Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ισότητα των δύο φύλων. Από το χθες στο σήμερα. ΟΥΤΟΠΙΑ Ή ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ;

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ισότητα των δύο φύλων. Από το χθες στο σήμερα. ΟΥΤΟΠΙΑ Ή ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ;"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ισότητα των δύο φύλων. Από το χθες στο σήμερα. ΟΥΤΟΠΙΑ Ή ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ;

2 Ομάδα 1η Η Θέση της Γυναίκας στην Αρχαιότητα • Σταυρόπουλος Ανδρέας • Φλόκαλης Σταύρος • Σφακιανάκης Άγγελος • Μποζίνης Νώε

3 ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ  Το πρώτο κοινωνικό σύστημα, ο πρώτος τύπος κοινωνίας, που ανάγεται στην προϊστορία.  Οι γυναίκες έχουν εξέχουσα θέση στις κοινωνίες αυτές κι απολαμβάνουν ιδιαίτερο κύρος και αίγλη.

4 ΜΗΤΡΙΑΡΧΙΑ  Η γυναίκα έχει ηγετική θέση μέσα στην οικογένεια.  Την σέβονταν και την εκτιμούσαν γιατί είχε κυρίαρχη θέση στην οικογένεια αλλά και στην αγωγή και στην ανατροφή των παιδιών είχε την αποκλειστική μέριμνα.

5 ΑΜΑΖΟΝΕΣ  Το πιο γνωστό ίσως παράδειγμα μητριαρχικής κοινωνίας ήταν οι αρχαίες Αμαζόνες.  Οι Αμαζόνες ήταν πρόσωπα της ελληνικής μυθολογίας. Μυθικός λαός κυνηγών και πολεμιστριών που κατάγονταν από τον θεό του πολέμου, Άρη.

6  Οι γυναίκες έμεναν στο σπίτι του πατέρα και της μητέρας τους αν δεν ήταν ικανές να ρυθμίζουν μόνες τους τα οικιακά προβλήματα.  Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά στη Μινωική Κρήτη ήταν η μεγάλη ελευθερία των γυναικών να συμμετέχουν σε κάθε εκδήλωση της κοινωνικής ζωής. Έπαιρναν μέρος σε κάθε είδους εξωοικιακές ασχολίες συμμετείχαν σε επικίνδυνα αγωνίσματα, εξορμούσαν σε κυνηγετικές εκδρομές. Έπαιρναν μέρος στις χορευτικές επιδείξεις. Μινωικός Πολιτισμός

7  Οι γυναίκες ασχολούνται με την επεξεργασία των σιτηρών, τη φύλαξη και τη διανομή τους και διακρίνονται στην υφαντική.  Η θέση των γυναικών σε αρμονία με τον στρατιωτικό χαρακτήρα της μυκηναϊκής κοινωνίας, άρχισε να υποβαθμίζεται. Ορισμένα διαμερίσματα των ανακτόρων που προορίζονταν για τις γυναίκες ( γυναικωνίτες ) ήταν περισσότερο αποκομμένα από τους υπόλοιπους χώρους σε σχέση με τα αντίστοιχα της μινωικής εποχής. Μυκηναϊκός Πολιτισμός

8 Κλασσική Αρχαιότητα ● Οι γυναίκες στην αρχαία Σπάρτη είχαν δικαίωμα κληρoνομιάς, σε αντίθεση με τις γυναίκες της αρχαίας Αθήνας που τα περιουσιακά τους στοιχεία (προίκα) τα διαχειρίζονταν ο άντρας ή ο κηδεμόνας τους.

9 Κλασσική Αρχαιότητα  Το γυναικείο σώμα δεν αποτελούσε θέμα ταμπού στην αρχαία Σπάρτη, οι γυναίκες ήταν καλογυμνασμένες επιδείκνυαν το σώμα τους καθώς κυκλοφορούσαν ελεύθερες σε αντίθεση με τις Αθηναίες που ήταν κλεισμένες στον γυναικωνίτη και στολίζονταν με πολλά κοσμήματα, πράγμα που δεν συνήθιζαν οι σπαρτιάτισες.  Ακόμα στην Σπάρτη οι γυναίκες είχαν μεγάλες σεξουαλικές ελευθερίες, δηλαδή μπορούσαν να έχουν εξωσυζυγικές σχέσεις χωρίς καμία επίπτωση.

10 Ελληνιστική Εποχή -Αίγυπτος ● Η αιγυπτιακή γυναίκα στην ελληνιστική περίοδο φαίνεται να απολάμβανε τα ίδια νομικά και οικονομικά δικαιώματα με τον Αιγύπτιο άνδρα. ● Είχε ελεύθερη βούληση. Μπορούσε να πάρει διαζύγιο, να υιοθετήσει ένα παιδί χωρίς να χρειάζεται την συγκατάθεση του άνδρα. ● Μπορούσε ακόμη να επιδίδεται σε οικονομικές συναλλαγές, να υπογράφει η ίδια το έγγραφο επισημοποίησης του γάμου.

11 Αρχαία Ρώμη ● Στην αρχαία Ρώμη, τη νομική θέση της γυναίκας χαρακτήριζε η πλήρης υποταγή στην εξουσία πρώτα του πατέρα ή του αδελφού και αργότερα του συζύγου. ● Δεν είχαν τη νομική ικανότητα να υπογράφουν συμβόλαια ή διαθήκες ή να καταθέτουν ως μάρτυρες σε δικαστήρια. ● τα πρώτα τριάντα χρόνια της εποχής του Αυγούστου εκδηλώνεται από τις γυναίκες της ανώτερης και εύπορης τάξης ένα κίνημα για τη διεκδίκηση ελευθεριών. Απέκτησαν τη δυνατότητα να διαχειρίζονται την προίκα τους, χωρίς ωστόσο, αυτό να σημαίνει και ενίσχυση της θέσης τους στο πολιτικό σύστημα.

12 Ομάδα 2η Η Θέση της Γυναίκας στους Νεότερους Χρόνους • Τσερπέ Γεωργία • Ναυπλιώτη Βαρβάρα • Αβραμόπουλος Ιάσονας • Τζίφας-Νενες Ανδρέας • Κικίδης Κώστας

13 Βυζάντιο  Η γυναίκα κατά την Βυζαντινή Εποχή έπαψε να θεωρείται ως τεκνοποιητική μηχανή, που προορισμός της ήταν να γεννά μόνο παιδιά, χωρίς να έχει άλλα δικαιώματα, όπως συνέβαινε σε προηγούμενες αρχαϊκές εποχές.  Η βελτίωση, όμως, αυτή της καταστάσεως των γυναικών δεν σημαίνει καθόλου ότι δεν υπήρχαν τότε σοβαροί και μεγάλοι περιορισμοί, που έκαναν την θέση της γυναίκας των ανώτερων τάξεων δύσκολη και τη θέση της γυναίκας των κατώτερων στρωμάτων τραγική.  Παρόλα αυτά, οι γυναίκες του Βυζαντίου δε θεωρήθηκαν ανάξιες να κατέχουν το ύψιστο αξίωμα του κράτους απλά επειδή ήταν γυναίκες. Μάλιστα τέσσερις αυτοκράτειρες κυβέρνησαν μόνες τους-δίχως να έχουν σύζυγο-χωρίς να φέρει κανείς αντίρρηση λόγω του φύλου τους.

14 Μεσαίωνας  Κατά τους χρόνους της φεουδαρχίας η γυναίκα εθεωρείτο ως ιδιοκτησία του άντρα. H γυναίκα την αντιμετώπιζονταν σαν εκμεταλεύσιμο εργατικό δυναμικό για τις εργασίες του σπιτιού .Ο γάμος ιδιαίτερα στις ανώτερες τάξεις αποφασίζονταν από τους γονείς για οικονομικούς ή πολιτικούς λόγους χωρίς καν να λάβουν υπόψην τους την γνώμη της γυναίκας  Ο ιππότης έχει δικαίωμα όχι μόνο να κακοποιεί αλλά να δωρίζει, να κληροδοτεί δια διαθήκης να αποπέμπει και να πουλάει ακόμα την γυναίκα του μέχρι τον 13ο αιώνα.  Στον Μεσαίωνα, εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, κυρίως γυναίκες, κατηγορήθηκαν, βασανίστηκαν, καταδικάστηκαν και εκτελέστηκαν με φρικτό τρόπο! Η κατηγορία ήταν στερεότυπη: καλλιέργεια πνευματικών και σωματικών δεσμών με το σατανά, πρόκληση ασθενειών και οικονομικών προβλημάτων σε άλλους ανθρώπους, επηρεασμός του καιρού κλπ. Θεωρούσαν ότι οι μάγισσες ήταν «υπεύθυνες» για όλα τα κακά που συνέβαιναν στους ανθρώπους και η μόνη λύτρωση ήταν ο θάνατός τους! Το 17ο αιώνα κάηκαν σ' όλη τη Γερμανία περί τις εκατό χιλιάδες «μάγισσες».

15 Διαφωτισμός  Αφού, η θέση της γυναίκας πέρασε από σαράντα κύματα, μόνο στην εποχή του Διαφωτισμού, στοχαστές και φιλόσοφοι αρχίζουν να υποστηρίζουν τα δικαιώματα της.  Πάρα τις αντικρουόμενες απόψεις σε σχέση με τη γυναικεία φύση όλοι οι Διαφωτιστές συμφώνησαν στην εκπαίδευση της γυναίκας, είτε για τη σωστή μετάδοση των πολιτιστικών αξιών, είτε για έναν ευρύτερο στόχο.

16 Τουρκοκρατία Σεμνή και αυστηρή ήταν η οικογενειακή ζωή των Ελλήνων στα χρόνια της σκλαβιάς. Η Ελληνίδα σαν σύζυγος και σαν μητέρα ήταν η δέσποινα του σπιτιού, που χάραζε βαθιά στην ψυχή των παιδιών, την πίστη στη θρησκεία, την αγάπη στην πατρίδα, το σεβασμό και τη γενναιοψυχία, διακριτικό γνώρισμα σε όλες τις τάξεις των Ελλήνων. Με το παράδειγμα της ενέπνεε στα παιδιά της τον ηρωισμό, την περιφρόνηση στο θάνατο και τη θυσία της ζωής, για τη θρησκεία, την πατρίδα, την ελευθερία και την τιμή. Συνεργάτης και συμπαραστάτης του άνδρα τον παρακολουθούσε στις μάχες, του έφερνε τρόφιμα, νερό, πολεμοφόδια. Συμμεριζόταν τις κακουχίες και τους κινδύνους του πολέμου. Πολεμούσε στο πλευρό του και με την παρουσία της εμψύχωνε τους πολεμιστές.

17 19ος Αιώνας  Ο 19ος αιώνας, χαρακτηρίζεται από την εμφάνιση ενός προοδευτικού και ιδιαίτερα μεταρρυθμιστικού οργανωμένου κινήματος, του φεμινισμού. Το φεμινιστικό κίνημα, δεν ήταν τίποτε άλλο, παρά, οι συλλογικές προσπάθειες των γυναικών, ώστε να ξεπεράσουν οι ίδιες τα όρια του «ιδιωτικού» χώρου και να εισέλθουν ισότιμα με τον άντρα στον «δημόσιο».  Ο φεμινισμός, ως κοινωνικό κίνημα επικεντρώθηκε και εστίασε κυρίως στον περιορισμό και την εξάλειψη κάθε φυλετικής ανισότητας, στην υπεράσπιση και προώθηση των συμφερόντων, των δικαιωμάτων, καθώς και των ευρύτερων γυναικείων ζητημάτων στην κοινωνία. Στην Ελλάδα η Καλλιρόη Παρρέν, εκδότρια του περιοδικού «Εφημερίς των Κυριών», ήταν η πιο σημαντική φωνή έκφρασης αυτών των διεκδικήσεων.  Από το τέλος του 19ου αιώνα, αρχίζει η γυναίκα σε όλο τον κόσμο να εισβάλει στα «αντρικά» επαγγέλματα και στις επιστήμες, να αποκτά δικαιώματα ψήφου και να διεκδικεί θέση στα δημόσια και κυβερνητικά αξιώματα

18 20ος Αιώνας  Στις αρχές του 20ου αιώνα ένα δυναμικό κίνημα διεκδίκησης της γυναικείας ψήφου αναπτύσσεται σε όλη την Ευρώπη. Οι γυναίκες που διεκδικούν το δικαίωμα να εκλέγουν και να εκλέγονται ονομάζονται «σουφραζέτες» από την αγγλική λέξη “suffrage” δηλαδή ψηφοφορία.  Στην Ελλάδα η συζήτηση για την ψήφο των γυναικών αρχίζει ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα.  Για πρώτη φορά ψήφισαν στις δημοτικές εκλογές της 11ης Φεβρουαρίου Εκλογικό δικαίωμα δεν δόθηκε σε όλες, αλλά μόνο σε όσες είχαν κλείσει τα 30 χρόνια και διέθεταν τουλάχιστον απολυτήριο Δημοτικού  Για πρώτη φορά επιτρέπεται στις γυναίκες η ψηφοφορία σε βουλευτικές εκλογές με σχετικό νόμο του 1952  Στις εκλογές του 1953 εκλέγεται η πρώτη Ελληνίδα βουλευτής, η Ελένη Σκούρα  το 1956 η Λίνα Τσαλδάρη γίνεται η πρώτη Ελληνίδα υπουργός.

19 Ομάδα 3η Σύγχρονοι Χρόνοι • Τουρναβίτης Κωνσταντίνος • Καρακασίδου Όλγα • Καρτέρης Γιάννης

20  Το ΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΦΥΛΟ [sex] ενός ατόμου είναι γενετικά καθορισμένο, Σύμφωνα με την Ann Oakley που εισήγαγε τον όρο στην κοινωνιολογία, το «φύλο» αναφέρεται στην βιολογική διάκριση σε ανδρικό και γυναικείο  Το ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΥΛΟ [gender] είναι πολιτισμικά και κοινωνικά κατασκευασμένο, όταν αναφερόμαστε στην ταυτότητα του ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΦΥΛΟΥ [gender identity]εννοούμε την αυτοαντίληψη που διαμορφώνει ένα άτομο σχετικά με τον ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ Η ΑΝΤΡΙΚΟ ΡΟΛΟ [gender role].Ενώ το βιολογικό / κοινωνικό φύλο στην καθημερινή γλώσσα χρησιμοποίειται εναλλακτικά, στις κοινωνικές επιστήμες το κοινωνικό φύλο αναφέρεται ειδικά στις κοινωνικές διαφορές, γνωστές ως ανδρικοί ή γυναικείοι κοινωνικοί ρόλοι.  Mετά από εκατό χρόνια έρευνας πάνω στις έμφυλες διαφορές, το αδιαφιλονίκητο συμπέρασμα είναι ότι οι άνδρες και οι γυναίκες δεν είναι καθόλου διαφορετικοί σε μια μεγάλη ποικιλία χαρακτηριστικών που εξετάστηκαν από την ψυχολογία. Oi αντιλήψεις και στάσεις σχετικά με την ταυτότητα και τους ρόλους ανδρών και γυναικών, που ασυνείδητα ή συνειδητά υιοθετούμε προβάλλονται από ποικίλες πηγές γύρω μας, όπως το συγγενικό περιβάλλον ή τα ΜΜΕ. Κάποιες είναι λειτουργικές, ενώ άλλες όχι. Για παράδειγμα, η σεξουαλική παρενόχληση επιβεβαιώνει, ενισχύει και διαιωνίζει μη-λειτουργικά στερεότυπα για τη γυναίκα, όπως: «η θέση της γυναίκας είναι στο σπίτι, όχι στον εργασιακό χώρο», «ο ρόλος της είναι αυτός της συζύγου ή ερωμένης, όχι της ισότιμης ή ανώτερης συναδέλφου», «η γυναίκα στην ουσία είναι ένα αντικείμενο για σεξουαλική ευχαρίστηση, όχι ένα ισάξιο και εξίσου ικανό ανθρώπινο πλάσμα και συνεργάτης»

21 Τι είναι βία;  Βία νοείται η όποια σωματική βία, λεκτική και ψυχολογική βία συναισθηματική βία. Επίσης νοείται ο εξαναγκασμός και η παραμέληση, ανεξάρτητα από το αν η χρήση της είναι επαναλαμβανόμενη ή λαμβάνει χώρα μόνο μία φορά.  Η βία στο σπίτι μπορεί να εκδηλωθεί με πολλούς τρόπους. Με λεκτική και ψυχολογική βία, με σεξουαλική βία και βιασμό, με σωματική βία που μπορεί να φτάσει ως τη δολοφονία.

22 Σύμφωνα με μελέτες... ΤΙ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:  95% όλων των πράξεων βίας που λαμβάνουν χώρα μέσα στο σπίτι είναι κατά των γυναικών.  Στην Ευρώπη 7 γυναίκες πεθαίνουν κάθε μέρα από ανδρική βία στο σπίτι.  Στην Γαλλία μία γυναίκα δολοφονείται κάθε τρεις ημέρες άπο τον σύντροφό της ή πρώην σύντροφο  Το 16% των γυναικών που απευθύνθηκαν στα Συμβουλευτικά Κέντρα,είναι αλλοδαπές.Από το σύνολο των αλλοδαπών γυναικών-θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας,κατά προσέγγιση, 4 από τις 10 γυναίκες προέρχονται από τα Βαλκάνια.

23 Αντιμετώπιση του φαινομένου  Είναι πολύ σημαντικό να βοηθηθούν οι γυναίκες-θύματα της βίας να αλλάξουν οπτική για τη ζωή τους και την κατάστασή τους.  Πρέπει να βοηθηθούν να βρούν τη δύναμη να αντιδράσουν,να σπάσουν τη σιωπή, να βγουν από την θέση του «ανήμπορου θύματος»,να πιστέψουν στον εαυτό τους,να διεκδικήσουν την αξιοπρέπεια και το δικαίωμά τους για μια καλύτερη ζωη.

24 Τι είναι σεξουαλική παρενόχληση;  Η σεξουαλική παρενόχληση δεν χαρακτηρίζεται από ένα κοπλιμέντο ή απλό φλέρτ από το άλλο φύλο. Θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης γίνεται κάποιος που δέχεται φραστική ή σωματική επίθεση σεξουαλικού χαρακτήρα κατ’εξακολούθηση, η οποία δεν γίνεται αποδεκτή

25 Παραδείγματα περιπτώσεων σεξουαλικής παρενόχλησης  Συμπεριφορά σεξουαλικής φύσης εκφραζόμενη με πράξεις αναφέρεται στην ανεπιθύμητη συμπεριφορά εκφραζόμενη με πράξεις όπως περιττά αγγίγματα ή χάδια στο σώμα ενός εργαζόμενου/-ης.  Συμπεριφορά σεξουαλικής φύσης εκφραζόμενη με λόγια περιλαμβάνει ανεπιθύμητες ερωτικές και ανήθικες προτάσεις ή πίεση για σεξουαλική επαφή καθώς και συνεχείς προτάσεις για δραστηριότητα εκτός εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζονται ως σεξουαλικά αντικείμενα παρά ως συνάδελφοι.  Συμπεριφορά σεξουαλικής φύσης εκφραζόμενη με λόγια αφορά στην επίδειξη πορνογραφικών περιοδικών

26 Γιατί υπάρχει σεξουαλική παρενόχληση;  Η σεξουαλική παρενόχληση αντιπροσωπεύει την κατάχρηση εξουσίας και ενισχύει τις ανισότητες σε επίπεδο εξουσίας και δύναμης μεταξύ των δύο φύλων.  Οι άνδρες επιβραβεύονται κοινωνικά όταν δείχνουν σεξουαλική ενεργητικότητα ενώ οι γυναίκες επιβραβεύονται όταν είναι υποχωρητικές και παθητικές.  Η σεξουαλική παρενόχληση κατά συνέπεια δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία μορφή σεξουαλικής κυριαρχίας ανάμεσα στα δύο φύλα, η οποία πλήττει και επιδεινώνει περαιτέρω την θέση της γυναίκας στο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον.

27 Τρόποι αντιμετώπισης του φαινομένου  Σύμφωνα με έρευνες, η σεξουαλική παρενόχληση είναι σχεδόν υπόθεση γυναικεία, αφού σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης το ποσοστό των σεξουαλικά παρενοχλούμενων γυναικών σε εργασιακό χώρο αγγίζει το 35%. Στις Μεσογειακές χώρες δε, το ποσοστό εκτινάσσεται σε 80%!  Η σεξουαλική παρενόχληση θεωρείται πλέον αδίκημα σε όλες τις χώρες της Ε.Ε. Τιμωρείται με φυλάκιση από 6 μήνες έως 3 χρόνια και χρηματική αποζημίωση που ορίζεται από τη δικαιοσύνη.  Εάν λοιπόν αισθάνεστε ότι έχετε πέσει θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης στο χώρο της εργασίας σας, απευθυνθείτε στο θύτη με ευγένεια και εξηγήστε ότι τα λόγια του και οι πράξεις του σας ενοχλούν και σας φέρνουν σε δύσκολη θέση. Εάν όμως η συμπεριφορά του δεν αλλάξει, μη διστάσετε να ζητήστε νομική προστασία.

28  Συνοψίζοντας συμπεραίνουμε ότι η παρενόχληση, βία οποιασδήποτε μορφής είναι η αιτία δολοφονιών, εκμετάλλευσης αλλά και η σιωπή όπως και ο φόβος επιδεινώνουν το φαινόμενο. Ο τρόπος αντιμετώπισης του είναι η επικοινωνία και ο σεβασμός στη προσωπικότητα του άλλου.

29 Ομάδα 4η Σύγχρονοι Χρόνοι • Ζυγούρη Ελένη • Κοντογεωργάκου Ελευθερία • Χριστίνα Μπάλτσα

30 Γυναίκα και πολιτική Υπάρχει ισότητα ανάμεσα στο ανδρικό και το γυναικείο φύλο;

31  Οι γυναίκες που, παρά τα βάρη τους, επιμένουν να συμμετέχουν στις πολιτικές δραστηριότητες.  Έτσι, διεκδικούν θέσεις στο Κοινοβούλιο.  Όμως αντιμετωπίζονται με προκατάληψη και θεωρούνται εισβολείς σε χώρο που δεν τους ανήκει.  Επίσης παραμερίζονται και κρίνονται καθημερινά με τον πιο αυστηρό τρόπο.

32 Η χαμηλή συμμετοχή των γυναικών στα κέντρα λήψης αποφάσεων συνδέεται με:  τις δυσκολίες συνδυασμού οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής,  τον άνισο καταμερισμού οικογενειακών ευθυνών,  τις διακρίσεις στην εργασία,  τις προκαταλήψεις της πατριαρχίας περί της ικανότητας των γυναικών να αναλάβουν θέσεις ευθύνης και τέλος  την κυριαρχία του ανδρικού φύλου.

33  Επομένως, τα ποσοστά συμμετοχής των γυναικών στα κέντρα λήψης αποφάσεων είναι πολύ χαμηλά καθώς δε ξεπερνούν κατά μέσο όρο το 30%  Ακόμα, όσο πιο υψηλό είναι το αξίωμα τόσο πιο μεγαλύτερη είναι η επιφύλαξη των ψηφοφόρων απέναντι στις γυναίκες. Έτσι,  για το αξίωμα του Δημάρχου θα ψήφιζε γυναίκα το 74,6%,  για Νομάρχη το 72,1%,  για Πρωθυπουργό το 54,2%  για το αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας το 52,1% 

34 Γυναίκα και ανισότητα στην εργασία Στην εργασία παρατηρείται ανισότητα μεταξύ ανδρικού και γυναικείου φύλου όσον αφορά  τα ποσοστά ανεργίας,  τις ευκαιρίες που δέχονται οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες,  τις αμοιβές που λαμβάνουν οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες τόσο σε μερικής όσο και πλήρους απασχόλησης και  το κατά πόσο μια γυναίκα φτάνει σε υψηλές θέσεις.

35 Γυναίκα και ανεργία  Οι γυναίκες αν και πιο μορφωμένες συγκριτικά με τους άνδρες έχουν υψηλότερο ποσοστό ανεργίας.  Για παράδειγμα, βάσει της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2006 το 15,2% των γυναικών βρίσκονταν στην ανεργια έναντι του 5,8% των ανδρών.  Έρευνες δείχνουν ότι μόνο το 50% των οικονομικά ενεργών γυναικών εργάζονται.  Οι γυναίκες επιλέγουν, ή αναγκάζονται λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων, να εργάζονται με συμβάσεις μερικής απασχόλησης και συνεπώς χαμηλότερων μηνιαίων μισθών.

36 Γυναίκα και αμοιβές  Οι γυναίκες αμείβονται λιγότερο.  Μάλιστα δεν παίρνουν χαμηλούς μισθούς μόνον όταν απασχολούνται σε δουλειές μερικής απασχόλησης. Ακόμα και στην περίπτωση της πλήρους απασχόλησης η κατανομή των μισθών μεταξύ ανδρών και γυναικών διαφέρει αισθητά.  Ωστόσο δε σπανίζουν και οι περιπτώσεις που ακόμα και όταν συγκρίνουμε θέσεις ίδιων καθηκόντων, τα θηλυκά στελέχη είναι πιο ''ριγμένα'' χρηματικά.

37  Για παράδειγμα, βάσει παλιότερης έρευνας για τις απολαβές των Ελλήνων οικονομικών διευθυντών, προκύπτει ότι μια γυναίκα που στελέχωνε αυτή τη θέση κέρδιζε το 2004 κατά μέσο όρο περίπου ευρώ, δηλαδή ευρώ λιγότερα από έναν άνδρα οικονομικό διευθυντή.  Ακόμα, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Εργασίας,  οι τρεις στους τέσσερις μισθωτούς με καθαρό μηνιαίο εισόδημα κάτω από 500 ευρώ είναι γυναίκες.  Αντίθετα, μόνον ο ένας στους μισθωτούς με μισθό 751 και ευρώ είναι γυναίκα.  Όσον αφορά τους μισθούς άνω των ευρώ μόνο μια γυναίκα στους πέντε μισθωτούς παίρνει τέτοιο μισθό.

38 Γυναίκαι και συμμετοχή στην εργασία  Οι γυναίκες λείπουν από υψηλόβαθμα πόστα καθώς σπάνια φτάνουν σε διευθυντικές θέσεις. o Για παράδειγμα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση 70 στους 100 διευθυντές είναι άνδρες, ενώ μόνο 30 είναι γυναίκες. o Στην Ελλάδα η αναλογία είναι μικρότερη, καθώς μόνο 26 διευθυντές στους 100 είναι γένους θηλυκού.  Η υπεροχή των ανδρών αφορά και σε κλάδους όπως είναι η Εκπαίδευση, η Υγεία και οι Κοινωνικές Υπηρεσίες.

39 Πού οφείλεται αυτό το φαινόμενο; Η ανισότητα των φύλων οφείλεται:  στα στερεότυπα που αναπαράγονται σχετικά με τις ικανότητες της γυναίκας σε θέσεις εργασίας,  στην έλλειψη ελεύθερου χρόνου,  σε στρεσογόνους παράγοντες στο χώρο εργασίας που επηρεάζουν την ικανότητα τους να ανταποκρίνονται καλύτερα  Για παράδειγμα, μία ενδεχόμενη πηγή στρες για τις εργαζόμενες γυναίκες είναι η σεξουαλική παρενόχληση

40  στις πιέσεις στην εργασία και τέλος  στην πίεση του σπιτιού και των υποχρεώσεων τους να φροντίζουν τα παιδιά τους.  Μάλιστα στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου και τα δύο μέλη εργάζονται, οι γυναίκες αφιερώνουν τουλάχιστον 15 ώρες επιπλέον εβδομαδιαίως σε δουλειές του νοικοκυριού από τους άνδρες.  Παρόμοια αποτελέσματα έδειξαν οι βρετανικές έρευνες σε ζευγάρια που εργάζονται και τα δύο μέλη, με τις γυναίκες να αφιερώνουν 2 ώρες ημερησίως σε οικιακές δουλειές και μαγείρεμα σε σχέση με τα 45 λεπτά που αφιερώνουν οι άνδρες.

41  Μία έρευνα για τις διαφορές των φύλων επισημαίνει ότι η πιο διακριτή διαφορά των φύλων στο εκπαιδευτικό χώρο είναι το πλεονέκτημα των κοριτσιών στην ανάγνωση.  Ακόμα, η διδασκαλία στις χαμηλότερες βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι ένα κατ’ εξοχήν γυναικείο επάγγελμα.  Παρόλα αυτά η εκπαιδευτική διοίκηση, συγκεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στα χέρια των αντρών. Γυναίκα και Εκπαίδευση

42 Γυναίκα και Μαθηματικά  Στα 1991 οι γυναίκες στην Αμερική αντιπροσώπευαν  το 15% των πτυχιούχων στη φυσική,  το 40% στη χημεία  το 47% στα μαθηματικά και στη στατιστική  το 51% στις ιατρικές επιστήμες. Οι γυναίκες λοιπόν όπως πολύ εύστοχα παρατηρεί η Wertheim, απέχοντας από την ανάπτυξη των τεχνολογικών και θετικών επιστημών, παραχωρούν αυτό που τελικώς είναι ένα απέραντο βασίλειο κοινωνικής ισχύος, ευθύνης, καθώς και υψηλών αμοιβών.  Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Εταιρία Φυσικών Επιστημών, το 1994 οι γυναίκες κατείχαν μόνο το 5% των θέσεων στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση στις Η.Π.Α. και μόνο το 3% εκπαίδευση των καθηγητών εδρών πλήρους απασχόλησης στη Φυσική.  Στην Ελλάδα, τα κορίτσια που παρακολουθούν τις θετικές επιστήμες ατνιπροσωπεύουν το ακαδημαϊκό έτος το 14,5% επί του συνόλου των φοιτητών, ενώ τα αγόρια αποτελούν το 26,7%, διπλάσιο σχεδόν ποσοστό.

43 Λόγοι που οδηγούν στην αποφυγή μαθηματικών από τα κορίτσια  Οι γονείς συμπεριφέρονται διαφορετικά στα παιδιά τους ανάλογα με το φύλο τους. Δίνουν στα αγόρια κατασκευαστικά παιχνίδια. Ενώ στα κορίτσια δίνουν κούκλες, κουζινικά, μικροέπιπλα, τα ωθούν να βοηθούν τη μητέρα τους στο σπίτι, περιμένοντας από αυτά να είναι πιο παθητικά και προσαρμοσμένα.  Παράλληλα, έρευνες αναφέρουν πως οι γυναίκες επηρεάζονται από το άγχος, με αποτέλεσμα να αποφεύγουν τα μαθηματικά περισσότερο από τους άνδρες.

44  Το σχολείο, καθώς ευθύνεται για τη διαιώνιση των στερεοτύπων που αφορούν στη θυληκότητα και τον ανδρισμό.  Όσον αφορά τη συμπεριφορά των καθηγητών προς τα παιδιά, ερευνητές κατέδειξαν πως οι καθηγητές, ανεξαρτήτως φύλου, έχουν την τάση να παροτρύνουν τα αγόρια πολύ περισσότερο από τα κορίτσια στα μαθηματικά και τις θετικές επιστήμες.  Οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι τα αγόρια έχουν μεγαλύτερη ικανότητα να μαθαίνουν μαθηματικά, γι' αυτό και τις επιτυχίες των αγοριών τις αποδίδουν σε ικανότητα, ενώ των κοριτσιών σε προσπάθεια.


Κατέβασμα ppt "Ισότητα των δύο φύλων. Από το χθες στο σήμερα. ΟΥΤΟΠΙΑ Ή ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ;"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google