Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μηχανοκίνητοι αγώνες ταχύτητας

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μηχανοκίνητοι αγώνες ταχύτητας"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μηχανοκίνητοι αγώνες ταχύτητας
ΤΜΗΜΑ Β4

2 Η επιλογή του θέματος έγινε γιατί
Η ταχύτητα ελκύει ιδιαίτερα τους εφήβους και όχι μόνο Μέσα από τη συγκεκριμένη έρευνα θα γινόταν συζήτηση για τα μέτρα ασφαλείας, τις προδιαγραφές και τους κανόνες που διέπουν την κίνηση σε τόσο υψηλές ταχύτητες . Έγινε αρκετή μελέτη στην ιστορική εξέλιξη των αθλημάτων και στο πώς έφτασαν ως εδώ. Υπάρχει πληθώρα αθλημάτων στο μηχανοκίνητο αθλητισμό

3 Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με:
MOTOCROSS MOTO GP FORMULA 1 WRC ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΡΑΛΛΥ Και με αυτή τη σειρά τα παρουσιάζουμε…

4 MOTOCROSS

5 Τι είναι το motocross; Tο Motocross είναι αγώνας εκτός δρόμου που διοργανώνεται σε κυκλική διαδρομή με φυσικά ή τεχνητά (με χώμα) εμπόδια. Υπάρχουν διάφορες αγωνιστικές κλάσεις ανάλογα με τον κυβισμό της μηχανής και την ηλικία του διαγωνιζόμενου. Το χαμηλότερο επίπεδο κλάσης επιτρέπει διαγωνιζόμενους άνω των 9 ετών με μηχανές μέχρι 65 κ. εκ

6 Πρώτος αγώνας Ο πρώτος επίσημος αγώνας motocross έγινε στις 20 Ιουλίου του 1947,σε περιοχή κοντά στη Χάγη, όταν η Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας του Βελγίου διοργάνωσε έναν αγώνα με την μορφή παγκοσμίου πρωταθλήματος. Το όνομα που έλαβε ήταν Motocross de Nations και συμμετείχαν Άγγλοι, Βέλγοι και Ολλανδοί.

7 Πρώτοι νικητές Τουλάχιστον τρεις οδηγοί από την κάθε ομάδα.
Οκτώ γύροι σε μια πίστα που είχε μήκος 3.2 χιλιόμετρα, στην πίστα Duinrell. Νικητές του 1ου αγώνα Οι Άγγλοι οδηγοί Bill Nicholson, Fred Rist και Ray Scovell που οδηγούσαν BSA 500cc, μαζί με τους Jack Stocker και Bob Ray που οδηγούσαν  Ariels 497cc, αφήνοντας για 9 δευτερόλεπτα τη δεύτερη θέση στους Βέλγους.

8 Οι κυριότερες ομάδες του motocross
Οι κυριότερες ομάδες του Motocross των Εθνών (MXDN), με βάση τις χώρες: ΗΠΑ, Γαλλία, Αγγλία, Βέλγιο, Γερμανία, Ισπανία, Ολλανδία, Ιταλία, Ελλάδα Οι κυριότεροι οδηγοί: Aleksandr Tonkov (RUS), Honda Alessandro Lupino (I), Kawasaki Jordi Tixier (F), KTM Jeffrey Herlings (NL), KTM Christophe Charlier (F), Yamaha

9 γ) οριοθέτηση πίστας και φράκτες δ) Κάγκελα οριοθέτησης θεατών
Νέοι κανόνες Τα τελευταία χρόνια υπάρχουν αυστηροί κανόνες σχετικά με: α) Οριοθέτηση διαδρομής β) Ουδέτερη ζώνη γ) οριοθέτηση πίστας και φράκτες δ) Κάγκελα οριοθέτησης θεατών ε) ευθεία εκκίνησης

10 Επιβάλλεται η ύπαρξη έχει ιατρείου και λουτρών ατομικής υγιεινής.
Ασφάλεια Όσο θεαματικό είναι το συγκεκριμένο άθλημα, άλλο τόσο είναι και επικίνδυνο… O χώρος εκκίνησης, τερματισμού, το πάντοκ και όλοι οι χώροι γύρω από τη διαδρομή στους οποίους μπορούν να σταθούν θεατές πρέπει να προστατεύονται από περίφραξη. Για την επικάλυψη τυχόν εμποδίων πρέπει να χρησιμοποιούνται αχυρόμπαλες ή άλλης φύσης υλικά, κατάλληλα να απορροφούν τις δυνάμεις πρόσκρουσης και να προφυλάσσουν τους αναβάτες. H διαδρομή πρέπει να καταβρέχεται με άφθονο νερό πριν τον αγώνα, έτσι ώστε να εξασφαλίζονται ικανοποιητικές συνθήκες αγώνα, και να προστατεύονται οι θεατές και οι αναβάτες από τη σκόνη. Επιβάλλεται η ύπαρξη έχει ιατρείου και λουτρών ατομικής υγιεινής.

11 Τεχνικός έλεγχος Πριν τους αγώνες οι αθλητές πρέπει να έχουν :
λειτουργικά φρένα και στους 2 τροχούς σωστά ελαστικά λειτουργικό χειριστήριο γκαζιού λειτουργικές αναρτήσεις πλαίσιο χωρίς ρωγμές ή οξειδώσεις ασφαλή συγκράτηση όλων των τμημάτων που μπορεί να αποσπαστούν. τροχούς χωρίς ελλείψεις σε ακτίνες ή ρωγμές στεγανή τάπα βενζίνης με ειδική εξαέρωση για την αποφυγή ανάπτυξης πιέσεων στο ντεπόζιτο

12 Τεχνικός έλεγχος προστατευτικά φτερά στους τροχούς
τιμόνι με απορροφητικό υλικό στην βάση στήριξής του ή στον ενδιάμεσο σωλήνα (μπαράκι) εάν υπάρχει. Χειρολαβές σωστά συγκρατημένες στο τιμόνι προστατευτικό οδηγό αλυσίδας κίνησης στην εμπρός, κάτω μεριά του οπίσθιου γραναζιού κίνησης ευδιάκριτους αριθμούς συμμετοχής εμπρός και πλάι

13 Πλέον, οι αθλητές μπορούν να αγωνίζονται με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Τεχνολογία Όσο εξελίσσεται η τεχνολογία, τόσο μειώνεται ο κίνδυνος των ατυχημάτων. Τα κράνη, οι στολές, οι μηχανές και όλα όσα έχουν να κάνουν με τους αγώνες έχουν αλλάξει πολύ στην σύγχρονη εποχή όσον αφορά την ασφάλεια. Το αποτέλεσμα με την βοήθεια της σημερινής τεχνολογίας δικαιώνει τους αθλητές. Πλέον, οι αθλητές μπορούν να αγωνίζονται με μεγαλύτερη ασφάλεια.

14 ….συνεχείς καινοτομίες χρησιμοποιούνται για ασφαλέστερο αποτέλεσμα.
Σχετικά με τον εξοπλισμό… ….συνεχείς καινοτομίες χρησιμοποιούνται για ασφαλέστερο αποτέλεσμα. Νέο κράνος Καινούργιες πιο ‘’ανάλαφρες’’ μοτοσυκλέτες με καλύτερο αποτέλεσμα για τις επιδόσεις του αθλητή.

15 Οικονομία-Lifestyle-Τουρισμός
Η φήμη και η δόξα που δέχεται ένας αγωνιστής όσο αυξάνεται τόσο αυξάνονται και τα προσωπικά του έσοδα. Μεγαλύτερο ποσοστό θαυμαστών που ενισχύουν τα οικονομικά του, αγοράζοντας μπλουζάκια, καπέλα και άλλα παρόμοια είδη από το προσωπικό φαν κλαμπ του καθενός στο οποίο γίνονται μέλη.

16 …και η συνέχεια! Έτσι ο αθλητής συμμετέχει σε διαφημιστικά σποτ, καμπάνιες φυσικά επί πληρωμή. Αυτά όμως δεν έχουν θετική επίδραση μόνο σε ατομικό επίπεδο του αθλητή αλλά και σε κρατικό. Οι θαυμαστές και οι θεατές των αγώνων κάνουν τα πάντα για να παρακολουθήσουν τους αγώνες, έστω και αν αυτό τους οδηγήσει χιλιόμετρα μακριά από τα σπίτια τους και μεγάλη σπάταλη χρημάτων για την παρακολούθηση ενός αγώνα.

17 …εντυπωσιακό…!!!!

18 Moto GP

19 Ιστορία Το πρώτο παγκόσμιο πρωτάθλημα μοτοσυκλέτας ξεκίνησε το 1949 κάτω από την επίβλεψη της FIM. Αν και τώρα θεωρείται ως ένα από τα διασημότερα πρωταθλήματα δεν ξεκίνησε με αυτήν την αίγλη που ουσιαστικά την κατέχει τις τελευταίες 3 δεκαετίες. Τις 2 πρώτες δεκαετίες οι τετράχρονοι κινητήρες υπήρχαν σε όλες τις κατηγορίες του πρωταθλήματος. Στο τέλος της δεκαετίας του ‘60 οι 2χρονοι κινητήρες άρχισαν να εμφανίζονται και να κυριαρχούν σε όλο το παγκόσμιο πρωτάθλημα.

20 Πως ξεκίνησαν όλα… Στην αρχή δοκιμάστηκαν στις μικρές κατηγορίες των 50cc και 80cc και αργότερα στα 125 και στα 350 κυβικά. Στο τέλος της δεκαετίας του 1970 οι 2χρονοι κινητήρες πήραν όλες τις κατηγορίες του πρωταθλήματος. Η τελευταία προσπάθεια για αλλαγή σε 4χρονους έγινε από την Honda αλλά απέτυχε παταγωδώς να συναγωνιστεί τους 2χρονους κινητήρες και έληξε άδοξα το 1979.

21 The Queen Class ...έτσι ονομαζόταν και ήταν αφού μάζευε το περισσότερο κόσμο να απολαύσει το θέαμα μέχρι το 2002 που ονομάστηκε στα πολύ γνωστά μας ...MotoGP... Στην πρώτη τους περίοδο τα MotoGP πλέον γύρισαν στους 4χρονους κινητήρες αφού όλοι οι κατασκευαστές παραδεχτήκαν ότι… …οι 2χρονοι δεν είχαν πλεονέκτημα πλέον στον ανταγωνισμό και θα τους χρησιμοποιούσαν μόνο στις 2 μικρές κατηγορίες των 125 και 250 κυβικών.

22 Στιγμιότυπα!

23 ΕΤΑΙΡΙΕΣ και ΟΔΗΓΟΙ Avintia Blusens: Hector Barbera Mike Di Meglio
Cardion AB Motoracing: Carel Abraham Ducati Team: Andrea Doviziozo Cal Crutchlow GO&FUN Honda Gresini: Alvaro Bautista Svott Redding IodaRacing Project: Danuli Petrucci LCR Honda MotoGP: Stefan Bradl

24 ΕΤΑΙΡΙΕΣ και ΟΔΗΓΟΙ Monster Yamaha Tech 3: Bradley Smith Pol Espargaro
NGM Mobile Forward Racing: Colin Edwards Aleix Espargaro Paul Bird Motorsport: Michael Laverty Power Electronics Aspar: Hiroshi Aoyama Nicky Hayden Pramac Racing: Andrea Iannone Yonny Hernadez Repsol Honda Team: Dani Pedrosa Marc Marquez Yamaha Factory Racing: Valentino Rossi Jorge Lorenzo

25 Χώρες διεξαγωγής & πίστες
Ισπανία:Comunitat Valenciana, Motorland Aragon, Jerez, Circuit de Catalunya Ηνωμένες Πολιτείες: Circuit Of The Americas, Indianapolis Motor Speedway Βραζιλία:Autódromo Internacional Nelson Piquet Αργεντινή: Autódromo Termas de Rio Hondo Γερμανία: Sachsenring

26 Χώρες διεξαγωγής & πίστες
Ιταλία:Misano World Circuit, Mugello Ηνωμένο Βασίλειο:Silverstone Τσεχία:Automotodrom Brno Μαλαισία:Sepang Circuit Αυστραλία:Phillip Island Ολλανδία: Assen Κατάρ: Losail Circuit Ιαπωνία: Motegi Γαλλία: Le Mans

27 Τεχνολογία-εξέλιξη-έρευνα
Η πρωτότυπη εργοστασιακή μοτοσυκλέτα της Honda είχε μονοπωλήσει το ενδιαφέρον του κοινού από την πρώτη της έκδοση κυρίως λόγω του V5 κινητήρα της που αποτελούσε από μόνος του μία τεχνολογική καινοτομία και ένδειξη τεχνολογικής υπεροχής του HRC σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό. Η Honda είχε πάρει - κατά πολλούς - τον πιο δύσκολο δρόμο από πλευράς σχεδίασης κινητήρα, ωστόσο αποδείχτηκε νικηφόρα στην πρώτη της εξόρμηση στις πίστες του παγκοσμίου.

28 Πρωτοπορία Βέβαια το πρώτο της πρωτάθλημα το κέρδισε και με τις ικανότητες του Valentino Rossi που είχε τη δίψα να πάρει τον πρώτο τετράχρονο παγκόσμιο Τίτλο για την Honda. Έκτοτε το HRC αντιμετώπισε πολλά προβλήματα με την RCV211V και με την απόγονό της των 800cc, την RC212V.

29 Σημεία κλειδιά στις αλλαγές
Προβλήματα στη συμπεριφορά του πλαισίου και του ψαλιδιού. Αλλαγή στη σχεδίαση του κινητήρα.

30 Και η συνέχεια! Σχεδιασμός νέας ανάρτησης και αμορτισέρ.
Χρήση νέων αλουμινένιων μερών με πλεονεκτήματα. Αλλαγή του μήκους του μεταξονίου. Νέες εκδοχές των μοχλικών συστημάτων.

31 Στιγμιότυπα από αγώνες

32 …και ατυχήματα!!!

33 Ασφάλεια Η στολή με αέρα απευθύνεται στους αναβάτες του ΜΟΤΟ GP η όποια γεμίζει εξολοκλήρου εσωτερικά με αέρα και θα συμπεριλαμβάνει και το κράνος ενσωματωμένο, το όποιο θα κουμπώνει με την στολή έτσι ώστε να αποφεύγονται οι τραυματισμοί στην πτώση. Η στολή θα έχει αυτόματο μηχανισμό έτσι ώστε  σε πτώση να γεμίζουν οι κυψέλες με αέρα εσωτερικά Ή και χειροκίνητα Η στολή αποτελείται από αντιανεμική δομή ώστε να αποφεύγεται η εισχώρηση αέρα. Συνήθως από δερμάτινες ίνες.

34 Επίβλεψη Πάνω από κάθε πιστά αγώνων, υπάρχουν 2 ελικόπτερα. Ένα για την καταγραφή γεγονότων και ένα για την άμεση παρέμβαση σε περίπτωση ατυχήματος.

35 Φόρμουλα 1

36 Η Φόρμουλα 1 (αγγλικά: FIA Formula One World Championship ή Formula 1 και F1) είναι πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου. Το 1950 η Διεθνής Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (Fédération Internationale de l'Automobile, FIA), αποφάσισε να διοργανώσει το πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών. Ιστορία

37 Ο πρώτος αγώνας

38 Ο πρώτος αγώνας έγινε στην πίστα του Σίλβερστόουν, στην Μεγάλη Βρετανία, στις 13 Μαΐου 1950.
Νικητής ήταν ο Τζουζέπε Φαρίνα (Emilio Giuseppe "Nino" Farina) με την ομάδα της Άλφα Ρομέο, που τελικώς κατέκτησε και το πρώτο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών. Ιστορία

39 Τα αυτοκίνητα είναι μεταλλικά, με τον κινητήρα εμπρός και τους τροχούς ακάλυπτους και έχουν μέγιστο κυβισμό τα 4500 κ.ε. για ατμοσφαιρικούς κινητήρες και 1500 κ.ε. για τους υπερτροφοδοτούμενους. Οι περισσότεροι αγώνες διαρκούν 500 χιλιόμετρα ή 5 ώρες και επιτρέπεται η αλλαγή οδηγών. Ιστορία

40 Το 1954 θεσπίζονται νέοι κανονισμοί, οι οποίοι θα ισχύσουν μέχρι το Ο μέγιστος κυβισμός καθορίζεται στα 2500 κ.ε. για τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες και τα 750 κ.ε. για του υπερσυμπιεζόμενους. Το 1958 καθιερώνεται η χρήση βενζίνης αντί των καυσίμων αλκοόλης και μειώνεται το μήκος των αγώνων από τα 500 χλμ. ή τρείς ώρες σε 300 χλμ. ή δύο ώρες. Ιστορία

41 Η σεζόν 2014 …αναμένεται με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς υπάρχουν αρκετές αλλαγές στους κανονισμούς, με πιο σημαντική φυσικά αυτή των κινητήρων, οι οποίοι πλέον είναι V6 turbo κυβικών, που στους αγώνες θα αποδίδουν 800+ άλογα και στις δοκιμές πάνω από 900.

42 Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και δη η Formula 1, αποτελεί ένα άθλημα με κοινό σε όλο τον κόσμο και με χορηγίες και μεγάλα έσοδα. Οι 11 ομάδες που συμμετέχουν παλεύουν εκτός από την δόξα και για τα χρηματικά οφέλη που αποφέρει η συμμετοχή τους στα Gran Prix της διοργάνωσης. Ο λόγος των επενδύσεων σε αυτό το τόσο δαπανηρό άθλημα είναι η δοκιμή νέων τεχνολογιών με τελικό στόχο την άμεση χρησιμοποίησή τους σε οχήματα μαζικής παραγωγής. Έσοδα

43 Επίσημα δεν έχει ανακοινωθεί ο τρόπος διανομής των κερδών της διοργάνωσης στις ομάδες. Ο ακριβής τρόπος διανομής κρύβεται καλά στο έγγραφο με την ονομασία “Concorde Agreement”. 700 εκατομμύρια δολάρια ήταν τα κέρδη της διοργάνωσης την σεζόν τα οποία μοιράζονται οι ομάδες κατασκευαστών που συμμετέχουν στους αγώνες. Διανομή κερδών

44 Εκατοντάδες εταιρείες προσπαθούν να ενταχθούν ως χορηγοί για να αυξήσουν το κύρος τους και να αποκτήσει η φίρμα τους παγκόσμια αναγνώριση. Η Φόρμουλα 1 είναι κερδοφόρα για τους περισσότερους από τους εμπλεκόμενους. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν κέρδος από τη μετάδοση των αγώνων, οι ομάδες έχουν μερίδιο από τα δικαιώματα και τους χορηγούς. Κύρος και αναγνώριση

45 Εταιρείες Οι πιο γνωστές ομάδες κατασκευαστών είναι : McLaren-Mercedes
Red Bull Racing Renault Ferrari Εταιρείες

46 Χώρες διεξαγωγής-Πίστες 2014
01 AUSTRALIA (Melbourne) Mar 02 MALAYSIA (Kuala Lumpur) Mar 03 BAHRAIN (Sakhir) Apr 04 CHINA (Shanghai) Apr 05 SPAIN (Catalunya) May 06 MONACO (Monte Carlo) May 07 CANADA (Montréal) Jun 08 AUSTRIA (Spielberg) Jun 09 GREAT BRITAIN (Silverstone) Jul Χώρες διεξαγωγής-Πίστες 2014

47 Χώρες διεξαγωγής-Πίστες 2014
10 GERMANY (Hockenheim) Jul 11 HUNGARY (Budapest) Jul 12 BELGIUM (Spa-Francorchamps) Aug 13 ITALY (Monza) Sep 14 SINGAPORE (Singapore) Sep 15 JAPAN (Suzuka) Oct 16 RUSSIA (Sochi) Oct 17 USA (Austin) 31 Oct - 02 Nov 18 BRAZIL (São Paulo) Nov 19 ABU DHABI (Yas Marina) Nov Χώρες διεξαγωγής-Πίστες 2014

48 Κάθε πίστα έχει και διαφορετική πηγή εσόδων, όλες όμως χρηματοδοτούνται και από τις κυβερνήσεις.
Οι ασιατικές πίστες χρηματοδοτούνται σχεδόν εξ ολοκλήρου από το κράτος, σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές, όπου το ποσοστό είναι περίπου στο 1/3, με αυτήν του Σίλβερστοουν να μην παίρνει ούτε σεντ κρατικό. Το γκραν πρι του Μονακό, είναι το μοναδικό που τα έσοδά του καταλήγουν εξ ολοκλήρου στην ομοσπονδία. Χρηματοδότηση

49 Για να εγκριθεί σήμερα μια πίστα ως κατάλληλη για διεξαγωγή αγώνα F1, πρέπει να έχει διαβαθμιστεί στην ανώτατη βαθμίδα της κλίμακας αξιολόγησης που έχει θεσπίσει η FIA (Διαβάθμιση 1). Πρέπει δηλαδή να εναρμονίζεται με αυστηρές προδιαγραφές που αφορούν: την ποιότητα του οδοστρώματος την επάρκεια εξόδων διαφυγής το μήκος & πλάτος της pitlane (χώρος των pits) την καταλληλότητα των εγκαταστάσεων (τόσο για τις ομάδες και τον Τύπο, όσο και για τους θεατές) και πολλά άλλα. Προδιαγραφές πίστας

50 Παρά την αυστηρότητα των σύγχρονων μέτρων, υπάρχουν πίστες που ακόμα και σήμερα χρησιμοποιούν κομμάτια δρόμων καθημερινής χρήσης (Βαλένθια, Σιγκαπούρη), με αποκορύφωμα τον αγώνα του Μονακό, ο οποίος διεξάγεται αποκλειστικά στους δρόμους του διάσημου Πριγκιπάτου. Διαφορετικές πίστες

51 Είναι μάλιστα άξιο αναφοράς ότι στον συγκεκριμένο αγώνα δεν πληρούνται σωρεία από τις αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας της FIA. Είναι μεν το πιο δημοφιλές κι ένα από τα ιστορικότερα GP του αθλήματος, όμως στο αγωνιστικό του κομμάτι δεν αρέσει ούτε στους οδηγούς, ούτε στους θεατές. Η πίστα του Μονακό

52 Προμηθευτές κινητήρων : Cosworth · Ferrari · Mercedes · Renault.
Κάθε αυτοκίνητο επιτρέπεται να έχει μέχρι οκτώ κινητήρες που πρέπει να χρησιμοποιούνται κατά το δοκούν για την χρονιά. Αν χρειαστεί κάποιος περαιτέρω μηχανή θα πρέπει να αρκεστεί με υποβιβασμό δέκα θέσεων από την εκκίνηση του αγώνα. Ο κινητήρας πρέπει να είναι 2,4 λίτρων V8 με μέγιστη ταχύτητα περιστροφής και να ζυγίζει τουλάχιστον 95 κιλά. Κινητήρες

53 Ελαστικά Προμηθευτές ελαστικών : Pirelli.
Λαμβάνουν επίσης ένα τύπο ενδιάμεσου ελαστικού και ένα πλήρες βρόχινου τύπου ελαστικό. Σε ξηρές συνθήκες, και οι δύο γόμες πρέπει να χρησιμοποιηθούν την ημέρα του αγώνα, που σημαίνει ότι οι οδηγοί θα πρέπει να κάνουν pit stop τουλάχιστον μία φορά για να αλλάξουν ελαστικά. Ελαστικά

54 Τη δεκαετία του '90 ο θάνατος του Άιρτον Σένα στην Ίμολα (1994) σημάδεψε για πάντα τον κόσμο της Φόρμουλα 1. Είχε προλάβει να κατακτήσει τρία παγκόσμια πρωταθλήματα. Τόσο ο θάνατος του βραζιλιάνου άσου όσο και μια σειρά από μοιραία δυστυχήματα, ανάγκασαν τη FIA να πάρει αυστηρά μέτρα για την ασφάλεια των αγώνων. Ένας θρύλος…

55 Το ατύχημα

56 Πριν από την έναρξη κάθε νέας σεζόν η FIA δημοσιεύει δύο σύνολα κανόνων.
Οι αθλητικοί κανονισμοί που καλύπτουν τον τρόπο που ένα GP διεξάγεται. Οι τεχνικοί κανονισμοί, που εκθέτουν με κάθε λεπτομέρεια κάθε κανόνα που καλύπτει την κατασκευή ενός αυτοκινήτου F1. Ασφάλεια

57 Όριο ταχύτητας στο pit lane
Όλα τα μέλη του πληρώματος ανεφοδιασμού, πρέπει να φορούν αντιπυρικά ρούχα. Τα κράνη των πιλότων αντέχουν σε θερμοκρασία 800 βαθμών Κελσίου για 45 δευτερόλεπτα. Τα crash test γίνονται αυστηρότερα και εισάγονται πλευρικές δοκιμές πρόσκρουσης. Ειδικοί καταγραφείς δεδομένων εγκαθίστανται σε όλα τα μονοθέσια, για πιο ακριβή ανάλυση των ατυχημάτων. Ασφάλεια

58 Νέες και αυστηρότερες δοκιμές οπίσθιας πρόσκρουσης γίνονται υποχρεωτικές.
Το πλάτος του μονοθεσίου μειώνεται από τα 2 μέτρα στα 1,8, ενώ τα κόκπιτ μεγαλώνουν. Κάθε οδηγός πρέπει να είναι σε θέση να απομακρύνει το τιμόνι, να βγαίνει από το κόκπιτ και να επανατοποθετεί το τιμόνι, μέσα σε 10 δευτερόλεπτα. Οι τροχοί συνδέονται με το σασί με λουριά, για να τους σταματήσει από το να πετούν προς κάθε κατεύθυνση σε περίπτωση ατυχήματος. Το κάθισμα και ο οδηγός μπορούν να αφαιρεθούν μαζί. Ασφάλεια

59 Τα αποτελέσματα από αυτές τις αλλαγές είναι τόσο εντυπωσιακά, ώστε η F1 να γίνει το ασφαλέστερο μηχανοκίνητο σπορ στον πλανήτη. Κανένα θανατηφόρο ατύχημα για οδηγό, από το έως σήμερα, με το σύστημα προστασίας του λαιμού (HANS) να γίνεται υποχρεωτικό από το 2003. Ασφάλεια

60 Η Φόρμουλα 1 είναι το ακριβότερο σπορ στον κόσμο, τόσο όσον αφορά τις επενδύσεις που πρέπει να διενεργήσουν οι ομάδες σε τεχνολογία και οδηγούς, όσο και τα εισιτήρια των θεατών. Τα εισιτήρια για κάθε αγώνα είναι από αρκετά έως πολύ ακριβά (ενδεικτικά το 2008 η χαμηλότερη τιμή εισιτηρίου για όλο το διήμερο του αγώνα έχει καθοριστεί στα 300 δολάρια, με την ακριβότερη στα 3000 δολάρια) Μόνον όσοι έχουν την οικονομική ευχέρεια για συχνά - και μακρινά - ταξίδια μπορούν να παρακολουθήσουν περισσότερους από έναν αγώνες το χρόνο. Οικονομία

61 Η Φόρμουλα 1 είναι ένα πρωτάθλημα, που το ετήσιο κόστος του ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ.
Με τη διαχείριση των εμπορικών δικαιωμάτων να ανήκουν στους διοργανωτές και να φτάνουν τα 900 εκατομμύρια ευρώ ετησίως και ένα κοινό που να ξεπερνά τα 600 εκατομμύρια, είναι εύκολο να καταλάβει κάποιος για ποιο λόγο η κρίση δεν αγγίζει αυτήν τη μορφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Οικονομικά δεδομένα

62 Βασικός αιμοδότης της συγκεκριμένης βιομηχανίας είναι οι οπαδοί.
Περισσότεροι από άτομα ασχολούνται ενεργά κάθε χρόνο με τη Φόρμουλα 1, αγοράζοντας είτε εισιτήρια είτε αναμνηστικά των οδηγών και των ομάδων. Το νούμερο κάθε χρόνο αυξάνεται και ξεπερνά κατά πολύ τα 2 δισ. ευρώ. Τουρισμός

63 Θεαματικό…

64 Οι πιλότοι θεωρούνται σούπερ σταρ: Σουμάχερ, Χάμιλτον, Αλόνσο, Φέτελ είναι από τις πλέον αναγνωρίσιμες προσωπικότητες παγκοσμίως. Οι περισσότερες ομάδες χρηματοδοτούνται από τους κατασκευαστές, οι οποίοι τα βγάζουν από τις πωλήσεις των αυτοκινήτων τους. Lifestyle

65 Σερί πρωταθλημάτων

66 Η Φόρμουλα 1 είναι κερδοφόρα για τους περισσότερους από τους εμπλεκόμενους.
Οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν κέρδος από τη μετάδοση των αγώνων, οι ομάδες έχουν μερίδιο από τα δικαιώματα και τους χορηγούς. Οι κυβερνήσεις των χωρών και οι ιδιοκτήτες των πιστών, που φιλοξενούν τα γκραν πρι είναι οι μόνοι που χάνουν. Κερδοφορία

67 Το κόστος της κατασκευής της πίστας στη Σαγκάη έφτασε τα 230 εκατομμύρια ευρώ και οι κατασκευαστές ευελπιστούν να κάνουν απόσβεση του κόστους το 2014. Στην καλύτερη περίπτωση δηλαδή, οι Κινέζοι θα χρειαστούν 10 χρόνια για να βγάλουν κέρδος για μια πίστα χωρητικότητας θεατών που μαζεύει άτομα σε κάθε γκραν πρι. Ανάλογη είναι και η περίπτωση της πίστας στην Κωνσταντινούπολη. Κατασκευάστηκε το 2005 με το μισό κόστος από ό,τι αυτή της Σαγκάης, όμως δεν γεμίζει ποτέ, ούτε κατά το ήμισυ και η απόσβεση του κόστους θα αργήσει πολύ. Έσοδα

68 Τελικά τι μετρά; Η δόξα ή… τα χρήματα;

69 WRC

70 Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε !!!

71 ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ Το πρώτο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι έγινε το 1973, με πρώτο αγώνα στο Μόντε Κάρλο. Το Alpine Reanult, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που νίκησε στην ιστορία του Παγκοσμίου πρωταθλήματος. Ύστερα όμως, το αυτοκίνητο της Lancia, το Lancia Stratos κατάφερε να αναδείξει ως πρωταθλήτρια κατασκευαστών για τρεις συνεχόμενες σεζόν τη Lancia. Από το 1980, το WRC βράβευε και τον οδηγό που νικούσε τον αγώνα με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί το Παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι οδηγών.

72 LANCIA STRATOS ALPINE REANULT

73 Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ GROUP B Η δεκαετία του '80, ήταν "αφιερωμένη" στην Group B. Η Group B, αποτελούνταν από αμάξια με ισχυρούς υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες και τετρακίνηση.

74 ΙΣΤΟΡΙΑ Το αμάξι που ξεχώρισε ήταν αυτό της Audi quattro.
Είχε κάνει μεγάλη επιτυχία, σε αυτήν την κατηγορία κατακτώντας δύο πρωταθλήματα κατασκευαστών το 1982 και το 1984.

75 Επιτυχίες Και οι οδηγοί του αυτοκινήτου στάθηκαν τυχεροί, κερδίζοντας και αυτοί δύο πρωταθλήματα: το 1983 ο Χάνου Μίκολα και το 1984 ο Στιγκ Μπλόμκβιστ. Michel Mouton Έχει περάσει και μια γυναίκα από το τιμόνι του Audi, η Γαλλίδα, Μισέλ Μουτόν η οποία έφτασε πολύ κοντά στο να πάρει τον παγκόσμιο τίτλο του 1984.

76 …και ατυχήματα… Πέρα από τις επιτυχίες όμως, υπήρχαν και θάνατοι όπως αυτός του Ατίλιο Μπετέργκα όταν τράκαρε το 1985, με ένα Lancia 037, σε ηλικία 32 ετών.

77 1986 Την ίδια χρονιά έκανε την εμφάνιση του, το μοντέλο της Lancia Delta S4, το οποίο για εκείνη την εποχή, ήταν ένα πολύ γρήγορο αυτοκίνητο. Άλλη μια χρονιά με μοιραίο περιστατικό. Έλαβε χώρα στο Ράλι Πορτογαλίας, όπου τρεις θεατές σκοτώθηκαν και 30 τραυματίστηκαν εξαιτίας του οδηγού, Χοακίν Σάντος ο οποίος έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου του.

78 Την ίδια χρονιά… …ένας άλλος οδηγός, ο Τοιβόνεν και ο συνοδηγός του, ο Σέρτζιο Σέστο, απεβίωσαν όταν το αυτοκίνητο τους βρέθηκε στον γκρεμό. . Λόγω των πολλών ατυχημάτων και θανάτων, η Ζίν - Μαρί Μπαλέστρε, η οποία ήταν η διευθύντρια της Ομοσπονδίας του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (FISA), κατήργησε την κατηγορία των αυτοκινήτων Group B

79 Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ GROUP A Η Εποχή της Group A, διήρκεσε περίπου 7-10 χρόνια. Σε εκείνη την κατηγορία, έκαναν την εμφάνιση τους τα αυτοκίνητα της Σουμπαρού, της Μιτσουμπίσι και ξανά της Τογιότα. Η Τογιότα με τον Ισπανό οδηγό, τον Κάρλος Σάινζ, παίρνει δύο τίτλους το 1990 και το 1992. Το 1993, τον αντικατέστησε ο Κανκούνεν, ο οποίος κέρδισε την ίδια χρονιά τον τέταρτο του τίτλο, και τον πρώτο της Τογιότα (κατασκευαστών).

80 Η συνέχεια… Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, οι επιτυχίες των Σουμπαρού και Μιτσουμπίσι ήταν μεγάλες. Η Σουμπαρού είχε στη διάθεση της, τον Κόλιν Μακ Ρέι που κέρδισε τον πρώτο του τίτλο, και για τρεις συνεχόμενες χρονιές τον τίτλο κατασκευαστών η Σουμπαρού. ( ). Από το 1996 μέχρι και το 1999, ο Τόμμι Μάκινεν, έγινε νέος παγκόσμιος πρωταθλητής και ο πρώτος οδηγός με τρεις συνεχόμενους τίτλους.

81 Η WRC ΕΠΟΧΗ Από το 1997, τα αυτοκίνητα WRC αντικατέστησαν τα αυτοκίνητα της κατηγορίας "Α". Επιστρέφει η Πεζό με το Πεζό 206 και τον Μάρκους Γκρόνχολμ. Η Σιτροέν μπαίνει ως κατασκευάστρια στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλι. Η Φορντ κάνει για πρώτη χρονιά, την εμφάνιση του με το μοντέλο της Ford Focus RS, που έκανε και αυτό επιτυχίες, χάρη στον Κόλιν Μακ Ρέι. Τα τελευταία χρόνια, πρωταθλήτριες ομάδες κατασκευαστών βγαίνουν οι: Φορντ και Σιτροέν.

82 Ο ΘΡΥΛΟΣ Κορυφαίος οδηγός όλων τον εποχών μέχρι στιγμής, είναι ο Σεμπαστιάν Λέμπ. Γεννήθηκε το 1974 στη Γαλλία και είναι επαγγελματίας οδηγός και Παγκόσμιος Πρωταθλητής στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) συνολικά 9 φορές (2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012).

83 Η ανατροπή του 2013 Το σερί του διέκοψε την περασμένη χρονιά ένα ανερχόμενο ταλέντο, ο Σεμπαστιάν Οζιέ.

84 ΕΤΑΙΡΙΕΣ Από τις εταιρίες η Magneti Marelli είναι παγκόσμιος χορηγός για το Ράλι του Μεξικού ενώ η προμηθεύτρια εταιρία για ελαστικά είναι η Michelin. Οι εταιρίες Volkswagen και Citroen είναι επίσης χορηγοί των αγώνων WRC. Τις προηγούμενες δεκαετίες στον χώρο του WRC κυριάρχησαν εταιρίες όπως η Alpine-Renault η Lancia, η Fiat, η Ford, η Lotus, η Audi, η Opel κι επίσης έχουμε για δέκα χρόνια περίπου τις τρεις ιαπωνικές μάρκες Toyota, Mitsubishi και Subaru ενώ πλέον κυριαρχούν μάρκες όπως η Citroen, η Volkswagen και η Mini.

85 WRC: Ειδικές διαδρομές
Το Παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλι οδηγών (γνωστό στα αγγλικά ως World Rally Championship ή WRC) ή αλλιώς Παγκόσμιο πρωτάθλημα Ράλι διεξάγεται σε ειδικές διαδρομές οι οποίες υπάρχουν σε 35 χώρες ανά τον κόσμο. ΜΑΡΟΚΟ ΝΕΑ ΖΗΛΑΝΔΙΑ ΝΟΡΒΗΓΙΑ ΠΟΛΩΝΙΑ ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ ΣΟΥΗΔΙΑ ΤΟΥΡΚΙΑ ΑΓΓΛΙΑ Η.Π.Α. ΑΚΤΗ ΕΛΕΦΑΝΤΟΣΤΟΥ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ ΑΥΣΤΡΙΑ ΒΡΑΖΙΛΙΑ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ ΚΑΝΑΔΑΣ ΚΙΝΑ ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ ΓΑΛΛΙΑ ΚΥΠΡΟΣ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΙΝΔΟΝΗΣΙΑ ΙΡΛΑΝΔΙΑ ΙΤΑΛΙΑ ΙΑΠΩΝΙΑ ΙΣΠΑΝΙΑ ΙΟΡΔΑΝΙΑ ΚΕΝΥΑ ΜΕΞΙΚΟ ΜΟΝΑΚΟ

86 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Τα αγωνιστικά αμάξια φτιάχνονται από όσο το δυνατόν ελαφρύτερα αλλά και ανθεκτικά υλικά Η ισχύς των κινητήρων είναι επίσημα περιορισμένη να φτάνει μέχρι και τους 300 hp Επίσης χρησιμοποιούνται ειδικά διαμορφωμένα συστήματα αέρα και νερού Η βενζίνη (108 οκτανίων) που χρησιμοποιείται είναι η ίδια για όλες τις εταιρίες και χορηγός αυτή την περίοδο είναι η Shell.

87 ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ Τα κιβώτια ταχυτήτων κυμαίνονται από πέντε μέχρι έξι ταχύτητες και η αλλαγή των ταχυτήτων πραγματοποιείται με το πάτημα ενός κουμπιού που βρίσκεται στο πάνω μέρος του τιμονιού ( διθέσια νέας τεχνολογίας). Η μέση ταχύτητα που επιτυγχάνεται από τα αμάξια είναι περίπου 100 Km/ h ενώ η μέγιστη ταχύτητα δεν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, μόνο 220 Κm/ h η οποία όμως δεν είναι και απαραίτητη. Κάθε αυτοκίνητο πρέπει να ζυγίζει όχι λιγότερο από 1230 Kg. Το βάρος αυτό μετά από μελέτες θεωρήθηκε κατάλληλο γιατί σε περίπτωση ατυχήματος οδηγός μπορεί να τα καταφέρει και να ελέγξει το αυτοκίνητο.

88 ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Το WRC είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην παγκόσμια οικονομία. Αρχικά μέσα στα εργοστάσια κατασκευής των αυτοκινήτων εργάζεται ένας μεγάλος αριθμός ατόμων. Η κάθε εταιρία κερδίζει χρήματα από τις διαφημίσεις και την προώθηση του οδηγού της. Οι οδηγοί λαμβάνουν μεγάλα χρηματικά ποσά τα οποία κυμαίνονται ανάλογα με τη θέση που θα κατακτήσουν. Οι περιοχές στις οποίες διοργανώνονται οι αγώνες, την περίοδο εκείνη αποκτούν μεγάλη τουριστική κίνηση άρα και η οικονομία των περιοχών αυτών ανθίζει

89 ΓΙΑ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΤΑ ΚΑΝΕΙΣ ΟΛΑ…
Τέλος, το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων που κινούνται στην συγκεκριμένη αθλητική οικονομία είναι από το στοίχημα. Καταλήγοντας οι αγώνες ταχύτητας είναι ένα αθλητικό γεγονός εμπορευματοποιημένο σε μεγάλο βαθμό οπού και εκεί το ευ αγωνίζεσθαι έχει γίνει ευ πληρώνεσθαι.

90 WRC ΤΙΤΛΟΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ Έχουν βγει ηλεκτρονικά παιχνίδια βασισμένα στο WRC όπως η ομώνυμη σειρά αγωνιστικών WRC, η σειρά CollinMcRay και η ειδική κατηγορία CMR, το Dirt ( 1, 2, 3). Επίσης στοιχεία από WRC συναντάμε και στο παγκοσμίως γνωστό παιχνίδι Gran Turismo. Παιχνίδια με μεγάλη ζήτηση και δημοτικότητα!

91

92 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΡΑΛΛΥ

93 Η ελληνική ιστορία των αγώνων
Οι αγώνες αυτοκινήτων εδραιώθηκαν στην Ελλάδα γύρω στο 1960.

94 Το 1951, από μια ιδέα μιας ομάδας οδηγών και με την βοήθεια της Shell διοργανώθηκε ένας αγώνας 1923 χιλιομέτρων.

95 Ο αγώνας ξεκίνησε από την Αθήνα και πέρασε από τις πόλεις
Τρίπολη Θεσσαλονίκη Καβάλα Λάρισα Σέρρες με τον τερματισμό να γίνεται στην Αθήνα.

96 Τα πρώτα βήματα 1953: ο αγώνας γίνεται διεθνής.
1952: η ΕΛΠΑ αναλαμβάνει την διοργάνωση του αγώνα 1953: ο αγώνας γίνεται διεθνής. 1956: ο αγώνας συμπεριλαμβάνεται στους αγώνες του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος.

97 …Παγκοσμίου κλάσεως! Το 1993 συμπεριλαμβάνεται στο παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι.

98 Οι πρώτοι νικητές Έτος Οδηγός Αυτοκίνητο 1951 Π. Περατικός Φίατ Τζόνι Πεσματζόγλου Σεβρολέτ 1953 Νίκος Παπαμιχαήλ Τζάγκουαρ ΧΚ Π. Παπαδόπουλος Όπελ Ρέκορντ 1955 Τζόνι Πεσματζόγλου Όπελ Καντέτ

99 Ελληνικές διοργανώσεις
Στη χώρα μας οι πιο γνωστές διοργανώσεις αγώνων αυτοκινήτων είναι: «Ράλλυ Ακρόπολις» «Ράλλυ Ε.Λ.Π.Α»

100 Τι σας θυμίζει; Το 1982 το Ράλι Ακρόπολις το κέρδισε μια γυναίκα (που είναι και η μοναδική η οποία έχει καταφέρει κάτι τέτοιο)! Η Μισέλ Μουτόν από την Γαλλία, με το ιστορικό Audi Quattro, το πρώτο τετρακίνητο αυτοκίνητο που νίκησε στο Ακρόπολις.

101 Το αγώνισμα αυτό δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει oμοσπονδία .

102 Διοργάνωση Στην Ελλάδα την ευθύνη για τη διεξαγωγή των αγώνων την έχει αναλάβει η Ε.Λ.Π.Α (Ελληνική Λέσχη Περιηγήσεως Αυτοκινήτων), η οποία έχει ως όργανό της την Ε.Θ.Ε.Α (Εθνική Επιτροπή Αυτοκινήτων).

103 Η Ε.Θ.Ε.Α… …αποφασίζει κάθε χρόνο ποιοι αγώνες θα πραγματοποιηθούν και πότε, ώστε να προσελκύσουν πολλούς αγωνιζόμενους για διαφορετικά πρωταθλήματα.

104 ΑΣΦΑΛΕΙΑ Α. Για σωματικές βλάβες ή θάνατο : 1.200.000 €
Οι αγωνιζόμενοι καλύπτονται για αστική ευθύνη προς τρίτους με τα παρακάτω ποσά: Α. Για σωματικές βλάβες ή θάνατο : € Β. Για υλικές ζημίες μέχρι € Γ. Όριο Ομαδικού ατυχήματος: €

105 ΔIAΦHMIΣEIΣ Επιτρέπεται οποιαδήποτε διαφήμιση εφόσον συμφωνεί με τις διατάξεις του Γενικού Κανονισμού. H διαφήμιση καπνού ή προϊόντων καπνού απαγορεύεται.

106 Εξοπλισμός ασφαλείας των οδηγών
Κράνη και προστατευτικά για το κεφάλι) κουτί πρώτων βοηθειών και 1 αντανακλαστικό τρίγωνο Μέσα στο αυτοκίνητο πρέπει να βρίσκονται 2 κόφτες ζωνών ασφαλείας.

107 ΠΟΙΝΕΣ 1η παράβαση: Ποινή χρόνου μέχρι 5’
2η παράβαση: Ποινή μέχρι αποκλεισμό

108 Από πού προέρχεται το όνομα κάθε μάρκας αυτοκινήτου;
--HONDA-- Ο Soichiro Honda ( ) ήταν μηχανικός και ίδρυσε την Honda το Στην αρχή η εταιρεία παρήγαγε μόνο μοτοσυκλέτες για να περάσει το 1964 και στον χώρο των αυτοκινήτων --AUDI-- Ονομάστηκε από τον ιδρυτή της August Horsch με βάση το λατινικό "Audi" (σ.μ. το επώνυμό του στα λατινικά).  --FERRARI-- Το επίθετο του ιδρυτή της Enzo Ferrari ( ).  --JAGUAR -- Πήρε το όνομά της από το ζώο Τζάγκουαρ θέλοντας να τονίσει την ταχύτητα και τη χάρη της.  --FIAT-- Fabbrica Italiana Automobili Torino (σ.μ. Ιταλική Αυτοκινητοβιομηχανία του Τορίνο). 

109 acropolis Rally Hall of Fame: Καλύτερος Έλληνας Οδηγός
 Ξεκίνησε το 1977 και έδωσε τον τελευταίο επίσημο αγώνα το 2003, Συνοδηγός ήταν πάντα η σύντροφος του και στην πραγματική ζωή, Τόνια Παυλή.

110 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα και Ράλλυ Ακρόπολις
Τον τέταρτο γύρο του ΕRC θα αποτελέσει φέτος το Ράλλυ Ακρόπολις και οι αγώνες θα διεξαχθούν 28 με 30 Μαρτίου Κάθε αγωνιστική μέρα θα περιλαμβάνει 120 χλμ και η διαδρομή θα χαραχθεί στην ευρύτερη περιφέρεια της Πελοποννήσου.

111 Πως δουλέψαμε…

112 Οι ομάδες…

113 Η δουλειά στο εργαστήριο…

114 Οι μαθητές που δούλεψαν...
Προκοπίου Κατερίνα Πιστοφίδου Ειρήνη Πιστοφίδης Ηρακλής Τεμορτσίδου Σοφία Τριανταφυλλίδης Τάσος Παπακανάκη Σοφία Τσαουσίδης Παναγιώτης Τερτιβανίδου Βίκυ Τσίλη Σοφία Σίμος Αντώνης Τσιλιγκερίδου Ευδοξία Σαββίδης Αναστάσης Ρίζος Μιχάλης Τριανταφυλλόπουλος Παύλος Τσέου Έλσα Πούλος Βασίλης Τσορμπατζιάν Αντώνης Σγούρος Γιώργος Σοφόπουλος Δημήτρης Τόκας Παύλος Οι μαθητές που δούλεψαν...


Κατέβασμα ppt "Μηχανοκίνητοι αγώνες ταχύτητας"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google