Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η θέση του αθλητισμού στην κοινωνία

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η θέση του αθλητισμού στην κοινωνία"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η θέση του αθλητισμού στην κοινωνία
1Ο ΓΕ. Λ. Βέροιας Α΄1

2 Ο φανατισμός στον αθλητισμό
Τα minions: Αθλητισμός-Πρωταθλητισμός Εμπορευματοποίηση του αθλητισμού Οι μπουμπούκοι: Ο φανατισμός στον αθλητισμό Ταύτιση με την ομάδα Τα στρουμφάκια: Βία & «οπαδική ηδονή» - Ντόπινγκ Οι Άγγελοι του Γιάννη: Αθλητική ψυχολογία Οι anonymous: Αθλητική άμιλλα & fair play

3 Κοινωνία και αθλητισμός, δυο λέξεις, που αλληλοσυνδέονται μεταξύ τους διότι ο αθλητισμός συνήθως είναι η συνέχεια της πρώτης. Η Ελλάδα είναι η χώρα που έχει την τιμή να είναι και η γενέτειρα των Ολυμπιακών αγώνων, του μεγαλύτερου αθλητικού γεγονότος παγκοσμίως. Αν και πριν την χώρα μας άλλες χώρες είχαν αναπτύξει τοπικούς αγώνες όπως η Αίγυπτος ήδη από το πχ, με αγώνες δρόμου και πάλης, η Ελλάδα είναι η χώρα που αναδείχτηκε ως η πραγματική κοιτίδα του αθλητισμού. Η λέξη με την καθαρή έννοια αθλητισμός στην Ελλάδα διαμορφώθηκε με την καθιέρωση των Ολυμπιακών αγώνων της αρχαιότητας, διότι πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες και άλλους αθλητικούς αγώνες της εποχής η λέξη αθλητισμός δεν συναντιέται πουθενά πριν στους ομηρικούς χρόνους, την Ιλιάδα ή την Οδύσσεια.

4 Ένα φωτεινό παράθυρο διαφυγής για ένα νέο, ανάμεσα σε πολλά, είναι ο αθλητισμός. Σε μικρή ηλικία ξεκινά σαν παιχνίδι, οξύνει τη δημιουργικότητά του και φυσικά το δημιουργικό του εγωισμό. Καθώς το παιδί μεγαλώνει δέχεται όλο και περισσότερες επιδράσεις στο χαρακτήρα του από τον αθλητισμό, αναπτύσσει το αίσθημα της συνεργασίας και της συλλογικότητας, ενώ παράλληλα μαθαίνει να σέβεται το συμπαίχτη του αλλά και τον αντίπαλό του. Υιοθετεί την ευγενή άμιλλα μένοντας συγκεντρωμένος στη χαρά της νίκης και αποδέχεται την ήττα σαν κίνητρο βελτίωσης και αυτοκριτικής. Σιγά σιγά ο νέος αρχίζει να αντιλαμβάνεται και να κατακτά αξίες ζωής όπως η υπομονή και η επιμονή, ο κόπος και η ανταμοιβή, η χαρά και η λύπη. Επιπλέον, μαθαίνει να θέτει στόχους υψηλούς και να κατακτά μέρος αυτών, ενώ παράλληλα αποφεύγει με δική του κρίση τις κακές επιρροές & τις καταχρήσεις.

5 Η λέξη αθλητισμός προέρχεται ετυμολογικά από τη λέξη άθλος που σημαίνει αγώνας, κόπος, πάλη, καταβολή προσπάθειας

6 Με τον όρο αθλητισμός εννοούμε την καταβολή έντονης προσπάθειας που στοχεύει στη σωματική άσκηση και ταυτόχρονα στην καλλιέργεια της ψυχοπνευματικής υπόστασης του ατόμου, μέσα σε κοινώς αποδεκτά πλαίσια κανόνων και συνθήκες ηθικής και άμιλλας.

7 Η προσφορά του αθλητισμού στην ανάπτυξη της προσωπικότητας αλλά και την πορεία της εξέλιξης του ατόμου, τίθεται αρκετές φορές σε αμφιβολία, παρά το ότι ως θεσμός αποβλέπει σε ανώτερους σκοπούς αγωγής & παιδείας και αποτελεί έναν τρόπο έκφρασης της ανθρώπινης σωματικής και πνευματικής ομορφιάς. Όπως έλεγαν οι αρχαίοι: «νους υγιής εν σώματι υγιεί».

8 Ο τρόπος με τον οποίο εμείς οι ίδιοι οι άνθρωποι επιλέγουμε να θέσουμε σε εφαρμογή αυτό που ορίζεται ως αθλητισμός, οι συμπεριφορές που αναπτύσσονται, οι αξίες που καλλιεργούνται οι στόχοι και ο τρόπος επίτευξής τους είναι ορισμένα από τα στοιχεία που καθορίζουν την ανάδειξη του αθλητισμού σε κάτι ωφέλιμο ή μη.

9 Σε αντιστοιχία με την έννοια του αθλητισμού βρίσκεται και ο πρωταθλητισμός.

10 Ο πρωταθλητισμός είναι ίσως η εξέλιξη χρονικά και ποιοτικά της έννοιας του αθλητισμού. Ο αθλητής αφιερώνει αρκετές ώρες καθημερινά για προπόνηση, εστιάζει σε λεπτομέρειες, καθορίζει την καθημερινότητά του με βάση τις αθλητικές του δραστηριότητες. Το άθλημα βρίσκεται σε προτεραιότητα σε σχέση με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του.

11 Για να φτάσει ο αθλητής σε αυτό το επίπεδο, έχει περάσει από διάφορα στάδια εξέλιξης της καριέρας του, μέσα από τα οποία έχει αποκτήσει ανοχή και αντοχή, ψυχική και σωματική ισορροπία, συναισθηματική ωριμότητα για να αντέξει την πίεση και τις απαιτήσεις του πρωταθλητισμού.

12 Αρνητικά αποτελέσματα αυτού του φαινομένου
Ο πρωταθλητισμός σήμερα δυστυχώς προβάλλει και καλλιεργεί ως υπέρτατη αξία τον ανταγωνισμό και τη νίκη με κάθε μέσο. Αρνητικά αποτελέσματα αυτού του φαινομένου έναρξη της προπόνησης σε μικρές ηλικίες με τραγικές συνέπειες στην υγεία των αθλητών επέμβαση της τεχνολογίας & της επιστήμης στη δημιουργία μεγαλύτερων επιδόσεων χρήση απαγορευμένων ουσιών (ντόπινγκ) καλλιέργεια αισθημάτων φανατισμού στους φιλάθλους λόγω τεράστιων οικονομικών συμφερόντων των ηγεσιών & μεγαλομετόχων αθλητικών συλλόγων – εταιρειών από τα ΜΜΕ που τους υπηρετούν.

13 Λογικό αφού το ένα είναι αναπόσπαστο στοιχείο του άλλου.
Οι έννοιες του πρωταθλητισμού & της εμπορευματοποίησης του αθλητισμού συγχέονται. Λογικό αφού το ένα είναι αναπόσπαστο στοιχείο του άλλου. Άλλωστε, στο κεφαλαιοκρατικό σύστημα που διέπει τα θεμέλια της σύγχρονης ανθρώπινης κοινωνίας δε θα διέφευγε από τους ισχυρούς <<ούτε σπιθαμή εδάφους ανεκμετάλλευτη>>.

14 Η λατρεία του «χρυσού» Με την εμπορευματοποίηση που χαρακτηρίζει σε μεγάλο βαθμό τον αθλητικό κόσμο του σήμερα, ο αθλητισμός έχει εξελιχθεί από μία «δραστηριότητα» σε μία «μεγάλη επιχείρηση».

15 Ο αθλητισμός είναι δημόσιο & κοινωνικό αγαθό και δεν πρέπει να μπαίνει στη λογική του κέρδους.

16 Η εμπορευματοποίηση του αθλητισμού αλλάζει τον πραγματικό χαρακτήρα του και η ύπαρξη του “επαγγελματικού αθλητισμού” δηλητηριάζει και υπονομεύει κάθε ηθική βάση του ερασιτεχνικού αθλητισμού. Η βιομηχανία του αθλητισμού είναι σήμερα από τις πλέον ισχυρές οικονομικές επιχειρήσεις και έχει ενταχθεί στο σύγχρονο μάρκετινγκ. Όταν λοιπόν η αθλητική ομάδα θεωρείται επιχείρηση, η ίδια και οι χορηγοί της θέτουν ως στόχο την αύξηση των κερδών και επομένως η πάση θυσία και με κάθε μέσο νίκη του αθλητή αποτελεί σκοπό για τη μεγιστοποίηση του κέρδους.

17 Η κατάκτηση των χρυσών μεταλλίων έχει αποκτήσει υψηλή αξία και η ανάγκη για επιτυχία πιέζει πολύ τους αθλητές, να γίνουν πρωταθλητές. Η φράση «ο δεύτερος δεν είναι τίποτα, ο πρώτος είναι τα πάντα» περιγράφει το σύγχρονο τρόπο σκέψης σε πολλές περιπτώσεις. Τελικά, η ανάγκη για επιτυχία οδήγησε σε αυξημένη συχνότητα εμφάνισης περιστατικών κατάχρησης ουσιών και σε πολυάριθμες περιπτώσεις όπου το ντόπινγκ σχετιζόταν με τους θανάτους αθλητών. Ακόμη η πρόσφατη εκρηκτική μεγέθυνση αξίας των τηλεοπτικών δικαιωμάτων σε συνδυασμό με τα μεγάλα συμβόλαια χορηγίας οδήγησε σε αύξηση των πιέσεων προς τους αθλητές και τον περίγυρό τους και στη χρήση απαγορευμένων ουσιών. Όμως εδώ ωφελούνται πολλοί και πολλαπλά. Ο προπονητής έχει και αυτός αμοιβή από τη διάκριση του αθλητή του. Οι Ομοσπονδίες, προτάσσοντας τις επιτυχίες, διεκδικούν αυξημένη χρηματοδότηση από την πολιτεία. Η χώρα έχει όφελος από τη χρηματοδότηση από τη ΔΟΕ.

18 Είναι επίσης σκόπιμο να αναφέρουμε τις αρνητικές συνέπειες των συμβολαίων που υπογράφονται μεταξύ ορισμένων αθλητικών ομοσπονδιών και των χορηγών τους, τα οποία προβλέπουν αμοιβή ανάλογα με τα αποτελέσματα ή τα μετάλλια που θα κατακτήσουν οι αθλητές σε μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις. Το περιβάλλον των αθλητών συνολικά, από τον προπονητή μέχρι το γιατρό, τον αρχηγό της ομάδας και τους συγγενείς, μπορεί να συμβάλλει στις πιέσεις που ασκούνται στους αθλητές. Δυστυχώς, όσο ο αθλητισμός είναι ποτισμένος με την εμπορευματοποίηση, το ντόπινγκ θα γιγαντώνεται. Πρέπει λοιπόν να πούμε όχι στην χρήση αναβολικών και άλλων φαρμάκων που υποτάσσουν την ζωή των ανθρώπων στον κερδοφόρο για τους σπόνσορες πρωταθλητισμό.

19 Η χρήση ουσιών με στόχο τη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης σημειώνεται από την αρχαιότητα, σε διάφορους λαούς και πολιτισμούς. Στην Κίνα το 3000 π. Χ. χρησιμοποιούσαν εκχύλισμα εφεδρίνης Μα-Xουάνγκ, ενώ στη Σπάρτη το 500 π.Χ. οι πολεμιστές και αθλητές κατανάλωναν τον γνωστό μέλανα ζωμό. Το φαινόμενο σχετίζεται με την ανταγωνιστική φύση του ανθρώπου, τη δίψα του για διάκριση, καθώς και την ανάγκη του για θέαμα, δημιουργία ηρώων και εξύμνηση αυτών.

20 Η λέξη «dope» χρησιμοποιήθηκε από τους λαούς της Αφρικής τον 18ο αιώνα, για την ονομασία των διεγερτικών που χρησιμοποιούσαν στις τελετές τους. Σήμερα σημαίνει «φάρμακο» ή «ναρκωτικό» και ο όρος «doping» υποδηλώνει την αθέμιτη χρήση φαρμάκων ή άλλων μεθόδων για την επίτευξη της μέγιστης αθλητικής επίδοσης. Το «doping» αποτελεί μάστιγα για τον σύγχρονο αθλητισμό. Εκτός από τα ηθικά ζητήματα, η χρήση των διαφόρων ουσιών και η κλίμακα υπερβολής που τη χαρακτηρίζει, θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία και τη ζωή των αθλητών.

21 Ο φανατισμός στον αθλητισμό

22 Ο φανατισμός αποτελεί απόρροια του άλογου πάθους, της άκριτης πίστης και αγάπης, των κατώτερων ενστίκτων και των παρορμητικών διαθέσεων του ανθρώπου. Εκδηλώνεται με τον δογματισμό, την αδιαλλαξία , την έχθρα προς τους διαφωνούντες, την επιβολή ιδεών, τη βία και το έγκλημα.

23 ΑΙΤΙΑ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟΥ Η κρίση των ηθικών αξιών που αντιμετωπίζει η σημερινή κοινωνία επιτρέπει στα άτομα να δρουν αμοραλιστικά, αδιαφορώντας για τους συνανθρώπους τους.  Άτομα με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο γίνονται εύκολα "άθυρμα" επιτηδείων, οι οποίοι τα σπρώχνουν στον φανατισμό με την προπαγάνδα.   Η παρούσα οικονομική κατάσταση, οι κοινωνικές ανισότητες, ο ρατσισμός ακόμα και το άγχος φέρνουν σε απόγνωση τον άνθρωπο, ο οποίος αποζητά την εκτόνωσή του σε εκδηλώσεις βίας και φανατισμού, με απώτερο σκοπό να βλάψει την κοινωνία, την οποία θεωρεί υπαίτια για την θλιβερή κατάστασή του.

24 Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΜΜΕ Ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης για τη δημιουργία επεισοδίων φέρουν οι δημοσιογράφοι του γραπτού αλλά και του ηλεκτρονικού αθλητικού τύπου. Είναι βέβαια γεγονός ότι κατά τα τελευταία χρόνια ο αθλητικός τύπος στην Ελλάδα αποφεύγει να διεγείρει τους οπαδούς και να τους φανατίζει, μέσα από μεγάλα πρωτοσέλιδα με προκλητικές δηλώσεις παραγόντων του αθλήματος ή με αποκαλύψεις για πραγματικές «συνομιλίες».

25 Ο πόλεμος του ποδοσφαίρου
Ο πόλεμος του ποδοσφαίρου

26 Με αυτή την ονομασία, που την επέβαλαν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, έμεινε στην ιστορία η σύρραξη μεταξύ Ελ Σαλβαδόρ και Ονδούρας. Διήρκεσε 100 ώρες, από τις 14 Ιουλίου έως τις 18 Ιουλίου 1969. Αφορμή στάθηκαν οι ποδοσφαιρικές συναντήσεις μεταξύ των εθνικών ομάδων των δύο γειτονικών χωρών της Κεντρικής Αμερικής για τα προκριματικά του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 1970. Τα αίτια ανάγονται στις τεταμένες σχέσεις τους, εξαιτίας του αναδασμού της γης στην Ονδούρα και του μεταναστευτικού ρεύματος από το Σαλβαδόρ προς την Ονδούρα. Ο σύντομος αυτός πόλεμος άφησε πίσω του νεκρούς και τραυματίες.

27 Ο Τύπος του Σαλβαδόρ υποδαύλιζε την κατάσταση, δημοσιεύοντας και διογκώνοντας ιστορίες βίας κατά των μεταναστών συμπατριωτών τους στην Ονδούρα. Οι σχέσεις μεταξύ των δύο γειτονικών κρατών επιδεινώθηκαν και οι δύο δικτάτορες καλόβλεπαν μια πολεμική αναμέτρηση, που θα τους έβγαζε από τα αδιέξοδα. Έτσι είχαν τα πράγματα στις 6 Ιουνίου 1969, όταν οι εθνικές ομάδες των δύο χωρών παρατάχθηκαν στο στάδιο της πρωτεύουσας της Ονδούρας “Τεγκουσιγκάλπα” για τον πρώτο τους αγώνα στην προκριματική φάση του Παγκοσμίου Κυπέλλου του Η Ονδούρα νίκησε 1-0, με γκολ που σημειώθηκε στις καθυστερήσεις.

28 Ο Τύπος του Σαλβαδόρ άφησε υπονοούμενα για το παιχνίδι
Ο Τύπος του Σαλβαδόρ άφησε υπονοούμενα για το παιχνίδι. Ο τρόπος που έχασε το Σαλβαδόρ προκάλεσε την αυτοκτονία της 18χρονης Αμέλια Μπολάνιος με το περίστροφο του πατέρα της. Η νεαρή κοπέλα χρίστηκε μάρτυρας από τους συμπατριώτες της, οι οποίοι ζητούσαν εκδίκηση στον επαναληπτικό. Στις 15 Ιουνίου, ο αγώνας έγινε στην πρωτεύουσα της χώρας Σαν Σαλβαδόρ, κάτω από πρωτοφανή μέτρα ασφαλείας. Η τοπική ομάδα νίκησε άνετα με 3-0 και ανανέωσε τις ελπίδες της για πρόκριση, αφού θα γινόταν και τρίτο παιχνίδι σε ουδέτερο γήπεδο. Παρά τα αυστηρά μέτρα, τα επεισόδια δεν απεφεύχθησαν .

29 Οι οπαδοί της Ονδούρας που είχαν ακολουθήσει την ομάδα τους δέχθηκαν επίθεση από ντόπιους κατά την επιστροφή τους, με αποτέλεσμα να σπάσουν τα τζάμια πολλών αυτοκινήτων και λεωφορείων. Ο πρόεδρος του Σαλβαδόρ Φιντέλ Σάντσες Ερνάντες επέρριψε την ευθύνη των επεισοδίων στους κομμουνιστές. Στις 26 Ιουνίου, το Σαλβαδόρ διέκοψε τις διπλωματικές σχέσεις με την Ονδούρα, έπειτα από πληροφορίες για αντίποινα της αστυνομίας σε βάρος σαλβαδοριανών μεταναστών. Την επομένη διεξήχθη και το τρίτο και καθοριστικό παιχνίδι. Το Ελ Σαλβαδόρ νίκησε με 3-2 στην παράταση και πήρε το εισιτήριο για το Μουντιάλ του Μεξικού. Μέρα με τη μέρα η κατάσταση στα σύνορα των δύο χωρών χειροτέρευε και οι αψιμαχίες ήταν καθημερινό φαινόμενο. Τις πρωινές ώρες της 14ης Ιουλίου 1969 η σαλβαδοριανή αεροπορία βομβάρδισε την πρωτεύουσα της Ονδούρα Τεγκουσιγκάλπα, ενώ την ίδια ώρα οι χερσαίες δυνάμεις της πέρασαν τα σύνορα με την Ονδούρα. Η αεροπορία της Ονδούρας με τη σειρά της είχε βομβαρδίσει τις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις του Σαλβαδόρ.

30 Το πρωί της 16ης Ιουλίου η κατάσταση στα πεδία των μαχών βρισκόταν σε αδιέξοδο. Οι σαλβαδοριανοί κυριαρχούσαν στο έδαφος και οι ονδουριανοί στον αέρα. Και οι δύο χώρες ζήτησαν τη βοήθεια του πάτρωνά τους. Οι ΗΠΑ τους την αρνήθηκαν και έριξαν το βάρος τους στην επίτευξη εκεχειρίας μέσω του Οργανισμού Αμερικανικών Κρατών (OAS). To βράδυ της 18ης Ιουλίου επετεύχθη συμφωνία για την κατάπαυση του πυρός και απόσυρση των δυνάμεων του Σαλβαδόρ στα εδάφη του. Τέθηκε σε ισχύ στις 20 Ιουλίου και τα στρατεύματα του Σαλβαδόρ ολοκλήρωσαν την αποχώρησή τους από τα εδάφη της Ονδούρας στις αρχές Αυγούστου.

31 Τα θύματα του πολέμου των 100 ωρών έφθασαν τα 6
Τα θύματα του πολέμου των 100 ωρών έφθασαν τα και από τις δύο πλευρές, ενώ άνθρωποι ξεριζώθηκαν από τις εστίες τους.

32 Έντεκα χρόνια μετά τη λήξη του πολέμου και συγκεκριμένα στις 30 Οκτωβρίου 1980 οι δύο χώρες υπέγραψαν συνθήκη ειρήνης και αποφάσισαν να φέρουν τις συνοριακές διαφορές τους ενώπιον του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης. Το Δικαστήριο εξέδωσε την απόφασή του το 1992 και προσκύρωσε το μεγαλύτερο μέρος των διαφιλονικούμενων εδαφών στην Ονδούρα. Ο «Πόλεμος του Ποδοσφαίρου» δεν έλαβε μεγάλη δημοσιότητα, καθώς η προσοχή του κόσμου ήταν επικεντρωμένη στην ηράκλεια προσπάθεια του πληρώματος του διαστημοπλοίου «Απόλλων 11» να πατήσει για πρώτη φορά το πόδι του στη Σελήνη. ΠΗΓΗ: 

33 Η βία αναφέρεται στις πράξεις της επιθετικότητας και της κατάχρησης που προκαλεί ή σκοπεύει να προκαλέσει τον εγκληματικό τραυματισμό ή τη ζημιά στα πρόσωπα, και σε μια μικρότερη έκταση τα ζώα και την περιουσία.

34 Σωματική Λεκτική Ψυχολογική
Βέβαια, με τον όρο “βία” δεν εννοούμε μόνο τη σωματική, αλλά και τη φραστική βία, πράγμα πολύ οικείο στα περισσότερα γήπεδα του κόσμου. Μορφές της βίας Σωματική Λεκτική Ψυχολογική 

35 Η βία που εκδηλώνεται στους αθλητικούς χώρους είναι ένα διαχρονικό, παγκόσμιο φαινόμενο, το οποίο, ωστόσο, ακολουθεί ξεχωριστούς «χωροχρονικούς» κύκλους. Εντοπίζεται δηλαδή με διαφορετικά χαρακτηριστικά σε διαφορετικές ιστορικές συγκυρίες και πολιτισμικά περιβάλλοντα. Εξαιρετικά έντονα εκδηλώνεται τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.

36 Όσο αυξάνεται η επιθετικότητα στην κοινωνία, με αντίστοιχο αναλογικό τρόπο θα αυξάνεται και στον αθλητισμό. Η ρεαλιστική αντιμετώπιση του αρνητικού αυτού κοινωνικού φαινομένου όμως δεν μπορεί να προέλθει μέσα από μια κατασταλτική στρατηγική, αλλά μέσα από την προληπτική κοινωνική δράση και την αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων του.

37 Ίσως οι αφορμές να ποικίλλουν, αλλά τα αίτια είναι λίγο πολύ τα ίδια.
Ίσως οι αφορμές να ποικίλλουν, αλλά τα αίτια είναι λίγο πολύ τα ίδια.

38 ΑΙΤΙΑ Η εμπορευματοποίηση του αθλητισμού.
Η ανοχή και υπόθαλψη του φανατισμού. Οι πιεστικές συνθήκες ζωής, κυρίως στις μεγαλουπόλεις. Η άγνοια, το χαμηλό μορφωτικό επίπεδο. Η έλλειψη δημοκρατικής διαπαιδαγώγησης και σεβασμού στην διαφορετική άποψη του άλλου και η μειωμένη κριτική ικανότητα. Η ανεργία και τα γενικότερα προβλήματα. Ο χουλιγκανισμός. Μ.Μ.Ε.

39 Συστήματα παρακολούθησης Ειδική νομοθεσία κατά του χουλιγκανισμού
ΛΥΣΕΙΣ Κατασταλτικά μέτρα Νομοθετικά μέτρα Αύξηση αστυνόμευσης Συστήματα παρακολούθησης Διαχωρισμός οπαδών Ειδική νομοθεσία κατά του χουλιγκανισμού

40 Αποδοχή της νίκης με μετριοπάθεια Αποδοχή της ήττας με αξιοπρέπεια
Προληπτικά μέτρα Προώθηση του fair play Διατήρηση ψυχραιμίας Αποδοχή της νίκης με μετριοπάθεια Αποδοχή της ήττας με αξιοπρέπεια Σεβασμό στον αντίπαλο, στους διαιτητές και στους κανόνες

41 ΑΛΛΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ
Η παιδεία και μάλιστα αυτή που έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, στοχεύει στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων και δημοκρατικών προσωπικοτήτων, και καλλιεργεί την πίστη σε ιδανικά και υψηλές αρχές. Η δημοκρατική εκπαίδευση έχει και δημοκρατική οργάνωση και μέθοδο, γεγονός που σημαίνει ότι ενθαρρύνει τον ελεύθερο στοχασμό, την έρευνα, την αμφισβήτηση, την εμβάθυνση στην παρεχόμενη γνώση, τη διανοητική αυτενέργεια. Η άρθρωση υπεύθυνου πολιτικού λόγου, η εξυγίανση της πολιτικής και η ανόρθωση των δημοκρατικών θεσμών.

42 Χουλιγκανισμός στο γήπεδο

43 Η ιστορία του χουλιγκανισμού
Το φαινόμενο της βίας στα γήπεδα σε οργανωμένο επίπεδο δεν είναι καθόλου πρόσφατο αφού η εμφάνιση του τοποθετείται στα τέλη του 19ου αιώνα, δηλαδή λίγο μετά την οργάνωση της σύγχρονης μορφής του ποδοσφαίρου στην Αγγλία και την εξάπλωσή της στα υπόλοιπα κράτη της Ευρώπης. Βέβαια, πρέπει να αναφερθεί ότι οι ιστορικές έρευνες σχετικά με την προέλευση και την προϊστορία του ποδοσφαίρου, το οποίο πρωτοεμφανίζεται τον 13ο αι. στην Αγγλία, καταδεικνύουν ότι, ήδη από τους μεσαιωνικούς χρόνους, ήταν συνδεδεμένο με βίαιες εκδηλώσεις, ακόμη και με θανατηφόρα επεισόδια οφειλόμενα σε τοπικισμό, σε χρήση αλκοόλ ή σε φανατισμούς - εχθρότητες εκτός γηπέδων.

44 Σύμφωνα με τον Dreikurs (συμπεριφοριστική θεωρία των ορμών), οι νέοι έχουν την ανάγκη να προσελκύσουν την προσοχή συμμαθητών και δασκάλων (συναθλητών και προπονητών) να αντιδράσουν στην παρουσία των μεγάλων και να δείξουν έτσι τη δύναμή τους. Να εκδικηθούν με βίαιο τρόπο όσους τους περιφρονούν ή κακολογούν και να αποσυρθούν όταν δεν επιβεβαιώσουν την παρουσία τους.

45 Η ανάγκη του ατόμου να ανήκει, είναι βασική
Η ανάγκη του ατόμου να ανήκει, είναι βασική. Η συμμετοχή μας σε ομάδες όχι απαραίτητα ενεργή συμμετοχή αλλά έμμεση - υποστηρίζοντας μια ομάδα, έχει εμφανή και άμεση επίδραση στην αυτοεκτίμησή μας και στην εικόνα μας. Όταν υποστηρίζουμε επιτυχημένες ομάδες τότε αυτομάτως, μέσα από τον ψυχολογικό μηχανισμό της ταύτισης, αισθανόμαστε και οι ίδιοι επιτυχημένοι, και θέλουμε με κάθε τρόπο να δηλώνουμε και να επιδεικνύουμε τη σχέση μας με την επιτυχημένη ομάδα. Το επίτευγμα των άλλων, των μελών της ομάδας που υποστηρίζουμε , γίνεται και δικό μας επίτευγμα, ενώ νιώθουμε πως έχουμε ακόμη και μερίδιο στην επιτυχία.

46 Ο βαθμός ταύτισης ενός φιλάθλου με την ομάδα, μπορεί να εξηγήσει και τι συμβαίνει όταν έρχεται μια αποτυχία. Ο φίλαθλος που είναι στενά συνδεδεμένος με τον ομάδα του, δεν θα απομακρυνθεί, ούτε θα αρνηθεί τη σχέση του μαζί της, αλλά θα προσπαθήσει να εξηγήσει μια αποτυχία, αποδίδοντάς την σε εξωτερικά αίτια (π.χ. τύχη, συγκυρίες, δύσκολη κλήρωση) και όχι κατηγορώντας την ομάδα, που αποτελεί το αντικείμενο της ταύτισης του . Όταν όμως, δεν είμαστε στενά δεμένοι με την ομάδα- είμαστε οι οπαδοί της νίκης - τότε μετά την αποτυχία, συνήθως διακόπτουμε τη σχέση με την ομάδα παίρνοντας μια θέση κριτική και αποστασιοποιημένη. Χαρακτηριστική είναι η λεκτική αλλαγή σε περίπτωση νίκης και ήττας. Μετά από νίκη συνήθως χρησιμοποιούμε Α' πληθυντικό πρόσωπο «νικήσαμε» και μετά από ήττα, Γ' πληθυντικό, «έχασαν». Πιθανό είναι να μην εμφανιστούν πολλοί φίλαθλοι στο γήπεδο στο επόμενο παιχνίδι, αλλά να εμφανιστούν και πάλι όταν η ομάδα αρχίσει να νικά ξανά. Άλλοι πάλι θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν την ομάδα, παρόλο που έγιναν οπαδοί της μετά την επιτυχία, γιατί απλά προσδοκούν πως θα γίνουν περήφανοι για εκείνη ξανά. Συνοψίζοντας, η παρούσα ανάλυση προσπαθεί να κάνει γνωστό το γεγονός ότι η συμπεριφορά του φιλάθλου ή οπαδού όντας ανθρώπινη και μάλιστα κοινωνική συμπεριφορά, ερμηνεύεται με τη ψυχολογική και κοινωνιολογική γνώση.

47 Η κοινωνική μας ταυτότητα ενισχύεται και η συλλογική μας αυτοεκτίμηση ανεβαίνει (είμαστε πολύ περήφανοι και νιώθουμε καλά). Το φαινόμενο της ταύτισης με την ομάδα αυτή, παύει να είναι θέμα ποδοσφαιρικό ή αθλητικό αλλά κυρίως ευρύτερα κοινωνικό και δηλωτικό της συλλογικής σκέψης και συμπεριφοράς μας. Σε μια εποχή, όπου η κοινωνία μας βιώνει δύσκολα τις εξελίξεις και τις αλλαγές, που οι Έλληνες δηλώνουν γενικώς απαισιόδοξοι, που ταλανίζονται από οικονομικά, επαγγελματικά, προσωπικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, η ανάγκη για άντληση δύναμης, αισιοδοξίας και αίσθημα υπέρβασης είναι επιτακτική.

48 μπορούν να καλλιεργηθούν
Η αθλητική ψυχολογία μελετάει τους αθλητές, την συμπεριφορά τους και εφαρμόζει στην πράξη τις γνώσεις αυτές. Οι ψυχολογικές δεξιότητες στον αθλητισμό, όπως και οι φυσιολογικές δεξιότητες μπορούν να καλλιεργηθούν έτσι ώστε να βελτιωθεί η επίδοση του αθλητή. Οι δεξιότητες αυτές είναι η διαχείριση του άγχους, της διέγερσης, η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης, η ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων, εξωτερικών και εσωτερικών κινήτρων, η καλλιέργεια του αυτοέλεγχου Α Θ Λ Η Τ Ι Κ Ψ Υ Χ Ο Γ

49 Για την ανάπτυξη και την καλλιέργεια των ψυχολογικών δεξιοτήτων, χρησιμοποιούνται ψυχολογικές τεχνικές, τις οποίες πρέπει να εξασκούν συστηματικά οι αθλητές, όπως ακριβώς και με την προπόνηση του αγωνίσματός τους. Οι τεχνικές αυτές είναι η νοερή απεικόνιση, οι τεχνικές χαλάρωσης, ο αυτοδιάλογος, ο καθορισμός στόχων, ανάπτυξη της συνοχής της ομάδας και η ανάπτυξη προσοχής & αυτοσυγκέντρωσης.

50 Είναι λανθασμένη η εντύπωση ότι η αθλητική ψυχολογία απευθύνεται μόνο σε υψηλού επιπέδου αθλητές. Η ανάπτυξη των ψυχολογικών δεξιοτήτων πρέπει να γίνεται παράλληλα με την ανάπτυξη των φυσιολογικών δεξιοτήτων του νέου αθλητή. Ο αθλητής όσο μικρότερος είναι τόσο καλύτερα εξασκεί και αφομοιώνει τις ψυχολογικές τεχνικές, ώστε να έχει καλύτερη απόδοση.

51 Το έργο του αθλητικού ψυχολόγου δεν περιορίζεται μόνο στην υποστήριξη του αθλητή. Η αθλητική ψυχολογία έχει εφαρμογές γενικότερα στο περιβάλλον των αθλητών, όπως για παράδειγμα στους προπονητές και στους γονείς. Ο προπονητής που γνωρίζει τις αρχές τις αθλητικής ψυχολογίας, χειρίζεται καλύτερα τις καταστάσεις εντός και εκτός προπόνησης. Επίσης οι γονείς μπορούν να αποτελέσουν σημαντική ενίσχυση υποστηρίζοντας σωστά την προσπάθειά του αθλητή.

52 Η Αθλητική Ψυχολογία είναι μόνο για τους «μεγάλους» αθλητές;
Η Αθλητική Ψυχολογία είναι μόνο για τους «μεγάλους» αθλητές;
 Σε όποιο επίπεδο, ηλικία, φύλο και άθλημα και αν ανήκει κάποιος, τα οφέλη από τη συνεργασία με Αθλητικό Ψυχολόγο μπορεί να είναι πολλαπλά. Οι ανάγκες του καθενός είναι διαφορετικές και σοβαρές για τον ίδιο προσωπικά. Ανάγκες και θέματα προς επίλυση έχουν όλοι οι αθλητές, είτε είναι ήδη σε υψηλό επίπεδο, είτε ξεκινούν τον αγωνιστικό αθλητισμό.

53 Έχουν όλα τα αθλήματα τις ίδιες απαιτήσεις;
Τα διαφορετικά αθλήματα έχουν και διαφορετικές πνευματικές και ψυχολογικές απαιτήσεις. Για τον κάθε αθλητή, το άθλημά του είναι πολύ απαιτητικό πνευματικά. Οι αθλητές που εμφανίζονται δυνατοί ψυχικά και πνευματικά σε ένα άθλημα, πιθανόν δε θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στην ιδιαίτερες απαιτήσεις ενός άλλου αθλήματος. Η άρση βαρών, για παράδειγμα, δείχνει να είναι λιγότερο πνευματικό άθλημα από το τέννις, το οποίο συνδυάζει στρατηγικές και τακτικές, διαρκεί περισσότερο χρονικό διάστημα και απαιτεί πολύ υψηλή τεχνική. Η άρση βαρών απαιτεί πολύ υψηλή συγκέντρωση και τη δυνατότητα να απελευθερώνεις όση ενέργεια απαιτείται στην κατάλληλη στιγμή.

54 Η ψυχοπνευματική διάσταση μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα σε δύο σχεδόν ισάξιους, τεχνικά και σωματικά, αθλητές; Εάν δύο αθλητές είναι σχεδόν ισάξιοι σε τεχνικά στοιχεία και φυσικά προσόντα, όσο και στην εμπειρία, τότε η διαφορά μεταξύ νίκης και ήττας, μπορεί να είναι ο ψυχοπνευματικός παράγοντας. Όπως έχει ειπωθεί, σε πολύ υψηλό επίπεδο αθλητισμού, ο παράγοντας ψυχολογική κατάσταση και πνευματική προετοιμασία κάνει τη διαφορά, όταν όλοι οι υπόλοιποι παράγοντες που καθορίζουν το αποτέλεσμα ενός αγώνα, είναι σε ισορροπία.

55 Καμία ψυχική ή πνευματική δυνατότητα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την έλλειψη τεχνικής, δύναμης, αντοχής και φυσικής κατάστασης. «Εάν έχεις ελλείψεις στην τεχνική και στη φυσική κατάσταση αλλά έχεις πολύ καλή διάθεση, θα είσαι απλά ένας ευτυχισμένος ηττημένος», υποστηρίζει ένας προπονητής. Η συνεργασία με Αθλητικό Ψυχολόγο λειτουργεί βοηθητικά και όχι με σκοπό να αντικαταστήσει την προπόνηση.  Η πνευματική εκπαίδευση δεν μπορεί να πάρει τη θέση της σκληρής δουλειάς στην προπόνηση ή της αφοσίωσης σε αυτό που κάνεις. Μπορεί απλά να σου δείξει τι σημαίνει αφοσίωση σε αυτό που κάνεις.

56 Αθλητική άμιλλα -

57 Ο Αριστοτέλης με το απόφθεγμα του «όπου άμιλλα ενταύθα και νίκη εστίν», δηλαδή όπου υπάρχει άμιλλα υπάρχει και νίκη, σηματοδοτεί οτιδήποτε το δημιουργικό κάτω από ευγενή ανταγωνισμό. Διότι κατά τον Αριστοτέλη άμιλλα είναι να φτάσει κανείς αυτόν που θαυμάζει, που τον έχει ως όραμα και να τον ξεπεράσει χωρίς να αισθάνεται φθόνο αν ο άλλος τον ξεπερνάει.

58 Το Ευ Αγωνίζεσθαι ή Fair Play, όπως αποδίδεται διεθνώς, ως θεσμός αλλά και ως κίνηση οικουμενικής εμβέλειας, που διέπεται από σύστημα αξιών, αποτελεί βασικό, θεμελιώδες στοιχείο, κάθε αθλητικής συνάντησης, κάθε αθλητικής συμπεριφοράς. Δείχνει τους δρόμους, οι οποίοι μέσα από τους συμβολισμούς του αθλητισμού, επηρεάζουν και την ίδια την κοινωνία. Ο θεσμός του «Ευ Αγωνίζεσθαι» δημιουργήθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης και συγκεκριμένα από την Επιτροπή Αθλητικής Ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της 1ης Στρογγυλής Τράπεζας του Αθλητισμού, της Ανοχής, και του Ευ Αγωνίζεσθαι, που έλαβε χώρα στο Άμστερνταμ στις 11 Απριλίου 1996.

59 «Ευ Αγωνίζεσθαι» είναι: Σύστημα αξιών. Τρόπος σκέψης. Στάση ζωής.
Σεβασμός στην άποψη του άλλου. Σεβασμός στην αθλητική διαδικασία. Ζήτημα προσωπικής δέσμευσης του ατόμου. Τήρηση στο ακέραιο των κανόνων του αθλήματος. Σεβασμός στους συναθλητές και αντιπάλους. Σεβασμός στους φιλάθλους. Ενάντια στη χρήση αναβολικών. Ενάντια στη βία. Σεβασμός στο περιβάλλον. Πειθαρχημένη και γενναιόδωρη συμπεριφορά σύμφωνη με τα αθλητικά ιδεώδη.

60

61 Ασχολείσαι με τον αθλητισμό;
Ε Ρ Ω Τ Η Μ Α Ο Λ Γ Ι Ασχολείσαι με τον αθλητισμό; ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

62 Πόσο χρόνο αφιερώνεις στον αθλητισμό;
ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

63 Είσαι οπαδός κάποιας ομάδας;
ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

64 Η ψυχολογία συμβάλλει στην απόδοση του αθλητή;
ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

65 Ο κοινωνικός περίγυρος επηρεάζει την απόδοση του αθλητή;
ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

66 Ήττα ή νίκη επηρεάζουν ψυχολογικά το φίλαθλο;
Ήττα ή νίκη επηρεάζουν ψυχολογικά το φίλαθλο; ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

67 Έχεις ασκήσει βία σε αθλητικό χώρο;
ΑΓΟΡΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ

68 Έχεις γίνει μάρτυρας φαινομένου βίας;
ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

69 Ποια συναισθήματα σου προκαλούν τα φαινόμενα βίας;
ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

70 Πόσο τα Μ.Μ.Ε. επηρεάζουν τον αθλητισμό;
ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

71 Θα χρησιμοποιούσες, σε επίπεδο πρωταθλητισμού, ουσίες για καλύτερη επίδοση;
ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

72 Γαβριηλίδης Γ. Χαράλαμπος Γκότσης Βασίλης Δαβόρας Χρήστος
Τα στρουμφάκια Απλακίδου Έλενη Γαβριηλίδης Γ. Χαράλαμπος Γκότσης Βασίλης Δαβόρας Χρήστος Ηλωρίδου Θεοφανώ Τα minions Αργυροπούλου Έλενα Βαλαβάνης Ανέστης Βελισσαρίδης Άρης Δημούλας Νίκος Θεοδοσοπούλου Βίκυ Οι anonymous Βούλγαρη Ειρήνη Εκτώρογλου Τάσος Ζέρβας Γιώργος Οι Άγγελοι του Γιάννη Δήμου Βίκυ Διαλεκτοπούλου Χαρά Ελευθεριάδου Ελευθερία Ζυγανιτίδης Γιάννης Οι μπουμπούκοι Αυτζίδου Όλγα Βενετικίδης Διογένης Γαβριηλίδης Κ. Χαράλαμπος Γιαννέλος Ιάσονας Ζησίογλου Εύη


Κατέβασμα ppt "Η θέση του αθλητισμού στην κοινωνία"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google