Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΕΡΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΜΗΧΑΝΩΝ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΕΡΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΜΗΧΑΝΩΝ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΕΡΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΜΗΧΑΝΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ CNG, LNG & LPG Μερκούριος Γώγος Εργαστηριακός Συνεργάτης Σίνδος, Απρίλιος 2010

2 2 Εναλλακτικά καύσιμα Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Ο όρος «εναλλακτικά καύσιμα» αναφέρεται σε οποιοδήποτε καύσιμο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε οχήματα μεταφορών εκτός της βενζίνης και του Diesel.  Η Ε.Ε. έχει θέσει σαν στόχο την αντικατάσταση ποσοστού 10% των συμβατικών καυσίμων με εναλλακτικά καύσιμα έως το έτος  Στα εναλλακτικά καύσιμα περιλαμβάνονται τα βιοκαύσιμα (βιοαιθανόλη, βιοαέριο, biodiesel), το φυσικό αέριο, το υδρογόνο, η μεθανόλη, το υγραέριο (LPG) και τεχνητά υγρά καύσιμα (GTL).  Πολλές φορές ο όρος συγχέεται με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή τα βιοκαύσιμα.

3 3 Κατανάλωση: Στερεά, υγρά και αέρια καύσιμα Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 R.Hefner III Actual and projected consumption of fuels

4 4 Αέρια καύσιμα Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο CNG Compressed Natural Gas  Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο LNG Liquefied Natural Gas  Υγραέριο LPG Liquefied Petroleum Gas. Αν και τα τρία αυτά καύσιμα δεν είναι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, εντούτοις είναι πιο πράσινα από τα συμβατικά καύσιμα βενζίνη και Diesel.

5 5 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Οχήματα με αέρια καύσιμα: Τα πρώτα χρόνια World War I A bus powered by coal gas on Waverley Bridge, Edinburgh, during World War I Petrol shortage compelled this war- time improvisation - a 'gas-bag' omnibus with Lothian chassis operated by Scottish Motor Traction Company,

6 6 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Τα πρώτα οχήματα φυσικού αερίου χρησιμοποιούσαν αέριο χαμηλής πίεσης αποθηκευμένο σε σάκους Περί το 1930 NREL/CD Οχήματα με αέρια καύσιμα: Τα πρώτα χρόνια

7 7 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Tempi s.p.a. Top: This Citroën bus was the first one modified by the “Alberto Laviosa” workshop of Piacenza, Italy to run on methane gas. In 1935, it was test-driven on the line “Piacenza - Rivergaro”. Bottom: in September 1936, this Alfa Romeo 350 bus, fuelled by methane gas, won the Italian National race in five stages Tempi s.p.a. Οχήματα με αέρια καύσιμα: Τα πρώτα χρόνια

8 8 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Popular Science (April, 1940) blog.modernmechanix.com Οχήματα με αέρια καύσιμα: 2os Παγκ. Πόλεμος

9 9 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Traction avant Citroën fonctionnant au gaz de ville*, Paris, Octobre 1941 *Town Gas: mixture of H 2, CO, CH 4 and impurities (CO 2, N 2 and other) About half the energy content of methane. © LAPI / Roger-Violle Οχήματα με αέρια καύσιμα: 2os Παγκ. Πόλεμος

10 10 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Η έλλειψη καυσίμων κατά τη διάρκεια του 2 ου Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη, συνέτεινε ώστε τα οχήματα φυσικού αερίου να γίνουν πιο δημοφιλή. Οι εξελίξεις στην τεχνολογία των συμπιεστών επέτρεψαν τη χρήση χαλύβδινων φιαλών υψηλής πίεσης όπως αυτές που φαίνονται στην οροφή του Citroën της φωτογραφίας Οχήματα με αέρια καύσιμα: 2os Παγκ. Πόλεμος

11 11 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Le Gazogène

12 12 Εναλλακτικά αέρια καύσιμα Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Σήμερα, οι περισσότερες από τις μηχανές εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με φυσικό αέριο είναι τροποποιημένες μηχανές οι οποίες είχαν σχεδιαστεί για καύση βενζίνης ή πετρελαίου. Οι μηχανές όμως αυτές δεν είναι βελτιστοποιημένες για καύση άλλων καυσίμων. Για την μετατροπή πρέπει να συνεκτιμηθούν διάφοροι παράγοντες.  Τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της καύσης των εναλλακτικών καυσίμων απαιτούν αλλαγή στους χρόνους έγχυσης και ανάφλεξης.  Πολλά από τα εναλλακτικά καύσιμα, και ειδικά αυτά που είναι σε αέρια μορφή, έχουν χαμηλή λιπαντική ικανότητα με αποτέλεσμα φθορά σε εξαρτήματα όπως οι εγχυτήρες

13 13 Κατανάλωση ενέργειας στις μεταφορές Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 European Communities, 2008 LPG 1.5% CNG 0.2% ( 2005 )

14 14 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Natural Gas Natural gas is found underground where it was formed millions of years ago from organic matter. Tremendous pressure from the overlying rock, combined with the earth's heat, converted the matter into a gaseous fossil fuel trapped under layers of solid rock. It is an organic compound made up of hydrogen and carbon and is usually referred to as a hydrocarbon. It is often produced in association with production of crude oil. However, wells are also drilled for the express purpose of producing natural gas.

15 15 Τιμές καυσίμων στην Ευρώπη (1/2) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Gas Vehicles Report, Sep 2009 Data updates Dec July 2009 Country Premium Petrol (€/litre) Regular Petrol (€/litre) Diesel (€/litre) CNG (€/Nm³) CNG price per litre petrol CNG price per litre Diesel Armenia Austria Belarus Belgium Bosnia-Herzegovina Bulgaria Croatia Czech Republic Finland France Germany Iceland Italy Latvia Liechtenstein

16 16 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Data updates Dec July 2009 Country Premium Petrol (€/litre) Regular Petrol (€/litre) Diesel (€/litre) CNG (€/Nm³) CNG price per litre petrol CNG price per litre Diesel Lithuania Luxembourg Moldova Netherlands Norway Poland Portugal Russia Serbia Slovakia Spain Sweden Switzerland Turkey United Kingdom Gas Vehicles Report, Sep 2009 Τιμές καυσίμων στην Ευρώπη (2/2)

17 17 Μεταφορά του φυσικού αερίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Οι αγωγοί είναι ένα ένας βολικός αλλά και οικονομικός τρόπος για τη μεταφορά του Φ.Α. στην ξηρά.  Στη θάλασσα όμως, και καθώς μεγαλώνει η απόσταση και το βάθος, η μεταφορά του Φ.Α. με αγωγούς γίνεται δυσχερέστερη.  Το LNG ενδείκνυται για τη δια θαλάσσης μεταφορά του.  Το LNG είναι υγρό στους -162 °C σε ατμοσφαιρική πίεση και η μεταφορά του γίνεται με ειδικά σχεδιασμένα πλοία.  Το 2008, το 40% της παγκόσμιας διακίνησης Φ.Α. ήταν με τη μορφή LNG (BP Statistical Review, 2009).

18 18 LNG Tanker Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

19 19 Σχέδια μελλοντικών αγωγών φυσικού αερίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 NORTH STREAM: Russia - EU (via Baltic sea) Capacity: 55 billion m 3 /year Scheduled for operation: First line:2011 Second line: 2012 SOUTH STREAM: Russia - EU (via Black sea) Capacity: 63 billion m 3 /year Scheduled for operation: End of 2015 NABUCCO: Caspian region - EU Capacity: 31 billion m 3 /year Scheduled for operation: End of 2015

20 20 Σύσταση φυσικού αερίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Μεθάνιο % Στο υπέδαφος, το φυσικό αέριο περιέχει ένα ευρύ φάσμα ενώσεων. Κατά την επεξεργασία, η ποιότητά του βελτιώνεται ώστε να αποκτήσει τις απαιτούμενες προδιαγραφές για μεταφορά μέσω αγωγών. Η εικόνα δείχνει μια τυπική σύσταση. NREL/CD

21 21 Ιδιότητες φυσικού αερίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Αποτελείται κυρίως από μεθάνιο CH 4  Ελαφρύτερο του αέρα (σχετικό βάρος 0.55 έως 0.65)  Άγευστο και άοσμο. Η χαρακτηριστική του οσμή οφείλεται σε πρόσθετα για λόγους ασφαλείας.  Απλό ασφυξιογόνο αέριο (λόγω εκτοπισμού του οξυγόνου)  Εύφλεκτο σε συγκεντρώσεις από 5% έως 15% vol στον αέρα  Δεν υγροποιείται με συμπίεση Απλά αυξάνεται η πυκνότητά του  Σημείο βρασμού -162 ºC Σε υψηλότερες θερμοκρασίες είναι αέριο

22 22 Πλεονεκτήματα του Φυσικού Αερίου (1/2) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Σχεδόν μηδενικό περιεχόμενο θείου και συνεπώς αμελητέες εκπομπές οξειδίων του θείου.  Πολύ χαμηλές εκπομπές μικροσωματιδίων (PM) λόγω του χαμηλού λόγου άνθρακα προς υδρογόνο  Λόγω του χαμηλού λόγου C/H, κατά την καύση του παράγεται λιγότερο CO 2 από τη βενζίνη ή το Diesel  Χαμηλές εκπομπές κατά την κρύα εκκίνηση λόγω της αέριας κατάστασης  Ο υψηλός αριθμός οκτανίου επιτρέπει μεγαλύτερους λόγους συμπίεσης και λειτουργία σε συνθήκες υπερπλήρωσης  Πολύ χαμηλό δυναμικό πρόκλησης φωτοχημικού νέφους  Αμελητέες εκπομπές εξάτμισης

23 23 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Χαμηλότερη θερμοκρασία αδιαβατικής φλόγας σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα και συνεπώς χαμηλότερες εκπομπές NOx  Μεγαλύτερη θερμογόνο δύναμη από τη βενζίνη (κατά μάζα)  Δυσκολότερη αυτανάφλεξη σε σχέση με τη βενζίνη και το Diesel και έτσι θεωρείται ασφαλέστερο.  Δεν περιέχει τοξικές ενώσεις  Ελαφρύτερο του αέρα συνεπώς ασφαλέστερο  Το μεθάνιο δεν συγκαταλέγεται στις πτητικές οργανικές ενώσεις (VOC volatile organic compounds)  Οι μηχανές φυσικού αερίου βαρέων οχημάτων παρουσιάζουν χαμηλότερες εκπομπές θορύβου και έτσι είναι κατάλληλες για αστικές χρήσεις  Σταθερή καύση φτωχών μιγμάτων (ευρεία όρια ανάφλεξης) Πλεονεκτήματα του Φυσικού Αερίου (2/2)

24 24 Μειονεκτήματα Φυσικού Αερίου (1/2) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Δυσκολότερη αποθήκευση και μεταφορά στα οχήματα. Δυνατότητα αποθήκευσης σε αέρια μορφή υπό πίεση 200 bar ή σε υγρή μορφή στους -162°C και πίεση 2-6 bar  Απαιτούνται ειδικοί καταλύτες για να επιτευχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό η οξείδωση του μεθανίου  Η σύστασή του διαφέρει από χώρα σε χώρα και από πόλη σε πόλη λόγω διαφορετικής προέλευσης. Η διαφορετική σύνθεση επιδρά στο στοιχειομετρικό λόγο αέρα/καυσίμου  Περιορισμένη αυτονομία λόγω του χαμηλού κατ’ όγκο ενεργειακού περιεχομένου καθότι είναι αέριο  Η απαιτούμενη ενέργεια για τη συμπίεσή του επιβαρύνει κατά 4% τις εκπομπές CO 2 του οχήματος  Απαιτούνται ειδικά πρατήρια καυσίμων

25 25 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Μεγαλύτερος χρόνος ανεφοδιασμού  Επιβάρυνση κατανάλωσης λόγω βαρύτερου δοχείου καυσίμου  Μικρότερη ταχύτητα καύσης σε σχέση με τη βενζίνη λόγω της χαμηλότερης ταχύτητας στρωτής φλόγας  Απαιτούνται ειδικοί εγχυτήρες για τον ψεκασμό είτε χαμηλής πίεσης είτε υψηλής πίεσης  Οι εκπομπές μεθανίου (GHG) είναι σχετικά υψηλές  Απορροφά υδρατμούς που κάτω από ορισμένες συνθήκες μπορεί να παγώσουν. Απαιτείται λοιπόν περιορισμός της μέγιστης ποσότητας υδρατμών που μπορεί να περιέχει  Περίπου 10% χαμηλότερη ισχύς σε σχέση με αντίστοιχα βενζινοκίνητα οχήματα Μειονεκτήματα Φυσικού Αερίου (1/2)

26 26 Οχήματα φυσικού αερίου (NGVs) παγκοσμίως Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 TotalCars/LDVs MD/HD Buses MD/HD Trucks Others % of total NGVs in the world 1Pakistan % 2Argentina % 3Brazil % 4Iran % 5India % 6Italy % 7China % 8Colombia % 9Bangladesh % 10Thailand % 11Ukraine % 12Bolivia % 91.34% Gas Vehicles Report, Oct 2009 Data updates Dec July 2009 ???

27 27 Σταθμοί ανεφοδιασμού φυσικού αερίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 TotalPublicPrivatePlanned % of total fuelling stations in the world 1 Pakistan % 2 Argentina % 3 Brazil % 4 China % 5 Iran % 6 Italy % 7 India % 8 Colombia % 9 Bangladesh % 10 Thailand % 11 Ukraine % 12 Bolivia % 72.5% Data updates Dec July 2009 Gas Vehicles Report, Oct 2009

28 28 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 CNG powered 3-wheelers in India CSE New Delhi, 2001

29 29 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 CNG powered 3-wheeler Rozgar 4-Stroke CNG 200 cc Water Cooled Engine from Pakistan

30 30 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 The GasHighWay NGVA Europe, 2009 The long-term objective of this EU- project is to promote the realisation of a network of filling stations for biogas and natural gas reaching from the northernmost tip of Europe, Finland, to the south of Italy, in other words: the GasHighWay.

31 31 Ιδιότητες μεθανίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Bechtold, 1997 Fuel PropertyMethanePetrolDiesel FormulaCH 4 C 4 to C 12 C 8 to C 25 Molecular weight ~200 Composition (% w/w) Carbon Hydrogen Oxygen00-40 Density (kg/L) (gases at boiling point) Freezing Point (°C) to -1 Boiling Point (°C) Autoignition temperature (°C)540~ 257~ 316 Latent Heat of Vaporisation (kJ/kg) Lower Heating Value (MJ/kg) Flammability limits (%v/v) Stoichiometric Air-Fuel Ratio Octane Number (RON)120 est Octane Number (MON)120 est Cetane Number

32 32 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Ενεργειακό περιεχόμενο: Φ.Α. έναντι Diesel 1 m 3 1 bar 20 o C Φυσικό αέριο 10 Wh/L Diesel 10 kWh/L

33 33 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Όγκος CNG έναντι όγκου Diesel 5 CNG 200 bar Diesel 200 bar 1

34 34 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Όγκος LNG έναντι όγκου Diesel12 Diesel  = 0.83 kg/L LNG -162 ° C  = 0.35 kg/L

35 35 Σύγκριση CNG και LNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 CNGLNG ΚατάστασηΑέριοΥγρό Θερμοκρασία επί οχήματοςΠεριβάλλοντος-162 °C Τυπική πίεση στο δοχείο καυσίμου 200 ή 250 bar5-8 bar Πυκνότητα175 kg/m kg/m 3 Ενεργειακό περιεχόμενο 27% petrol 200bar 33% petrol 2 50bar 67% petrol eq. Τυπική χρήσηΕπιβατικά οχ. / ΛεωφορείαΦορτηγά

36 36 Αποθήκευση επί του οχήματος Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Fuel storage system Volume (gal) Weight incl. fuel (lb) Energy (10 3 BTU) Tank Cost ($ 1993) Range (mi) Petrol CNG Steel/Comp CNG Alum/Comp CNG All Comp LNG Ingersoll, 1996

37 37 Αποθήκευση: Φυσικό αέριο έναντι βενζίνης Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Σύστημα αποθήκευσης καυσίμου Όγκος Βάρος περιλαμβαν. καυσίμου Κόστος δοχείου καυσίμου Βενζίνη111 CNG Χάλυβας/Συνθ. υλικά CNG Αλουμίνιο/Συνθ. υλικά CNG Συνθετικά υλικά LNG

38 38 Θερμοκρασία κατάλυσης μεθανίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος Conversion Efficiency (%) Catalyst Temperature ( o C) Methane CH 4 Ethane C 2 H 6 Ethylene C 2 H 4 Propylene C 3 H 6 Propane C 3 H 8 Butane C 4 H 10

39 39 Οχήματα Φυσικού Αερίου (NGVs) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Dedicated vehicles – Αποκλειστικής χρήσης Λειτουργούν μόνο με φυσικό αέριο.  Bi-Fuel vehicles Τα οχήματα Bi-Fuel λειτουργούν με CNG αλλά παρέχουν και τη δυνατότητα χρήσης βενζίνης ως εφεδρικό καύσιμο. Ο κινητήρας μπορεί να λειτουργήσει είτε με το ένα είτε με το άλλο καύσιμο αλλά όχι ταυτόχρονα και με τα δύο. Ο λόγος συμπίεσης αναγκαστικά παραμένει σε επίπεδα συμβατά με τη βενζίνη. Σήμερα, κινητήρες του τύπου αυτού χρησιμοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά σε οχήματα κάτω των 3500 kg.  Dual Fuel vehicles Οι κινητήρες Dual Fuel προέρχονται από κινητήρες Diesel. Το κυρίως καύσιμο είναι το Φ.Α ενώ μια μικρή ποσότητα Diesel χρησιμοποιείται για την έναρξη της καύσης. Οι κινητήρες αυτού του τύπου λειτουργούν με αυτανάφλεξη.

40 40 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο

41 41 Σχηματικό διάγραμμα συστήματος 6 Cyl. MPI Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Gas Injectors Pressure Regulator Injector Supply Manifold (Rail) Electronic Control Unit Coils Spark Plugs Gas supply (200 bar) Lambda Probe Engine Speed Sensor Phase Sensor Water Temp Sensor Air Temp Sensor Air Flow Sensor Throttle Position Sensor

42 42 Εξαρτήματα για λειτουργία με Φ.Α. Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Bosch, 2007

43 43 Φιάλες αποθήκευσης CNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Τέσσερις τύποι:  Τύπος 1: Χαλύβδινες χωρίς επιστρώσεις άλλες εκτός της βαφής. Αποτελούν τον πιο κοινό τύπο φιάλης.  Τύπος 2: Μεταλλικός κύλινδρος (χάλυβας ή αλουμίνιο) με μερική επίστρωση υάλου ή άνθρακα σε εποξική ή πολυεστερική ρητήνη  Τύπος 3: Κύλινδρος περιτυλιγμένος εξ ολοκλήρου με ανθρακο- νήματα. Φέρουν μεταλλική επένδυση (συνήθως αλουμίνιο)  Τύπος 4: Κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου από μη μεταλλικά συνθετικά υλικά (κύλινδρος από 100% ανθρακονήματα και επένδυση από άνθρακα η πλαστικό Για λόγους ασφαλείας όλες οι φιάλες υπερδιαστασιολογούνται ώστε να αντέχουν πίεση 2.5 φορές μεγαλύτερη από την πίεση λειτουργίας

44 44 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Fiat Panda 1.2 CNG Fiat Marketing, 2007

45 45 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Opel Zafira 1.6 CNG

46 46 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Εργοστάσιο Opel

47 47 Λεωφορεία CNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

48 48 Αστικά λεωφορεία Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 City Total number of busses Natural Gas busses % of Natural Gas busses Berlin % Paris % Rome % Madrid % Athens % New York % Los Angeles % Toronto % Vancouver % Sydney % Perth % Beijing % Delhi % Sgourakis, 2008

49 49 Λεωφορεία της ΕΘΕΛ στην Αθήνα Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

50 50 Σταθμός ανεφοδιασμού λεωφορείων της ΔΕΠΑ Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

51 51 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 ECE Regulation No.110 (E/ECE/TRANS/505) TNO, 2008 The Economic Commission for Europe (ECE) has introduced Regulation No. 110 to provide uniform provisions concerning: I.Approval of specific components of motor vehicles using CNG in their propulsion system; II.Approval of vehicles with regard to the installation of specific components of an approved type for the use of CNG in their propulsion system. To prevent bursting of a CNG cylinder during accidents involving fires, automotive CNG cylinders have to be equipped with a Pressure Relief Device (PRD). The effectiveness of the specified fire protection system has to be tested in a Bonfire as defined in annex 3 (article and appendix A.15) of ECE Regulation No. 110 (E/ECE/TRANS/505).

52 52 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Δοκιμή πυρός δοχείου καυσίμου CNG TNO, 2008

53 53 Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (1/6) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Seattle Fire Department Incident #26564, March 26, 2007  Dispatch 0230 hours for car fire (Engine 10)  E10 arrived and requested FIB for multiple vehicles with possible structural exposures (freeway columns and overpasses)  12 vehicles damaged or destroyed  Firefighter near miss when CNG vehicle exploded as E10 crew approached with a handline (approximately m away)  Determined to be arson

54 54 Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (2/6) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Debris from the explosion was thrown up to 30 m in all directions including on the over-passes above the incident

55 55 Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (3/6) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Roof is blown completely off vehicle and doors blown open

56 56 Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (4/6) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος Backhoe Fuel tank Trunk lid Bumper frame Roof debris 30 m

57 57 Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (5/6) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

58 58 Auto Fire with CNG Fuel Tank Explosion (6/6) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Evidence indicates that the fuel tank may have ricocheted off the underside of a freeway overpass

59 59 Ανεφοδιασμός CNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Ταχεία πλήρωση - Fast fill (3-5 min) Στους σταθμούς ανεφοδιασμού αυτού του τύπου το καύσιμο είναι αποθηκευμένο σε δεξαμενές υπό πίεση οι οποίες συνεχώς πληρώνονται από το δίκτυο μέσω συμπιεστών. Πολλές δεξαμενές μπορεί να είναι συνδεδεμένες σε κλιμακωτή διάταξη. Η τροφοδοσία της αντλίας γίνεται εκ περιτροπής ανάλογα με τις ανάγκες.  Αργή πλήρωση - Slow fill (ολονύκτιος) Στις εγκαταστάσεις αργής πλήρωσης τα οχήματα ανεφοδιάζονται απ’ ευθείας από τον συμπιεστή. Δεν διαθέτουν δεξαμενές αποθήκευσης. Τυπική χρήση είναι αυτή του στόλου οχημάτων

60 60 Ταχεία πλήρωση - CNG Fast Fill Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος Δίκτυο φυσικού αερίου 2. Ξηραντήριο 3. Συμπιεστής αερίου 4. Πίνακας (Priority panel) 5. Κύλινδροι αποθήκευσης (κλιμακωτή) 6. Αντλία

61 61 Εγκατάσταση ταχείας πλήρωσης (κλιμακωτή) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

62 62 Ακροφύσια ταχείας πλήρωσης (1/2) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 OFF When the handle is rotated 180º to the “on” position, an arrow visible from the top, points toward vehicle ON

63 63 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 OFF ON OFF ON Ακροφύσια ταχείας πλήρωσης (1/2)

64 64 Αργή πλήρωση CNG στόλου οχημάτων Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος Δίκτυο φυσικού αερίου 2. Εγκατάσταση συμπιεστή 3. Προσωρινή αποθήκευση (Buffer) 4. Θέσεις ανεφοδιασμού 5. Σωλήνες σύνδεσης

65 65 Αργή πλήρωση CNG στόλου οχημάτων Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

66 66 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Ακροφύσια αργής πλήρωσης

67 67 Αργή πλήρωση CNG (Οικιακή χρήση) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος Δίκτυο φυσικού αερίου 2. Μετρητής αερίου 3. Οικιακή συσκευή πλήρωσης 4. Σωλήνας σύνδεσης

68 68 Οικιακός ανεφοδιασμός CNG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

69 69 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Υγροποιημένο Φυσικό αέριο

70 70 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 LNG Το φυσικό αέριο σε κανονικές συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης είναι αέριο. Υγροποιείται αν ψυχθεί στους - 162°C. Το φυσικό αέριο δεν μπορεί να υγροποιηθεί μόνο με αύξηση της πίεσης. Με την υγροποίηση απομακρύνονται διάφορα στοιχεία και ενώσεις που περιέχονται στο φυσικό αέριο, όπως οξυγόνο, διοξείδιο του άνθρακα, ενώσεις του θείου και νερό. Η υγροποίηση μειώνει τον όγκο 600 φορές περίπου διευκολύνοντας τη μεταφορά είτε στην ξηρά είτε στη θάλασσα. Μπορεί να εξαερωθεί και να διοχετευτεί στο οικιακό δίκτυο.

71 71 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 LNG: Αποθήκευση επί οχήματος Το δοχείο καυσίμου LNG είναι ένα κρυογονικό δοχείο αποτελούμενο από δύο ξεχωριστά δοχεία πίεσης το ένα εντός του άλλου. Το εσωτερικό δοχείο, που περιέχει το ψυχρό LNG στην υγρή του μορφή, είναι περιτυλιγμένο με πολλαπλά στρώματα άφλεκτης μόνωσης και φύλλων ανάκλασης. Είναι δε αεροστεγώς σφραγισμένη μέσα στο εξωτερικό δοχείο. Στο χώρο μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού δοχείου δημιουργείται κενό παρέχοντας την καλύτερη δυνατή μόνωση.

72 72 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 LNG: Προέχει η ασφάλεια Ένα όχημα LNG σταθμευμένο σε κλειστό χώρο χωρίς να κινηθεί τουλάχιστον για μία εβδομάδα θα αφήσει να διαφύγει στο χώρο φυσικό αέριο δημιουργώντας εύφλεκτο μίγμα με τον αέρα. Το μίγμα μπορεί να αναφλεγεί από κάποια πηγή ανάφλεξης στο χώρο. Προς αποφυγή τέτοιων καταστάσεων, η χρήση του LNG πρέπει να περιορίζεται σε συχνά μετακινούμενα οχήματα στόλων ή σε οχήματα που σταθμεύουν σε εξωτερικούς χώρους. Η συντήρηση των οχημάτων αυτών πρέπει να γίνεται μόνο από εκπαιδευμένο προσωπικό. EPA420-F , March 2002,

73 73 Κύρια στοιχεία κινητήρων Dual-Fuel Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Ο κινητήρας Dual-Fuel είναι πετρελαιοκινητήρας. Δεν έχει βασικές αλλαγές.  Χρησιμοποιείται μια μικρή ποσότητα Diesel για να μπορέσει να αναφλεγεί το φτωχό ομογενές μίγμα φυσικού αερίου και αέρα με το οποίο λειτουργεί.  Η απόδοση του κύκλου Diesel διατηρείται με έως και 90% φυσικό αέριο  Μπορούν να λειτουργήσουν είτε με LNG είτε με CNG  Χαμηλότερες εκπομπές νομοθετημένων ρύπων από το πετρέλαιο κίνησης.  Μεταβαίνουν αυτομάτως σε λειτουργία με 100% Diesel σε περίπτωση που τελειώσει η παροχή του αερίου

74 74 LNG Trucks Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Clean Air Power, 2008

75 75 LNG Tanks Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Clean Air Power, 2008

76 76 LNG Filling station Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Offload Connectors Vaporiser Storage Vessel bar LNG Cryogenic pump LNG Dispenser NexGen Fuelling

77 77 LNG/LCNG filling station Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 World’s largest LNG/LCNG station built by Chart-NexGen in California. 4× litres storage capacity, 6 LNG dispensers and 3 LCNG dispensers. Serving 200 refuse vehicles (www.chart-ferox.com)

78 78 LCNG Filling station Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Offload Connectors Ambient Vaporiser Storage vessel LCNG Cryogenic pump CNG Dispenser Odouriser CNG storage Cascade system NexGen Fuelling

79 79 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Υγραέριο - Liquefied Petroleum Gas

80 80 Υγραέριο (LPG) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Το LPG αποτελείται κυρίως από προπάνιο (C 3 H 8 ) και σε μικρότερο ποσοστό βουτάνιο (C 4 H 10 ).  Έχει μικρότερο λόγο άνθρακα προς υδρογόνο από τα συμβατικά καύσιμα. Όσο μικρότερος είναι ο λόγος αυτός τόσο καλύτερο για το περιβάλλον.  Χρησιμοποιείται σαν καύσιμο κίνησης τουλάχιστον κατά τα τελευταία 70 χρόνια. Σχεδόν όλα τα οχήματα που κινούνται με LPG προέρχονται από μετατροπή πετρελαιοκίνητων οχημάτων.

81 81 Παραγωγή LPG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Περίπου η μισή ποσότητα του LPG παράγεται σε συνδυασμό με την παραγωγή φυσικού αερίου, ενώ η άλλη μισή παράγεται κατά τη διύλιση του αργού πετρελαίου.  Το φυσικό αέριο πρέπει να είναι απαλλαγμένο από αέρια που μπορούν να υγροποιηθούν στις χαμηλές πιέσεις των αγωγών φυσικού αερίου. Τέτοια αέρια είναι τα κύρια συστατικά του LPG προπάνιο και βουτάνιο.

82 82 Χρήση LPG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Η κύρια χρήση είναι στη θέρμανση. Αποτελεί επίσης σημαντική πρώτη ύλη της πετροχημικής βιομηχανίας. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο επιβατικών οχημάτων, λεωφορείων και φορτηγών. Δεν ενδείκνυται όμως είναι όμως για χρήση σε οχήματα άνω των 3.5 t καθώς δεν έχει την απαιτούμενη απόδοση. Για διάφορους λόγους, ένας εκ των οποίων είναι η ύπαρξη άλλων εναλλακτικών καυσίμων, το LPG είναι πιο κατάλληλο για ελαφρά βενζινοκίνητα οχήματα όπως επιβατικά και ελαφρά φορτηγά.

83 83 Αποθήκευση LPG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Το LPG υγροποιείται σε κανονικές θερμοκρασίες κάτω από μέτρια πίεση (μικρότερη των 20 bar) και αποθηκεύεται σε κατάλληλες δεξαμενές και φιάλες. Η υγροποίηση είναι απαραίτητη για να μειωθεί ο όγκος και επί πλέον να αυξηθεί η πυκνότητα ενέργειας σε αποδεκτά επίπεδα.

84 84 Ιδιότητες προπανίου Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Bechtold, 1997 Fuel PropertyPropanePetrolDiesel FormulaC3H8C3H8 C 4 to C 12 C 8 to C 25 Molecular weight ~200 Composition (% w/w) Carbon Hydrogen Oxygen00-40 Density (kg/L) (gases at boiling point) Freezing Point (°C) to -1 Boiling Point (°C) Autoignition temperature (°C)457~ 257~ 316 Latent Heat of Vaporisation (kJ/kg) Lower Heating Value (MJ/kg) Flammability limits (%v/v) Stoichiometric Air-Fuel Ratio Octane Number (RON) Octane Number (MON) Cetane Number

85 85 Πλεονεκτήματα του LPG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Το κόστος ανά λίτρο είναι το μισό σε σχέση με τη βενζίνη.  Τα οχήματα που κινούνται με LPG δικαιούνται τα διάφορα προνόμια που αφορούν σε οχήματα μειωμένων εκπομπών ρύπων. Μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφορία στο κέντρο των πόλεων κ.ά.  Η καύση του LPG παρουσιάζει μειωμένες επικαθήσεις θειούχων ενώσεων στη μηχανή, ενώ έχει και μειωμένες εκπομπές HC και CO στην εξάτμιση.

86 86 Κρύα εκκίνηση: LPG έναντι βενζίνης Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 SAE P-248, 1992

87 87 Μειονεκτήματα του LPG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Μείωση του όγκου του χώρου αποσκευών.  Η μετατροπή του οχήματος για καύση LPG ακυρώνει την εγγύηση του κατασκευαστή.  Πιθανή αύξηση ασφαλίστρων.  Μικρός αριθμός σταθμών ανεφοδιασμού.  Περίπου 5% μείωση της ισχύος σε σχέση με τη βενζίνη.

88 88 Σχηματικό διάγραμμα συστήματος LPG Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Bosch, Gas shut-off valve 2.Evaporator pressure regulator 3.Throttle device 4.Intake manifold pressure sensor 5.Injector 6.Ignition coil with spark plug 7.Lambda sensor 8.Control unit 9.Speed sensor 10.Temperature sensor 11.Primary catalytic converter 12.Lambda sensor 13.CAN interface 14.Diagnosis lamp 15.Diagnosis interface 16.Ventilation line 17.LPG tank 18.Housing with tank fittings 19.External filler valve 20.Main catalytic converter

89 89 LPG Sequential Injection Kit Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 LPG tank Multivalve Switch Electronic Control Unit Pressure sensor Injection Rail LPG filter LPG regulator Emmegas BRC

90 90 LPG dispenser on a wharf at Constance lake Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002

91 91 CNG and LNG incentives in Italy (2009) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

92 92 Price List 2008/09 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 For all engine transformations to LPG or CNG, a price list for the public has been adopted by all workshops, thereby guaranteeing a maximum amount which cannot be overridden.

93 93 LPG/CNG ECU Features Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Fully Functional OBDII Keeps the original equipment manufacturer OBDII system completely functional when operating on Petrol and also when operating on LPG or Natural Gas. Does not intervene the OEM OBD trouble codes or malfunction indication lights. The calibration of the Alternative Fuel system must be done and verified using an OBD scanner.  Automatic Change Over Fuels Petrol to CNG/LPG or CNG/LPG to Petrol automatic change over. The installer can define and adjust change parameters based on multiple conditions considering fuel temperature, fuel pressure, RPM, etc.  Calibration The ECU can be calibrated manually at different engine loads during the calibration process to achieve emission levels equal to the OEM.  Real Engine Mapping The ECU can capture real engine mapping while the engine run at different power load on the road or on a dynamometer.

94 94 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Εκπομπές καυσαερίων

95 95 Εκπομπές CO Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002

96 96 Εκπομπές NMHC Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002

97 97 Εκπομπές NOx Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002

98 98 Εκπομπές σωματιδίων PM Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002

99 99 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Athens under photochemical smog Pollutant effects: Summer smog

100 100 Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Belgium, December 2007 Pollutant effects: Winter smog

101 101 Pollutant effects: Acid Formation Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002

102 102 Pollutant effects: Acid Rain Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Great Smoky Mountains National ParkSacré-Cœur Gargoyle

103 103 Pollutant effects: Greenhouse gases Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Emission values for new mid-sized vehicle registrations in the EU in 2002

104 104 Pollutant effects: Greenhouse gases Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

105 105 Life Cycle Emissions Comparison Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Bio-methane GREENEST MOST POLLUTING Gloria Esposito, 2009

106 106 BioGAS (BioMethane) Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010  Biomethane is a renewable resource and does not compete with food production.  Methanisation is used for producing biogas from organic matter of plant or animal origin.  Biogas is rich in methane, which is also found in natural gas.  Biogas can be collected directly in landfill waste disposal centres or produced with the aid of digesters.  All kinds of organic matter can be converted into biogas.  Effluents can be methanised in waste treatment plants.  Liquid manure, agricultural waste and energy crops can be methanised in small biogas units on farms or in co-digestion units.  Solid household waste and “green” waste can also be converted into biogas in large plants for methanisation of solid waste.

107 107 Hythane = Hydrogen + Methane Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010 Hythane is a mixture of natural gas and hydrogen 5-7% by energy. Benefits include: Extended lean flammability limits, increased flame speed, easier ignition and more efficient catalysis.

108 108 Amsterdam Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

109 109 U.S.A. - Germany Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

110 110 Argentina Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

111 111 Russia Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

112 112 Russia Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

113 113 China Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010

114 114 Thanks for your attention! Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ Σίνδος, Απρίλιος 2010


Κατέβασμα ppt "ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ Εργαστήριο Μ.Ε.Κ. ΙΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΑΕΡΙΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΜΗΧΑΝΩΝ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google