Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Θέμα: Ενδυματολογικά των προσφύγων μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή Ονοματεπώνυμο:Αθανασοπούλου Σοφία Επιβλέπων καθηγήτρια: Μαρίνα Ζάχου – Βρέλλη.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Θέμα: Ενδυματολογικά των προσφύγων μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή Ονοματεπώνυμο:Αθανασοπούλου Σοφία Επιβλέπων καθηγήτρια: Μαρίνα Ζάχου – Βρέλλη."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Θέμα: Ενδυματολογικά των προσφύγων μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή Ονοματεπώνυμο:Αθανασοπούλου Σοφία Επιβλέπων καθηγήτρια: Μαρίνα Ζάχου – Βρέλλη

2  Κεφάλαιο 1 ο : η εκστρατεία στη Μ. Ασία και οι συνέπειες αυτής. (Στην εν λόγω παρουσίαση δεν γίνεται αναφορά στο συγκεκριμένο κεφάλαιο)  Κεφάλαιο 2 ο : α. Τι έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες. β. η γυναικεία και ανδρική μόδα της δεκαετίας του ΄20.  Κεφάλαιο 3 ο : ανάλυση της γυναικείας, της ανδρικής, της παιδικής ενδυμασίας και τέλος της ενδυμασίας του γάμου.  Συμπεράσματα  βιβλιογραφία

3  «Η ενδυμασία είναι το δεύτερο δέρμα του ανθρώπου, μας ακολουθεί σε κάθε μας εκδήλωση, εκφράζοντας και τονίζοντας τους σκοπούς, τις επιθυμίες και τις ενέργειες μας». (Αμερικανίδα συγγραφέας Marilyn J. Horn)

4

5

6  Από τα τέλη του 18 ου αιώνα, οι μικρασιάτες προμηθεύονταν ενδύματα από παρισινούς οίκους, με αποτέλεσμα να εκτοπίζουν σταδιακά την ελληνική «ρωμαίικη» φορεσιά και εκείνη με τη σειρά της να φοριέται από τους χωρικούς και τους νησιώτες.  Από την άλλη οι κάτοικοι των περιοχών του Πόντου, συνδύασαν το ευρωπαϊκό κοστούμι με επιρροές από το ντύσιμο των μουσουλμάνων, καθώς επίσης και από κατάλοιπα της βυζαντινής και αρχαίας ελληνικής ενδυμασίας.

7  Τα πρώτα χρόνια της εγκατάστασης του, δεν έδιναν σημασία στο τι φορούσαν, ενώ ρούχα που έφεραν μαζί τους, τα μετέτρεπαν σε πιο απλά.

8  Όταν έφτασαν στην Ελλάδα φορούσαν, απλά και καθημερινά ρούχα.  Πιο συγκεκριμένα, όλες οι γυναίκες φορούσαν:πουκάμισο.  Εκείνες που δέχτηκαν επιρροές από την Ευρώπη, φορούσαν φούστες κ φορέματα.  Αντίθετα γυναίκες των αγροτικών περιοχών φορούσαν, Σαλβάρια.

9

10

11 Πόντιες προσφυγοπούλες στον καταυλισμό του Αγίου Στεφάνου στην Κωνσταντινούπολη. Η δεύτερη δεξιά αξίζει προσοχής. Αν παρατηρήσει κάποιος καλά φορά μόνον το σπαλέρ της κάτω από το γιλέκο της και κρύβει το σαλβάρι της με την φοτά γιατί ζουπούνα ή φούστα δε διακρίνονται. Λογικά δεν ήταν τρόπος ένδυσης κάτι τέτοιο μα ανάγκης γιατί σε αντίθεση με τη Μικρά Ασία οι γυναίκες στον Πόντο δεν κυκλοφορούσαν μόνον με το σαλβάρι, γι αυτό και δεν έχουμε και πλουμίσματα σε αυτό το είδος του ρούχου μιας και δε φαινόταν ποτέ.

12  Οι αγροτικές και λαϊκές τάξεις συνήθιζαν να φορούν τη Ζουπούνα ή Ζιπούνα. • Ζουπούνα:μακρύ ευρύχωρο φόρεμα με φαρδιά μανίκια.

13  Τσόχα: ονομαζόταν έτσι από το υλικό από το οποίο ήταν κατασκευασμένη. Ήταν ένα μακρυμάνικο, ολόσωμο φόρεμα, σχιστό μπροστά.  Από το 1920 όμως η τσόχα γίνεται πιο οικονομική. Συνήθιζαν να κεντούν μια γιορτινή ποδιά, μπλε σκούρο ή βυσσινή, ένα γιορτινό γιλέκο και να τα συνδυάζουν με την καθημερινή.  Τη φορούσαν οι γεροντότερες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι γυναίκες της Νέας Καρβάλης, όπου συνέχιζαν να τη φορούν μέχρι το 1940 και από το 1965 σε μεγάλες γιορτές.  η συγκεκριμένη φορεσιά δεν έχει εσωτερική βράκα.

14  Τη φορούσαν μεγάλες σε ηλικία γυναίκες καθώς επίσης και οι παντρεμένες.  Ήταν μακριά, σχεδόν όσο το μήκος της φούστας ή του φορέματος.  Δενόταν στη μέση με λεπτές λωρίδες και είχε δεξιά και αριστερά τσέπες.  Μάλλινες ή από φανέλα ή βαμβακερές, τα χρώματα τους αρκετά με ή χωρίς σχέδια. Τη φορούσαν στο σπίτι, στο εργοστάσιο και στα χωράφια.

15

16  Ήταν πάντα λευκά και βαμβακερά (χασέ).  Το επάνω μέρος των εσωρούχων ήταν μια μακριά πουκαμίσα κεντημένη γύρω – γύρω στο στήθος με δαντέλα, το ίδιο και στα μανίκια.  Το κάτω μέρος έφτανε έως το μηρό και δενόταν, άλλοτε με λάστιχο και άλλοτε χωρίς.  Οι κάλτσες ήταν μεταξωτές, μάλλινες ή βαμβακερές, της κατασκεύαζαν συνήθως οι ίδιες (πλεχτές), έφταναν έως το γόνατο, τις έδεναν με λάστιχο και τις φορούσαν όλες οι ηλικίες.

17

18  Όλοι σχεδόν οι πρόσφυγες, φορούσαν γουρουνοτσάρουχα.  Ακόμη φορούσαν το τσόκαρο.  Γιορτινά υποδήματά ή αλλιώς κοντούρας για τους Πόντιους.  Φορούσαν υφασμάτινα χαμηλά παπούτσια.

19

20  Τον φορούσαν ηλικιωμένες και παντρεμένες, ενώ οι νεαρές κοπέλες δεν φορούσαν.  Πριν το φορέσουν χτένιζαν τα μαλλιά τους  Τέλη του 19 ου αιώνα έπαψαν να τον φορούν και να δίνουν μεγαλύτερη σημασία σε χτενίσματα.  Τέλος οι γυναίκες των αστικών κέντρων της Μ. Ασίας και του Πόντου, συνήθιζαν να φορούν καπέλα.

21

22

23

24

25

26  Συνήθιζαν να φορούν ζακέτες, υφασμάτινες ή πλεχτές σε διάφορα χρώματα.  Χοντρά παλτό από υφάσματα όπως βελούδο ή μαλλί.  Σακάκια, υφασμάτινα βαμβακερά, μονόπετα όπως και τα ανδρικά.  Οι ηλικιωμένες φορούσαν πλεκτά σάλια με κρόσσια.

27

28  Συνήθιζαν να φορούν, καρφίτσες, σκουλαρίκια, ωρολόγια χειρός, τα οποία ήταν πιο απλά σε σύγκριση με εκείνα που φορούσαν στις πατρίδες τους.

29  Οι άνδρες από τη Μ. Ασία και τον Πόντο, είχαν υιοθετήσει την φράγκικη ενδυμασία από τα τέλη του 18 ου αιώνα. Αυτοί ήταν συνήθως οι άνθρωποι των αστικών κέντρων, ενώ στις αγροτικές και παράλιες περιοχές συνέχιζαν να φορούν τη βράκα ή σαλβάρι.  Το ανδρικό κοστούμι αποτελείται από συγκεκριμένα μέρη, αυτά είναι:  Το σακάκι, το γιλέκο, το παντελόνι και το πουκάμισο.

30

31  Ακόμη φορούσαν γραβάτα.  Κάλτσες.  Τα υποδήματα τους ήταν δερμάτινα, με κορδόνια κατασκευασμένα σε τσαγκάρη.

32  Οι κομμώσεις τους ήταν απλές, είχαν κοντά μαλλιά με χωρίστρα στο πλάι, ενώ όλοι σχεδόν οι άνδρες: «είχαν μουστάκια, πλούσια και τσιγκελωτά στις άκρες».  Συμπλήρωναν την ενδυμασία τους με ψάθινα καπέλα, ενώ ακόμη φορούσαν τα καπέλα της εποχής, ρεπούμπλικα και φέντορα.  Ακόμη τους χειμερινούς μήνες φορούσαν χοντρά παλτό.

33

34  Οι άνδρες που ήρθαν φορώντας βράκα και φέσι, στη μέση φορούσαν μάλλινο ζωνάρι ή ζουνάρι, το νταλαμπούρι, χρώματος μαύρου ή ανάλογου της βράκας.  Αντίθετα οι Πόντιοι φορούσαν σαλβάρι και όχι βράκα, ενώ το ζωνάρι τους ήταν έγχρωμο με ρίγες και κρόσσια στις άκρες.

35

36  Οι άνδρες που φορούσαν βράκα και σαλβάρι χρησιμοποιούσαν περικνημίδες, αντικαθιστώντας τις κάλτσες.  Στο κεφάλι αρκετοί ήταν εκείνοι που ήρθαν με φέσια, τα οποία με την πάροδο των ετών τα αντικατέστησαν την τραγιάσκα. Ακόμη φορούσαν, μαντήλι, το τσίτ ή μαντήλα, σε διάφορα χρώματα και το οποίο έδεναν γύρω από το κεφάλι τους.  Τέλος οι Πόντιοι φορούσαν το πασλούκ.

37  Τα παιδιά από τη Μικρά Ασία και τον Πόντο, φορούσαν κατά κύριο λόγο τα λεγόμενα φράγκικα ρούχα.  Τα κορίτσια, σύμφωνα με την κ. Φώτω Καγιάμη: «φορούσαν ρομπίτσες υφασμάτινες, με ποδιά ασορτί. Τα αγόρια φορούσαν κοντά παντελονάκια. Φορούσαν εσώρουχα με σουρωτή δαντελίτσα, μέχρι περίπου τα γόνατα. Τα μαλλιά των κοριτσιών πλέκονταν κοτσιδάκια και βάναμε φιόγκοι μεγάλοι, τα αγόρια είχαν κοντά μαλλιά»..

38  όταν έφταναν στην ηλικία των 14 ή 15 ετών ντύνονταν πια ως ενήλικες, το ίδιο και για τα κορίτσια.  Για το κρύο αγόρια και κορίτσια φορούσαν πλεχτές ζακέτες μάλλινες, πλεχτά πουλόβερ, παλτό από μαλλί ή τσόχα ή σακάκια από μαλλί και βαμβάκι.  Τα υποδήματα που φορούσαν ήταν απλά και ανάλογα με την εποχή και την περίσταση διαφορετικά. Τα καθημερινά τους παπούτσια, τουλάχιστον για τα πρώτα χρόνια της εγκατάστασης τους ήταν τα τσόκαρα και τα γουρουνοτσάρουχα.

39

40  γυναίκες και άνδρες είχαν υιοθετήσει από τα τέλη του 19 ου αιώνα τη φράγκικη ενδυμασία γάμου.  Με την εγκατάσταση τους στην Ελλάδα την προσάρμοσαν στην γενικότερη κατάσταση που είχαν περιέλθει. Ο λόγος, ήταν η οικονομική ανέχεια και η προσπάθεια τους να επιβιώσουν και να ενταχθούν στο ελληνικό κράτος. Με αυτό τον τρόπο παραμέρισαν την πολυτέλεια, αρκέστηκαν σε απλά καθημερινά ρούχα και επίσημα ενδύματα, από φθηνότερα υφάσματα.

41  Το γυναικείο νυφικό ήταν λευκό με δαντέλες, γάντια και πέπλο, από τούλι, το οποίο δεν κάλυπτε το πρόσωπο.  Τα χτενίσματα τους ήταν ή δυο κότσοι ένας δεξιά και ένας αριστερά ή ένας κανονικός, στο πίσω μέρος του κεφαλιού.  Φορούσαν λευκά παπούτσια με μύτη, με μέτριο τακούνι και μπαρέτες.  Ακόμη φορούσαν λεπτές διάφανες άσπρες κάλτσες. Τα εσώρουχα τους ήταν λευκά βαμβακερά με δαντέλες.  Ακόμη θα πρέπει να προστεθεί ότι στις ορεινές περιοχές της Μακεδονίας συνέχιζαν να φορούν την παραδοσιακή φορεσιά γάμου γυναίκες και άνδρες.

42  Η ανδρική επίσημη ενδυμασία ήταν όπως η καθημερινή, αλλά από πιο ακριβά υφάσματα και ανάλογα βέβαια με την οικονομική τους δυνατότητα.

43

44

45

46  Στη δεκαετία του ‘20 η ζωή άρχισε να μεταβάλλεται και να απλοποιείται σε όλους του τομείς να γίνεται πιο ελεύθερη, με λιγότερους περιορισμούς.  Με την πάροδο των ετών και την προσαρμογή στο ελληνικό κράτος διαμόρφωσε ο Έλληνας πρόσφυγας ένα απλό στυλ με το οποίο επηρέασε τους γηγενείς, εξαιτίας της οικονομικής του ανέχειας, οι οποίοι από την άλλη αρνητικά είδαν τις αλλαγές αυτές, κυρίως την ελευθερία του γυναικείου ντυσίματος. Η αρνητική αυτή αντίδραση οφειλόταν στην κλειστή κοινωνία και το συντηρητισμό των ντόπιων.  Ενώ τέλος ανεπηρέαστες δεν έμειναν ούτε οι παραδοσιακές τους ενδυμασίες, οι οποίες με την πάροδο των ετών διαφοροποιήθηκε από την αρχική.


Κατέβασμα ppt "Θέμα: Ενδυματολογικά των προσφύγων μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή Ονοματεπώνυμο:Αθανασοπούλου Σοφία Επιβλέπων καθηγήτρια: Μαρίνα Ζάχου – Βρέλλη."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google