθνικά προϊόντα – προϊόντα υγιεινής διατροφής 26

27 ΠΟΤΑ (1) Υψηλός ΕΦΚ: (κρασιά 2,94 τ.λ./λ., τσίπουρα- 87,95 τ.λ./λ. λικέρ- 96,74 τ.λ./λ., ούζο 105,8 τ.λ./λ.) μέση ετήσια κατανάλωση αλκοόλ μόλις 1,4 λίτρα Αυξητική τάση στην κατανάλωση αλκοολούχων : συνολικά +1,5%, κρασιού +28,9% αγορά-στόχος για μεγάλες εταιρείες (DIAGEO: εξαγορά MEY ICKI -ΥENI RAKI- εκτεταμένο δίκτυο διανομής) (-): υψηλή φορολόγηση, περιορισμοί στη διαφήμιση, ειδική άδεια πώλησης, περιορισμένα σημεία πώλησης (+): άνοδος εισοδήματος, τουρισμός, χαμηλός μ.ο. ηλικίας 27

28 ΠΟΤΑ (2) Εισαγωγές οίνων (USD) 2010 Γαλλία Ιταλία Χιλή ΗΠΑ Βουλγαρία Ισπανία Αυστραλία Αργεντινή Ν.Αφρική Πορτογαλία Γερμανία Γεωργία Αυστρία Ν. Ζηλανδία Ελλάδα Εισαγωγές από Ελλάδα: Ούζου USD, λικέρ USD 28

29 (-) υψηλοί δασμοί εισαγωγής (από ΕΕ: κρασί 50%, ελαιόλαδο 31,2%, ελιές 39%, πορτοκάλια 54%, ντομάτες 48,6%, τυριά, άλευρα... - ποσοστώσεις) αλκοολούχα: υψηλός ΕΦΚ διαδικασίες εισαγωγής υψηλές τιμές ραφιού κίνδυνος αντιγραφής προϊόντων 29

30 (+) οικονομία σε αναπτυξιακή τροχιά χαμηλός μ.ο. ηλικίας αύξηση εισοδήματος ενίσχυση οργανωμέου λιανεμπορίου ενδιαφέρον για νέα προϊόντα υψηλό τουριστικό ρεύμα 30

31 Κατασκευαστικός τομέας – Δομικά υλικά Τ/ κατασκευαστικός τομέας: Δυναμικός- 2ος παγκοσμίως Αντιπροσωπεύει το 6% του ΑΕΠ της Τουρκίας Απασχόληση κ.τ.: 1,86 απασχολούμενοι, 7,5% απασχόλησης γρήγορη ανάπτυξη δεκαετία του ΄80 - συρρίκωνση την περίδο ανάκαμψη με εξαίρεση περίοδο Q : ανάπτυξη 10,7% (9,7% επενδύσεις δημόσιου τ., 11,6% ιδιωτικού τ.) - αριθμός κατοικιών που πωλήθηκαν αυξήθηκε κατά 21,57% σε ε.β. αλλά μειώθηκε κατά 5,18% σε μ.β πωλήθηκαν περίπου κατοικίες – αύξηση κατά 25% ε.β. Q3 2011: αύξηση τιμών δομικών υλικών κατά 5% 31

32 Ανάπτυξη κατασκευαστικού τομέα Μεταβολή ΑΕΠ (%) Μεταβολή κατασκευαστικού τομέα (%) Q Q Q

33 Κατασκευστικός κλάδος Περίπου 100 εργοληπτικές εταιρείεςέχουν αναλάβει το 90% των έργων. Πολλές από αυτές ανήκουν σε μεγάλες holding c.με διάφορους τομείς δραστηριότητας (ενέργεια, τουρισμός, υγεία...) 2011: 31 τ/ κατασκευαστικές εταιρείες περιλαμβάνονταν στον κατάλογο “The World’s Top 225 International Contractors" σύμφωνα με του περιοδικού "ENR - Engineering News Record« - Τουρκία 2η στον κόσμο Αιτίες ανάπτυξης: οικονομική σταθερότητα, χαμηλά επιτόκια δανεισμού και σχετική ευκολία χορήγησης δανείων, αύξηση πληθυσμού - μεγάλη τάση αστικοποίησης- νέος πληθυσμός που επιθυμεί να αποκτήσει κατοικία, αύξηση εισοδήματος, προτίμηση για απόκτηση κατοικίας αντί ενοικίασης, επιθετική πολιτική ΤΟΚΙ 33

34 'Εντονη δραστηριοποίηση των τ/ κατασκευαστικών εταιρειών σε τρίτες χώρες. Κατανομή δραστηριοτήτων ανά χώρα (9 μηνο 2011) Χώρα Αξία έργων (USD) (%) Τουρκμενιστάν2,613,120, Ρωσία2,510,355, Ιράκ2,192,585, Σ. Αραβία1,162,933, Βενεζουέλα1,093,234, Ομάν691,398, Καζακστάν554,895, Κατάρ507,753, Ινδία465,280, Αφγανιστάν507,534, Άλλοι2,706,471, ΣΥΝΟΛΟ15,005,562, Κατανομή ανά τομέα δραστηριότητας σε τρίτες χώρες ( 9μηνο 2011) Δραστηριότητα Συνολική Αξία Έργων (USD) (%) Κατοικίες1,990,666, Δρόμοι/γέφυρες/τούνελ1,866,892, Ενέργεια1,465,629, Εμπορικά κέντρα870,631,

35 ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ -ΤΑΣΕΙΣ Θετικές προοπτικές ανάπτυξης, αλλά με συγκράτηση του ρυθμού ανάπτυξης, λόγω: του μεγάλου αριθμού αδιάθετων κατοικιών, του περιορισμού χορήγησης δανείων, συγκρατημένων προσδοκιών καταναλωτών Πραγματοποίηση έργων υποδομών (αυτοκινητόδρομοι, σιδηροδρομικό δίκτυο, λιμάνια, σήραγγες, μετρό, ενέργεια). Η χρηματοδότησή τους σε μεγάλο βαθμό προέρχεται και από το εξωτερικό Αλλοδαπές εταιρείες αναλαμβάνουν σχετικά έργα μέσω κοινοπραξιών με αντίστοιχες τουρκικές. Κατασκευή κατοικιών, εμπορικών κέντρων, έργων που σχετίζονται με τον τουριστικό τομέα, έργων αναπαλαίωσης και ανοικοδόμησης στο ιστορικό κέντρο πόλεων Δυνατότητες στον τομέα υπηρεσιών και έργων που προσανατολίζονται προς τη μείωση του κόστους ενέργειας, την ανάγκη μεγαλύτερης ενεργειακής επάρκειας, την ανάγκη μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων Μετά το σεισμό Βαν (Α. Τουρκία) η κυβέρνηση προτίθεται να υλοποιήσει ευρύτατο πρόγραμμα κατασκευής κατοικιών με αντισεισμική προστασία Μεσαία-ανώτερα στρώματα έχουν και δεύτερη κατοικία και αναζητούν καλύτερη ποιότητα κατασκευής Μεγάλα έργα δρομολογούνται: αυτοκινητόδρομος Κων/πολης-Σμύρνης (αυτοκινητόδρομοι, γέφυρες), δορυφορικές πόλεις σε Σμύρνη-Κων/πολη-Άγκυρα, 3η γέφυρα Βοσπόρου, μεγάλα έργα στην Άγκυρα (μετρό κ.ά.), αυτοκινητόδρομοι, σιδηροδρομικό δίκτυο, λιμάνια/μαρίνες, έργα στο χώρο της υγείας μέσω συμβάσεων ΡΡΡ, έργα που σχετίζονται με την ανάδειξη της Τουρκίας ως ενεργειακού κόμβου 35

36 Δομικά υλικά Ο κλάδος παραγωγής δομικών υλικών είναι ο τρίτος μεγαλύτερος στην Τουρκία Η Τουρκία κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις στον κόσμο στην παραγωγή και στις εξαγωγές: τσιμέντου, έτοιμου σκυροδέματος, αεριζόμενου σκυροδέματος, σωλήνων από χάλυβα, υαλοπινάκων, υαλοπετασμάτων, κεραμικών υλικών επιχρίσματος, κεραμικών ειδών υγιεινής, δομικών επιχρισμάτων, φυσικών λίδων, ακατέργαστου μαρμάρου – τραβερτίνη, πλαστικών κουφωμάτων παραθύρων, πλαστικών προκατασκευασμένων στοιχείων, δομικών υλικών από αλουμίνιο Προοπτικές εισαγωγής: κυρίως για πιο εξελιγμένα προϊόντα Τομείς:κατασκευή πατωμάτων, μονωτικά, κουφώματα, προκατασεκυασμένα στοιχεία για τοίχους, ταπετσαρίες, κουφώματα για πόρτες-παράθυρα, είδη υγιεινής, υλικά κατασκευής οροφών, θερμαντικά σώματα, υλικά αλουμινίου, ΟSB. 36

37 ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ ΔΟΜΙΚΩΝ ΥΛΙΚΩΝ 2009 (εκ. USD) μηχανήματα θ/ψ863,468 ηλεκτρολογικό υλικό672,362 σιδηρές και χαλύβδινες σωληνώσεις και σύνδεσμοι483,223 επιχρίσματα382,992 βρύσες και βάνες351,187 σιδηρά και χαλύβδινα βίδες και παξιμάδια340,608 κλειδαριές και σχετ. εξοπλισμός335,558 σιδηρά και χαλύβδινα βέργες, προφίλ, σύρματα, καρφιά, μπουλόνια κ.ά259,543 δομικά υλικά από ξύλο253,222 δομικά υλικά από πλαστικό243,648 μονωμένα καλώδια202,305 συσκευές φωτισμού198,969 επεξεργασμένοι λίθοι (μάρμαρο, γρανίτης)139,168 σιδηρά και χαλύβδινα συναρμολογούμενα είδη119,020 υαλοπετάσματα, μονωτικοί ύαλοι, υαλότουβλα97,991 υαλοβάμβακας96,523 δομικά υλικά από αλουμίνιο55,883 ανελκυστήρες45,319 κεραμικά καλύμματα42,485 προϊόντα ασφάλτου, γύψου, τσιμέντου, σκυροδέματος36,078 ορυκτοβάμβακας32,061 προκατασκευασμένα στοιχεία23,192 ταπετσαρίες τοίχου19,515 σώματα καλοριφέρ15,518 είδη υγιεινής από αλουμίνιο13,536 σιδερένιες και χαλύβδινες συσκευές9,919 κεραμικά είδη υγιεινής6,364 τσιμέντο6,041 γύψος4,597 τούβλα, πλακάκια, κεραμίδια1,246 ΣΥΝΟΛΟ5.351,541 37

38 Φαρμακευτικά* αγορά φαρμάκων: 6,96 δισ. € (2010) κατά κεφαλήν κατανάλωση 144 USD (2009)- ιδιαίτερα χαμηλή 43 παραγωγικές εταιρείες (εγχώριες, πολυεθνικές) σημαντική εγχώρια παραγωγή αλλά με χαμηλές επιδόσεις στην έρευνα και τεχνολογία – εξάρτηση από εισαγωγές (κυρίως πρωτότυπα) – εγχώρια (κυρίως γενόσημα) μη συνταγογραφούμενα: χαμηλό ποσοστό (περίπου 10%) λειτουργούν νοσοκομεία 72,5% των οποίων είναι δημόσια (διενεργούν τα ίδια διαγωνισμούς για προμήθειες) φαρμακεία (1/.3000 κατοίκους) και 500 φαρμακαποθήκες Τιμολόγηση: τιμή αναφοράς (100% για πρωτότυπα, 66% γενόσημα)+κέρδος χονδρ., φαρμακείου+ ΦΠΑ 8%. Εξαιρέσεις Οι εισαγωγείς και οι παραγωγοί παραχωρούν υποχρεωτικά εκπτώσεις για αποζημίωση φαρμάκων * Πηγή: ΤurkStat, IEIS 38

39 39

40 Σύμφωνα με τον όγκο: 48,6% πρωτότυπα / γενόσημα 51,4% με τάση ενίσχυσης γενόσημων (2010) 40

41 Κατανάλωση ανά κατηγορία φαρμάκου Κατηγορία φαρμάκου Κατανάλωση (εκατ. USD) Ποσοστό επί του συνόλου (%) Κατά των λοιμώξεων ,98 Πεπτική οδός και μεταβολισμός ,28 Καρδιαγγειακό σύστημα ,28 Αναπνευστικό σύστημα ,29 Νευρικό σύστημα ,9 Αντινεοπλασματικοί παράγοντες ,52 Φ. αρθροπαθειών και μυοσκελετικών παθήσεων ,72 Ουροποιογεννητικό σύστημα7134,82 Αίμα και αιμοποιητικά όργανα6324,27 Δερματολογικά5103,45 Διάφορα3332,26 Αισθητήρια όργανα3032,04 Διαγνωστικοί παράγοντες2311,56 Ορμονικά σκευάσματα1941,31 Διάφορα νοσοκομειακά300,2 Αντιπαρασιτικά160,11 ΣΥΝΟΛΟ ,00 41

42 ΕΙΣΑΓΩΓΕΣ εξάρτηση από εισαγωγές (22,6% του όγκου, 51% της αξίας) εισαγωγές 4,697 δισ.USD – άυξηση 6,5% εξαγωγές 0,6 δισ.USD (2011) εισαγωγές: κυρίως πρωτότυπα φάρμακα Οι εισαγωγές πρώτων υλών και ημιέτοιμων προϊόντων αποτελούν το ¼ των συνολικών εισαγωγών Δεν επιβάλλονται δασμοί εισαγωγής από ΕΕ Καταχώρηση από τουρκικά φυσικά/νομικά πρόσωπα Απαιτούνται: πιστοποιητικό συμμόρφωσης (conformity certificate Υπ. Υγείας), πιστοποιητικό Ορθής Παραγωγικής Πρακτικής (GMP) - καθυστερήσεις 42

43 Εισαγωγές φαρμακευτικών 43

44 Εισαγωγές φαρμακευτικών μερίδια αγοράς εισαγόμενα – εγχώριας παρ. 44

45 Εισαγωγές φαρμακευτικών – προέλευση (2010) 45

46 Εισαγωγές φαρμακευτικών από Ελλάδα (αξία σε €) Έτος Αξία (€) Αύξηση ελλ. εξαγωγών προς την Τουρκία: μεταβολή -25%, - εξαγ. Φαρμακευτικών αντιπροσωπεύουν το 0,52% του συνόλου ελλ. εξαγωγών προς Τουρκία -Κυριότερες κατηγορίες: Συσκευασμένα φάρμακα σε μορφή δόσεων: € Φάρμακα σε μορφή δόσεων που περιέχουν βιταμίνες: € Υλικό για σφράγισμα δοντιών: € -Τουρκικές εξαγωγές προς Ελλάδα 2011: € 46

47 Α γορά καλλυντικών – ειδών προσωπικής περιποίησης (1) ρυθμοί ανάπτυξης αγοράς 10% περίπου ετησίως και το μέγεθός της υπολογίζεται σε $2,5 δις (2009) Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρήθηκε είσοδος ξένων επενδυτών και πολυεθνικών εταιρειών στην τοπική αγορά Ανάπτυξη εγχώριας βιομηχανίας αλλά με έντονη εξάρτηση από εισαγόμενες πρώτες ύλες Υψηλός ανταγωνισμός αγοράς - οι μεγαλύτερες πολυεθνικές δραστηριοποιούνται και στην τ/ αγορά καλύπτοντας μεγάλο μερίδιο αγοράς Παράγοντες ανάπτυξης: ο αυξανόμενος αριθμός των εργαζόμενων γυναικών, ο νεαρός πληθυσμός, η αλλαγή στα καταναλωτικά πρότυπα, η ανάπτυξση κέντρων wellness & spa 47

48 Α γορά καλλυντικών – ειδών προσωπικής περιποίησης (2) Το 1/3 της αγοράς αφορά προϊόντα περιποίησης μαλλιών (56% σαμπουάν, styling). Επίσης, δυναμική παρουσιάζουν προϊόντα ανδρικής περιποίησης, αποτριχωτικά, μακιγιάζ ματιών, κραγιόν, οδοντόπαστες, αποσμητικά, προϊοντα υγιεινής-περιποίησης μωρών Ενδιαφέρον για τα φυσικά προϊόντα Άνοδος αντιηλιακά (ενημέρωση, τουρισμός) Ευαισθησία σχέση τιμής/αξίας Λιανική πώληση Αλυσίδες λιανικής καλλυντικών: Sevil Kozmetiks, Tekin Acar, Αltug Parfumeri, επίσης Sephora, MAC, Body Shop, Clinique, Lush, Yves Rocher, L’ occitane πωλήσεις στα super market φαρμακεία, πώληση όχι διαδεδομένη 48

49 Εισαγωγές καλλυντικών – ειδών προσωπικής περιποίησης Η αξία των εισαγωγών έφθασε το 1δισ. USD το 2011 – διπλασιάστηκε σχεδόν από το Οι κυριότερες χώρες εισαγωγής είναι οι: Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ελβετία, Πολωνία, ΗΠΑ, Ιταλία, Αγγλία, Ισπανία. Τα κυριότερα εισαγόμενα προϊόντα είναι: σαμπουάν, κρέμες-λάδια για την περιποίηση του δέρματος, οδοντόπαστες, κολώνιες, βαφές μαλλιών, μακιγιάζ ματιών, αποσμητικά σώματος δεν επιβάλλεται δασμολογική επιβάρυνση ΦΠΑ 8% ή 18% και για ορισμένα προϊόντα ΕΦΚ απαιτούνται πιστοποιητικά για την εισαγωγή (αναλαμβάνει εισαγωγέας) 49

50 Διμερές εμπόριο ΔΚ 33 ΑΙΘΕΡΙΑ ΕΛΑΙΑ ΚΑΙ ΡΗΤΙΝΟΕΙΔΗ. ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΑΡΩΜΑΤΟΠΟΙΙΑΣ ή ΚΑΛΛΩΠΙΣΜΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ Το 2011 αύξηση εξαγωγών μας 67% σε σχέση με το 2010, σχεδόν διπλασιάστηκαν την τελευταία τριετία Κυριότερα προϊόντα: Προϊόντα για τη φροντίδα δέρματος € Σαμπουάν € Διάφορα μείγματα ευωδών ουσιών – πρώτες ύλες € Παρασκευάσματα για περιποίηση μαλλιών (εκτός σαμπουάν) € Κολώνιες € ΣΥΝΟΛΟ € Εξαγωγές Τουρκίας προς Ελλάδα: € (2011) 50

51 Αγορά πλαστικών δισ. USD (εκτίμηση)2012 (πρόβλεψη) Μέγεθος αγοράς (Π+Εισ.-Εξ.) 19,99624,22327,80030,600 Παραγωγή 15,76518,04020,70022,800 Εξαγωγές 3,1593,6714,2004,600 Εισαγωγές 7,3909,85411,30012,400 ταχέως αναπτυσσόμενη μέσος όρος ανάπτυξης : 15%, 2008: -4%, : 20% εταιρείες - 98% ΜΜΕ – περίπου 120 ξένων κεφαλαίων, οι μισές από ΕΕ ( Γερμανία, Ολλανδία, ΗΠΑ, Γαλία, Ιταλία) εργαζόμενοι εξαρτάται από εισαγωγές πετροχημικών για την παραγωγή πλαστικών προϊοντων για την εγχώρια αγορά και τις αγορές του εξωτερικού η κατανάλωση κατευθύνεται κυρίως προς: υλικά συσκευασίας, κατασκευαστικό τομέα, ηλεκτρικές συσκευές, γεωργία, ένδυση υπόδηση, αυτοκινητοβιομηχανία κ.ά. 51

52 ΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ (Αναγωγή 9 μήνου) Μεταβολή (%) Παραγωγή Εισαγωγές Ζήτηση εγχώρια παραγωγή καλύπτει μόλις το 15% της ζήτησης με μικρή προοπτική αύξησης στο άμεσο μέλλον - PETKIM (κρατική έως 2008, οπότε πωλήθηκε το 51% - 2,04 δισ.USD στη SOCAR Αζερμπαϊτζάν) καλύπτει 85% εγχώριας παραγωγής ΖΗΤΗΣΗ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ (1.000 ΤΟΝΟΙ) 52

53 ΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ - εισαγωγές Κυριότερες χώρες προέλευσης εισαγωγών Χώρα Ποσότητα (1.000 τόνοι) Σαουδ. Αραβία751,8 Βέλγιο247,8 Ιράν232,9 ΗΠΑ231,3 Γερμανία178,8 Νότιος Κορέα156,2 Γαλλία139,7 Ισπανία129,6 Ολλανδία108,8 Ελλάς103,0 Σύνολο 10 χ.2.279,9 Άλλες2389,1 ΣΥΝΟΛΟ4.669,0 53

54 ΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ – Κάλυψη ζήτησης από εισαγωγές 2010 εισαγωγές (εκ. USD) Αναμενόμενη αύξηση εισαγωγών σε USD (%) Εισαγωγές/ζήτηση (%) με βάση ποσότητα PE ,4 PP ,6 PS ,0 PVC ,4 Ακρυλικά πολυμερή ,0 PET ,1 Πολυαμίδια ,0 Ρητίνες ,0 Σιλικόνες ,0 Κυτταρίνες ,0 Άλλα 163 ΣΥΝΟΛΟ ,1 54

55 ΥΛΙΚΑ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ αύξηση κατανάλωσης με την εξάπλωση οργανωμένου λιανεμπορίου, αλλαγή καταναλωτικών προτύπων η μέση ετήσια κατανάλωση είναι περίπου 3,5 εκατ. τόνοι κατά κεφαλήν κατανάλωση χαμηλή (2010: 100 δολ.) κατανάλωση: χαρτί – χαρτόνι - κυματοειδές χαρτόνι (37%), μεταλλικά υλικά (22%), πλαστικά υλικά 20%, υλικά από ξύλο (13%) και υλικά από γυαλί (8%) Το 2000 το 20% των προϊόντων του οργανωμένου λιανικού εμπορίου ήταν συσκευασμένα και σήμερα το 40% Νέες τάσεις – πρωτότυπες συσκευασίες 55

56 ΥΛΙΚΑ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ παραγωγή (τόνοι) Σύνθεση Πλαστικό % Κυματιστό χαρτόνι % Γυαλί % Χαρτόνι % Ξύλο % Mέταλλο % Χαρτί % ΣΥΝΟΛΟ % 56

57 . Εισαγωγές υλικών συσκευασίας 2010 USD 2010 kg I-VI 2010 USD I-VI 2011 USD Mεταβολή I-VI Ξύλο ,00% Γυαλί ,00% Μέταλλο ,00% Χαρτί/χαρτόνι ,00% Πλαστικό ,00% ΣΥΝΟΛΟ ,70% 57

58 Yλικά συσκευασίας Εισαγωγές - 20 πρώτες χώρες (κατ΄αξία) – α΄εξαμ ΧώρεςΠοσότητα (Kg)Αξία (USD)Μ.Τ.($/ton) Γερμανία Ιταλία ΗΠΑ Κίνα Γαλλία Ν. Κορέα Η.Β Φινλανδία Ισπανία Βέλγιο Πολωνία Ισραήλ Ολλανδία Σουηδία Ρωσία Αυστρία Βουλγαρία Ελλάς Ινδία Ελβετία

59 Υλικά συσκευασίας -Εμπορικό Iσοζύγιο ΚατηγορίαΞύλοΓυαλίΧαρτί- χαρτόνι ΜέταλλοΠλαστικόΣύνολο 2010 εξαγωγές ($) εισαγωγές ($) ισοζύγιο Ι-VI 2011 εξαγωγές ($) I-VI 2011 εισαγωγές ($)

60 Ευχαριστώ τους συναδέλφους των Γραφείων ΟΕΥ Πρ. Αγκύρας και Κων/πολης για τη συνδρομή τους. Eυχαριστώ για την προσοχή σας! Πρεσβεία Αγκύρας-Γραφείο ΟΕΥ Γενικό Προξενείο Κωνσταντινούπολης- Γραφείο ΟΕΥ Ιστοσελίδα : 60


Κατέβασμα ppt "H αγορά της Τουρκίας Ευγενία Κέππα Γραμματέας ΟΕΥ A΄"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google