Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ο Ρόλος των δύο φύλων διαχρονικά Αλαφογιάννη Φωτεινή Αρούνη Ζωή Βαγενάς Νίκος Βαρβαράκης Γιάννης Γεωργιάννη Βαρβάρα Γκίκας Ηλίας Δημητρίου Ανδριάνα Μαστροθανάση.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ο Ρόλος των δύο φύλων διαχρονικά Αλαφογιάννη Φωτεινή Αρούνη Ζωή Βαγενάς Νίκος Βαρβαράκης Γιάννης Γεωργιάννη Βαρβάρα Γκίκας Ηλίας Δημητρίου Ανδριάνα Μαστροθανάση."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ο Ρόλος των δύο φύλων διαχρονικά Αλαφογιάννη Φωτεινή Αρούνη Ζωή Βαγενάς Νίκος Βαρβαράκης Γιάννης Γεωργιάννη Βαρβάρα Γκίκας Ηλίας Δημητρίου Ανδριάνα Μαστροθανάση Παναγιώτα Μπαλωματίνη Κατερίνα Ντελίκου Χριστίνα Παναγώτα Ειρήνη Παπαδημητρίου Ανδρέας Πασσάς Λουκάς Πλαστήρα Κατερίνα Σαβουλίδου Σιμέλα Στάμου Ασημίνα Στάμου Γεωργία Ερευνητική εργασία 1ο Λύκειο Λιβαδειάς Σχολικό έτος: Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Μαυροπούλου Μαίρη

2  ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σκοπός της ερευνητικής μας εργασίας ήταν να μελετήσουμε πως διαμορφώνονται οι ρόλοι των δυο φύλων διαχρονικά. Για την καλύτερη κατανόηση των αποτελεσμάτων της έρευνας μας, θεωρήσαμε χρήσιμο στο πρώτο μέρος της εργασίας μας να ανατρέξουμε ιστορικά σε παλαιότερες εποχές και να δούμε πόσο ιστορικά γεγονότα, ήθη, έθιμα, αντιλήψεις και νοοτροπίες, επηρέασαν στη δημιουργία στερεοτύπων. Μέσω αυτής της κοινωνικής επιβολής προέκυψαν συγκεκριμένα μοτίβα συμπεριφορών από τα δυο φύλα στο στενό οικογενειακό κύκλο, στην εργασία και την ευρύτερη κοινωνία. Μελετήσαμε τις διάφορες ιστορικές εποχές και αποκομίσαμε σημαντικές πληροφορίες για το ιστορικό κοινωνικό και πολιτισμικό υπόβαθρο της σημερινής εικόνας των δυο φύλων.

3 Στο δεύτερο μέρος της εργασίας μας και έχοντας ως βάση τις πολύτιμες πληροφορίες που αντλήσαμε μελετώντας το παρελθόν, επιχειρήσαμε να διερευνήσουμε τις βιολογικές διαφορές, τους παράγοντες που ευνοούν στη διαφορετικότητα, τον ρόλο των ΜΜΕ στη διαμόρφωση των ρόλων, πως διαφαίνονται οι ρόλοι αυτοί στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Τα ερωτήματα που μας απασχόλησαν αφορούν στη σημερινή διαμόρφωση των ρόλων των δυο φύλων, κατά πόσο υπάρχουν στερεότυπα σήμερα, τι έχει αλλάξει και γιατί. Το υλικό που χρησιμοποιήσαμε αφορά ιστότοπους, τηλεοπτικές εκπομπές, κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικά σήριαλ, διαφημίσεις και video σχετικά με το θέμα.

4 Οι Εποχές που διερευνούνται είναι οι ακόλουθες:  Αρχαϊκή Εποχή  Ελληνιστική Εποχή  Κλασσική Εποχή  Βυζαντινή Εποχή  Διαφωτισμός  Τουρκοκρατία  Σύγχρονη Εποχή

5 Ο Ρόλος της Γυναίκας στην Αρχαϊκή Εποχή  Όταν γεννιόταν ένα κορίτσι, ο πατέρας αποφάσιζε αν θα παραμείνει στη ζωή ή όχι,καθώς θεωρούνταν επιπρόσθετο έξοδο για τον οίκο.  Μεγαλώνοντας η γυναίκα δεν είχε τη δυνατότητα να διατηρήσει το οικογενειακό της όνομα και τα περιουσιακά στοιχεία, αφού η κοινωνία ήταν βαθιά ανδροκρατούμενη.

6 Ο κοινωνικός της ρόλος Η Αθηναία κόρη  Εκπροσωπούνταν σε νομικές υποθέσεις από τον πατέρα της  Συμμετείχε σε θρησκευτικές τελετές με την σύμφωνη γνώμη του πατέρα  Ελάχιστη κοινωνική ζωή Η Σπαρτιάτισσα  Συμμετείχε ελεύθερα σε αγώνες  Μορφώνονταν, μάλιστα κάποιες ασχολούνταν με την ποίηση  Μοναδικός στόχος της η γέννηση παιδιών  Είχε έντονη κοινωνική ζωή

7 Ο Γάμος στη Αθήνα  Ο γάμος ήταν το θεμέλιο της συγκρότησης του οίκου μέσα από τον οποίο κάθε άτομο αποκτούσε το δικαίωμα του Αθηναίου πολίτη και διαιωνίζονταν νόμιμα το είδος, τόσο στην αρχαϊκή εποχή όσο και στην κλασική.  Τα κορίτσια παντρεύονταν στα 15 τους χρόνια ενώ τα αγόρια μετά την ενηλικίωση τους  Ο γάμος δεν θεμελιώνονταν σε αμοιβαία αισθήματα αγάπης αλλά είχε ως κύριο στόχο την τεκνοποίηση  Από εκεί και πέρα η γυναίκα ήταν απούσα από τον δημόσιο βίο. Δεν είχε άμεσο πολιτικό ή κοινωνικό λόγο, ούτε δικαιοπρακτικές δυνατότητες. Ήταν μέλος του οίκου αλλά όχι της πολιτείας.

8 Ο Γάμος στην Σπάρτη Η τελετή του γάμου στη Σπάρτη φαίνεται πως δεν αποτελούσε δημόσιο γεγονός. Η Σπαρτιάτισσα διοικούσε η ίδια την περιουσία της και μπορούσε να επιλέξει άλλο σύζυγο, αν ο δικός της απουσίαζε για καιρό. Σε αντίθεση με την Αθήνα, στη Σπάρτη ο γάμος είχε ως στόχο αποκλειστικά την τεκνοποίηση. Εξάλλου, εξ αιτίας του οξυμένου δημογραφικού προβλήματος της Σπάρτης, οποιοσδήποτε Λακεδαιμόνιος μπορούσε να ενωθεί ερωτικά με μια Σπαρτιάτισσα, με στόχο την παιδοποιία, αρκεί ο πατέρας ή και ο σύζυγος της να ήταν εκ των προτέρων σύμφωνος. Έτσι λειτούργησε και ο θεσμός της πολυανδρίας, τον οποίο είχε θεσπίσει ο Λυκούργος. Η πολυανδρία συνιστά σπάνια μορφή πολυγαμίας, όπου η σύζυγος τεκνοποιούσε νομίμως με περισσοτέρους συζύγους ταυτόχρονα.

9 Η Προίκα Όντας μία διαχρονική συνήθεια, η προίκα αποτελούσε απαραίτητη προϋπόθεση για τη διεξαγωγή ενός γάμου. Ο σύζυγος ήταν ο διαχειριστής της ενώ εγγυόταν την επιστροφή της προίκας σε περίπτωση διαζυγίου ή θανάτου της γυναίκας του. Στην προίκα συμπεριλαμβάνονταν οικιακά σκεύη, κοσμήματα, αρώματα ή και ακίνητη περιουσία όπως κτήματα. Αν ο σύζυγος έλειπε σε στρατιωτική υπηρεσία ή είχε πεθάνει, η γυναίκα γινόταν ο άνδρας και η γυναίκα μαζί. Δεδομένων των λιγοστών ευκαιριών απασχόλησης για μια γυναίκα, αναζητούσε πόρους προσφέροντας τις υπηρεσίες της ως τροφός, στο εμπόριο ή σε μικρές βιοτεχνίες.

10 Ο Ρόλος της γυναίκας στην Κλασσική εποχή Διαχρονικά ο ρόλος της γυναίκας υποσκελίζεται από τον ηγετικό χαρακτήρα του άλλου φύλου! Η άνιση αυτή σχέση υπάρχει ήδη από την κλασική εποχή, η οποία συνδέεται στενά με την κορύφωση της δημοκρατίας. Παρόλα αυτά αποτελεί ακράδαντο παράδειγμα εμφάνισης αντιφεμινιστικών αντιλήψεων. Μέσα από τη δομή του κοινωνικοπολιτικού συστήματος διαφαίνεται πως η δημοκρατία πρόκειται για μία ανδρική υπόθεση με πλήρη αποκλεισμό της γυναίκας. Αναμφισβήτητα, η λέξη «ανάδειξη» δεν αρμόζει στην εποχή εκείνη μιας και η Αθήνα εξακολουθεί να πορεύεται ως μια ανδροκρατούμενη λέσχη της οποίας οι γυναίκες ουσιαστικά δεν υπήρξαν ποτέ μέλη!

11 Η Εκπαίδευση Τα πρώτα 7 χρόνια της ηλικίας τους τα παιδιά στην κλασική εποχή εκπαιδεύονταν από τις τροφούς τις οποίες προσλάμβαναν οι εύπορες οικογένειες. Από τα 7 και έπειτα οι δρόμοι των δύο φύλων χωρίζονταν. Το αγόρι πήγαινε στο σχολείο συνοδευόμενο από τον παιδαγωγό. Από την άλλη πλευρά τα κορίτσια λάμβαναν τη στοιχειώδη εκπαίδευση, όπως ανάγνωση και γραφή. Μέχρι τα 20 τους δέχονται την εκπαίδευση από τις μητέρες τους σχετική με το σύνολο των οικιακών εργασιών. Τέλος, αρκετές ανώτατες πανεπιστημιακές σχολές προσέφεραν ευχαρίστως μόρφωση σε γυναίκες. Σημαντικές γυναίκες επιστήμονες υπήρξαν η Θεανώ, η Θεόκλεια, η Ασκληπιγένεια κ.α.

12 Ασχολίες Γυναικών  Διευθύνουν του δούλους και τους αποστέλλουν για διάφορες εξωτερικές εργασίες.  Φροντίζουν για τη συνολική περιποίηση των δούλων και την παροχή μιας άνετης ζωής.  Επιτηρούν τις διάφορες υπηρέτριες, τις επιδεικνύουν τον καλύτερο τρόπο πραγματοποίησης των εργασιών και τις εκπαιδεύουν, αν είναι αρχάριες, έτσι ώστε να παρέχουν άψογες υπηρεσίες.  Παραλαμβάνουν τα οικιακά προϊόντα, τα αποθηκεύουν και τα διαχειρίζονται.  Μεριμνούν για την παραγωγή υφασμάτων και σιτηρών.  Τέλος, περιποιούνται τον εαυτό τους φορώντας πολλά κοσμήματα και βάφοντας με σπιτικά καλλυντικά το πρόσωπο τους.

13 Ο Ρόλος της γυναίκας στην Ελληνιστική Εποχή  Η κοινωνική διαστρωμάτωση παίζει βασικό ρόλο  Γυναίκες γόνοι βασιλικών οικογενειών χειρίζονταν μόνες τους τις οικονομικές και νομικές υποθέσεις τους  Βγαίνουν από το σπίτι, εργάζονται και συντηρούν μόνες τον εαυτό τους  Αναλαμβάνουν δημόσια αξιώματα  Έχουν ευκαιρίες μόρφωσης

14 Συνοψίζοντας τις παραπάνω περιόδους  Ο άνδρας ξεχωρίζει αναμφισβήτητα ως το ισχυρό φύλο  Η γυναίκα ζει στη σκιά του πατέρα και αργότερα του άντρα της  Είναι αποκλεισμένη από το δημόσιο βίο και δραστηριοποιείται μόνο στο σπίτι  Ο γάμος της αποτελεί προϊόν συμφωνίας με μοναδικό στόχο την παιδοποιία  Η γυναίκα απουσιάζει από το δημόσιο βίο  Εξαίρεση αποτελούν οι Σπαρτιάτισσες ως πιο φιλελεύθερα όντα

15 Ο Ρόλος της Γυναίκας στην Βυζαντινή Εποχή Κατά την βυζαντινή περίοδο, ο ρόλος της γυναίκας δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη διαφοροποίηση σε σχέση με τις προηγούμενες περιόδους. Η γυναίκα συνεχίζει να αντιμετωπίζεται υποτιμητικά και να θεωρείται το κατώτερο φύλο. Οι νόμοι και οι συνήθειες της εποχής την ήθελαν υποδεέστερη σε σχέση με τον άνδρα. Ωστόσο την περίοδο αυτή υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις γυναικών που ξεχώρισαν.

16 Ο Γάμος  Απαγορεύονταν ανάμεσα σε διαφορετικές κοινωνικές τάξεις  Τα κορίτσια παντρεύονταν σε ηλικία ετών  Η επιλογή του συντρόφου γινόταν από τους γονείς σε συνεργασία με κάποια προξενήτρα

17 Αποκλεισμός από τους Άνδρες  Οι γυναίκες απαγορευόταν να γευματίζουν με άντρες  Περνούσαν τον περισσότερο χρόνο στον γυναικωνίτη  Δεν εργάζονταν εκτός σπιτιού

18 Επαγγέλματα  Οι γυναίκες ασκούσαν επαγγέλματα όπως: βιοτέχνιδα, υφάντρια και θεατρίνα  Ήταν νομοθετικά αποκλεισμένες από αξιολογότερα επαγγέλματα όπως δικαστίνα και δικηγορίνα  Εργάζονταν ως υπηρέτριες με μικρό μηνιαίο μισθό σε σπίτια αστών  Οι φτωχές έβγαιναν στην αγορά καταπατώντας το νόμο για να κερδίσουν τα προς το ζην Γυναίκες κατασκευάζουν κοσμήματα και υφαίνουν υφάσματα.

19 Οι γυναίκες στο Βυζάντιο διακρίνονταν στο εμπόριο των υφασμάτων.

20 Εμφάνιση Γυναικών  Διακρίνεται από απλότητα και σεμνότητα  Αποτελούνταν από μακρύ χιτώνα ή μανδύα  Το κεφάλι ήταν σκεπασμένο για λόγους σεμνότητας  Οι πλούσιες γυναίκες φορούσαν ακριβά αρώματα, κοσμήματα και φορέματα και βάφονταν έντονα

21 Μόρφωση  Ξεκινούσε μέσα στο σπίτι και μεταδιδόταν από μάνα σε κόρη  Αποτελούσε προνόμιο των κοριτσιών πλούσιων οικογενειών  Αγόρια και κορίτσια στην περίπτωση αυτή λάμβαναν τις ίδιες γνώσεις  Ωστόσο, τα κορίτσια δεν μπορούσαν να εισαχθούν σε Ανώτατα Πανεπιστήμια Γυναίκα μαθαίνει στην Κόρη της Γραφή και Ανάγνωση.

22 Γυναίκες που Διακρίθηκαν κατά τη βυζαντινή περίοδο Η Θεοδώρα κατάγονταν από τα κατώτερα στρώματα της βυζαντινής κοινωνίας και κατάφερε να ανέβει στο υψηλότερο σκαλοπάτι της εξουσίας επίσης μετά από πρόταση της καταργήθηκε δια νόμου ο θεσμός της προίκας. Θεοδώρα

23 Άννα Κομνηνή Η Άννα Κομνηνή ήταν μια πιο τις πιο μορφωμένες αυτοκράτειρες του Βυζαντίου και έχει μείνει γνωστή για το έργο της «Αλεξιάς * ». Η Ημερομηνία θανάτου της δεν είναι γνωστή αλλά πιστεύεται ότι πέθανε μετά το 1148 αφού είχε ολοκληρώσει το έργο της. * Ιστορικό έργο στο οποίο καθρεφτίζεται η μεγάλη παιδεία της, η αρχαιομάθειά της, η εξοικείωσή της με την Αγία Γραφή και προπαντός η αφοσίωση και ο θαυμασμός της για τον πατέρα της.

24 Συνοψίζοντας την Βυζαντινή Εποχή Η παρουσία, ο ρόλος και η δράση των γυναικών σχετιζόταν άμεσα με:  τον ηθικό κώδικα αξιών  τη γενικότερη ιδεολογία της εποχής  τους θεσμούς  τη δομή της κοινωνίας

25 Η Γυναίκα στον Διαφωτισμό Η περίοδος του Διαφωτισμού  Ως «Διαφωτισμό» χαρακτηρίζουμε την ευρωπαϊκή εκείνη κίνηση, που τα ειδικά γνωρίσματά της είναι η απόλυτη πεποίθηση και πίστη στην ικανότητα του λόγου να βοηθήσει στην κατανόηση της πραγματικότητας.  Ο Διαφωτισμός προσπαθούσε να διδάξει τους ανθρώπους να ερευνήσουν σε βάθος και να υποβάλουν σε κριτική όλες τις καθιερωμένες αρχές και εξουσίες, που προέρχονταν από το Μεσαίωνα, ξεχωρίζοντας την γνώση από τις δεισιδαιμονίες και τις προλήψεις.

26 Στον Μεσαίωνα υπήρχε η αντίληψη που ήθελε τη γυναίκα να είναι όργανο του Σατανά, μάγισσα και σκεύος ηδονής. Αυτήν λοιπόν την άποψη είχαν και ορισμένοι Διαφωτιστές:  Ο Giordano Βruno ονόμασε τη γυναίκα «ακραία πληγή και διαστρέβλωση της φύσης».  Ο John Locke θεωρούσε πολίτες μόνο τους άνδρες επιφυλάσσοντας για τις γυναίκες τους ρόλους της συζύγου και της μητέρας.  Ο Ρουσσώ προσπάθησε να ορίσει τη θηλυκότητα με τη βοήθεια της ιατρικής και απεφάνθη ότι οι γυναίκες αποτελούσαν ξεχωριστό είδος μέσα στην ανθρώπινη φυλή, το οποίο χαρακτηριζόταν από την αναπαραγωγική λειτουργία.

27 Ωστόσο δεν ήταν λίγοι οι διαφωτιστές που υποστήριξαν την γυναίκα:  Ο Ντιντερό υποστήριξε ότι οι άνδρες και οι γυναίκες δε διαφέρουν τόσο.  Ο Βολταίρος διατύπωσε την άποψη ότι οι γυναίκες σε διανοητικό επίπεδο μπορούν να κατορθώσουν ότι και οι άνδρες.  Ο Κοντορσέ διεκδίκησε τη γυναικεία ισότητα στην πολιτική και στη μόρφωση.

28 Σημαντική υπήρξε και η συμβολή των πρώτων φωτισμένων γυναικών:  Η Γαλλίδα Olympe des Gouges διεκδίκησε τα δικαιώματα των γυναικών στη μόρφωση και στην πολιτική και τελικά αποκεφαλίστηκε από τον Ροβεσπιέρο.  Η Αγγλίδα Mary Wallstonecraft κατέρριψε τη βασική αρχή του Διαφωτισμού θέτοντας το ερώτημα αν ο ορθολογισμός είναι χαρακτηριστικό μόνο των ανδρών

29  Η Artemisia Gentileschi υπήρξε η πρώτη γυναίκα ζωγράφος που τιμήθηκε και αναγνωρίστηκε από τον κόσμο της τέχνης.  Η Mary Wallstonecraft, Αγγλίδα συγγραφέας και φιλόσοφος, διατύπωσε το πρώτο συστηματικό επιχείρημα για τα πολιτικά δικαιώματα των γυναικών.

30 Συνοψίζοντας την περίοδο του Διαφωτισμού  Πάρα τις αντικρουόμενες απόψεις σε σχέση με τη γυναικεία φύση όλοι οι Διαφωτιστές συμφώνησαν στην εκπαίδευση της γυναίκας, είτε για τη σωστή μετάδοση των πολιτιστικών αξιών, είτε για έναν ευρύτερο στόχο.  Ο ρόλος της γυναίκας στην οικογένεια ήταν να μεταβιβάσει τις πνευματικές αξίες στην επόμενη γενιά. Πώς όμως θα έκανε κάτι τέτοιο σωστά χωρίς την απαιτούμενη μόρφωση;  Οι διαφωτιστές ήταν οι πρώτοι που αντιλήφθηκαν τις αντιφάσεις των θεωριών τους και κάποιοι από αυτούς διαφοροποίησαν τη στάση τους. Έτσι άρχισαν περισσότερες γυναίκες να μορφώνονται και αυξήθηκε κατά πολύ ο αριθμός αυτών που ασχολήθηκαν με τη λογοτεχνία.

31 Η γυναίκα στην Τουρκοκρατία Η ελληνική οικογένεια στα χρόνια της τουρκοκρατίας αποτελεί πρότυπο σεμνότητας και ταπεινότητας. Υπηρετώντας ιδιαίτερα αυστηρές αρχές ήταν σεμνή σύζυγος και άξια μητέρα καθώς και δέσποινα του σπιτιού. Ήταν αρμόδια για την ανατροφή των παιδιών και ο ρόλος της ήταν να τους μεταφέρει γνώσεις ώστε στο μέλλον να γίνουν σωστοί Έλληνες. Ως σύζυγος, βοηθούσε τον άνδρα της μεταφέροντας όπλα,νερό, τροφή σε περιόδους εξέγερσης και όπου υπήρχε ανάγκη έπαιρνε μέρος ακόμα και στις μάχες. Έτσι εκείνη την εποχή αναδείχτηκαν πολλές ηρωίδες που έπαιξαν ουσιαστικό ρόλο στην επανάσταση

32 Ηρωίδες που έπαιξαν ουσιαστικό ρόλο στην επανάσταση  η Μπουμπουλίνα η οποία ήταν μέλος της Φιλικής εταιρείας,  η Μαντώ Μαυρογένους στη οποία δόθηκε το αξίωμα του επίτιμου αντιστράτηγου για την προσφορά της στο έθνος και τέλος  η Δόμνα Βισβίζη (η οποία δεν είναι ευρέως γνωστή) η οποία πολέμησε για 3 χρόνια στην Εύβοια ως κυβερνήτρια του δικού της πλοίου

33 Ο γάμος Ακόμη και επί τουρκοκρατίας ο πατέρας διάλεγε τον σύζυγο της κόρης του πάντα με την συγκατάθεση του αγά της περιοχής όπως και ο ‘γαμπρός’ πριν πάρει την απόφαση να ζητήσει το χέρι μιας κοπέλας. Οι παντρεμένες γυναίκες απέφευγαν την έξοδο από το σπίτι, κάποιες φορούσαν κουρέλια η μουτζουρώνονταν στο πρόσωπο για να απωθούν τους Οθωμανούς. Επίσης χαρακτηριστικό της τότε εποχής ήταν και ο τούρκικος φερετζές ή η λευκή μαντίλα που πολλές γυναίκες επέλεγαν για να καλύπτουν το πρόσωπο τους.

34 Συνοψίζοντας την περίοδο της Τουρκοκρατίας  Στην ουσία, ο ρόλος της γυναίκας και στην τουρκοκρατία δεν διαφέρει από τη παραδοσιακή και υποταγμένη γυναίκα που έχουμε ακούσει και από τους παππούδες μας. Οι γυναίκες αυτές στήριζαν τους συζύγους τους, κάλυπταν όταν χρειαζόταν τα νώτα τους, κουβαλούσαν εφόδια και φαγητό και ανέτρεφαν τα παιδιά τους. Ωστόσο την εποχή αυτή παρατηρείται η παρουσία της γυναίκας και στον πόλεμο. Γυναίκες που διακατέχονταν από ανδρεία και δυναμισμό κατάφεραν να διαπρέψουν (Μπουμπουλίνα, Μαντώ Μαυρογένους) και να κερδίζουν το σεβασμό. Οι γυναίκες διεκδίκησαν έτσι έμπρακτα την ελευθερία τους.  Πριν όμως από την επανάσταση και τον ξεσηκωμό τους ήταν εντελώς διαφορετικές. Ταπεινές και φοβισμένες, προσπαθούσαν να γίνονται όσο το λιγότερο αντιληπτές από τους Οθωμανούς, κλείνονταν στο σπίτι και ευχόντουσαν να μην τις θελήσει κανένας Οθωμανός γιατί δεν ήταν εφικτή καμία αποφυγή.

35 Οι Γυναίκες στην Σύγχρονη Εποχή  Στην Γ΄ Εθνοσυνέλευση το 1921 ο τότε Πρωθυπουργός Γούναρης υποσχέθηκε ψήφο στις γυναίκες αλλά δεν συγκέντρωνε πλειοψηφία  Το 1934 οι γυναίκες καλούνται να ψηφίσουν στις δημοτικές εκλογές το ΄34. Οι εκλογές αυτές είναι οι πρώτες στην ιστορία της Ελλάδας που οι γυναίκες αποκτούν δικαίωμα ψήφου  Το 1944 το ανώτερο όργανο της πρώτης λαϊκής εξουσίας στην Ελλάδα αναγνωρίζει τυπικά και ουσιαστικά την ισότητα των δύο φύλων  Το 1975 το Σύνταγμα ορίζει ρητά ότι « ΌΛΟΙ ΟΙ ΈΛΛΗΝΕΣ ΕΊΝΑΙ ΊΣΟΙ ΈΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΝΌΜΟΥ»

36 Η Γυναίκα στα Μ.Μ.Ε  Με την εμφάνιση του βιομηχανικού πολιτισμού η δύναμη των Μ.Μ.Ε από τον 19 ο αι. είναι αδιαμφισβήτητη  Τα γυναικεία περιοδικά ομορφιάς και life-style αλλά και ανδρικά περιοδικά παρουσιάζουν συχνά θέματα που πλήττουν τη γυναικεία υπόσταση και προβάλλουν σεξιστικά πρότυπα. Η γυναικεία σάρκα αποτελεί αντικείμενο αγοραπωλησίας

37 Γυναίκες που Ξεχώρισαν  Το 1952 ο νόμος 2159 κατοχυρώνει το δικαίωμα της γυναίκας όχι μόνο να εκλέγει αλλά και να εκλέγεται  Στις 18/1/1953 εκλέγεται η Ελένη Σκούρα πρώτη Ελληνίδα βουλευτής στη Θεσσαλονίκη  Η Καλλιρόη Παρρέν Σιγανού εργάστηκε για την εξύψωση του γυναικείου φύλου. Ζήτησε να δοθεί δικαίωμα ψήφου στις γυναίκες και να γίνονται αποδεκτές στο Πολυτεχνείο και το Πανεπιστήμιο  Η Παρρέν εξέδιδε για 30 χρόνια την «Εφημερίδα των Κυριών» της οποίας συντάκτες ήταν μόνο γυναίκες

38 Η Γυναίκα του 20 ου Αιώνα  Στις αρχές του 20 ου αι. δημιουργούνται προοπτικές εργασίας για τη γυναίκα και αναβαθμίζεται η εκπαίδευσή της  Στη Δημοτική εκπαίδευση αυξάνεται το ποσοστό των μαθητριών κατά 10% ενώ στη Μέση συνεχίζει να παραμένει χαμηλό  Την ίδια εποχή επαναπροσδιορίζεται ο γυναικείος ρόλος κοινωνικά από νεωτεριστές παιδαγωγούς και προτείνεται πλατύτερη κοινωνική και επαγγελματική δραστηριότητα και πνευματική ισοτιμία της γυναίκας με τον άνδρα

39 Σας Ευχαριστούμε για την προσοχή σας !!!

40 Ο Ρόλος των δύο φύλων στην σύγχρονη εποχή

41 Ο Ρόλος του Πατέρα στην σημερινή Οικογένεια

42  Έχει υποστεί σημαντική διαφοροποίηση λόγω της ισχυροποίησης της θέσης της γυναίκας-συζύγου μέσω της εργασιακής της απασχόλησης και της οικονομικής ανεξαρτητοποίησης της από τον άντρα.  Ο αντρικός ρόλος απειλείται και αμφισβητείται εφόσον πλέον μια μητέρα μπορεί εξ΄ολοκλήρου να αναλάβει την ανατροφή των παιδιών της.  Η συμμετοχή του πατέρα και ο οικογενειακός του ρόλος εξαρτάται πλέον από το ωράριο εργασίας της συζύγου του.  Ο ρόλος του άντρα ως ισχυρού φύλου παρουσιάζεται παραγκωνισμένος με άμεση συνέπεια συγκρούσεις και αισθήματα ανταγωνισμού μέσα στους κόλπους της οικογένειας.  Η παραδοσιακή φυσιογνωμία του άντρα ως ισχυρού φύλου περνάει κρίση, αποδυναμώνεται και καταρρέει, εφόσον διαπιστώνεται ότι πατέρας και μητέρα ασκούν κοινούς ρόλους,

43 Σύγκριση του ρόλου των δύο φύλων στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο και στην σύγχρονη τηλεόραση.

44 Οι παρακάτω παλιές ελληνικές ταινίες μαρτυρούν τον κοινωνικό ρόλο των δύο φύλων της εποχής του Δεσποινίς Διευθυντής Τη σύγχρονη έρευνα έχει απασχολήσει η ταινία ως προς το πως αναπαριστάνονται οι έμφυλοι ρόλοι. Έτσι από τη μια σκιαγραφείται δυναμική, μορφωμένη γυναικεία προσωπικότητα με κυρίαρχη θέση στο ανδροκρατούμενο εργασιακό της περιβάλλον. Από την άλλη πλευρά προβάλλεται ένας ωραίος άνδρας, έμπειρος, με επαγγελματικό κύρος. Τα στερεότυπα σχετίζονται και με τη σεξουαλικότητα, η οποία είναι ανδρικό προνόμιο, ενώ η πρωταγωνίστρια είναι άπειρη, και προβάλλεται ως άσπιλη και αγνή. Στη διάρκεια της ταινίας παρεμβάλλονται και άλλοι δευτερεύοντες ρόλοι που τονίζουν ακόμα περισσότερο την κοινωνική ανισότητα των δύο φύλων και την αντιμετώπιση της κατάρτισης υψηλών εργασιακών θέσεων από τις γυναίκες.

45 Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο Η ταινία δικαιώνει έμμεσα τη χειροδικία ως μέσο επιβολής και αποκατάστασης της τάξης σε ένα σχολείο την εποχή που η γυναίκες δεν είχαν εξισωθεί απόλυτα με τους άνδρες και τα δικαιώματα τους ήταν περιορισμένα. Η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα Σε ολόκληρη την ταινία προβάλλεται με χιουμοριστικό τρόπο ο αυταρχισμός των ανδρών της εποχής απέναντι στις συζύγους τους και η αντίστοιχη δουλική συμπεριφορά των γυναικών, ενώ όταν εκείνες υψώνουν το ανάστημα τους αντιμετωπίζουν το ρατσισμό τόσο από τους συζύγους τους όσο και από τον κοινωνικό τους περίγυρο.

46 Ο Παπατρέχας Στην ταινία παρουσιάζονται άμεσα και με κωμικό τρόπο οι αντιλήψεις της εποχής για το γάμο,δηλαδή η υποχρέωση των αρσενικών παιδιών μιας οικογένειας να αποκαταστήσουν τις αδερφές τους και ύστερα να παντρευτούν οι ίδιοι, θέτοντας έτσι σε αναμονή τη δική τους ευτυχία. Επίσης φαίνεται να τηρείται εθιμοτυπικά ο θεσμός της προίκας και των προξενιών,όπως άλλωστε συνέβαινε στην εποχή προβολής της ταινίας.

47 Οι παρακάτω τηλεοπτικές σειρές φανερώνουν τα στερεότυπα που επικρατούν στις μέρες μας σχετικά με τον κοινωνικό ρόλο των δύο φύλων ενώ ταυτόχρονα καταφέρνουν να διακωμωδήσουν και να προβάλλουν την αλληλεπίδραση των σημερινών στερεοτύπων με τα στερεότυπα των προηγούμενων δεκαετιών.

48 Το καφέ της χαράς Η σειρά μέσα από τις σχέσεις των πρωταγωνιστών προβάλλει τον αυταρχισμό των ανδρών απέναντι στις γυναίκες τους και τις προκαταλήψεις σε ότι αφορά το παιδί που έχει αποκτήσει εκτός γάμου η πρωταγωνίστρια. Βέβαια όλα αυτά ταυτίζονται περισσότερο με τον αυταρχισμό των ανδρών απέναντι στις με αντιλήψεις μιας άλλης δεκαετίας αφού έχουν εξαλειφθεί σε μεγάλο βαθμό τις χρονιές που προβάλλεται το έργο( ). Παράλληλα με την δράση των πρωταγωνιστών μηνύματα εκπέμπονται και από δευτερεύοντες ρόλους.

49 50-50 Τα τρία ζευγάρια του σήριαλ αντικατοπτρίζουν απόλυτα τα σύγχρονα ελληνικά ζευγάρια και αποδεικνύουν πως παρόλο που συνεχίζουν να υπάρχουν επιφανειακά οι σταθερές ελληνικές αξίες οι κοινωνικοί ρόλοι έχουν αλλάξει τόσο μέσα στο σπίτι όσο και στην κοινωνία αφού όσο και αν προσπαθούν τα τρία αρσενικά να αποτινάξουν το ζυγό των γυναικών τους δεν τα καταφέρνουν. Διαζύγια,απιστίες,συγκρούσεις και η γυναικεία επικράτηση σε συνδυασμό με την υποβάθμιση του ρόλου των ανδρών τόσο στην κοινωνία όσο και στην οικογένεια σατιρίζονται και διακωμωδούνται προβάλλοντας τα σύγχρονα ελληνικά δεδομένα.

50 Μην αρχίζεις τη μουρμούρα Στην σύγχρονη τηλεοπτική σειρά τρία διαφορετικά ζευγάρια ζουν στιγμές καθημερινής οικογενειακής τρέλας δίνοντας ‘’τη μάχη των δύο φύλων’’. Μέσα από τα χούγια των ζευγαριών που γεννούν τη μουρμούρα διαφαίνονται με χιουμοριστικό τρόπο οι αντιλήψεις τις εποχής μας για το γάμο, την οικογένεια, τη συγκατοίκηση των νέων ζευγαριών και την εξίσωση ανδρών-γυναικών τόσο στον εργασιακό όσο και στον κοινωνικό-οικογενειακό τομέα. Νύφες Η ταινία πραγματεύεται με ένταση διαχρονικά κοινωνικά και ηθικά θέματα, όπως η μετανάστευση, η θέση της γυναίκας και η εκμετάλλευσή της, οι κοινωνικές δεσμεύσεις που καταλύουν την ελευθερία της ανθρώπινης βούλησης, τα δεινά της φτώχειας και του πολέμου.

51 Συμπέρασμα Αν εξετάσουμε προσεκτικά όλες τις παραπάνω ταινίες παρατηρούμε ότι κατά τις δεκαετίες του ΄60 και του ΄70 οι αντίστοιχες ταινίες προβάλουν έντονα παλαιούς θεσμούς όπως αυτόν της προίκας ή της εξασφάλισης των κοριτσιών μιας οικογένειας πριν από τα αγόρια. Ακόμα βλέπουμε ότι στη διάρκεια αυτών των δεκαετιών τα διαζύγια ήταν περιορισμένα σε αντίθεση με τα σύγχρονα σήριαλ όπου τα ζευγάρια όχι μόνο τολμούν να χωρίσουν αλλά πραγματοποιούν και δεύτερους γάμους. Σε ότι αφορά την κοινωνική θέση των γυναικών βλέπουμε ότι οι γυναίκες είναι πλέον οι ‘’αρχηγοί’’ του σπιτιού ενώ παλαιότερα αντιμετώπιζαν την καταπίεση, τον αυταρχισμό και σε πιο ακραίες περιπτώσεις τη χειροδικία, όπως μαρτυρούν και οι τίτλοι των ταινιών. Τέλος, κατανοούμε ότι τα στερεότυπα των προηγούμενων δεκαετιών εμφανίζονται έντονα και με κωμικό τρόπο στις σύγχρονες ταινίες, αφού είναι διαχρονικά και δεν έχουν εξαλειφθεί πλήρως.

52 Οι Γυναίκες στο Ισλάμ Υπό τη σκέπη του «προφήτη Μωάμεθ», πιστοί τηρητές του Κορανίου, οι πατεράδες στις χώρες του Ισλάμ παντρεύουν τίς θυγατέρες τους από τα 8 τους χρόνια. Οι πιο πολλοί προσυμφωνούν τέτοιους γάμους, όταν τα κορίτσια τους είναι 4 ετών αντί προκαταβολής. Τα ήθη και τα έθιμα επικροτούν το θεσμό πού είναι βαθιά ριζωμένος

53  Στο Ισλάμ η γυναίκα δεν έχει κανένα δικαίωμα, δεν διαφέρει καθόλου από ένα κτήμα και είναι απόλυτα εξαρτημένη από τον άνδρα της, ο οποίος την εξουσιάζει.  Το Κοράνιο επιτρέπει στους άνδρες να τιμωρούν τίς γυναίκες τους όταν αυτές δείχνουν απείθεια, δεν εκτελούν τα καθήκοντά τους αλλά και για να βελτιωθεί ο χαρακτήρας τους.  Στον άνδρα αναγνωρίζεται το δικαίωμα της πολυγαμίας ή αλλιώς του πολυγυνισμού. Το Κοράνιο προβλέπει τα εξής για τον αριθμό των συζύγων των ανδρών: «Κι αν φοβάστε να αδικήσετε τίς ορφανές (σέ περίπτωση γάμου) τότε να παντρεύεστε άλλες δύο ἤ τρείς ἤ τέσσερις γυναίκες της εκλογής σας. Κι αν όμως φοβάστε ακόμη μήπως τίς αδικήσετε, τότε να παντρεύεστε μόνο μία ἤ όποιες έχετε Εκτός από τίς νόμιμες συζύγους, τούς δίδει την άδεια να διατηρούν απεριόριστο αριθμό παλλακίδων»

54  Ἡ 10χρονη Νοτζούντ Ἄ λι από την Υεμένη, όταν ὁ πατέρας της, είπε πώς έπρεπε να παντρευτεί, αρνήθηκε. Εκείνος, καθώς είχε 13 παιδιά από δύο γυναίκες και αδυνατούσε νa ανταποκριθεί στις ανάγκες τους, την έδωσε σύζυγο σέ κάποιον 30χρονο έναντι μικρού ποσού, όπως συνηθίζεται στην Υεμένη. Για τρεις μήνες υπέμεινε πολλούς ξυλοδαρμούς και ανείπωτες σεξουαλικές κακοποιήσεις.  Στο Αφγανιστάν, η Αϊμαν Ουντάς, τραγουδίστρια και τραγουδοποιός, ξαναπαντρεμένη με δύο παιδιά, πυροβολήθηκε θανάσιμα, πιθανότητα από τα ίδια τα αδέρφια της, επειδή εμφανίστηκε στην τηλεόραση με κραγιόν στα χείλη της.  Στη Σαουδική Αραβία, ένα οκτάχρονο κοριτσάκι χώρισε από έναν 50χρονο. Ο πατέρας της, δίχως αμφιβολία πολύ πιστός μουσουλμάνος, πούλησε την κόρη του για δολάρια.  Δεκατριάχρονο κορίτσι στην Υεμένη πέθανε από κολπική αιμορραγία πέντε ημέρες μετά το γάμο πού το υποχρέωσαν νa συνάψει με έναν 30χρονο.  Κοριτσάκι 12 ετών πέθανε πρόσφατα στην Υεμένη, ενώ έφερνε στον κόσμο το πρώτο του παιδί. Υπήρξε μία ακόμη από τίς πολλές «νύφες του θανάτου», πού εξαναγκάζονται να παντρευτούν.

55 Βιβλιογραφία Αρχαϊκής, Κλασσικής & Ελληνιστικής Εποχής     Βιβλίο ιστορίας Α’ Γυμνασίου  1_%28%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%B1_%CE%95%CE%BB%CE%BB%C E%AC%CE%B4%CE%B1%29 1_%28%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%B1_%CE%95%CE%BB%CE%BB%C E%AC%CE%B4%CE%B1%29  =55 =55  Athens-and-Sparta.html Athens-and-Sparta.html  Βιβλίο ιστορίας Α’ Λυκείου

56 Βιβλιογραφία Βυζαντινής Εποχής    gammaupsilonnualpha943kappaalphasigmaf-sigmatauomicron- betaupsilonzeta940nutauiotaomicron.html gammaupsilonnualpha943kappaalphasigmaf-sigmatauomicron- betaupsilonzeta940nutauiotaomicron.html  https://www.google.gr/search?hl=el&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1360& bih=619&q=%CE%B7+%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7+%CF%84%CE%B7%CF%82+%C E%B3%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%82+%CF%83%CF%84%C E%BF+%CE%B2%CF%85%CE%B6%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BF&oq=%CE%B 7+%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7&gs_l=img.1.4.0l5j0i24l j5j ac.1.32.img nC-z7ZrqnqM  BA%CE%B1_%CF%83%CF%84%CE%B7_%CE%B2%CF%85%CE%B6%CE%B1%CE%BD%CF% 84%CE%B9%CE%BD%CE%AE_%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%BF%CE%BA%CF%81%CE% B1%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1

57 Βιβλιογραφία Περιόδου Διαφωτισμού   +%CF%84%CE%B7%CF%82+%CE%B3%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%AF%CE%BA%CE%B1 %CF%82+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD+%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CE%A D%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B7+- +%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%86%CF%89%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C +%CF%84%CE%B7%CF%82+%CE%B3%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%AF%CE%BA%CE%B1 %CF%82+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD+%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CE%A D%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B7+- +%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%86%CF%89%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C     %CE%BA%CE%B1%CE%B9- %CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%89%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1- %CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%84%CE%B7- %CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD/

58 Βιβλιογραφία Τουρκοκρατίας  https://isotitafilon.wikispaces.com/Η+γυναίκα+στην+Τουρκοκρατία https://isotitafilon.wikispaces.com/Η+γυναίκα+στην+Τουρκοκρατία  

59 Βιβλιογραφία Βιβλιογραφία σύγκριση του ρόλου των δύο φύλων στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο και στην σύγχρονη τηλεόραση.  https://www.google.gr/?gfe_rd=ctrl&ei=8zsfU4nEDsrc8gf0noGQAw&gws_rd=cr#q=%CE%B2%CE%B9% CE%BA%CE%B9%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CE%B9%CE%B1 https://www.google.gr/?gfe_rd=ctrl&ei=8zsfU4nEDsrc8gf0noGQAw&gws_rd=cr#q=%CE%B2%CE%B9% CE%BA%CE%B9%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CE%B9%CE%B1  D%CF%87%CE%B1%CF%82 D%CF%87%CE%B1%CF%82  %BD%CE%B1_%CF%86%CE%BF%CE%B2%CE%AE%CF%84%CE%B1%CE%B9_%CF%84%CE%B F%CE%BD_%CE%AC%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%B1 %BD%CE%B1_%CF%86%CE%BF%CE%B2%CE%AE%CF%84%CE%B1%CE%B9_%CF%84%CE%B F%CE%BD_%CE%AC%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%B1  https://www.google.gr/?gfe_rd=cr&ei=meNUU_f4NMHc8gePwoDQAw https://www.google.gr/?gfe_rd=cr&ei=meNUU_f4NMHc8gePwoDQAw   %CE%A0%CE%B5%CE%BD%CE%AE%CE%BD%CF%84%CE%B1 %CE%A0%CE%B5%CE%BD%CE%AE%CE%BD%CF%84%CE%B1  %B7%CF%82_%CE%A7%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%82 %B7%CF%82_%CE%A7%CE%B1%CF%81%CE%AC%CF%82 

60 Βιβλιογραφία Ο Ρόλος του Πατέρα στην σημερινή Οικογένεια    


Κατέβασμα ppt "Ο Ρόλος των δύο φύλων διαχρονικά Αλαφογιάννη Φωτεινή Αρούνη Ζωή Βαγενάς Νίκος Βαρβαράκης Γιάννης Γεωργιάννη Βαρβάρα Γκίκας Ηλίας Δημητρίου Ανδριάνα Μαστροθανάση."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google