Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

7 th Lesson By Christos N. Hadjichristidis. Today’s Attractions  Revision of numbers: 0-59  Revise ordering in a cafeteria/tavern  Asking what facilities.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "7 th Lesson By Christos N. Hadjichristidis. Today’s Attractions  Revision of numbers: 0-59  Revise ordering in a cafeteria/tavern  Asking what facilities."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 7 th Lesson By Christos N. Hadjichristidis

2 Today’s Attractions  Revision of numbers: 0-59  Revise ordering in a cafeteria/tavern  Asking what facilities are available and how to find them  Understanding basic directions and/or asking for help to understand  Telling the time in Greek  Finding about the opening and closing times of various facilities  Asking the price of something  Watch a relevant movie in Greek

3 Ordering in a cafeteria  Τι θα πάρετε/πάρεις παρακαλώ; (ti tha parete/paris parakalo) –What will you have (take)?  Τι θα θέλατε παρακαλώ (ti tha thelate parakalo) –What would you like?  Έχετε εξυπηρετηθεί? (ehete exipiretithi) –Have you been served/helped?  Or if it happens to deal with a not very talkative waiter:  Παρακαλώ; Yes?  Or even Ορίστε; Yes?

4 Some of the most commonly used Greek verbs Sg.1 θέλω I want 2 θέλεις you want 3 θέλει (s)he/it is wants Pl.1 θέλουμε we want 2 θέλετε you want 3 θέλουν they want

5 ΘΘΘΘα ήθελα ένα ΘΘΘΘα ήθελα ένα(ν) καφέ I would like a coffee

6 ΘΘΘΘα ήθελα μία σαλάτα I would like a salad ΘΘΘΘα ήθελα ένα παγωτό I would like an ice-cream

7 The forms of the indefinite article MasculineFeminineNeutral Nominativeέναςμιαένα Accusativeένα(ν)*μια(ν)*ένα Genitiveενόςμιαςενός The forms of the indefinite article are identical to those of the numeral one, except of the feminine (μια) which are pronounced as one syllable, while those of the numeral can be pronounced as two-syllable word (μία) *The final n is not obligatory and may be used before words beginning with a vowel or any of the consonants: κ, π, τ, μπ, ντ, γκ, τσ, τζ and ξ or ψ – that is before instantaneous or double consonants

8 How on Earth we can guess the gender of a given Greek noun? Some tips:  All masculine nouns (nominative/singular) ends in “ς”  Almost all feminine nouns end in either “α or η”  Most neuter nouns end in “ο, ι, or μα”  Of course, there are exceptions, and there are those words ending in “ος”, which can be any gender.

9 Essential vocabulary for the ‘Cafeteria Activity ’ λεμονάδα Make a wild guess! Ουίσκι ΠορτοκαλάδαOrangeadeΜεταξά Χυμός πορτοκάλι Fresh orange juice Ελληνικός καφές Greek coffee ΣόδαΠαγωτό Ice cream Κόκα κόλα Make a wild guess! ΣοκολάταΖεστή Hot chocolate Μπύραbeer Γιαούρτι με μέλι Yogurt with honey

10 The Greek coffee  The Greek coffee is traditionally served in small cups with the sugar already added before the coffee is served. So you are mainly left with the following choices: βαρύς γλυκός very sweet very sweet γλυκόςsweet μέτριος medium sweet σκέτος no sugar added

11 Ouzo Ouzo  As you may know, ouzo is a bit strong and thus it usually comes with a plate of assorted appetizers (ποικιλία)  You can have a cup of coffee or a glass of ouzo (or two) in a καφενείο (coffee-shop), Ζαχαροπλαστείο (confectionery), ουζερί You will find a καφενείο in every neighborhood in larger cities and always in the centre (κέντρο) or square (πλατεία) of smaller towns or on the sea front (παραλία) in fishing villages ΣκέτοStraight! Με πάγο On the rocks Με νερό With water

12 Ordering Activity  One person starts by saying ‘I’ll have’ and adding an item of his choice as if s/he were ordering something in a café, e.g.  Θα πάρω έναν καφέ  The person on his/her left continues by repeating the original order and adding an item of his/her own choice, e.g.  Θα πάρω έναν καφέ και μία πορτοκαλάδα  The activity continues clockwise around the group, each learner adding another item to the order for as long as the learners are able to sustain the orders.

13 Accepting or Refusing a Drink A: Θα πάρετε/πάρεις ένα ούζο –Will you have an ouzo? B: Ναι ευχαριστώ –Yes thanks B: Όχι ευχαριστώ, θα πάρω μια μπύρα –No thanks, I’ll have a beer  A: Αμέσως! –Straight away! … after half an hour ….  A: Ορίστε! (το ούζο/η μπύρα) σας –Here you go! your (ouzo/beer)  Α&Β: Στην υγειά σας/σου  Cheers! To your health! (formal/informal)

14 Asking what facilities are available  Συγγνώμη, υπάρχει τράπεζα/φαρμακείο εδώ κοντά; (Signomi, iparhi trapeza/farmakio edo konta?) –Excuse me, is there a bank/chemist’s near here?  … and the possible answers:  Ναι υπάρχει, είναι εδώ/εκεί (Ne iparhi ine eTHo/eki) –Yes there’s, it’s here/there  Όχι δεν υπάρχει (τράπεζα/φαρμακείο) εδώ κοντά (Ohi Then iparhi {trapeza/farmakio} eTHo konta) –No, there isn’t a (bank/chemist’s) nearby  Συγχωρήστε με, δεν ξέρω (sinhoriste me Then xero) –Pardon me, I don’t know

15 Essential vocabulary for the ‘Directions Activity’ BankΤράπεζα Travel agent’s Ταξιδιωτικό πρακτορείο Post office ΤαχυδρομείοCinema Κινηματογράφος /Σινεμά TavernΤαβέρναHospitalΝοσοκομείο Baker’sΦούρνοςHotelΞενοδοχείο Bus station ΣταθμόςΛεωφορείουMuseumΜουσείο Chemist’sΦαρμακείοButcher’sΚρεοπωλείο

16 Essential vocabulary for the ‘Directions Activity ’ Tobacconist’s Καπνοπωλείο/ περίπτερο bar Μπαρ (άκι) Bicycle hire shop Κατάστημα ενοικιάσεως ποδηλάτων Train station ΣιδηροδρομικόςΣταθμός Church ΕκκλησίαJewelleryshopΚοσμηματοπωλείο CaféΚαφενείοtheatreΘέατρο SchoolΣχολείο Tourist office Ταξιδιωτικό γραφείο Souvenir shop Κατάστημα αναμνηστικών ειδών supermarket Σούπερ μάρκετ (Υπεραγορά not commonly used)

17 ‘Directions Activity’  the aim of the 1 st activity is to establish which of the places on the list feature on the map.  After checking which places you have on your map, circulate asking each other the question : –Συγνώμη, υπάρχει (τράπεζα) εδώ; (Sorry, is there a bank here?)  using all the other places from your list and answering according to your map: –Ναι υπάρχει / Συγνώμη, δεν ξέρω –(Yes, there is / I am sorry, I do not know)

18 … Where is?  Που είναι ο φούρνος;, ο σταθμός; (the baker’s, the station) η πλατεία;, η εκκλησία; (the square, the church) το περίπτερο;, το μουσείο; (the kiosk, make a wild guess!)

19 ‘Directions Activity’  the objectives of the 2nd activity are to practice of: – ‘Where is?’ – the singular definite article –reading and pronunciation  A: Συγνώμη, που είναι (η τράπεζα); (Sorry, where is the bank?)  B: Είναι στηv οδό (Κρήτης) (It’s on [Κρήτης] street)

20 It is …near to, far from, opposite to, next to … Είναι κοντά It’s near to σε + το(ν) = στο(ν) (the baker’s, the station) σε + τη(ν) = στη(ν) (the square, the church) σε + το = στο (the kiosk, make a wild guess!) στον φούρνο στο σταθμό στην εκκλησία στη πλατεία στο περίπτερο στο μουσείο

21 It is …near to, far from, opposite to, next to … Είναι μακριά από It’s far from (the baker’s, the station) (the baker’s, the station) (the church, the square) (the kiosk, make a wild guess!) (the kiosk, make a wild guess!) τον φούρνο το σταθμό την εκκλησία τη πλατεία το περίπτερο το μουσείο

22 It is …near to, far from, opposite to, next to … Είναι απέναντι από It’s opposite from (the baker’s, the station) (the baker’s, the station) (the church, the square) (the kiosk, make a wild guess!) (the kiosk, make a wild guess!) τον φούρνο το σταθμό την εκκλησία τη πλατεία το περίπτερο το μουσείο

23 It is …near to, far from, opposite to, next to … Είναι δίπλα It’s next to σε + το(ν) = στο(ν) (the baker’s, the station) σε + τη(ν) = στη(ν) (the church, the square) σε + το = στο (the kiosk, make a wild guess!) στον φούρνο στο σταθμό στην εκκλησία στη πλατεία στο περίπτερο στο μουσείο

24 “Relative Directions” Activity Working in pairs take turns to ask each other where the places on the map are, using the list, and answer along the following lines, according to the information you have on your map: A: Συγγνώμη που είναι (…); B: Συγγνώμη δεν ξέρω (…) είναι δίπλα/κοντά στο(ν)/στη(ν)/στο (…) (…) είναι δίπλα/κοντά στο(ν)/στη(ν)/στο (…) (…) είναι απέναντι από το(ν)/τη(ν)/το (…) A: Σας ευχαριστώ πολύ Please note that each of the four corner places on the map should be described as being near to the other three places in that part of the map

25 Understanding more directions 2 nd person (singular / informal) 2 nd person (plural / formal) έλαελάτεcome πήγαινεπηγαίνετεgo στρίψεστρίψτεturn ανέβαανεβείτε go up κατέβακατεβείτε go down συνέχισεσυνεχίστε continue, carry on δείξεδείξετεshow μείνεμείνετεstay

26 Directions Ευθεία Straight on Ίσια Straight ahead ΔεξιάRight ΑριστεράLeft πάνωover κάτωbelow

27 Telling the time in Greek  Telling the time is not difficult. You just have to remember that in Greek we put first the hour and then the minutes: –ten (minutes) past five –Πέντε και δέκα (λεπτά)  When telling the time, the numbers 1,3,4 change to: 1-> μία, 3 -> τρεις, 4 -> τέσσερις

28 Essential ‘telling the time’ Vocabulary πέντε5ώραhour δέκα10ώρεςhours είκοσι20λεπτόminute είκοσι πέντε 25λεπτάminutes καιpastπμam παράtoμμpm και τέταρτο quarter past ακριβώςexactly/sharp παρά τέταρτο quarter to νωρίςearly και μισή half past αργάlate

29 Asking for the time GreekTransliterationEnglish Τι ώρα είναι; ti ora ine? What time is it? Έχετε ώρα; echete ora? Do you have the time? Μπορείτε να μου πείτε την ώρα; mporite na mu pite tin ora? Can you tell me the time? Ξέρετε τι ώρα είναι; xerete ti ora ine Do you know what time is it?

30 Revision of Greek numbers: μηδέν meeTHen 1ένα ena 7επτά/εφτά epta /efta 2δύο dheeo 8οκτώ/οχτώ okto/ ohto 3τρία treea 9εννέα/εννία ennea/ ennia 4τέσσεραtessera10δέκαTHeka 5πέντε pende 11ένδεκαenTHeka 6έξι exee 12δώδεκα THoTHeka

31 13 Δεκατρία (THekatria) 30 Τριάντα (trianda) 14 Δεκατέσσερα (Thekatesera) 33 Τριάντα τρία (trianda tria) 15 Δεκαπέντε (Thekapende) 40 Σαράντα (Saranda) 16 Δεκαέξι (THekaexi) 44 Σαράντα τέσσερα (saranda tesera) 17 Δεκαεπτά/δεκαεφτά (Thekaepta,THekaefta) 50 Πενήντα (peninda) 18 Δεκαοκτώ/δεκαοχτώ (Thekaokto, THekaohto) 60 Εξήντα (Exinda) 19 Δεκαεννιά (THekaenia) 70 Εβδομήντα (evTHominda) 20 Είκοσι(ikosi) 80 Ογδόντα (ogTHonda) 21 Είκοσι ένα (ikosi ena) 90 Ενενήντα (eneninda) 22 Είκοσι δύο (ikosi THio) 100 Εκατό(ν) (ekato(n))

32 ‘Telling the time’ Activity  A: Τι ώρα ανοίγει (ο φούρνος); –Ti ora anigi (o furnos)? –What time does it open? Or: Τι ώρα κλείνει (η τράπεζα); –Ti ora klini (i trapeza)? –What time does it close?  B: (Ο φούρνος) ανοίγει στις επτά και μισή το πρωί –(O furnos) anigi stis epta ke misi to proi –It opens at 7:30am Or: (Η τράπεζα) κλείνει στις δυο και μισή το μεσημέρι –(i trapeza) klini stis THio ke misi to mesimeri It closes at 2:30pm

33 How much …?  Πόσο κάνει αυτό; (poso kani afto?) –How much is it?  Κάνει 6 ευρώ (kani exi evro) –It’s 6 euros  Πόσο κάνουνε αυτά (poso kanune afta?) –How much are they?  Κάνουνε 8 ευρώ και 50 λεπτά (kanune ochto evro ke peninda lepta) –They are 8 euros and 50.

34 Some forms of the definite article SingularPlural MFNMFN Nominativeοητοοιοιτα

35 Essential vocabulary for the ‘Price Activity ’ βούτυροbutterκρέαςmeat ελιέςolivesσταφύλιαgrapes ψωμίbreadντομάτεςtomatoes λεμόνιαlemonsγιαούρτιyoghurt φέτα Make a wild guess! μήλοapple κρασίwineπορτοκάλιorange

36 Essential vocabulary for the ‘Price Activity ’ Εφημερίδαnewspaper τηλε-κάρτα Make a wild guess! τσιγάρα Αντιηλιακή κρέμα Sun-tan lotion Ασπιρίνες Make a wild guess! φιλμ Γραμματόσημαstampsαναψυκτικάrefreshments περιοδικάmagazinesκαπέλοhat βιβλία A bit hard to guess μπισκόταbiscuits

37 Shopping Activity’


Κατέβασμα ppt "7 th Lesson By Christos N. Hadjichristidis. Today’s Attractions  Revision of numbers: 0-59  Revise ordering in a cafeteria/tavern  Asking what facilities."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google