Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μαργαρίτη Ιωάννα Διευθύντρια 40 ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών Δυσκολίες στην ανάγνωση και στη γραφή Αθήνα 2009.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μαργαρίτη Ιωάννα Διευθύντρια 40 ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών Δυσκολίες στην ανάγνωση και στη γραφή Αθήνα 2009."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μαργαρίτη Ιωάννα Διευθύντρια 40 ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών Δυσκολίες στην ανάγνωση και στη γραφή Αθήνα 2009

2 •Ένα γράμμα για σένα…

3 Για τη δασκάλα μου με αγάπη

4 •Έλεγες πως ήμουν τεμπέλα, απρόσεκτη, ενοχλητική, άτακτη … •Δεν με ενδιέφερε, έλεγες, το Σχολείο. •Και όμως ήμουν έξυπνη. Έτσι πίστευες και εσύ.

5 •Άκουγα και έβλεπα καλά. Ερχόμουν κάθε μέρα στο σχολείο και προσπαθούσα να μάθω όπως και οι άλλοι συμμαθητές μου. •Δυσκολεύτηκα τόσο να κατακτήσω το μηχανισμό της ανάγνωσης!

6 Όταν κάποτε τα κατάφερα, άρχισα να διαβάζω με μεγάλη δυσκολία, σχεδόν χωρίς να καταλαβαίνω. Μπέρδευα τα γράμματα που έμοιαζαν οπτικά ή ακουστικά ( π -τ, γ -χ, β -φ, δ -θ, κλπ.)

7 Δεν χρωμάτιζα τη φωνή μου, δεν σταματούσα στις τελείες, στα κόμματα. Αντέστρεφα τη σειρά των γραμμάτων στις λέξεις. Έχανα εύκολα τη σειρά που διάβαζα και δύσκολα την ξανάβρισκα. Μάντευα τις λέξεις από την πρώτη συλλαβή.

8 Αλλά και στο γράψιμο δεν τα κατάφερνα καλύτερα. Μπέρδευα τα γράμματα. Κολλούσα τις λέξεις. Έγραφα ακατάστατα. Πρόσθετα ή παρέλειπα γράμματα. Αντέστρεφα κάποια, αντικαθιστούσα κάποια άλλα…

9 Δεν έβαζα καθόλου τόνους, τελείες ή τους έβαζα σε λάθος θέση. Έκανα πολλά λάθη. Την ίδια λέξη την έγραφα κάθε φορά διαφορετικά.

10 Ντρεπόμουν, δεν ήθελα να διαβάζω στην τάξη. Οι συμμαθητές μου γελάγανε όταν διάβαζα. Ντρεπόμουνα και απογοητευόμουν τόσο όταν έβλεπα το διορθωμένο γραπτό μου!

11 Νομίζεις πως μου άρεσε να γράφω έτσι; Δεν μπορούσα να οργανώσω τις πληροφορίες που δεχόμουνα. Δεν οργάνωνα καλά ούτε την εργασία, ούτε τον προσωπικό μου χώρο

12 Η έλλειψη οργάνωσης φαινόταν ακόμα και στη σχολική μου τσάντα, στο δωμάτιο, στα συρτάρια, στα παιχνίδια μου, στον τρόπο που μελετούσα τα μαθήματά μου. Ήμουν και είμαι ακατάστατη και αδέξια.

13 •Δεν μπορούσα να συγκεντρώσω την προσοχή μου για αρκετό χρονικό διάστημα σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα. •Δυσκολευόμουν να μάθω ορισμούς, να θυμάμαι ονόματα, ημερομηνίες κλπ.

14 Είχα πρόβλημα στη διαδοχή και την αλληλουχία. Δεν μπορούσα να βρω μια λέξη στο λεξικό, ένα όνομα στον τηλεφωνικό κατάλογο.

15 Παρουσίαζα συχνά δυσκολίες στο χώρο και στο χρόνο. Αδυνατούσα να μάθω τις μέρες της εβδομάδας, τους μήνες, τις εποχές. Δεν μπορούσα να δέσω τα κορδόνια μου.

16 Δεν ήξερα αν είναι πρωί, μεσημέρι ή βράδυ. Δεν μπορούσα να ξεχωρίσω το χθες από το σήμερα και το αύριο, το πριν από το μετά, το τώρα από το χθες, προχθές, αργότερα…

17 •Δε θυμόμουν.. Ξεχνούσα τόσο γρήγορα, όσα μόλις είχα μάθει… •Είχα πολύ κακή εικόνα για τον εαυτό μου.. Ήμουν απογοητευμένη και απέφευγα τις σχολικές εργασίες.

18 •Λέγανε πως έχω πλούσιο συναισθηματικό κόσμο, καλή κριτική ικανότητα. •Έκανα συλλογισμούς και προβληματιζόμουνα για διάφορα θέματα. •Είχα προσωπικές απόψεις και θέσεις. Αισθανόμουν όμως σα να μη μπορούσα να βρω λόγια για να περιγράψω όλα όσα σκεφτόμουν.

19 •Το άγχος και η ένταση με αποδιοργάνωνε και με αποδιοργανώνει ακόμη. •Σε τέτοιες στιγμές δε θυμάμαι τίποτε. Λες και κάποιο αόρατο σφουγγάρι έσβησε τα πάντα από το μυαλό μου.

20 •Γενικά αισθανόμουνα άσχημα. Σε κάθε βήμα βίωνα την αποτυχία και την απόρριψη. •Προσπαθούσα να κερδίσω πόντους με την συμπεριφορά μου. Προκαλούσα. Δημιουργούσα προβλήματα στην τάξη. • Γινόμουνα πρώτη στις σκανταλιές, στις αταξίες, στις φασαρίες.

21 •Άλλοτε πάλι κλεινόμουνα στον εαυτό μου αντιμετωπίζοντας τα βιβλία και τα τετράδια σαν εχθρούς. •Αφού δεν μπορούσα να διαβάσω και να γράψω, δεν ήθελα ούτε να τα βλέπω.

22 •Δεν έλεγα δεν μπορώ. Δεν το έλεγα με λόγια. Το βροντοφώναζα με χίλιους άλλους τρόπους. Σε καλούσα απεγνωσμένα σε βοήθεια, εσένα και τους γονείς μου.

23 •Φοιτούσα πια στη Τέταρτη τάξη. Δεν είχα καμιά σχέση με το επίπεδο των συμμαθητών μου στη γλώσσα και στα μαθηματικά. Στάθηκα όμως τυχερή. Στο σχολείο μας λειτούργησε εκείνη τη χρονιά τμήμα ένταξης για παιδιά με δυσκολίες στη μάθηση.

24 •Η δασκάλα του νέου τμήματος, η κυρία Κατερίνα, με έστειλε σε ένα διαγνωστικό κέντρο. • Με εξέτασαν κάποιοι ειδικοί και στο τέλος μου έδωσαν μια βεβαίωση που έγραφε πως παρουσιάζω «μαθησιακές δυσκολίες δυσλεκτικού τόπου».

25 •Πήγαινα στο τμήμα ένταξης σχεδόν κάθε μέρα. •Ήμουνα χαρούμενη. Για πρώτη φορά στη ζωή μου πίστευα πως θα τα καταφέρω γιατί έβλεπα πως η δασκάλα του τμήματος πίστευε σε μένα.

26 •Ξεκινήσαμε από την αρχή. Είχα πρόβλημα, όπως έλεγε εκείνη, στη «φωνολογική ενημερότητα». Δεν καταλάβαινα τι εννοούσε.

27 •Με διάφορα παιχνίδια με βοήθησε να καταλάβω πως οι λέξεις γίνονται από ήχους. •Ακούγοντας τον αρχικό ήχο της λέξης, έμαθα ότι αν διάλεγα το σωστό γράμμα θα έβρισκα τη σωστή εικόνα.

28 •Όλα τα γράμματα της αλφαβήτας εντυπώθηκαν σαν αρχικοί ήχοι λέξεων. •Μου έδινε φύλλα εργασίας, όπου μάθαινα να γράφω σωστά τον αρχικό ήχο κάθε λέξης.

29 •Όταν αντιλήφθηκα τις σχέσεις μεταξύ ήχων και γραμμάτων, μου έδωσε πολλές ενδιαφέρουσες δραστηριότητες για να κάνω τόσο συχνές επαναλήψεις των συνδυασμών αυτών, ώστε η σύνδεση ήχου γράμματος να γίνει αυτόματη ενέργεια της σκέψης.

30 •Μόλις έμαθα τα πρώτα σύμφωνα με βοήθησε να μάθω πώς να κωδικοποιώ συγκεκριμένες συλλαβές, (σύμφωνο – φωνήεν), χωρίς να κάνω συγχώνευση χωριστά προφερόμενων ήχων.

31 •Οι συλλαβές κωδικοποιήθηκαν όπως ακούγονται, δηλαδή σαν μέρη των λέξεων. • Δουλέψαμε με τις αρχικές συλλαβές. Όλες σχεδόν οι συλλαβές εντυπώθηκαν σαν αρχικές συλλαβές λέξεων: γά – τα, γό – μα, γέ – φυρα, γή –πεδο, γω – νία, γυ – ναίκα.

32 •Το στάδιο αυτό ήταν πολύ σημαντικό για μένα. Ήταν το κλειδί για να μάθω να διαβάζω. •Και με βοήθησαν πάρα πολύ οι κάρτες διπλής όψης που ετοιμάζαμε. •Από τη μια πλευρά είχαν την αρχική συλλαβή μιας λέξης και από την άλλη την εικόνα της.

33 γα

34 χα

35 •Έπαιζα με αυτές τις χρωματιστές κάρτες και κέρδιζα κάθε φορά που έλεγα σωστά τη συλλαβή. •Επιβεβαίωνα μόνη μου το σωστό ή το λάθος γυρίζοντας την κάρτα και βλέποντας την εικόνα.

36 •Οι κάρτες ζωντάνευαν στα χέρια μου. Μιλούσαν, γελούσαν, ρωτούσαν, απαντούσαν, απογοητεύονταν, χαιρόντουσαν με ανάλογη φωνή κάθε φορά, παρασύροντας και εμένα μαζί τους: κέρδισα… σε νίκησα… έχασα μόνο μία… θα σε κερδίσω πάλι! • θα τις μάθω όλες! φώναζα χαρούμενη.

37 •Στην αρχή κάναμε κάρτες με τους συνδυασμούς ενός μόνο συμφώνου. Αργότερα ανακατεύαμε τις κάρτες και τις παίζαμε με διάφορες μορφές. •Βάζαμε μαζί τις συλλαβές που μπέρδευα ή εκείνες που δυσκολευόμουνα να μάθω : βα, φα, δα, θα…

38 •Η κυρία Κατερίνα δε βιαζόταν. Προσπαθούσε να μου δημιουργήσει όσο μπορούσε περισσότερες εμπειρίες επιτυχίας. •Συζητούσε συχνά και μαζί σου. Αλλά και εσύ, η δασκάλα μου, άρχισες να αλλάζεις. • Μου μιλούσες τρυφερά. Με ενίσχυες συχνά.

39 •Η κυρία Κατερίνα δε βιαζόταν. Προσπαθούσε να μου δημιουργήσει όσο μπορούσε περισσότερες εμπειρίες επιτυχίας. •Συζητούσε συχνά και μαζί σου. Αλλά και εσύ, η δασκάλα μου, άρχισες να αλλάζεις. • Μου μιλούσες τρυφερά. Με ενίσχυες συχνά.

40 •Ήμουν τώρα έτοιμη να αρχίσω να ενεργοποιώ τον κώδικα, προσπαθούσα να διαβάζω απλές λέξεις. •Δεν μπορείς να φανταστείς πόση χαρά ένοιωσα όταν διάβασα μόνη μου την πρώτη λέξη!

41 •Συνέχισα την εξάσκησή μου στο διάβασμα με λίστες λέξεων που μου ετοίμαζε. • Στην αρχή διάβαζα δισύλλαβες λέξεις με μικρές διαφορές μεταξύ τους (ρόδι, πόδι, βόδι ). •Σε άλλες λίστες υπήρχαν γράμματα που μπέρδευα με τις ανάλογες εικόνες.

42 βάζω βάφω Βάσω Φακή βαφή βίδα φίδι φιλί βήμα φίλη φ β

43 •Συνέχισα με τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες, πολυσύλλαβες. •Μετά διάβαζα λίστες λέξεων με δύο σύμφωνα, δίψηφα φωνήεντα, συνδυασμούς…

44 •Δουλεύαμε με το κασετόφωνο. Διάβαζε πρώτα η κυρία Κατερίνα κάθε λίστα αργά και καθαρά. • Εγώ έδειχνα κάθε λέξη που άκουγα. •Μετά ακούγαμε την κασέτα τρεις φορές.

45 •Εγώ συνέχιζα να δείχνω κάθε λέξη που άκουγα, ενώ προσπαθούσα να τη λέω από μέσα μου. Στο τέλος διάβαζα και εγώ μαζί με την κασέτα.

46 •Όταν ήμουν έτοιμη να διαβάσω μόνη μου, γράφαμε τη φωνή μου στο κασετόφωνο. •Είχε μεγάλο ενδιαφέρον για μένα η καταγραφή της φωνής μου στην κασέτα.

47 •Η κυρία Κατερίνα μου εξηγούσε κάθε λέξη της λίστας. Όταν μάθαινα καλά να διαβάζω τις λέξεις της λίστας, δοκίμαζα να τις γράψω. Αντέγραφα τις λέξεις χρησιμοποιώντας διαφορετικό χρώμα για να γράφω κάθε συλλαβή.

48 •Έλεγα κάθε συλλαβή τη στιγμή που την έγραφα. Μετά σκέπαζα τις λέξεις και τις έγραφα δίχως να τις βλέπω. •Στο τέλος έκανα τις διορθώσεις μόνη μου ξεσκεπάζοντας τις σωστά γραμμένες λέξεις.

49 •Όταν δυσκολευόμουνα ή κουραζόμουνα η κυρία Κατερίνα έβαζε τους μαρκαδόρους να μου «μιλάνε!» και να με ενισχύουν!

50 •Οι πρώτες προτάσεις που διάβασα ήταν απλές και συγκεκριμένες: •«Πάρε τη γόμα» και την έπαιρνα. •«Σήκω επάνω» και σηκωνόμουνα.

51 •Μου άρεσε ιδιαίτερα το παιχνίδι με τις γραπτές εντολές που συνήθως ήταν και αστείες: «Βάλε το δεξί χέρι πάνω στο αριστερό μάτι και …βγάλε τη γλώσσα σου!»

52 •«Σήκω επάνω, πήγαινε στον πίνακα και ζωγράφισε ένα τραπέζι». «Τρέξε στη βιβλιοθήκη, πάρε ένα βιβλίο από το τελευταίο ράφι και διάβασε την τελευταία λέξη της πρώτης σελίδας»!

53 •Άλλες φορές έγραφα εγώ εντολές και εκτελούσε η κυρία Κατερίνα. • Παίζοντας άρχισα να γράφω τις πρώτες μου σωστές προτάσεις. • Θυμάσαι με τι καμάρι σου τις έδειχνα!

54 •Και πόσο όμορφα ένοιωσα όταν με σήκωσες στον πίνακα και έγραψα σωστά λίγες λέξεις! •Ποτέ δεν θα ξεχάσω εκείνο το ζεστό σου «μπράβο κορίτσι μου».

55 •Όμως εξακολουθούσα να υστερώ σε σχέση με τους συμμαθητές μου. Δεν διάβαζα, δεν έγραφα όπως εκείνοι. Εξακολουθούσα να πηγαίνω στο τμήμα ένταξης. Η κυρία Κατερίνα με βοήθησε να μάθω να διαβάζω μεγάλα κείμενα. Τα διάβαζε εκείνη στο κασετόφωνο, προσέχοντας ιδιαίτερα την άρθρωσή της και τον τόνο της φωνής της.

56 •Διάβαζε αργά, με νόημα, χαμηλώνοντας ή υψώνοντας ανάλογα τον τόνο της φωνής της. Άλλαζε τη φωνή της στους διάλογους. •Ρωτούσε, απαντούσε, σιωπούσε. Η φωνή της ακουγόταν ανάλογα θυμωμένη, εχθρική, φιλική, ερωτηματική, χοντρή, λεπτή…

57 •Και εγώ ακούγοντας και παρακολουθώντας το κείμενο ταυτιζόμουνα με τους ήρωες και βίωνα διάφορες καταστάσεις. • Απολάμβανα το κείμενο. •Προσπαθούσα να τη μιμηθώ, αντέγραφα σχεδόν τον τόνο της φωνής της.

58 •Στην αρχή άκουγα την κασέτα προσπαθώντας να δείχνω κάθε λέξη. Ήταν δύσκολο να το πετύχω αλλά άξιζε τον κόπο. • Σε δεύτερη φάση άκουγα την κασέτα και διάβαζα κι εγώ με σιγανή φωνή δείχνοντας ταυτόχρονα κάθε λέξη που διάβαζα.

59 •Το αποτέλεσμα δικαίωσε τις προσπάθειές μου. •Παρά τις δυσκολίες, που εξακολουθούσαν να υπάρχουν, άρχισε επιτέλους να φαίνεται μια μικρή αλλά σταθερή βελτίωση στην ανάγνωση.

60 •Άρχισα διστακτικά να διαβάζω το μάθημα της γλώσσας. • Κάποια μέρα μου είπες να διαβάσω στην τάξη και διάβασα αρκετά καλά. Από εκείνη τη μέρα με έβαζες να διαβάζω κάθε μέρα και πάντοτε με επαινούσες. Θυμάσαι πώς έλαμπε το πρόσωπό μου;

61 •Ξεκινήσαμε με την κυρία Κατερίνα μια προσπάθεια να περιορίσω τα ορθογραφικά μου λάθη, που ήταν πάρα πολλά. •Εργαστήκαμε με «κατηγοριοποιήσεις και ταξινομήσεις γλωσσικού υλικού».

62 •«Η εκμάθηση της ορθογραφίας προϋποθέτει την διδασκαλία της γραμματικής και στηρίζεται στην εφαρμογή της πολυαισθητηριακής προσέγγισης», την άκουγα να λέει μερικές φορές. Δεν καταλάβαινα τι εννοούσε.

63 •Χρησιμοποιούσε ιδιαίτερα ελκυστικό και πλούσιο παιδαγωγικό γλωσσικό υλικό. •Κατάρτιζε ειδικές λίστες με λέξεις, που περιλάμβαναν όλα τα γραμματικά φαινόμενα.

64 Διαβάζω από μέσα μου. Παρατηρώ με προσοχή τις λέξεις. η φωνή η θέση η τάξη η λέξη η πόλη η αγάπη η Ελένη

65 Ξαναδιαβάζω τις λέξεις. Προσπαθώ να τις γράψω στην δική μου καρτέλα, χωρίς να τις βλέπω. Χρησιμοποιώ διαφορετικό χρώμα για τα έντονα γράμματα. Διορθώνω τα λάθη μου, βλέποντας τις σωστά γραμμένες λέξεις. Δεν βιάζομαι, δεν απογοητεύομαι από τα λάθη μου. Στο τέλος θα τα καταφέρω.

66 Χρησιμοποιούσε χρωματιστά χαρτόνια με έντονα όμορφα γράμματα και τονισμένα τα σημεία που ήθελε να διδάξει.

67 •Αφιερώναμε για κάθε γραμματικό φαινόμενο ιδιαίτερο χρόνο με στόχο να βομβαρδιστεί η μνήμη μέσα από όλες τις αισθήσεις με το γλωσσικό υλικό.

68 •Εφαρμόζαμε διδακτικά προγράμματα που στόχευαν στην ορθογραφημένη γραφή. •Μέναμε σε κάθε βήμα όσο χρειαζόταν για να το μάθω. • Δεν με άφηνε να απογοητεύομαι όταν έκανα λάθη. •Μου έλεγε συχνά πως «όλοι κάνουμε λάθη. Από τα λάθη μας μαθαίνουμε»

69 •Τα χρόνια περνούσαν και εγώ συνέχιζα να κάνω μικρά βήματα προόδου με τη βοήθεια πάντα της κυρίας Κατερίνας, της δασκάλας του τμήματος ένταξης, αλλά και με την συμπαράσταση όλων των δασκάλων και των συμμαθητών μου.

70 •Έφτασα πια στην έκτη τάξη. Σε λίγες μέρες θα αποχαιρετήσω το Δημοτικό. Θέλω να ευχαριστήσω εσένα, την πρώτη μου δασκάλα, αλλά και όλους τους δασκάλους που σταθήκατε δίπλα μου και με ενισχύατε

71 •Θέλω ιδιαίτερα να ευχαριστήσω την κυρία Κατερίνα που με βοήθησε να πιστέψω στον εαυτό μου και με οδήγησε να ασχοληθώ με δραστηριότητες στις οποίες τα καταφέρνω καλύτερα.

72 •Η πληροφορική, ο αθλητισμός, η ζωγραφική, η μουσική δημιούργησαν νέα ενδιαφέροντα και άνοιξαν νέους δρόμους στη ζωή μου.

73 •Κοντά σας αισθάνομαι ασφαλής. Φοβάμαι πολύ τη φοίτησή μου στο Γυμνάσιο. •Θα τα καταφέρω ή θα αρχίσει πάλι να πονάει η ψυχή μου;

74 •Θα συνεχίσω να πιστεύω στον εαυτό μου; •Θα με στηρίζουν οι καθηγητές μου όπως οι δάσκαλοί μου; •Θα τα καταφέρω! Το χρωστάω στον εαυτό μου και σε όλους εσάς που με βοηθήσατε.

75 •Θα σας θυμάμαι όλους… Σας ευχαριστώ. Μια «δύσκολη» μαθήτρια.


Κατέβασμα ppt "Μαργαρίτη Ιωάννα Διευθύντρια 40 ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών Δυσκολίες στην ανάγνωση και στη γραφή Αθήνα 2009."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google