Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Οι Μεταβολές του Ενημερωτικού Τοπίου στην Ελλάδα ή Τι Πρέπει να Ξέρουμε για την Κρίση των ΜΜΕ στην Ελλάδα Δρ. Ευγενία Σιαπέρα Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Οι Μεταβολές του Ενημερωτικού Τοπίου στην Ελλάδα ή Τι Πρέπει να Ξέρουμε για την Κρίση των ΜΜΕ στην Ελλάδα Δρ. Ευγενία Σιαπέρα Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Οι Μεταβολές του Ενημερωτικού Τοπίου στην Ελλάδα ή Τι Πρέπει να Ξέρουμε για την Κρίση των ΜΜΕ στην Ελλάδα Δρ. Ευγενία Σιαπέρα Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης & Δρ. Φραγκίσκος Αρχοντάκης Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος

2 Κρίση και Διέξοδος • Πότε ξεκίνησε η κρίση στα ελληνικά ΜΜΕ; • Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της και οι ιδιαιτερότητες των ελληνικών ΜΜΕ; • Στόχος: η ανάλυση να δώσει μια σαφή εικόνα για τη σημερινή πραγματικότητα • Η εικόνα αυτή ενδεχομένως να βοηθήσει στη δημιουργία στοχευμένων δράσεων για διέξοδο

3 Κύρια συστατικά στοιχεία της κρίσης Siles & Boczkowski (2012), New Media & Society • Πτώση στην κυκλοφορία • Πτώση των διαφημιστικών εσόδων • Πτώση στην αξιοπιστία της mainstream δημοσιογραφίας • Άνοδος του Διαδικτύου, αλλαγές στην παραγωγή ειδήσεων και στις καταναλωτικές συνήθειες • Αλλά και οι ανεπαρκείς και προβληματικές αντιδράσεις των πρωταγωνιστών (δημοσιογράφων και μιντιακών οργανισμών).

4 Main US Newspaper Circulation Trends Source:The Awl, 2009The Awl, 2009

5 Κυκλοφορίες Πρωτότυπη ανάλυση δεδομένων βασισμένη σε στοιχεία από την Ένωση Ιδιοκτητών Εφημερίδων Αθηνών,

6 Τίτλοι Πρωτότυπη ανάλυση δεδομένων βασισμένη σε στοιχεία από την Ένωση Ιδιοκτητών Εφημερίδων Αθηνών,

7 Διαφημιστική Δαπάνη Πρωτότυπη ανάλυση δεδομένων βασισμένη σε στοιχεία από την Ένωση Ιδιοκτητών Εφημερίδων Αθηνών, και δεδομένων από τη Media Services Services

8 Διαδικτυακή διαφήμιση στην Ελλάδα, , πηγή IABIAB

9

10 Αξιοπιστία Ι: Τύπος Πόσο αξιόπιστη είναι η δημοσιογραφία στην Ελλάδα; 70% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι δεν εμπιστεύονται τον τύπο. Πηγή Eurobarometer 76, 2011Eurobarometer 76, 2011

11 Αξιοπιστία ΙΙ: Τηλεόραση Το 77% των Ελλήνων πολιτών που ρωτήθηκαν απάντησαν ότι δεν εμπιστεύονται την τηλεόραση Πηγή Eurobarometer 76, 2011Eurobarometer 76, 2011

12 Αξιοπιστία ΙΙΙ: Internet Το internet ανεβαίνει σε αξιοπιστία με 42% να αναφέρουν ότι το εμπιστεύονται Πηγή Eurobarometer 76, 2011Eurobarometer 76, 2011

13 Παρατηρήσεις • Η πτωτική τάση στις κυκλοφορίες είναι χαρακτηριστικό της τελευταίας 20ετίας • Δε μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά στην τεχνολογία • Η πτώση της διαφημιστικής δαπάνης ενδέχεται να οφείλεται τόσο στην τεχνολογία και τη στροφή του κοινού προς το διαδίκτυο όσο και στη γενικότερη πτώση του ελληνικού GDP • Εντυπωσιακή άνοδος της διαδικτυακής διαφημιστικής δαπάνης

14 Ιδιαιτερότητες του ελληνικού μιντιακού χώρου • Επενδυτικά ανοίγματα στον Τύπο παρόλα τα μειωμένα έσοδα από διαφημίσεις και κυκλοφορίες, δηλ. από το 2000 και μετά + • Κυκλοφορία πολλών τίτλων δυσανάλογα προς το μέγεθος της αγοράς => • Παράδοξο: από τη μία συνθήκες υπέρ-ανταγωνιστικές από την άλλη δεν υπάρχουν συνθήκες ελεύθερης αγοράς καθώς βλέπουμε ότι οι επενδύσεις συνεχίζονται σε ένα χώρο υπερ-κορεσμένο • Χαμηλή αξιοπιστία αλλά (παράδοξη;) άνοδος του ίντερνετ

15 Απαντήσεις των μιντιακών οργανισμών στην κρίση • Αποεπενδύσεις (disinvestment) : – Κλείσιμο τίτλων), π.χ. Ελεύθερος Τύπος – Πτωχεύσεις, άρθρο 99, π.χ. ΙΜΑΚΟ – Λίμπο: εκκρεμείς καταστάσεις, π.χ. Ελευθεροτυπία, Απογευματινή, ALTER • Αποεπενδύσεις σε προσωπικό: – Απολύσεις: ποσοστό ανεργίας περίπου 14%, αλλά μόνο στα μέλη των ενώσεων – Ελαστικοποίηση των εργασιακών συνθηκών – το δημοσιογραφικό ‘πρεκαριάτο’, εργαζόμενοι με μπλοκάκια, με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, μαύρη εργασία – υψηλά ποσοστά εργασιακής ανασφάλειας • Minimal επενδύσεις στο διαδίκτυο, συνήθως επανάληψη περιεχομένων

16 Παράλληλες Εξελίξεις • Δημιουργία κάποιων εναλλακτικών μορφών, π.χ. Εφημερίδα των Συντακτών • ‘Άνοιγμα’ του δημοσιογραφικού επαγγέλματος σε ένα ευρύ κοινό • Λειτουργία ποικιλόμορφων δημοσιογραφικών ιστοτόπων και μπλογκς αλλά και εφαρμογών με δημοσιογραφικό περιεχόμενο (π.χ. Facebook, Twitter, YouTube κλπ) • Διαφορετικές αντιλήψεις για τη δημοσιογραφία – Παραδοσιακό ρεπορτάζ και πρωτότυπα άρθρα – Προσωπικές απόψεις/άρθρα γνώμης/σχόλια (affective news) – News as it breaks, μαρτυρίες – Συλλογή και αναπαραγωγή ειδήσεων, άρθρων, σχολίων (π.χ. Yahoo news, Storify, FB sponsored feeds)

17 Κάποια συμπεράσματα • Η παραδοσιακή δημοσιογραφία σε κρίση που εντείνεται εξαιτίας των αποεπενδύσεων, και ειδικότερα από τις αποεπενδύσεις σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό. – Περιεχόμενα copy-paste, churnalism – Εργασιακή ανασφάλεια εξαιρετικά προβληματική για τη δημοσιογραφική αυτονομία • Πολλαπλασιασμός των μορφών της δημοσιογραφίας και διεύρυνση των ‘δημοσιο’ - γράφων • Μπορεί η διέξοδος να προέλθει οργανικά από τέτοιες ζυμώσεις; • Απ’ ότι φαίνεται ‘λεφτά υπάρχουν’ αλλά όχι αρκετά για όλους • Ποιοι θα επιβιώσουν και πώς;

18 Contact Details: Δρ. Ευγενία Σιαπέρα Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του Α.Π.Θ. ευχαριστώ για την προσοχή σας!

19 Appendix


Κατέβασμα ppt "Οι Μεταβολές του Ενημερωτικού Τοπίου στην Ελλάδα ή Τι Πρέπει να Ξέρουμε για την Κρίση των ΜΜΕ στην Ελλάδα Δρ. Ευγενία Σιαπέρα Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google