Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Δημοτικό Σχολείο Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ (Κ.Β) Λάρνακα Θέμα: Εικαστική παρέμβαση και δεντροφύτευση στην αυλή του σχολείου Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Στέλιος.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Δημοτικό Σχολείο Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ (Κ.Β) Λάρνακα Θέμα: Εικαστική παρέμβαση και δεντροφύτευση στην αυλή του σχολείου Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Στέλιος."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Δημοτικό Σχολείο Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ (Κ.Β) Λάρνακα Θέμα: Εικαστική παρέμβαση και δεντροφύτευση στην αυλή του σχολείου Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Στέλιος Παπαμάρκου Διευθύντρια: Μάρθα Ερωτοκρίτου Σχολική Χρονιά:

2 Σκεπτικό – Τέχνη της Γης (Land Art): Η επαφή των παιδιών του δημοτικού με σύγχρονα κινήματα που άλλαξαν την πορεία και διεύρυναν τον ορίζοντα της Τέχνης κρίνεται ως απαραίτητη όχι τόσο για την γνωριμία αυτή καθ’ αυτή, αλλά και για την εμπλοκή των παιδιών, έστω και με διαισθητικό τρόπο, με τους εικαστικούς προβληματισμούς των σύγχρονων καλλιτεχνών. Η έννοια της «Τέχνης της γης» (Land Art ή Earth Art) αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ κατά τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και από εκεί επεκτάθηκε στην Ευρώπη κατά τις αρχές της δεκαετίας του ’70 και από τότε δεν σταμάτησε να εμπνέει παρεμβάσεις στο τοπίο. Κυριότεροι εκπρόσωποι της πιο πάνω μορφής τέχνης είναι και οι M. Heizer, R. Smithson, R. Morris, Walter de Maria, Christo. Τα εμφανή γλυπτικά και αρχιτεκτονικά δεδομένα των εργασιών τους, οδήγησαν τους καλλιτέχνες αυτούς να θέσουν στον εαυτό τους το ζήτημα της λειτουργίας της τέχνης σε ένα δημόσιο περιβάλλον, αλλά και την επανασύνδεση της τέχνης με την μητέρα φύση. Οι προτάσεις τους χαρακτηρίστηκαν ως απάντηση στην πρόκληση της εποχής για την καλυτέρευση του οικοσυστήματος και τον απεγκλωβισμό του ανθρώπου από το τεχνητό περιβάλλον της σύγχρονης μεγαλούπολης.

3 Σκεπτικό – Τέχνη της Γης (Land Art): Η όλη δράση πραγματοποιήθηκε από τα 46 παιδιά της Ε΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Εθνάρχης Μακάριος Γ΄ (Κ.Β) στη Λάρνακα από τον Δεκέμβριο του 2006 μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου του Το φύτεμα 46 κυπαρισσιών (όσων και των παιδιών που φοιτούν στην Ε΄ τάξη) είναι μια συμβολική αρχή. Η ιδέα δόθηκε από μια ανάλογη δράση του Joseph Beuys (ενός από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του 20 ου αιώνα) κατά την Documenta VII στο Κάσσελ της Γερμανίας το Οι 7000 βαλανιδιές που άρχισαν να φυτεύονται, κατά την πιο πάνω δράση στην εν λόγω πόλη, αντικαθίστανται με τα 46 κυπαρίσσια ή με οποιοδήποτε άλλο φυτό προταθεί από τις αρμόδιες αρχές (Δασονομείο), το οποίο μπορεί να αντέξει στις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν στο περιβάλλον του σχολείου.

4 Τα άχρηστα αυτά υλικά συγκεντρώθηκαν σε συγκεκριμένο χώρο στην αυλή του σχολείου μέσα σε ειδικά μεγάλα χαρτοκιβώτια. Ο συνολικός όγκος που καταλάμβαναν συγκρινόμενος με αυτόν των δενδρυλλίων που θα φυτεύονταν έδινε μια εικόνα των αναλογιών των δύο υλικών που θα χρησιμοποιούνταν. Οι αναλογίες αυτές θα τροποποιούνταν στο χρόνο ως εξής: - Η διαδικασία φυτέματος των δενδρυλλίων στο χώρο του σχολείου θα οδηγούσε στη μείωση του αριθμού των άχρηστων υλικών που θα ήταν συγκεντρωμένα στο συγκεκριμένο σημείο. Έτσι θα μπορούσε να βλέπει ο οποιοσδήποτε ότι όσο λιγόστευαν τα υλικά στο χώρο αυτό, τόσο αυξάνονταν τα δενδρύλλια που φυτεύονταν. - Παράλληλα τα 46 δενδρύλλια θα άλλαζαν (στο μέλλον) τις αναλογίες της περιοχής του σχολείου, της σχέσης του καλυπτόμενου εμβαδού του σχολείου με μπετόν (που καταλαμβάνουν οι αίθουσες του σχολείου) και αυτού που είναι δεντροφυτεμένη. Σκεπτικό : Η όλη δράση περιστρεφόταν γύρω από τις εικαστικές έννοιες: παρουσία-απουσία, μόνιμο-εφήμερο έτσι που τα παιδιά να αντιληφθούν ή έστω να διαισθανθούν το πεπερασμένο της ανθρώπινης ύπαρξης, αλλά ίσως, και των περισσότερων έργων του ανθρώπου. Δίπλα, λοιπόν, από κάθε δέντρο που αναλάμβανε το κάθε παιδί να φυτέψει, τοποθετείτο και μια κατασκευή την οποία δημιούργησε χρησιμοποιώντας άχρηστα υλικά (κουτιά γάλακτος, αλουμινένια τενεκεδάκια, διάφορα χάρτινα περιτυλίγματα κτλ).

5 Τρόπος εργασίας: 1. Στα πρώτα μαθήματα γίνεται αντιπαράθεση των δύο όγκων που καταλαμβάνουν από τη μια τα άχρηστα υλικά που έχουν φέρει τα παιδιά και από την άλλη τα κυπαρισσάκια. Τα παιδιά συμπληρώνουν φύλλο εργασίας παρατηρώντας και συγκρίνοντας τους όγκους των δενδρυλλίων και των άχρηστων υλικών και καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους.

6 2. Ακολούθως παίρνουν όποια υλικά θέλουν από τον όγκο των άχρηστων υλικών και αφήνονται να δημιουργήσουν μια κατασκευή με σκοπό αυτή να τοποθετηθεί δίπλα από το δεντράκι που θα φυτεύσουν. στο τέλος της σειράς των μαθημάτων αυτών.

7 3. Τα παιδιά σχεδιάζουν διάφορα μοτίβα με τα χρώματα και διακοσμούν γενικά την κατασκευή τους με ακρυλικά χρώματα. Με το τέλος της εργασίας τους συμπληρώνουν φύλλο εργασίας στο οποίο καταγράφουν τα στάδια που πέρασαν μέχρι να ολοκληρώσουν την κατασκευή τους όπως και τι αναμένουν να γίνει στο μέλλον, τόσο στην κατασκευή τους, όσο και στο δεντράκι τους. 4. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τους ο κάθε μαθητής φυτεύει το δικό του δεντράκι και τοποθετεί δίπλα ακριβώς την κατασκευή που έφτιαξε.

8 Επιλογή του χώρου: Η επιλογή του χώρου για να πραγματοποιηθεί η πιο πάνω δράση έγινε σε συνεννόηση με τη διευθύντρια του σχολείου λαμβάνοντας υπ’ όψην και τις απόψεις των παιδιών. Επιλέγηκε ο χώρος νότια από την νεόκτιστη αίθουσα πολλαπλής χρήσης βλέποντας μακροχρόνια την ανάγκη για δημιουργία χώρου πρασίνου και σκίασης στον συγκεκριμένο τόπο. Επίσης λήφθηκε υπ’ όψην και η δυνατότητα για εγκατάσταση αρδευτικού συστήματος για αυτόματο πότισμα κατά την περίοδο του καλοκαιριού. Εμπλοκή Συνδέσμου Γονέων: Ο Σύνδεσμος Γονέων αγκάλιασε θετικά την πιο πάνω δράση τόσο σε οικονομικό επίπεδο (π.χ. αγορά προστατευτικού πλέγματος για την προστασία των δενδρυλλίων μέχρι να μεγαλώσουν) όσο και σε πρακτικό επίπεδο (μέλη του Συνδέσμου βοήθησαν την ημέρα της δεντροφύτευσης τα παιδιά να σκάψουν και να φυτέψουν το δεντράκι τους, αλλά και την ημέρα της παρουσίασης της πιο πάνω δράσης στην Εκπαιδευτική Έκθεση

9 μετέφεραν αντιπροσωπεία των παιδιών στην Λευκωσία για να παρουσιάσουν την εικαστική τους παρέμβαση. Στάση μαθητών και εξωσχολικών: Η αποδοχή και η ευαισθητοποίηση των παιδιών (όχι μόνον αυτών που έλαβαν μέρος, αλλά και των συμμαθητών τους από άλλες τάξεις) ήταν μεγάλη και εμφανής στην συμπεριφορά τους απέναντι στα αδύναμα δενδρύλλια. Κάθε διάλειμμα τα επισκέπτονταν και παρατηρούσαν τόσο το δεντράκι, όσο και την κατασκευή που ήταν δίπλα. Οι μαθητές που έλαβαν μέρος στη δράση συμπλήρωναν έντυπο με τις παρατηρήσεις που έκαναν σε σχέση με τις αλλαγές που επισυνέβαιναν τόσο στην κατασκευή τους όσο και στο δενδρύλλιο τους. Μέχρι το τέλος της χρονιάς οι περισσότερες κατασκευές σχεδόν διαλύθηκαν ενώ το δεντράκι σιγά σιγά άρχισε να επικρατεί στον χώρο και οι αναλογίες

10 άρχισαν σιγά σιγά να αλλάζουν… …τέσσερα χρόνια μετά…

11 Στάση μαθητών και εξωσχολικών – Δημιουργία κουλτούρας: Οι μαθητές με την πιο πάνω δράση ενεπλάκησαν έμπρακτα και διαπραγματεύτηκαν με απτό τρόπο δίπολα αφηρημένων εννοιών όπως παρουσία- απουσία, μόνιμο-εφήμερο. Ευαισθητοποιήθηκαν περιβαλλοντικά βλέποντας την αντιπαράθεση των άχρηστων υλικών που παράγει ο άνθρωπος σήμερα με τον υπερκαταναλωτισμό που τον χαρακτηρίζει και των υπάρξεων εκείνων που αντιμετωπίζουν τις συνέπειες αυτού του σύγχρονου τρόπου ζωής. Όσον αφορά τις δενδροφυτεύσεις προηγούμενων ετών που επιχειρήθηκαν στο σχολείο, αυτές χαρακτηρίστηκαν από αποτυχία γιατί όλες οι προσπάθειες που έγιναν στο παρελθόν ήταν περιστασιακές και μεμονωμένες, ενώ συχνά οδηγούνταν σε αφανισμό των δενδρυλλίων λόγω έλλειψης οργάνωσης και συστηματοποίησης των ενεργειών, αλλά και λόγω της παρέμβασης εξωσχολικών. Μέσω των αντισυμβατικών μεθόδων της τέχνης και της ενεργού συμμετοχής των παιδιών μια τέτοια ιδέα μπορεί να πραγματοποιηθεί και να κρατήσει στον χρόνο και θα είναι από κάθε σκοπιά μια πράξη ωφέλιμη.

12 Υλικά: Δενδρύλλια (από το Τμήμα Δασών, κυπαρίσσια ή όποιο άλλο υποδειχθεί ανάλογα με το κλιματολογικό περιβάλλον του σχολείου), πλάκες mdf 4mm ως βάσεις για τις κατασκευές, άχρηστα υλικά (πλαστικά, χάρτινα, pmd), ξυλόκολλα, κόλλα σιλικόνη, ακρυλικά, νερομπογιές, σύρμα για περίφραξη των δενδρυλλίων Η συμπεριφορά των εξωσχολικών - ενώ τις προηγούμενες χρονιές ήταν καταστροφική ακόμα και σε δενδρύλλια που φυτεύτηκαν προ δεκαετίας - ήταν θετική και έδειξαν ιδιαίτερο σεβασμό στη δράση των παιδιών ίσως και για το γεγονός ότι στη δράση αυτή ενεπλάκησαν με έμπρακτο τρόπο οι ίδιοι οι μαθητές του σχολείου (αυτό φαίνεται και στην πορεία του χρόνου).


Κατέβασμα ppt "Δημοτικό Σχολείο Εθνάρχη Μακαρίου Γ΄ (Κ.Β) Λάρνακα Θέμα: Εικαστική παρέμβαση και δεντροφύτευση στην αυλή του σχολείου Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Στέλιος."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google